Mijn andere blogs
  • etienne willems
  • historicmotorraces
  • oudecrossmotoren
  • oudecrossmotoren2
  • klik ook eens op deze site's
  • bultaco
  • www.deoudegarde.be
  • www.katesretropage.be
  • classic motorcycle racing
  • crossertje
  • maicorijdersclub
  • alle musea
  • mikkola site jw van essen
  • mikkola site guy Jamar
  • Inhoud blog
  • Reunie ex motorcrosspiloten in Zedelgem
  • stoere crossers op zware moto's
  • Tentoonstelling Jos Van Impe
  • Etienne Braekevelt
  • Louis (Wiet) Geboers
  • Raymond Bodart
  • crossende juffrouw
  • boeken Jos Van Impe
  • Boekel 1958
  • Willy Baeke
  • Jim Fierant
  • Lars Gustafsson
  • Julien Luxem
  • Leopold De Cuyper
  • Stoere crossers op zware moto's
  • André Vanheuverswijn overleden
  • Boek over Belgische piloten en circuits van auteur Jan Kerckhof
  • Gerard Wigman's plakboek (7)
  • Gerard Wigman's plakboek (6)
  • Gerard Wigman's plakboek (5)
  • Gerard Wigman's plakboek (4)
  • Gerard Wigman's plakboek (3)
  • Gerard Wigman's Plakboek (2)
  • Gerard Wigman's plakboek (1)
  • Brabantsche Moto-cross
  • Renilde en Eric Moons (1)
  • Renilde en Eric Moons (2)
  • Greeves Griffon
  • Boek over motorcross in Imola (Ita.)
  • Andre Vandevijver
  • Motorwijding
  • Roger Luts (deel 1)
  • Roger Luts (deel 2)
  • Roger Luts (deel 3)
  • oldtimer cross Spanje
  • Etienne Braekevelt
  • Gust De Groote (1)
  • Gust De Groote (2)
  • Gust De Groote (3)
  • Gust De Groote (4)
  • Old Timer Cross Spanje
  • nieuw motorcrossboek van Rene Vanden Driessche
  • in Memorium Ferdinand Theuwissen
  • BSA C15 Trial
  • René Baeten junior
  • Johnny Moonen
  • Julien Luxem / John Massis
  • trial oefen terrein
  • Robert Devoldre / Guy Labbe (1)
  • Robert Devoldre / Guy Labbe (2)
  • Robert Devoldre / Guy Labbe (3)
  • Palmer Noppe
  • boek: DE BRABANTSE MOTORCROSS
  • Herdenking René Baeten
  • Trial (2)
  • Trial
  • Flandria cross 50 cc
  • Greeves Hawkstone (Peter Heinen (Ned.)
  • Jan De Rooy / Peter Herlings (Ned)
  • Flandria 50 cc Cross
  • Charles Claes
  • Steve McQueen
  • Jozef Valy
  • nieuwjaarswensen
  • Adler (Guus Priem: Australië) 1
  • Adler (Guus Priem: Australië) 2
  • Adler (Guus Priem: Australië) 3
  • motorcrossboeken
  • Guus Priem (Ned)
  • Jan Clijnk
  • Cees Griekspoor
  • Frans Matton
  • Robert Smessaert (9)
  • Robert Smessaert (8)
  • Robert Smessaert (7)
  • Robert Smessaert (6)
  • Robert Smessaert (5)
  • Robert Smessaert (4)
  • Robert Smessaert (3)
  • Robert Smessaert (2)
  • Robert Smessaert (1)
  • Ossa project
  • Frans Baudoin (Ned)
  • Ghislain Calle
  • onbekend
  • Jan Rombouts
  • MC Lille cross
  • Hubert Scaillet (2)
  • Hubert Scaillet (1)
  • de Rietman's (Ned)
  • Jan Rombouts (in memoriam)
  • CZ restauratie (slot)
  • Leon Sagaert (1)
  • Suzuki
  • Gerrit Does Ned (3 )
  • Julien De Roover (2)
  • Julien De Roover (1)
  • CZ restauratie (5)
  • BSA Goldstar 500 restauratie (1)
  • Keiheuvel Balen
  • CZ restauratie (4)
  • musea
  • Jef Teuwissen (2)
  • Jef Teuwissen (1)
  • Frans Goossens (Ned) 2
  • Frans Goossens (Ned) 1
  • Hartelman en Wolsink
  • retrocross in Spanje
  • St Anthonis 1965 (Nederland)
  • Boek René Baeten
  • Marcel en Walter Verhaegen
  • Roger en Sylvie
  • Cor Turk (Nederland)
  • Brad Lackey / Heikki Mikkola
  • Luc Deyaert
  • Hennie Rietman en Sarolea
  • FN 1956
  • Henri Vromans
  • Firmin en Sylvain Liebens
  • Vic Eastwood (GB)
  • Willy Van Parys (2)
  • 50 cc crossers
  • Peer
  • restauratie CZ (3)
  • Bolderberg
  • Gerrit Does (Ned) 2
  • Albert Dirkx / René Baeten / Joël Robert
  • Jozef Liebens
  • restauratie CZ (2)
  • Husqvarna te koop
  • Willy Van Parys
  • Gilbert Jonckheere
  • Gerrit Does
  • Palmer Noppe
  • restauratie CZ (1)
  • Norbert Jonckheere
  • BSA B31 Bart Geerts
  • vervolg
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    poupehan
    blog.seniorennet.be/poupeha
    Foto
    Foto
    Julien De Roover
    Foto
    Foto
    Leon Sagaert
    Foto
    Foto
    Hubert Scaillet
    Foto
    Foto
    Robert Smessaert
    Foto
    Foto
    Gust De Groote
    Foto
    Foto
    Foto
    oudecrossmotoren3
    etienne willems
    01-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CZ restauratie (slot)
    het is zover, de CZ heeft zijn wederoptreden gemaakt in het mulle zand, en geloof me, alle arbeid was de moeite waard, want zeg nu zelf, een ritje op een crosser van 1964 die op alle toerentallen even hard wegtrekt en een vering die meer dan zijn werk doet, meer moet dat niet zijn.

