De Noordzee bruist een lied dat brandt De zeewind draagt het mede Het zingt van vrijheid over 't land Van vreugd' in dorp en stede De zonne vuurt de blijheid aan Langs velden, weiden, stromen Waar steden met hun torens staan Waar woud en heide dromen Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart O schone steden, trots en vroom Vol heilige feestvisioenen O stille dorpkens langs de stroom Waar veld en weide groenen Ik min U, stad vol klokgetril En dorp ik min U beide En 't is er, als ik dromen wil Zo vreedzaam in de heide Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart
Willem Gijssels (1875 - 1945)
SCHOOLPERIKELEN (Vroeger)
Avonturen met schooldirecties, leerkrachten, ouders, leerlingen, clb'ers. Vertellingen over vroeger en nu. En ook nog een beetje actualiteit met een korreltje zout.
04-06-2015
Holebifobie
Voilà, alweer een nieuwe fobie. Holebifobie!
Terwijl onze poltici keuvelen over homofoob geweld, gaat Lieve haar dagelijkse portie vitamientjes halen bij Bertie.
Homofoob geweld? Heeft er iemand ooit gehoord over HETEROFOOB geweld?...
Stuur uw kinderen nooit naar een turkenschool, en zeker niet een zwarte school, en evenmin naar een gemengde school. Het lesniveau is er zó laag dat uw kinderen er niets bijleren. En opgepast als uw lieve bengeltjes per ongeluk naast een Turk in de klas zitten, want als ze dan thuiskomen spreken ze Nederlands met een Turks accent.
Vlaamse ouders, het zou erg zijn voor uw kinderen als er tuig of ander minderwaardig gespuis in de klas zou zitten. U hoeft nooit te accepteren dat uw kinderen iets moeten leren van hun vreemde klasgenootjes, neen, uw kinderen kúnnen niets leren van hun andersoortige klasgenootjes met hun vreemde culturen, omdat dezen niets te bieden hebben... Hoezo verrijking? Laat u niets wijsmaken, alles wat uw kinderen leren van hun vreemde klasgenootjes zijn sociale eigenaardigheden eigen aan hun vreemde cultuur. Laat uw kinderen dus nooit leren hoe ze moeten spijbelen, hoe ze de klas op stelten moeten zetten, hoe ze moeten liegen, hoe ze later vlot aan dopcenten kunnen geraken... dat zijn allemaal cultuurgebonden rariteiten waarvan u, ouders, nooit zou wensen dat uw kinderen die slechte gewoonten zouden overnemen.
Beste ouders, denk aan het welzijn van uw kinderen, laat hen opbloeien in een klas met eigen soortgenootjes, laat hen wedijveren met soortgelijken, met eigen jeugd, met gelijkgezinden, niet met andersdenkenden en anderstaligen die eigenwijs en eigengereid toch niets willen aannemen van hun blanke klasgenootjes, van uw kinderen. U wenst toch niet dat het onderwijspeil wegglijdt in een diepe ravijn waarin uw kinderen als eersten in zullen tuimelen?
Vlaamse ouders, indien u alsnog uw kinderen naar een gemengde school wilt sturen, of erger, naar een zwarte school, vergeet dan vooral niet uw kindjes een zwemvest mee te geven, dan kunnen ze niet verdrinken in het minderwaardige multiculturele moeras.
Vlaamse ouders, kies het beste voor uw kinderen, het allerbeste, en dat kan alleen maar in kwaliteitsonderwijs, in kwaliteitsscholen, in elitaire scholen waar uw kinderen optimaal kunnen profiteren van de aangeboden leerstof en een enorme bagage aan kennis en vaardigheden kunnen vergaren. Steun hen en help hen om het ver te brengen in deze verwarde samenleving. Stuur hen naar een Vlaamse school pur sang, een blanke school die niet terugdeinst om te 'discrimineren', die onderscheid durft maken tussen ambitieuze, gemotiveerde leerlingen en talentloze nietsnutten, die intelligentie, werkijver, prestatiedrang en eerzucht belangrijker vindt dan zelfvernietigende begrippen als verdraagzaamheid en verzoening.
Beste Blanke Ouders, verenig u, bal de vuist, er moét gediscrimineerd worden! Discriminatie is noodzakelijk om de intelligente bovenlaag van onze schoolbevolking niet te laten wegkwijnen, om onze bollebozen niet te laten verkommeren in heterogene klassen waar het onderwijsniveau beneden alle peil gezakt is.
P.S. Er schijnt licht aan de horizon. We zijn op de goede weg. Er zijn al enkele moslimscholen opgebouwd exclusief voor islamitische aangelegenheden. Laat ons hoopvol uitzien naar een voortschrijdende segregatie!
In het Dachsbeck Lyceum in Brussel is een geschiedenisleraar ontslagen omdat hij op Facebook islamofobe uitspraken deed. De moeder van een van de leerlingen diende klacht in bij de schooldirectie, nadat ze een Facebook-conversatie tussen haar dochter en de leraar ontdekte. Tijdens het gesprek stelde de leraar zich vragen bij de islamitische geloofsovertuiging van het meisje."Waarom kiezen voor een religie die zich kenmerkt door de hoogste graad van analfabetisme en die de meeste onderontwikkelde en achtergestelde landen telt?" De leraar gaat in beroep tegen de beslissing van de stad Brussel.
Wat gaan we nog allemaal beleven? De leraar stelde een serieuze vraag aan het meisje. Waarom werd haar antwoord niet afgewacht? Het had een interessante discussie kunnen worden.
