we schrijven het jaar 1950, Robert Smessaert pakt de ene overwinning na de andere met als resultaat dat hij dat jaar Kampioen van België wordt.
Roland Smessaert schrijft daarover:
In 1950 werd mijn vader kampioen van België, naar men mij vertelde heeft hij toen 28 crossen van de ongeveer 35 gewonnen dat jaar.
Dit was zeer goede publiciteit voor de motorenfabriek Sarolea, het was kort na de oorlog en de meeste mensen konden zich nog geen auto aanschaffen. Er werden dan ook veel Sarolea motos verkocht.
De geldprijzen waren toen nog zeer laag, het was nog echt voor de sport. Wel kregen ze bij winst een aantal liter olie van Castrol, Valvoline of van Electrion als prijs. Dikwijls werd toen nog na iedere reeks de olie ververst van de moto.
De winnaar van een cross werd dan gehuldigd bovenop een radiowagen van Radiobell en zo werd reclame gemaakt voor Sarolea.
Gezien er toen nog weinig zelf gefotografeerd werd werden de meeste fotos genomen door sportfotografen die de cross volgden en de volgende cross de fotos verkochten aan de renners op het rennerspark.
in 1950 werd deze foto genomen na een overwinning, aan supporters zeker geen gebrek, de 2de persoon van links is de vader van Lea Vermarke, links van Robert Smessaert met zijn helm nog op, staat De Clerck en rechts van hem Albert Gieregat
een tweede foto werd genomen om toch maar iedereen een kans te geven op de gevoelige plaat te staan
we schreven het al, in 1950 volgde de ene overwinnig op de andere, helemaal rechts zien we Frans de Lange, daarnaast Remy uit Bassevelde en daaronder de broer van Lea Vermarke, Robert op de Sarolea met beker
piloten aan de start in 1950, plaats niet gekend, met het nummer 22 Robert Smessaert (Sarolea) en met het nr 13 Ghislain Calle eveneens op Sarolea, wie kent er de andere piloten ?? zoals we kunnen merken was Sarolea zeer goed vertegenwoordigd in het crossgebeuren, echter een paar jaar later zou daar verandering in komen
Robert Smessaert werd in 1950 Kampioen van België te Eke, als je goed kijkt zie je dat het gezelschap hier samen met de "speaker" boven op het dak van de omroepbus staat
met de kampioenstrui even poseren voor de fotograaf, dat waren toen nog van die netjes gebreide truien
en nog eens op de foto met de kampioenstrui, let op de infrastructuur van de officials, een platbodem wagen en een tafel erop en men begon eraan
en nog een laatste kampioensfoto uit 1950, wat hier vooral opvalt is de achtervering van Sarolea, je zou denken dat deze motor reeds over een zwevende achtervering beschikte, echter dit is niet zo, het betreft hier nog altijd de plunjervering die weinig comfort bood
in 1951 reed Smessaert met het nr 28 maar wel terug op Sarolea, de kleur van de helm is nu wit waar hij vroeger bruin was
wanneer we het hebben over de pioniers van de motorcross in West en Oost-Vlaanderen dan bemerken we daar steevast de naam Robert Smessaert tussen, vanaf 1947/48 tot 1960 reed hij op diverse merken van motoren, zowel bij de BMB als de BLB en dat zowel bij de Seniors als bij de Internationalen, naast mannen als Van Heuverzwijn, Nic Janssens, August Mingels, René Baeten, Jeff Smith, Leon Liekens, enz.. om de motorcross te promoten richtte hij zelf crossen in op het kasteeldomein van "Chateau les Muguets" te Mariakerke bij Gent. Robert Smessaert was een gerespecteerd en te duchten piloot, die spijtig genoeg op26 mei 1960 tijdens de cross in Gistel (bij Oostende) verongelukte en nog dezelfde dag in Gent overleed, na jaren van stilte, weggeborgen foto's en kranteknipsels komt het verleden weer tot leven en dat mede door een mailtje van Robert zijn kleinzoon, Sam Smessaert, die het volgende schreef op de blog bij een foto van Gilbert Bleyaert.
Naam: smessaert Sam Titel: Robert Smessaert is mijn grootvader Reactie: samen met zijn vriend Robert Smessaert die vaak met FN reed en die later tijdens een cross verongelukte, laat hij ons een stuk motorcross geschiedenis na.
dat was kort maar goed samengevat want Smessaert en Bleyaert waren vrienden en ook Gilbert Bleyaert was een van de pioniers van het eerste uur.
Sam contacteerde zijn vader, Roland, die de zoon is van Robert Smessaert en alles van dichtbij meemaakte, de foto's rolden binnen en teksten vol mooie verhalen en details verschenen op mijn PC , in totaal haalde Roland een 60 tal foto's uit de oude doos naar boven die een mooie illustratie zijn van de loopbaan van zijn vader, dankzij hem en zijn zoon Sam kunnen we meegenieten van een stukje motorgeschiedenis, waarvoor onze dank.
als intro schreef Roland Smessaert het volgende:
Mijn vader is beginnen crossen in het jaar 47 of 48 met een motor van het leger. Waarschijnlijk door zijn goede prestaties is hij in 1950 voor het Belgische motormerk Sarolea gaan rijden. Deze crossmachienes werden toen door meerdere piloten gebruikt zoals U kunt merken op de oude fotos. Ook Gilbert Bleyaert,zijn vriend, reed toen met dezelfde crossmoto. Mijn vader kreeg door de Sarolea-fabriek een mecanieker toegewezen die elke zondag op de cross aanwezig was, waarschijnlijk niet alleen voor mijn vader gezien er meerdere Sarolea-rijders waren. Deze zeer goede mecanieker noemde Molly Debruyne en had indertijd een garage in Zulte.