    ik zou er nog een paar bladzijden kunnen over schrijven maar dat zou eentonig worden, beter dan duizend woorden zijn een paar foto's, veel spektakel is er nog niet te zien, het was trouwens zo'n kleine 25 jaar geleden dat ik nog in het zadel van een CZ zat, maar het viel allemaal goed mee, de armen en benen hielden goed stand, enkel aan de rugspieren moeten nog wat gewerkt worden.

    ik heb nog een paar foto's van vroeger (1984 ) teruggevonden met de toenmalige CZ 380 en heb ze onderaan toegevoegd.

    normaal was de eerste confrontatie in wedstrijdverband voorzien op 13 april in Ranst maar deze dag heb ik andere plichten te vervullen en de aftrap is verschoven naar 4 juli in Wommelgem.

    PS: voor ik het vergeet:  dank aan de mensen die me met raad en daad hebben bijgestaan tijdens de restauratie



    een streepje zand doen opvliegen aan het achterwiel, daar keek ik vroeger altijd naar toen ik als klein mannetje naar de echte crossers ging kijken, en hoe hoger het zand opvloog  des te hoger schatte ik de kwaliteiten van de piloot


    een beetje uit het zadel komen voor het kleine sprongetje die eventueel kan komen, bij het paardrijden noemt men dat "verlichte zit"


    een beetje balanceren om het spel in evenwicht te houden


    voet vooruit voor het geval je hem dringend nodig hebt


    nog een keer het bergje op ....


    en dan nog even poseren voor de fotograaf



    dit is een foto uit 1984 met de CZ 380, iedere zondagmorgen werd er gereden om de stress van de voorbije weg te werken, of de "kater" van de vorige avond te verjagen




    toen kon er bijna overal nog gereden worden zonder veel problemen, zoals hier in de putten van Ampe te Egem

    01-05-2009 om 21:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (2)
    23-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leon Sagaert (1)
    Leon Sagaert uit Meulebeke kunnen we zo stilletjesaan een monument gaan noemen in crossend Vlaanderen, steeds trouw gebleven aan de MCB - MCLB,  begon hij in 1962 (hij was toen 18 jaar)  in het zadel van een Greeves aan zijn crossavontuur.

    dat het zou doorlopen tot op de dag van vandaag (hij werd in maart 2009  65 jaar), met een onderbreking van een aantal jaar weliswaar, is toch uniek te noemen.

    de vele overwiningen en podiumplaatsen ga ik hier niet opnoemen, want het zou een saaie bedoening worden, maar om even te illustreren wat Leon zoal bij elkaar heeft gereden, een paar honderd bekers sieren zijn zaak in Meulebeke en onlangs heeft hij er een aantal moeten verwijderen door plaatsgebrek, daarvoor moet je toch al een aantal keer op het podium hebben gestaan.