Het geval lijkt een beetje op dat van juf Magalie van de Blokkendoos-school. Toen werd de heisa ook in gang gestookt door één moslimmoeder, waarna achterlijke hysterische taferelen te zien waren aan de schoolpoort.
Wellicht is de Brusselse school gezwicht voor de druk van de moeder, en om trammelant aan de schoolpoort te vermijden werd de leraar ontslagen, beschuldigd van 'islamofobie'. En als Faouzia Hariche de Brusselse schepen van Onderwijs is, dan weten we genoeg.
Als de leraar in beroep gaat, zou hij vrijgepleit moeten worden, het is te gek om iemand te beschuldigen van een fobie! De leraar kan zijn afkeer jegens de islam beredeneren, er is geen sprake van angst, zeker niet van een fobie, zijn afkeer voor de islam is gegrond. Voer voor advocaten! Een fobie is een onredelijke angst, is het dan onredelijk om angstig te zijn voor een wrede godsdienst?
Rechtbankfobie, islamofobie, xenofobie... Er worden steeds maar nieuwe fobieën uitgevonden die vroeger niet bestonden. Taalnieuwigheden om moslims en hun idiote geloofsbelijdenis te beschermen, om geboefte en crapuleus gespuis te beschermen, om vreemdelingen in ons hart te doen sluiten. Neem nu islamofobie. Dat woord komt niet voor in mijn Fobieënlijst. Honderden fobieën kom ik tegen, maar géén islamofobie. De uitvinders van dat kunstmatige begrip willen elke vijandigheid jegens de islam afstraffen met het aanwrijven van een fobie. 'Fobie', uit de psychiatrische sfeer gehaald en misbruikt om anti-islammers wijs te maken dat ze psychisch gestoord zijn, of dat ze niet goed snik zijn, of dat ze hun hoofd moeten laten nakijken... Ja, dat effect krijg je als je met psychiatrische termen begint te smijten. Islamofobie kan genezen worden door moslims in ons hart te sluiten en de islam te omhelzen en te knuffelen...
Hoever kan een samenleving gaan in het koesteren en beschermen van haar 'nieuwe' leden? Heel ver. Zelfs in het verzinnen van nieuwe 'aandoeningen'. Er is een nieuwe fobie uitgevonden. Rechtbankfobie! Een geschenk uit de hemel in deze tijd van moorden, overvallen, verkrachtingen, drugshandel, struikroverij en andere ontsporingen die een steile stijging naar boven kennen sinds de komst van allerlei soorten andere mensen dan de originele inboorlingen.
Ik las net iets om van over de grond te rollen: Beklaagde kampt met 'Rechtbankvrees'
In een rechtbank in Brussel is de drugszaak van een vrouw uit Zaventem uitgesteld. Niet door problemen met het veiligheidspersoneel of omdat haar advocaat meer tijd nodig had om het dossier te bestuderen, wél vanwege een opstoot van 'rechtbankvrees'. "Mijn cliënte belde me vanochtend op met de boodschap dat ze niet naar hier durfde te komen", zei haar raadsman. "Ik heb haar nog proberen te overtuigen, maar dat lukte niet." Het ontlokte een lachje bij de rechter. "Nochtans is de tocht van haar woning naar hier véél gevaarlijker dan de zitting zelf." In september krijgt de vrouw een tweede kans om haar angst te overwinnen.
Atheneum, einde jaren 80. De school was toen nog multicultureel, met Vlaamse leerlingen en migrantenleerlingen broederlijk bijeen in dezelfde school en in dezelfde klas. Ja, de bekende mix waarbij de bovenlaag naar onder toe gezogen wordt en waar iedereen gelijk en evenwaardig is op hetzelfde lage genivelleerde peil. Het is bekend.
Op een dag kondigde de directeur tijdens een vergadering aan dat Vlaamse leerlingen meer moesten weten over 'de islam'. Zij moesten meer vertrouwd raken met de 'godsdienst' van hun islamitische medeleerlingen, en daarom verzocht hij de leerkrachten om daarmee rekening te houden. Hij maakte al ruwe afspraken over de inhoud van de lessen en welke leerkrachten belast gingen worden met de opdracht... Je kon al blootsvoets aanvoelen dat de man geïnstrueerd werd door de overheid.
Ik hoorde nergens iets over de inwijding van migrantenleerlingen in de katholieke godsdienst, in onze Vlaamse cultuur en haar rijkdommen, over de bouwstijl van kerken, van kathedralen, over het ontstaan van veldkapelletjes langs bosrijke wandelweggetjes... Neen, enkel van onze Vlaamse leerlingen werd verwacht dat ze zich integreerden in het wereldje van hun moslim-klasgenootjes.
En ondertussen kenden integratieprojecten van migrantenleerlingen een ongekende bloei. Parels voor de zwijnen!...
In de leraarskamer hoorde ik allerlei protesten tegen de plannen van de directeur om Vlaamse leerlingen vertrouwd te maken met islamitische aangelegenheden. Maar het bleef bij stille kreten, niemand haalde het in zijn hoofd om openlijk dwars te liggen. Het was de tijd dat we het woord 'racisme' vreesden. En die vrees betekende onze ondergang. We hadden op tijd, en eensgezind, luid en kordaat ons moeten verzetten tegen de beginnende islamisering. Nu is het te laat.
En zo begon ik vroeger sympathieën te koesteren voor het Vlaams Blok... Vroeger, toen niemand dat mocht weten. En nu wil ik het luidkeels van de daken schreeuwen!
