Lucien Decoster hier in aktie op een Sarolea, we schrijven intussen 1961.
de crossmachine in kwestie is een Sarolea Atlantic Major 2 cilinder, het is een van de laatste motoren die Sarolea produceerde en zeker een van laatste Sarolea's die op de crossomlopen te zien was.
in 1960 was de produktie van de Atlantic Major reeds stopgezet maar blijkbaar waren er nog genoeg wisselstukken in voorraad om Decoster, in 1961, bij de inters te laten rijden.
een plaatje van een FN crossmotor doet menigeen terugdenken aan de roemrijke dagen van weleer.
mannen als Auguste Mingels, Victor Leloup , Frantz , Decat , Brassinne(side car) Hubert Scaillet en last but not least René Baeten reden de FN crosser naar talrijke overwinningen.
ik noem maar enkele namen want er waren er natuurlijk veel meer die op FN hebben gereden.
de motoren bevatten naast veel aluminium, ook zeer veel magnesium, wat de motor enkele kilogram lichter maakte dan die van de concurrentie.
kijk eens naar deze piloot (Georges Swiggers) op zijn BSA Goldstar, het is een typisch beeld van de jaren 60.
een BSA met aluminium spatborden en dito benzine tank, de outfit van de piloot is ook eens het bekijken waard.
een poloshirt met lange mouwen, een lederen broek en laarzen.
de typische crosshelm van de jaren 60 met vooraan een klepje en een "stuifbril" zoals we dat in vlaanderen noemden.
prachtig toch zo'n foto. (al is die niet helemaal scherp)
Georges Swiggers reed op het einde van de jaren 50 bij de Senioren waar hij in 59 kampioen van België werd, begin de jaren 60 vinden we hem terug bij de internationalen.
maar maar maar Georges werd ook reeds bij de junioren in 1957 de beste van de klas en mocht de kampioensbeker meenemen naar huis. (info M .Vanslembrouck)
laatst kreeg ik via de blog oudecrossmotoren een vraagje over Nic Jansen, de vraag kwam van Jan Casteels die zich verdiept in het ijshockey verleden van Nic Jansen.
er staat al beschreven dat Nic in zijn jonge jaren "goal keeper" was bij Herstal maar dat hij ook "keepte" bij een ijshockeyploeg dat wisten we nog niet.
hij deed dat trouwens niet slecht want hij speelde begin de jaren 50 met de ijshockeyploeg op internationaal vlak.
later is hij met succes motorcrosser geworden, met oa in 1949 een eerste keer Belgisch kampioen 500 cc op een Sarolea.
in 1956 terug Belgisch kampioen 500 cc ditmaal met behulp van 2 motoren nml een Matchless en een Sarolea.
intussen stond hij ook in 56 3de in het toenmalig Europees kampioenschap.
begin de jaren 60 ging hij in de lichtere klasse rijden met een Greeves 250 en werd terug Belgisch kampioen in de kwartliterklasse .
Nic Jansen won 1 GP, dat was de GP van Zwitserland in 1957 voor Mingels (Matchless) en René Baeten (FN)
de toen nog jonge Joël Robert kreeg veel steun van Jansen in het begin van zijn schitterende crossloopbaan.
op de foto Joël Robert en Nic Jansen (61) beiden op Greeves 250
TOEVOEGINGEN: het blogje wordt grondig gelezen en af en toe krijg ik een mailtje met nog meer info, en zo hebben we het graag.
van Lucy Poelmans kreeg ik de naam "Florius" door dat is de voornaam van crosser Clément met het nr 3 op de foto bij het verhaaltje "Beerzel Berg Cross" bij deze is Clément reeds voorzien van zijn toch wel mooie voornaam.
Marnix Van Vanslembrouck had nog een beker voor Georges Swiggers want in 1957 werd Georges trouwens Kampioen van België bij de junioren, Georges heeft zijn beker al ontvangen, kijk maar onder het rubriekje "Georges Swiggers"
hier een foto van Nic Jansen, meestal zag je de heren crossers met een helm en een bril op in de maandagkranten, de zondag waren ze je helden en tijdens de week zou je ze voorbijgelopen zijn op straat omdat je ze niet herkende.
foto van Nic Jansen genomen in 1959, geboren te Herstal in 1927 en overleden in 1974.
hier een foto van een van de laatste crossmodellen die BSA produceerde, het is de Victor 441 GP.
deze motor is eigenlijk het eindresultaat van een ver doorgedreven modifikatie van de BSA C15 250cc crosser, die reeds eerder op de blog in beeld kwam.