    hoogtepunten op het palmares is zeker de 2 keer dat hij Belgisch kampioen werd bij de sidecars in 1983 en 1986  en de 2 maal dat de Rally Parijs Dakar met een zijspan werd gereden in 1983 en 1986 (1986 = het legendariche jaar dat Thierry Sabine omkwan in die helikoptercrash) 

    maar laten we eerst eens kijken naar foto's uit zijn beginperiode als solo en sidecarpiloot

       

    te Wetteren in 1962 of 1963 met de Greeves 24MDS 250cc



    te Pamel begin de jaren 60 weer met een Greeves maar nu met een Griffon


    spectaculaire toestanden te Kortemarkt  5/10/1969


    het begin van een lange periode als zijspanrijder, terug met Greeves maar nu als zijspancombinatie , hier zien we hem met bakkenist Eric Tiffaert in 1972, Leon laat zijn spierballen rollen


    terug met Eric Tiffaert in de bak en gesponserd door Massey Ferguson, het legendarische tractormerk


    Kluisbergen 27/4/1975 nog steeds met de trouwe Greeves maar nu met Rudy Volder als bakkenist, Leon kwam als eerste over de meet maar werd gediskwalificeerd omdat Rudy uit de bak was gevallen


    Zomergem 5/8/1979 de Greeves is vervangen door Yamaha


    Oostkamp 16/4/1979 Leon Sagaert (20) met Yamaha vertrekt op kop en is op weg naar een zoveelste podiumplaats,  nr 3 is Oostkampenaar Paul Claeys


    Wortegem - Petegem 1979 Leon Sagaert (2) Yamaha, Wiliam Goethals (22) Paul Clays (3) , wie herkent de anderen, Freddy Versluys zit er ook tussen maar ik weet niet waar


    Foto's: Leon Sagaert

    wordt vervolgd

    wie meer wil lezen over Greeves, klik dan op 

    http://www.kivas.com/greeves

    23-04-2009 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (1)
    12-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Suzuki
    een van de eerste Japanse crossmotoren die in Europa verschenen op de circuits waren deze van Suzuki



    de RH 66 -750 uit 1966





    de RH 67 -750 uit 1967



    RH 68 - 1 uit 1968



    de RH 68 -750 uit 1968, de voorvork lijkt verdacht veel op die van een CZ (zie ook de beschermhoezen van de vorkbenen) 




    de RH 69 - 750 uit 1969




    de RH 70 -750 uit 1970


    Olle Peterson, de eerste Europese fabriekspiloot van Suzuki op een RH 68 



    Olle Petterson met de Suzuki RH 69



    en dat ze goed gingen die Jappaners zien we zijn Olle zijn zegekrans, hier nogmaals met de RH 69


    foto's en info : met dank aan Rudi Put

    12-04-2009 om 20:40 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (1)
    06-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gerrit Does Ned (3 )
    hier nog een tweetal mooie aktiefoto's van Gerrit Does


    hier met de Husqvarna 250 tijdens een cross van Reusel ( Nederland)  




    hier tijdens de Inter. cross van Budel 1970 (Nederland)



    Gerrit Does, we schreven het vroeger al,  is er niet een van 13 in een dozijn en dat kun je zien aan de decoratie (in Nederland noemen ze dat een lintje) op zijn zondags kostuum, hij werd namelijk eind vorig jaar door de Nederlandse Koningin Beatrijs tot Ridder geslagen in de Orde van Orange Nassau, dit voor het vele werk die hij doet voor de Nederlandse BMX federatie ( zie  zijn website www.univofbmx.com )

    hier kunnen we dus echt spreken van "Adel in het Zadel" al is het dan met enige vertraging.

    Proficiat Gerrit

     



    06-04-2009 om 20:40 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    02-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Julien De Roover (2)
    mooie ongeforceerde rijstijl
     


    let op de typische kledij van de jaren 60 , jet helm, lederen broek, laarzen met gespen en de lange kousen een randje over de laars, mooi om zien


    iedere overwinnaar straalt bij het ontvangen van de bloemen, zo ook Julien


    het startnummer 1 wordt je niet zomaar aangeboden, die moet je bijeenrijden


    een CZ waarvan er niet veel gemaakt zijn.


