En iemand vroeg mij wie ben jij? Ik antwoordde: ik ben Joop. dat is je naam zei hij maar wie ben je? Ik vertelde hem mijn beroep. Maar zei hij dat is je werk Maar wie ben jij? Ik gaf hem 1000 antwoorden, Maar hij bleef zijn vraag herhalen. Uiteindelijk gaf ik hem mijn laatste antwoord: Ik weet niet wie ik ben. Ga dan op zoek zei hij. Wat kon ik doen? Het negeren? Jomeij.
We spreken van wereldbeelden, we spreken van godsbeelden. Ontmoeten wij mensen elkaar wel echt of ontmoeten wij alleen de beelden die wij van hen maken? Mensbeelden ? Jomeij
Het pad dat we nemen zal voor iedereen verschillend zijn. De zoektocht naar waarheid heeft op een ieder van ons een verschillende uitwerking. Ik beschrijf alleen dat van mij. Jomeij
Keuzevrijheid? Ben ik vrij als ik moet kiezen?
Godsdienstvrijheid:met dank aan al die oorlogen in het verleden, met al dat geweld in het heden? Ook in de toekomst zal zich dit herhalen.Wij leven immers het verleden. Is dat vrijheid. Jomeij.
Eenzaamheid is een uitnodiging om te onthechten.
We hebben de Christelijke waarde ingeruild voor de waarde van de Euro.
Klimaatverandering schijnt niet aan God maar aan de mens te liggen.
Microkosmus en macrokosmus: Wat boven is ,is ook beneden;inzicht van de hermetische filosofie.
Uit de religie:Uit het onze vader; Uw wil geschiede, gelijk in de hemel alzo ook op de aarde.
Armoede is relatief zo sprak de minister van finaciën en hij flipperde vrolijk verder op zijn flipperkast.
Bijvoorbeeld door onbekende angsten
Agst is te lezen in de ogen.
Ook dieren kennen de doodangst
Democratie? Kennen wij niet.
Wij onderzochten of het volk een bindend referendum wil.99% zegt ja!! graag.
Zoeken naar waarheid.
het geheel is meer dan de delen.
22-06-2006
Overbodigheden
Overbodigheden.
Geloof, politiek en idealen, Zijn overbodigheden. Het zijn ontsnappingsmiddelen Voortkomend uit de rede. Ontsnappen wat niet tot beëindiging Lijd van smart, verdriet en pijn, Waarbij het lijkt, of dit er altijd zal moeten zijn.
Er bestaat geen methode of systeem Dat tot inzicht leidt, Behalve het keuzeloos gewaar zijn Van het feit, dat "wat is" gade te slaan. Meditatie volgens methode of systeem, Betekent je feitelijke toestand ontwijken, Het belangrijkste is echter jezelf te begrijpen.
Of we nu mediteren, bidden of smeken Om de een of andere god te behagen, Aan politiek doen, om idealen en visioenen Na te jegen, Of men armoede wil voorkomen, Tegen de oorlog strijdt, Het is verspilling van energie en tijd Omdat dit alles niet tot inzicht leidt.
Het lijden en de smart gaan reeds eeuwen door, Terwijl de mens zich hiervan wil bevrijden, Maar helaas hij zit steeds op het verkeerde spoor. Hij heeft het denken en het voelen Tot het hoogste goed verheven, Waardoor hij hoopt te overleven. Hij ervaart het leven als een strijd, Heeft geen inzicht in de werkelijkheid, Het is daarom, dat hij nooit Van "zichzelfe"zal worden bevrijd.
Er is toch iets merkwaardigs en intrigerends aan de wetenschap. Ze vertelt ons wat is, inplaats van wat of hoe het zou moeten zijn. De wetenschap openbaart ons waarheden, maar zwijgt als het graf over de juiste manier om er verstandig gebruik van te maken. In dit grote zwijgen laat de religie haar stem horen. De religie verschaft mensen een aantal richtlijnen over wat goed is en wat niet. De religie maakt zelfs aanspraak op dat zij ons een middel biedt om in contact te treden met of zelfs deel te hebben aan de Bron van wat bestaat. Het doet er niet toe onder welke naam, altijd is de religie de overtuiging toe gedaan dat zij ons waarachtige wijsheid te bieden heeft. Feit en betekenis, waarheid en wijsheid, wetenschap en religie. Het is een vreemde en groteske vorm van coëxistentie, met wetenschap zonder waarden en een religie vol waarden, die elkaar fundamenteel wantrouwen. Het lijkt mij de moeite waard om hier eens goed over na te denken. Zijn beide te vereenigen in een alles omvattende filosofie of zijn zij gedoemd een van elkaar gescheiden bestaan te leiden.????? Kan de westerse prioriteit (wetenschap) verbonden worden met de Oosterse prioriteit (religie en filosofie)
Van wetenschappelijk onderzoek kan men veel leren. Door alles uit elkaar te halen, te splitsen en te fragmenteren, Te becijferen en te meten, want men wil de waarheid weten Van al die moeilijke materie; van leven en de dood. De betrokkenheid van wat wetenschappelijk wordt onderzocht Is overal ter wereld bijzonder groot.
