onze-reis
  • donderdag, 4 juli
  • woensdag, 3 juli

04-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.donderdag, 4 oktober

Hoi beste lezers sympathisanten,

Vandaag hebben we dus genoten van een rustdag. In de voormiddag hebben we wat kleine veranderingen aangebracht aan de caravan en Linda heeft hem nog eens een grondigere poetsbeurt gegeven binnenin. Na de ochtend klaarde de hemel beetje bij beetje terug open en hebben we met Yuna in de buurt op een verlaten weggetje een wandeling gemaakt tussen de velden die hier nog eindeloos te aanschouwen zijn.Rond 12.30u hebben we dan spaghetti gegeten en na de afwas hebben we  ons laten afzakken in onze tuinstoelen , het weer was prachtig . Als we wakker werden rond 14.30u hebben we onze stalen rossen van stal gehaald en zijn we naar het dorpje gereden. We parkeerden onze fietsen in het kleine pittoreske centrum. Te voet gingen we verder en al snel kwamen we aan de rand waar de Carrefour gevestigd was. Nog snel een paar kleine dingen aangeschaft en terug het dorpje in.
    We vertrokken terug met onze fietsen, Linda voorop, het was er een steile beklimming en ik kon niet volgen. Mijn elektrische fiets deed het plots niet meer. Kuchend en zwetend kwam ik boven. Na een beetje technisch naar die fiets gezien te hebben, ging hij nog niet .Linda stelde voor om van fiets te wisselen zodat ik haar met een hand kon verder duwen. Haar plannetje lukte aardig en we kwamen zo goed en wel terug op onze camping aan. Ik wisselde de batterijen eens om te kijken of er daar misschien iets aan scheelde maar dat was het ook niet. Gelukkig hebben we 2 dezelfde fietsen gekocht en ik zette ze naast elkaar en begon het elektrische gedeelte te vergelijken. Er bleek met mijn fiets een probleemje te zijn met de achterrem. Als je daar aan trekt dan valt het systeem uit. Er staat een soort blokje tussen die remkabel, met een rood lichtje ,en dat bleef branden bij mij. Na wat sleutelen en regelen heb ik het toch weer voor mekaar gekregen en rijden de stalen rossen terug. Hopelijk gebeurt dit niet alle dagen, maar zo leer je ook je plan trekken. Mijn moto is ,” Als het kapot is , vijs het uiteen, ’t is toch al kapot, en probeer het dan te maken. Als niet lukt , smijt het dan weg.”Na mijn douche stond er een lekker avondmaal geserveerd en geloof het of niet het was 18u en we hebben buiten gegeten. Nu is het mijn beurt en terwijl Linda even relaxt, deed ik de vaat en ruimde op. Dan snel de pc genomen om jullie nog even te informeren via de blog, Nu is het 18.40u en ik zit hier nog steeds te genieten voor de caravan in de buitenlucht. Schitterend.

Groetjes Stany

04-10-2012, 18:52 geschreven door stany

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.woensdag, 3 oktober

Amaai weeral, lekker geslapen ,maar toen we de rolluiken opende keken we op een grijze hemel vanuit ons bedje. Vannacht had het enkele malen geregend.

We gingen vandaag een dagje Zoo doen, de zoo van CERZA. Op 17km van de camping.

Maar eerst en vooral hebben we onze auto eten gegeven. Het was inderdaad op 6km en we moesten dit dorpje toch passeren om naar de zoo te rijden. Dus een meevaller.

In de zoo kochten we  onze  ticketten  en kregen er een plannetje bij met  twee wandelrichtingen , een rode en een gele bewegwijzering. We begonnen aan de rode. Na een paar maal van richting veranderd te zijn kwamen we aan een dubbel hek ,waar de geitjes vrij zaten langs het parkours. Linda kon het natuurlijk niet laten om al snel een geitje vast te nemen en te aaien. Het beestje had het eigenlijk wel anders gezien, want plots zag ik Linda achter het beestje aanhollen met de woorden “kom hier ,geef mijn planneke terug” . De geit had ,toen ons Linda haar aaide de gelegenheid gezien om uit haar andere hand het plannetje van de zoo in haar bakkes te steken en beginnen op te eten. Na en helse achtervolging heeft de geit het hele plan helemaal naar binnen gespeeld… en toen kwam ze terug om haar te laten aaien. Ik maar lachen…

We genoten verder van onze wandeling en de beesten. Toen we ’s middags onze picknick nuttigden begon het weer te regenen. Alles lekker op en de regen was weer weg. Leuk toch. Dan aan onze gele rondleiding begonnen. We kwamen dieren tegen die we eigenlijk nog nooit eerder gezien hadden, zoals een rode koala, een witte tijger en speciale everzwijnen met lange oren.

Om 13.30u konden we een ritje maken met het treintje dat ons langsheen het domein van de zoo voerde. We konden de dieren nu langs een andere zijde aanschouwen. Prachtig. Het ritje duurde 40min en toen we terug aankwamen hebben we een tasje koffie en warme chocolademelk gedronken. Daarna  werden we getrakteerd op een een 3D film over de natuur.

We reden moe en voldaan terug naar huis, nadat we onderweg nog even aan de winkel gestopt waren.

Tussen de buien door hebben we nog even Yuna uit gelaten en dan in onze caravan gegeten. We zullen zo dadelijk wel even het elektrisch vuurtje aanzetten ,want het is behoorlijk frisser dan gisteren, zodat we kunnen genieten van een rustgevend avondje “thuis”.