    Julien De Roover is altijd nauw verbonden geweest met CZ, op een klein zijsprongetje met Maico na, tot over enkele jaren reed hij retrocrossen met de vertrouwde CZ en tot op vandaag is het nog altijd zijn merk.


    foto's: Julien De Roover

    02-04-2009 om 20:38 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    01-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Julien De Roover (1)
    iemand die we zeker niet mogen vergeten is wel een piloot als Julien De Roover die eind de jaren 60 toch wel bij de toppers van het Belgische crossgeweld hoorde.
    Julien debuteerde begin de jaren 60 in de brommercrossen en ging, zoals zo velen, over naar de motorcross in het zadel van het toen zeer populaire merk CZ waarmee hij talrijke overwinningen op zijn naam zette, later trad zijn jongere broer Gilbert in zijn voetsporen, maar dat is voor een andere keer.




    de jonge Julien De Roover uit Booischot tijdens een brommercross, de vrouwelijke fans kijken aandachtig toe, me dunkt


    hier met de CZ 2 pijper in de kop van het peleton om het in rennerstermen uit te drukken, hier zit nr 45 nog voorop (wie is deze rijder?)


    hier wordt de aanval ingezet


    en vervolgens op weg naar een zoveelste zege


    met de 360 zijpijper in Beerzel 1969


    Rijmenam 1971 met de Yellow tank CZ en weeral op kop


    Nismes  1971


    pure klasse gecombineerd met een spectaculaire rijstijl


    foto's: met dank aan Julien De Roover

    (zie ook deel 2)

    01-04-2009 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (2)
    26-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CZ restauratie (5)
    eerst even iets anders,  een aantal mensen zonden me een mailtje met de vraag of alles wel OK was met me omdat er een tijdje niets nieuws op de blog te zien was, in ieder geval dank voor de bezorgdheid, maar alles is prima in orde, de restauratie van de CZ en een beetje blogschrijfmoe waren de oorzaken van deze "stand by" eerst zet ik een paar foto's van de CZ restauratie op de blog en dan komen er foto's van oa Julien De Roover, Leon Sagaert , Gerrit Does , André - Jean Pierre en Remi Vromans , Jan Rombouts,  Jos Vermeiren, Alex Jennes enz enz... ook naar de restauratie van de BSA Goldstar scrambler van Guy Labbe zullen we regelmatig een kijkje gaan nemen.
     
    en last but not least op tijd en stond een paar foto's van de retrocross, alleen maar om te verwijzen naar de retrocross site bij uitstek  
    http://www.katesretropage.be/  waar regelmatig een en ander te lezen valt.
     

    en nu een paar foto's van de CZ waarmee ik dit jaar een aantal retrocrossen zal "proberen" te rijden, ik ben in ieder geval al begonnen met wat conditie training zodat ik de 360 in bedwang kan houden
     


    zoals hij was, de fransen noemen dat "dans son jus"


    afbreken gaat rap maar kan ook stresserend zijn omwille van de vraag "wat ga ik hier vinden"



    hier heb je het al, gebroken segmenten en kapotte zuiger


    hier en daar een kleine verbouwing



    nu kan het snel gaan met de wederopbouw



    als alles netjes klaarligt dan is het zoals vroeger met een "Mecano" spelen


    het motorblokje, al zeg ik het zelf, komt als uit de fabriek  


    even de nummerplaten erop



    en af, 4 maal kicken en hij pruttelde er rustig op los, het leven kan soms schoon zijn

    26-03-2009 om 21:25 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (1)
    06-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BSA Goldstar 500 restauratie (1)
    er begint wat te bewegen in West Vlaanderen op het gebied van oude crossmotoren, meer en meer zie ik links en rechts mensen die bezig zijn met de restauratie van een oude crosser.
    hieronder enkele foto's van het Goldstar project van Guy Labbe, goed gekend in Triumph middens maar hier duidelijk verleid door de charmes van een Goldstar crosser.

    Guy kocht de Goldstar  "dans son jus" in het Franse Roubaix van oud crosser Robert Devoldre, zeker gekend bij de ouderen onder de crossliefhebbers, Devoldre kocht de machine in 1955 en stuurde de BSA menigmaal als eerste over de meet.

    prachtig project en we kijken uit naar het verder verloop van de werkzaamheden












    06-01-2009 om 20:27 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Keiheuvel Balen
    Wie kan er An en Dieter behulpzaam zijn met het decoreren van hun zaak, ze willen namelijk retro foto's van de 15 augustuscross op de Keiheuvel in Balen in hun zaak ophangen, dat is een mooi initatief, alleen de foto's ontbreken nog, wie kan er meehelpen met affiches, foto's van zichzelf of anderen en zo opgenomen worden in een soort permanente tentoonstelling in De "Wascuyl" op de Keiheuvel in Balen. 

