duivel
Inhoud blog
  • Verhaaltje: benadeling
  • Recept: guacamole
  • Schuld en boete
  • Mirakel
  • Vereniging geen bende
  • Vlaamse Leeuw
  • Politieker gekruist
  • Goed Nieuws
  • Stralende toekomst
  • Krakers
    Zoeken in blog

    Archief per week
  • 03/09-09/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
    Jef Vergif
    Kritische kijk op het nieuws
    Politieke satire, kritisch en vol humor, met teksten, beeld en geluid
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zone 30

    Zone 30 kan niet zonder Intelligente Snelheidsaanpassing (ISA)

    Zone 30-maatregelen zoals wegversmallingen, verkeersdrempels, zebrapaden zonder verkeerslichten, waarschuwingen, octopusjes en andere dikwijls kostelijke zaken, helpen niet of totaal onvoldoende om autobestuurders te overtuigen niet sneller dan aangegeven te rijden.

    In Vilvoorde bewees op 2 september op een doorslaggevende manier voor de zoveelste keer wat hierboven staat. Ter hoogte van het atheneum, waar de weg versmald was om kinderen veilig naar school te brengen, reed een chauffeur tegen meer dan 100 per uur een moeder en haar vijfjarig kindje aan op het trottoir. De moeder overleefde dit moorddadig besturen niet en het kindje vecht nog voor zijn leven. Men mag daar maar 50 km per uur rijden...

    Tevens bewijzen tal van metingen dat meer dan de helft van de autobestuurders in de zone 30 de aangegeven snelheid niet respecteren, en sommigen reden tot dubbel en meer te snel!

    Waarom hoort men geen enkele mobiliteitsminister verwijzen naar de enige deugdelijke oplossing, de Intelligente snelheidsaanpassing (ISA). Dat is een apparaatje dat in iedere auto kan aangebracht worden, reageert op satellietgegevens en dat de snelheidsgegevens in elk dorp in elke straat kan doen respecteren.

    Proeven in het buitenland en ook bij ons in Gent, bewijzen dat ISA daar uitstekend voor geschikt is (zie ook het artikel 'De Week van de Zachte Weggebruikers' van mei 2006 dat u terugvindt bij ons archief onderaan).
    Men kan dat doen op meerdere wijzen: het gaspedaal voelt stroever aan bij het overschrijden van de aangegeven snelheid, men hoort en ziet in de auto waarschuwingen dat het te snel gaat, en in zeer kwetsbare gebieden, zoals rond scholen en bejaardentehuizen, kan men het gewoon onmogelijk maken dat de aangegeven snelheid overschreden wordt.

    Dat alles zonder kostelijke maatregelen voor de gemeenten die hun straten en pleinen, niet meer moeten omploegen.

    Waarom ook de Voetgangersbeweging, die dit weet, in haar knap Octopusplan voor zone 30 bij scholen, daar niets over zegt, is totaal onbegrijpelijk.
    Net zoals ook, eens te meer, het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid, dit niet als alternatief naar voor schuift.
    Onbegrijpelijk en eigenlijk ook totaal onverantwoord!

    Jef Vergif

    06-09-2006
    e-mail

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ziekenhuisbacterie

    Ziekenhuisbacterie tegen Vergrijzing!

    Vroeger heb ik een beetje spottend gedaan rond een mogelijke oplossing voor de ‘Ziekenhuis-bacterie’ (zie artikel 'Ziekenhuisbacterie een neus gezet!' in Jef Vergif N° 3, Januari 2006), maar deze zeer ernstige katastrofe voor senioren, vooral die lichamelijk verzwakken, is helemaal niet om te lachen! Dat geldt trouwens voor alle mensen met verminderd of onvoldoende opgebouwd afweersysteem.

    Er woeden twee soorten ziekenhuisbacteriën in ons land: MRSA en MREA in het medisch jargon. Het gaat om ziektekiemen die in enkele jaren tijd haast volledig resistent werden tegen antibiotica, vooral door overmatig en ondoelmatig gebruik van deze geneesmiddelen.
    Belangrijk om weten is dat in Nederland en in de Scandinavische landen dit probleem zo goed als niet bestaat, als gevolg van een goed antibioticabeleid.
     
    ‘Anti’ betekent tegen, 'biotica' komt van het Griekse ‘Bios’ = leven. Dus in deze voor het vernietigen van ziekmakende bacteriën.
    Een goed antibioticabeleid staat dus voor: alleen bij noodzaak en specifiek gericht.


    Federale minister van Volksgezondheid, Rudy Demotte (PS) zegt dat de jaarlijkse dodentol oploopt tussen 2500 en 3000 als gevolg van de ziekenhuisbacterie. Vijf tot tien procent van alle patiënten in een ziekenhuis raakt besmet, dat levert ieder jaar zowat 110.000 infecties op. Demotte lanceerde een campagne ter bevordering van handhygiëne van dokters en verplegend personeel, die hier en daar min of meer, goed opgevolgd wordt.
    Ondertussen is het een feit dat ook in tal van rust- en verzorgingstehuizen die bijna ongeneeslijke kwaal opduikt.
    Eigenlijk weet men niet goed welke ziekenhuizen (en rust- en verzorgingstehuizen) te kampen hebben met de bacterie. Of waar de bacterie niet huishoudt!

    Vandaar dat Inge Vervotte, de Vlaamse minister van Volksgezondheid (ook in deze speelt de ingewikkelde Belgische situatie haar rol, of de bacterie onderscheid maakt tussen Walen, Brusselaars, Duitstaligen en Vlamingen, valt te betwijfelen) met de ziekenhuizen is overeengekomen om ziekenhuisinfecties verplicht te registreren.
    Op 9 februari van dit jaar zou een concreet voorstel voor die registratie- en inspectie-procedures voorgelegd worden tussen de ziekenhuizen en de Vlaamse overheid.
    Tot op heden is daar weinig of niets meer van te vernemen.

    In ‘De Standaard’ van 11 januari 2006 zegt medisch wetenschapper Luc Bonneux, Het heeft me altijd verbaasd hoe groot de kwaliteitsverschillen tussen ziekenhuizen zijn. Sommigen doen het heel goed, de meeste doen erg hun best, enkele zijn abominabel slecht.

    Maar patiënten weten niet welke en ook huisartsen weten het meestal niet.

    In België heb je toegang tot de beste medische zorg ter wereld, maar je moet wel weten waar je moet zijn.

    Prof. Herman Goossens, microbioloog, zegt in een berichtgeving van reporter Tom Cochez op 11 januari 2006, onder meer:
    "De ziekteverzekering mag dan al kreunen onder de vergrijzing en de medisch-technologische (r)evolutie, elk doosje antibiotica dat over de toonbank gaat, wordt nog steeds terugbetaald door de ziekteverzekering.
    We hanteren een pervers systeem. In andere landen werkt men met budgetten voor anti-biotica. Ziekenhuizen hebben er dan alle belang bij om dit geneesmiddel enkel voor te schrijven wanneer het echt nodig is. Ziekenhuizen werven microbiologen aan om een verantwoord antibioticabeleid te voeren. Dat loont ook financieel.
    In België besta ik niet als microbioloog en heet ik gewoon klinisch bioloog. Belgische ziekenhuizen hebben er dan ook geen enkel belang bij te besparen op antibiotica, integendeel zelfs.
    Het mangelt niet alleen aan politieke moed om een budgettering voor antibiotica door te drukken, ook artsen en de farmaceutische industrie zijn forse tegenstanders. De medische wereld schreeuwt moord en brand bij elke poging om de ‘therapeutische vrijheid’ aan banden te leggen, en ook de farmaceutische industrie ziet een budgettering en teruglopende verkoop van antibiotica niet zitten.
    Zo kampen we met een stevig probleem: de industrie wil nu al niet meer investeren in nieuwe antibiotica. Ze verdienen pakken meer geld met andere geneesmiddelen zoals antidepressiva, die vaak maandenlang geslikt worden.
    Dat België achterop hinkt in de bestrijding van ziekenhuisbacteriën, heeft alles te maken met het antibioticabeleid in ons land.