Gisteren 30 mei om 10.53 uur schreef Houzee een artikel over minister Weyts die zich uitsprak over 'Onverdoofd slachten': http://blog.seniorennet.be/rechts
Eergisteren in een radio-intervieuw met Ben Weyts (N-VA), is me 1 zin bijgebleven, de minister wilde "zo min mogelijk dierenleed". Neen Ben Weyts: helemaal GEEN dierenleed!"
Ik denk dat de minister zwicht voor boze moslims, en dat hij een algemeen verbod op verdoofd slachten uitstelt tot 2020 of zo. Boze moslims: "Slachten doen wij, desnoods in de tuin van de minister."
Misschien houdt onze dierenminister niet van dieren. Is die man wel op zijn plaats als minister van Dierenwelzijn? 'Ritueel slachten' hoort helemáál niet in onze westerse samenleving. Er hoéven hier geen schaapjes geslacht te worden. Middeleeuwse woestijnmanieren horen hier niet. Weg met onderdanige toegeeflijkheid aan de islam! Barbaarse praktijken moeten radicaal verworpen worden.
Moslims zijn dierenbeulen! Er moet toch een gruwelijke slechtheid zitten in mensen die weerloze beestjes op een afschuwelijke manier doen lijden. Een afgrijselijk evil moet er in die beulen verborgen zitten, beulen gedreven door de islam, beulen gedreven door satan!
Vorig jaar, uitgerekend op Dierendag 4 oktober, vierden de moslims hun Offerfeest. Ze stuurden zonder erbarmen duizenden schaapjes onverdoofd naar de dierenhemel.
Het gebeurt ook nog dat in islamitische achtertuintjes onschuldige schaapjes hun laatste adem uitblazen, beestjes vechten er hun laatste strijd, de doodsstrijd. Terwijl kleine moslimpjes van papa leren hoe ze een schaapje om zeep kunnen helpen, en toekijken hoe het beestje lijdt... Achterlijke barbaren!
Hoe kan Europa zichzelf blijven, of zichzelf handhaven, als de halve wereldbol in Europa wilt wonen? De Europese identiteit zal onherstelbaar afbrokkelen. We keren terug naar de brousse en naar onderontwikkelde toestanden. Losers, marginalen, gelukzoekers, met zwermen strijken ze hier neer en verspreiden zich over heel Europa. Ons continent is op weg naar één groot conflictgebied, als inwijkelingen hun miserie en hun gedachtegoed in hun rugzakje meebrengen.
Onophoudelijk worden drenkelingen opgevist uit diepe zeeën. Waar gaat dat eindigen? D'r komen er hoe langer hoe meer bij. Er komt geen einde aan. En wat moet er gebeuren met die massa's geredde vluchtelingen? Wat gaat Europa daarmee doen?
Er komt misschien een tijd dat ze Europa gaan overwoekeren en in de meerderheid komen. Daar is niet veel voor nodig. Alleen maar kweken als konijnen, zonder nadenken.
En als de zee in de zomer minder woelig wordt zullen er nog wel een paar meer de oversteek wagen. Vanwaar blijven ze toch komen?
Telkens ik op tv bootjes zie en geredde zwarte negertjes, lijkt het op een heruitzending. Maar in werkelijkheid zijn het steeds nieuwe vluchtelingen die aangespoeld komen.
Een greep uit de cijfers... En dan zwijgen we nog over alles wat ik gemist heb.
In heel 2014 hebben 218.000 bootvluchtelingen geprobeerd om Europa te bereiken. In Italië alleen al zijn vorig jaar zo'n 170.000 vluchtelingen aangekomen, en verwacht wordt dat er dit jaar nog meer zullen zijn.
Begin april 2015 werden 1.500 vluchtelingen gered op één dag.
12 april 2015. De Italiaanse kustwacht bracht 978 migranten op drie verschillende schepen in de Middellandse Zee in veiligheid.
Begin mei signaleerde de VN - een groepering die het opneemt voor alles behalve voor het welzijn van de oorspronkelijke bewoners - meer dan 2.500 islamitische vluchtelingen die ronddorbberden op de Indische Oceaan.
Het weekend van 2 en 3 mei werden er meer dan 6.300 bootvluchtelingen gered. De meesten zijn onderschept door de Italiaanse kustwacht, maar ook de Griekse kustwacht heeft 530 vluchtelingen gered. Minstens 10 vluchtelingen zijn bij de gevaarlijke overtocht om het leven gekomen.
Vorige vrijdag 29 mei zijn op de Middellandse Zee in totaal zowat 4.200 vluchtelingen gered. Dat meldt de Italiaanse kustwacht, die de reddingsoperaties coördineert. Er werden op verschillende boten in totaal ook zeventien lijken aangetroffen.
De VN - ja, die vreemdelingvriendelijke club - waarschuwde 4 jaar geleden al voor een 'dreigende humanitaire crisis'. En daaraan zouden WIJ met z'n allen moeten werken, om die te helpen oplossen... De VN-vluchtelingenorganisatie deed toen beroep op de 'goodwill van de bevolking', op de 'solidariteit onder de mensen'... Ja, ja. Misschien kunnen bootvluchtelingen in particuliere huizen ondergebracht worden? Ik heb nog altijd mijn lege zolderkamertje klaarstaan voor een asielzoeker...
Lyceum, jaren 60. Het kleine steegje vlak naast de school had een deftige naam: Gazometerstraat. Aan de ene kant kwam je bijna aan Van Veldeke uit - een standbeeld van de fiere dichter midden in een bronsgroen parkje - en aan het andere eind tuimelde je bijna in het gevaarlijke Albertkanaal.