Rond de jaren 60 is hij verhuisd naar Gent waar hij dicht bij de Vrijdagmarkt een grote autogarage had. Deze bestaat momenteel niet meer . ( Graag had ik nog wel eens info over deze man
)
wie kan er zich nog Molly Debruyne herinneren ??
een tevreden Robert Smessaert met zijn beker en bloemen in 1950, toen zat hij al in het zadel van een Sarolea.
Smessaert in aktie met de Sarolea tijdens de cross van Knesselare in 1950 (langs de Brugse vaart )
in achtervolging op het nummer 478 (wie kent de naam van deze piloot) foto genomen in 1950 tijdens de Cross van Knesselare op het terrein langs de Brugse vaart
foto van 1950 tijdens Knesselare cross langs de Brugse vaart, de Sarolea was hier nog uitgerust met plunjervering die maar een minieme veerweg toeliet zodat na een sprong op de grond komen met dergelijke zware machine niet altijd even comfortabel was.
terug een foto van 1950 tijdens de cross van Knesselare maar ditmaal van Gilbert Bleyaert ook wel eens "Pin of Pinne" Bleyaert genoemd, hij was een zeer goede vriend van Robert Smessaert. ook Gilbert Bleyaert zit hier in het zadel van een Sarolea.
Robert Smessaert in 1950 met enkele "officials" die hem de 1ste prijs overhandigen en de beker
Robert Smessaert in 1950 uitgedost in de typische crossoutfit van de jaren 50
Roland Smessaert shrijft daarover: De crossers reden toen in gewone broek of soms met een lederen rijbroek, in hemd met de hemdsmouwen opgerold als het te warm was, zonder handschoenen, met lederen laarzen uit de amerikaanse stock en een helm uit kurk.
rechtblijven was hier de boodschap, want zoals we zien, veel bescherming is er niet
Robert Smessaert gezeten op zijn Sarolea en terug met de 1ste prijs en de bloemen, door de talrijke overwinningen in 1950 zal Robert in 1950 Kampioen van België worden, meer daarover bij een volgende reeks foto's meer let op de man met een blik olie in zijn hand van het merk "AMALIE" reklame maken is van alle tijden.
Frans Baudoin is overleden, (info Peter Rietman), nu woensdag 29 juli 2009 wordt Frans om 11 uur te Heeze gecremeerd, samen met Frans verdwijnt een van de pioniers van de motorcross in Nederland maar ook in België
Peter Rietman schreef indertijd het volgende:
Het was Frans Baudoin die in 1949 de gelederen van de KNMV kwam versterken, Egmond a/d Zee had de eer deze talentvolle Brabantse crosser te mogen aanschouwen.
Hennie Rietman had in dat jaar weinig tegenstand en won elke wedstrijd hoe hij dat wilde, mannen als v Heukelom en de Koning waren voor Rietman een maatje te klein.
Zoals gezegd, toen kwam Franske op zijn Matchless, in het begin moest hij nog genoegen nemen met een tweede plaats, het tempo van Rietman was nog iets te hoog gegrepen.
Maar dat zou spoedig veranderen .
Hennie Rietman had al snel gezien dat hij in Frans in de toekomst een geduchte tegenstander zou krijgen en aldus geschiedde.
Frans Baudoin werd kampioen van Nederland in 1951 op BSA ( jawel ) en in 1954 op zijn vertrouwde Matchless.
In het jaar 1951 reed Baudoin zowel Rietman op BSA en in 1952 reden beiden op Matchless.
Tweemaal Kampioen van Nederland en in de Grand prix van Nederland 1953 een tweede plaats, diverse internationale overwinningen in binnen en buitenland.
In Randers Denemarken in 1956 tijdens de MOTOCROSS-DES NATIONS met het Nederlandse team een derde plaats, dit alles waren mooie resultaten van een echte motorsportman.
Naast het Motocrossen heeft Frans ook een mooie Garage opgebouwd.
Samen met mijn vriend Peter v Hassel heb ik Frans Baudoin die momenteel woonachtig is in Belgie, bezocht.
Dit was een onvergetelijke middag, diverse verhalen en anekdotes uit die tijd kregen wij daar te horen.
Frans bedankt.
Frans met het nummer 15 op de Matchless naast zijn concurrent August Mingels met de Sarolea 2 cilinder
Enige tijd terug kreeg ik een mailtje van Georges Verhelst uit Temse die het artikeltje over piloot Gaston Smet uit Steendorp bij Temse had gelezen op de blog, Gaston was een achterkozijn van me zegt Georges en een van zijn toenmalige concurrenten was Ghislain Calle en wat meer is, ik zie Ghislain nog om de maand in het biljartcentrum de Witte molen in St Niklaas waar we een partijtje biljart spelen en waar Ghislain nog ferme stoten kan uithalen op de biljart, het mooie daarvan is dat de oud piloot nog altijd in goede doen is voor zijn 88 jaar en zegt Georges, een fijn man om mee om te gaan.
