INTERNATIONALE VOLKSWANDERUNG CHARLYS WANDERCLUB MONTENAU.
MONTENAU.
Montenau gelegen in de Oostkantons die het oostelijk gedeelte van België vormen. Voor 1919 behoorden ze tot Duitsland, maar het verdrag van Versailles wees ze aan België toe. Montenau ook bekend door zijn Montenauer jambons dArdenne maar ook de prachtige natuur.
De herfst heeft nu definitief zijn intrede gedaan en de bladeren kleuren. Het kleurenpalet is ongelofelijk mooi. Wij vertrekken in het centrum en wandelen al vlug de prachtige natuur binnen. De Amel vergezelt ons op onze tocht.
Prachtige huizen uit lokale steen met natuurlijke leien daken, midden in de Ardennen, alles adem rust en gezelligheid uit. We wandelen door het bos en genieten van de prachtige kleuren, we komen zo in Born. Hier komen we aan het viaduct van Born. Hier komen we aan de Vennbahn. Dit is wel een uniek stukje. In een tijd van het Europa-zonder-grenzen is het bijna niet meer voor te stellen dat er door Duitsland nog steeds een stukje België loopt in de vorm van een spoorlijn: de corridor van de Vennbahn tussen Raeren en Kalterherberg. Deze bijzondere situatie is ontstaan na de Eerste Wereldoorlog. Verliezer Duitsland moest een deel van het grondgebied afstaan aan slachtoffer/winnaar België.
Het ging om een gebied met plaatsen als Eupen en Sankt-Vith, tegenwoordig het Duitstalige 'Ostkanton' van België. Lang voor de Eerste Wereldoorlog ontstond behoefte aan een railverbinding. In Luxemburg/ Lotharingen en de regio Aken bloeide de zware industrie. Voor het omvangrijke vervoer van kolen, ijzererts en staal moest een spoorlijn worden aangelegd, zo besloot de toenmalige Pruisische regering. Op de lijn werd een druk goederenverkeer afgewikkeld. Tussen 1890 en 1909 werd in etappes een tweede spoor aangelegd tussen Aachen en Sankt Vith (-Pronsfeld). Er was ook een politieke reden voor de capaciteitsuitbreiding: Duitsland wilde zijn leger snel in de richting van aartsvijand Frankrijk kunnen verplaatsen.
Omstreeks 1938, toen het goederenvervoer bijna geheel via Nazi-Duitsland liep, werd de lijn weer enkelsporig. In de Tweede Wereldoorlog - de Vennbahn behoorde opnieuw tot het Duitse spoorwegnet - is grote schade aangericht. De meeste viaducten werden opgeblazen. Het reizigersvervoer was in dit dunbevolkte gebied altijd van ondergeschikt belang. Het personenvervoer tussen Waimes en St-Vith (de Vennbahn behoorde na WO II weer tot België) werd opgeheven op 1 juni 1954. Tussen Kalterherberg en Weywertz-Nidrum bleef het reizigersverkeer tot omstreeks 1956, tussen Weywertz-Nidrum en Waimes tot 23 februari 1959.
Het lijngedeelte Waimes - St-Vith is buiten dienst gesteld op 28 september 1982. Aan het einde van de jaren '80 zijn de sporen opgebroken. Nu blijven er nog sporen van deze Vennbaan bewaard en op de oude bedding is het heerlijk wandelen en fietsen. In Born staat het indrukwekkend viaduct nog steeds, al heeft het te lijden onder de tands des tijds. Het zal toch nog voor vele generaties een belangrijk herkenningspunt blijven. Wij wandelen nu op de oude bedding van de Vennbahn. Wij hebben een prachtig zicht op het viaduct en komen dan langs de oude watermolen van Born.
Wij wandelen langs het naturschutzgebiet der Emmels hier word aan natuurbeheer gedaan door begrazing en de watersnip komt hier nog voor, ook kunnen we hier nog zien hoe de natuurlijke loop van een beek is, slingerend door het landschap. Een bijzonder gast in dit gebied is zeker de bever, het grootste waterzoogdier en landschapsarchitect. Hij bouwt dammen en burchten, dat hij in dit gebied actief is kunnen we zien aan de afgeknaagde bomen.
Wij volgen de oude spoorbedding naar Montenau komen langs de plek waar het station stond er zijn nog wel wat getuigen van het spoor aanwezig. Dan wandelen we voorbij het hespenfabriek en komen zo terug aan vertrek. Een prachtige en leerzame wandeling in dit toch wel uniek stukje België.
|