    Ondertussen is het een dieptriestige beleving: je gaat als oudere mens in de kliniek om één of andere medische ingreep te ondergaan en te herstellen. Maar al te dikwijls geneest men u daar niet, je krijgt er een langdurige ziekte bij, waarbij je veel geluk moet hebben om het er levend af te brengen.
    Daarenboven moet men bij je thuiskomst als je nog thuis komt gedurende enige tijd alles grondig ontsmetten, wil je uw medebewoners niet aansteken met die moordende bacterie.

    En komt het nu omdat het meestal gaat over verzwakte oudere mensen, maar wel een hele massa, dat er zo weinig echt beweegt in de politieke wereld in de, hoogstnodige, strijd tegen die dodende bacterie?
    Of zou dat een deel van de oplossing zijn om de groeiende vergrijzing in te krimpen?

    Jef Vergif

    06-09-2006
    e-mail

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (5 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Reacties
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Reactie artikel: Van Brempt

                                                                                                                                                   

    Heel interessant: zowel uw brief aan Kathleen Van Brempt, want het is goed dat zij toch weet dat de mensen niet van deze reclame houden. Ook haar antwoord: ik ben blij te horen dat ze een soort raad van wijzen gaat instellen.  Mij is niet helemaal duidelijk of de bond van Trein-Tram-Busgebruikers vertegenwoordigd zal zijn in deze raad - het lijkt me van niet, omdat Van Brempt zegt dat hun opmerkingen zullen worden vertolkt door De Lijn. Dat is wel jammer dat het publiek er niet rechtstreeks zou bij worden betrokken. Zij moeten immers op die reclame kijken. als je haar antwoordt, zou je dit misschien kunnen suggereren eventueel? 

    Een tweede opmerking betreft de bekendheid van deze beleidsmaatregel. Ik denk dat vele mensen hier toch wel blij mee zullen zijn (dat er een beleid rond komt waar vroeger chaos heerste). Het is allicht een stap in de goede richting.   Mocht je haar schrijven, kan je dan ook vragen wanneer ze plant rond dit beleid ruchtbaarheid te geven? Dan zal ze wellicht van vele burgers nog goede tips krijgen, maar dat kan het beleid alleen maar ten goede komen!  Ik vind het positief dat zij er zelf mee bezig is, en ook dat ze u een volledig antwoord heeft gegeven. Van Brempt heeft hier in Antwerpen een hele goede reputatie, ook op karakterieel gebied om het zo te zeggen (geen dikke nek). En het hart op de juiste plaats (geen valse socialist). Ik weet niet of deze reputatie terecht is, maar deze brief wijst toch op een democratische instelling enigszins. 

    Groetjes  Margo.

     

    Beste Margo,

    Dank voor uw schrijven.

    Ik vond uw brief goed genoeg om die ook rechtstreeks naar minister Van Brempt zelf door te sturen.

    Jef Vergif.

                                                                           

     

    08-07-2006
    e-mail

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Receptje: ajuinringen

    Ajuinbeetje (bijna) zonder politiek

    Jef de Chef

    Heb ik al verteld dat ik tegen mijn binnenste zelf spreek (ik heb mijn alter ego ‘Godfer’ genoemd, omdat er al te dikwijls vloeken bij te pas komen)? Ach iedereen doet dit, hoe eenzamer (dikwijls hoe ouder) hoe meer. Kijk maar naar de chauffeurs, al vloeken die meestal op de onkunde, de ongelooflijke stommiteiten van hun collega’s; ze gebruiken daarbij ook lichaamstaal, enfin vingertaal, vooral met de middenvinger.

    Maar ik wil het over iets zeer eenvoudig, uitermate lekker en toch origineel hebben: Ajuinringen, zo klaargemaakt dat ze, eens verorberd toch niet zwaar terug naar boven borrelen.
    Dit gerecht is, opgesmikkeld, wonderlijk genoeg zelfs in intiem gezelschap niet te ruiken.
    Ajuin kost niet veel, is zeer gezond, helpt zo ’t schijnt tegen te veel suiker en tal van andere kwalen. Dat de dokters het niet voorschrijven is uit schrik om een massa klanten, pardon, patiënten te verliezen, vermoed ik.
    Er zijn tal van soorten, allemaal anders en allemaal buitengewoon goed. - “Gelijk onze politiekers, bedoelt ge”. - “Zwijg Godfer, dit gaat heel gesmeerd zonder”.
    Pel en snij een grote ui in ringen van een tongdikte in rust. Zet ze in een potje geschikt voor de microgolf, giet daar dan droge of de wat zoetere medium sherry over tot de onderste ringen zowat (ver)dronken zijn, de bovenste moeten door de boel een paar keer om te draaien ook hun deel krijgen. Eerlijk behandelen dus.
    -“Lach niet Godfer, dit gaat hier over een gerecht, niet over het Recht”.

    Dan zet ge dit geestrijke gedoe in de microgolf. Zet het ding aan op middelgrote kracht, geef drie minuten en draai de schijfjes onderste boven en dan opnieuw op halve kracht drie minuten. Nu zouden de ajuinringen precies bijtgaar moeten zijn, dus niet boterzacht maar à dent zoals de Fransen zo welsprekend zeggen.
    Ja vanzelfsprekend gaat dat, iets minder goed, ook in een pannetje met dikke bodem op een gewoon, maar wel likzacht vuurtje. Ge moet dan wel rekenen op ruim tien minuten vooraleer de ringskes om te keren, en even lang langs de ommekant. Bijtijds ook eens met een vork testen aub.
    Ge hebt boerenpaté gekocht, wildpaté is ook goed, maar het eerste past hier beter.
    -“Boeren boven, gelijk altijd”. –“Stil nu Godfer”.
    Neem grof brood, tarwe, rogge of gemengd, de boterhammen dik smeren met paté, druk daarin zoveel uiringen als mogelijk en laat het u smaken. Ge zult er bij smakken, geloof me!
    Natuurlijk kunt ge ook magere platte kaas, of kwark smeren in plaats van paté, dan nog zal die ajuin meer dan deugd doen. Maar mijn voorkeur kent ge nu.-“Uw voorkeur heeft u godfer al dikwijls bedrogen”.
    “Godfer, het gaat nu eens niet over politiek, daarbij politiekers weten niets over lek-mijn-lipje eten dat eenvoudig, goedkoop en toch gezond is.”
    -“Ben godfer benieuwd, hoe ge dit stukje gaat ondertekenen?”

    Jef de Chef, Godfer.

    26-06-2006
    e-mail

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (7 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Reukske

    Een donker reukske

    Alles wordt gewoonte. Zelfs de vreemdste dingen lijken na een tijd normaal.
    Allé, toen ik een schoolmeisje was in Sint-Niklaas, was er aan mij veel meisje en weinig schools. Op mijn zestiende kregen ze mij er met geen stokken meer binnen. En nu, nu ik bijna dertig ben, een man heb, twee kinderen en twee katten, samen met een intense belangstelling voor Derdewerelddingen, nu is schoolgaan voor mij routine geworden.
    Maar ik moet er wel voor oprijden, alle dagen van Sint-Niklaas naar Brussel, waar ik in de Sociale School de lessen volg. Geloof het of niet, maar niets is bekwaam mij daar weg te houden. Geen schreiende kinderen ’s nachts, of, zoals het nu weer was, ook geen bronstig kattengejank.