    met dank bij voorbaat, An en Dieter

    je kunt ze bereiken op onderstaand adres, tel, of mailadres  


      An en dieter
     De Wascuyl
     Sint jansstraat 105
     2490 Balen
     Tel 014687214
    info@wascuyl.be




    liefst foto's van een betere kwaliteit dan deze hieronder,

    Op de startfoto van 15 augustus 1953 te Mol - Gompel ( en dus niet van de Keiheuvel zoals er eerst stond) herkennen we v.l.n.r. : nr 52 René Baeten (Saroléa), nr.1 Nic Jansen (Saroléa), daarachter nr 18 André Van Heuverzwijn (Saroléa) en uiterst rechts A2 Jeff Smith (BSA). (info Leopold Nouwen, zie ook "reaktie")

    06-01-2009 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (1)
    29-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CZ restauratie (4)
    hier zijn we terug met de CZ 360 tweepijper, de schilder en plafondwerken in de garage en werkplaats zijn achter de rug en nu is het terug "CZ time".
     
    de laatste broodnodige onderdelen heb ik ondertussen gevonden en al een keer voorlopig op de motor gezet,  t'is niet te geloven maar het past allemaal.


    op deze foto zie je nog een keer wat de tand des tijds allemaal kan aanrichten en hoe de look van een motor totaal kan veranderen door een aantal niet originele onderdelen te monteren



    intussen zijn de wielen herspaakt met 4 mm spaken en de magnesium naven geparelstraald en voorzien van een paar lagen beschermcoating.
    een nieuw zadel, dat goed past en dat mooi aansluit tegen de tank kon er ook nog af, ondanks de Fortis en andere crisissen.
     



    de achtervering is vervangen door speciaal voor de retrocross ontworpen exemplaren.   



    de vaste originele voetsteuen werden  vervangen door opklapbare, het regelment laat geen vaste voetsteunen meer toe 


    een mooi ogend bijna origeneel tankje werd eindelijk gevonden en paste perfect op de bevestigingspunten van het frame



    een nieuwe gemaakt voorspatbord, precies zoals het was in 1965, en een achterspatbordkapje  heb ik gevonden en besteld in Amerika, de dollar stond laag en de prijs was zeer schappelijk, alles ging goed tot het pakje hier in België bij ABX terechtkwam en ik een briefje in de bus kreeg met een paar vraagjes, om een lang verhaal kort te maken, het pakje is bijna 1 maand bij ABX blijven liggen, na een paar telefoontjes, telkens met een ander persoon natuurlijk bracht de post mijn pakje tezamen met een extra faktuur tot aan mijn voordeur, mits het betalen van 60 € kon ik het pakje in ontvangst nemen.
    de 60 € omvatten  21% BTW + 10% invoerkosten + administratieve kosten, wees dus op je goede als je iets besteld in het land van Uncle Sam.



    uiteindelijk toch het correcte achterspatbord gevonden, deze met de luchtfilterbak in één stuk



    een paar originele CZ nummerborden staat altijd goed, de 2 bovenste zijn de zijplaten en de onderste is deze voor vooraan



    en last but not least een "New Old Stock" CZ zuiger in overmaat, nu is het nog kwestie van alles in de juiste kleur op de goede plaats te krijgen, en binnen een paar maand zou het eerste gepreutel uit de dubbele pijpen te horen moeten zijn.

    29-12-2008 om 20:10 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (1)
    26-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.musea
    wie liefhebber is van motoren, auto's, vliegtuigen en ga zo maar door, en wil weten waar die dingen zich bevinden in de musea moet eens klikken op onderstaande link, je kunt die site ook terugvinden bij mijn "favorieten" (zie linkerkant van de blog,)  een handig dokument, deze site als je het mij vraagt.

    http://www.papa-org.org/


    misschien staat er wel ergens een Wabeha 500 2 takt van begin de jaren 60 (zie foto's) in een van die musea, deze motor zou ontworpen zijn daar de piloten WAltz - BEtzellbacher-HAuger, vandaar de naam en Maico zou als model hebben gestaan




    ik heb ook de 2 sites mbt Heikki Mikkola toegevoegd aan mijn "favorieten"  (zie linkerkant van de blog) 

    26-12-2008 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (1)
    22-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jef Teuwissen (2)
    wat de kranten schreven over Jef Teuwissen


    na  het kampioenschap van Limburg nu ook kampioen van België bij de BLB Vedetten, en er zouden er nog 2 volgen in 1965 en 1967 als internationaal bij de BMB, Jef werd ook 5 maal vice kampioen
    (links van Jef zien we Leon Keteleer en rechts Wim Schouteden, info Marnix Vanslembrouck)


    met de CZ tweepijper 360 in het zand, idiaal voor een "zandkoning"


    met  neefje Harry Everts aan de start



    met de Belgische BLB ploeg op de internationale cross te Paal op 7/8/1960  wie herkent wie ?
     
