van Roger Luts kreeg ik een aantal foto's toegezonden met een handtekening van de piloot, daar zitten veel bekenden bij, welke toeren Roger moest uithalen om die handtekeningen op papier te krijgen weet ik niet maar zeker is dat het toch mooie documenten zijn, met dank aan Roger Luts
foto genomen in 1966 te Engsbergen/Tessenderlo met op de BSA Felix Vanderau..... en dan weet ik het niet meer zegt Roger, wie weet het wel? info Eric Moons (de piloot met de halve achternaam is Felix Vandenauwelant uit Turnhout)
Roger Decoster met de CZ in 1966 tijdens de cross op de Rode Berg Engsbergen Tessenderlo
nogmaals Roger Decoster in 1966, Motorcross Rode Berg Engsbergen/Tessenderlo, let op de aluminium velgen op de CZ
Sylvain Geboers (links) met de Suzuki
Jef Teuwissen op de cross van Hechtel 1968
Jef Teuwissen, motorcross Rode Berg Engsbergen/Tessenderlo met de Husqvarna
Gaston Rahier (2de van links) (CZ) Motorcross Hechtel 1968
start motorcross 1966 Rode Berg Engsbergen/Tessenderlo, veel CZ 360 2 pijpers te zien
Beste sportvrienden, op 25 & 26 februari 2012 zal Ronny Renders op zijn circuit te Santa Coloma de Farners (Gerona - Spanje) weer enkele wedstijden organiseren voor old timers in verschillende reeksen volgens ouderdom van machiene en piloot. Tevens wordt er een categorie "old timer zijspan" gereden. Ook de resentere MX1 & MX2 machienes krijgen enkele reeksen te rijden. Voor verdere inlichtingen kan je Ronny steeds berijken op 0034.676.533.602 of ronnyrenders@hotmail.com Op deze site vind je meer informatie over het circuit: http://www.endurocostabrava.com/Motocross_nl.html
hieronder een paar mooie foto's van Etienne Braekevelt uit de late jaren 50
Etienne Braekevelt kampioen van OostVlaanderen bij de juniors in 1958
op de Goldstar met de kampioentrui
een slippertje, let op de typische vorm van de crosssturen uit deze tijd, toen gebruikte men nog een gebogen tussenbuis, later werd de tussenbuis recht
ontvangen van het prijzengeld onder toezicht van de veldwachter , of was het andere formaliteit
mooi beeld hoe de crossen vroeger werden ingericht met zeer weinig middelen
Op bezoek bij motorcrosser Gust De Groote uit Erps-Kwerps
Gust De Groote werd geboren te Nossegem op 17 februari 1927 en is nu een kwieke 84-jarige.
Van beroep was hij mekanieker bij SABENA en trad in het huwelijk op 24 februari 1945 met Jeanne Abeloos. Samen hadden ze één dochter Viviane en een zoon Michel. Het was deze laatste die een boek bestelde Stoere crossers op zware moto's. Bij de samenstelling van Brabantse Motorcross had ik informatie gezocht over Gust, alias Karel, maar waarschijnlijk niet grondig gezocht want ik vond niets. Van Michel kreeg ik een CD met meer dan honderd verschillende foto's van zijn vader. Spijtig genoeg ook te laat om een artikel te maken in Stoere crossers op zware moto's. Dan gaan we maar een stukje maken over Gust Karel De Groote voor de site OUDE CROSSMOTOREN 3 van Etienne Willems.
De pioniersjaren: start te Bertem bos met uiterst links Gust De Groote
Toen Gust 14 jaar was trad hij als keeper op het voorplan bij FC Kortenberg en hield het 7 jaar later voor bekeken. In 1948 ging hij naar een paar motorcrossen, o.a. Holsbeek en te Ekeren op de Kattekensberg, vergezeld van enkele vrienden. In april 1948 kocht hij een baanmotor tweedehands van garagist Adolf Van Eycken uit Schaarbeek. Gust bracht er eigenhandig de nodige omvormingen aan zodat de moto min of meer op een cross-machine ging gelijken en in feite begon hij hiermee te leren crossen. In de beginjaren was hij actief in de liefhbersbonden, de zogenaamde piraten. In 1953 was hij één van de eerste Brabantse piloten die bij de pas gestichtte B.L.B.aan de slag ging en werd Kampioen van Brabant.
