De baai van de hoofdstad werd sinds de verovering door de Spanjaarden als haven benut. Van uit Santa Cruz de La Palma zijn er diverse bootverbindingen naar de buureilanden en het vasteland.
De westelijke haven Puerto de Tazacorte deed dienst als vissershaven, tot men besloot er een zeehaven voor zeeschepen van te maken, inbegrepen container terminal. De plannen voor dit megalomaan project stamden nog uit de goede oude tijd van voor de crisis. In juni 2005 kwam er een bootverbinding tot stand naar het eiland Tenerife met tussenstop in de haven van Santa Cruz de La Palma. Deze ferry vaarde echter alleen in de zomermaanden en dan nog zeer onregelmatig bij gebrek aan reizigers. Tot men 'wederom' besloot de haven voor een tweede maal uit te breiden met een havendam van meer dan een kilometer in zee. Ditmaal om zogenaamd cruise schepen te ontvangen. De crisis heeft voorlopig een stokje gestoken voor de dromen van de betonlobby. Trouwens dit kleine eilandje heeft reeds een haven voor het ont- vangen van deze hotelschepen. Santa Cruz de La Palma is een havenstadje met geschiedenis dat de nodige infrastructuur heeft voor het ontvangen van dit soort toerisme. Tazacorte heeft deze toeristen niets meer te bieden dan een banaan. Een mooi voorbeeld van 'wishful thinking'.
Zo zag de haven van Tazacorte er uit toen wij hier aankwamen. Parapentes waren er al, alsook "Rogallo Wings" (zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Francis_Rogallo ) die ergens vertrokken hoog op de Caldera wand.
De haven van Tazacorte nu. De eerste sectie voor pleziervaartuigen is reeds in gebruik genomen. De laatse tijd liggen de werken bijna stil, er wordt nog wel gewerkt maar op een zeer laag pitje.
Een caisson (cajon) die ligt te wachten om verscheept te worden naar zijn plaats. Er moeten er nog tig... bijkomen. Deze 'cajons' (betonnen dozen) worden gegoten in Tenerife en worden van daar met een sleepboot tot hier gebracht.
Een mooi staaltje architectuur zowel van op zee als van uit de lucht.
|