    Marnix Vanslembrouck liet het volgende weten:
    De piloten zijn de volgende : kamp van Belgie  Willy Sanders bij de seniors (half in beeld)
                                                                      Jo Sangers
                                                                      Jef  Teuwissen
                                                                      Jef  Liebens (enige twijfel)
                                                                      Jos of Ritten  Hayen
                                                                      Wim  Schouteden

    Werner Castelyns merkte het volgende op:
    De vlag die Jef aan heeft is een Duitse 90 graden verdraaid...


    met de Husqvarna nr 1 van Jef was er soms ook een probleempje


    hier in 1969  terug kampioen van Limburg en dat reeds voor de 11de keer, in 1970 werden het er een dozijn, waarvan 9 maal als internationaal en 3 keer als senior



    zeker een foto van na 1967 want hier zit Jef al op de Husqvarna


    foto's: Mario Brouwers

    22-12-2008 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (2)
    18-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jef Teuwissen (1)
    eindelijk wat meer foto's van Jef Teuwissen dankzij Mario Brouwers die me een  CDtje toestuurde met mooie foto's uit de oude koekentrommel, tevens wil Mario nog wat bekendheid geven aan het mooie boek en naslagwerk dat Leopold Nouwen schreef over Jef Teuwissen.
    het boek kan men bestellen rechtstreeks bij Jef via Mario  
    mario.brouwers@telenet.be  op aanvraag zal Jef het boek signeren wat het naslagwerk kompleet maakt.

    het boek toont tal van mooie foto's (niet deze die je hier ziet op de blog) maar ook zeer veel uitslagen en natuurlijk de beschrijving van Jef zijn crossloopbaan met hoogte en laagtepunten en dat allemaal voor de prijs van 20 €  + eventuele verzendingskosten.

    veel leesgenot




    met de Matchless in 1959 te Hechtel


    kampioen van Limburg bij de BLB, Rijkhoven 1959


    Hechtel 1960 met de Norton



    Beringen 1960, een smile, bloemen en in het zadel van een Goldstar, wat kan een mens zich nog meer wensen 


    Jef in aktie met de Goldstar 500 te Opglabeek  1960, vallen stond die dag blijkbaar niet op het menu zo te zien aan de uitrusting van Jef


    Met zijn trouwe aanhang op de foto in 1960, ik denk uiterst recht Jef zijn broer en mekanieker François te herkennen


    stijlvol op de BSA te Hechtel


    hier op de voorflap van het boek over Jef schreef Leopold Nouwen van "Zandkliever tot Zandkoning" het is inderdaad zo dat Jef een lange weg heeft afgelegd naar de top met vallen en opstaan, toch heeft hij een geslaagde crossloopbaan achter de rug, hij draaide vlot mee aan de top van het crossgebeuren en dat leverde Jef de eer dat er over hem een boek werd geschreven.  


    Foto's: met dank aan Mario Brouwers

    18-12-2008 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (1)
    18-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Frans Goossens (Ned) 2
    Vervolg:



    Udenhout 1972



    Boekel
     In het midden Frans Goossens en links half in beeld Toon Karsmakers, op Husky. Te zien is een speciale aluminium tank waar elke zaterdag een half potje poets op werd gesmeerd. Een mooie tank, maar wel elke week poetsen.(info Peer Bijnen)



    Dorst 1972
    In het midden Frans Goossems, rechts 50 cc rijder Peter de Vries. Er staat al een foto van hem op het blog bij 50 cc in nederland.(info Peer Bijnen)



    Deze foto's zijn in Beoly Engeland genomen tijdens een wedstrijd om het West Europees kampioenschap van de IMBA in 1972,  uitslagen van IMBA wedstrijden uit die tijd zijn nog terug te vinden op internet.
    Frans rijd met N15, De belg Leon Martens rijd met B1.


