Vermoedelijk een benaming die niet voor veel mensen een betekenis heeft, maar die voor piloten in lichte vliegtuigen en helicopters een dodelijke val kan inhouden.
Heb in de jaren 70 een werkelijke heksenjacht gehouden tegen het gebruik van deze term door de weerkundge luchtvaart experten omdat dit een zeer misliedende benaming is welk op het vlak van de ICAO en de WMO werdt geschrapt uit de terminologie maar welk ik heden tot mijn spijt nog steeds zie gebruikt worden.
In het jaar 1969 in de winter was ik op zending tijdens een groot NATO oefening in Duitsland met een Belgische Generaal in de streek van Keulen.
Als piloot bekomen wij voor elke vlucht een gedetaileerde weersvoorspeling en toen ik deze bekwam en de voorspeller SLEET voorspelde besliste ik om niet te vliegen, naast mij stond een jonge Amerikaanse piloot welk dezelfde briefing kreeg en toen besloot dat hij wel zou vliegen voor zijn zending in dezelfde streek waarvoor ik besliste niet te vliegen,. De generaal ( ROMAN) die bij mij was drong er op aandat ik zou vliegen wat ik kategoriek weigerde. Ik vroeg de jonge Amerikaande luitenant piloot wat hij vloog en hij bevestigde een UH1 te vliegen welk niet was uitgerust voor het vliegen in ijsvorming.
het probleem is namelijk dat de toen veel gebruikte term SLEET in onze Europeese opleiding betekende dat er gesmolten sneeuw en regen valt in een temperatuur beneden 0° Celcius en dus aanleiding geeft tot ijsvorming op de helicopter.
De jonge Amerikaan vertrok en ik bleef op de grond.!!!
Maanden later tijdens de briefing over het verloop van de NATO oefening werdt er vermelding gemaakt van een helicopter ongeval met 6 dodelijke slachtoffers, bij nader onderzoek moest ik besluiten dat de dag en plaats klopte met de dag dat ik weigerde te vliegen met een zeer booze general ROMAN;
Wat bleek bij nader onderzoek dat men in de Amerikaanse terminologie de term SLEET bepaald als droge ijskoreltjes welk geen aanleiding geven tot ijsvorming ( US-ARMY training guide en FAA kursussen.
De jonge Amerikaanse luietenant Piloot met zijn UH-1 vertrok met de overtuiging dat SLEET geen ijsvorming gaf waar het volgens mijn kennis aanleiding geeft tot zeer hevige ijsvorming.
Later heb ik een reeks brieven en tussenkomsten over deze term SLEET gedaan en bekomen dat op Internationaal vlak de term SLEET niet meer mocht gebruikt worden volgens ICAO ( en ook WMO) in de WEERSVOORSPELLING voor PILOTEN.
Het heeft jaren geduurt om deze term te betwisten en nu zie ik hem soms nog gebruikt worden
Wat de kennis van een bepaald woord voor gevolg kan hebben in ons bestaan ?????
Reacties op bericht (2)
06-02-2012
HTTP://BLOG.SENIORENNET.BE/SYLVAIN
Het ongeval gebeurde in 1969 en de Genraal ROMAN was toen niet aan boord van de Amerikaanse UH-1 maar met zijn jeep op het rerrein niet met de ALII die ik toen weigerde te vliegen in dit weder
06-02-2012 om 18:52
geschreven door SDW
04-08-2011
M.
Generaal Roman is wel overleden in 1978 en niet in 1969 ..... hoe klopt je verhaal dan met die helikopter?
04-08-2011 om 21:47
geschreven door Van Holderbeke Roland