Balhoofdplaatjes van oude en recentere merken
Merkplaatjes, klevers en transfers
Een balhoofdplaatje is een logo van de fabrikant of het merk dat is aangebracht op de balhoofdbuis van een fietsframe. Balhoofdplaatjes werden al eind 19e eeuw toegepast en waren vaak gemaakt van metaal. Ter bevestiging aan de balhoofdbuis kunnen daarin nagels of schroeven zijn gebruikt. Bij moderne(re) fietsen kunnen tevens, al dan niet met lijm, balhoofdplaatjes van kunststof zijn aangebracht. Ook kan een balhoofdbuis voorzien zijn van een transfer/sticker.
Zoeken in blog

Archief
  • Alle berichten
    Inhoud blog
  • OLYMPIA (B)
  • BOURGUIGNON (B)
  • SPHINX (B)
  • ROC (B)
  • ROYAL LlEGEOISE (B)
  • OLYMPIC (B)
  • ROYAL LlEGEOISE (B)
  • DE WOLF (NL)
  • DHT (NL)
  • ARMEEVO (NL)
  • JUNCKER (NL)
  • KOPRA (Nl) B-merk Gazelle
  • GAZELLE (NL)
  • GELRIA (NL)
  • INVECTA = B-merk Gazelle (NL)
  • EMPO (NL)
  • BRETA (Nl)
  • IMPERATOR (NL)
  • KAPTEIN (NL)
  • VADERLAND (NL)
  • MULTICYCLE (Nl)
  • VICO (NL)
  • THUNDERJET CYCLEWORKS /RIJWIEL-FABRIEKEN J. DE WILDE (NL)
  • VENI VIDI VICI (NL)
  • RUTO (NL)
  • VESTING (NL)
  • WILHELMINA (Nl)
  • ’t MANNETJE (NL)
  • DE ELF PROVINCIËN (NL)
  • J.M. van de VLIET (Nl)
  • MAGNEET(NL)
  • SIMPLEX (NL)
  • MAXWELL (NL)
  • RIH (NL)
  • JOCO (NL)
  • LOCOMOTIEF (NL)
  • LOCO STAR (NL)
  • VENDEX (NL)
  • BURCO (NL)
  • VEDETTE (B)
  • UNION (B)
  • MIMOSA (B)
  • DUMON (B)
  • MALEFASON – DEDECKERE (B)
  • RYLA (B)
  • GLORIA (B)
  • L' HIRONDELLE (B)
  • PIETERS ( B of Fr )
  • EDITH (B)
  • RITA SPORT (B)
  • VENTURA (B)
  • A.V.E. (B)
  • M BONTE (B)
  • AVR (B)
  • VENETIË VAN HET NOORDEN (B)
  • TORNADO (B)
  • LEA (B)
  • MAIN D' OR (B)
  • UILENSPIEGEL (B)
  • MELIOR (B)
  • DE VOS (B)
  • AS-THOR (B)
  • MARCEL BUYZE (B)
  • THORWALD (B)
  • THORIA (B)
  • DE KAMPIOEN (B)
  • U.P. (B)
  • ZEPHYR (B)
  • VELO MOTO (B)
  • SUPERIA (B)
  • RICHARD DEPOORTER (B)
  • SUPER (B)
  • FLANDRIA (B)
  • NOORDSTER (B)
  • SIMPLEX (B)
  • SUPERSPORT (B)
  • TIELTIA (B)
  • Cycles Lion Victorieux (B)
  • DALIA (B)
  • J.SIOEN (B)
  • DOLLY (B)
  • MATADOR (B)
  • ALPINI (B)
  • THE ARDIE (B)
  • SALVATOR (B)
  • VAN GAVER (B)
  • SERCU (B)
  • DE VOS (B)
  • RODILA (B)
  • LATEKOMERS ROESLAERE (B)
  • THE MAPLELEAF (B)
  • THE RUDI (B)
  • BONA (B)
  • THE DURA (B)
  • BARNUM (B)
  • LUC AMEYE (B)
  • VIAENE (B)
  • G. VAN FLETEREN (B)
  • LES FRERES (B)
  • NEPTUNE (B / Fr)
  • LA NEVA (B)
  • MEGA (B)
  • C.L.C. (B)
  • CONDOR (B)
  • RENO (B)
  • PALMER (B)
  • PANAME (B)
  • LENDA (B)
  • NOVELTO (B)
  • SARCUS (B)
  • SPEEDY (B)
  • SPRINT (B)
  • SOLIMAN (B)
  • SABENA (B)
  • DE RODE LEEUW - LE LION ROUGE (B)