We hebben besloten om morgen een rustdag in te plannen en gewoon eens te genieten aan onze caravan en  om ook de nodige kleine aanpassingen te kunnen uitvoeren die nodig zijn.

Groetjes Stany

04-10-2012, 11:04 geschreven door stany

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dinsdag, 2 oktober

Hoi, deze morgen ,als onze ogen opengingen, zijn we lui lekkerend even blijven nagenieten van een lekker ontbijtje en hebben daarna ons boeltje bijeengepakt. We hebben de camping betaald aan de ouders van de huidige campingeigenaar, die daar elke dag een kijkje kwamen nemen. Het huidige huis van de camping staat er te koop. Wie zich geroepen voelt… ? Ook hier was de camping overgegaan van ouders op kind en blijkbaar heeft het kind andere horizonten.

We zijn dan vertrokken voor een 220km verplaatsing naar onze huidige stek, Saint Sylvestre de commeilles. Camping les pommiers. Onderweg hebben we nog een leuk middagmaal genomen ergens op een parking ,midden de bossen. Onze bestemming is weer een boerengat van jewelste, midden de velden en in de middle off nowhere. Als je hier met de auto langs die kleine , op de kaart witte wegen, rijdt, en er dan nog een lengte van een caravan hebt achter hangen, dan denk je , man,man ,man ,seffes rijd  ik me hier zo vast als een pier en moet ik alles afpikken om terug te draaien. Maar onze ervaring leert ons inmiddels om gewoon even ,met het zweet op mijn gezicht, verder te rijden en dan plots te zien dat de eindbestemming echt wel hier is.

Het is weer een rustige camping en ik denk dat we er net zoals de vorige keer  weer maar met 2 of 3 bewoonbare caravans zitten. We hebben hier nu wel wifi op de camping maar wel voor 15min en dan een half uurtje wachten en dan terug 15min. So wath…

Toen we hier aankwamen had ik nog maar een actieradius van 30km met de auto, mijne naftbak , zo goed als leeg dus. Ik vroeg aan de campingbaas waar het dichtstbijzijnde tankstation was en dat was gelukkig op een 6tal km. Hij moest er mee lachen dat ik zei dat ik nog maar voor 30km had.

Nadat we onze Yuna zijn tent hadden gezet en onze caravan hadden pas gezet, hebben we genoten van het lekker najaarszonnetje. Daarna een goeie douchke en lekker gegeten.

We genoten van onze TV Vlaanderen ’s avonds en toen Linda in haar bedje kroop heb ik nog kunnen

“GENIETEN”  van de 2de helft voetbal Benfica-Barcelona. Wat Barca toch allemaal uit zijn hoofd tovert daar kan je dan enkel en alleen maar snel van indommelen en dromen als je in je bedje kruipt.

Slaapzacht ….

04-10-2012, 11:02 geschreven door stany

02-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.maandag, 1 oktober

Vandaag zijn we weer wakker geworden met een stralend zonnetje. Onze Yuna liep al van

’s morgensvroeg dartelend door een grote weide naast de camping. Ook zij geniet met volle teugen van het buitenzijn.

Voor de derde dag op rij hadden we een stadsbezoek gepland. De reisgids meldde ons dat Arras op en top een Vlaamse stad is met vooral 2 belangrijke pleinen. Dus wij: Heel benieuwd!

Onze verwachting voldeed volledig als het op de 2 pleinen aankwam.

Het eerste plein is een reusachtig, rechthoekig plein ( Grand Place) helemaal omgeven met huizen in

Vlaamse stijl. Ze waren voorzien van arcades zodat men vroeger ook handel kon drijven als het regende.

Het kleinere plein is het Heldenplein met stadhuis en Belfort. Dezelfde mooie geveltjes geven een

mooie indruk. Enkele restaurants en cafeetjes en winkeltjes ( die jammer genoeg maandagvoormiddag gesloten zijn) smukken het plein wat op.

De kathedraal en de abdij maakten niet zoveel indruk. Ze hadden beide een enorme omvang maar konden qua uitwerking niet tippen aan de fraaie kathedraal van Amiens.

Dan gingen we terug naar het Heldenplein. Daar waagden we een klim met de lift en verder met de trap op het Belfort. Daar werden we dankzij het supermooie weer getrakteerd op een prachtig uitzicht op Arras en het omliggende platteland. De beschrijving van het tripje naar beneden langs de open ijzeren trap wil ik jullie besparen ( hoogtevrees). Gelukkig heb ik een gentlemen bij die me wat moed insprak.

Onder het plein zijn vele onderaardse gangen uitgegraven in de kalksteen.

Natuurlijk werd onze nieuwsgierigheid geprikkeld om de ondergrondse geschiedenis van Arras te ontdekken. Een gids vertelde ons dat de gangen door de eeuwen heen meerdere functies hadden.

Ze werden gebruikt als kelders en opslagplaatsen voor de plaatselijke winkeliers. Tijdens de eerste
    WO kregen de Engelse soldaten hier de nodige eerste zorgen en tijdens WO II dienden de gangen als schuilplaats voor de bewoners van Arras.

Door de constante temperatuur van 11 graden is het ook een ideale bewaarplaats voor wijn.

Deze stadswandeling maakte onze dag weer compleet.

Graag wil ik de volgende anekdote toevoegen:

Het liefst van al willen we jullie zo snel mogelijk briefen maar het internet lijkt het met ons op een loopje te nemen.

We hadden op de camping al enkele keren geprobeerd om onze tekstjes te posten op onze blog maar zonder resultaat.