Het alles kunnen meten is tot wetenschap verheven, Afstand, ontwikkeling, kennis en zelfs het denken, Wat een materieel proces is, wordt gemeten. En wat gemeten wordt, wordt vergeleken, Het is lang, kort, groot, klein, grof, fijn, ietsje beter, best. Alles wat gefragmenteerd kan worden door onze hersens, Wordt gemeten, maar hoe staat het met de rest?
Fragmenteren leidt tot onderzoek van het kleine, Terwijl men hoopt hierdoor inzicht in het "grote" te verkrijgen. Maar inzicht krijgen heeft niets te maken met het "weten", Men was even vergeten wat er werkelijk aan schort; Dat het onmeetbare niet valt te meten, Onze hersens schieten hier te kort.
Zolang er wordt gemeten kan de geest slechts functioneren Binnen de grenzen van het meetbare, Dit noemt men in het Westen "De menselijke maat" De vraag is of er iets bestaat Wat die menselijke maat te boven gaat.
Omdat in te zien dient men vrij te zijn van angst, Want men is bang voor de dag van morgen. Ook over de pijn uit het verleden Maakt men zich grote zorgen, Omdat die zich in de toekomst mogelijk herhalen kan, En vooral ook om te sterven is men bang. Zo is men voortdurend met zijn angst in strijd, Toch als de angst wordt gadegeslagen kan ze worden opgelost Want de wortel van de angst is - het denken en de tijd.
Ik ben nu springlevend en ieder mag dit weten, Maar ik ben bang voor wat misschien gebeuren kan, En hiermee wordt "tijd" uitgemeten. Hier inzicht in te hebben is van groot belang, De angst verdwijnt vanzelf en men is dan niet meer bang Ook niet van elkander. Kan de geest dus vrij zijn van al dat passen en meten, Ook in relatie met de ander?
Als men van al dat passen en dat meten is bevrijd, Pas dan kan er iets nieuws gebeuren, Er is hiervoor geen garantie, geen bewijs. Dat moet men echter niet betreuren. Immers men kan een berg beschrijven, De vorm, de contouren, de schaduwen, Men kan het schilderen bedrijven, En er zelfs een gedicht over schrijven, Maar dit alles is niet de berg zelf. Men zal er heen moeten gaan Om zelf de berg te zien staan.
Mediterend werd ik wakker En begon op te staan. Ik zwaaide mijn benen uit het bed, Zetten mijn voeten op de grond, Keek uit het raam, Pas toen viel het mij op, en dat was fijn, Dat ik niet de stramheid van mijn spieren voelde, Geen zenuw in mijn lijf, geen pijn. Toen ik bedacht wat gebeurt hier nu, Voelde ik tegelijkertijd weer mijn spieren En de pijn daar waar ik mij had bezeerd. En ik besefte dat ik weer "normaal" was, En in mijn lichaam terug gekeerd.
Jomeij.
Op nieuw begreep ik dat door de tussenkomst van het denken mijn ervaring werd verstoord. Deze ervaring duurde ongeveer 30 seconden. Bijna 15 seconden meer dan de twee vorige ervaringen.
Het is bekend dat hoop hebben in de toekomst en hoop geven aan iemand anders, die in een moeilijke situatie verkeert, kracht kan geven om door te gaan. Kortom hoop geeft kracht. Maar wat is hoop eigenlijk? Kijk ik in b.v. Kramers - woordenboek dan zie ik dat "hopen" wordt omschreven als: "verwachten en vertrouwen op de toekomst, het beste ervan hopen of hopen dat juist iets niet zal gebeuren."(meestal met twijfel) Maar is er van "hoop" ergens een definitie te vinden? Misschien wel, maar ik heb er geen gevonden. Dus probeerde ik zelf een definitie te formuleren aan de hand van een aantal voorbeelden met betrekking tot hoop. Hier volgen er een paar: Ik ben nu gezond en ik hoop niet ziek te worden; Ik heb geen geld maar hoop binnen kort iets in de staatsloterij te winnen; Ik ben nu werkeloos maar ik hoop snel weer aan het werk te kunnen; Ik ben erg ziek, maar de artsen hopen dat de medicijnen aanslaan en ik gauw weer op de been ben.; Ik heb nog geen huis maar ik hoop er snel voor in aanmerking te komen. Wat in de eerste plaats opvalt is dat men "in de hoop" uitgaat van het tegenovergestelde van een feitelijk waarneembare situatie. Zowel bij een situatie die bevredigend is, als bij een situatie die niet bevredigend is. Men maakt een tegenstelling. Het door het denken gemaakte, vermeende tegenstelling. Vermeende tegenstelling omdat deze niet feitelijk waarneembaar aanwezig is. Tevens valt op, dat de gehoopte tegenstelling wordt verwoord en geeft dus als zodanig al aan, dat men de tegenovergestelde situatie kent. Men heeft er van gehoord of men kent de tegengestelde situatie uit persoonlijke ervaring. Vanuit het verleden dus en dat in het geheugen als herinnering is opgeslagen. Het verleden is in de herinnering aanwezig en deze projecteert men vervolgens naar de toekomst. Kortom; de toekomst is feitenlijk het verleden. Laten we nu eens een definitie van hoop formuleren:
Hoop is: de projectie van een vermeende tegenstelling, van een feitelijk bestaande toestand naar de toekomst, toch is altijd het verleden.