  • LA COURONNE ACC (B)
  • M. KINT (B)
  • NOVY (B)
  • VICI (B)
  • MINERVA (B & Nl)
  • SUDBRACX (D)
  • WANDERER (D)
  • PATRIA (D)
  • PALLAS (D)
  • TRIPAD (TRIEPAD) (D)
  • SPERBER (D)
  • SYPHAX (Fr)
  • R. GAUDEL (Fr)
  • ONOTO (Fr)
  • OMEGA (Fr)
  • NORLUX (Fr)
  • MATCH (Fr)
  • MAGNAT DEBON (Fr)
  • LORRAINE (Fr)
  • F.ORTS (Fr)
  • LUCER (Fr)
  • LA FILEUSE (Fr)
  • EXCELL (Fr)
  • E. VADOT (Fr)
  • CAPTIVANTE (F)
  • BRENNABOR-Rijwielen (Nl)
  • GRONINGER RIJWIEL MERKENLIJST -Nl.
  • FONGERS (NL)
  • GRUNO (Nl)
  • RIVEL (Nl)
  • P.V.L. (Nl)
  • ROBIJN (NL)
  • J. BRONDA (Nl)
  • NOORDSTER (NL)
  • VEENO (NL)
  • ADONIS (NL)
  • RUBICON (NL)
  • MAJA (Nl)
  • NEDERLANDSE LEEUW (Nl)
  • BATAVUS (NL)
  • ROYAL - FERWEDA (NL)
  • KOGA MIYATA (KOGA) - (NL)
  • BS SNEEK (NL)
  • VELENZO (NL)
  • VENETA (Fr)
  • THEO (Fr)
  • STELLA (Fr)
  • LA SOUVERAINE (Fr)
  • SPHINX (FR)
  • L’ARTISAN (Fr)
  • L' IDÉAL (Fr)
  • MOTOBECANE (F)
  • LA NORDISTE (Fr)
  • LA RAFALE (Fr)
  • HERA (Fr)
  • DELANGLE (Fr)
  • ARLIGUIE (Fr)
  • ALCYON (FR)
  • STARLETT (Fr)
  • ROANNE SPORT (Fr)
  • RESIST (Fr)
  • R RIGOLET (Fr)
  • LA VAGABONDE (Fr)
  • FRÉGATE (Fr)
  • NASSEN (B)
  • SPECIAL (B)
  • CHOISY AA (B)
  • F. JACOBS (B)
  • L. DELTENRE (B)
  • BAYARD (B)
  • RIO (Nl)
  • G. v. d. TOL (Nl)
  • SPECIAL (Nl)
  • DIAMANT (Nl)
  • SECURITAS (B)
  • STAR (B)
  • ROYALTY (B)
  • DURIE (B)
  • BURY (B)
  • M. HUBEAU (B)
  • WARNANT (B)
  • EM. FONTAINE (B)
  • WOUDLOPER (Nl)
  • CORSA (Nl)
  • HERCULES (Nl)
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • OLYMPIA (B)
  • BOURGUIGNON (B)
  • SPHINX (B)
  • ROC (B)
  • ROYAL LlEGEOISE (B)
  • OLYMPIC (B)
  • ROYAL LlEGEOISE (B)
  • DE WOLF (NL)
  • DHT (NL)
  • ARMEEVO (NL)
  • JUNCKER (NL)
  • KOPRA (Nl) B-merk Gazelle
  • GAZELLE (NL)
  • GELRIA (NL)
  • INVECTA = B-merk Gazelle (NL)
  • EMPO (NL)
  • BRETA (Nl)
  • IMPERATOR (NL)
  • KAPTEIN (NL)
  • VADERLAND (NL)
  • MULTICYCLE (Nl)
  • VICO (NL)
  • THUNDERJET CYCLEWORKS /RIJWIEL-FABRIEKEN J. DE WILDE (NL)
  • VENI VIDI VICI (NL)
  • RUTO (NL)
  • VESTING (NL)
  • WILHELMINA (Nl)
  • ’t MANNETJE (NL)
  • DE ELF PROVINCIËN (NL)
  • J.M. van de VLIET (Nl)
  • MAGNEET(NL)
  • SIMPLEX (NL)
  • MAXWELL (NL)
  • RIH (NL)
  • JOCO (NL)
  • LOCOMOTIEF (NL)
  • LOCO STAR (NL)
  • VENDEX (NL)
  • BURCO (NL)
  • VEDETTE (B)
  • UNION (B)
  • MIMOSA (B)
  • DUMON (B)
  • MALEFASON – DEDECKERE (B)
  • RYLA (B)
  • GLORIA (B)
  • L' HIRONDELLE (B)
  • PIETERS ( B of Fr )
  • EDITH (B)
  • RITA SPORT (B)
  • VENTURA (B)
  • A.V.E. (B)
  • M BONTE (B)
  • AVR (B)
  • VENETIË VAN HET NOORDEN (B)
  • TORNADO (B)
  • LEA (B)
  • MAIN D' OR (B)
  • UILENSPIEGEL (B)