    B3 was Johan de Cuyper op CZ die te zien is op de voorlaatste foto juist achter N15
    (info: met dank aan Jef wuyts)


    Op de foto is inderdaad B1 te zien Leo Martens (tweede van rechts)
    uiterst links B2 is Andre Sevens en naast hem B4 Jef Wuyts (info: met dank aan  Jef Wuyts)




    foto's en info: Hans Lodewijks

    18-11-2008 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (3)
    17-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Frans Goossens (Ned) 1
    mijn zwager Frans Goossens uit Eindhoven is van 1967 tot circa 1980 een bekende NMB crosser geweest,5x Nederlands kampioen in de 250cc.
    Eerste jaren op Bultaco Pursang daarna jaren op CZ, hij reed samen met Gerrit Does die ook reeds op de blog staat.
    Groeten Hans Lodewijks

    dit mailtje ontving ik van Hans Lodewijks tezamen met een dozijn mooie foto's van weleer, hieronder kun je Frans Goossens aan het werk zien met het nr N39.

     

    Bultaco Pursang


    CZ 250


    CZ Yellow tank


    met de bloemen naar huis rijden is altijd prettig


    concentratie voor de start, bij deze CZ zie je dat de voorste remtrommel aan de linkerkant is gemonteerd (origineel was de remtrommel aan de rechterkant) dat deed men vaak omdat daardoor de remkabel een mooiere boog kon maken en er zo minder gevaar was om klem te raken. 


    hier staat de remtrommel zoals origineel aan de rechterkant 

    weeral een podiumplaats



    met de kampionstrui om gaat men altijd een beetje sneller 


    tot men een juist dat beetje te snel gaat


    foto en info: Hans Lodewijks

    17-11-2008 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (1)
    12-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hartelman en Wolsink
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hartelman en Wolsink, de leraar en de meester zo kunnen we het wel stellen, dat is wat ik opmaakte uit het mailtje van Peter Rietman, die een paar foto's van beide heren naar me toemailde.

    Gerrit Wolsink was in die tijd woonachtig in Hengelo ( G ) en zijn mentor was Bennie Hartelman die in zijn glorie periode kampioen van Nederland is geweest bij de 500 cc'ers.


    het palmares van de "Vliegende Tandarts" is toch wel indrukwekkend, hij reed op Suzuki, Husqvarna, Maico en Honda en op al deze merken wist hij het Nederlands kampioenschap binnen te halen in de 500cc klasse


    1968  70 en 71   NK op Husqvarna   
    1973                  NK op Maico
    1974  76  77  78  NK op Suzuki
    1982  84  NK enduro op  Honda 


    1975   3 de plaats in het WK 500
    1976   2 de plaats in het WK 500
    1977  3de plaats in het WK  500
    1979  2de plaats in het WK 500

    en in totaal een groot dozijn GP overwinningen, daarvoor moet je toch tandards zijn met juist dat beetje meer

     
    Bennie Hartelman mentor van Wolsink  met het nummer H22





    Gerrit Wolsink een hele grote ,ik heb samen met hem aan het starthek gestaan ik zag hem pas weer in het rennerskwartier.(Peter Rietman)




    info en foto's Peter Rietman

    12-11-2008 om 20:48 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    10-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.retrocross in Spanje
    voor de liefhebbers

    Bericht:

    begin december worden er weer enkele classic motocross wedstrijden gereden in het noorden van Spanje, nl: op zaterdag 6 december in St Cebria de Vallelta (St Pol) en op maandag 8 december in St Coloma de Farners (op het circuit van Ronny Renders). Volgende reeksen staan op het programma: pre 60-65-70-75 en twin shocks. Verder is er een damesreeks en zijspannen (klassiek en modern). Als top op de bil is er de herkansing van het wk voor veteranen (+40 jaar met moderne motoren).
    Transport van de motoren kan eventueel gebeuren door Herman Verboven (0032.3 312 55 25).
    Voor verdere inlichtingen contacteert men best Ronny Renders op 0034.676 533 602 of op 30 november tijdens de History Day waar Ronny aanwezig zal zijn.
    Met sportieve groeten, Gie Geerinckx.

    foto van André Syvertsen:  met André op de Bultaco (30) de andere piloot zou Norbert Vermeiren  moeten zijn op de Husqvarna(41)


    een tip van Werner Castelijns:  om een beetje in de stemming te komen, een retrofilmpje van Markelo cross in 1963, dit is te vinden op zijn oldtimer crosssite bij uitstek
    http://www.katesretropage.be/intro.html    klik door op FILMPJES en maak je keuze

    10-11-2008 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (3)
    08-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.St Anthonis 1965 (Nederland)
    mooie en waardevolle foto omdat er veel piloten herkenbaar zijn, 
    bekijk ze maar eens
     
    Bijgaand een start-foto van de  "Cross der Azen" te St Anthonis uit 1965 zoals deze destijds genoemd werd.
     
