De eerste luchthaven van La Palma
***
Het reliëf van het eiland met bergen van meer dan 2300 meter, maakte de beschikbaarheid van een stuk plat
land dicht bij de grote bevolkingscentra moeilijk (men dacht toen dat een luchthaven zo dicht mogelijk bij de
stad moest liggen). Men koos voor het bouwen van de luchthaven een klein plateau op +/- 350 meter boven
de zeespiegel op ongeveer acht kilometer van de hoofdstad Santa Cruz de La Palma. Met dit plateau van
duizend bij honderd meter dacht men genoeg lengte te hebben om een landing strip te bouwen. De
luchthaven kreeg de naam Buenavista en werd op 22 september 1955 ingehuldigd en geopend voor het
toerisme met inter-eiland en (internationaal) luchtverkeer.
***
Tijdens de volgende jaren, werd door regen of zijwind het landen en opstijgen gedwongen opgeschort in
meer dan vijftien procent van de tijd. Noch het verbeteren van drainage en de aanleg van een verharde start-
en landigsbaan kon de situatie verbeteren. Ook de nabijheid van de bergen veroorzaakte veranderingen in
wind en stagnerende mist. Al deze omstandigheden en de onmogelijkheid om deze luchthaven te verbeteren,
heeft geleid dat de luchtvaartautoriteiten op zoek gingen naar een nieuwe locatie.
***
De dagen van de luchthaven Buenavista waren geteld. Een crash op 5 januari 1970, van een Fokker Frienship
van Iberia verliet tijdens de landing de baan en kwam terecht in een greppel. Slechts drie maanden later
werden de luchtvaartactiviteiten verlegd naar een nieuwe luchthaven in de gemeente Mazo. Hiermede starte
een nieuwe fase in het toerisme en luchtvaartverkeer op La Palma.
***
***
De oude verkeerstoren die in dienst kwam in 1960. Het gebouw, dat nog steeds bestaat, is opgebouwd uit
twee verdiepingen van 30 vierkante meter elk. De toren was uitgerust met VHF apparatuur voor de radio-
communicatie met de vliegtuigen.
***
***
***
Voor Urban Exploring fotografie (URBEX) binnen, moest ik inbreken en dat is strafbaar. Dus niet.
***
Terminal anno 1955
***
De start en landingsbaan werd gebruikt als omleiding tijdens de wegenwerken op de LP-3 naar Santa Cruz,
daarom het laagje asfalt bovenop het oude asfalt van de startbaan
***
Momenteel wordt het enige vlakke en rechte stuk land in de omtrek gebruikt door joggers.
***
***
Tijdens stormen werden de vleugels van de vliegtuigen vastgemaakt aan ringen, verankerd in het beton van
de tarmac. Veel van de toenmalige vliegtuigen bestonden uit 'stokken en zeilen' ;-)
***
***
Het verdwijnen van het oude vliegveld.
Een bewoonster van het eiland zal bijna 111.500 euro moeten betalen wil zij het eigendom terugkrijgen van
het +/- 20.000 m2 grote perceel, dat men haar heeft onteigend in 1952 voor het aanleggen van de
luchthaven Buenavista. Aanvankelijk heeft de Provinciale Taxatieraad voor Onteigeningen de waarde van het
terrein vasgelegd op 182.000 euro, maar daar moet volgens het Canarische Hooggerechtshof 70.500 euro
van worden afgetrokken als zijnde de kosten voor het verwijderen van het asfalt van de oude start en
landingsbaan, omdat de grond een landbouwbestemming heeft.
oud en (nieuw?)
Een nieuwe verkeerstoren die inmiddels afgebroken is voor een nieuw luchthavengebouw waarvan de
"nieuwe" (steeds maar nieuw) ;-) controle toren deel van uitmaakt. kostprijs 229.000.000 euro.
|