Rudi Put ging in zijn geboortedorp op bezoek bij Sylvain Liebens (zoon van) en kwam thuis met een massa prachtige foto's van weleer, de foto's vertellen het verhaal van de crossende familie Liebens uit Diepenbeek, Jozef Liebens ook wel Jef van Meng genoemd was een van de peetvaders van de cross in en rond Diepenbeek, zijn zoons Firmin en Sylvain volgden zijn spoor, maar zij komen later aan bod.
eerst genieten we van de foto's van vader Jozef van eind de jaren 50 tot midden de jaren 60, ook clubmakker Pierre Machiels, staat mee op de foto.
Jef, fier poserend op zijn nieuwe BSA Goldstar
Jef in aktie met de Goldstar tijdens Diepenbeek cross eind de jaren 50
Jef (37)en zijn clubmakker Pierre Machiels (63)
aan de start in 1958 Jef nr 37( met Belga in de mond) en de jonge Frans Slechten nr 32
Jef tijdens zijn laatste crossjaren 1962 en 64 en nog steeds op BSA Goldstar
op de foto hieronder herkende Herman Neijens de vader van Jef Teuwissen:
de gehurkte man is de vader van Jef Teuwissen de grootvader van Harry Everts en overgrootvader van Stefan Everts de man met de hoed juist boven de vader van Jef Teuwissen is de vader van Herman Neijens info: Herman Neijens
foto's en info: met dank aan Rudi Put en Sylvain Liebens
een volgend probleempje met de CZ was het achterste tandwiel, CZ maakt dat tandwiel in één geheel met de remtrommel, dat stalen gedeelte is bovendien vastgeklonken aan de magnesium naaf. de ingenieurs bij CZ dachten waarschijnlijk dat het tandwiel voor eeuwig en altijd zou meegaan, niet dus, althans het mijne was toch al half versleten, wat helemaal niet zo slecht isals men weet dat de motor toch al een en ander achter de rug had.
het originele tandwiel daar laten tot het helemaal versleten was en dan pas een vervangtandwiel monteren zou met zich mee brengen dat je het wiel terug moet ontspaken om de naaf op de draaibank te zetten.
dus, de korte pijn dan maar en meteen vervangen.
een stalen plaattandwiel vinden van 5/8 x 1/4 van 54 tanden (origineel 53) is geen probleem, wat wel een probleem kan zijn is het tandwiel maken, met een beetje moed en doorzettingsvermogen moet dat menig restaurateur lukken.
het plaattandwiel op de draaibank
eenmaal je zover bent is het lastigste werk voorbij
de rest is gaatjes boren en de 5 tappen maken die door de gaten van het oude en het nieuwe tandwiel gaan.
de ingedraaide boord van het nieuwe tandwiel (2 à 3 mm) gaat precies over de op maat afgedraaide buitenkant van het oude (tanden zijn weg), de tappen door de gaten en de bouten door de tappen en klaar is kees.
na het inrijden kun je het tandwiel nog aan het oppervlak laten harden
een eerste reeks foto's uit het rijke crossverleden van Willy Van Parys uit Lotenhulle, deze foto's zijn uit zijn eerste crossperiode met de trouwe CZ machines. menige beker bracht Willy mee naar Lotenhulle, maar toch, zo zegt Willy, heb ik meer bekers bij elkaar gereden bij de veteranen dan in mijn vroegere periode.
mooie stijl met de CZ 250 twinpipe in Nismes of Jamioulx bij de BMB
Gilbert Jonckheere (Bredene) en broer van Norbert was in de jaren 60 ook aangestoken door motorcrossmicrobe, zijn debuut deed hij met een Jawa machine die moeilijk te besturen viel, (het was een "nukkig beestje" zegt Gilbert) en hij wisselde hem algauw in voor de Bultaco van streekgenoot Guido Verburgh die er in 1966 kampioen mee had gereden bij de juniors 250.
over zijn crossloopbaan is Gilbert waarschijnlijk wat te bescheiden als hij ze als volgt omschrijft:
"Ikzelf ben uiteraard ook onderaan de ladder begonnen en ben ook onderaan blijven staan. ik miste de twee grote noodzaken; nl. talent en financiën. Maar al bij al hadden we toch een hele leuke tijd ".
aan de foto's te zien schuurde Gilbert toch met uitstraling en klasse over het terrein
Foto's: Gilbert Jonckheere
hieronder een foto uit 1968 met de Bultaco in Lede (wie is het nr 39?)
mooie opname van St Laureins 1968 (wie is nr 18 ?)
en tot slot even van de grond tijdens de cross van Moeskroen in 1969
het wordt stilaan tijd om weer eens over de grens te kijken naar onze Noorderburen, door hebben ze ook niet stilgezeten wat de motorsport betreft.
aan het woord en in beeld is Gerrit Does, regelmatig zal ik paar foto's met tekst van Gerrit laten verschijnen.
Gerrit Does is niet zomaar een van dertien in een dozijn, maar dat zul je op het einde van het verhaal wel merken.