Rond 18.30 stelde Stany voor om het eens te proberen in het dorpje ( +/- 30 huizen). In het stadhuis zag hij nog licht branden en klopte aan.

De vriendelijke dame wou ons de code geven zodat we via hun internet konden werken.

Wij blij maar… je kan het al raden: het plaatselijke internet deed het niet.

Een andere aanwezige meneer in joggingpak vertelde ons dat we over een uurtje mochten terugkomen want hij ging nog wat doorwerken. Het bleek de burgemeester himself te zijn. Als een goede burgervader nam hij ook zijn vaderlijke plicht op zich want hij was zijn zoontje aan ’t helpen

met zijn huiswerk.

Wij hopen nu dat het internet op de volgende camping ok is!!!!!

02-10-2012, 17:31 geschreven door stany

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zondag, 30 september

Gisteren was de kop er af. Na 7 weken thuiszijn was het vertrek weer superspannend. Inpakken gaat

toch altijd gepaard met enige stress. En stress willen we nu net ontvluchten tijdens onze trekvakantie. Dat lukte ons al aardig gisteren tijdens onze eerste dag.

Vandaag, onze tweede dag, gaf het najaarszonnetje ons alle energie die we nodig hadden om er op

uit te trekken.

De stad, Amiens, was ons doel. Het is een mooie Noordfranse stad met alles erop en eraan.

Onze stadswandeling ging van start aan de voorzijde van de statige kathedraal. De voorgevel is versierd met honderden tafereeltjes uitgebeiteld in steen. Wat een creativiteit brachten die middeleeuwers aan de man.

Een 104 m hoge vierkante toren bleek één van de eerste gigantische appartementsgebouwen te zijn.

Rond de jaren ’50 was het de hoogste toren van Europa.

Dan zouden we voorbij het huis van Jules Verne stappen maar in al ons enthousiasme zijn we er gewoon voorbij gestapt en hebben we het niet opgemerkt. Wel ontdekten we het circus Jules Verne. Eén van de enige vaste circusgebouwen.

Na een fikse wandeling langs pleintjes, fonteintjes, steegjes en een brede  ringlaan kwamen we in de voormalige armste arbeiderswijk Saint –Leu. Nu zijn de huisjes er nog steeds erg klein maar ze zijn opgepimpt in vrolijke kleurtjes. Een straatje met restaurantjes en cafeetjes langs de zijwatertjes van de Somme, maakten de wijk af.

Aan de rand van de stad kon je met een platbodem het natuurgebied ‘ Les Hortillonnages’ verkennen. Het is een wirrewar van kanaaltjes . De bootjes leken over het water te glijden. Ze brachten ons langs oevers waar alle planten en groenten weelderig bloeien omdat het slib uit de kanaaltjes de bodem zeer vruchtbaar maakt. Verlaten weekendhuisjes deden ons mijmeren over vervlogen tijden dat de stadsmensen hier op zoek kwamen naar wat rust en frisse lucht.
    De schipper deed zijn uiterste  best om de Lierse Moedige Bootvissers te evenaren.

Het zonnetje bleef de hele dag aan onze kant.

Terug aan de aan de caravan konden we haar warmte voelen terwijl we een boekje lazen of wat dommelden.

Op deze manier deed het zonnetje ons echt vergeten dat de zomer bijna voorbij is.

02-10-2012, 17:29 geschreven door stany

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zaterdag, 29 september

Hey hallo, dag lieve mensen allemaal… jaja , het pootje van Linda is terug opgelapt  mede door de goede zorgen van onze lieve kinesiste Katrin. Maar goed dat we naar Belgie zijn teruggekomen om dit te laten opknappen.

Vandaag zaterdag zijn we terug vertrokken. Gisteren hebben we de laatste loodjes ingeladen in de caravan, en ook een aantal zaken thuisgelaten  die we de voorbije drie weken niet hebben gebruikt.

Nadat we uitgeslapen waren hebben we nog eens vlug alles virtueel gecheckt en rond 09.45u zijn we dan van ons hof gereden. We zijn dan via Antwerpen en Gent naar Kortrijk gereden en dan Lille richting Parijs en voor we aan de payage op de A1 kwamen zijn we afgedraaid naar Noueux-les –auxis.

Onderweg hebben we nog een lekkere koude schotel gegeten op een parking en rond 13.30u zijn we aangekomen op onze camping Maison Vieille in Noueux-les –auxis.

We besloten om snel de caravan af te pikken en pas te zetten. We hebben nu ook een eigen residentie voor Yuna mee, een tweepersoonstent. Nadat we die snel hadden rechtgezet ,hebben we Yuna nog even uitgelaten en zijn we vertrokken naar Abbeville.

Abbeville is een leuk klein stadje met een kathedraal die in de hoogte is stopgezet omwille dat er geen geld meer was. Dus eigenlijk niet afgewerkt. Maar ze hebben wel prachtige  fonteinen die  wel werken. Dit in tegenstelling tot onze stad Lier, die een afgewerkte grote kerk heeft maar fonteinen die niet of nauwelijks werken. Zo heeft ieder het zijne, he.

Na het bezoek zijn we terug naar onze camping gereden en hebben we de verdere installatie gedaan.

Als vieruurtje hadden we nog een nog een Belgisch tussendoortje. Milde gevers hadden ons Lierse

Vlaaikens meegegeven. Ze smaakten ons heerlijk. Bedankt!

’s Avonds toverde Linda weer een leuk gerecht uit haar hoedje met scampi’s op de tepanyaki. Een goed glas wijn en een  stuk Frans brood erbij en voila.

Daarna nog wat TV gekeken en op tijd ons bedje in.