  • MELIOR (B)
  • DE VOS (B)
  • AS-THOR (B)
  • MARCEL BUYZE (B)
  • THORWALD (B)
  • THORIA (B)
  • DE KAMPIOEN (B)
  • U.P. (B)
  • ZEPHYR (B)
  • VELO MOTO (B)
  • SUPERIA (B)
  • RICHARD DEPOORTER (B)
  • SUPER (B)
  • FLANDRIA (B)
  • NOORDSTER (B)
  • SIMPLEX (B)
  • SUPERSPORT (B)
  • TIELTIA (B)
  • Cycles Lion Victorieux (B)
  • DALIA (B)
  • J.SIOEN (B)
  • DOLLY (B)
  • MATADOR (B)
  • ALPINI (B)
  • THE ARDIE (B)
  • SALVATOR (B)
  • VAN GAVER (B)
  • SERCU (B)
  • DE VOS (B)
  • RODILA (B)
  • LATEKOMERS ROESLAERE (B)
  • THE MAPLELEAF (B)
  • THE RUDI (B)
  • BONA (B)
  • THE DURA (B)
  • BARNUM (B)
  • LUC AMEYE (B)
  • VIAENE (B)
  • G. VAN FLETEREN (B)
  • LES FRERES (B)
  • NEPTUNE (B / Fr)
  • LA NEVA (B)
  • MEGA (B)
  • C.L.C. (B)
  • CONDOR (B)
  • RENO (B)
  • PALMER (B)
  • PANAME (B)
  • LENDA (B)
  • NOVELTO (B)
  • SARCUS (B)
  • SPEEDY (B)
  • SPRINT (B)
  • SOLIMAN (B)
  • SABENA (B)
  • DE RODE LEEUW - LE LION ROUGE (B)
  • LA COURONNE ACC (B)
  • M. KINT (B)
  • NOVY (B)
  • VICI (B)
  • MINERVA (B & Nl)
  • SUDBRACX (D)
  • WANDERER (D)
  • PATRIA (D)
  • PALLAS (D)
  • TRIPAD (TRIEPAD) (D)
  • SPERBER (D)
  • SYPHAX (Fr)
  • R. GAUDEL (Fr)
  • ONOTO (Fr)
  • OMEGA (Fr)
  • NORLUX (Fr)
  • MATCH (Fr)
  • MAGNAT DEBON (Fr)
  • LORRAINE (Fr)
  • F.ORTS (Fr)
  • LUCER (Fr)
  • LA FILEUSE (Fr)
  • EXCELL (Fr)
  • E. VADOT (Fr)
  • CAPTIVANTE (F)
  • BRENNABOR-Rijwielen (Nl)
  • GRONINGER RIJWIEL MERKENLIJST -Nl.
  • FONGERS (NL)
  • GRUNO (Nl)
  • RIVEL (Nl)
  • P.V.L. (Nl)
  • ROBIJN (NL)
  • J. BRONDA (Nl)
  • NOORDSTER (NL)
  • VEENO (NL)
  • ADONIS (NL)
  • RUBICON (NL)
  • MAJA (Nl)
  • NEDERLANDSE LEEUW (Nl)
  • BATAVUS (NL)
  • ROYAL - FERWEDA (NL)
  • KOGA MIYATA (KOGA) - (NL)
  • BS SNEEK (NL)
  • VELENZO (NL)
  • VENETA (Fr)
  • THEO (Fr)
  • STELLA (Fr)
  • LA SOUVERAINE (Fr)
  • SPHINX (FR)
  • L’ARTISAN (Fr)
  • L' IDÉAL (Fr)
  • MOTOBECANE (F)
  • LA NORDISTE (Fr)
  • LA RAFALE (Fr)
  • HERA (Fr)
  • DELANGLE (Fr)
  • ARLIGUIE (Fr)
  • ALCYON (FR)
  • STARLETT (Fr)
  • ROANNE SPORT (Fr)
  • RESIST (Fr)
  • R RIGOLET (Fr)
  • LA VAGABONDE (Fr)
  • FRÉGATE (Fr)
  • NASSEN (B)
  • SPECIAL (B)
  • CHOISY AA (B)
  • F. JACOBS (B)
  • L. DELTENRE (B)
  • BAYARD (B)
  • RIO (Nl)
  • G. v. d. TOL (Nl)
  • SPECIAL (Nl)
  • DIAMANT (Nl)
  • SECURITAS (B)
  • STAR (B)
  • ROYALTY (B)
  • DURIE (B)
  • BURY (B)
  • M. HUBEAU (B)
  • WARNANT (B)
  • EM. FONTAINE (B)
  • WOUDLOPER (Nl)
  • CORSA (Nl)
  • HERCULES (Nl)
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Categorieën
    01-10-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FUSEE (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    FUSEE (B)