het frame is bijna identiek als van de C15 scrambler, de alu tank is een beetje groter en de voor en achtervering heeft een grotere veerweg.
het onderblok is lichtjes "struiser" gebouwd en de cilinderinhoud is opgetrokken naar 441 cc.
door de komst van de japanners verdween BSA stilletjesaan uit het crossgebeuren en met hen ook het mooie geluid die ze produceerden.
mocht je soms denken dat ik niets anders doe dan blogjes maken dan ben je ernaast, kijk maar eens naar het fotootje, dat is de crosser waar ik momenteel mee bezig ben en die binnen een paar maand af zou moeten zijn.
het is een BSA C 15 crosser uit 1963, de eerste keer dat ik een dergelijke crosser zag was in een boekje van de Alkenreeks. ik kocht het boekje in 1962 -63 (ik was toen 12-13 jaar) en de 250 cc van BSA boeide me uitermate maar het was toen een eutopie om dergelijke motor te bezitten. het boekje heb ik nog altijd en ik blader er nog regelmatig in, de motor heb ik nu ook, al heb ik er 40 tal jaar moeten op wachten, je ziet wel dat geduld beloond wordt.
ik kocht de motor een jaar of 4 geleden in een totaal "verkrachte" toestand en nu 4 jaar en een paar slapeloze nachten later durf ik al eens een fotootje laten zien, nee helemaal is hij nog niet af, maar in de lente 2007 moet hij toch al eens zijn oorstrelende viertaktgeluiden laten horen.
en zoals ik al schreef is dit type motor de basis geweest voor de BSA Victor 441 GP.
14 de internationale cross van de gelaagputten, het is een aankondiging als een andere, ware het niet dat het jaar daarvoor onze nationale trots René Baeten er verongelukte.
een klein rekensommetje brengt ons bij een eigenaardig getal 14 -1 =13 René Baeten verongelukte inderdaad tijdens de 13de internationale cross van de gelaagputten .
het nummer 13 wordt door veel mensen gezien als een ongeluksnummer, er kunnen inderdaad ongelukken gebeuren als er een 13 in de buurt is, maar er gebeuren ook veel onaangename dingen zonder dat 13 erbij betrokken is.
op de foto zie je Marcel Verhaegen aan de leiding voor Frans Slechten met zijn BSA, maar er is meer, Verhaegen reed op een 250 cc in de 500 cc senior klasse.
hier zie je hem aan het werk tijdens de cross van de Biegracht (Waterschei) hij won de cross voor Maréchal (BSA) en De Groote (FN).
en nu nog iets, als je goed naar de foto kijkt dan zou je denken dat Marcel met een Greeves reed, dat is maar gedeeltelijk waar want hier is de Villiers Starmaker krachtbron vervangen door een 250 cc NSU motor.
soms schreef Verhaegen zich in met een Greeves en soms met een NSU maar in feite was het dezelfde motor.
op vraag van Rudi Put, trouwe bezoeker van het crossmotorenblogje, hier een foto van Jef Teuwissen op de Husqvarna.
neen ik was Jef niet vergeten maar het is een feit dat ik maar een paar foto's van Jef bezit.
Teuwissen was op de zandomlopen een specialist ter zake, maar ook op de andere omlopen in binnen en buitenland reed hij mee voor de overwinning of een ereplaats.
zoals ik al schreef zie je Jef hier met de Husqvarna in aktie maar gedurende zijn lange crossloopbaan, die liep van 1957 tot midden de jaren zeventig, reed hij op diverse crossmachines zoals oa BSA, Matchless, Triumph, CZ, Maico en zelf KTM en ik vergeet er waarschijnlijk nog een paar.
ter info: over de volledige crossloopbaan van Jef Teuwissen bestaat er trouwens een prachtig boek dat geschreven werd door Leopold Nouwen.
een zeer mooie foto van Dave Bickers uit 1957, Bickers hier in akie op zijn 250 cc Greeves.
let op die cameraman die zo dicht mogelijk bij de rijders tracht te komen om mooie beelden te filmen, ja die Engelsen maakten in die tijd mooie reportages over de motorsport en het commentaar van de speakers maakte het geheel tot een prachtig spektakel om naar te kijken en te luisteren.
ook even aandacht voor de toeschouwers die daar zo 2 aan 2 in het gras zitten, dat zijn geen echte crossfanaten maar verliefde koppeltjes die naar de cross gingen om met hun lief in het gras te liggen, of kende je dat trukje niet.
ik kreeg een tip van trouwe blogbezoeker en leverencier van mooie foto's Rudi Put ivm een filmpje waar je Bickers live aan het werk kunt zien op de Greeves, het filmpje is van 1960 en toont een 250 cc cross in Engeland, in het begin is het wat wazig maar dat wordt snel beter en naar het einde toe wordt het extreem spannend tussen Bickers (Greeves) en Smith (BSA C15) veel kijkgenot en dank aan Rudi.
van lezer Willy Denorme kreeg ik het spijtige nieuws doorgemaild dat oud BMB rijder Maurice De Cuyper is overleden.