Naar mijn beste weten heb ik hiermee een sluitende definitie geformuleerd.
Hoop.
Morgen zal het beter gaan, Beter dan vandaag, Er is nog niets verloren, Het verleden kennen wij, De toekomst blijft een vraag, De hoop blijf gloren.
Het verleden is herinnering, De toekomst fantasie, een door Het denken gemaakte tegenstelling. De toekomst is altijd het verlengde En gebaseerd op het verleden, Het is reeds het gekende.
Het staat in s'mensens geest gegrift, Is kenmerk van wat men heeft geërfd, Het is het conditionerings geschrift Wat in ons bewustzijn is gekerfd. Tegenstellingen zijn ontsnappingsmiddelen Voor wat de mens heeft voortgebracht, Hij klampt zich daaraan vast, Tot hij het leven heeft volbracht.
Hoop betekent ook afhankelijk zijn, En zie wat er uit voortkomt. Maak een eind aan deze lijdenslijn En ontdoe het bewustzijn van zijn inhoud, Zoniet maken wij altijd weer dezelfde fout En leren nooit van de geschiedenis. Zie dit in, En constateer dat dit de feitelijkheid is.
Koester geen hoop, Niet voor jezelf en voor anderen, Hoop niet dat de wereld kan veranderen, Want men is alleen individueel in staat Te ontdekken waarom het gaat. "Inzicht in wat werkelijk is, Is het belangrijkste gegeven. Ban al wat "niet is" uit, Al die tegenstellingen in je leven.
Het op zoek zijn naar veiligheid Is de zoektocht naar Psychologische geborgenheid. En ik denk, het is waar, Als deze er niet is, komt ook De fysieke veiligheid in gevaar.
De mens zoekt immers altijd Naar liefde en geborgenheid. Eerst bij de moeder, die dat heeft gegeven, Maar ook later in gezin of groep, En in de volksstam die wij Tot natie hebben verheven Blijft hij hier naar streven.
Psychologische veiligheid is een behoefte. En als de mens die niet vinden kan Zoekt hij weer een andere groep of stam. Hij zoekt het in de religie, godsdienst en geloof, Maar altijd ziet hij weer verdeeldheid, Altijd ziet hij weer die kloof.
Overal in de wereld zoeken mensen Naar geborgen zijn en veiligheid, Dit is een van zijn grootste wensen, Maar hij raakt die steeds weer kwijt. Wat hij nog steeds niet ziet, is dat hij ergens "Bij wil horen" uit oogpunt van zijn veiligheid, En dat dit juist datgene is Wat de mens van elkaar scheidt.
Het heeft zich over de hele wereld verspreid, Al die verschillende geloven, dogma's, rituelen, Politiek en nationaliteit. Het denken heeft dit alles voortgebracht. "Hoor nergens bij", want want het is waar, Veiligheid is een illusie, en dit niet in te zien Is het grote gevaar. Het denken kent zo zijn limiet, Veiligheid bestaat alleen Als je de waarheid van de leugen ziet.
Voordat ik een gedicht plaats over geweld is het misschien wel goed om even na te denken wat geweld eigenlijk allemaal inhoudt. Welke inhoud geven we aan het woord geweld? Hebben wij het over psychisch geweld? Hebben wij het over individuele geweldadigheden zoals liegen en bedriegen, pesten, intimideren of bij iedere gelegenheid een ander gezicht tonen in plaats van ons zelf te zijn, over misleiding? Hebben wij het over willekeurig, zinloos geweld, zoals seksueel geweld of andere vormen van mannen-, vrouwen- en kinder mishandeling en onderdrukking? Hebben wij het over corruptie, stelen of over lasteren? Misschien over het moedwillig voort laten bestaan van de honger en armoede in de wereld? Of hebben wij het over oorlogsdreiging, oorlog of terrorisme? En wat verstaan wij bijvoorbeeld onder zinvol geweld? Moeten eigenlijk niet constateren dat er inderdaad allerlei vormen van geweld zijn en alle vraagtekens gewoon weglaten. Dat we sommige vormen van geweld al zo gewend zijn dat we ze als zodanig niet meer herkennen. En moeten we dan ook niet erkennen dat wij ons zelf er soms ook schuldig aan maken.