    FUSEE  ……dit merk komt voor op een lijst van Belgische fietsfabrikanten en handelaars.

    …… cette marque figure sur une liste de fabricants et de commerçants belges de vélos.



    01-10-2024, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    30-09-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FLORA (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    FLORA -  Rijwielfabriek  A. ALT Leiden – Nederland

    Het verhaal van de firma Alt begon in 1882, maar het draaide toen nog niet om fietsen. Grootvader Abraham Alt was smid en zijn werkplaats bevond zich aan de Mare 112 in Leiden. Toen hij overleed was zijn zoon,  ook Abraham genoemd, 17 jaar oud. Abraham junior zette daarna samen met zijn moeder het bedrijf voort. Hij was rond de eeuwwisseling begonnen met het maken van fietsen. Later kwamen twee zoons van Abraham in het bedrijf werken. De broers hadden zich voor die tijd beziggehouden met de handel in scheepsartikelen en autoaccessoires.

    De firma Alt was veel bezig met het beter en comfortabeler maken van de fietsen. In het blad ‘Het leven’ van september 1915 staat de foto van vader Abraham Alt met zijn uitvinding van een fiets die werd aangedreven door twee kettingen. Aan beide kanten van een Nelson-fiets bevond zich een voortandwiel. In het achterwiel zat een mechanisme, van waaruit twee kettingen naar de voortandwielen liepen. De truc was, dat onregelmatig trappen niet mee mogelijk was, doordat de gang van de fiets door een vliegwiel in het achterwiel werd geregeld. Alle kracht van de fietsen werd zo benut, de berijder kon zo ‘met minder krachtsinspanning tegen den wind in rijden’. Met een handeltje op het stuur kon het mechanisme buiten werking worden gesteld. Productie op grotere schaal is er echter nooit van gekomen.

    In 1916 werd een patent aangevraagd op een remsysteem en in 1919 werd een patent aangevraagd op een speciale slotinrichting, die werkte met twee knopjes, die in een bepaalde stand moesten worden gezet om het slot te kunnen ontgrendelen.

    De productie en de afzet van fietsen verliep positief. In 1922 ontstond er een heuse rijwielfabriek. In de jaren 1920 – 1930 werden er al zo’n 1000 fietsen per jaar, van verschillende merken, geproduceerd. Er was toen twintig man personeel in dienst. Tussen het fabricage werk door werd ook nog reparatiewerk aangenomen (het inzetten van een nieuwe vorkpoot of framebuis was heel normaal in die tijd) en in de wintertijd werden er op grote schaal ook schaatsen geslepen. In een strenge winter liep dat al gauw op tot 900 paar ‘maar’ zegt hij koel. Dat lukte echter niet toen in 1939 het Nederlandse leger een groter order voor fietsen plaatste. Toen heeft Alt een paar nachten zijn bed niet gezien.

    De heer R. Alt nam in 1939 het bedrijf van zijn vader over. De oorlog, die vlak daarna uitbrak, zorgde voor moeilijke jaren. De productie van fietsen nam af want materialen waren moeilijk te verkrijgen. Het personeelsaantal nam af tot acht. Na de oorlog bloeide het bedrijf weer op en  werden er nog jaren grote aantallen fietsen van hoge kwaliteit gemaakt. Het bedrijf maakte ook fietsen voor andere firma’s. Onder ander voor Van Duyn uit Katwijk (model Katwijk, circa 200 fietsen per jaar), de firma Tilburg uit Den Haag (Archipel fietsen), de firma ADEC (hiervoor werden HIMA – Het Is Maar Afval, zeiden de concurrenten – fietsen vervaardigd) en de Nederlandse Kroon (handelsmaatschappij Stokvis uit Rotterdam). De laatste tien jaar (1967 – 1977) werden ook maatfietsen en aangepaste fietsen gebouwd.

    De zoons van Alt hadden echter geen zin om het bedrijf voort te zetten. Vader Alt kon hun beslissing begrijpen. Als gevolg daarvan werd der de laatste jaren niet meer in vernieuwing van het bedrijf geïnvesteerd. De heer Alt stopte er uiteindelijk in 1977, op 66-jarige leeftijd, mee. Het bedrijf heeft 95 jaar bestaan.

    Bron: Theo Overvliet:  https://oudefiets.nl/publicaties/index-a-e/altopdemare/

     



    30-09-2024, 17:37 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.JJ (NL)

    JJ – Nederland

    FIETSEN JAN JANSSEN   

    Johannes Adrianus (Jan) Janssen werd geboren in Nootdorp, op 19 mei 1940 en is één van de meest succesvolle Nederlandse wielrenners aller tijden. Jan Janssen start zijn wielercarrière in 1959 als amateur en van 1962 tot 1973 was hij beroepsrenner. Jan Janssen werd wereldkampioen in Sallanches. In 1966 eindigt hij op de tweede plek in de Tour en in 1967 zet hij de Ronde van Spanje op zijn naam.