Maurice reed midden de jaren 50 als senior bij de BMB en was aangesloten bij AMC de Leiebloem (Beveren -Leie), hij is tevens de vader van oud BLB kampioen Johan De Cuyper.
Maurice de Cuyper wordt morgen donderdag 1 maart begraven om 11 uur te Beveren - Leie
hierbij onze steun en medeleven aan de familie De Cuyper
ik had beloofd om regelmatig een zijspan te laten verschijnen en heb een paar foto's van sidecars bijeengesprokkeld, deze foto van een duel tussen Cineger(23) en Vervroegen (22) uit 1957, tijdens de cross van Vlezenbeek, is slecht van kwaliteit maar toch mooi van inhoud.
Vervroegen reed op Norton en Cineger met de oersterke FN, ze eindigden op de 7de en 8ste plaats.
met de side cars was het spectakel altijd verzekerd, de wisselwerking tussen de 'bakkenist' en de rijder, en de capriolen van de man in de 'bak' waren mooi om te zien.
meestal kwam alleen de naam van de piloot voor in de uitslagen en dat is spijtig omdat het team toch uit 2 crossers bestond die elkaar aanvulden.
het gebeurde ook regelmatig dat man en vrouw samen reden met meestal mevrouw in het zijspan.
hier een foto van 2 kampioenen uit de Limburg, het zijn (links) Valére en naast hem Xavier Put op hun Lindström machines.
ze gingen regelmatig met de bloemen naar huis en reden zowel bij de BLM de VBMSV inters alsook in de FAM crossen.
Valére reed zich in 1975 tot kampioen van België bij de VBMSV inters 250 cc en dat is toch een mooie prestatie.
maar het begon allemaal veel vroeger toen ze zich elk een Lindström crosser aanschaften waarmee je ze op de foto ziet.
Lindström zul je misschien zeggen, nooit van gehoord, ja dat zou kunnen en dan moet je zeker eens op de url hieronder klikken, dan weet je meteen hoe de vork aan de steel zit. http://www.huskyclub.com/lind.html
voor de mensen die niet graag op een url klikken een korte samenvatting
midden de jaren 50 bouwde Göte Lindström crossers op basis van gewone baanmotoren van Husqvarna.
begin de jaren 60 waren enkel de motorcarters en de wielnaven nog van de Husky afkomstig en de rest werd geproduceerd door Göte en Ronnie Nebring zijn vaste kompaan.
in 1963 werd Janne Johansson 5de in het WK 250 op een Lindström.
in 1964 werd de export gestart naar Nederland en België en Valére en Xavier kochten beiden een Lindström met dat verschil dat deze van Valére maar 3 versnellingen had ipv 4.
Sylvain Geboers heeft op een Lindström gereden en het was Lindström die als eerste een 2 takt in de 500 cc klasse inzette.
in 1968 werd de produktie gestopt en verdween het merk van de crossweiden.
Rudi Put zorgde voor info en foto's van zijn nonkel Valére en neef Xavier (dank je wel Rudi).
hier nogmaals een side car op het menu, maar ditmaal een met een vraagje, wie kan er ons vertellen wie er met de BSA met het nummer 25 reed. (dat is ondertussen opgelost, het is Jozef Brems) Leon liekens met het nr 36 zien we hier in de achtervolging.
let eens op onze tot nu toe onbekende rijder die op de BSA nr 25 zit in zijn hemd met opgerolde mouwen en zonder handschoenen, hij heeft wel zijn "stuifbril" op waar Liekens meestal zijn stofbril ongebruikt op zijn helm parkeerde.
nog een detail, onze BSA rijder en zijn "bakkenist " dragen hetzelfde hemd, dat was waarschijnlijk een voorloper van team herkenbaarheid .
(PS: ik heb nog een rijder toegevoegd aan de "wall of fame" kijk maar eens in de linker kolom.)