Vroeger had het steegje een slechte reputatie, omdat verliefde koppeltjes er kwamen kussen en knuffelen en liefkozen. Niemand zei: Gazometerstraat, maar wel: 't cresseerstieëgske. Lezer, dit is rasecht Hasselts dialect. Hoor er het Franse woord 'caresser' in.
Dus een steegje om stiekem te vrijen. Het was omzoomd door bossen, bomen en struiken. En in de hagen bloeiden de kleurrijkste bloemen. De hele flora en het prachtigste onkruid was er te bewonderen. Als kind loerde Lieve soms bij valavond door het dichte struikgewas op zoek naar elfjes.
Op zwoele zomeravonden werd het sprookjesachtige steegje druk bezocht door verliefden die er ongezien elkaar wilden 'verkennen'. Ze keken elkaar in de ogen, vervuld van tedere wellust. Wat een zinnelijkheid! Het was als een aards paradijs, maar dan zonder appels en zonder slangen. Heerlijke dingen gebeurden er in die prachtige natuur. Ik was er getuige van tijdens mijn dagelijkse fietstochtjes doorheen het steegje.
Jaren later...
De onderhoudswerkmannen van het lyceum gingen elk voorjaar overijverig tekeer in het romantische oerwoud rondom de school, met houtzagen, snoeimessen, onkruidverdelgers, bijlen, en meer van die moordtuigen om de natuur te vernietigen. Pure vernielzucht, geen greintje respect voor de wilde natuur.
Zo verdween er elk jaar een kostbaar stukje natuur in het steegje... En wat blijft er nu over? Ga maar eenskijken naar de decadentie van het romantische steegje. Er staan alleen nog maar enkele onuitroeibare bomen als stille getuigen van het vroegere aards paradijs.
Sesso Plus Koffie, natuurlijk product voor meer libido (mannen en vrouwen). Dat staat hier te lezen in de marge van m'n startpagina. Ik raak erdoor afgeleid. Het maakt me nieuwsgierig. Zou die koffie echt werken? Zou die echt invloed hebben op mijn driftleven? Als ik het niet probeer, zal ik het nooit te weten komen. Die lange tuinslang moet ik niet hebben. Alleen de Sesso koffie.
Lieve lezer, kijk eens naar de foto. Wat heeft dat nog met vrouwelijke sierlijkheid te maken? Ik zie geen enkele verleidelijkheid, geen glooiende lichaamswelvingen, geen bekoorlijke heupbewegingen. Dit zijn geen vrouwen meer! Dat zijn vormeloze blokken die zich waggelend voortbewegen... Ik zie liever een minirokje, een spannend bloesje waarin borsten zich aftekenen, een décolleté mag ook wel voor de durvers, of strakke jeans, en wapperende losse haren... Hoofddoeken, lange rokken, lompe sandalen... Waarom wil Allah dit eigenlijk? ... En die boerinnen trappen erin met hun twee logge voeten. Ik vraag me af waarom ze willen leven? Of wachten ze ook op 70 maagdjes in de Allah-hemel?Mannelijke moslimmaagdjes misschien...
Zo’n dertig leerlingen van het Institut De Mot-Couvreur in Brussel mochten vrijdag niet binnen omdat ze een te lange rok droegen.
De directeur van de school kwam in de loop van de ochtend de deuropening het schoolreglement toelichten. Hij illustreerde wat volgens hem een ‘correcte dresscode’ was, en stelde dat lange jurken en rokken daar volgens hem niet bijhoorden. Wie daar problemen mee had, moest zich wenden tot de plaatsvervangende burgemeester Faouzia Hariche.
Uit protest bleef de groep meisjes op de stoep voor de school staan, in de hoop toch nog toegang te krijgen. Tevergeefs. De politie kwam uiteindelijk op verzoek van de school ter plaatse en aan de meisjes werd gevraagd om weg te gaan van voor de school.
In maart was er een precedent bij de Ursulinen in Mechelen, toen leerlingen geen lange rokken of jurken meer mochten dragen. Meisjes met een lange rok of jurk worden tegengehouden aan de schoolpoort en worden verplicht deze op te rollen en een sjaal rond de heupen te binden. Wie weigert, moet naar huis. Wie langdurig weigert, riskeert sancties. ‘Ik ben moe, ik ben het beu om altijd te vechten, ik wil niet dat ze een deel van mijn identiteit zomaar afnemen’, klonk het toen in een noodkreet van een moslimleerlinge naar de interculturele beweging Kif Kif. Volgens de school ging het echter om ‘onjuiste informatie’, waarbij de school ‘in een verkeerd daglicht wordt geplaatst’.
'Huiswerk' wordt al enige tijd op de korrel genomen. Enquêtes, studies, rapporten... ze stellen allen 'huiswerk' in een kwaad daglicht. En op tv mocht een tienermeisje tegen minister Crevits vertellen dat ze te veel huiswerk kreeg... Men wil ergens naartoe, en ik heb er een vaag vermoeden van. Ik heb zo'n antenneke bij me ingebouwd dat rinkelt wanneer ik achterdochtig moet worden of op m'n hoede moet zijn. Mijn argwaan groeit als ze kinderen gaan betuttelen als watjes die na schooltijd niet eens een paar uren concentratie kunnen opbrengen.
Gisteren gelezen dat huiswerk een bron kan zijn van spanningen en ruzie in een gezin. Eindelijk een Vlaams getint berichtje. Waarom Vlaams? Omdat allochtone ouders het niet zo nauw nemen met de verplichtingen van hun kinderen jegens de school. In een allochtoon huishouden zal huiswerk geen stress met zich meebrengen, huiswerk en lessen zijn er ondergeschikt aan koranlessen of aan sociale bezigheden in de buurt. Allochtone leerlingen bepalen ook zelf welk huiswerk ze maken en welk niet.