    Jan Janssen schrijft geschiedenis door als eerste Nederlander in 1968 de Tour de France te winnen. Direct na zijn actieve wielercarrière begint Jan Janssen zijn eigen wielermerk. Net als op de fiets streeft hij ook met deze activiteit naar het allerhoogste.

    De broers Jan Janssen Junior en Pierre Janssen werden geïntroduceerd in het bedrijf. Het 50 jarige jubileum van de overwinning op de Tour de France werd gevierd met een re branding van het Jan Janssen merk en een speciale jubileum fiets.







    30-09-2024, 17:32 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WILLEM II (NL)

    Willem II  - Nederland

    Merk: Willem II

    Merknaam voluit: Willem II, wettig gedeponeerd

    Firma:  Dodemont

    Plaats:Vughterstraat 81, Den Bosch

    Datum inschrijving: 05-02-1943

    Datum vroegere inschrijving: 21 -04-1923

    De voormalige rijwielhandel J. Dodemont uit Den Bosch was gevestigd aan de Vughterstraat 81 en werd sinds ca. 1920 geleid door J.B.P. Dodemont die daarmee de nog oudere fietsenmakerij van ene H. van Duijnen voortzette. In 1923 deponeerde Dodemont het eigen merk Willem II. Al met al stonden er drie generaties Dodemont aan het roer voordat de winkel opgeheven werd.               







    30-09-2024, 17:28 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WELDA (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    VELOS WELDA -  J. VAN LOON WILLEMS   -  WEELDE—België  



    30-09-2024, 17:23 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. VAN MEENEN (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    VELOS  O. VAN MEENEN   -    HOOGSTRAAT 12 – MECHELEN—België



    30-09-2024, 17:21 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ST CHRISTOPHE CYCLES (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    ST CHRISTOPHE CYCLES - België

    Eventueel:

    ST. CHRISTOPHE Steveninck A Aalst-Alost

    ST. CHRISTOPHE Broux Hasselt



    30-09-2024, 17:19 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.St. BERNARD (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    ST BERNARD  -   A. BELLEMANS EN ZOON  --  WILRIJK – België



    30-09-2024, 17:15 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SPORTIF (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Cycles SPORTIF  --  L. Van Velthoven ---  Schilde--- België



    30-09-2024, 17:12 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RIGI (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    RIGI  -  Ambo PVBA --- Turnhout - België



    30-09-2024, 17:09 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KNAEPKENS (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    VELOS KNAEPKENS  - Broechem -- België



    30-09-2024, 17:06 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.N. VLIEGER (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    CYCLES N. VLIEGER  -  België

    Balhoofdplaatje van fietsenhandelaar Cycles N. Vlieger. Op het koperen plaatje is er bovenaan een zwart vlak aangebracht, dat centraal een kroon met rode accenten bevat. Centraal heeft het plaatje een rode band, dat fungeert als tekstkader. Op deze band staat er een vliegtuig met rode accenten afgebeeld. Er bevindt zich een lichtblauw vlak tussen het onderste deel van de afbeelding en de band. Onderaan is er aan het plaatje een zwart vlak aangebracht. Deze fungeert als tekstkader en heeft een opschrift.

    hoogte: 6.7 cm

    breedte: 2.8 cm

    diepte: 1.5 cm

    materiaal: koper

    opschrift: N. VLIEGER

    opschrift: CYCLES                                                                               Info: KOERS. Museum van de Wielersport

     



    30-09-2024, 17:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    23-09-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VLAAMSCHE LEEUW (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    CYCLES VLAAMSCHE LEEUW -   AUG. HERMANS



    23-09-2024, 17:51 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VAN NEVELE — Frères (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    VAN NEVELE — Frères / gebroeders Van Nevele ---  België          

    Dit merk komt voor op een lijst van Belgische fietsfabrikanten en handelaars.



    23-09-2024, 17:37 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DERA (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    DERA ..........  Antwerpen/Anvers  --- België / Belgique



    23-09-2024, 17:19 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CYCLES AUG. FRANS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    CYCLES  AUG. FRANS – ST. ANTONIUS --- BELGIË



    23-09-2024, 17:06 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    16-09-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ERMO (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    ERMO (NL)

    ERMO rijwielen

    ERMO staat voor: Eskes’ Rijwielen Montfoort. Het bedrijf werd in 1933 opgericht en bleef als groothandel bestaan tot 2005. Arie Eskes was al een aantal jaren fietsenmaker toen hij samen met zijn broer Jan Jacobus Eskes (‘Ome Han’) een groothandel en assemblagebedrijf begon. Ome Han had in Utrecht bij groothandel Rothschild en De Keizer gewerkt, en bracht daarvandaan 80 potentiële klanten mee. Het bedrijf werd gevestigd aan Onder de Boompjes in Montfoort in een gehuurd pand van een fruitkweker uit De Meern. Vanaf zijn 13e moest  Jan,  de zoon van Arie, helpen fietsen inpakken in kartons.

