Vandaag, op de eerste dag van het nieuwe schooljaar, zijn leerkrachten bevend en sidderend naar school gekomen. Om de schade op te meten, schade die leerlingen opliepen tijdens maandenlange wispelturige lestijden en wazige online-leerstof.
Terwijl ze de vorderingen bekijken van elke leerling, breekt hun angstzweet uit, de moed zinkt in hun schoenen, de moed der wanhoop. Ze stellen vast dat met de leerstof van het nieuwe schooljaar niet kan gestart worden. Eerst nog materie van het vorige schooljaar herzien, en dan tegen kerstmis of zo zullen leerlingen misschien de nieuwe leerstof aankunnen. Eigenlijk hadden de meesten moeten zittenblijven, maar dat mocht niet van corona, er moest mild beoordeeld worden, en dus was iedereen geslaagd.
Het schooljaar is pas begonnen en het dreigt al te gaan instorten. Er zal de neiging zijn om de leerstof aan te passen aan de grootste achterblijvers. Links nivellering. De lat zakt. De onderwijskwaliteit kraakt.
De media zijn opvallend stil geweest rond het islamonderricht in het nieuwe schooljaar. Islamleraren zullen zich zoals voorheen weer afzonderen in een klaslokaaltje om daar over de openbaringen van de profeet te vergaderen met hun moslimleerlingen die zich als neten vasthechten aan de schoolgemeenschap zonder er echt deel van uit te manken. Integratie? Nooit van gehoord. Kan alleen maar zónder islam!
En wat met de Zomerschool? Gebeuren er evaluaties?... Ik denk het niet, want die zomerschool was een mooie dekmantel voor kinderopvang. Er komt ooit een moment dat twee werkende ouders niet meer van deze tijd zijn. De structuur is verdwenen: kinderen kunnen niet meer regelmatig naar school en waar moeten ze dan heen als er niemand thuis is? Door corona zullen de opvangproblemen zich opstapelen.
In het derde kleuterklasje zal een taaltest afgenomen worden. De Vlaamse regering wil voorkomen dat er nog kinderen met een taalachterstand starten in het eerste leerjaar. Grote misvatting: een taaltest stelt een diagnose en is geen remedie! Bovendien is het een pijnlijke illusie het lager onderwijs te starten zonder taalachterstand. Dat zal nooit lukken. De thuistaal bestendigt taal- en leerachterstanden!
|