Geweld.
De wereld is vol geweld, Eindeloos is de verwarring, Geschillen tussen nationaliteiten, Godsdiensten, rassen en zelfs Over seksualiteit. Al deze geweldadigheden Is echter onze geschiedenis. Het bestaat van het begin tot heden.
Wij hopen, bidden, smeken En wij vechten, Tegen oorlog en geweld, Protesteren tegen alles wat ons kwelt. Wij denken ons te weren en die eeuwenlange geschiedenis te keren. En daarom werken wij mede, Ter meerdere glorie van de door ons Bedachte tegenstelling, "Vrede"
Maar is het niet dezelfde beweging, Die lijkt op die van eb en vloed, "Ik en mijn omgeving". Immers de mens heeft dit alles uitgebroed. Wat in de wereld is, is ook in mij, Ik ben die wereld, En van verwarring en geweld niet vrij.
Ik kan die wereld niet behoeden Voor wat ook is in mij, Ik zal eerst moeten bevroeden, Dat ik net zo schuldig ben als "zij". Als ik niet radicaal wil veranderen, Verandert er in de wereld niets. Inzicht in het feit dat ik de wereld ben, En mede schuldig, is het begin van iets.
Het behoort tot het menselijke instinct, Dat haat beantwoord wordt met haat, Woede met woede, geweld met geweld, Er worden chemische reacties losgemaakt, De zenuwen worden gekweld. Maar bent u zich daarvan bewust, Zonder daarop te reageren, Is er bereidheid tot verandering, En leergierigheid, U liet zich niet verleiden door die ander En kende geen afhankelijkheid.
Oorlogzucht en dreiging, Is het gekende; het verleden. Men denkt en hoopt op de toekomst En op vrede. Maar de geschiedenis herhaalt zich. En mocht men na afloop van een oorlog Denken dat men voor de vrede vocht: Dit pad leidt alleen tot het gekende, Men voelt zich altijd weer bedrogen en bekocht.
In het gedicht "Inzicht" zie(30-03-2006) stelde ik dat de mens gewend is te denken in motieven. Hij heeft altijd wel een doel of ideaal. En dat de meeste hiervan draaien om de macht en om het geld. Maar denken wij er wel eens over na wat eigenlijk "de struktuur" van macht is?
Macht.
Velen hebben er al over nagedacht, Naar ieders inzicht weer iets anders bedacht, Toch de vraag die blijft: "Wat is de struktuur van macht"? Is het een ego strijd, Komt het voort uit solidairiteit, Of is macht puur, staat het op zichzelf En heeft het geen struktuur?
Met ziet het in de hele wereld. Het lijkt een maatschappelijk gegeven, Men kan er niet omheen, Macht hoort gewoon bij het leven Roept bijna iedereen.
De mens wil graag bepalen en regeren, Hij wil alles beheersen en beheren, Zijn haan moet koning kraaien. Hij moet het voor het zeggen hebben, De gevolgen laten zich niet verdraaien, En altijd weer wordt de mensheid opnieuw gekweld, De uitkomst blijft zich steeds herhalen, Door strijd, corruptie, oorlog en geweld.
Heeft de mens geen zeggenschap, Is hij de zaak niet meester, Is hij niet de autoriteit, heeft hij geen macht, Dan voelt hij zich afhankelijk en onzeker. Die onmacht voelt als het verlies van het ego, En voor dat verlies is hij het bangst. Wat ons dan helder wordt: "de struktuur van macht", Dat is "de angst".
Kan men waarnemen zonder denken, Kan men denken zonder bewustzijn, Kan men bewust zijn zonder veleden. De woorden die men eerder hoorden, Gegrift in het bewust zijn, Voortgekomen uit de waarneming Van het verleden, Generaties lang doorgegeven.
Het is de conditionering Die de waarnemer aan wat Wordt waargenomen bindt. Hij geeft er woorden aan Die vast liggen in de herinnering Waardoor hij het verleden hervindt. En wat wordt waargenomen wil hij beheersen, Onderdrukken en bewerken, En wordt altijd gebonden aan tijd.