Ijverzucht, prestatiedrang, competitiedrift... kwaliteiten eigen aan Vlaamse leerlingen. Zij hebben ouders die de lat hoog leggen omdat ze willen dat hun kind de beste van de klas is.
En waarom ging er nu een belletje bij me rinkelen?... Men wil afstevenen naar minder huiswerk omdat dat beter past bij allochtone leerlingen en hun ouders. Minder huiswerk als tegemoetkoming aan het allochtone wereldje?
Het lag al lang te sudderen, het plan om een eigen islamitische school op te richten.
Twee jaar geleden groepeerden een aantal jonge moslims zich in Mechelen in een 'werkgroep voor een islamitische lagere school'. Een vzw onder voorzitterschap van Saïd Bouazza.
Ze kwamen tot wereldschokkende vaststellingen, brachten onthutsende feiten aan het licht, nooit geziene openbaringen volgden op andere verrassende onthullingen. Zo was er de taal- en leerachterstand, het vroegtijdig schoolverlaten zonder diploma, de slechte doorstroming naar hoger onderwijs, de grote kans op werkloosheid, én... de kans op een identiteitscrisis... dat komt ervan als je niet in je thuisland kunt blijven.
'Knelpunten', noemen ze dat. Om niet te moeten toegeven dat ze onbekwaam en onwillig zijn om zich te integreren in de Vlaamse gemeenschap, daarom hebben ze het over 'knelpunten'. En zo kwamen ze op het idee om zich af te zonderen van de Vlaamse schoolgemeenschap en hun eigen gang te gaan in een eigen school, om aan hun 'knelpunten' te werken. Een wondermiddel om van moslimleerlingen superleerlingen te maken.
Moslims die een eigen school ambiëren zijn op pad naar een eigen gesloten gemeenschap, hoewel ze dat ontkennen, en dan willen ze op de koop toe Vlaamse Erkenning en Vlaamse Subsidiëring. Vlaams geld voor een islamitische school? Hier klopt iets niet.
Onderwijsschepen Marc Hendrickx (N-VA) reageert niet enthousiast: "Dit is een verhaal van scheiding, terwijl wij als stadsbestuur werken aan een gemeenschappelijke toekomst voor alle Mechelaars."... Een gemeenschappelijke toekomst voor alle Mechelaars. Ja, ja.
En hoe ziet de werkgroep de aansluiting naar het Vlaamse Hoger Onderwijs? Ik kan moeilijk geloven dat in een moslimschool aan taal- en leerachterstand kan gewerkt worden, dat moslimleerlingen met een diploma middelbaar kunnen doorstromen naar hoger onderwijs. Zou dat echt de bedoeling zijn van de moslimschool? Of zitten er ergens verborgen addertjes?
Het is goed dat moslims in aparte scholen gaan ondergebracht worden, hoe meer hoe liever, in een of ander industriegebied in de onbewoonde wereld, waar ze onze eigen Vlaamse leerlingen niet meer kunnen storen. Maar dat er Vlaams geld zou gaan naar islamitische aangelegenheden, dat klinkt onwaarachtig en onverteerbaar!...
Concentratieschooltje, begin jaren 90... Toen ik voor het eerst kennismaakte met de bazigheid van Turkse ouders die meer te zeggen hadden dan de directeur zelf. ZIJ vertelden wat leerkrachten moesten doen om hun kindjes iets bij te leren. Zelf vonden ze het niet nodig om thuis Nederlands te spreken of om hun kindjes te stimuleren, of om interesse te tonen in het schoolgebeuren. Vonden ze niet nodig, wél dat de school hun kinderen Nederlands leerde spreken. Eén Turkse vader verlangde zelfs van me dat ik Turks tegen hem sprak. Echt gebeurd.
In de periode 1990-1991-1992 waren er abnormaal veel Turkse kleutertjes die overgingen naar het eerste leerjaar terwijl ze zich niet eens konden uitdrukken in het Nederlands en ook niet bekwaam waren om Nederlandstalige instructies te begrijpen. Ze waren met velen, die vreemde beginnertjes, het leek wel een plaag, of een epidemie, in ieder geval iets besmettelijks met ongunstige vooruitzichten.
De wijk rondom de school straalde verloedering en mistroostigheid uit. Er werd op straat geleefd en op de parking van den Aldi haalden Turkse tieners 'kattenkwaad' uit waar 's anderendaags in de leraarskamer eens hartelijk om gelachen werd. Ja, zo werkte dat in concentratiescholen met het aanbrengen van normbesef.
Als ik boos ben, dwaal ik af. Terug naar de Turkse ouders die zich aanmatigend opstelden in school.
Ze vertoonden allen dezelfde ziektesymptomen:
-Turks als thuistaal en daarvan werd geen centimeter afgeweken - ouders die het niet nodig vonden om hun kinderen te helpen met het Nederlands - Turkjes die na schooltijd 'Turkse lessen' (koranlessen) volgden en die voor geen goud wilden opgeven - ze mochten allen laat opblijven om 's ochtends met slaapogen in school te verschijnen om dan een hele dag te gapen en suffen en niets op te steken van de leerstof - ze bleven allen zo nu en dan eens een dag zomaar thuis als ze geen zin hadden om naar school te komen, en dat vonden de ouders heel vanzelfsprekend...
