God, ik zoek even contact met U. Wil je mij nabij zijn? Geef mij geloof en vertrouwen kracht en volharding zodat ik mij ten volle kan geven aan de opdracht die ik nu mag vervullen. Amen
Als ik rond me heen kijk en dingen zie op tv, dan krijg ik de indruk dat er gen grenzen meer zijn en alles gericht is op prikkels, op een onverzadigbaarheid die uiteindelijk tot al dan niet persoonlijke ondergang gedoemd is. En ik weet en besef hoe meoilijk het is, maar we moeten het gevoel voor betrekkelijkheid weer bijbrengen, mensen vormen die eenvoudig en teer zijn van hart, die gevoelig zijn voor wat hen overstijgt, voor wat groter is dan henzelf, mensen met gevoel voor grenzen, voor gebondenheid, voor 'relatieve' vrijheid. Want de mens die denkt dat alles mogelijk is voor hem, gaat stuk zoals de mot die opbrandt in het vuur. Helaas zie ik het rondom me gebeuren, mensen die nog maar twintig zijn, anderen die ruim de zestig oveschreden hebben ... En dan eindigt alles met een schreeuw om aandacht, of de vraag of ik morgen wel nog wil leven. Vanuit ons gelovig aanwezig-zijn moeten we deze mensen nabij zijn, ook al staan ze afkerig van alles wat met kerk en geloof te maken heeft. Ze zullen weten op wie ze dan toch mogen terugvallen.
'Overal in de wereld gebeuren verschrikkelijke dingen. Als ik die zie op de televisie of erover lees in de krant, bid ik keer op keer voor de slachtoffers. Ik draag mijn verdriet op aan God en vraag Hem om onder de slachtoffers troostend aanwezig te zijn'.
Dit is voorwaar een getuigenis van diep en doorleefd geloven.
Mohammed was een succesvol koopman en een doodgewone echtgenoot en vader. Dat veranderde toen God tot hem kwam in de gestalte van de engel Gabriël. Hij sprak via Mohammed om mensen ervan te overtuigen zich te richten op één God. Hoewel Mohammeds leven nooit meer hetzelfde werd, zag hij zichzelf niet als de zoon van God of als iemand die verlichting had bereikt. Zijn familie en vrienden gingen niet eerbiedig voor hem opzij als hij door de straten van Mekka liep. Niet goddelijkheid, maar eenvoud kenschetst deze man. Deepak Chopra laat mensen die dichtbij Mohammed stonden aan het woord, en schetst zo een uniek beeld van de mens Mohammed, zijn inspiratie en zijn gevaarlijke taak. We ontdekken dat we meer met hem gemeen hebben dan we dachten omdat hij een mens onder de mensen was: feilbaar en emotioneel. Mohammeds leven is geen mythe, maar het is buitengewoon, waarachtig en verrassend.
Deepak Chopra is een van de belangrijkste leraren die oosterse wijsheden doorgeven aan de westerse wereld.
Het WJD-kruis zal worden gedragen door jongeren met een handicap, aidspatiënten en deelnemers uit conflictgebieden zoals het Heilig Land of Irak en uit landen die recent door zware natuurrampen werden geteisterd zoals Haïti en Japan. Bedoeling is aan te tonen dat Jezus hen nabij is in hun lijden, hen de juiste weg toont om desondanks vooruit te kijken en van de dood naar het leven te gaan, legt pater Jacquinet uit.
O Heer, niet trots is mijn hart, mijn oog niet hoogmoedig. Ik zocht nooit naar grootse dingen, naar wonderen te hoog gegrepen. 'k Zocht U in de stilte van mijn hart, in rust en in vrede: geborgen als een kind op zijn moeders arm, zo is mijn ziel.
Eet en drink van brood en wijn, tot mijn gedachtenis, en weet dat er in angst en pijn een weg naar vrede is.
Leef in liefde met elkaar, tot mijn gedachtenis, en maak zo in uw daden waar, dat leven geven is.
Op deze dag waarop God mij zo vele jaren geleden het leven schonk wil ik zeggen dat dit voedsel heeft gesterkt in goede en kwade dagen. Ik probeer dan ook op mijn verjaardag een misviering mee te pikken uit dankbaarheid.
Maar omdat God zo barmhartig is, omdat de liefde die hij voor ons heeft opgevat zo groot is, heeft hij ons, die dood waren door onze zonden, samen met Christus levend gemaakt. Ook u bent nu door zijn genade gered. -- Efeziers 2:4-5
Om geloof, bidden wij, dat ook ons eigen leven vruchtbaar is voor mensen: dat het zaad van ons woord en de droom van ons innerlijk anderen tot leven brengen.
Her, verhoor mijn gebed, laat mijn roepen U bereiken!
Om hoop, bidden wij, dat het leven mysterie mag blijven voor ons: niet om uitgerafeld te worden maar om te beluisteren, niet om in handen te nemen maar om te ontvangen en te leven naar Gods verlangen.
Heer, verhoor mijn gebed, laat mijn roepen U bereiken!
Om liefde, bidden wij, voor alle mensen die met ons door het leven gaan: dat niet de dood moet komen om te zien en te zeggen dat ze goed zijn en boeiend om mee samen te leven.
Heer, verhoor mijn gebed, laat mijn roepen U bereiken!
Om vertrouwen, bidden wij, dat we ons allen gedragen voelen door een God die wij bij naam mogen noemen die adem geeft en levenskracht en aandacht en openheid voor het mysterie van het leven.
Heer verhoor mijn gebed, laat mijn roepen U bereiken!
- Niet geloven - in jezelf, medemens en god - is onkruid: geen zin meer hebben in contact met anderen, niets meer verwachten, niet meer bereid zijn te luisteren. Mensen maken elkaar ongelovig.
Iemand die nooit aangesproken wordt, nooit verwacht wordt, nooit betreurd, wordt ongelovig.
Om ons egocentrisme, Heer, ontferm U over ons.
- Geloof in mensen is als tarwe: zich aan een ander mens kunnen toevertrouwen rechtop, met open ogen en niet als een onderhorige, krediet kunnen geven, zich laten raken, laten roepen, aanspreekbaar zijn, iets durven verwachten van een ander.
Om ons tekort aan naastenliefde, Christus, ontferm U over ons.
- Geloof in God is als tarwe: door Hem getrokken worden. Het is genade. Iemand kan zijn geloof ervaren als een bijna toevallig wonder: niet zelf verworven, in-gegeven: jazeker, ik geloof in God, alhoewel ik niet weet hoe dat komt. Niemand kan geloven, zegt Jezus, als de Vader hem niet trekt.
Om ons geloof dat vaak zo klein is, Heer, ontferm U over ons.
Het evangelie van de zaaier stelt goed en kwaad lijnrecht tegenover elkaar. Iemand zaait goed zaad op zijn akker. Maar s nachts komt zijn vijand er onkruid tussen strooien. Zo gaat dat vaak tussen mensen: wat de een opbouwt, breekt de ander af. Maar de vraag is: zijn deze beide zaaiers twee verschillende personen, of zijn het twee kanten van ons eigen ik? Dan klinkt het verhaal heel anders: wijzelf zijn dan soms tarwe, soms onkruid.
We hoeven anderen niet te beoordelen, maar steken de hand beter in eigen boezem. Mensen kunnen elkaar maken en breken, elkaar optillen en elkaar kleineren.