Neem dus waar zonder oude herinnering Die zich onmiddelijk laat projecteren. Waarneming zonder beweegredenen, Zonder woorden valt te leren Door aandachtig zijn en concentratie Op "wat is" Dan valt het denken weg en ook de tijd, Dan is er geen herkenning, geen verleden En blijft alleen het heden en het feit.
Nacht: mediterend met open oog Zie ik plotseling en onverwacht Kijkend naar het plafond omhoog, Mijzelf in stralende pracht Hoog boven mij zwevend Neerkijken op eigen lijf en leden. En in een moment van sterfelijkheids besef Begrijp ik dat ik ben uitgetreden.
En heb ik ooit gedacht Dat ik een mens ontmoette, Ik weet nu dat dit slechts zijn beeld was, Dat ik vormde naar eigen beeld en gelijkenis. Immers wat in het denken goed gedijt; Het ik ben ik, en jij bent jij Gaat verloren in de schoonheid van de "eenheid".
Dit gedicht heb ik geschreven na mijn nieuwe ervaring.
Woorden.
Ik luisterde naar de woorden van de priester En de woorden van de profeet. Ik luisterde naar de woorden van de filosoof Met de woorden van mijn vader En mijn moeder in mijn hoofd. Ik luisterde naar de woorden van de politicologen, De therapeuten, de goeroes en de psychologen. Ik luisterde naar al die leraren Die mij altijd van alles verklaarden. En ik was geneigd voor diepgaande vraagstukken Oppervlakkige antwoorden te aanvaarden.
Nooit vroeg ik mij af "draag ik het licht in mijzelf" Kan ik het stellen zonder lichtende voorbeelden Als Jezus, Boeddha, enzovoort. Waarom luisterde ik niet naar mijzelf, Heb ik mijzelf nooit gehoord? Kan ik niet mijn eigen leidsman zijn, Ben ik zo ingedut en zonder enige geestelijke actie? In slaap gesust door al die filosofen, Priesters, leraren en theologen.
Ik luister nu naar mezelf en weet Wijs geworden door ervaring Zeker en gewis; Er is geen licht Zolang er nog een ego, nog een "zelf " is.
Meditatie is niet iets dat los staat Van het allerdaagse leven. Niet het terugtrekken in een hoek van de kamer Om hier voor jezelf tien minuten tijd te geven. Niemand die het jou kan leren, Zoek niet iemand die jou leidt Geen leraar, goeroe, meester of Een andere autoriteit.
Meditatie betekent hard werken, Veel dicipline en waakzaamheid. Geen conformisme, imitatie Of gehoorzaamheid. Zonder de grondslag van Rechtvaardigheid te aanvaarden, Wordt meditatie een vlucht en verliest Zij elke waarde.
Meditatie is geen intellectuele aangelegenheid, Maar als het hart de geest doordringt, Krijgt de geest een heel andere kwaliteit. De geest wordt dan werkelijk onbegrensd, Waardoor je het gevoel van de oneindige ruimte kent En waarbinnen je een onderdeel van alles bent. Er heerst geen hebzucht, afgunst, geen macht, Geen angst, geen haat en nijd, Het is van een onbeschrijfelijke, pure schoonheid.
Meditatie is zien "wat is" en er aan ontstijgen. Waar stilte en ruimtelijkheid Elkaar de hand reiken. Die onmetelijkheid van de stilte Is de onmetelijkheid van de geest. Maar wat een schrik, Hier bestaat geen middelpunt, Geen god, geen ik.
Op zoek naar waarheid kwam ik in 1989 een schematisch overzicht tegen van Vera Chirer - Emöd. Zij studeerde cultuurfilosofie aan de Katholieke Universiteit Nijmegen en doceert filosofie en sociologie. In dit schematisch overzicht wordt het verschil aangegeven tussen het Westerse wereldbeeld ( dat primair de wetenschappelijke visie heeft ) en het Oosterse wereldbeeld ( dat primair de religie en de filosofie als visie hanteert.)
De Westerse denkrichting:
a. het bestaan van de werkelijkheid en de kennis daarvan is afhankelijk van het bewustzijn of de menselijke geest. Het kennende subject (de mens) en het gekende object (dat wat men ziet) hebben geen van elkaar onafhankelijk bestaan, maar zijn met elkaar verbonden;
b. de eigenlijke bron van kennis is de menselijke geest, ratio of verstand;
c. De mens of het kennende subject speelt een actieve en constructieve rol bij het tot stand komen van kennis. De mens of het subject is geen passieve toeschouwer maar een actieve creator;
d. De werkelijkheid - op - zich is voor de mens onkenbaar. Hij kan die werkelijkheid alleen kennen zoals die zich aan de mens, dankzij zijn "ken - apparaat" voordoet. Kennis is, mede hierdoor geen afbeelden, maar - vorm - geven, de werkelijkheid mede construeren. ( de maakbare wereld )
De Oosterse denkrichting:
a. er is een wereld, een werkelijkheid, kosmos die op zichzelf en buiten de mens bestaat, of anders uitgedrukt; er bestaat een objectieve werkelijkheid die onafhankelijk is van het denken, wensen, bedoelen van het kennende subject. Object en subject hebben dus een, van elkaar gescheiden bestaan;
b. de eigenlijke bron van kennis is de waarneming, die de werkelijkheid - op - zich onaangetast laat;
c. de mens of het kennende subject heeft een vrij passieve en receptieve rol bij het tot stand komen van kennis, hij is een toeschouwer die beelden ontvangt;
d. kennis is een soort afbeelding of weerspiegeling of kopie in het bewustzijn van de mens van een buiten de menselijke geest bestaande werkelijkheid - op - zich. Einde schematisch overzicht.