    In het station van de Wase hoofdstad zie ik mijn dagelijkse reisgezel Antonio, een Colombiaanse vluchteling, die eveneens naar Brussel trekt om daar Nederlands te leren. Er was nergens anders plaats en er zijn trouwens te weinig subsidies voor.
    Zoals iedere gewone mens al weet, wordt er in deze kostelijke tijd bij de verkeerde lui bespaard.
    O ja, ik heb Spaans geleerd in de avond-school en dat komt goed van pas voor mijn contacten met politieke vluchtelingen die, voor diegenen die ze zien wil, ook in onze kontreien vereenzamen en wat verloren lopen.

    We stapten in de vroege ochtend in de trein die ons in deze natte wintertijd, als eerste reizigers met open ramen en natte banken, koud en vochtig opnam. Rillend voelden we het grote verschil tussen eerste en tweede klasse bijzonder goed aan.
    We sloten de ramen, droogden de banken af en terwijl de gewone medepassagiers – in Sint-Niklaas een tweetal leraressen die ook tot Brussel moesten – binnenkwamen, zaten we huiverend op het vertrek te wachten.

    Ik stopte de natte zakdoek in mijn open-staande boekentas naast mij op de bank, en probeerde via de Spaanse woordenvloed van Antonio de treinmiserie te vergeten.
    We reden en in Temse, de eerste stopplaats van onze boemel waar zich een drietal reizigers bij ons voegden, begonnen wij de verwarming te voelen. Tevens drong er een sterker wordende geur – stank is eigenlijk een juister woord – in mijn neusgaten.
    Maar net als daarstraks de vochtige kou, wilde ik die niet tot mij laten doordringen. Ja, jawel dat kan. Het is zoiets als die crisis van tegenwoordig. De topleiding van het land en zelfs de vakbondsleiders, lijken die toch ook maar zeer moeizaam te willen beseffen.

    Maar wij waren echter maar net opnieuw beginnen rijden toen plots klaar en duidelijk in onvervalst Sint-Niklaas’ dialect, de zin klonk: ”Azoe hier stinken seg, was da noo?”
    Ik keek nu toch even op en zag de twee leraressen verdacht verder onder mekaar fezelen, terwijl ze beschuldigend keken naar mij, nee naar Antonio. Maar die scheen er niets van te merken en vertelde in zijn rad Spaans verder over de methoden die ze toepasten om gemakkelijk Nederlands te leren. We stopten in Bornem, Puurs en in Willebroek liep dan, zoals altijd, ons compartiment vol. Ik nam dan ook de boekentas van naast mij en zwierde hem op de open bagageruimte voor mij, boven de hoofden van de twee schooljuffrouwen.
    Het was ondertussen al lekker warm geworden in de trein. De kille klammigheid van een beetje geleden deed de warmte nog prettiger aanvoelen. Ook de stank leek te verminderen.
    Alles scheen echt behaaglijk te worden zoals wij het graag hebben en zo rap vanzelf-sprekend vinden.

    Eventjes zweeg Antonio en ik ook, daardoor was het contrast zo groot toen diezelfde Wase scherpe stem luid zei: ”Seg, dienen bruine heed hem zekers nie gewassen? Is ’t niet schandaolig gelek as dat die vremde luizen ons hier allemoal kommen verpesten?”
    Er viel een harde stilte. Ik voelde het bloed naar mijn hoofd stijgen van schaamte en woede. Ik zag dat Antonio – die de woorden wel begreep, dat wist ik goed genoeg – integendeel bleek werd toen hij de smerige bedoeling doorkreeg. Rondkijkend van de ene naar de andere reiziger, zwijgend kroppend, inwendig vloekend over de domme lompigheid van die lerares, vielen mijn blikken op mijn tas boven haar hoofd.
    En plots wist ik het!

    Natuurlijk, God, ik had het al eerder kunnen weten. Ik vloog recht, greep de boekentas, trok hem verder open en stak er mijn gezicht in en dan, dan hield ik hem opengesperd onder de neus van dat mens dat kinderen moest opleiden. – “Hier!!” riep ik, “hier zit de stank madam!” Walgend trok die haar hoofd terug. Maar ik hield niet af en terwijl Antonio mijn arm greep, slaagde ik er toch in om de tas bijna over haar hoofd te krijgen. – “Ruikt ge ’t?” schreeuwde ik, “ja steek er uw snuffel maar eens goed in, dan weet ge ’t zeker. Het is namelijk mijn loopse kater die er vannacht in gepist heeft. Mijn Vlaamse kater in mijn Vlaamse boekentas madame. En ‘dienen bruinen’ heeft zich wél gewassen, hoor!”
    Ik was gewoon razend. Antonio echter probeerde mij sussend naast zich te trekken, toch voegde ik er nog aan toe: ”Weet ge madame, wat er nu nog meer stinkt? Wel, dat is uw rot racisme, en vergeet dat niet meer, nooit meer!”.

    De lerares, met een tomaatrode kop slikte krampachtig, maar blijkbaar toch niet haar lesje, want ze stond recht, greep de arm van haar collega en zei: ”Kom.”
    Ze verdwenen in een ander compartiment.
    Echt waar, ik had de indruk dat op slag de stank veel draaglijker werd, menselijker, als ik dat van kattenpis mag zeggen.

    J. V.

    26-06-2006
    e-mail

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dodelijk fijn stof

    Dodelijk fijn stof

    In een nota van de Europese Commissie stond dat fijn stof - stofdeeltjes van minder dan 10 micrometer - verantwoordelijk is in Europa voor 370.000 vroegtijdige sterfgevallen per jaar. In België zou het gaan om 11.000 vroegtijdige overlijdens.

    Dit zeer fijn stof wordt vooral uitgestoten door auto's, schepen en industrie.
    De venijnige miniscule stofdeeltjes nestelen zich vooral in de longen van de mensen met dus zeer kwalijke gevolgen.
    Niet alleen de overlijdens dienen hierbij vernoemd, maar ook het onmeetbare lijden dat die dood voorafgaat en het enorme verdriet voor het verlies. Daar komt nog bij dat de economische schade niet te onderschatten is.
    Daarom heeft Europa ook Richtlijnen uitgevaardigd die de grenswaarden voor dit fijn stof vastleggen. Er is een jaargrenswaarde van 40 microgram fijn stof per kubieke meter en een daggrenswaarde die niet meer dan 35 dagen per jaar mag overschreden worden. Vanaf 2010 worden die normen nog verstrengd tot een jaargrenswaarde van 20 microgram per kubieke meter en mag de daggrenswaarde nog slechts zeven keer per jaar overschreden worden.

    Vlaanderen, wat doet Vlaanderen?

    In ons gewest haalt men die normen helemaal niet. Uit metingen van de Vlaamse Milieumaatschappij bleek dat in 2004 van de meetstations er 7 procent de jaargrens overschrijdt. Voor de daggrens is dat zelfs in 83 procent het geval.
    Vandaar dat de ministers Peeters en Tobback, bevoegd voor deze materie, samen de strijd - of wat daar voor doorgaat - gaan aanbinden.
    Bijkomende actie is nodig, zegt Peeters heel strijdvaardig, maar maar, we moeten er ons wel van bewust zijn dat Vlaanderen in deze geen geïsoleerd eiland is. 70 tot 80 procent van de fijnstofconcentraties zouden afkomstig zijn van bronnen uit het buitenland. Hij stelt dan conreet voor om milieuvriendelijke voertuigen fiscaal aantrekkelijk te maken. Dat voorstel zal hij aanvullen met een bijkomende bonus voor een roetfilter
    Ik, zegt Tobback, ga geen subsidies toekennen om oudere wagens een roetfilter te geven. Ik ga pleiten voor het vervroegd - in 2007 inplaats van 2008 - toepassen van de reeds sterk, door Europa, verstrengde emissienormen.