Georges deed de moeite om me een aantal foto's te bezorgen van Ghislain van begin de jaren 50 waar hij meestal in de resultaten stond op een meer dan behoorlijke plaats met zijn Matchless of FN, ook een aantal foto's waar hij de beker in ontvangst mag nemen, dus een piloot die meedraaide in de voorste gelederen en waarvan we nu een aantal foto's het daglicht kunnen laten zien dankzij zijn biljartvriend Georges Verhelst . Mochten er nog mensen zijn die info hebben omtrent deze piloot van het eerste uur, graag een reaktie, hij was oa een concurrent van Robert Smessaert waarvan er binnen een paar weken mooie foto's op de blog zullen komen.
op deze foto staat Ghislain 2de van links naast de piloot op zijn BMW Rennsport uit de jaren 50, let op de "Plusfour" broek die Ghislain draagt, wie kent de snelheidspiloot op de BMW ?? (info: Leopold Nouwen, de man op de BMW is de bekende Nederlandse snelheidspiloot Piet Knijnenburg)
Ghislain (met helm) omringd door zijn talrijke supporters, let op de mannen met hun stofbril, het was nog de tijd dat de motorhelm niet verplicht was en een pet of een lederen muts dienst deden als bescherming
Ghislain Calle (2de van rechts) in het rennerspark met de Matchless 500
Ghislain met de bekers en omringd door Mevr Calle naast hem en ander schoon volk
wie weet er meer over de letters MCK op de helm van Ghislain Calle ?
ik weet het niet zeker maar ik denk dat we links mevr Calle in beeld hebben, wie weet het zeker? ( het is inderdaad Mevr Calle, info Georges Verhelst)
bekijk de resultaten van de motorcross op de Zwarte Berg 1956 op de grens van België en Frankrijk, Fifi (Yves Courouble) won bij de seniors , Jurion werd 2de en Calle op Matchless op een mooie 3de plaats
Moortsele 18 april 1954 werd terug afgesloten met een mooie 3de plaats.
een stralende Ghislain Calle op 88 jarige leeftijd (2de van links) in 2009
foto's: met dank aan Ghislain Calle & Georges Verhelst
van Eric Roels kreeg ik een aantal foto's die hij zelf genomen heeft in Gelaagputten van Stekene en waarvan hij niet meer weet wie het is, wie kan helpen ?
bij de foto's vermeld Eric het volgende:
datum van mijn foto's weet ik niet meer, zou mij niet verwonderen dat anderen ze herkennen, die dag won Heikki Mikkola (met baardje) bij de inters als ik niet mis ben, ook zie ik nog 2 gele suzuki's al de eerste ronde vooruit stormen op de rest..., de eerste die ik in de cross zag!
de foto's moeten begin de jaren 70 genomen zijn, gezien een van de eerste optredens van Suzuki
info Rudi Put: Dag Etienne De fotos van de Suzuki is van Roger Decoster en ik denk van 1975 met dit type van Suzuki werd er in 1975 gereden want met de vorige types van Suzuki liep de knalpijp in een soort omgekeerde gebogen Z van onder het kader naar boven en met het model van 75 liep de knalpijp van boven tussen en langs het kader ik stuur je enkele fotos door om het verschil te laten zien .
Ps ik kan verkeerd zijn maar ik denk het niet er zullen nog wel reacties komen !!!!!
Jan Rombouts is onlangs overleden maar bij velen leeft hij verder, op een schijfje die ik kreeg van Leopold Nouwen /Marnix Vanslembrouck heb ik vele foto's staan van Jan Rombouts en het zou zonde zijn deze niet op de blog te plaatsen en Jan nog een keer in aktie te zien, maar er is meer, op diezelfde foto's staan er ook andere piloten die zeker naam en faam hadden in die periode maar waarvan ik de namen niet meteen ken, wie ze wel kent mag ze me laten weten en de foto's zullen er meer waarde door krijgen.
Leopold Nouwen schreef een afscheidsgedicht voor Jan Rombouts.
deze foto werd genomen op de Kattekensberg in 1949, Jan Rombouts met het nummer 41, wie is nr 83 ? (nr 83 is Louis Dekeersmaeker: info Albert Leeten-Vromans)
foto van 1950 genomen te Herenhout waar Rombouts met het nr 61 de tweede plaats behaalde, wie is de man met het nr 59 en wie is de piloot tussen 61 en 59 in (nr 59 is Marcel Sterckx: info Albert Leeten-Vromans) (de piloot tussen nr 61 en 59 is marcel Verhaegen: info Leopold Nouwen-Poelmans)
een duel tussen 2 stalgenoten bij de senioren te Ronse in 1951, Rombouts met het nr 11 op zijn Sarolea, wie is nr 14 (nr 14 is Jozef Deconinck: info Albert Leeten-Vromans)
start van de Seniorenreeks te Temse 1951 waar Rombouts nr 11 triomfeerde met Sarolea, wie is nr 14 op FN, nr 12 op Matchless, nr 155 op ??, nr 35? op Triumph, nr 7 op Sarolea ( nr 11 is Jan Rombouts, nr 14 is Jozef Deconinck, nr 12 is Antoon Roes, nr 155 ?, nr 35 is Camille Fruythof, nr 7 is Gaston Smet, nr 103 is Petrus Maes: info Albert Leeten-Vromans)
Senioren 1952 te Akkergem waar Rombouts met het nr 11 op zijn Sarolea 4de werd, wie is nr 45? (nr 45 te Akkergem is Govaert , voornaam ?: info Marnix Vanslembrouck) (nr 45 is Victor Govaerts : info Leopold Nouwen-Poelmans
1952 te Bouwel, wie is de Senior met het nr 43 op zijn Sarolea piloot nr 43 te Bouwel is Albert Verhaegen: info Marnix Vanslembrouck
eveneens te Bouwel 1952, Jan met het nr 11, wie is de piloot met het nr 14 op zijn AJS en wie zijn de anderen ?? (nr 43 is Albert Verhaegen info: Leopold Nouwen) (nr 11 is Jan Rombouts, nr 14 is Marcel Verhaegen, nr 27 is Firmin Eeckhout, nr 34 is Rene Hendrickx, nr 12 is Antoon Roes , nr 1 is Jos Vanpee : info Albert Leeten-Vromans)
prijsuitreiking voor de Senioren te Eke 1952, wie is nr 27 ? (nr 11 is Jan Rombouts, nr 27 is Firmin Eeckhout: info Albert Leeten-Vromans)
op pinkstermaandag 1 juni 2009 trok ik om 6 uur s'morgens mijn ogen open en het eerste waaraan ik dacht was dat het vandaag zou gebeuren waar ik toch 50 jaar heb op gewacht, nml starten in mijn eerste motorcrosswedstrijd, ik heb vroeger wel aan het gas gedraaid van Sarolea's, FN's en CZ maar nooit in wedstrijdverband, op het circuit heb ik wel aan veel wedstrijden meegedan, dat wel, maar deze 2 zijn niet te vergelijken.