Het was een heerlijke zomerse najaarsdag waar we weer volop van genoten hebben.

02-10-2012, 17:27 geschreven door stany

14-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.maandag, 13 aug 2012
    hoi, beste vrienden,

Tja, wat gebeurd is kan niet meer teruggedraaid worden.maar je hebt wel twee voeten nodig om te lopen. Gisteren avond nog eens alles op een rij gezet. Je kan moeilijk in de caravan met ene voet telkens op de grond stampen om verder te hinkelen, en met twee krukken zwaaien. Ik zou me nogal moeten bukken elke keer. Je kan ook moeilijk op uitstap gaan, want waar je ook komt is het telkens minstens een half uurtje rondwandelen om iets te zien. Dus zo drie weken doen zou onbegonnen werk zijn.
    We besloten om huiswaarts te keren,het is maar een slordige 650km, om er gespecialsieerd medisch personeeel bij te halen. We zouden het in twee dagen doen, maar 650km is voor mij eigenlijk hier juist achter de hoek ( dit vanwege mijn busritten).
    's Morgens zijn we op gestaan en hebben ontbeten, daarna vielen heel wat taken op mijn hoofd, die we anders deelden, maar ik deed ze met veel liefde en plezier.Daarna reed ik naar de apotheek in een dorp 7km verder om er de inspuitingen tegen het flubit te halen en een paar krukken. Het deed er ondertussen een flinke regenbui. Terug op de camping pakte ik het laatste in en pikte de caravan aan. De eigenaars van de camping waren heel allert en bezorgd, en spraken ons nog goede moed in. Om 10.30u vertrokken we. We zijn een keertje gestopt om te eten om 13u. De reis verliep prima en zonder files. Onderweg hebben we via gsm aan mijn schoonvader gevraagd om een afspraak te maken bij de huisarts. Het kon om 19.20u.
    Om 18.45u kwamen we thuis aan, de caravan snel afgepikt en aan de kant gezet en naar de dokter.
    Het verdict van de sportarts was dat Linda haar gewrichtsbanden scheurde van haar linkerenkel. Eerst nog een paar dagen ijsbehandeling en daarna 18 beurten kiné. Vroeger met de oude behandelingen zou men dit in de gips hebben gelegd zei hij, maar met de kiné zou men terug sneller te been moeten zijn.
    We blijven dus enkele weken thuis nu en brengen jullie terug op de hoogte wanneer we weer ribbedebie zijn.
    Oh ja, bezoekuren voor Linda zijn van 11u tot 12u voormiddag en van 15.30u tot 16.30u namiddag, grapje he natuurlijk.

Nog even dit : we deden deze reis al 2183km. Dit is van thuis tot thuis met alle uitstapjes inbegrepen. Enkel de terugrit verliep over de autobaan, al de rest was binnendoor.

Aan allen reeds bedankt voor jullie reacties op onze blog en we zulllen er binnenkort nog een link aan toevoegen zodat jullie meer foto's kunnen zien.

Grtjs Stany

Ai, ai, wat zie ik er boos uit op de foto's. Dat is omdat het me nog helemaal niet lukt met de
    krukken. Maar dat komt nog wel, zeker.
    Tot binnenkort

14-08-2012, 20:04 geschreven door stany

13-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zondag, 12 aug 2012

Gisteren vertelde ik jullie van onze supermooie uitstap langs de kust. Wat ik voor jullie verzweeg

was dat ik hele dag bijna hinkelend en strompelend doorbracht.

Bij onze eerste halte maakte ik op een bijzondere wijze contact met de Franse bodem. Een putje

in het gras zorgde ervoor dat ik pardoes op de grond belandde.

Ik wou zelf niet geloven dat er iets mis was en sprak mezelf moed in dat het na enkele dagen rust

wel in orde zou komen.

Vandaag staken er twijfels op omdat mijn voet vreselijk opgezwollen was. Dan toch maar naar

‘ URGENCE’???

Daar zaten we dan ….. in een wachtzaal met nog 2 lotgevallen met gezwollen linkerenkel.

Na 3 en een half uur wachten kwamen ze me halen en Stany mocht niet mee binnen op de spoedafdeling. Hij bleef achter in de wachtzaal.

De dokters en het verplegend personeel waren heel vriendelijk. Ze spraken speciaal voor

‘la dame Flamande’ in een trager ritme dan gewoonlijk.

Na nog een uur kwam het verdikt: er is niets gebroken maar er zijn problemen met de gewrichtsbanden. De dokter verkondigde dat ik absoluut niet op de voet mocht staan.

Nu zitten we hier wat uit ons lood geslagen aan onze caravan.

Wat nu? Eindigt onze trip hier! Kunnen we op krukken verder van onze vakantie genieten?

We zullen er een nachtje over slapen.

13-08-2012, 22:37 geschreven door stany

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zaterdag, 11 aug 2012

Vandaag gingen we 2 gebieden ten oosten en ten westen van Cherbourg ontdekken.

Eerst trokken we naar de Val de Saire. Verschillende kleine kustdorpjes liggen er verspreid langs

de rustige kust. Onze eerste stop stond in het teken van het eiland Tatihou. Een klein eiland niet zo

ver van de kust is bij laag tij te voet bereikbaar.

In Barfleur ligt er een gezellig haventje. De bootjes liggen er niet zij aan zij zoals in de meeste haventjes maar ze liggen lekker verspreid zoals niet opgeruimd speelgoed.