    En zou er nu eens geen minister van onze vele regeringen, of zeg maar een politieke partij zijn, die pleit voor het afzetten van motoren van stilstaande auto's en bussen?
    Ze stinken en ze verpesten niet enkel het milieu maar het heeft daarenboven ook geen enkele zin, en het kost geld op de koop toe!

    J. V.

    26-06-2006
    e-mail

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chinezen opvrijen

    Chinezen opvrijen


    Zegt één van onze vele (een veelvoud van wat er op de foto staat) bezoekende parlementairen, die zijn naam niet op de website wil:
    "Maar zeg, hoe doen ze dat ze bij jullie zo prachtig en krachtig, de mensen meer dan 12 uur per dag laten werken voor een appel en een ei, zonder vakbonden veiligheid- of milieuzorgen?"
    "Ha, hi chi-chi", antwoordt na een buiging een Chinese collega, die ook onbekend wenst te blijven: "Dat gaat via ons aangepast chi-chi communisme, dan werken de mensen gewoon uit vaderlandsliefde. Al de anderen zijn landverraders en die zijn daar niet goed van."
    Na drie buigingen lispelt de parlementaire Chinees: "O grote wijze, mag ik u vragen hoe jullie dat klaarspelen om met zoveel edel volk ons land te bezoeken op kosten van uw ministaatje?"
    Onze aangesproken 'wijze' bezoeker antwoordt: "Maar dat is simpel hoor: Ons landje heeft een oppervlakte van 32.545 km², ik weet het China is 295 keer groter, maar wij hebben dat verdeeld in drie gewesten, we hebben zes, een half dozijn ja, regeringen, plus dan nog 10 provincies. Vandaar dat wij veel bezoekers kunnen sturen. Knap he?"
    "Hi chi chi ha mai" zei de Chinees bewonderend buigend zonder ophouden.

    26-06-2006
    e-mail

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kruiswoordraadsel

    Politieker Gekruist

    Een woordje uitleg: u kan het kruiswoordraadsel als volgt invullen. U plaatst uw cursor in een vakje. Dan ziet u net boven het kruiswoordraadsel de opgave. Het rode vakje en de grijze vakjes geven aan op welke plaats het gezochte woord moet komen. Het antwoord typt u gewoon in. U kan doorheen het rooster bewegen met de pijltjestoetsen, of met de muis. Als u alles correct hebt ingevuld, ziet u de foto verschijnen van de politicus die wij zoeken.

    26-06-2006
    e-mail

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volksliedje

    Vogeltje dat niet kon kakken - Volksliedje


    Er was een beestje, 't was een vogeltje dat niet kon kakken.
    D'r was een pluimke aan dat poepke blijven plakken.
    Het riep ai ai en ook oei oei, en 't zei goddomme.
    Hoe is dat pluimpke aan mijn poepke toch gekomen?

    Pertang, 't had gisteren op dat standbeeld nog gezeten;
    Leopold de tweede twee keren volgescheten!
    Maar nu: ai ai en ook oei oei en nondidomme.
    Hoe is dat pluimpke aan mijn poepke toch gekomen?

    En onder avond, want dat beestje kon goed schijten,
    was't op een bontjas, dat valt niet te verwijten.
    Maar nu: ai ai en ook oei oei en nondidomme.
    Hoe is dat pluimpke aan mijn poepke toch gekomen?

    Nog deze morgen, gij gaat het niet geloven;
    de mis was uit en het moest juist daarboven.
    Maar nu: ai ai en ook oei oei en nondidomme.
    Hoe is dat pluimpke aan mijn poepke toch gekomen?

    Ha ha! 't was dat vinkske, zo'n lief binkske in d' hoge takken,
    waarmee ons vogelke te dicht was blijven plakken.
    Ai ai, oei oei, het was zo goed om van te dromen.
    Zo is dat pluimke aan dat poepke dan gekomen.

    Maar 't zag daar een plaske en 't liet zijn gatje er in zakken.
    En met een ferme scheet bleef 't pluimpke niet meer plakken.
    Het vliegt weer hoog en laag en soms ondersteboven.
    Pas toch maar op want het mikt ook naar d' ogen!

    26-06-2006
    e-mail

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (8 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minister Van Brempt reageert positief op brief Jef Vergif!

    Minister Van Brempt reageert positief
    op brief Jef Vergif!

    6 juni 2006

    Aan mevrouw Van Brempt, minister van Mobiliteit en van Gelijke Kansen

    Als actieve senior met veel contact met tal van reizigers die, net als ikzelf, aangewezen zijn op het openbaar vervoer, durf ik u vragen of het niet mogelijk is om de reclame definitief te verwijderen van de trams en autobussen van ‘De Lijn’.

    Reclame maakt vooral van de trams, rijtuigen die soms voor meer dan de helft in tweede klasse degraderen, afhankelijk van de reclame die al dan niet op de ruiten plakt en het uitzicht sterk belemmert. Als men door die bibberramen kijkt – en daarvoor dienen de vensters toch – dan doen de ogen na een tijdje pijn, hoofdpijn en last van migraine (voor vele mensen die daar gevoelig voor zijn) is ook een gekend gevolg.
    Eigenlijk geeft ‘De Lijn’ in zijn rijtuigen dus geen gelijke kansen meer aan de reizigers.
    En ook deze materie is uw bevoegdheid, nietwaar?

    Daar komt nog bij dat de reclame afschuwelijk lelijk is, en de trams en ook al de bussen, meestal totaal vermommen tot sandwichboxen. Zelfs de mooie ‘Hermelijntrammen’ worden al met schreeuwlelijke reclame beklad.
    ‘De Lijn’, maakt – neem me niet kwalijk dat ik nu eens schrijf wat luidop gezegd wordt – van zijn voertuigen rijdende vloeken, een schande voor Vlaanderen.

    Geachte minister, ik weet het men doet het voor geld. Maar ten koste van het comfort van de reizigers, en voor de mensen, toeristen en andere, is dit toch een duidelijk gebrek aan, nu ja, cultuur.
    God ja, heeft Bert Anciaux nog nooit in een tram gezeten? Hij moet er dan toch al zien rijden hebben. En is hij niet verantwoordelijk voor cultuur? Het wordt in elk geval hoog tijd dat deze miserie ophoudt!

    Met vriendelijke groeten,

    Jef


    Van: VAN BREMPT, kabinet [kabinet.vanbrempt@vlaanderen.be]
    Verzonden: vrijdag 9 juni 2006 12:03

    Onderwerp: RE: Reclametrams- en bussen

    Geachte heer,

    Ik heb uw mail over de reclame op de trams en bussen van De Lijn aandachtig gelezen.

    Vanaf september 2006 zal De Lijn haar reclameregie onderbrengen bij een dochtermaatschappij. Op dat ogenblik loopt het contract met de huidige reclameregisseur - NV Streep- af.
    Als voogdijminister van De Lijn heb ik van deze gelegenheid gebruik gemaakt om te garanderen dat De Lijn een voorbeeldrol zal spelen op het vlak van reclamevoering.