In 1954 stapte hij over naar de grote bond, de BMB en werd dat jaar reeds 2e op de Kesselse Bergen, na Flandrien Marcel Dupont., werd 5e in Longchamps, 10e te Herentals, werd 7e op de Citadel van Namen en reed een dijk van een wedstrijd in de cross van het Terkamerenbos te Ukkel. In 1955 werd hij primus op de Kesselse Bergen en in 1956 behaalde hij twee overwinningen, namelijk te Stelen (Geel) en Haine-St-Paul. In 1957 won hij te Genk en Rumbeke en in 1959 kwamen er drie palmen naar Erps-Kwerps, namelijk van Wannegem-Lede, Tiegem en Ronquières. In 1960 promoveerde hij naar de inters samen met Georges Swiggers, Lucien Decoster, Jean Piette, Roger Maréchal en Jean Hubaut. Het werd geen groot succes, want van de 15 wedstrijden waar hij aan deelnam kon hij maar negenmaal tot een goed einde brengen.
Gust De Groote begon zijn loopbaan op een Sarolea om vervolgens op FN over testappen om in 1962 zijn loopbaan te eindigen op een BSA.
Eén van de eerste crossen van Gust De Groote, in zijn buurt te Zaventem
Als junior (nr 9) bij de oversteek van de Gaverbeek
In de zandbak van Herentals
Gust De Groote (42) als snelstartende te Mettet voor Jean Piette (38) en Jean Robert (29)
De winnende Brabantse ploeg op de Citadel van Namen in 1961: rechts Gust De Groote met ploegmaats Andre Troisième, Marcel De Koninck, Florius Clement, Jean De Vleeshouwer, Theo Goddé
Mettet 1961: Gust bij de inters in duel met Jos Swiggers
Winnaar in 1955 met Sarolea op de Kesselse Bergen
Gust De Groote, een sterke belofte
In Motorsport nr 4 van 1954 stond volgend artikeltje:
In ons vorig nummer hebben we hier in het brokje M.U. Louvaniste pakt aan zo terloops gemeld dat August De Groote in de juniorscategorie de kleuren van de grote Leuvense club zou verdedigen. Daar zijn nu reeds drie weken over heen gegaan en in die beslist korte tijdspanne heeft De Groote zich ontpopt tot één der sterkste beloften van ons juniorsheir. De Groote is er nog niet in geslaagd een zege af te dwingen, maar hij heeft niettemin reeds prestaties geleverd die hem in het brandpunt der belangstelling brachten en omtrent zijn schone mogelijkheden geen twijfel lieten.
Het staat als een paal boven water dat de M.U. Louvaniste aan Gust De Groote nog veel genoegen zal beleven en dit misschien reeds ter gelegenheid van haar internationale moto-cross van 25 april a.s. op de Kesselse Bergen, want aan de Heer Collaer, de actieve clubsecretaris, vertrouwde Gust toe dat hij in de inrichting van zijn club eens iets zou laten zien.
NB: Gust hield woord, hij werd op de Kesselse Bergen 2e bij de juniors.
op 3, 4 en 5 december 2011 zal Ronny Renders op zijn circuit te Santa Coloma de Farners (Spanje), en op het circuit van Guillem te Sant Hilari Sacalm weer enkele wedstrijden organiseren voor old timers in verschillende reeksen volgens ouderdom van machine en piloot.
Tevens wordt er een categorie "old timer zijspan" gereden.
Ook de piloten met een moderne crossmotor krijgen een reeks MX1 en MX2 voorgeschoteld.
Voor verdere inlichtingen kan je Ronny steeds bereiken op 0034.676.533.602 of ronnyrenders@hotmail.com .
