God, ik zoek even contact met U. Wil je mij nabij zijn? Geef mij geloof en vertrouwen kracht en volharding zodat ik mij ten volle kan geven aan de opdracht die ik nu mag vervullen. Amen
Als er één "antieke" heilige is die vandaag door vrijwel iedereen geassocieerd wordt met zijn specifieke opdracht, dan zal het wel de H. Kristoffel zijn.
Wie wil kan dan ook zondag a.s. 24 juni om 11.00 u zijn wagen laten zegenen t.h.v. de Sint-Jozefskerk te Roeselare. Ook bromfietsers en fietsers zijn welkom!
Vanuit het besef voor de risico's van
pelgrimstochten in de tijd van de Middeleeuwen groeide de verering tot Sint
Kristoffel, een heilige die bescherming en veiligheid kon bieden. Naast een
gewapende escorte kon een woordje tot Sint Kristoffel voor extra bescherming
zeker ook geen kwaad. Het kwaad lag dan ook letterlijk om elke hoek en zo vond
je menig kapelletje van Sint-Kristoffel. Op bedevaart gaan, om bescherming
vragen, lid zijn van de Kristoffelgelde: het blijft zinvol, ook in onze tijd,
omdat aan de basis een religieuze ondertoon ligt die de legende overtijgt.
Autozegeningen doen namelijk ook een appèl op onze verantwoordelijkheidszin en
hoffelijkheid tegenover iedereen die met ons deelneemt in het verkeer, heel
zeker in deze komende vakantieperiode.
Nu gemeenschappen ouder worden en sommigen hun deuren moeten sluiten, vond ik deze mooie bezinning die ik graag uit erkentetijkheid deel met jullie.
Ook met onze gemeenschap gaat het als met een man die zijn land bezaait: hij slaapt en staat op, intussen kiemt het zaad en schiet op, maar dat moet hij ook zien! Onze gemeenschap evolueerde van vrucht dragen voor anderen, buitenshuis, wa...arbij ieder zijn eigen gang ging en uitvloog, naar vrucht dragen voor elkaar, binnenshuis. Wij zijn meer aangewezen op elkaar en uitvliegen is vaak niet meer mogelijk, het evolueert steeds meer naar zorgvol inspringen. Terwijl mogelijkheden van medebroeders afsterven, kiemt toch het zaad en worden zij groter voor elkaar. Ongeziene kwaliteiten ontdek je bij anderen en jezelf. Je doet voor elkaar dingen die je nooit hebt gedaan. Daarvoor ben ik niet naar het klooster gekomen, zou je kunnen zeggen. En toch in de tijd dat wij in theologie zaten, legden wij niet de nadruk op priester worden, wel op gemeenschap vormen. Die klemtoon leggen is gemakkelijk als je jong bent en veel weg, en ook thuis wil komen! Nu moeten wij vanuit de realiteit een gemeenschap zijn, een thuis waar ook oude en zieke vogels zich nestelen. Theorieën en discussies van toen over spiritualiteit worden nu dagelijks beleefde realiteit. In een klimaat van zorg en familiale sfeer groeit het mosterdzaadje van het Rijk Gods tot een groot tuingewas waar medebroeders zich nestelen. Waar de boer gerust mag slapen en het zaad kiemt, is dat soms wel even anders in een gemeenschap: je moet je slaap al eens laten, je wordt al eens uit je slaap gewekt. Overdag slaap je best niet, je bent best alert: je moet meer overleggen, meer afspreken; er wordt meer gemorst, gebroken, niet weggestoken. Omdat men nog onafhankelijk of behulpzaam wil zijn, moet er meer worden opgeruimd, gekuist en gewassen. Zo leer je in liefde relativeren, je niet ergeren of opjagen, wel bevestigen wat goed is, ook al valt dat deels tegen. Uitvliegen voor jezelf of voor pastoraal wordt overvleugeld door thuis blijven uit zorg, door taxiën naar dokter of ziekenhuis, naar apotheek of warenhuis. Verrassingen, onvoorziene ongelukjes, regelingen voor hulp van buitenaf, doen het mooi geregelde gemeenschapsleven van vroeger even anders lopen. Is dat de spiritualiteit of realiteit van geloof, hartelijkheid en redelijkheid, of van eenheid in verscheidenheid die ieder tot zijn recht laat komen? Een zaaier bleef thuis om te zaaien Daar bewerkt hij de aarde en zaait hij Gods Woord. Het komt er voor hem op aan dat hij dit ziet. Daar alleen kan liefde wonen, daar alleen is t leven zoet, waar men stil en ongedwongen, alles voor elkander doet! en ... waar liefde woont, is God en groeit zijn koninkrijk, het is zijn genade dat medebroeders zich in gemeenschap geborgen en thuis voelen. Zolang dit kan: laat het gras maar groener zijn aan de andere kant van de heuvels!