    Tot aan de oorlog moesten ze bij Ermo de eindjes aan elkaar knopen. De verhalen van Ermo passen geheel in het beeld van die tijd: als je de prijs van de onderdelen bij elkaar optelde, was er geen geld over om de fiets in elkaar te zetten, als je tenminste wilde concurreren. Kijkend naar de prijs van de concurrent hadden ze minder dan een gulden (op een verkoopprijs van rond de twintig) voor de montage. En toch deden ze het, om maar aan het werk te blijven, dat  in de hoop op betere tijden. Bij Ermo verkochten ze ook fietsen als bouwpakket dat dan door de fietsenmaker in elkaar gezet werd voor die gulden die over bleef: ook de fietsenmaker moest de eindjes aan elkaar knopen. Daar was natuurlijk ook niks aan verdiend, maar Ermo wilde de vaste klanten vasthouden, en misschien nog iets verdienen met de accessoires – de verlichting bijvoorbeeld was in die tijd niet bij de prijs inbegrepen. De fietsen werden door een plaatselijke bodedienst bij de fietsenmaker afgeleverd. Om fietsen en onderdelen aan de man te brengen, waren er voor Ermo twee man permanent onderweg, terwijl er thuis drie medewerkers bezig waren met opbouwen van fietsen en andere voorkomende werkzaamheden. De twee reizigers verplaatsten zich met het openbaar vervoer, maar, vertelde Jan Eskes, we hadden in elke grotere plaats wel een fietsenmaker in de buurt van het station die ons voor een dag een fiets leende: Wim de Groot in Utrecht, Jan de Frankrijker in Gouda, Bertus Handwijk in Zeist, enzovoort.

    Tijdens de oorlog was het helemaal een magere boel: de Eskes weigerden te leveren aan de Duitsgezinde overheid en aan klanten die hun sympathie of begrip voor de bezetter lieten blijken. Jan Eskes ontving na de oorlog een koninklijke onderscheiding voor zijn activiteiten in het verzet. Ermo heeft nooit catalogi uitgegeven; er waren alleen prijslijsten met de specificatie en de prijs, de kleur was zwart. Na de oorlog verhuisde Ermo naar een pand even buiten het centrum van Montfoort genaamd ‘De Rokende Moor’, met een appartement erboven. Jan Eskes heeft daar jaren gewoond.

    Ermo kreeg opdrachten voor fietsen voor het leger – de concurrentie die in de oorlog ‘zwart’ geweest was, kreeg geen overheidsopdrachten. Verder kregen ze vrij soepel z.g. ‘ijzerbonnen’ die nodig waren om frames en onderdelen (een fiets bestond toen nog voor 95% uit ijzer) te kunnen kopen. En Ermo kreeg een bon voor een auto, een nieuwe Chevrolet, waardoor het niet alleen mogelijk was de klanten te bezoeken, maar ook leveranciers verderop zoals Lepper, De Wilde, Van Schothorst en De Woerd. Er braken betere tijden aan: Ermo leverde met in totaal 5 werknemers in zijn beste jaren zo’n 1500 fietsen per jaar, en met zuinigheid en vlijt werd daar behoorlijk aan verdiend. Frames kwamen gelakt van De Wilde in Volendam tot Ermo er genoeg van had: die van Pon kostten hetzelfde maar hoefden zelden nagericht te worden, aldus Jan Eskes, die overigens met respect sprak over de enorme aantallen frames die De Wilde in die tijd produceerde. Rond 1960 nam Ermo als ‘tweede merk’ het merk Struisvogel over, dat tot dan toe gebruikt was door Arie van Vliet uit Woerden, de oud-wielrenner, die stopte met de fietsenhandel en Volvo-dealer werd. De Struisvogels hadden een naam, in het Groene Hart van Holland.

    In 1964 sloeg het noodlot hard toe: zoon Joop, 27 jaar jong, plus één van de monteurs, kwamen beiden bij een auto-ongeval om het leven. Jan Eskes en neef Huib, de zoon van ome Han, gingen samen verder. Ze deden mee met de Nicor inkooporganisatie van de gebroeders Tigelaar in Assen, ze importeerden containers vol fietsen en vooral kinderfietsjes van Kynast in Duitsland. Toen Jan Eskes in 1988 met pensioen ging, had Ermo 150 vaste klanten en volgens de balans was het bedrijf één miljoen gulden rond waard. Huib Eskes kocht Jan uit, verhuisde met Ermo naar een rustiek bedrijfspandje aan de Montfoortse Doeldijk en is nog door gegaan tot 1998 (de laatste Ermo-fietsen). Toen verkocht hij de grossierderij aan een klant, bij wie hij vervolgens zelf in loondienst ging werken. In 2005 werd de grossierderij opgeheven. Het pand staat sedertdien leeg, en Huib overleed, 59 jaar oud, in 2007.