    De Lijn zal daarom overheidsreclame opnemen over duurzame mobiliteit en moet ook elk jaar reclame maken voor een initiatief voor maatschappelijk nut (bv: derdewereldbeweging, sensibilisering rond minder mobielen,...).

    Daarnaast moet De Lijn ook een Raad van Wijzen aanstellen die een ethische én esthetische reclamecode moet uitwerken.
    Reclame die te zien is op goederen van De Lijn mag bijvoorbeeld niet in strijd zijn met duurzame mobiliteit (bv. geen reclame voor auto's). De reclame zal ook geen discriminerende boodschappen mogen verspreiden. Bussen en trams bepalen mee het straatbeeld van de steden en gemeenten. De aanwezige reclame mag dan ook geen vervuiling van het straatbeeld betekenen. En uiteraard mag reclame op de bussen en trams ook niet hinderlijk zijn voor de reizigers. De Lijn zal in dat verband ook rekening moeten houden met de eerder gemaakte opmerkingen door de Bond van Trein-Tram-Busgebruikers, onder andere over de reclame op de ruiten.
    Om deze reclamecode uit te werken zal er beroep worden gedaan op een raad van experten, met adviseurs van De Lijn, de reclamewereld, de universitaire wereld en het kantoor van de Vlaamse bouwmeester.

    De opbrengsten van de reclamegelden zullen gebruikt worden om het comfort van de reizigers te verbeteren. De middelen zullen geïnvesteerd worden in nieuwe technologieën die mogelijk maken dat men in de toekomst slechts één ticket nodig zal hebben op alle openbaar vervoermaatschappijen in ons land (NMBS, De Lijn, MIVB en TEC). Met dit systeem zullen de maatschappijen ook betere reizigersinformatie kunnen krijgen (aantal reizigers, trajecten,...). Deze informatie kan gebruikt worden voor een dynamisch openbaar vervoerbeleid, dat dankzij de goede registratie snel specifieke noden kan detecteren bij overbezetting bijvoorbeeld.

    Tot slot zal De Lijn de reclameopbrengsten ook moeten besteden aan de verbetering en de uitbouw van de halteaccommodatie, de verhoging van de real-time informatie aan de haltes en in de voertuigen en de verbetering van de properheid en de sociale veiligheid van het openbaar vervoer.

    Ik hoop u hiermee een beter inzicht te hebben gegeven in de nieuwe reclameregeling bij De Lijn.

    Met vriendelijke groeten

    Kathleen Van Brempt

    10-06-2006
    e-mail

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gezondheid met mate

    Gezondheid met mate

    Het is onbetwistbaar een voordeel van het openbaar vervoer zoals dat bij ons georganiseerd is (al betwisten sommigen dan het organiseren), dat er menselijk contact ontstaat bij het wachten op deze verplaatsingsmogelijkheid, die soms begint te lijken op de winstkans van een klein lot in een grote loterij. Het is daarbij niet zeker dat er, zij het zelfs maar geestelijk, winst wordt gemaakt bij zo'n contact, verrijkend weet u wel, bredere horizonten openend en zo.

    Maar verrassend is zo'n ontmoeting met de medemens in een stationscafé af en toe wel. Toen ik de man wou herkennen - ik bestelde hem een glas bier van het soort dat hij voor zich had - als een zeer verouderd schoolvriendje, die eerst mijn persoon zelfs totaal niet meer kon thuisbrengen, was ik er al vrij zeker van dat de door mij beoogde trein gewoon van tussen de uurregeling gehaald was. Zodat ik dus een vol uur gedwongen vrije tijd had om, met die uitgezette en grijze versie van een vroeger fijn klasgenootje, te praten.

    -"Nee, zeg", zei de door mij met: 'Héla heu..., oude schoolkameraad', aangesprokene, "ik zou u nooit herkend hebben, god ja, hoe is uw naam ook weer ?" Ik zei: "Jef". -"Jef ?, ja amaai, wie kon dat denken toen ... maar met die rimpels en zonder die bos haar en nu buik en bril en...".
    - "Ja, 't is al goed", onderbrak ik hem, toch teleurgesteld over mijn eigen beslissing om te willen babbelen in plaats van rustig de krant te gaan lezen. - "Ho maar", zei de man waarvan ik mij tevergeefs afvroeg hoe die nu weer heette, "ik spreek niet meer zo graag over vroeger, zo is de Rik niet, school is goed voor schoolgasten, nu is de tijd waar wij het over moeten hebben. Nu! Ik weet het."

    Ik keek hem aan en zag dat hij een beetje aarzelde, of dacht ik dat maar?, toen hij zijn glas met een getrainde beweging ledigde, 'gezondheid Pol', zei en in een vloeiende boog het andere, volle glas omhoogstak.
    - "Bier is goed" verkondigde mijn leeftijdgenoot, "maar niet teveel, ge moet maat kunnen houden. Maat houden is het moeilijkste dat er bestaat, weet ge dat Frans ?" vroeg hij, mij zeer ernstig boven zijn glas aankijkend. - "Jef is de naam", probeerde ik hem te herinneren. - "Ja, in namen ben ik niet sterk, maar nu ken ik u toch weer, w ogen zijn nog dezelfde vind ik", meende Rik. Het ging mij echt vervelen, zo erg was ik nu ook niet veranderd, of toch ... ?

    - "Ouwe jongen", zei de dikke wat rood aangelopen man voor mij, ik schatte zijn omvang giftig op twee vroegere klasmaatjes, "ik weet niet hoe het met u gesteld is, maar ik ben alleen gevallen. Nu ja gevallen, enfin, maar toch alleen. En zo heb ik zelf moeten leren maathouden." Hij keek naar de toog en deed met twee hoog gestoken vingers een schuimende bestelling arriveren.
    - "Gezondheid, wens ik u en mij, maar met wensen mag dat niet ophouden", besloot hij een beetje raadselachtig. Hij dronk, ik ook, maar wat twijfelend. Een uur wachten is lang en aan dit tempo zou ik binnen het uur geen trein meer zien.

    -"Ik ken er een paar van onze klas die er al onder liggen," zei de meer dan struise Rik, "'t zal mij niet gebeuren."
    Ik moet heel verrast gekeken hebben want hij voegde er snel aan toe: "Niet onverwacht, wil ik zeggen. Ik neem mijn voorzorgen en mij zullen ze zo niet hebben." Hij nam nauwelijks de tijd om, zonder slikken, zijn glas halfleeg te drinken.

    - "Ik ben op pensioen en ik heb geen auto, daardoor kan ik me verzorgen ziet ge. Eten en drinken, bedoel ik, met mate." Hij deed teken naar mijn bier. - "Smaakt het niet kameraad ? Toch niet ziek ?" Ik bewees profijtig drinkend mijn conditie, terwijl hij vertelde: "Vroeger ja, dan stond er geen maat op bij mij. Maar dat is gedaan man. Vandaag de dag kom ik vóór de avond thuis en dan kijk ik mij na. Ten eerste pak ik mijn thermometer, en dat is geen zo'n gewoon ding, dat is een superfeeling in 't Engels. Dat plak ik efkens op mijn oorlel en pats!, het staat er op in van dat groenachtig schrift. Honderd procent zekerheid jongen. Dan neem ik mijn bloeddruk. Nee, niet dat gedoe met armband of stoppen in d’oren, da's dokterswerk. Ik kan dat zelf meten met het beste toestel dat er bestaat, kostelijk hoor. En bovendien weet ik dan nog dat mijn hart klopt, hoeveel keer bedoel ik. Dat lijkt op een computer, maar ik kan daar mee omgaan. Jawel, ik steek mijn geld in mijn gezondheid. De Rik kent nu zijn hoogten en laagten."