Toevoeging mijnerzijds; Zowel hun religie en filosofie zeggen daarbij dat het in feite zinloos is om de wereld in te delen en te analyseren. Daarbij bezitten zij al eeuwen -lang het "instrument" van de meditatie waarmee ze het hele proces van het geestelijk functioneren, in stilte in kalme en ordelijke toestand brengen, die wij in feite nodig hebben om een eind te maken aan de verdeeldheid van ons denkproces en de inhoud daarvan.
Aan de hand van het schematisch overzicht kon ik mijn ervaring uit 1984, en mijn latere ervaringen waarop ik nog zal terug komen, een plaats geven in een groter geheel. Zie ook onderstaand gedicht.
Een aantal jaren geleden vroeg ik een bevriende wetenschapper om mij het verschil uit te leggen tussen kennis en inzicht. Die vraag kwam niet zomaar bij mij op. Door mijn eerste ervaring, zie (Het begin 1984) ben ik van mening dat inzicht niet wordt verkregen door kennis maar door waarneming. De wetenschapper gebruikt regelmatig de woorden "inzicht hebben in de materie". Hij gaf toe dat hij ook de woorden "kennis van de materie" had kunnen gebruiken. In de wetenschap, maar niet alleen in de wetenschap, worden deze woorden vaak door elkaar heen gebruikt. "Inzicht in de, te onderzoeken, materie willen hebben betekent eigenlijk wetenschappelijk kunnen bewijzen en tevens de materie een plaats in een groter geheel kunnen geven"zei hij. Het gaat hier uitsluitend om kennis. Na dit gesprek schreef ik het volgende gedicht:
Inzicht.
Wat wij inzicht noemen is "het weten", Het geleerde, het bestudeerde, Het proberen en het meten, Met als doel je kennis te verrijken, Of te experimenteren, Om iets te bereiken. Dit inzicht is echter gebaseerd Op het herhalen van wat wij reeds weten, Kennis wordt verworpen of aanvaard, En soms ook snel vergeten. Men kent niet de toekomst en het heden, Kennisinzicht is altijd het verleden.
Onze hersenen pijnigen zich af, Op zoek naar vernieuwing en verandering, Maar alles wat het tot nu toe gaf, Heeft als basis de herinnering. Op zich is kennis niet verkeerd, Het gaf verbetering op veel terreinen, Ook wetenschappelijk veel geleerd, En technologisch weten te verfijnen, Toch keerden we hiermede niet, Al zijn we nog zo tevreden, Corruptie, armoede, oorlog en geweld, Niets ten diensten van de liefde en de vrede. Ieder mens heeft zo zijn doelen, idealen en motieven, De meeste draaien om de macht en om het geld.
De mens is gewend te denken in motieven, Men heeft altijd wel een doel of ideaal. De hele wereld maakt dezelfde beweging, Wij doen dit allemaal. Maar als motief bij waarneming wordt vermeden, En men kijkt alleen naar het feit, Dan is doorbroken het denken in verleden tijd, En wezenlijk inzicht is geboren. Heb dus geen doel, geen motief of idealen, Doorbreek dit denkpatroon, Dit brengt juist al die conflicten voort, Waardoor wij als mensheid falen.
De vorige keer beloofde ik jullie dat ik een gedicht zou schrijven over het denken. Voordat ik dit doe kan ik er echter niet onder uit om jullie iets te vertellen over mijn gedachtenstroom, die op gang kwam na mijn ontdekking dat het denken alleen maar kan fragmenteren. Ik wil mij hier beperken tot twee voorbeelden waar ik veel tijd aan besteedde. Deze waren "politiek"en "religie". Twee van de machtigste wereldorganisaties die we kennen. Ik vroeg mij af wat mijn ontdekking voor invloed kon hebben op mijn politiek bewust zijn. Ik was actief lid van een politieke partij. Ik was altijd in de veronderstelling geweest dat dit een goede keuze was. Nu zie ik in dat politiek niet anders kan doen dan onderscheid en verdeling scheppen. Politiek is tenslotte een product van het denken. Ik leefde in de veronderstelling dat politiek de mensen met elkaar zou verbinden. Nu zie ik in dat de politiek de mensen verdeelt en van elkaar scheidt. Wil ik hier nog wel aan mee doen was mijn eerste gedachte. Wil ik hier nog mede verantwoordelijkheid voor dragen vroeg ik mij af.
