Voor degene die kijken naar de toekomstige uitrustingen voor de GENERAL AVIATION & AERIAL WORK luchtruimgebruikers is er weer een stap gezet in de richting van de toekomstige mogelijkheden van VDL-4 door de EUROCAE MOPS VDL-4 document ED108A. Beschikbaar op aanvraag bij ERNST HAUFF van IAOPA(EUR)
Dit is natuurlijk voor vele LATIJN maar zeer intresante ontwikkeling voor de TOEKOMSTIGE LUCHTVAART UITRUSTING !!!!!!!!
In functie van een bepaalde reactie van een der lezers van mijn BLOG ( Mr N) over de sluiting der VLIEGVELDEN kan ik 100% akkoord gaan met zijn zienswijze. Als IAOPA liaison officer heb ik in het verleden (vermoedelijk 1982) een 100 tal exemplaren verspreidt bij de exploitanten van LUCHTHAVENS en VLIEGVELDEN van een studie gids om de omwonende bij de LUCHTVAARTAKTIVITEITEN te betrekken AOPA'S AIRPORT PACKET HOW TO ORGANIZE COMMUNITY SUPPORT FOR YOUR AIRPORT
Tevens adviseerde ik op de VLIEGVELDEN de VLIEGCLUBS en UITBATERS tijdens mijn wekelijkse bezoeken om de SPOTTERS en de OMWONENDE de mogelijkheid te bieden om kennis te maken met de luchtvarende om hen er op te wijzen dat wij ook maar gewone stervelingen zijn welk hun jeugddroom hebben kunnen verwezelijken en dat men geen SUPERMAN moet zijn om de LUCHTVAART als BEROEP,HOBBY of SPORT te beoefenen. Tevens is dat een van mijn doelstellingen van deze BLOG en daarom mijn ONDERSCHRIFT en SLOGAN < <er zijn geen stomme vragen hoor>>
Het is niet enkel BRUSSEL NATIONAAL en ANTWERPEN AIRPORT welk problemen hebbeb voor hun voortbestaan. Bij onze waalse vliegvelden is na de sluiting van CERFONTAINE nu ook AMOUGIES onder zeer sterke druk om in de toekomst geskoten te worden. Wat betreft AMOUGIES raad ik aan de petitie van de ULM FEDERATIE te ondertekenen en er op aan te dringen dat AMOUGIES open is voor bezoekende VLIEGTUIGEN en HELICOPTERS.
Een der intresante vragen waar we gisteren een ernstig gesprek over hadden betreft de werkgelegenheid in de LUCHTVAART. Onze eerste intest gaat natuurlijk naar het beroep van piloot. Hier zien wij een toename van de noodzaak naar jonge piloten in de toekomst in verschillende luchtvaart activiteiten, ook in de andere luchtvaartberoepen (92) zijn er volgens onze beoordeling ook toekomst mogelijkheden voor gemotiveerde en goed opgeleide personen in het nieuwe luchtvaart beeld dat zich in de EU ontwikkeld via de nieuwe volmachten van de EASA. En in functie van de huidige vlootaanpassingen Een onderwerp met aandacht te volgen in de toekomst!!!!!!!!!!!
Uit een gesprek met een ervaren piloot komt het nog eens duidelijk naar voor dat men als niet IFR bevoegd piloot voor een VFR vlucht zeer voorzichtig moet zijn en niet met de weerminima's een loopje nemen hoor!!!
Voor de personen welk aktief betrokken zijn bij het LUCHTVAART gebeuren kan ik hen de nieuwe voorgestelde aanpassingen bezorgen via E-mail: Amending REGULATION (EC) n° 1592/2002 - 15 July 2002 wat betreft de toekomstige regels van de EU voor VERGUNNINGEN en VLIEGREGELS.
Via verschillende kanalen zijn er ANCIENS van EBAW welk via het SENIORENNET over ANTWERPEN AIRPORT( het plein) informatie zoeken daarom hier enkele wetenswaardigheden.
PIET is nog regelmatig aanwezig op de het vliegveld en ik ontmoet hem practisch elke week.
RAF geeft nog theorie voor de PPL met succes en geeft nog instructie in vlucht.
STEVEN is nog steeds bij KLM en vliegt ocasioneel in EBAW als examinator en heeft voorlopig geen moto maar gebruikte die van EDY onlangs !! dus nieuwe moto in het vooruitzicht he,
JOS is nog steeds actief als CFI via RAAC
GEORGE is nog regelmatig op de luchthaven in het ASA ( DELTA FAN CLUB)lokaal
TONY is nog steeds werkzaam bij VLM en actief voor de LUCHTHAVEN via PAL
WILLY komt nog nu en dan tijdens het WE in het cafetaria
DANNY en zijn ploeg van ASA is steeds zeer aktief in het STAMPE MUSEEUM
Meer INFO beschikbaar op aanvraag
SDW( SYLVAIN) zie mijn BLOG onder SYLVAIN70/ en contact via mijn GASTENBOEK of E-MAIL
Vele vragen over het hoe en waarom van het vliegen vindt u GRATIS terug via <. WWW.ULM.STARTPAGINA.BE > onder de aanduiding < VLIEGEN > " Gratis PPL Theorie.NL "
Gaarne uw reactie en bijkomende vragen mogen ook nog hoor
In funktie van de huidige touwrekkerij rond de bomen BORSBEEK en het VLIEGVELD is het intresant om op het FORUM te kijken naar NIEUWS en dan het onderwerp VLIEGVELD-BORSBEEK.
