af en toe een goeie sigaar opsteken als het werk gedaan was en dan zo van die ronde kringetjes in de lucht blazen tot gans de kamer onder de rook stond terwijl men wat uitgezakt in de zetel zat, men rookte de sigaar op tot bijna tegen het bandje en op het laatste nippertje deed men het bandje eraf want dat was slecht voor de gezondheid zei men in de jaren 60. maar het gaat hier niet om de sigaren maar wel over de bandjes en wel over deze waar er afbeeldingen op staan van motorcrossers uit de jaren 60.
Jos Peeters was zo vriendelijk mij er een behoorlijk aantal door te mailen en daarvan zal ik er af en toe eentje op de blog zetten.
een van de laatste foto's van René Baeten met de legendarische FN crosser, begin 1959 kondigde FN aan te stoppen met de competitie en René mocht op zoek naar een andere motor. de FN crossmotoren zouden echter nog een poos te zien zijn op de omlopen, maar dan in de handen van priverijders, die de motor met alle mogelijke middelen draaiende hielden.
Alfons Peeters met de BSA in 1956 tijdens de motorcross der Leie (senioren)
PS: via "reageer" schreef Lucy Poelmans me dat het tijdens de motorcross van de Bosbergen in Herentals was dat de foto van Alfons werd genomen, en ik geloof dat ze gelijk heeft want op de foto zien we inderdaad nogal een bergachtig landschap terwijl het aan de Leie nogal vlakjes is, bedankt Lucy.
dus wordt het nu:
Alfons Peeters met de BSA in 1956 tijdens de motorcross van de Bosbergen in Herentals (senioren)
het sigarenbandje van Jos Peeters brengt duidelijkheid, er is namelijk een naamsverwisseling, boven de foto van gisteren (03/07) schreef ik Willy Baecke, maar enkele alerte kijkers/lezers maakten er me attent op dat het hier om Marc Gijselinck gaat, en ze hebben gelijk, want ik heb het sigarenbandje van Willy en Marc naast elkaar gelegd en inderdaad de man op de Matchless Metisse is Marc Gijselinck dat kun je zien aan zijn snor en zijn helm (Willy Baecke had geen snor, of toch geen grote, en droeg een witte helm in die periode als ik het goed voor heb) bovendien reed Willy met het nummer 11 en Marc met 10 dat is nog een betere identificatie dan sigarenbandjes, snorren en pothelmen te vergelijken.
een toch wel merkwaardige foto van Albert (H7) en Broer Dirkx (H12) die op een zelfde BSA Goldstar op hetzelfde moment een hindernis nemen en samen eventjes een paar meter door de lucht zweven.
we spreken meestal over Broer en Albert, maar eigenlik waren ze met 4 nml Albert, Jan, Broer(Mathijs) en Piet , deze mannen reden tezamen een tiental kampioenstitels waarvan Broer het leeuwenaandeel opeiste oa in 1957 en 58 met BSA, in 1963, 64 en 65 met Lito en dan om af te sluiten bij de sidecars 1968 met BSA en 1972 en 74 met Norton Wasp.
Albert toonde hem dat eens voor in 1956 en Jan in 1961, ook Piet was een te duchten tegenstander maar kon geen titel op zijn naam zetten.
foto: met dank aan Peter Rietman
en nu iets helemaal anders, muziek was en is toch ook iets dat bij motoren past, denk maar hoe dikwijls er niet gesleuteld werd aan de motor om hem tegen de zondag klaar te krijgen met het "portatiefje" van Philips aan.
als je deze site aanklikt kun je muziek van vroeger selecteren en van je PC het "portatiefje" van vroeger maken.
Alex Bal in volle aktie met de Lindström aan de Lac van Loppem in 1966 en als we goed kijken reed Alex hier zonder nummerplaten, was hij ze vergeten, waren ze eraf gevallen ?, wilde hij niet herkend worden die zondag ?, ikzelf weet het niet, wie kan er helpen bij het oplossen van dat mysterie ?
kampioenen VBMSV 1976 wie herkent zichzelf of iemand anders op deze foto.