1. Learn your Catholic faith and live it. Our confidence comes from being rooted in Jesus Christ, and the Catholic Church has so much to offer in order to deepen your relationship with God.
2. Pray often and do not be afraid to share your deepest desires or deepest fears with Jesus. Our Lord wants to heal us, and ou...r Lord also wants to encourage us. The latter only happens through a deep and constant life of prayer.
3. Live as simply as you possibly can given Gods call for your life. The stuff material possessions, commitments, obligations of our daily living can be a source of grace, but these same things also can be a source of tremendous distraction from God. We cannot be afraid of losing things if we never had them.
4. Finally, surround yourself with holy men and women who challenge us to become saints.
blij dat we zo een voort-trekker mochten kennen! proberen we in diezelfde eenvoud zijn spoor te volgen; in zijn pijn en lijden was hij groots, een aanmoediging voor velen.
meteen ook de kracht die het geloof kan geven; de teklening is dan ook toepasselijk!
Ja, ik was er even niet. Eén van de redenen daarvoor is het feit dat mijn blog - althans voor mij - blijbaar totaal verdwenen was. Anderen zagen dan wel weer wat ik had gepost. Dank zij enkele attente lezers die me een hint gegeven hebben dit euvel te verhelpen was ik meteen terug! Het deed dan ook goed te weten dat dit blog wél wordt gelezen, ook zonder commentaar, wat ook niet de bedoeling is. Een andere reden voor de afwezigheid was dat het vooral aangenaam is GELOVEN in daden van LIEFDE om te zetten waardoor er geen tijd meer is voor een zinvol bloggen.
Laten we dan ook smeken om de kracht en de stekte die van God uitgaat in zijn omgang met mensen, straks bij mijn ouders, later in het troostend aaanwezig-zijn bij mensen waarvan hun dochter zich hebben gekeerd tegen hun ouders. Deze mensen lijden omdat ze opgebracht werden met de waarden die ze zelf aan dochterlief doorgaven: EER JE VADER EN JE MOEDER!
Laten we van laatste een punt maken voor vandaag en voor de rest van de week!
Het grootst is Jezus' vreugde als hij ziet hoe kleinen alles begrijpen en groten niet meekunnen. Als de vreugde in ons ontbreekt - of in onze kerk! - moeten we ons afvragen: zijn we wel klein en arm genoeg? Waar de kleinen zijn, heerst vreeugde. Dat is immers de Geest van Jezus.
Nu een priester die dacht ten dode zijn opgeschreven na meeerdre infecties van de luchtwegen, genezen is, leit hij volgende noteren ... wel in het Engels.
For the sake of the Gospel, Lord, take away everything which you want to take from me and give me everything that you wish me to have for the sake of the Gospel.
Gij draagt ons leven en elke dag is voor ons een kans om in wederliefde en
dienstbaarheid mensen nabij te zijn. Wij bidden U om een geest van
volgehouden geloof. Geef ons een sterke ruggengraat om in te gaan tegen de invloed van cijfers en statistieken die zeggen dat onze aandelen bij
U niet veel opbrengen.
Laat onze overtuiging het halen dat wij zeker zijn bij U, vanuit ons geloof als een
mosterdzaad.
De Dominicaanse traditie ziet gebed vaak als
een vriendschapsdaad.
En zoals er geen technieken zijn voor
vriendschap,
zo zijn er ook geen technieken voor het
gebed.
Ik moet toegeven dat bidden niet mijn
sterkste kant is.
Ik ben nogal verstrooid. Vaak ga ik gewoon
naar de kapel om daar in stilte wat bij God te zitten. Vaak echter zijn mijn
hoofd en mijn hart daarvoor te sterk met allerlei dingen bezig. Ik zit te
denken aan mijn problemen en mijn dossiers,
ik maak me zorgen.
Ooitontmoette de Engelse dramaturg Noel Coward
een van zijn vrienden op een feestje en zei:
Wij hebben niet de tijd om over ons beiden
te praten.
Laten
we het dus maar over mij hebben.
Vaak begint ons gebed een beetje op die
manier.
We richten ons tot God, maar wat Hij te horen
krijgt, is ons inwendige gepraat over onszelf en de anderen, en ondertussen
zitten we ons nog af te vragen wat er 's middags te eten zal zijn.
Blijven we echter lang genoeg zitten, dan komt
er een moment van stilte waar we met God zijn.
Bidden is niet aan God denken.
Zoals Simon Tugwell, een vriend uit mijn
noviciaattijd, zegt:
Als we met vrienden samen zijn, denken we
niet aan hen,
dan
zijn wij bij hen.
Bidden is bij God zijn.
Uit: Timothy
Radcliffe o.p., Vrienden van God, een ontmoeting, Lannoo, p.
118.