240 bladzijden A4 formaat meer dan 300 fotos van bekende en minder bekende piloten op glosso papier van 100 gr
Samenstelling boek: Rene Vanden Driessche
Foto-archief:Pol Nouwen
Peter Zegers
Marnix Vanslembrouck
Verder medewerking van de old-timer specialisten Etienne Willems en Albert Leeten
Prijs: 23,00
+ verzendingskosten
Korte inhoud van het boek:
-De beginjaren met Vic Govaerts, Leon Kindekens, Karel Dom, Albert Meert, Grote en kleine Albert Van Hove, Marcel Meunier, Andre Milhoux, Frans Thomas.
-De jaren 50 met Rene Baeten, August Mingels, Nic Jansen, André Van Heuverzwijn, Leon Liekens, Jan Rombouts
-De jaren 60 met Walter Baeten, Jef Teeuwissen, Hubert Scaillet, Roger Vander-becken, Giel Van Ham, Frans Slechten en de beste motorcrosser van de 20e eeuw; Joël Robert
-Side-cars met Roger Van Lerberghe, Leon Liekens, Thuur Nuyts, Fred Goeman
-Artikels van buitenlandse piloten zoals Leslie Archer, Torsten Hallman, Jeff Smith, Johnny Draper
-25 bladzijden geschiedenis van de BLB cross met fotos Wim Schouteden, Leon Keteleer, Frans De Feyter, Bert De Rijcke en de Limburgse BLB piloten
-Alle Grote Prijzen van België van 1949 tot 1965 en Motorcross der Naties verreden in België
-Wedstrijden zoals de klassiekers van Mol Gompel, Balen, Oostmalle, Herentals, Tiegem, Hof van Rieth, Kattekensberg, Eke,
Ferdinand Theuwissen is op 25/08/2011 overleden na 93 opmerkelijke jaren waarin hij voortdurend de motocross heeft gepromoveerd als piloot en als mens. Tekst: Jean J. Dubois (25 augustus 2011)
Ferdinand Theuwissen was in Lommel geboren in 1918 en woontal 70 jaren in Ivoz Ramet (Flémalle) waar hij in 1950 als garagist begon met wat hij toen met motocross op zondagen (al) had verdient!
Wat is met hem echt merkwaardig ?
Hij is waarschijnlijk de enige die met de 3 Belgische motormerken aan moto cross heeft deelgenomen, nml FN, Gillet en Sarolea.
1947 : Een helm en botten en dan gas geven op zijn Triumph twin.
1956 : Een speciale winst bij de senioren op de « Cahottes » omloop voor de slachtoffers van de mijn van Marcinelle profit motocross
Ferdinand Theuwissen (in het wit) in de achtervolging op de Citadel van Namen 1956
een paar tellen later was hij al op jacht naar zijn volgend slachtoffer
ØEen sleutelbeen , twee hersenschuddingen, een voetwond en een paar polsverstuikingen dat is wat de andere dikke (Auguste Mingels was de dikke reus !) als kwetsuren heeft gehad in ca 20 jaren.
ØIn 85 % van de koersen was hij ook aan de aankomst.
ØHij kwam meer dan 60 maal als eerste over de aankomststreep alhoewel hij altijd achteraan het peloton vertrok. Inhalen van concurrenten gebeurde meestal door een keus van zo maar een andere spoor !.
ØEen privé die door de Belgische Bond geselecteerd werd in de nationale ploeg voor de moto crossen der naties van Engeland, Zweden en Frankrijk van de jaren 50.
ØEen verlegen moto cross gentleman uit de eerste jaren van dit sport in België.
Mijn oom Ferdinand Theuwissen wordt op 9 mei 2008 90 jaar en hij is bijna 20 jaren bezig geweest met motocross : 1946 tot 1964.