Niet ver van Barfleur is er een grote vuurtoren. Jammer genoeg was het net middag zodat de kassa

gesloten was om een biljetje te kopen om de toren te beklimmen. Daar misten we een mooie kans

op een ver en wijd uitzicht over de zee en de aangrenzende baaien. Om toch wat te genieten, hebben we daar aan de voet van de toren onze bokes opgesmuld.

Een laatste tussenstop voor de stad Cherbourg maakten we op Cap Lévi waar we een kleiner formaat van vuurtoren konden vinden.

De stad Cherbourg zelf hebben we enkel met de auto doorkruist. Het is een stad met een megagrote

haven die opgesplitst is in een militaire haven, een jachthaven, een handelshaven, een haven voor veerboten naar Ierland en Groot Brittanië en een vissershaven.

Aan de andere kant van Cherbourg verkenden we het tweede gebied: La Hague. Het gebied en vooral

de kust is er veel ruiger dan in de Val de Saire. Het wordt wel eens vergeleken met Ierland in het klein.

Er zijn heel wat klippen en de zee heeft er een enorme sterke stroming. Heel wat vissers raken hier

met hun bootjes in moeilijkheden. Daarom is er in Goury op het uiterste puntje een reddingscentra

gevestigd. Een grote boot kan er ingezet worden om zeebonken in gevaar te gaan redden.

Nog een mooi zicht op de baai van Ecalgrain en een uitzicht vanop de hoogste klif, Nez de Jobourg,

nemen we afscheid van deze wondermooie kusten en rijden we weer landinwaarts.

Wat me vandaag ook bijbleef zijn de vele, vele hortensia’s die overal tegen de lage muurtjes staan

te bloeien. Alle varianten van roze, paars en blauw schitteren van hun zachte tot heel diepe kleuren.

Jammer genoeg beginnen sommige planten al  te denken aan de herfst en vertonen hier en daar

verwelkte bloemen. Voor mij mogen ze gerust nog enkele weken verder pronken.

13-08-2012, 22:00 geschreven door stany

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vrijdag, 10 aug 2012

Vanmorgen na het ontbijt en de afwas vertrokken naar andere oorden. We waren snel klaar, de luifel naar omhoog en de poten indraaien en aanpikken , gaat al heel vlot. We zijn langs de grote baan richting Sainte-Mère-Eglise gereden. We hielden halt met ons gespan 300meter voor het dorp en zijn dan te voet verder gegaan. We konden er de beroemdste parachutist van de oorlog bewonderen, John Steel, die daar met zijn parachute aan de kerktoren was blijven hangen en potdoof was geworden van de klokken van de toren. Moest Patje, mijn legercollega, er zijn blijven aanhangen zijn, dan denk ik dat die zoveel lawaai had gemaakt dat ze hem wel rapper waren komen bevrijden, haha.

Dit even terzijde. Maar wat een massa toeristen er daar toch op af komt, kan je niet geloven. Heel de dag door, en buiten dat kleine kerkje waar iedereen dan binnen gaat en buiten de bekende souvenierwinkeltjes,  is er heus niet veel te zien ,

Dan zijn we verder gereden en rond 12.30u aangekomen op onze nieuwe camping te L’Etang Bertrand. Kleine installatie gedaan en gegeten. En verder platte rust. Ik heb terug TV vlaanderen, want op de vorige camping stonden de bomen in de weg. WIFI hebben ze hier niet ,maar we hebben wel iets om te kunnen internetten en om onze blog te vervolledigen.

Straks nog de dag van morgen een beetje plannen en genieten van een heerlijke avond.

Nu afsluiten ,want Linda wil graag aperitieven, haha

13-08-2012, 21:58 geschreven door stany

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.donderdag, 9 aug 2012

Yeh, vandaag was het weer echt zomer. Gisteren was het ook mooi weer maar vandaag was het super!

Ideaal om er op uit te trekken: in de voormiddag planden we een ritje met de auto langs de

stranden van de landing.

De stranden hebben allemaal andere namen  zo heb je de Gold Beach, Omaha Beach en Juno Beach.

Vanop het strand van Arromanche, een kleine badstad, kan je in zee de ruïnes zien van een drijvende

haven. De Duitsers hadden alle bestaande havens ingenomen. Als we de zwaarbewaakte havens niet kunnen inpalmen nemen we er zelf één mee, zeiden de geallieerden. De onderdelen voor de haven

werden in het grootste geheim in Engeland gebouwd en enkele dagen na de landing kwamen alle

onderdelen met sleepboten aan. De onderdelen werden aan mekaar gezet en zo hadden de geallieerden een echte haven waardoor alle materieel kon worden aangevoerd. Nu zie je alleen nog overblijfselen maar ze geven zeker weer hoe groot het project was.

Een wandeling over ’t strand op blote voeten samen met onze Yuna was de max.

Na de middag trokken we naar het oude stadje Bayeux. Op ons verlanglijstje stond de tapisserie van

Bayeux. Het is echt een meesterwerk. Een 70 m lange linnen doek staat  boordevol geborduurde figuren, paarden, tempels, Vikkingboten enz…..

Het geheel lijkt wel een stripverhaal. Via de nieuwste audiotechnieken kan je het verhaal echt volgens ( zelfs in het Nederlands). De kleuren, het reliëf van de borduursteken en de beweging van

sommige beelden zijn adembenemend. Er moeten echt veel mensen aan gewerkt hebben want dat

enorme borduurwerk krijg je in één mensenleven nooit af.

De kathedraal van Bayeux is ook heel indrukwekkend. Hoe kregen ze het in de vorige eeuwen voor mekaar om zo’n gigantisch bouwwerk te vervaardigen, vraag ik me altijd af.