    Hij dronk zijn glas uit keek, wat vragend, dacht ik, naar mij, maar toen ik wou bestellen schudde hij zijn zwaar hoofd toch pijnlijk vastbesloten van links naar rechts.
    - "Mijn maat is vol" zei hij, zich moeizaam rechtzettend en hij voegde er ietwat bezorgd aan toe: "Fonske, houdt u goed en verzorg toch maar beter uw gezondheid."

    Geloof het of niet, maar toen kwam alsnog mijn trein.

    09-06-2006
    e-mail

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Duel

    Duel Filip De Winter - Patrick Janssens

    09-06-2006
    e-mail

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minderjarigen zonder papieren niet meer in gesloten centrum

    Minderjarigen zonder papieren niet meer in gesloten centrum

    (zie ook: Kinderen opgehokt! - Pluimvee vrij!)

    De ministerraad heeft vrijdag 19 mei, op voorstel van minister van Maatschappelijke Integratie Christian Dupont, de principebeslissing genomen dat niet-begeleide buitenlandse minderjarigen (NBBM’s) niet meer zullen geplaatst worden in gesloten centra.
    Ze zullen voortaan worden toegewezen aan een observatie- en oriëntatiecentrum (OOC). Er bestaan twee van dat soort centra: in Steenokkerzeel en in Neder-Over-Heembeek. De plaatsing gebeurt nadat de minderjarige een voogd kreeg toegewezen (binnen de drie dagen). De beslissing over een eventuele uitwijzing moet binnen de vijftien dagen vallen. Bij gebrek aan beslissing wordt de NBBM toegelaten tot het grondgebied.
    De minderjarigen mogen het centrum niet verlaten, behalve om ernstige redenen: in het kader van de lopende procedure, om medische redenen of omwille van educatieve of ontspanningsactiviteiten. Wanneer ze het centrum toch verlaten, moet dat vergezeld van de voogd of van een personeelslid van het centrum gebeuren.
    (Bron: Het Laatste Nieuws).

    Goed nieuws dus. Kinderen gevangen zetten gaf ons landje niet direct een goede naam. Gelukkig was er heel wat protest te zien en te horen. Maar toch vraag ik me af wat er gebeurt met de kinderen van asielzoekers die wel begeleid zijn. En hoe zou het zitten met de scholing? Kinderen, al dan niet begeleid, hebben toch geen schuld aan de miserie die hen treft? Als onze verantwoordelijke politici die peuters, kleuters en tieners geen kansen biedt, ziet het er slecht uit voor hen maar ook voor ons allemaal in de toekomst!

    01-06-2006
    e-mail

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ayatollah Khamenei verbiedt stadionbezoek voor vrouwen

    Ayatollah Khamenei verbiedt stadionbezoek voor vrouwen

    (zie ook Ahmadinejad, de president met voetbalbenen)

    President Mahmoud Ahmadinejad, die recentelijk een order wilde geven om voetbalbezoek voor vrouwen toe te laten, staat met lege handen. De Iraanse regering maakte bekend dat ayatollah Khamenei maandag zijn veto heeft uitgesproken tegen stadionbezoek van vrouwen. Een zegsman van de regering in Teheran verklaarde dat de opperste geestelijke leider van Iran, altijd het laatste woord heeft in alle Iraanse zaken. En president Mahmoud Ahmadinejad zal dan ook handelen naar de uitspraken van de geestelijke leider.
    (Bron: De Telegraaf).

    We voorspelden het dus juist, de president van Iran Ahmadinejad is maar een klein Mahmoudje in de ogen van de echte machthebbers, de Ayatollahs! En hij wilde alleen maar sterke supporters voor de Iraanse voetbalploeg! Spijtig, maar de Iraanse dames kunnen volgens hun geestelijke leiders absoluut niet tegen blote voetbalbenen. Zou Mahmoudje misschien niet beter voorstellen dat hun voetballers met een lange broek spelen? Of, om helemaal zeker te zijn, met lange rokken, zoals de Ayatollah’s dragen!

    31-05-2006
    e-mail

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verkeer - Veiligheid - Milieu - De voortrekkers?
    boottrekkers

    Verkeer - Veiligheid - Milieu - De voortrekkers?

    "Ze lijken allemaal hun best te doen, en sommigen doen dat ook. Maar anderen, wat onzichtbaar, laten zich hangen. Helemaal achteraan - geloof me 't is waar - spartelen er zelfs tegen!

    28-05-2006
    e-mail

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eén week voor voetgangers en fietsers.

    Verkeersverongelukten

    In mei vindt de ‘Week van de Zachte weggebruikers’ plaats. Deze week wordt reeds voor de tiende keer georganiseerd door ‘KOMIMO’, een soort overlegforum gesteund door de overheid.
    Het verkeer wordt dan, gedurende één week iet of wat vanuit de positie van de zwakke weggebruikers – voetgangers en fietsers - bekeken. De mensen te voet worden gepromoot door de Voetgangersbeweging, fietsers door de Fietsersbond. Beide organisaties zijn vzw’s en zijn in grote mate afhankelijk van overheidssubsidies.
    De onrechtvaardige subsidiëring (toegekend op de wijze van ‘verdeel en heers’) zorgt, samen met het groepsegoïsme van de betrokken verenigingen – Voetgangersbeweging en Fietsersbond, maar ook de andere vzw’s die deel uitmaken van Komimo - dat er, buiten die ene week, praktisch nooit samen opgetreden wordt.
    Dat heeft als triestig gevolg dat dikwijls eerst de belangen en het overleven van de bonden wordt nagestreefd.
    fietsers

    Solidariteit?
    Volgens nieuwe richtlijnen moet een fietspad 1,75 inplaats van 1,5 meter breed zijn.
    "De ruimte die naar de fietsers gaat, zal van de voet-gangers worden afgenomen", vreest gedelegeerd bestuurder Tom Dhollander van de Voetgangersbeweging.