(geschreven door Jean J. Dubois, zij neef op 19/01/2007)
de C15 van BSA was de eerste 4 takt met "blokmotor" die BSA op de markt bracht . het waren populaire motoren in Engeland voor het huis-werk verkeer, naast de gewone wegmotoren produceerde men in de late jaren 50 en het begin der jaren 60 ook competitie cross en trialmotoren, de cross en trialmachines verschilden uiterlijk nauwelijks van elkaar, wanneer men de trial motor ook op de weg wilde gebruiken kon men als extra ook een voor en achterlicht voorzien. de trialmachine had hetzelfde frame als de cross met type aanduiding C15 C (de laatste C staat voor "competition") en dan het volgnummer bvb 523, het motorblok van de trial had als aanduiding C15 T (de T staat voor Trial) en dan het volgnummer bvb 2044 met deze nummers kun je in de lijsten van BSA het bouwjaar terugvinden, voor bovenstaande nummers is dat het jaar 1963
de C15 S (cross) had als aanduiding op het frame eveneens C 15 C zoals de trial, het waren trouwens dezelfde frames, op het crossblokje was de aanduiding C 15 S waarbij de S stond voor Scrambler (cross), het C15S blok verschilde op volgende punten van het T blok, bij de crosser hadden we een versnellingsbak met dikkere tanden en andere verhoudingen, de compressie van het S blok was 10 ipv 8 voor de trial, de cilinderkop had een grotere doorlaat evenals een grotere carburator, de veren in de voorvork waren zwaarder van uitvoering en uiteraard waren er de noppenbanden die de S een stoere look gaven.
spijtig genoeg hebben beide motoren niet lang meegedraaid in de topcompetitie, daartegenover werden ze wel veel gebruikt op nationale evenementen en dan vooral in Engeland, daar gebruikte men een en dezelfde motor voor zowel cross als trial wedstrijden door gewoon de versnellingsbak en de banden te vervangen en veelal werden zelfs alleen maar de banden vervangen.
een zestal jaren geleden kon ik een C15 met competitieframe en trial blok op de kop tikken, in eerste instantie was het de bedoeling er een crosser mee te bouwen, het T blok werd vervangen door een SS blokje, dat is de sportversie van de gewone C15, met sportnokkenas idem als deze in het crossblok en met een compressie van 10/1, in het SS blokje heb ik de standaard boite vervangen door de crossboite en verder de motor helemaal gerestaureerd op de foto hieronder zie je de stand van zaken bij aankoop, en toen had ik de nummerplaathouder en de koplamp reeds weggenomen om de BSA wat meer cachet te geven.
hier zie je de C15 na een jaar hard labeur in S (Scramble/Cross) uitvoering
hier staat hij in trialversie, enkel de banden en de versnellingsbak zijn gewijzigd, gelukkig zaten er in het T blok gezonde tandwielen en wat het helemaal goed maakte was dat het ook nog eens de echte trialboite was met de juiste tandwielverhoudingen
aan de hand van de papieren die bij de C15 waren, het volgende:
een van de vorige Engelse eigenaars schreef in 1991 naar de BSA owners club met de vraag of de motor die hij dan in zijn bezit had een BSA C15 T (trial) was, blijkbaar had hij geen kennis van de letters die BSA gebruikte voor de aanduiding van de verschillende types motoren. we spreken hier natuurlijk over het jaar 1991 waar het internet nog maar in zijn prille beginfase stond, anders had hij daar zeker de lijst gevinden met jaartallen en types
hier het inschrijvingsboekje uit 1975 van een nog eerdere eigenaar, hier staat duidelijk vermeld , framenr: C15C 523 en motornr: C15T 2044, de eerste datum van registratie is 13 juni 1963, gezien de nummerplaat 865 DK werd de BSA bijna met zekerheid afgeleverd met verlichting en kilomterteller zodat hij aan zowel aan het gewone wegverkeer kon deelnemen maar ook aan de zogenaamde "long distance" trials zoals die in Engeland werden verreden, zowel overdag als s'nachts.
tenslotte nog dit, de C15 motoren van BSA hebben ze in redelijk grote getallen gemaakt, de Trial en de Crossuitvoeringen in minder mate, vaak zie je in "Old Bike Market" de C15 aangeboden als trial en crossmotoren, soms gaat het om omgebouwde wegmotoren, deze kun je herkennen aan het frame en uiteraard aan de motor, ofwel is het frame van het type "swan nek" ofwel worden de frames van de latere B40 en B25 gebruikt.