    Otto Beaujon

    https://oudefiets.nl/publicaties/index-a-e/ermo/







    16-09-2024, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PON (NL) & PONETTE (NL)

    PON  - PONETTE

    1867 , Gerrit Pon zijn echtgenote Gerarda Karolina Pon-Van den Burg startten met hun eerste winkeltje in huishoudelijke artikelen, zaden, tabak , aardewerk en naaimachines. Daarnaast was Gerrit ook beurtschipper. Zoon Mijndert werkte bij zijn moeder in de winkel aan de Groenmarkt in Amersfoort. Uiteindelijk nam hij de zaak over. In 1898 wou hij uitbreiden, hij opende een grotere handelszaak in de Langestraat te Amersfoort. Dit werd later ‘PON’s’ Handelsonderneming. In die tijd werd de fiets populair, in 1900 startte zoon Mijndert na het verkopen van Opel-naaimachines ook met de import van Opel-fietsen. Hij had een afspraak dat hij minimaal 24 fietsen per jaar moest verkopen. In het eerste jaar verkocht hij er al 112.

    In 1928 ging hij naast fietsen ook auto’s verkopen, in het begin waren dat Opel auto’s, later zullen ze nog andere automerken verhandelen. 1930 : Fietsproductie. Zonen Ben en Wijnand stapten in het bedrijf. 1931: Oprichting van Pon's Automobielhandel (PAH) door Ben en , destijds een keten van autodealers.

    Opel kreeg na een aantal jaren een eigen importeur, maar daar kwam iets voor in de plaats: het contact van vóór de Tweede Wereldoorlog tussen de broers Ben en Wijnand Pon, en Ferdinand Porsche leidde in 1947 tot de ondertekening van het contract waarmee PAH de eerste Volkswagen-importeur van de wereld werd. In hetzelfde jaar maakte Ben Pon een schets van een bestelwagen op basis waarvan de iconische Volkswagen T1 bus werd ontwikkeld.

    1996: Uitbreiding naar Noord-Amerika.

    2011: Overname importlicentie Cervélo.

    In 2011 werd Gazelle overgenomen door Pon Holdings. Gazelle bleef na de overname een zelfstandig opererend bedrijf. Volgens Pon paste de overname in de groeistrategie als mobiliteitsaanbieder en was het een belangrijke stap om te groeien in de fietsenmarkt. Eind 2012 kwam prinses Margriet naar de fabriek om de laatste hand te leggen aan de 14 miljoenste fiets van Gazelle, dat hetzelfde jaar zijn 120e verjaardag vierde. Ook werd in 2012 Union overgenomen door de PON Bicycle Group. Union maakt nu deel uit van Koninklijke Gazelle. In 2015 werd de nieuwe fabriekshal geopend door koning Willem Alexander.

    2021: Overname Urus Group, Mike's Bikes en Dorel Sports.

    2022: Overname Veloretti.

    Met het in 1980 opgerichte Pon Holdings is Pon uitgegroeid tot één van de grootste bedrijven van Nederland, dat met meer dan 12.000 medewerkers wereldwijd actief is in verschillende sectoren. Het is ook een van de grootste fietsproducenten ter wereld.

    Het portfolio bestaat uit meer dan 20 hoogwaardige en iconische fietsmerken, waaronder Gazelle, Cannondale, Kalkhoff, Schwinn, Caloi, Cervélo, Urban Arrow, FOCUS, Santa Cruz, GT, Veloretti, Juliana en Union. Ze zijn actief over de gehele wereld, van Nederland tot Australië, van Duitsland tot Brazilië en van de VS tot Canada, China en het Verenigd Koninkrijk.

    De opkomst van de elektrische fiets heeft wereldwijd voor een verandering in de mobiliteit gezorgd. Fietsen is niet alleen gezond, maar helpt ook het dichtslibben van binnensteden tegen te gaan. Het is momenteel een van de meest duurzame vormen van vervoer. Met een ongekende variëteit aan producten en modellen, weten ze aansluiting te vinden op de behoeften en smaken van zo’n beetje elke individuele fietser. Hun Bike Mobility Services groep innoveert met nieuwe producten: van fietslease via Lease a Bike en BusinessBike, tot de e-Bike hubs van Movelo.

    Pon herkent zich in de mentaliteit en ambitie van topsporters en hebben zich verbonden met de Nederlandse topsport via een partnership met NOC*NSF en de KNVB. Al meer dan 30 jaar steunen ze de prestaties van TeamNL tijdens de Olympische Spelen. Koninklijke Gazelle ontwikkelde speciaal voor de Nederlandse Olympiërs de Oranje Gazelle, zodat sporters in het Olympisch dorp zich gemakkelijk kunnen verplaatsen.