Als afsluiter bezochten we de  grootste Britse begraafplaats uit de buurt. Sobere witte paaltjes staan

in tientallen rijen opgesteld. 4700 Britse soldaten lieten hier hun leven voor de bevrijding van Frankrijk. Hier word je even stil van.

Onder een heerlijk zonnetje reden we weer naar onze camping.

We braken de voortent alvast af want morgen reizen we weer naar andere oorden.

Linda

Ps : toen we terug op de camping kwamen is Linda direkt begonnen aan het tapijt van onze reis.

Het wordt 120dagen lang en 50cm hoog.

13-08-2012, 21:54 geschreven door stany

08-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.woensdag, 8 aug 2012

Bonjour les amis,

Zo beginnen we ook is in het Frans. Vandaag zijn we er nog eens op uit getrokken. WABLIEF, zeggen sommigen onder u nu… die doen niets anders dan erop uit trekken. Allez ja, gelijk hebben ze eigenlijk wel. Velen zeggen, als ik met pensioen ga dan ga ik dat en dat doen… maar weinige gepensioneerden zeggen , nu heb ik dat gedaan wat ik vroeger heb gezegd dat ik ging doen.

We wijken af… we zijn dus vandaag naar Caen geweest, met de auto. Ergens aan de rand parkeerplaats gezocht en dan te voet met de gps het stad in. We verkenden er eerst de burcht van Willem de Veroveraar, ge weet wel, die is getrouwd met zijn nicht Mathilde. En om het Vaticaan tevreden te stellen heeft hij dan in Caen twee abdijen laten bouwen. De abdij des Dames hebben we eerst bezocht, daar konden we binnen. Tja, zo’n abdij is eigenlijk overal hetzelfde. Even groot en de chi chi kan niet op. En dat eigenlijk om zo’n paar nonnekes in te steken… Maar als je de oude foto’s van vroeger zag dan hadden ze er ook nog veel landgoed bij. Nadien zijn we door het “oude” stadsgedeelte gewandeld. Van Caen bleef niet zo heel veel over na de oorlog, dus heel veel oud was er niet bij, maar toch nog reusachtige gebouwen en paar vakwerkhuisjes. Aan de andere kant van de stad liet de Willem dan de abdij des Hommes bouwen. Eigenlijk wel ne straffe he, zelf met zijn nicht trouwen en dan de paters ver uit de buurt zetten van de nonnen… In deze abdij konden we niet binnen. Ze ligt ook aan het prachtige stadhuis van Caen, omgeven door vele bloemperken. Nadien nog even rond gekuierd en dan terug huiswaarts.

Lekker pastichke gedronken en genoten van heerlijke Lindaspaghetti.

Het weer was goed vandaag en we genoten nog van een heerlijke avond op ons terras.

Slaapwel Stany

08-08-2012, 19:49 geschreven door stany

07-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dinsdag, 7 aug 2012

Vandaag een rustdag gepland. We zouden er met de fiets op uittrekken naar Courseulles sur Mer

waar het  op dinsdagmorgen markt is.

Een kronkelend en heuvelend weggetje voerde ons tussen de goudgele korenvelden, de appelboomgaarden en de grasgroene weiden waarop gevlekte koeien graasden.  Heerlijk landelijk, heerlijk rustig, heerlijk ontspannend.

Op de markt was het een drukte van jewelste. Er was veel volk. De marktkramers lokten met veel kabaal  de klanten om hun koopwaren te verkopen. Kinderen eisten huilend de aandacht van hun ouders. Hondjes liepen hijgend aan hun leiband.

Toch geraakten we door de drukte aan de andere kant van het kuststadje.

De zee lag er op ons te wachten, helemaal teruggetrokken tot op het verste punt. Deze keer was er toch een zandstrand waarop ongelooflijk veel wieren lagen.

We baanden ons weer een weg terug langs de markt. We lieten ons verleiden door een mosselman.

Hij verkocht ons een flinke portie mosselen.

Terug aan de camping heb ik de mosseltjes klaargemaakt en ze smaakten ons overheerlijk. We spoelden ze door met een fruitig roséwijntje.

En dan was het platte rust. Wat bijtanken zodat we de volgende dagen weer een paar leuke

uitstappen kunnen doen.

07-08-2012, 20:36 geschreven door stany

06-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.maandag,6 aug 2012

Hey hallo, hier zijn we weer. Vandaag hebben we een 140km gereden. Via Le Havre, wat we niet hebben bezocht, daar vele reisgidsen het eigenlijk de moeite niet vinden om er veel over te vertellen.

Wel hebben we de moeite gedaan om over de brug La Normandie te rijden in  Le Havre. Echt een imposant meesterwerk van staal dat over de Seine is genesteld om de twee zijden te overbruggen. In de verte ook grote zeeschepen gezien die de Seine opvaarden. Dan hadden we graag een camping gevonden op goed geluk in de buurt van Caen. Dit is evenwel niet gelukt en we zijn dan 25km verder getrokken naar Amblie. Een boerencamping uit de kleine gids achter een kasteel. Echt mensen, niet te geloven, zo’n camping hebben we nog nooit gezien. Immens groot en veeeel plaats, maar tot onze verbazing zagen we vanavond dat er vooraan de camping een bord hing met “ VOLZET” erop. Je zou hier nog 100 caravans kunnen bij plaatsen zonder dat je het zag. Maar blijkbaar houden ze het hier graag klein en gezellig. Er is ook een bos waar we met Yuna kunnen wandelen.