Bij mijn gedachten over de verschillende religies besefte ik dat ook hier veel onderscheid en verdeling wordt veroorzaakt. Ik begreep dat de bijbel, de koran, de talmoed en al die andere "heilige" boeken door middel van het denken tot stand waren gekomen. Ik begrijp nu ook waarom deze boeken voor zoveel interpretaties vatbaar zijn, waarom de mensen hier zo verdeelt over denken. Ook reliegies, waar zoveel verschillende godsdiensten uit zijn voortgekomen, verbindt de mensen niet, in tegendeel ze scheidt de mensen van elkaar. En opnieuw vroeg ik mij af of ik hier verantwoordelijkheid voor wilde nemen.
Daarna besefte ik plotseling dat, ga de gehele wereld geschiedenis maar na, zo goed als alle oorlogen zijn voortgekomen en nog voortkomen uit politieke en religieuze overtuiging. Toen bleek dat dit een feitelijke constatering was, heb ik van beiden afstand genomen. Dit heeft mij vooral veel moeite gekost t.a.v. de politiek waaraan ik stevig gehecht bleek te zijn. Met religie had ik minder moeite. Tot zo ver mijn gedachtenstroom.
Het Denken.
In de ruimte die het denken om Zich heen schept, is er liefdeloosheid. Het is de ruimte die de mensen scheidt, Waarin tot uiting komt de strijd Om het bestaan, de zielnood en de angst.
Meditatie heft die ruimte op. De beëndiging van het "ik" is dan een feit 'Het is immers zijn "ego" Waaraan de mens het meeste lijdt. In de meditatie onstaat, onder anderen, Die eindeloze ruimte Waarin alle relaties veranderen.
Beëndiging van het "ik", Is het beëindigen van smart, Want die eindeloze ruimte, Die niet door het denken wordt geschaad, Is de ander niet Omdat jij niet meer bestaat.
Wij weten niet wat liefde is, En velen voelen dit ook als gemis. Want in de ruimte die het denken schept Is men met het "ik"behept. Hier is liefde een conflict Tussen het "ik "en het "niet ik". Dit conflict, deze kwelling, deze pijn, Kan geen belangeloze liefde zijn.
Wie die eindeloze ruimte mijdt Waar het "ik" niet heerst, Kent niet die gelukzaligheid Die de mens zoekt maar niet vinden kan. Hij zoekt het binnen de begrenzing van Het denken, dat maakt het zo verdrietig, Het denken wat de extase Van die gelukzaligheid vernietigt.
Jomeij.
Natuurlijk is het denken voor andere doeleinden uitstekend geschikt met name voor ons dagelijks praktisch handelen, politiek en de wetenschap. Maar daar over volgende keer meer.
Lopend door een park in Den Bosch, Kreeg ik plotseling heelheidbeelden Ze duurden maar een paar seconden Maar het laat me niet meer los. Het ik, het denken, de tijd en al Die verdeeldheid was verdwenen. Ik was alles, en onbeschrijflijk vrij. Toen kwam het denken terug En alles was voorbij. Maar in die paar seconden Zag ik helder, een alles omvattend, Levend Universum om mij heen Dat toewerkte naar dat ene fundamentele Wat wij Liefde noemen, naar welzijn En geluk voor iedereen.
Jomeij.
Jullie zullen begrijpen dat ik dit eerst moest verwerken. Maar echt tijd kreeg ik hier niet voor, want toen ik op mijn werk kwam zagen mijn collega's dat er met mij iets aan de hand was. Ik probeerde hen mijn ervaring te vertellen. Maar wat ik ook probeerde het lukte mij niet om die heelheid te beschrijven die ik had waargenomen. Ik deed mijn werk en ging naar huis. Ik probeerde mijn vrouw te vertellen wat er was gebeurd, maar ook hier lukte het mij niet de door mij waargenomen heelheid over te brengen. Een paar uur later besefte ik ineens dat dit ook een onmogelijke opgave was. Het denken was immers weggevallen. Het denken kan alleen fragmenteren, het denken kan de heelheid niet aan. Het denken schiet hier te kort. Ik was een ongelofelijke ervaring rijker en begon anders waar te nemen.
De volgende keer zal ik het onderwerp "Het Denken" in een gedicht beschrijven.