Migrantenwerksters hebben nooit begrepen dat ze op de eerste plaats aan een mentaliteitswijziging bij migrantenouders moesten werken, en niet om bolvette moslima's in een autootje te proppen en overal naartoe te rijden, of om Turkse gezinnen de weg te wijzen naar waar er geld te rapen viel.
Ik heb eerlijk gezegd leerkrachten opgestookt om Turkse leerlingen links te laten liggen die thuis of op de speelplaats Turks blijven spreken, links te laten liggen die 's ochtends te laat komen of niet uitgeslapen zijn, links te laten liggen die koranlessen blijven volgen, links te laten liggen die hun huiswerk niet maakten om koranles te gaan volgen, links te laten liggen die niet elke dag naar school kwamen.
Ik heb mijn best gedaan om Turkse ouders uit begin jaren 90 te wijzen op het belang van Nederlands als thuistaal, op het belang van een Nederlandstalig thuisklimaat, uit respect voor de inspanningen van de leerkracht . Het heeft niet geholpen. Ze bleven allen koppig vasthouden aan eigen taal en cultuur waarmee ze in koor "NEEN!" riepen tegen alle goedbedoelde inspanningen van de leerkracht... Ze hebben zich echt niet populair bij me gemaakt, die Turken.
Hier zijn ze dan. Ze lachen ons uit. Ze komen net van hun huisarts die op frommelbriefjes met hanenpoten neerpende dat de meisjes voor een heel schooljaar vrijgesteld werden van zwem- en turnlessen. Om religieze en psycho-sociale redenen. Ja, ja... Dokters Louette, Jansen, Claes, Kelchtermans, Demeer... een stelletje integratieboycotters die een loopje namen methun verantwoordelijkheden en met de integratie van de meisjes in het gewone schoolleven. De dubieuze praktijken van de huisartsen werden gesteund en goedgekeurd door de schooldirectie en door de Orde van Geneesheren.
De meisjes lachen ons uit omdat ze hun zin krijgen, omdat iedereen hen gelijk geeft, omdat iedereen buigt en knielt voor hen... Niemand wil toch een racist zijn?!... Lieve wél, want als racist vind ik mezelf belangrijker dan vreemdelingen, wil ik me voor hen niet wegcijferen, wil ik me voor hen niet op de laatste rij zetten, wil ik niet werken aan mijn eigen ondergang als ik hen duld. Mijn eigen taal en mijn eigen medemensen zijn me lief... 'Racisme' als wapen tegen de dreigende overwoekering van ons Vlaamse landschap!
Het aantal geweigerde inschrijvingen is dit schooljaar fors gestegen. Vorig jaar in Antwerpen, nu in Brussel en Oost-Vlaanderen. 'Gebrek aan plaats' klinkt het als oorzaak van de weigering. Weten alle Vlaamse ouders wel dat allochtonen voorrang hebben? Dat allochtonen als eersten door de schoolpoort naar binnen mogen?... Eigen leerlingen laatst. Zo hoort het politiek correct.
Heeft er iemand ooit allochtone ouders zien kamperen aan een schoolpoort? Om er hun serie allochtoontjes te kunnen inschrijven? Heeft iemand dat ooit gezien? Neen! Allochtonen hoéven niet te kamperen, ze worden met open armen ontvangen in de school van hun keuze, zonder tentje, zonder bivakmutsje... En ondertussen verdwijnt de Vlaamse leerling, met een weigering op zak, stilletjes op de achtergrond. Zoals het een echte Vlaming betaamt, bescheiden en nederig, in dienst van zijn vreemde medemens.
Discriminatie van de Vlaamse Leerling
We gaan even terug in de tijd. In 2002 kwam er het GOK-decreet (GOK = Gelijke OnderwijsKansen), een wettelijk verzinsel om allochtone leerlingen te kunnen spreiden over alle scholen. Een totale invasie dus. Geen blanke scholen, geen donkere scholen. Weg met concentratiescholen. "Concentratiescholen moeten gemengde scholen worden", dat was toen de kreet om allochtonen ongezien en onopvallend te laten opgaan in de Vlaamse massa. Mission Impossible. Multi-verval. Hier en daar zagen we het onderwijsniveau al dalen in witte scholen. Het viel niet echt op, het ging als in een slakkengangetje, een slakje komt ook ooit waar het écht zijn wil.
Het nieuwe decreet was gelijker voor allochtonen dan voor onze eigen leerlingen, omdat een kind onder GOK viel als er thuis geen Nederlands gesproken werd of als de moeder geen diploma heeft. M.a.w. alleen allochtone leerlingen komen in aanmerking om van het voorkeursbeleid te genieten. ZIJ zijn de doelgroep als er met fortuinen gesmeten wordt. Dat is altijd al zo geweest.
Het GOK-beleid kwam voort uit overbezorgdheid van de regering voor het groeiend aantal allochtone leerlingen, een soort radeloosheid, een noodgreep, zoals er meerdere maatregelen uit de politiek correcte mouw geschud werden ten koste van onze Vlaamse leerlingen.
Het GOK-beleid faalde omdat er steeds meer allochtoontjes bijkwamen. Vanwaar ze bleven komen wisten we eerst niet, nu wel.