We denken hier wel een paar dagen nu te blijven om de buurt te verkennen. De stad Caen, Bayeux, met het beroemde tapijt van Bayeux, en de kust waar de landing van Normandië zich voltrok, komen zeker aan de beurt.

06-08-2012, 21:10 geschreven door stany

05-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zondag, 5 aug 2012

De wekker liep af om 08u. We sliepen nog heel goed , maar ja, plicht roept en we gingen een beetje opschuiven ,want we hadden het hier in Offranville en Dieppe gezien. Rond 09.45u waren we gepakt en gezakt en klaar om te vertrekken. We reden richting Fécamp, waar we halt hielden en parkeerden ergens achter de haven. Een gespan van caravan en auto ergens in een toeristisch dorp of stad achterlaten is immers geen sinecure. Geparkeerd over verschillende autostaanplaatsen, zijn we dan met Yuna het dorpje gaan verkennen. Groot was het eigenlijk niet maar langs de kade aan de overkant was er een zondagsmarktje. Toen we aan de dijk kwamen, konden we enkele foto’s nemen van Etretat. In de smalle straatjes kan je normaal visrokerijen aantreffen, maar omdat het zondag was hebben we die niet gevonden. Daarna verder gereden tot onze Camping net buiten Entretat.

Snel onze luifel laten zakken en gezellig gegeten. De vaat aan de kant en we zijn dan met Yuna tot in het dorpje Entretat gewandeld. Het was vlakke weg  en ongeveer 1.3km. Linda had in een boekje iets gevonden waarom dit dorpje zo aantrekkelijk was. Een speciale rots die was uitgesleten door de zee. Met ernaast een  naald, obelisk, of hoe je het ook noemen wil. Je kan je verbeelding de vrije loop laten.

We hebben ook de moeite gedaan om ongeveer 300 trappen te doen om er te genieten van een prachtig panorama over dit fenomeen. Daarna begon die van hier boven zijn watersluizen weer open te zetten. Een zachte bui deed ons schuilen in het dorpje.  Gelukkig duurde het niet te lang en konden we huiswaarts keren. Een lekker aperitiefje deed deugt. Eerst een abdij biertje en daarna , per  ongeluk genomen ,een kriek. Het is even noemenswaardig om te vermelden wat je hier op een terrasje een cola van 33cl. betaalt. Val niet achterover, 4.10€. We drinken ze liever op ons terras dan.

Terwijl ik dit zit te typen nu rond 17u. is het weer goed aan het regenen. Straks na het eten gaan we dit nog posten op onze blog en trekken we morgen weer verder. We blijven hier maar 1 nachtje.

05-08-2012, 20:54 geschreven door stany

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zaterdag, 4 aug 2012

Even een anekdote:

Op deze camping stond er een Nederlander die er met zijn dochter kampeerde. Hij vertelde ons dat hij vroeger als kind met zijn ouders ,per boot langs Lier en Duffel was gevaren. In Duffel hadden ze een katje gevonden van rond de 8 weken en hadden dit meegnomen naar huis.

Het poesje kreeg de naam van Duffie en als troetelnaampje Duffeliertje.

Tof, niet?

Stany

Vandaag zijn we uitgedost als echte toeristen naar Rouen  getrokken. Gepakt met rugzak, voorzien

van zonnebril en zonnepet, begonnen we onze trip op la Place du Vieux-Marché.  Jeanne D’Arc is hier

eeuwen geleden tot de brandstapel veroordeeld. Nu is er op die plaats een vrij moderne kerk gebouwd waarin glasramen uit een vernielde kerk zijn verwerkt.

In de Rue de grande horloge werden we getrakteerd op mooie middeleeuwse vakwerkhuizen. Ze zijn in de mooiste kleuren geschilderd.  Halverwege de straat loop je onder een poort waarop een grote

klok met vergulde wijzerplaat is bevestigd. Het is een topper voor de stad want de klok is op vele

prentbriefkaarten afgebeeld.

De gotische kathedraal is ook een pronkstuk maar ze staat al jaren in de steigers omdat ze veel te leiden had tijdens de oorlogsjaren en aangetast is door vervuiling.

Op onze zoektocht kwamen we langs een antiekmarktje. Vandaar waren we op een boogscheut van

de Seine die langs de stad haar weg baant.

Een koffiekoek uit het vuistje deed onze honger stillen zodat we er nog even tegenaan konden.

We kuierden nog langs diverse pleintjes en steegjes. In één van de straatjes was een artificieel waterloopje aangelegd om ons een beeld van vroeger te geven. Gelukkig wordt het beekje nu niet

meer gebruikt als open riool.

Op hoekjes en pleintjes hoorden we vaak muzikanten die hun uiterste best deden om de voorbijgangers te behagen.

Met een tevreden gevoel keerden we terug naar onze caravan.

P.S. De zonnebril en zonnepet waren op sommige momenten misschien wat te optimistisch toch kregen we pas regen als we op de terugweg in de auto zaten.

05-08-2012, 20:49 geschreven door stany

03-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vrijdag, 3 aug 2012

Graag ook eerst een woordje van dank aan een paar personen.

Daan, bedankt voor je hulp met het instaleren van de nodige kaarten op onze laptop en Garmin fiets gps.

Edwin en Carine, bedankt voor jullie eindeloos geduld om me te helpen uit te leggen hoe die gps en kaartenroutes werken. Het begint zo stil aan te werken en we hebben van deze technologie toch al wat genoten.

Tom VdA, ook bedankt om de gps zelf uit leggen. Soms nog eens zoeken en vl…, maar het begint te lukken.

