39. INTERNATIONALE WANDERUNG.
WANDERCLUB BUTGENBACH.
BUTGENBACH.
Onze wandeling vertrekt vandaag in “Sport-und Freizeitzentrum Worriken” Het Meer van Bütgenbach is een stuwmeer op de rivier de Warche. Het meer ligt op het grondgebied van de gemeente Bütgenbach en heeft een oppervlakte van 120 hectare (of 1,2 km²). De dam werd aangelegd van 1929 tot 1932 en heeft een hoogte van 23 m. De dam muur rust op elf bogen en ligt op 550 meter hoogte. Het meer kan 11 miljoen kubieke meter water herbergen. Bütgenbach zelf ligt op de zuidwestelijke oever van het meer op een hoogte van 548 meter. Het meer bevindt zich op de rand van het plateau van de Hoge Venen. Op de westoever van het meer lag vroeger station Bütgenbach. We wandelen vlug de Vennbahn, letterlijk: spoorweg van de Hoge Venen op. De Vennbahn was een spoorweg in de Oostkantons die door het Verdrag van Versailles aan België werd toegewezen, hoewel delen ervan door Duitsland liepen. De Vennbahn verbond de industriële centra van Aken en Luxemburg op de kortst mogelijke manier. In België is het traject Sankt Vith - Troisvierges spoorlijn 47, het deel Raeren - Sankt Vith spoorlijn 48 en is het trace Raeren Grens - Raeren een onderdeel van spoorlijn 49.De spoorweg werd door de Pruisische staat gebouwd om snel en gemakkelijk steenkool en ijzererts te vervoeren. Ook zou ze de economie van verschillende plattelandsgebieden laten opleven en de inwoners ervan werk verschaffen in de industriële centra, die door de komst van de lijn makkelijker toegankelijk zouden worden. De inwijding vond plaats op 4 november 1889, in de daaropvolgende jaren werd de baan bijna volledig naar twee sporen uitgebreid. Om dit mogelijk te maken moesten verschillende hoogteverschillen worden weggewerkt en het spoor op sommige plaatsen worden versmald omdat de beschikbare ruimte naar enkelspoornormen was berekend. Op de route staan verschillende infoborden met de geschiedenis van de Vennbahn. Zo komen we aan het Viaduc de Bütgenbach. De indrukwekkende brug is onderdeel van het Quervennbahn-traject, dat voor de Eerste Wereldoorlog werd aangelegd voor militaire doeleinden. Ze was onmisbaar op deze plek, omdat het tracé volgens de strenge criteria van de Duitse legerleiding slechts zeer beperkt mocht stijgen. Bij de terugtocht van de Duitse troepen in 1940 werd de brug door Duitse geniesoldaten opgeblazen. Wel werd ze tijdens de oorlog tijdelijk heropgebouwd door Amerikaanse genietroepen. Na de oorlog viel het viaduct onder de bevoegdheid van de Belgische spoorwegen. Van op het viaduct prachtige zichten over het landschap. We komen ook voorbij infoborden van de “ Weg van Herdenking” De 96 km lange rondwandelweg „Weg des Gedenkens“ werd in het voorjaar van 2015 geopend. De weg loopt over markante plaatsen van de oorlogsgeschiedenis in het Duits-Belgisch grensgebied via reeds bestaande wandelwegen in Büllingen, Bütgenbach en Waimes aan Belgische zijde en de gemeentes Hellental en Monschau in Duitsland. Onderweg verklaren 30 viertalige infopanelen de historische gebeurtenissen rond het Ardennenoffensief, smokkelen, Westwall en nog veel andere thema’s. zo staat er ook een bord bij het viaduct met de info. Altijd fijn om een stukje geschiedenis te leren kennen. Ne een eindje op de spoorweg verlaten we het en wandelen de velden in. We steken het riviertje over en beginnen te klimmen. Op een heuvel staat een prachtig kruis. Spijtig dat we er niks te weten komen over dit toch wel prachtig stukje erfgoed. Het kruis in het midden een beeld van een gezeten geestelijke met voor het een gekruisigde Christus. We moeten verder en komen in Nidrum, hier hebben we rustpost in een typische Eifel huis. We wandelen door het dorpje en komen aan de infoborden over het dorp hoe het vroeger was met oude foto’s van het dorp. Heel mooi om te zien. Verder met onze wandeling en komen zo nu onder het viaduct van Butgenbach door. We komen nu aan het natuurleerpad “Mausheck”. Nog even verder en we komen aan het Meer van Butgenbach dat we volgen tot we aan ons vertrek komen. Een pracht van een wandeling, en wat een geluk met het weer blauwe luchten en zon wat wil je nog meer.
|