Kansarmoede
In 2012 heeft minister Pascal Smet het oude GOK-decreet opgepoetst, nieuw leven ingeblazen, en hij ging gewoon door met een beleid dat van Vlaamse leerlingen tweederangsleerlingen maakte. Een beleid dat kansarmoede automatisch linkt aan allochtonen. De Voorrangsregels! Wie heeft er voorrang om ingeschreven te worden in een school naar keuze? Pascal Smet heeft er geen doekjes om gewonden, toen hij, in zijn streven naar gemengde scholen, stelde dat vanaf september 2012 de scholen verplicht waren om bij de inschrijving voorrang te verlenen aan 'kansarme' leerlingen. Onder 'kansarm' verstond men een gezin met een moeder zonder diploma en waar de thuistaal niet het Nederlands was. Tja, dan is de doelgroep duidelijk, dan zijn alle allochtone huishoudens kansarm, ondanks een fortuin aan kindergeld. Hiermee discrimineerde de minister de Vlaamse gezinnen met échte kansarmoede, de eenoudergezinnen, pleeggezinnen, nieuw-samengestelde gezinnen, co-ouderschap, emotionele verwaarlozing, incest...
Die Hollanders toch. Nu willen ze ook al in de kinderopvang meertaligheid invoeren. Geïnspireerd door meertaligheid in het onderwijs.
Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Lodewijk Asscher, zit op een plan te broeden om naast het Nederlands als voertaal, ook Engels, Frans of Duits toe te laten. Voor kinderen vanaf 4 jaar. De klein boelekes moeten nog even wachten om Engels, Frans en Duits te spreken in de kinderopvang.
In zijn streven naar meertalige buitenschoolse opvang vergeet de minister welke zware emotionele impact een kinderopvang heeft op het kind, en in het bijzonder de buitenschoolse opvang.
Hoezo, emotionele impact?
Een zuigeling aan de moederborst is zichzelf, voelt zich geborgen en veilig, geniet van de lustige tepel waaruit het lekkere vocht komt... om dan plotseling ontrukt te worden van de gelukzaligheid van de sappige melkborst. Bij het krieken van de dag wordt de zuigeling uit zijn zalige slaap gewekt om naar de opvang gebracht te worden.
In het vroege ochtendgloren worden kindjes gedumpt in een of ander kinderhotel waar ze opgevangen worden door wildvreemden, omdat pa en ma er geen raad mee weten, omdat de kindjes niet passen in hun dagschema. Een kinderopvang is een weeshuis zonder moederlijke affectie, waar ze verweesd achterblijven zonder te weten wanneer mama hen weer komt halen. De extra psychische belasting voor kleintjes die lange tijd zonder hun moeder de dag moeten doorbrengen op een andere plek dan thuis bij hun moeder, kunnen fysieke en psychische schade lijden. Als zuigelingen 's avonds pas door hun moeder in de armen gesloten worden, maken ze kans om in zichzelf te keren, om traag en futloos te worden.
Vanaf het euforische moment van de verwekking tot aan de bevalling, kijken ouders hunkerend en vol verwachting uit naar hun nieuwe spruit. En als het dan eenmaal zover is, als het wezentje de baarmoeder verlaat en in zijn eentje de uitgang gevonden heeft, willen ze verlost worden van dat schepseltje. Weg ermee. Naar de opvang.
Ook oudere kinderen in de opvang missen het 'thuisgevoel' na schooltijd. Ook zij worden extra belast. Zie maar eens hoe ze soms verloren ronddwalen op de speelplaats.
Genoeg over de miserie en ellende van weeskinderen in de opvang. En dan zouden ze nog eens een vreemde taal moeten leren? Het beetje vertrouwdheid van de eigen taal verliezen ze dan ook nog.
Tenslotte kan er nog een addertje verborgen zitten in de plannen van de Nederlandse minister. Meertaligheid invoeren in kinderopvang? Ik denk dat het een vermomde omweg is om later met 'opvangkinderen' in hun eigen thuistaal te kunnen communiceren...
Lyceum, schooljaar 1997-1998, onder leiding van directeur Wijsneus.
Het lyceum was toen nog een bloeiende witte school... totdat er vreemde eenden in de bijt binnensijpelden. Ik heb het zien gebeuren. Zo van die rare kwasten, verloren gelopen en verzeild geraakt in het eerste middelbaar. Geslaagd in het zesde leerjaar waar een leerkracht niet racistisch wou zijn en de Turkse leerlingen liet slagen. Ja, zo werkte dat.
Ferat was een Turkse leerling in het eerste middelbaar. Zijn klasgenoten waren blank, gemotiveerd en gedisciplineerd, zo van die eigenschappen waar we ver naar moeten zoeken bij migrantenleerlingen.
Ferat viel de eerste week van het schooljaar al uit de toon door ernstige gedragsproblemen, ook door onvoldoende capaciteiten, een onbekwame belhamel dus. Hij was er zo eentje die zich niet wilde integreren in het normale schoolgebeuren. Halsstarrig bleef ie naast de sporen lopen en in de kijker ook nog. Herhaaldelijk werd hij gewaarschuwd, maar toonde geen enkele poging om van goede wil te zijn.
Uiteindelijk organiseerde Wijsneus een speciale vergadering met als onderwerp: Verwijdering uit School. Voor migrantenleerlingen lag dat toen heel erg gevoelig. Niemand wou de onverdraagzame uithangen. Sommige leerkrachten wilden hem zelfs nog een 29ste kans geven... Vlaams Jefke zou allang met klikken en klakken buitengesmeten zijn, zonder poespas errond zoals bij migrantenleerlingen.
Lieve kreeg de ondankbare opdracht om samen met het Integratiecentrum een nieuwe school voor Ferat te zoeken. Ja, dan krijgen die sloebers ook nog eens bijstand plus een paar verlofdagen om een andere school te zoeken. En Wijsneus was verlost van een lastige karwei. Die man verstond de kunst om zich te verstoppen als het heet werd. Achter de coulissen dirigeerde hij intriges rond moeilijke leerlingen. En ondertussen was hij onzichtbaar en ongenaakbaar.