De hemel was hier en daar blauw met ertussen de nodige grijze wolken. Zo begon de dag. Toch leuk ontbijt genomen op ons groot buitenterras. Na het ochtendritueel, zijn we per fiets vertrokken om zeven duiventorens te gaan bezichtigen. Via de Mapsource de route op de fietsgps gezet de avond ervoor. Hoe die foto’s van die torens gemaakt zijn in die folders, is mij een raadsel. Zes van de zeven stonden op privé terrein en waren moeilijk opspoorbaar. Toch heeft Linda de nodige moeite gedaan om van elk een foto te nemen. De zevende toren stond op ons campingdomein.

’s Middags aan onze caravan gegeten en daarna de vaat gedaan.

Na de middag wilden we graag een bezoekje brengen aan de grote aangelegde tuin hier achter de camping met vele soorten bloemen en planten. Helaas heeft een grote regenbui, die heel de namiddag duurde, onze plannen gedwarsboomd. We hebben dan maar een beetje over onze verdere reis nagedacht en besloten om Parijs niet te doen. Zo ‘n wereldstad blijkt toch eigenlijk een goede voorbereiding nodig te hebben.

Morgen rijden we met de auto naar Rouen om die stad eens te bezoeken.

03-08-2012, 20:10 geschreven door stany

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.donderdag, 2 aug 2012

Zoals in alle huishoudens moet  af en toe de was gedaan worden. Onze eerste wasmachine draaide

op volle toeren. Gelukkig was het vandaag mooi weer zodat de propere kleertjes konden wapperen en drogen.

Na de middag fietsten we naar Dieppe. Het is een oud kuststadje op ongeveer 9 km van onze camping.  Het heeft een pittoresk haventje, een grote burcht, een winkelwandelstraat en vele cafeetjes en restaurantjes.

Typisch voor een kustplaats natuurlijk. Toch vertoont de kust hier al andere kenmerken dan onze

gekende Noordzee. Hier ligt het strand vol grote kleien i.p.v. het fijne zand. En de zee heeft hier niet

te maken met duinen maar met hoge kliffen.

Terug op de camping had ik nog tijd om te hobby’en. Want zoals jullie weten zit ik niet graag

stil. Er zijn dus heel wat knutselspullen mee. Mijn eerste knutsels heb ik vandaag afgewerkt en

voor de liefhebbers doe ik er een fotootje bij. Het zijn twee muisjes die slechts 5 cm groot zijn.

Ze doen me mijmeren over een gedichtje dat we als kind vaak hoorden:

Er waren eens 2 muizen,

die gingen verhuizen.

Ze namen van alles mee.

…

Een stukje peperkoek

En een lappeke uit ons ‘ vokke’ zijn broek.

Ik ben jammer genoeg een deel van ’t gedichtje vergeten. Wie kan me helpen?

03-08-2012, 20:09 geschreven door stany

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.woensdag, 1 aug 2012

Hallo, hier zijn we weer. Deze morgen onze installatie opgebroken na het ontbijt. We gingen vandaag een eindje zuidelijker rijden en  zouden een ritje doen van bijna 150km.  Van Isques naar Offranville, net achter Dieppe. Rond 13u hebben we een klein ommetje gemaakt richting uitzichtpunt  “ Le Hourdel”  Dit is net achter St Valéry-sur-Somme. ( Je kan het opzoeken op jullie pc ,dan kunnen jullie ook even volgen he.) Van daaruit konden ook de zee nog eens zien en hebben er in onze caravan lekker gegeten. We zijn dan via de kustweg verder gereden naar Dieppe.

Dan verder naar Offranville naar onze uitgezochte camping.  Na een uurtje stonden we terug opgesteld op een mooi plekje midden het groen. Het is een camping op een groot domein waar ook een manege is. Nadien lekker ontspannen,met een glaasje wijn en rustig de avond doorgebracht.

03-08-2012, 20:02 geschreven door stany

31-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dinsdag, 31 juli 2012

Toen we wakker werden zag alles er heel grijs uit. De temperatuur viel nog een beetje mee.

Een autotochtje bracht ons naar de Cap Griz Nez. Een stukje ongerepte natuur op de berg gaf me een

voldaan gevoel. De wind en de zee maken je hoofd helemaal leeg. Lekker uitwaaien, zoals ze zeggen.

Zelfs als je met vakantie bent kan dat eens goed doen. Ook een beetje verderop op de Cap Blanc Nez

waren al mijn zintuigen alert. De zeelucht is zo specifiek dat je hem kan proeven en ruiken tegelijk.

Toen we net weer  langs de glooiende groene valleien reden, begon het toch te miezeren. Onze bokes hebben we dan maar in de auto opgegeten i.p.v. op een heerlijk plekje in de duinen. Een andere keer dan maar, he.

We zetten verder koers in zuidelijke richting naar een mondaine badplaats. Le Touquet Paris plage.
    Hier zouden vooral Parijzenaars naartoe komen. Aan de rand van de badplaats torende grote villa’s

in grote groene gazons omgeven met linde- en berkenbomen. Aan de kust waren het vooral grote

appartementsgebouwen die de aandacht trokken. Wat ons vooral opviel waren de vele rolluiken die

dicht waren. Zijn de Parijzenaars naar warmere oorden vertrokken, komen ze vooral in andere seizoenen naar hier of zijn de prijzen van de restaurants en cafeetjes te duur geworden?  We kunnen

er maar naar raden, he. Wij en onze Yuna waren toch tevreden dat we even in deze badstad over de dijk konden wandelen.

De streek is zowat verkend morgen reizen we al weer verder.