staan er zeker op Jan Weytjens kamp. inters 500, Valére Put Kampioen inters 250 en Jef Volders Kamp. 125 cc
hier dan het volledige lijstje dankzij Lucy Poelmans
V.B.M.S.V.-Kampioenen
De volgende piloten staan op deze foto, met v.l.n.r. : Inters 500 cc. Jan Weytjens, inters 250 cc. Valére Put, seniores 250 & 500 cc. Valére Pirotte, juniores 250 & 500 cc. Danny Leeten, juniores 125 cc. Jef Volders en seniores 125 cc. John Smeyers. Bij het publiek staan o.a. voorzitter Henri Bekaert en de vader van de latere meervoudige kampioen Eric Thaens.Na een lange onderbreking nu opnieuw actief bij de V.B.M.S.V. Groetjes, Lucy
naar aanleiding van het zien van mijn BSA C15S scrambler op de blog schreef Rudi Put het volgende
Dag Etienne
ik heb gezien dat de kabel van je voorrem nogal aan de lange kant is en dat is geen verwijt, ik wil je alleen een waarschuwing geven omdat ik het volgende, jaren geleden, met mijn eigen ogen heb gezien wat RAYMOND BOVEN overkwam!!! RAYMOND kreeg zijn nieuwe fabrieks MONTESA 250cc en probeerde die dadelijk op de omloop van KELCHTERHOEF HOUTHALEN (aan het auto museum ) de machine uit de camionette gereden , aangetrapt en het parcours op, je hoorde dadelijk dat er muziek in dat machien zat, op het rechte stuk aan de start niks aan de hand, rechtse bocht om en dan een stuk met redelijke diepe knippen , en opeens katapulteerde de MONTESA RAYMOND over het stuur heen, hij blokkeerde namelijk, en het leek erop dat het de voorrem was die blokkeerde ,RAYMOND reed stilletjes terug naar ons en de twee MONTESA mekaniekers keken alles na maar vonden niks speciaals, de voorrem werkte perfect ....... opnieuw het rechte stuk afgereden bocht naar rechts, het stuk met de diepe knippen door en op de laatste 2 werd RAYMOND weer door de lucht geslingerd door een precies weer haperende voorrem !!!!! weer dadelijk naar zijn mekaniekersen toen nog eens goed op de voorvork gedrukt en waarachtig de kabel van de voorrem bleef achter de schroeven van de vorkbrugplaat hangen en bij het uitveren van de voorvork blokkeerde de voorrem en katapulteerde RAYMOND over het stuur redelijk hard tegen de vlakte, nog een geluk dat hij er 2 keer niks aan over hield en door zo een prul zijn seizoen al kon gedaan zijn en dat is mij altijd bijgebleven .
van onze ooggetuige Rudi Put ter plaatse, tijdstip JANUARI 1974
geen paniek, dit blogje wordt wel afgesloten maar we openen gewoon een ander, de reden daarvoor is de volgende:
een blog kan maximaal 200 berichten met foto's direct tonen, wanneer je er meer opzet dan zitten ze verborgen en moet de kijker zelf de verborgen foto's en teksten oproepen met de pijltjes en dat verstoord een beetje het kijkgenot.
een andere reden is dat de blog wat te "zwaar" wordt en dat het wat langer duurt eer je ze open krijgt.
ik wil nog even de mensen opnoemen en bedanken die op een of andere manier aan de blog hebben meegewerkt.
hier zijn ze in willekeurige volgorde:
Lucy Poelmans Leopold Nouwen Marnix Vanslembrouck Rudi Put Pol Biscop Johnny Moonen Benita Moonen Albert Leeten Jos Peeters Peter Rietman (Ned) Diane en Alex Bal Dirk Van Mele Werner Castelyns Kathy Michielsen Alain Calcoen Gilbert Bruynooghe Jef Decnodder Guy Jamar Frank Kuyl Felix Put Rudi Swinnen Daniel Laenen Ludo Verbueken Eddy Pauwels
ik heb alles goed nagekeken en toch zal ik waarschijnlijk iemand vergeten zijn waarvoor nu al mijn excuus.
verder dank aan alle mensen die me een mailtje stuurden, rechtstreeks of via de blog met een aanmoediging of een tip.
maar er waren ook mensen die om een foto of informatie vroegen en die dat ook toegestuurd kregen en waarvan ik nooit nog iets hoorde .....
het is de moderne tijd zeker waar de normen van hoffelijkheid wat aan het vervagen zijn, je ziet het ook bij de motorrijders langs de baan, tot enige jaren geleden gaven ze elkaar het V teken bij het kruisen, nu zie je soms dat ze elkaar straal voorbijrijden, zonder boe nog bah, zou dat komen omdat die mensen nog niet goed met een motor kunnen rijden en ze krampachtig het stuur nog met 2 handen moeten vasthouden, wie zal het zeggen....
maar dat was even terzijde, voor de mensen die graag cijfers bijhouden het volgende: het blogje "oude crossmotoren" is op ongeveer 8 maand ongeveer 21.000 maal bekeken en stond de laatste tijd aan de leiding van de rubriek "auto/moto" in het totaal van de meer dan 10.000 blogs op het seniorennet stond "oudecrossmotoren" rond de 115de plaats overall.
hopelijk doet het vervolgblogje dat "oudecrossmotoren2" zal noemen het even goed, maar eerst ga ik toch een paar dagen verlof nemen om mijn harde schijf wat rust te gunnen.