toen ik een mannetje van een jaar of 8 a 9 was, was ik er vast van overtuigd dat ik later deel zou nemen aan motorcrosswedstrijden zoals mijn grote voorbeelden uit het dorp waar ik woonde.
dus, om 7 uur stond ik al in Lotenhulle om Willy Van Parijs, ex crosser op CZ en retrocross liefhebber op te halen en om 8h20 stonden we al op onze plaats op het prachtige circuit van MC Lille op de Breugelheide in Lille, ( http://www.mc-lille.be/ ) de mensen zijn daar gemoedelijk en vriendelijk en de accomodatie is daar prima, dus dat begon al goed.
een eerste probleem was er al bij de inschrijving omdat het nummer 15 dat ik op mijn nummerplaten had reeds bezet was, maar de man achter de inschrijftafel loste dat kalm en bedreven op en met een streepje plakband maakte ik daar het nummer 75 van, dus ipv van met het nummer 15 (een van de nummers waar mijn vroeger idool Alex Jennes mee reed) start ik nu met het nummer 75, is dat een goed of een slecht teken, ikzelf schonk er niet veel aandacht aan als er maar gereden kon worden.
voor de trainingen van mijn reeks was ik al te laat want mijn "concurrenten"" zijn al duchtig gas aan het geven terwijl ik nog een laatste inschrijvingsformulier aan het invullen ben.
geen paniek want door de jaren en de ouderdom zijn we al aan vanalles gewoon geraakt, de CZ 360 van 1964 wordt uitgeladen en vanaf dat moment komt er regelmatig een blogbezoeker een praatje maken , (ze herkennen de motor van op de blog.) daardoor vergeet ik een afspraak met Aloïs Peeters na te komen die een en ander had meegebracht voor me .
ik begin me nu toch al een beetje zorgen te maken om aan de start te komen van mijn eerste wedstrijd zonder het parcours van dicht bij te hebben gezien, ik denk aan de situatie van een paar jaar geleden in Rockanje (Nederland) waar ik aan een snelheidsdemorace deelnam met de 350 Triumph zonder training, en in de 2de ronde op een gewijzigd stuk circuit de kontrole over de motor verloor en zwaar onderuit ging, gelukkig alleen maar met blikschade.
maar als de nood het hoogst is is de redding meestal nabij, en deze vescheen in de gedaante van Johnny Moonen getalenteerd speaker op de Breugelheide en ex piloot, Johnny regelde voor mij een prive training vlak voor de start van de wedstrijd, het is toch gemakkelijk als je hier en daar een goed geplaatst persoon kent.
de eerste kennismaking met een zandcircuit viel zeker niet mee, zulke dingen hebben we in West Vlaanderen niet, in het mulle zand is het lastig rijden en af en toe zat ik naast mijn derde versnelling, bovendien had ik vanuit mijn ooghoek gezien dat er nog een tweede piloot op het circuit rondtoerde die ik soms wel en soms niet zag en tot overmaat van ramp begon ik me in te beelden dat ik op een bepaald moment een verkeerde afslag had genomen en in tegengestelde richting over het circuit reed, je kunt je voorstellen als je dan voor een springberg komt en de (ingebeelde) kans bestaat dat er vanuit de tegenovergestelde richting ook iemand over de berg komt gereden, dat de grote lol er dan wel vanaf is, in een nuchtere reflex dacht ik, mocht ik mogelijks in een verkeerde richting rijden dan zouden baancommisarissen toch wel driftig met de vlag staan zwaaien, maar ze waren de kalmte zelve en tegen het moment dat ik dat allemaal doorhad zat mijn training erop en mocht ik een nummertje trekken voor het spannenste moment van de dag, de start.
nummer 31 was mijn startnummer, maar ik plaatste me toch helemaal aan de buitenkant en was vast van plan niet in de voorste gelederen te starten, starthekkens omhoog , dan de groene vlag gevolgd door het bord 20'' en dan 5" en hup we waren weg, zo gemakkelijk gaat dat, vooral als je als laatste vertrekt en maar te volgen hebt, ik had direkt het gevoel dat ik toch redelijk goed diegene die vlak voor me reden kon volgen, maar voor hoelang, tot ik na een halve ronde halverwege een bocht het gas erop zette maar niet meer vooruit ging en door gebrek aan trekkracht de motor op zijn zij ging en ik ernaast, ketting eraf en achterwiel geblokkeerd, finito eerste reeks.