    Wat niet wil zeggen dat de Voetgangersbeweging en Fietsersbond geen resultaten behaald hebben en nog steeds halen. Er zijn wel degelijk schitterende verwezenlijkingen te vermelden.
    Voor de Voetgangersbeweging, (toen nog geen vzw) de wet op de risico-aansprakelijkheid in 1995, die de verantwoordelijkheid voor ongelukken voor een groot deel legt bij diegenen die ze veroorzaken: het gemotoriseerd vervoer.
    In 1996 werd het Koninklijk Besluit gerealiseerd dat voetgangers voorrang verleend op zebrapaden, niet beschermd door verkeerslichten (waarbij alles van de goedwil van de chauffeurs afhangt, politie is niet geïnteresseerd om in deze ook maar iets te doen).
    1997 was het jaar waarin de Algemene Vlaamse Bouwverordening tot stand kwam, die onder meer ook het trottoir erkent en omschrijft (hoewel op veel plaatsen er gewoon nog geen trottoir is!).
    In 1998 samen met de Fietsersbond, was er het vernieuwd Zone-30 beleid, dat ook een wettelijk statuut inhoudt voor voetgangerszones en fietsen een volwaardige plaats gunt in het verkeer. Het nu volop op gang komende fietsbeleid is daar een gunstig vervolg van.
    Het begrip ‘speelstraten’ werd toen gelanceerd. In een grote meerderheid van steden en dorpen is er ook aandacht voor zwakke weggebruikers en zijn er structurele aanpassingen en snelheidsver-tragende maatregelen gekomen. Terwijl een andere en betere  mentaliteit groeit ten aanzien van het verkeersgebeuren. Daar hebben vooral de Voetgangersbeweging en de Fietsersbond een leeuwenaandeel in gehad. Tevens vestigden zij de aandacht op het groot aantal verongelukte zwakke weggebruikers door herhaaldelijke dodenwakes.
    Maar het had nog veel en veel beter gekund mochten die verenigingen echt de handen in elkaar geslagen hebben (wat de Voetgangersbeweging vroeger herhaaldelijk tevergeefs vroeg). Zo hadden ze kunnen uitgroeien tot een volwaardige partner van de sterke automobilistenbonden. Dan konden ze nu echt eisen stellen om het verschrikkelijk groot aantal slachtoffers onder fietsers en voetgangers, drastisch te verlagen en de leefbaarheid in steden en gemeenten even drastisch te verhogen.
    Zo ligt ook de verkeersuitstoot, zonder veel weerstand te ondervinden, in grote mate mee aan de basis van zeer vele doden en nog meer zieken – vooral kinderen en ouderen – door ademhalings-problemen. De stinkende uitlaatgassen, gekoppeld aan lawaai en stress in woonkernen en daarbuiten, zijn bijna niet te harden, maar worden toch praktisch zonder morren verdragen. Net zoals het veel te groot aantal verongelukten, voornamelijk veroorzaakt door te snel rijden van auto’s en moto’s, als een schijnbaar niet te vermijden offer of noodlot aanvaard wordt. Eigenlijk is dat een massale offergang, maar gezien dat dit slachtoffer na slachtoffer gebeurt valt dat niet als dusdanig op, ook omdat overheid en media daar veel te weinig aandacht aan besteden.
    De door het gemotoriseerd verkeer veroorzaakte ongelukken dan.
    Eigenlijk moet ik zeggen dat men hier in ons land in feite geen, of maar een flauw benul heeft van het aantal verkeersverongelukten op onze wegen. De meest recente cijfers van het Nationaal Instituut voor de Statistiek (NIS) dateren van 2002! En reeds op 25 juni 2002 schreef Johan De Mol, van het Centrum voor Duurzame Ontwikkeling in ‘De Morgen’ dat: “Geen 30 procent van de ongevallen in onze statistieken opduikt”. Het aantal gewonden en ook het aantal doden wordt dus zwaar onderschat.
    Er is sedertdien niet veel veranderd. Wel is het zo dat minister van Mobiliteit, Renaat Landuyt, nu via de parketten cijfers opvraagt, wat hem toelaat via deze toch gebrekkige en onvolledige informatie twee jaar vroeger (maar nog steeds veel te laat) een beetje inzicht te krijgen van wat er aan de gang is op onze wegen.
    Het aantal slachtoffers lijkt wel te verminderen, kunnen we zeggen met het nodige voorbehoud. Ook wat de doden en gewonden betreft van de zwakke weggebruikers.
    Zo stierven er op de weg in 2004 volgens de Landuyt-cijfers, 115 voetgangers (122 in 2003), en 89 fietsers (118 in 2003).
    Europees bekleedt België een plaats in de lage middenmoot van de rangschikking. Als we weten – en België weet dit al lang – dat wij met 128 doden per miljoen inwoners meer dan het dubbel tellen van ons buurland Nederland (61 doden per miljoen inwoners) dan is het duidelijk dat bij ons nog veel werk aan de winkel is.
    Nog enkele gegevens van de Europese Commissie: elk jaar vallen er in de Europese Unie zowat 40.000 doden in het wegverkeer en 1.700.000 gewonden. Bijzonder kwetsbaar zijn de jongeren: jaarlijks 10.000 doden. Ook voetgangers zijn de dupe: 7000 doden, fietsers: 1800 doden.
    De kosten van dit bloedbad, zowel direct als indirect, worden geschat op 160 miljard euro.

    De bijna bovenaardse verering voor de auto en de snelheid, ligt aan de basis van niet te schatten lichamelijk en moreel lijden. In praktisch elke familie betreurt men doden en/of gehandicapten door het moordende gemotoriseerd verkeer.

    De belangrijkste oorzaak van ongelukken is de te hoge snelheid van het gemotoriseerd vervoer. Daarover zijn alle verkeersdeskundigen het eens. Toch biedt men in de standaardversie van nieuwe wagens topsnelheden aan van 168 km/uur, maar bij de meest verkochte wagens ligt die top op 180 km/uur. De wagens met hoog vermogen halen gemakkelijk 220 tot 250 km/uur. De Mercedes SRL met een topsnelheid van 334 km/uur wordt ook verkocht in kleine aantallen. De enkele exclusieve merken zoals Ferrari, Porsche en Bently, die nog hogere snelheden halen, worden hier niet vermeld, maar ze geven wel mee de toon aan.
    De gegevens komen van het Centrum voor Duurzame Ontwikkeling, universiteit Gent (Johan De Mol en Sven Vlassenroot).
    Het is een waanzinnige race naar nog hogere vermogens.
    In ons land is de maximum snelheid 120 km/uur. Maar er zijn snelheidsmaniakken die uit de opgefokte motoren willen halen wat er in zit. Ten koste van wie of wat dan ook!
    Ik wil niet somber eindigen. In 2003 heeft de universiteit van Gent een pilootproject opgestart waarbij in 34 auto’s en drie bussen een Intelligent Snelheids-Aanpassing (ISA) systeem werd ingebouwd. Zodat bij overtreden van de op de wegen aangegeven snelheden, dit in de auto’s duidelijk werd aangegeven en gevoeld (er bestaan variaties in ISA die het moeilijk of zelfs onmogelijk maken om de aangegeven snelheid te overschrijden).
    De Gentenaren en hun Bestuur werden betrokken bij dit project. De algemene indruk was uitermate positief. Zo groeide er volgend voorstel van resolutie uit:

    De Kamer van volksvertegenwoordigers,

    1. gelet op het nog steeds hoog aantal slachtoffers van verkeersongevallen;
    2. gelet op het feit dat te snel rijden nog steeds de belangrijkste oorzaak is van verkeersongevallen;
    3. gelet op het feit dat door het installeren van een ISA-systeem de maximum snelheid van een voertuig voortdurend kan aangepast worden aan de geldende snelheidslimieten;
    4. gelet op de gunstige resultaten die zowel in binnen- als buitenlandse studies over ISA-systemen behaald worden;
    5. gelet op het nadelig effect op comfort, emissies en kosten van wegbeheer van de ‘traditionele’ snelheidsremmende maatregelen;
    6. gelet op het feit dat de overgrote meerderheid van de Belgen voorstander is van het ISA-systeem;
    7. gelet op het feit dat het beleid veel minder middelen en personeel zal moeten inzetten voor de handhaving van de geldende snelheidslimieten;

    vraagt aan de regering:
    de veralgemeende invoering van een ISA-systeem (open en half-open variant) na te streven en op termijn dwingend te maken, en zich daarvoor op de reeds uitgevoerde of zich opdringende wetenschappelijke onderzoeken te baseren.

    16 januari 2004.

    Dit voorstel van resolutie (758/6), werd goedgekeurd in de zitting van 6 mei 2004.
    Maar nadien, werd er spijtig genoeg, weinig of niets meer over gepubliceerd.
    Welke politieke partij breit hier een serieus vervolg aan?
    Wie helpt mee om een enorme hoeveelheid dodelijke en minder dodelijke ongelukken te vermijden?

    Jef Vergif

    27-05-2006
    e-mail

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (7 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Paleis plus Justitie staan ver van Recht!