Heden is er een belangrijk voorstel van uit de COMMISIE (CEC) goedgekeurd en voorgesteld naar het EP en COUNCIL welk zeer belangrijke gevolgen kan hebben voor de LUCHTVAART weze als BEROEP,HOBBY of SPORT in de 25 EU lidstaten. Een grondige bestudering en mogelijke voorstellen tot aanpassing zullen noodzakelijk zijn via de MEP( europeese) en MP (nationaal)door de AIRSPACE USERS; Meer hierover later!!!!!!!!!
Ik luister naar elke opmerking of voorstel ????????
Een aantal vragen over GENERAL AVIATION worden deze avond behandelt op VRT één tijdens KOPPEN onderwerp < BUSINESS IN DE LUCHT> om 21h45a. Dit is echter slechts een klein onderdeel van GENERAL AVIATION & AERIAL WORK voor meer hierover zie www.AOPA.BE ga naar "ISSUES & POSITIONS" en kijk naar " WHAT IS GA & AW"
Enkele vragen gingen over het probleem van ziektes welk er in sommige landen voorkomen zoals SARS, ik heb daar geen gegevens over maar men verwees mij naar: www.WHO.INT.
Bepaalde vragers stellen belang in de mogelijkheden om goedkoop grote reizen te doen, dat is een onderwerp waar ik geheel niet kan op ingaan ik ben aktief in de LUCHTVAART wat betreft het ADMINISTRATIEF en TECHNISCH domein betreft maar geheel onwetende op het gebied van de commerciele diensten wat betreft prijzen van ticketten en boekingen van reizen hoor. Dat is een gespecialiseerde wereld waar ik nooit mijn neus heb ingestokken mogelijk vindt u daar meer over bij IAPA. www.IAPA.CO.UK of ga naar GOOGLE en zet daarin IAPA en ga naar INTERNATIONAL AIR PASSENGERS ASSOCIATION
Vandaag is er te BRUSSEL op het HQ EUROCONTROL een ceremonie bij het tekenen van de overeenkomst aangaande SESAME door Commisaris JACQUES BARROT van de CEC en VICTOR AGUARDO van EUROCONTROL alsook door de deelnemers van het CONCERTIUM voor SESAME welk een oplossing moet vinden aan de LUCHTVAART( ATC en ATM) der toekomst!!!! Tevens is er nu het voorstel voor de nieuwe bevoegdheden van EASA bekend gemaakt en naar de COUNCIL en EP ingedient. Dit zijn onderwerpen welk ik nu nog op afstand volg en waar ik vele jaren via IAOPA ten behoeve van GENERAL AVIATION & AERIAL WORK bij betrokken was op EUROPEESE vlak te BRUSSEL. Ook deze week stemde het EP over het principe over een EU BLACKLIST voor CAT, alhoewel dit nu gestemt is door de MEP en nog moet aanvaard worden door de COUNCIL gaat het uitwerken niet zo eenvoudig zijn en vele van ons dagelijks betrokken met het LUCHTVAART GEBEUREN zien niet hoe dit eerlijk en nuttige kan uitgewerkt worden in het dagelijks leven.
Een aantal personen reageren op mijn informatie over het leren vliegen dat dit voor hen iut de boze is omdat zij hoogtevrees hebben.
Ik kan u verzekeren dat dit geen probleem is, ik zelf en nog andere collega's piloten welk dagelijks vliegen hebben HOOGTRVREES.
Mij krijg je niet op een ladder en in de nabijheid van een balustrade en ik ben niet alleen zoals blijkt uit onderstaande ervaring.
Vele jaren geleden vloog ik een gekende vliegclub te EBxx en wij organiseerden een vliegmeeting met nadien een bal in de grote vliegloods. Deze wensten wij te versieren met valschermen aan het plafond en de chef piloot en mijzelf sleurden een ladder binnen en stelden die op. De colega kijk naar mij en stelde voor dat ik op de lader zou gaan Ik wees dit af zegende dat ik dit niet durfde, toen werdt hij zeer kwaad en dacht dat ik met zijn voeten speelde en hem wou beklachelijk, maken omdat hij niet op een lader durfde omdat hij hoogtevrees had!!!
Toen hebben we een jonge man gevonden die daar kwam spotten en heeft hij de ladder bekomen en de valschermen vastgemaakt aan het gebind en wij hielden de ladder vast. We hebben die jonge man zijn eerste vlucht aangeboden wat hij heerlijk vondt en hij heeft vroeger nooit geweten waarom hij ons mocht helpen, vele jaren later heb ik hem terug ontmoet hij was toen piloot in de Belgische Luchtmacht op F104 geworden. En tijdens een lekkere pint heeft hij toen vernomen hoe hij aan zijn luchtdoop was geraakt. Dus ????
Men steld mij vragen over de " VTB" van de BELGISCHE LUCHTVAART een KONINKLIJKE MAATSCHAPPIJ onder de hoge bescherming van Zijne Majesteit Koning ALBERT II voor Pioniers en oudgedienden van de Belgische LUCHTVAART. WWW.HUISDERVLEUGELS.BE/VIEILLESTIGES
Ik verneem zo juist via de KRANT dat mijn vriend HUBERT MOJET op 12 november overleden is, Hij was de oudste nog actieve ZWEEFVLIEGER in BELGIE. en nog aktief deelnemer in de VTB vergaderingen. en tevens houder van de < DIPLOME PAUL TISSANDIER > uitgereikt door de FAI. Een goede vriend en een goede mens heeft ons verlaten en ik sluit me aan bij de wensen van deelneming voor zijn familie. REGARDS SYLVAIN