Een booteigenaar investeert in zijn hobby hooggespannen verwachtingen en er zijn zeker fantastische dagen op zee, maar hij besteedt ook moeite, tijd en geld. Zolang het maar in verhouding staat met het gebodene is het o.k. Menig kapitein wil de waarheid niet onder ogen zien dat het bezit van een boot met stress en spanning gepaard gaat. En indien je er lichamelijk en geestelijk onder lijdt is het beste advies, de boot zo gauw mogelijk te verkopen. Maar zolang je het verschijnsel "bootje varen" romantiseert en idealiseert, komt het allemaal wel goed ;-)
Nadat de zeefauna en flora van de romp met een hogedrukreiniger is verwijderd zie: http://blog.seniorennet.be/wim_del_arte/archief.php?startdatum=1378504801&stopdatum=1378591201 wordt de dag nadien de hardnekkige restjes en de oude antifoulinglaag geschuurd.
Hier en daar wat plamuur een twee lagen nieuwe antifouling worden aangebracht.
De motor heeft een nieuwe uitlaat en is tegelijkertijd volledig nagezien.
De boot is van zijn 'blokken' en wordt terug te water gelaten.
Een proefvaart, de motor is geruislozer geworden en bij 3500 toeren planeert hij perfect. We hebben namelijk juist boven de schroef een soort stabilo's aangebracht, dat maakt dat hij bij hogere snelheid een beetje uit het water komt, planeert en minder bonkt op de golven.
Nee! het is hier niet alle dagen bewolkt, het is hier alle dagen zon! Juist die dag was het bewolkt
Daar doen we het voor
|