Vele van ons hebben onze eerste stappen in de LUCHTVAART gezet via de MODELBOUW,MODELVLIEGEN en dan het ZWEEFVLIEGEN om nadien onze weg in de zeer complexe beroeps LUCHTVAARTWERELD te vinden.
Daarom verwijs ik hier ook naar: www.belairmodels.be en voor degene in het antwerpse vindt u tevens via de RAAC ook de informatie naar deze aktiviteit in het ANTWERPSE.
Wat betreft het aankopen van LUCHTVAART magazines en boeken buiten de normale dag en weekbladen kan men dit op de ANTWERPSE LUCHTHAVEN BOOKSHOP aanscafen welke open is:
MAAN/VRIJDAG 0630-1200 en 1230-1945 ZATERDAG 0630-1100 ZONDAG 1200-1945
Enkele maillers stellen belang in het gebruik van robots in de luchtvaart vemoedelijk dat zij deze op CNN hebben gezien; In de luchtvaart zijn er reeds vele jaren experimenten en gebruik in militair van UAV( unmanned aeronautical vehiculs) ook in de burger luchtvaart zijn er nu projecten met luchtvaartuigen zonde piloot maar enkel experimenteel hoor. www.uav.com
Beide onderwerpen zijn een mijner dada's in het LUCHTVAARTGEBEUREN en daarom verwijs ik degene die betrokken zijn bij de LUCHTVAART in GENERAL AVIATION of AERIAL WORK operaties naar een zeer intresante site van onze NEDERLANDSE LUCHTVAART ADMINISTRATIE ( LNVL) www.vliegalseenvogel.nl tevens vindt men veel informatie bij www.aopa.nl.
Een aantal E-maillers vinden de laatste informatie over het FLIGHTPLAN te technisch, deze zijn bedoeld om informatie te bezorgen aan personen welk luchtsporten beoefenen en welk op zoek waren naar bepaalde informatie en is dus niet zo goed begrijpbaar voor de leek, vragen hierover mag hoor mijn slogan " ER ZIJN GEEN LOMPE VRAGEN" hoor!!!!
Enkele piloten stellen via E-mail vragen over het invullen van het FLIGHT PLAN, ik kan hier niet beginnen een volledige cursus te geven en adviseer hen om eens met de CLUB-INSTRUCTEUR daar over te praten voor een briefing te bekomen. Tevens vindt men dit in de oficiele NATIONALE AIP en meer practisch in SAFETY SENSE LEAFLET N° 20b via : www.caa.co.uk/publications
kies PUBLICATIONS en vul in SEARCH " 20b" en daar bekomt men de ganse uitleg over het vliegplan alsook een lijst van de meeste ICAO TYPE INDICATORS gebruikt in GA en AW operaties.
Indien uw TYPE INDICATOR niet vermeld ga dan naar: www.icao.int/anb/ais/8643/index.cfm en vul de SEARCH in met de u bekende gegevens ( B.VB: DIAMOND) en je krijgt de 29 verschillende mogelijkheden met voor sommige zelfs de foto erbij
Individuele vragen mogen steeds gesteld worden en zal trachten u te helpen maar ik kan onmogelijk een volledige vlucht voor u hier uitwerken
Enkele piloten stelen vragen over hoe zij hun FLIGHT PLAN moeten invullen daarvoor verwijs ik hen op : neem eens contact met de CLUB INSTRUCTEUR of zoek het op in NATIONALE AIP als officieel document en meer practisch naar www.caa.co.uk/publications LASORS safety sense leaflet n° 20
Enkele vragen die ik individueel beantwoorde betreffen de ZELFBOUW ( HOME BUILT) in EUROPA. Deze vorm van LUCHTVAART heeft het in het OUDE EUROPA steeds zeer moeilijk gehad door vele beperkende regels en ook de beperkte kennis van de LUCHTVAART-ADMINISTRATIES( NAA) welk weinig aandacht aan deze aktiviteiten.
Er bestaan echter wel enkele aktieve verenigingen in EUROPA waarover ik zal trachten meer informatie in mijn BLOG te plaatsen.
Elk jaar is er op ZOERSEL/OOSTMALLE een open dag van de ZELFBOUW vereniging die daar gevestigd is.