ik had al min of meer voor mij zef uitgemaakt dat het erop zat voor vandaag, ik wilde de oorzaak kennen waarom de kettingspanner aan de tandwielkant afgebroken was, Werner Castelijns, houvast in slechte tijden maakte me direkt een nieuwe spanner met geleende stukken van andere piloten (dat geeft je een goed gevoel), maar het heeft niet mogen zijn, de een na de andere kwam kijken wat er was voorgevallen (ook dat geeft je een goed gevoel) en een paar CZ specialisten, incluus Willy, raden me toch aan eerst een kettinggeleider te plaatsen alvoor weer van start te gaan, zoniet riskeerde ik weer hetzelfde tegen te komen.
niets aan te doen, volgende keer beter, dat is mechanische sport, één vijs verkeerd en je kunt het vergeten, toch een mooie dag met dank aan:
Willy Van Parijs voor de technische en morele steun Werner Castelyns voor het maken van de kettingspanner Aloïs Peeters voor het bezorgen van de retro mond/neus beschermers Johnny Moonen voor het verzorgen van een prive training, en mijn naam een paar keer te laten weergalmen over de heide Jef De Cnodder voor het plaatsen van het leuke tekstjes in de "Motor Gazet" en op zijn site (zie ook Jef zijn site: http://blog.seniorennet.be/crossertje/) de Makke voor het nemen van de foto's (zie de fotosite van Makke http://picasaweb.google.com/makke1007 )
en alle andere die meehielpen de dag goed te doen verlopen
links uw dienaar op de CZ, rechts redder in nood Werner Castelyns met de Suzuki 250
een beetje rook bij de start, te wijten aan een beetje meer olie bij de naft, kwestie van geen vastloper te rijden met de nieuwe zuiger (foto: de Makke http://picasaweb.google.com/makke1007 )
de Mooie Matchless van Jac Schoofs die op methanol staat en aardig goed vooruit gaat
Willy wijst Jac erop dat de achteras van de Matchless het zwaar te verduren heeft gehad
aan supporters geen gebrek (foto: Lucien Scaillet)
begin de jaren 60 met de Rickman Triumph Metisse (foto: Lucien Scaillet)
Scaillet (2) gevolgd door Donald Rickman in 1956
Hubert Scaillet op FN (68) tijdens de GP van België 1956 op de Keiheuvel te Balen
Hubert Scaillet met de FN wordt gevolgd door Raymond van Obbergen op Matchless, let op de bescherming bovenaan de cilinderkop van de FN, deze diende om de min of meer open kleppen toch wat af te schermen voor stof en dergelijke, alle andere motoren hadden toen reeds gesloten kleppenkasten ofte "rockerboxen"
Scaillet met een van zijn tijdsgenoten Roger Vanderbecken (8 Triumph) in de achtervolging
de naam Hubert Scaillet doet bij velen een belletje rinkelen, hij was dan ook een van de toppers op motorcrossgebied gedurende de jaren 50 en begin de jaren 60.
Hubert was de zoon van Lucien Scaillet die als autopiloot forure maakte en woonachtig was in Spontin (Belgische Ardennen)
Hubert Scaillet, geboren in 1935, begon begin de jaren 50 met de motorcross en had in 1954 reeds de titel van Kampioen van België 500 cc Junioren op zak.
het jaar daarop pakte hij in het zadel van zijn FN de overwinning bij de senioren op de de Citadel van Namen, dat zelfde jaar stapte hij over naar de Inters waar hij moest opboksen tegen de reeds gevestigde waarden zoals een Mingels, Broer Dirkx, Johnny Draper , René Baeten , Bill Nilsson en alle andere toppers van deze periode .
dat Scaillet zo maar geen meeloper was verteld ons de eindstand van het wereldkampioenschap 500cc 1957 waar hij een 9de plaats wist te veroveren, niet slecht voor iemand die nog maar een paar jaar meedraaide op het hoogste niveau.
in 1958 won hij met de FN fabrieksmachine de grote prijs van Oostenrijk in Sittendorf, hij bleef dit jaar bevestigen en het kwam zelfs zover dat hij enige tijd meespeelde voor de wereldtitel tot pech en een valpartij roet in het eten kwam strooien, Scaillet eindigde 5de in het WK zonder dat hij alle GP's had kunnen rijden, hij werd dat jaar 2de in het BK achter René Baeten .
nadat FN eind 1958 de crossaktiviteiten stopzette reed Hubert Scaillet in 1959 op Matchless waarmee hij opnieuw goed van leer gaf oa weer in de GP van Oostenrijk waar hij als derde eindigde achter Lundin en Broer Dirkx.
niet echt tevreden over de Matchless ruilde hij deze begin de jaren 60 in voor een Triumph waarmee hij in 1962 Kampioen van België bij de Inters werd, in 1963 werd hij terug Kampioen van België bij de Internationalen ditmaal op de Triumph Metisse die toen zeer populair aan het worden was.
met de Triumph's behaalde hij een aantal goede resultaten in de GP crossen en in de motocrosses des Nations waar hij tussen 1956 en 1964 6x aan deelnam.