    Met diverse topmerken in het fietsenportfolio was het logisch dat Pon affiniteit heeft met de wielersport. Zo heeft Cervélo een partnership met Team Visma | Lease a Bike dat zowel over een mannen-, vrouwen- als talententeam beschikt. Ook Škoda en Swapfiets zijn betrokken: zij leveren auto’s en Swapfietsen aan de teams. In de volgauto’s van Škoda is bovendien apparatuur ingebouwd die allerlei data over de wielrenners registreert. Hierdoor kunnen prestaties verder worden verbeterd.

    De drie merken – Cervélo, Škoda en Swapfiets – werken samen voor grote evenementen als de Tour de France, Giro d’Italia, Vuelta a España, WK Wielrennen en de Olympische Spelen.

















    16-09-2024, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    15-09-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BATO (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    BATO (NL)

    BATO RIJWIELEN --- Tiel --- Nederland

    Frans Grootjans en Willem Laméris begonnen in 1903 aan de Veemarkt in Tiel een fietsenfabriek. De heren waren ambitieus en qua reclame, marketing en financiering van hun onderneming waren ze hun tijd ver vooruit. Achteraf gezien lijkt het er op dat de ambities van de heren groter waren dan het merk Bato ooit geworden is. Na de oorlog kwam het merk niet meer echt van de grond en werd het in 1958 overgenomen door Batavus. Tot eind de jaren’60 gebruikte Batavus de naam BATO als fietsmerk, daarna nog  enkel als modelnaam voor de eigen merknamen BATAVUS, FONGERS en MAGNEET.



















    15-09-2024, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    14-09-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.W.V.H. (NL)

    W.V.H.    - W Vlijm -- Hilversum  - Nederland







    14-09-2024, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Over mijzelf
    Ik ben Delameilleure Philippe
    Ik ben een man en woon in Preshoekstraat 145 - 8510 Marke - België (België) en mijn beroep is Gepensioneerd.
    Ik ben geboren op 27/09/1960 en ben nu dus 64 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Wielrennen - Verzamelen van fietsmerkenplaatjes (balhoofdplaatjes) .
    Blog als favoriet !
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • KOERS, Wielermuseum Roeselare
  • Belgische fietsfabrikanten
  • Rijwielindustrie Nederland
  • Utrechtse rijwielhandel
  • Burgers E.N.R. (Eerste Nederlandse Rijwielfabriek)
  • Balhoofdplaatjes, Fietsmuseum Mommen (NL)
  • De Oude Fiets
  • Klassieke Nederlandse Racefiets
  • Amsterdamse rijwielfabrieken
    Mijn favorieten
  • Cycles Peugeot
  • De Kampioen
  • Franse bakkersfietsensite
  • L’encyclo du vélo
  • Repertoire-des-marques
  • Liste de fabricants de bicyclettes
  • Bicycle headbadges
  • RUDGE & RUDGE-WHITWORTH Cycle Co
  • Website balhoofdplaatjes
  • Fietsemblemen en balhoofdplaatjes
    Mijn favorieten
  • Encyclo du vélo
  • Online Bicycle Museum UK
  • VERZAMELING VAN JAN V D ZANDEN
  • Balhoofdplaatjes Diamant
  • Balhoofdplaatjes
  • Facebook balhoofdplaatjes
  • Gruno
  • Gazelle
  • Germaan
  • Steuerkopfschilder von Rädern der Fa. Todtenhöfer. MASOVIA.
    Mijn favorieten
  • Neurenbergse fietsgeschiedenis!
  • OLDTIMER FAHRRAD STEUERKOPFEMBLEM - STEUERKOPFSCHILD
  • Zweedse merken en balhoofdplaatjes
  • Duitse fiets info
  • Archief balhoofdplaatjes Oude Fiets
  • JAPANESE FIETSEN
  • Belgische militaire fietsen
  • Museum station Kropswolde | G.R.M. Groninger Rijwielen Museum.
  • Willekeurig SeniorenNet Blogs
    anny_en_gilbert
    blog.seniorennet.be/anny_en
    Een interessant adres?
    Foto
    Zoeken in blog

    Laatste commentaren
  • Armstrong (Ronald )
        op ARMSTRONG (GB)
  • Goedemiddag (Dirk)
        op HET VERHAAL VAN DE BALHOODPLAATJES.
  • Willekeurig SeniorenNet Blogs
    v8x
    blog.seniorennet.be/v8x
    Zoeken met Google


    Foto
    Een interessant adres?
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Categorieën
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    birmanen105
    blog.seniorennet.be/birmane
    Archief
  • Alle berichten
    Zoeken in blog


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!