    Paleis plus Justitie staan ver van Recht!

    justitiepaleis

    Volgens onderzoek van de universiteiten van Leuven en Luik (2002-2003) leeft bij de Belgen een groot wantrouwen tegenover hun justitie.
    Van alle spelers in de gerechtelijke wereld - rechters, parketmagistraten, advokaten, deurwaarders - zijn de reacties over raadslieden het negatiefst. Advokaten zijn duur, geven te weinig informatie, hebben gebrek aan dossierkennis en aan sociale vaardigheden. Ze laten ook de zaken dikwijls te lang aanslepen.

    Het justitie- of vlinderpaleis van Antwerpen past vlinderend juist in dit plaatje. Het werd door deskundigen (!) begroot op 250 miljoen euro en zal uiteindelijk 600 miljoen euro kosten aan de belastingbetaler.
    Ze gaan het verhuren en na 36 jaar woekerhuur betaald te hebben zal de overheid er niet eens eigenaar van zijn! Aldus 'De Morgen' van 5 april 2006, en CD&V-Kamerlid Verherstraeten.

    26-05-2006
    e-mail

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (6 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Graffiti aanbrengen mag niet op trams, treinen en bussen!

    Graffiti aanbrengen mag niet op trams, treinen en bussen!


    Volgens onze regeerders zijn tags en graffiti lelijk en luiden ze de verloedering van de leefomgeving in. Tags en graffiti zijn onder meer verboden op het openbaar vervoer. Bovendien zouden ze mee verantwoordelijk zijn voor het onveiligheidsgevoel!

    We kunnen dit alleen maar beamen. We tonen u ter illustratie de binnen- en buitenkant van één van de vele - met instemming van onze regeerders - mottig bewerkte trams.
    Bemerk het verschil tussen het zicht door de onbewerkte glazen deur ende schemerende kijk door het beschilderde venster.

    25-05-2006
    e-mail

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (7 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ahmadinejad, de president met voetbalbenen

    Ahmadinejad, de president met voetbalbenen

    De Iraanse president Mahmoud Ahmadinejad geeft geen zier om resoluties van de Verenigde Naties of van de bedreigingen van de Amerikanen. Hij zegt:
    "Vijanden denken tevergeefs dat ze ons land af kunnen houden van het verwerven van nucleaire energie."
    De president die, op minder dan één jaar tijd, er in geslaagd is zowat wat iedere grootmacht op de (nucleaire) tenen te trappen, is een Islamfundamentalist die door zijn eenvoudige levenstijl en efficiënte strijd tegen corruptie, het leiderschap verworven heeft in zijn olierijk land. Dus gesteund door het volk, dat de vroegere corrupte leiders meer dan beu was, maar natuurlijk ook door de Mollahs, de geestelijke leiders.

    Ahmadinejad is van bescheiden afkomst, zijn vader was smid, hijzelf was een fervent voetballer in zijn jonge jaren. En Iran is trouwens een voetbalgekke natie.
    Toen hij burgemeester werd van Teheran, besloot hij een 'dienaar te zijn van het volk'. Hij ontsloeg alle vrouwen die in hogere managementsposities zaten. En hier en daar werden korangroepen toegevoegd aan het studieaanbod. De pers werd het zwijgen opgelegd of zweeg zelf uit terechte schrik.
    De Groot-ayatollahs juichten toen hij zei dat Israël best van de kaart zou verdwijnen, ook mocht hij gerust de uitroeiïng van de Joden door de Nazi's betwisten.
    Diezelfde geestelijken die Allah plus zijn Profeet in hun binnenzak hebben zitten, waren ronduit razend toen hun President met voetbalbenen, onlangs verklaarde dat in de toekomst de vrouwen voetbalwedstrijden zullen mogen volgen, zij het in aparte tribunes. Zo zouden de Iraanse vrouwen de kuisheid bevorderen, meende Mahmoud Ahmandinejad.
    Dat varkentje, pardon, dat koetje, krijgt dus zeker nog een staartje.

    Informatie uit 'De Standaard' en van auteur Thomas Erdbrink.

    25-05-2006
    e-mail

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Slavernij in onze eeuw!!

    Slavernij in onze eeuw!!

    John Perkins, een econoom, schrijft:

    Het Amerikaanse rijk, het eerste dat de aardbol omvat, is helemaal gebaseerd op de onrechtvaardigste vorm van economische macht.

    Al wordt met vuur het tegendeel beweerd, toch is de kloof tussen arm en rijk de jongste dertig jaar alleen maar toegenomen.
    De rijkdom zit vooral bij de grote Amerikaanse bedrijven - bij de corporatocracy, de machthebbers in een wereldrijk dat berust op economische macht.
    Dit nieuwe rijk heeft de eigentijdse versie van slavernij door de onderworpenen doen aanvaarden door overreding - in plaats van te dwingen, al is er weinig plaats voor keuze - en om alle belangrijke aspecten van zijn cultuur over te nemen.
    Het vooral Amerikaans imperium wordt geregeerd door mensen (vooral mannen) die het voor het zeggen hebben in multinationals en banken, en via hen in de overheden bij de VS en vele andere landen.

    De politieke verantwoordelijken komen dikwijls uit de groot-industrie en, gaan er na hun politieke loopbaan even dikwijls naar terug. Deze schattenverdienende lieden pendelen veelal tussen de hoogste niveaus van banken, ondernemingen en landen. Onder hen staat een piramide van ondergeschikten, met een miljardenbevolking van arbeiders (ook kinderen) die dikwijls onderbetaald zwoegen om het merendeel van de rijkdommen der aarde naar de schatkisten van de ondernemingen te versluizen.
    Mensen die toekomstige generaties 'slaven' zullen noemen.


    Slavernij

    De meeste mensen in de hogere regionen van de piramide zijn zich er niet van bewust dat zij een wereldrijk dienen. Ze leren dat de samenleving altijd baat heeft bij de industrialisatie en economische ontwikkeling, en dat de grote bedrijven en organisaties waarvoor ze werken, bijdragen aan de verlichting van lijden en armoede, dat ze banen scheppen en de vrede, rechtvaardigheid en stabiliteit in de wereld bevorderen.

    De feiten weerleggen echter deze overtuiging. De statistieken van na de Tweede Wereldoorlog laten duidelijk zien dat de industrialisatie en economische ontwikkeling in vele derdewereldlanden alleen maar een handvol van de rijkste families - en de topmensen van grote ondernemers en banken - in die landen ten goede is gekomen, terwijl de meeste mensen het er slechter hebben gekregen. De verhouding tussen het inkomen van het vijfde deel van de wereldbevolking in de rijkste landen en dat van het vijfde deel in de armste landen is verschoven van 30 tegen 1 in 1960 naar 74 tegen 1 in 1995.
    Slavernij is een hard woord. Directeuren van bedrijven horen het niet graag en men vindt het evenmin in verslagen van internationale ontwikkelingsorganisaties. Toch is het volkomen toepasselijk. Er zijn nog altijd slavenhandelaren. Zij rekruteren radeloze mensen in landen waar weinig of geen sociale of veiligheidsregels gelden, en bouwen fabrieken om jasjes, jeans, schoenen, auto- of computeronderdelen en duizenden andere artikelen te maken, die ze kunnen verkopen waar ze maar willen op de vrije markt. En voor de mensen die er moeten werken zijn ze allerminst zachtzinnig, naar uren wordt er niet gekeken en hongerloon is de juiste benaming.

    24-05-2006
    e-mail

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    » Reageer (0)


    duivel
    Blog als favoriet !

    Uw mening

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!