Hubert Scaillet was zeker een van de betere rijders van zijn tijd, met een klein beetje geluk sleepte hij misschien een WK titel in de wacht
in 1986 kwam Hubert Scaillet om in een auto ongeval, hij had op dat moment een garage in Spontin, hij was toen 51 jaar, een van de mannen die in België het crossgebeuren groot hielp maken was niet meer.
Hubert Scaillet op de frontpagina
met de FN (2) voor August Mingels (28) in 1957
hier met de Triumph 500 2 cilinder begin de jaren 60
Hubert Scaillet in burgerkledij
in 1965 met de Triumph Metisse in Ronquieres (Inters)
Hubert Scaillet had de naam een snelle starter te zijn, hier op kop in 1962 te Leuven (Inters) wie kent de namen van de anderen ??? nr 21 zou Sten Lundin moeten zijn (info Lucy en Leopold Nouwen) met nr 31 is Jeff Smith, achter Scaillet Jef Teuwissen en nr 42 is Roger vanderbecken.
met de prachtige Metisse Triumph in Marche en Famenne
even de Metisse de sporen geven om zijn belager af te schudden, ik denk dat het Roger Vanderbecken is
voorstelling van de Nationale ploeg tijdens een Cross des Nations ?, (Hubert Scaillet 3de van links) wie zijn de anderen ??? uiterst links meen ik Jan Rombouts te herkennen (info Lucy en leopold Nouwen) deze foto is zeker geen voorstelling van de Motorcross der Naties, maar een Belgische ploeg die afgevaardigd werd voor één of andere wedstrijd in het buitenland, vermoedelijk Frankrijk. Hier hebben we uiterst links Jan Rombouts,daarnaast Fernand Neri, achter Scaillet loop Jef Teuwissen,naast Scaillet Lucien De Soete, afgevaarde dhr Vervoelt en daarachter Roger Vanderbecken.
op onderstaande link kun je de Cross des Nations 1964 in Hawkstone Park Engeland bekijken, als je goed luisterd dan hoor je op bepaalde momenten de naam Scaillet vernoemen, het was de laatste Cross des Nation waaraan hij deelnam, en tevens het debuut van Sylvain Geboers die daar een prachtprestatie neerzette. http://motorbikearchives.com/Video-Gallery/High-Resolution/1964-Motocross-des-Nations.html
(voor de mensen die niet over een snelle PC beschikken laten best het filmpje eerst wat opladen door op pauze te klikken )
foto's: met dank aan Lucien Scaillet (zoon van Hubert) Videotip: Peer Bijnen (Ned.)
In Nederland laat de naam Rietman bij de oudere motorsportliefhebbers direct een belletje rinkelen, Hennie Rietman "de Leeuw van Doetinchem" is zo een beetje de stamvader van de crossende Rietman's, hij speelde het klaar om als internationaal met het H1 nummer te rijden.
de anderen zijn misschien minder gekend maar reden toch elk voor wat ze waard waren, één onder hen laat na zovele jaren terug van zich horen en het zal velen plezier doen terug een Rietman in de resultaten te zien verschijnen, maar straks meer daarover.
hier een kort overzicht:
Hennie Rietman met de leeuw op de helm en H1 nummer op zijn BSA Goldstar
de broer van Hennie, Gerrit Rietman
de zoon van Hennie, Hans Rietman hier met de Greeves
Ronald Rietman (broer van Peter Rietman en Hennie was zijn oom) reed indertijd met het H3 nummer bij de Internationalen 4 taktklasse
Peter Rietman, (broer van Ronald en Hennie Rietman was zijn oom) hier op de Maico in 1972, het is deze Rietman die na meer dan 30 jaar zijn come-back maakt in de wondere wereld van de motorcross.
hij doet dat met deze prachtig gerestaureerde Maico 250 cc uit 1969
hier zien we Peter aan het werk met de Maico tijdens de classiccross in Utrecht, hij rijdt er in de categorie 60+ , zo te zien is hij het rijden nog niet verleerd en komt nog gezwind van de grond
zoals in de jonge jaren, voet vooruit en het gas erop, zo gaat men in stijl door een bocht
op onderstaande foto zien we Peter Rietman (rechts) met een van zijn jeugdidolen Jeff Smith (links) tijdens de classiccross in het Nederlandse Rhenen 2004. Peter is ook de man die regelmatig een spannend pré 65 verhaal schrijft voor deze blog, met bijhorende foto's, en ons zo de tijd van vroeger nog eens laat beleven, nu zit hij zelf weer in het zadel en we wensen hem alle succes toe
Oud motorcrosser Jan Rombouts overleed na een slepende ziekte op maandag 4 mei 2009 in het ZNA Jan Palfijn Middelheimziekenhuis te Antwerpen. Rombouts werd 83. Volgens de wens van de overledene, zal de uitvaartplechtigheid en het uitstrooien van de as in alle intimiteit plaatsvinden op vrijdag 8 mei 2009.
Rombouts werd geboren te Mortsel op 22 maart 1926. Hij droomde van een voetbalcarrière bij Berchem Sport. De dag dat hij een motorcross bezocht werkte dat fascinerend op hem. Beïnvloed door het geronk der machines begon Jan te sparen tot hij een aftandse legermotor kon kopen. Rombouts werd door de heer Alfred van Brussel ingelijfd bij AMV-Mortsel.