Bij de ZELFBOUW zijn er soorten toepassingen: 1e)- de zuivere zelfbouwer welk vanaf een plan een toestel voledig bouwt. 2e)- De bouwer welk zich een KIT aanschaft en deze dan opbouwt.
Voior degene welk met het openbaar vervoer naar de LUCHTHAVEN komen gaat dit vanaf het CENTRAAL STATION ANTWERPEN naar de LUCHTHAVEN met de bus v/d LIJN N° 14 en N° 16 welk tevens langs het STATION ANTWERPEN/BERCHEM paseren
Verschillende personen stellen mij vragen over ANTWERPEN LUCHTHAVEN en wat daar nu verder gaat gebeuren.
Volgens bepaalde ingewijde is dit een betwisting welk reeds in 1939 aan de orde van de dag was in de toenmalige pers waar men de ligging betwiste als te ver gelegen van het stadscentrum.
Toen kwam 40/45 en de bezetter ontwikelde de huidige landingsbaan voor zijn doeleinden en later verder gebruikt door de gealeerden.
In ..... overgedragen aan............en sedert dat ogenblik betwist!!!!
Ik ga hier verder op in gaan na contact met enkele der kenners over dit onderwerp.
Mijn persoonlijke visie is dat de LANDINGSBAAN moet kunnen verlength worden om ANTWERPEN zijn plaats te geven in het EUROPA der 25 van de toekomst.
Een degelijke ontwikeling is nodig voor CAT( EU vluchten),GA en AW gebruik
Via het gebruik van de CHAT vindt ik personen terug welk ik vroeger beroepsmatig of als hobby in de LUCHTVAART heb ontmoet en dit brengt veel positieve en ook negatieve gebeurtenissen in mijn geheugen naar boven. Stel steeds belang in dat u dat per E-mail of in mijn gastenboek opvolgt.
Vele stellen vragen over het " BELLVIEUW flicht 210" B737 ongeval????
Hierover kunnen we heden niets meer zeggen dat er rond de informatie die we bekomen via allerlei wegen er een echte chaos heerst door allerlei informatie in de pers verspreidt door allerlei niet bevoegde bronnen., die trachten zich belangrijk te maken.
Vraag me binnen 24 maand hier iets over naar wat we in de toekomst moeten doen om zulk een ongeval te VOORKOMEN maar vraag me niet wie er verantwoordelijk voor is dat is tussen de verzekeringen de volgende 20 jaar een topic!!!!
Hierover meer na het opzoeken van enkele gegevens over tijdsberekeningen:
De laatste dagen waren er een aantal E-mails over het gebruik van WINTERTIJD versus ZOMERTIJD.
Ik wil hier niet beginnen over de PRO/CONTRA en de voordelen of nadelen waar ik reeds eindeloose nota's en discuties heb gezien in de EUROPESE INSTELLINGEN sedert 1980 tussen experts en de MEP's.
Als leerling piloot kwam ik in 1954 voor de eerste maal in contact met het aspect van de verschillende in gebruik zijnde gebruikte tijden waar ik in de school iets had van opgestoken maar zeker geen aandacht aan besteed.
Initieel leerde we dat voor wereldgebruik we gebruikten "ZULLU" tijd dat later veranderde in " GMT" en nu als "UTC".
De locale tijd in de winter is " ALPHA" tijd en de zomertijd " BRAVO" tijd.
Op gebied van tijdsberekeningen hebben we later in de gevorderde kursussen kennis gemaakt met nog verschillend andere tijdsindelingen zoals " ZONEtijd" ZONNEtijd" en nog enkele andere benamingen die ik moet gaan opzoeken in mijn leerboeken maar die weinig nut hebben.
ZONEtijd,ZONNEtijd en UTC zijn drie verschillende tijden voor een plaats hoor.
Als mijn geheugen juist is werdt in BENELUX in 1977 de ZOMER en WINTERTIJD ingevoerd wegens de oliecrisis van 1973 en naar gespreken werdt in de 1940/45 ook reeds ZOMER en WINTERTIJD gebruikt waar ik me niets meer van kan herineren.
Tevens spreekt men van deze overgang in de EU af te schaffen in 2028 !!!!!
Sedert vele jaren wegens mijn INTERNATIONALE dagelijkse contacten in de GLOBAL AVIATION staat mijn uurwerk op " UTC" en moet ik hier nu UTC + 1 toepassen.