    Van links naar rechts:  Broer Dirkx, Vic Eastwood (34), Albert de Wit, Torsten Halmann, achter deze Ad Verhoeven, daarachter Jo Heijboer, Jeff Smith (E30), achter deze helm zichtbaar van Dick van Heugten dan Bennie Hartelman, Dave Bickers (E32) en daarachter Rolf Tibblin.




    ter vergelijking een foto van meer dan 10 jaar eerder (1954)
    H1 = Hennie Rietman,      H3  =  Jan Clynck    en achter Jan Clynck
    verscholen,   Frans Baudoin.



    foto's en namen : Bea en Jim Fierant

    08-11-2008 om 18:31 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (1)
    07-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boek René Baeten

    Na het boek over Jef Teuwissen heeft Leopold Nouwen zijn schrijverstalent nu benut om een boek over René Baeten samen te stellen, hieronder alle nuttge gegevens:

    Op 30 november 2008- tijdens de MX HISTORY DAY - http://www.mxhistory.be/  verschijnt er opnieuw een boek over oud- wereldkampioen René Baeten.
    Het boek heet : René Baeten- Ambassadeur van de motorcross.
    De prijs bedraagt 20 euro. Het bevat 184 pagina's en circa 65 foto's.
    Dit boek en het vorige boek(niet meer te verkrijgen) zijn totaal verschillend van mekaar : zowel tekst als foto's.
    Inlichtingen : gsm : 0478 93 80 38  of 0495 33 63 61
    E-mail :
    Leopold.Nouwen@telenet.be of Lucypoelmans@telenet.be

     
    Hier de omslagfoto van de nieuwe uitgave.




    of de onderstaande foto in het boek zal voorkomen weet ik niet, maar om de foto's/dokumenten direct groot op het scherm te laten komen moeten er minimum 2 worden geplaatst, vandaar

    07-11-2008 om 18:41 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    15-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Marcel en Walter Verhaegen
    Vader Marcel Verhaegen begon in 1947 bij de "liefhebbers" te crossen, dat was eigenlijke een illegale organisatie die wedstrijden organiseerde buiten de BMB om.

    in 1950 stapte Marcel over naar de BMB en reed zich bijna iedere wedstrijd in de top 10, waaronder 94 maal in de top 3 en won bovendien de Grote Prijs van Duitsland 250 cc in Bruhl.

    Marcel werd in 1956 en 57 Kampioen van België bij de "Inters" 250 cc of de kleine cilinders zoals men dat toen noemde.

    en alsof dat nog niet genoeg was werd hij diezelfde 2 jaar ook kampioen bij de "Experts" trial kleine cilinders met een Salira die speciaal op de maat van Marcel was gemaakt door de fabriek (Salira werd in België geproduceerd)

    en tot slot reed Marcel in 1959 ook nog de snelheidsrace van Beveren Waas op een AJS racer.

    dat er motorbloed door de aderen van de Verhaegens stroomde is nu wel duidelijk met als gevolg dat zoon Walter eind 1967 ook aan de start stond van zijn motorcrossloopbaan die nu nog altijd bezig, want Walter rijd nu nog altijd wedstrijden bij de veteranen.


    .
    Marcel op de BSA 500 cc, het publiek kan zijn rijstijl blijkbaar apprecieëren



    Marcel met met de Salira trialmachine, speciaal aangepast naar de wensen van Marcel, Salira was een produkt van de Lion Rapide - Salira fabriek uit Aalst, ze waren voorzien van een Villiers motor en de trialmachines hadden een versnellingsbak speciaal ontwikkeld voor het trialrijden  


     Walter Verhaegen al driftend met de Maico van een  laatste naar derde plaats te Dison in 1969, waren er een paar ronden meer geweest dan zat er winst in daar in Dison .


    prachtige aktiefoto van Walter Verhaegen uit 1969 te Hechtel waar Walter beide reeksen had gewonnen, spijtig genoeg werd hij de 2500 fr aan prijzengeld niet uitbetaald omdat de club failliet was en de deurwaarders de kassa hadden aangeslagen.



    (wie meer wil lezen over Maico moet hier eens klikken, info zowel over baan als crossmachines  http://www.maicorijdersclub.eu/  )

    foto's en info: Walter Verhaegen / Marnix Vanslembrouck

    15-10-2008 om 20:38 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 22/07-28/07 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 03/10-09/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 11/10-17/10 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 31/12-06/01 2008
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!