In 1949 demonstreerde de Antwerpenaar voor het eerst zijn kunde binnen de omheining van de Zoete Waters te Oud-Heverlee. De crossfans leerden hem kennen als een begaafd en gedreven piloot. Jan was tot daverende rushes in staat en gaf zich nooit gewonnen. Romboutsaanwezigheid betekende strijd!
Hij maakte in elke categorie snel furore. In 1953 werd de eerste vergunning als elite gesigneerd. Jan was geroepen om een wereldvedette te worden. Maar Dame Fortuna spaarde hem niet : pech en verschillende breuken remden zijn opgang. Toch bleef hij van 1953 tot en met 1960 één van de beste Belgische piloten.
De man van de snelle starts had een uitgesproken voorkeur voor harde terreinen. Te Marche, Mettet, Stekene, Eke, Wannegem-Lede en Tiegem bracht de motorduivel met schitterende zeges de toeschouwers in vervoering. De BMB selecteerde hem in 1956, 1957, 1958 en 1959 voor de Motorcross der Naties .
Rombouts ,een graag geziene figuur in de motorcrosswereld, kon raak en leuk uit de hoek komen. Het rijnummer 10 was als sportman groot van kwaliteit en als mens een goede en betrouwbare vriend. In 1962 hing hij zijn valhelm aan de haak.
het is zover, de CZ heeft zijn wederoptreden gemaakt in het mulle zand, en geloof me, alle arbeid was de moeite waard, want zeg nu zelf, een ritje op een crosser van 1964 die op alle toerentallen even hard wegtrekt en een vering die meer dan zijn werk doet, meer moet dat niet zijn.
ik zou er nog een paar bladzijden kunnen over schrijven maar dat zou eentonig worden, beter dan duizend woorden zijn een paar foto's, veel spektakel is er nog niet te zien, het was trouwens zo'n kleine 25 jaar geleden dat ik nog in het zadel van een CZ zat, maar het viel allemaal goed mee, de armen en benen hielden goed stand, enkel aan de rugspieren moeten nog wat gewerkt worden.
ik heb nog een paar foto's van vroeger (1984 ) teruggevonden met de toenmalige CZ 380 en heb ze onderaan toegevoegd.
normaal was de eerste confrontatie in wedstrijdverband voorzien op 13 april in Ranst maar deze dag heb ik andere plichten te vervullen en de aftrap is verschoven naar 4 juli in Wommelgem.
PS: voor ik het vergeet: dank aan de mensen die me met raad en daad hebben bijgestaan tijdens de restauratie
een streepje zand doen opvliegen aan het achterwiel, daar keek ik vroeger altijd naar toen ik als klein mannetje naar de echte crossers ging kijken, en hoe hoger het zand opvloog des te hoger schatte ik de kwaliteiten van de piloot
een beetje uit het zadel komen voor het kleine sprongetje die eventueel kan komen, bij het paardrijden noemt men dat "verlichte zit"
een beetje balanceren om het spel in evenwicht te houden
voet vooruit voor het geval je hem dringend nodig hebt
nog een keer het bergje op ....
en dan nog even poseren voor de fotograaf
dit is een foto uit 1984 met de CZ 380, iedere zondagmorgen werd er gereden om de stress van de voorbije weg te werken, of de "kater" van de vorige avond te verjagen
toen kon er bijna overal nog gereden worden zonder veel problemen, zoals hier in de putten van Ampe te Egem
Leon Sagaert uit Meulebeke kunnen we zo stilletjesaan een monument gaan noemen in crossend Vlaanderen, steeds trouw gebleven aan de MCB - MCLB, begon hij in 1962 (hij was toen 18 jaar) in het zadel van een Greeves aan zijn crossavontuur.
dat het zou doorlopen tot op de dag van vandaag (hij werd in maart 2009 65 jaar), met een onderbreking van een aantal jaar weliswaar, is toch uniek te noemen.
de vele overwiningen en podiumplaatsen ga ik hier niet opnoemen, want het zou een saaie bedoening worden, maar om even te illustreren wat Leon zoal bij elkaar heeft gereden, een paar honderd bekers sieren zijn zaak in Meulebeke en onlangs heeft hij er een aantal moeten verwijderen door plaatsgebrek, daarvoor moet je toch al een aantal keer op het podium hebben gestaan.