Toen ik vanochtend opstond viel het mij op dat ik eerst op de klok keek wat de tijd was. Ik ben een gewoonte dier dacht ik. En meteen was daar mijn eerste onderwerp.
Tijd.
Ik heb een wat oude klok aan de muur hangen die ik regelmatig moet opwinden. Als ik de klok van achteren open maak zie ik allerlei radertjes en boutjes met moertjes enz. Van voren zie ik een bijna versleten wijzerplaat waarop de cijfers nog net te zien zijn. De wijzers geven de tijd aan. Alle onderdelen maken de klok tot wat hij is, het geheel is meer dan de delen. Als een radertje het niet doet, houdt de klok er mee op. En wat doe ik zonder tijd? Ik ben opgegroeid met tijd, Ik ben erg tijd gebonden. Ik moest op tijd naar school, op tijd in dienst, op tijd naar mijn werk. Op tijd opstaan, enz. Wat moet ik in hemelsnaam zonder klok, zonder tijd. Ik ben zwaar geconditioneerd als het om tijd gaat.
In de medische wetenschap gaat het net zo. Een vriend van mij kreeg op zijn werk een hart aanval. Snel naar het ziekenhuis. De uitslag van het onderzoek liet op zich wachten, dat kostte veel tijd. Toen de uitslag er kwam, schrokken wij erg, het hart was totaal versleten. Na ongeveer drie maanden, waarvan een aan het bed gekluisterd, kwam het verlossende woord. Er was een donor hart. Mijn vriend kreeg zijn nieuwe hart. Het had veel tijd gekost om het juist hart te vinden, maar uiteindelijk was het er. Zijn genezingsproces duurde een behoorlijk lange tijd, maar uiteindelijk genas hij. Geen hart geen overlevingskans, uiteindelijk zou zijn leven gestopt zijn, net als de klok. Het nieuwe hart doet nu al 15 jaar dienst. Het geheel is meer dan de delen.
Wij allen zijn opgevoed met tijd, we zijn allen hierop geconditioneerd, we weten niet beter. Ons werk is gebonden aan tijd en aan geld. Wie niet werkt krijgt geen geld, hoogstens een uitkering. Tijd is geld.
Tijd, tijd, tijd. Veel problemen komen voort uit tijd. Geen tijd hebben, te druk hebben kan stress veroorzaken en vele andere ziekten. Geen tijd hebben voor elkaar kan oorzaak zijn van scheiding waardoor veel verdriet en andere ellende over je kan komen. Tijd is oorzaak van vele problemen, zoniet van alle problemen. Ook ons leven hebben we verbonden met de tijd.
Daar ik nu veel tijd heb, besteed ik deze aan meditatie en kwam tot het volgende gedicht over:
Tijd.
Meditatie betekent; de tijd transcenderen. Tijd is de afstand die het denken schept, Om zijn doelstellingen te realiseren. Zo'n reis voert altijd langs het zelfde pad, Bedekt met nieuwe lagen vernis en vergezichten, Maar wat de mens nog steeds niet ziet, Is dat dit pad niet anders aan kan richten, Dan pijn, leed en verdriet.
Alleen als de geest zich ontdoet van tijd, Is waarheid niet langer een abstractie, Tussen de woorden "jij"en "ik", Is dan geen onderscheid. Ook het onderscheid van zien en doen, Oorzaak van verwarring en conflict, Verdwijnen zonder strijd, Dat wat geen tijd kent is eeuwig durend, Dat is eeuwigheid.
Het denken kan alleen fragmenteren, het kan de "heelheid"niet aan. Het denken schiet hiervoor te kort.
Vraag:nemen we de ware werkelijkheid wel waar of bestaat er nog een andere werkelijkheid? Lees hier later meer over op mijn blog.Jomeij.
Het denken schept verdeeldheid onder de mensen, het denken kan de heelheid, en de daarmee verbondenheid, van de mensen niet aan. Het denken veroorzaakt en schept immers alle grenzen. Niet alleen tussen de landen maar ook in die van de relaties en in de persoon zelf. Jomeij.
De honger en de armoede in de wereld wordt in stand gehouden door de armoede van de geest. Jomeij
Het leven is zo simpel, je hoeft het alleen maar te leven. Jomeij
Voor ons betekent VREDE alleen nog het ontbreken van OORLOG.
Moeten wij ons dan niet van de mens bevrijden?
Zij die menen dat de wereld en de kosmos een gescheiden bestaan leiden kennen zichzelf niet
De oorzaak van angst is vaak bekend.
De angst is angstaanjagend.
Heb lief al wat leeft.
Nee, wat is democratie?
Ook met politieke ruimte is er geen democratie.
Alle politieke partijen dienen stevig te worden opgesloten.