Ik stel DRINGEND belang in opmerkingen en ervaringen van VFR PILOTEN en/of INSTRUCTEURS aangaande het uitvoeren van OVERLAND VFR NACHTVLUCHTEN van op de BELGISCHE LUCHTHAVENS.
Bedoeling is de VFR-nachtvluchten uit te voeren met de minimumuitrusting vereist voor deze vluchten. Buiten enkele basic IFRinstrumenten zijn dit enkel radio en VOR of ADF, dus geen DME-GPS-ILS etc...
Men verwacht dus dat men aan de hand van grondmerken de vlucht tot een goed einde brengt....
Uiteraard is uitstekend VFR-weer met goede voorspellingen voor overlandvluchten vereist. Ik meen dat de voorwaarden die hier gelden niet genoeg bescherming geven. De vereniging waar ik instructie geef vereist CAVOK, gebaseerd op de voorwaarden die in Frankrijk vereist zijn (oa geen neerslag).
Uit ervaring zijn de volgende merkpunten goed:
Voor EBAW: Kallo, Zorel, Rupel
Voor Luik: Romeo
Voor Charleroi: Feluy
Voor Oostende: geen ervaring.
Wanneer men de omgeving echter goed kent zijn ook andere punten goed herkenbaar, maar ik meen dat men met de gegevens die op eeVACkaart staan de punten onvoldoende kan situeren wanneer men als niet familiair zijnde met een luchthaven deze zo moet aanvliegen. De enige goede oplossing is volgens mij de luchthavens overhead te laten aanvliegen, al dan niet is slow cruise voor noise abatement, om vervolgens in downwind te draaien.
Uiteraard wordt niet zonder GPS gevlogen, maar de vereisten van het BdL spreken niet van een GPS...
RVC