hoogtepunten op het palmares is zeker de 2 keer dat hij Belgisch kampioen werd bij de sidecars in 1983 en 1986 en de 2 maal dat de Rally Parijs Dakar met een zijspan werd gereden in 1983 en 1986 (1986 = het legendariche jaar dat Thierry Sabine omkwan in die helikoptercrash)
maar laten we eerst eens kijken naar foto's uit zijn beginperiode als solo en sidecarpiloot
te Wetteren in 1962 of 1963 met de Greeves 24MDS 250cc
te Pamel begin de jaren 60 weer met een Greeves maar nu met een Griffon
spectaculaire toestanden te Kortemarkt 5/10/1969
het begin van een lange periode als zijspanrijder, terug met Greeves maar nu als zijspancombinatie , hier zien we hem met bakkenist Eric Tiffaert in 1972, Leon laat zijn spierballen rollen
terug met Eric Tiffaert in de bak en gesponserd door Massey Ferguson, het legendarische tractormerk
Kluisbergen 27/4/1975 nog steeds met de trouwe Greeves maar nu met Rudy Volder als bakkenist, Leon kwam als eerste over de meet maar werd gediskwalificeerd omdat Rudy uit de bak was gevallen
Zomergem 5/8/1979 de Greeves is vervangen door Yamaha
Oostkamp 16/4/1979 Leon Sagaert (20) met Yamaha vertrekt op kop en is op weg naar een zoveelste podiumplaats, nr 3 is Oostkampenaar Paul Claeys
Wortegem - Petegem 1979 Leon Sagaert (2) Yamaha, Wiliam Goethals (22) Paul Clays (3) , wie herkent de anderen, Freddy Versluys zit er ook tussen maar ik weet niet waar
hier nog een tweetal mooie aktiefoto's van Gerrit Does
hier met de Husqvarna 250 tijdens een cross van Reusel ( Nederland)
hier tijdens de Inter. cross van Budel 1970 (Nederland)
Gerrit Does, we schreven het vroeger al, is er niet een van 13 in een dozijn en dat kun je zien aan de decoratie (in Nederland noemen ze dat een lintje) op zijn zondags kostuum, hij werd namelijk eind vorig jaar door de Nederlandse Koningin Beatrijs tot Ridder geslagen in de Orde van Orange Nassau, dit voor het vele werk die hij doet voor de Nederlandse BMX federatie ( zie zijn website www.univofbmx.com )
hier kunnen we dus echt spreken van "Adel in het Zadel" al is het dan met enige vertraging.
let op de typische kledij van de jaren 60 , jet helm, lederen broek, laarzen met gespen en de lange kousen een randje over de laars, mooi om zien
iedere overwinnaar straalt bij het ontvangen van de bloemen, zo ook Julien
het startnummer 1 wordt je niet zomaar aangeboden, die moet je bijeenrijden
een CZ waarvan er niet veel gemaakt zijn.
Julien De Roover is altijd nauw verbonden geweest met CZ, op een klein zijsprongetje met Maico na, tot over enkele jaren reed hij retrocrossen met de vertrouwde CZ en tot op vandaag is het nog altijd zijn merk.
iemand die we zeker niet mogen vergeten is wel een piloot als Julien De Roover die eind de jaren 60 toch wel bij de toppers van het Belgische crossgeweld hoorde. Julien debuteerde begin de jaren 60 in de brommercrossen en ging, zoals zo velen, over naar de motorcross in het zadel van het toen zeer populaire merk CZ waarmee hij talrijke overwinningen op zijn naam zette, later trad zijn jongere broer Gilbert in zijn voetsporen, maar dat is voor een andere keer.
de jonge Julien De Roover uit Booischot tijdens een brommercross, de vrouwelijke fans kijken aandachtig toe, me dunkt
hier met de CZ 2 pijper in de kop van het peleton om het in rennerstermen uit te drukken, hier zit nr 45 nog voorop (wie is deze rijder?)
hier wordt de aanval ingezet
en vervolgens op weg naar een zoveelste zege
met de 360 zijpijper in Beerzel 1969
Rijmenam 1971 met de Yellow tank CZ en weeral op kop
Nismes 1971
pure klasse gecombineerd met een spectaculaire rijstijl
eerst even iets anders, een aantal mensen zonden me een mailtje met de vraag of alles wel OK was met me omdat er een tijdje niets nieuws op de blog te zien was, in ieder geval dank voor de bezorgdheid, maar alles is prima in orde, de restauratie van de CZ en een beetje blogschrijfmoe waren de oorzaken van deze "stand by" eerst zet ik een paar foto's van de CZ restauratie op de blog en dan komen er foto's van oa Julien De Roover, Leon Sagaert , Gerrit Does , André - Jean Pierre en Remi Vromans , Jan Rombouts, Jos Vermeiren, Alex Jennes enz enz... ook naar de restauratie van de BSA Goldstar scrambler van Guy Labbe zullen we regelmatig een kijkje gaan nemen.
en last but not least op tijd en stond een paar foto's van de retrocross, alleen maar om te verwijzen naar de retrocross site bij uitstek http://www.katesretropage.be/ waar regelmatig een en ander te lezen valt.
en nu een paar foto's van de CZ waarmee ik dit jaar een aantal retrocrossen zal "proberen" te rijden, ik ben in ieder geval al begonnen met wat conditie training zodat ik de 360 in bedwang kan houden
zoals hij was, de fransen noemen dat "dans son jus"
afbreken gaat rap maar kan ook stresserend zijn omwille van de vraag "wat ga ik hier vinden"
hier heb je het al, gebroken segmenten en kapotte zuiger
hier en daar een kleine verbouwing
nu kan het snel gaan met de wederopbouw
als alles netjes klaarligt dan is het zoals vroeger met een "Mecano" spelen
het motorblokje, al zeg ik het zelf, komt als uit de fabriek
even de nummerplaten erop
en af, 4 maal kicken en hij pruttelde er rustig op los, het leven kan soms schoon zijn
er begint wat te bewegen in West Vlaanderen op het gebied van oude crossmotoren, meer en meer zie ik links en rechts mensen die bezig zijn met de restauratie van een oude crosser. hieronder enkele foto's van het Goldstar project van Guy Labbe, goed gekend in Triumph middens maar hier duidelijk verleid door de charmes van een Goldstar crosser.
Guy kocht de Goldstar "dans son jus" in het Franse Roubaix van oud crosser Robert Devoldre, zeker gekend bij de ouderen onder de crossliefhebbers, Devoldre kocht de machine in 1955 en stuurde de BSA menigmaal als eerste over de meet.
prachtig project en we kijken uit naar het verder verloop van de werkzaamheden