Etienne,
In mijn begin periode van de moto-cross wat mezelf betreft, was ik FAN van Dave Bickers en Torsten Hallman. In 1963 bezocht ik met mijn neef Nico van de Kuinder Engeland. We gingen naar "scrambles" zoals de Engelsen zeiden en dat deden we samen met de secretaresse van de Dave Bickers Fan Club, mrs. Yvonne Seffert.
Hier een foto vóór de winkel van Dave Bickers in Ipswhich.
Mooie tijden.
op de foto: 1963 Gerrit Does, Yvonne Seffert en Nivo vd. Kuinder voor winkel Dave Bickers
Hier een foto van mijn Husky en mezelf. Ik sta een beetje interessant te doen op de foto. Dit was mijn eerste Husky, prachtige machine, niet dan. Nummer 28 is Greeves Challenger van mijn neef Nico van de Kuinder. Nico is de eigenaar van de één van de drie oudste motorzaken in Nederland. Dit jaar is het 80 jaar geleden dat de Motorzaak van de Kuinder & Zn. in Hilversum werd opgericht. Dankzij mijn oom, Wiebe van de Kuinder, ben ik feitelijk in de moto-cross terecht gekomen. Ome Wiebe was mijn eerste sponsor.
Deze foto is gemaakt in Sweijkhuizen in Limburg, vlak bij Geleen. Was één van mijn favorite circuits.
De wedstrijd was op 13 juni 1965 en ik werd hier 3e
wie kent er nog Palmer Noppe de piloot die vroeger te Gistel in de Stationstraat 72 woonde en aangesloten was, toch in 1969, bij AMC Eendracht Tourhout.
AMC Eendracht Torhout was de club die oa de Internationale cross van de Lac van Loppem inrichtte.
hier zien we hem met de Husqvarna tijdens de cross van Sijsele op 11/5/1969
foto: Marnix Vanslembrouck
de Husqvarna was een mooie en kwaliteitsvolle machine
eerst sta je er een paar dagen op te kijken en dan ga je aan de slag om van het ene probleem in het andere te belanden, je moet altijd rekening houden met het slechtste geval "worst case" zeggen de Engelsen en dan valt het soms nog tegen.
ik had het al gezien, het frame was voorzien van CZ vreemde onderdelen, er moet ooit een andere motor in het frame hebben gezeten, eentje met het boite tandwiel links ipv rechts en met het versnellnigspookje rechts ipv links, dus reden genoeg om hier en daar het frame wat bij te werken.
de achterbrugas had waarschijnlijk geen "vet" meer gezien vanaf dat de CZ de fabriek had verlaten in Starkonice en was met niets los te krijgen, persen durfde ik niet, dus uitboren tot op het randje en dan een klein zaagsneetje om de spanning weg te nemen. het eerste probleemje is achter de rug, volgende keer , en ander probleem.
Norbert Jonckheere (Bredene) startte in 1966- 67 en reed bij de BLB senioren toen hij in 1971 de motor aan de spreekwoordelijke haak hing, Norbert profileerde zich als middenmoter in het peleton maar nam toch regelmatig een beker in ontvangst.
spijtig genoeg is Norbert in 1973 om het leven gekomen bij een motorongeval op de weg.
foto's: Gilbert Jonckheere
2 mooie aktiefoto's van Norbert Jonckheere met de CZ 250cc 2 pijper tijdens de cross in Jabbeke 1968
na de cross in Gijverinkhove werden de prijzen verdeeld, een grote fles Cinzano, een beker en 3 kussen van een welgevormde plaatselijke schone.
mijn blogverlof is een beetje langer uitgelopen dan afgeproken maar hier zijn we dan weer.
een van de redenen dat het nieuwe blogje maar niet online kwam was oa tijdsgebrek, tijdsgebrek vooral te wijten, eerst naar het zoeken van een oldtimer crosser en dan eens gevonden, de restauratie ervan die nu nog altijd loopt maar waar ik toch al het einde van de tunnel meen in het zicht te krijgen, hopelijk is dat licht geen "fata morgana" dat kun je ook krijgen door te lang in die werkplaats te zitten.
hier een paar foto's van het "machien" dat me al veel plezier heeft verschaft door het te restaureren maar toch ook weer een paar grijze haren aan de andere, reeds bestaande heeft toegevoegd.
het is een CZ 360 twin pipe van 1964 in een "te restaureren" staat.
regelmatig zal ik tussendoor wat foto's van de werkzaamheden laten zien, maar de hoofdzaak van de blog is en blijft, oude crossmotoren en piloten, grote namen of niet gekend allemaal verdienen ze een plaatsje op de site.
elk zegge het voort....
o ja, een vraagje, op mijn CZ stond er een tankje van een Flandria sportbrommer, het schijnt dat het vaker voorkwam in die tijd, weet iemand waarom men dat deed ?
de reden van het vervangen van de originele tank was het lekken op de lasnaden die loskwamen door de trillingen(geen silentblock) de kwaliteit van de flandria tank was veel beter en paste zondermeer (info:Etienne Van Laere)