Ik voelde me bedreigd en overgeleverd aan de dames van het Integratiecentrum, aan een stelletje wilde wolvinnen die het niet eens waren met Ferats verwijdering uit school. Een Turkse medewerkster van het Integratiecentrum belde me zelfs thuis op. Het maakte een intimiderende indruk op mij.
Gewapend met een dictafoontje begaf ik me naar mijn gesprekspartners. Toch erg hé als je zulke maatregelen moet nemen om een gesprek zakelijk te houden. Het toestelletje zette de dames aan om voorzichtig te blijven en zeker niet in de aanval te gaan.
Hoe het afgelopen is met Ferat? Ik weet het niet. Dat soort kereltjes verhuist vaak van de ene naar de andere school zonder iets te bereiken, zonder iets te presteren, en dan blijven ze overal zo wat rondhangen en iedereen ambeteren tot ze rijp zijn om te gaan doppen...
Duizenden migranten, en ze noemen het een 'verrijking'.
"Slakkenplaag treft Vlaanderen", stond er gisteren in de krant te lezen.Vlaanderen maakt zich druk om een paar lieve slakjes. En wat doen we dan met de Migrantenplaag die Vlaanderen treft?
We zijn weer een stapje dichter bij de verovering van het westen door de moslims.
Vanaf volgend academiejaar komt er een nieuw vakkenpakket 'Islamic Worlds' voor geschiedenisstudenten aan de UA. Deze vernieuwing beoogt een minder eurocentrische opleiding van historici. De nieuwe cursussen over de islamitische cultuur wil geschiedenisstudenten minder westers doen denken, en meer globaal hun blik verruimen buiten Europa.
Ook zijn er steeds meer allochtone studenten met een islamitische achtergrond. "Het is niet slecht om ook voor deze groep de opleiding Geschiedenis wat aantrekkelijker te maken", zo zeggen ze aan de UA.
Komen moslimstudenten niet hier studeren om zich te integreren in het westen? Dat moeten we stimuleren en hen weghouden van islam en islamitische aangelegenheden, en niet zoals aan de UA lessen over islamitische cultuur in de opleiding te gaan aanbieden. Het negeren van de islam vind ik trouwens voor het hele onderwijs gelden.
Dus... Islamcultuur aan de Universiteit Antwerpen?
En dan vraag ik me af wat er mis is met eurocentrisch denken, met westerse behoudzucht?! We moeten de rijkdom van het westen koesteren en behoeden voor vernietigende invloeden van buitenaf!
Het vak GESCHIEDENIS moet in ere hersteld worden! Al vanaf de lagere school zouden leerlingen moeten horen over de nefaste gevolgen van volksverhuizingen. Ze moeten horen hoe grote beschavingen en rijke culturen ondermijnd werden door een massale toevloed van vreemdelingen die andere waarden en minderwaardige ethiek meebrachten en deponeerden midden in een rijke cultuur. Leerlingen moeten in geschiedenislessen alles vernemen over het lot van grote beschavingen met vergane culturen!
We hebben er niets meer over vernomen. De ontknoping mochten we niet kennen. De oplichtingspraktijken van een islamleraar werden in een islamitische doofpot gestopt. De ophef rond zijn persoon duurde maar heel even... Helemaal anders dan bij de Vlaamse kleuterjuf die al twee jaar lang op de hielen gezeten wordt door een moslimadvocaat...
Kent er iemand een moslim die door een Vlaamse advocaat zo obsessief achtervolgd wordt? Kent er iemand een Vlaamse advocaat die krampachtig de schuld wilt bewijzen van een moslim? Kent er iemand een Vlaamse advocaat die Vlamingen aanspoort om in beroep te gaan tegen de vrijspraak van een moslim?...??????
Waar gaat het over? Wel, drie jaar geleden kwam Recep Atak, een Genkse islamleraar, in het nieuws nadat hij van tientallen mensen geld afgetroggeld had. Onder valse voorwendsels wist hij een vertrouwensband op te bouwen met heel wat mensen die hem uit medelijden geld leenden. Geld, dat ze natuurlijk nooit terugzagen. Met een blind vertrouwen gaven zijn dorpsgenoten hem het gevraagde geld, in de overtuiging dat ze elkaar moesten helpen.
De 'geleende' sommen varieerden van enkele honderden euro's tot 200.000 euro. Er was zelfs een naiëve mede-Turk, één van de slachtoffers, die een eigen lening aanging om de islamleraar voort te helpen. Andere gedupeerden vertelden dat de islamleraar ook actief was in Hasselt en Luik.
Na klachten van gedupeerden ging het parket de zaak onderzoeken. De Genkse politie verwachtte toen nog meer gevallen van opgelichte mensen die hun geld kwijt waren aan de islamleraar. En toch waren er nog slachtoffers die geen klacht indienden uit angst en schaamte. Later is het aantal klachten tegen de Genkse islamleraar gestegen.
In februari 2012 haalde Recep Atak, de Genkse islamleraar-oplichter, de koppen in HBVL. Ik was onmiddellijk geïnteresseerd omdat mijn ervaringen met islamleraars negatief en deprimerend waren. Die snorremannen waren medeschuldg aan de mislukte integratie van moslimleerlingen in de Vlaamse leerlingenpopulatie.
Het vervolg van de oplichterspraktijken van Recep Atak ken ik niet. Wellicht zal hij nu furore maken met zijn 'schenkingen' en niemand, ook niet het parket, zal hem nog iets in de weg leggen...