Mijn andere blogs
  • etienne willems
  • historicmotorraces
  • oudecrossmotoren
  • oudecrossmotoren2
  • klik ook eens op deze site's
  • bultaco
  • www.deoudegarde.be
  • www.katesretropage.be
  • classic motorcycle racing
  • crossertje
  • maicorijdersclub
  • alle musea
  • mikkola site jw van essen
  • mikkola site guy Jamar
  • Inhoud blog
  • Reunie ex motorcrosspiloten in Zedelgem
  • stoere crossers op zware moto's
  • Tentoonstelling Jos Van Impe
  • Etienne Braekevelt
  • Louis (Wiet) Geboers
  • Raymond Bodart
  • crossende juffrouw
  • boeken Jos Van Impe
  • Boekel 1958
  • Willy Baeke
  • Jim Fierant
  • Lars Gustafsson
  • Julien Luxem
  • Leopold De Cuyper
  • Stoere crossers op zware moto's
  • André Vanheuverswijn overleden
  • Boek over Belgische piloten en circuits van auteur Jan Kerckhof
  • Gerard Wigman's plakboek (7)
  • Gerard Wigman's plakboek (6)
  • Gerard Wigman's plakboek (5)
  • Gerard Wigman's plakboek (4)
  • Gerard Wigman's plakboek (3)
  • Gerard Wigman's Plakboek (2)
  • Gerard Wigman's plakboek (1)
  • Brabantsche Moto-cross
  • Renilde en Eric Moons (1)
  • Renilde en Eric Moons (2)
  • Greeves Griffon
  • Boek over motorcross in Imola (Ita.)
  • Andre Vandevijver
  • Motorwijding
  • Roger Luts (deel 1)
  • Roger Luts (deel 2)
  • Roger Luts (deel 3)
  • oldtimer cross Spanje
  • Etienne Braekevelt
  • Gust De Groote (1)
  • Gust De Groote (2)
  • Gust De Groote (3)
  • Gust De Groote (4)
  • Old Timer Cross Spanje
  • nieuw motorcrossboek van Rene Vanden Driessche
  • in Memorium Ferdinand Theuwissen
  • BSA C15 Trial
  • René Baeten junior
  • Johnny Moonen
  • Julien Luxem / John Massis
  • trial oefen terrein
  • Robert Devoldre / Guy Labbe (1)
  • Robert Devoldre / Guy Labbe (2)
  • Robert Devoldre / Guy Labbe (3)
  • Palmer Noppe
  • boek: DE BRABANTSE MOTORCROSS
  • Herdenking René Baeten
  • Trial (2)
  • Trial
  • Flandria cross 50 cc
  • Greeves Hawkstone (Peter Heinen (Ned.)
  • Jan De Rooy / Peter Herlings (Ned)
  • Flandria 50 cc Cross
  • Charles Claes
  • Steve McQueen
  • Jozef Valy
  • nieuwjaarswensen
  • Adler (Guus Priem: Australië) 1
  • Adler (Guus Priem: Australië) 2
  • Adler (Guus Priem: Australië) 3
  • motorcrossboeken
  • Guus Priem (Ned)
  • Jan Clijnk
  • Cees Griekspoor
  • Frans Matton
  • Robert Smessaert (9)
  • Robert Smessaert (8)
  • Robert Smessaert (7)
  • Robert Smessaert (6)
  • Robert Smessaert (5)
  • Robert Smessaert (4)
  • Robert Smessaert (3)
  • Robert Smessaert (2)
  • Robert Smessaert (1)
  • Ossa project
  • Frans Baudoin (Ned)
  • Ghislain Calle
  • onbekend
  • Jan Rombouts
  • MC Lille cross
  • Hubert Scaillet (2)
  • Hubert Scaillet (1)
  • de Rietman's (Ned)
  • Jan Rombouts (in memoriam)
  • CZ restauratie (slot)
  • Leon Sagaert (1)
  • Suzuki
  • Gerrit Does Ned (3 )
  • Julien De Roover (2)
  • Julien De Roover (1)
  • CZ restauratie (5)
  • BSA Goldstar 500 restauratie (1)
  • Keiheuvel Balen
  • CZ restauratie (4)
  • musea
  • Jef Teuwissen (2)
  • Jef Teuwissen (1)
  • Frans Goossens (Ned) 2
  • Frans Goossens (Ned) 1
  • Hartelman en Wolsink
  • retrocross in Spanje
  • St Anthonis 1965 (Nederland)
  • Boek René Baeten
  • Marcel en Walter Verhaegen
  • Roger en Sylvie
  • Cor Turk (Nederland)
  • Brad Lackey / Heikki Mikkola
  • Luc Deyaert
  • Hennie Rietman en Sarolea
  • FN 1956
  • Henri Vromans
  • Firmin en Sylvain Liebens
  • Vic Eastwood (GB)
  • Willy Van Parys (2)
  • 50 cc crossers
  • Peer
  • restauratie CZ (3)
  • Bolderberg
  • Gerrit Does (Ned) 2
  • Albert Dirkx / René Baeten / Joël Robert
  • Jozef Liebens
  • restauratie CZ (2)
  • Husqvarna te koop
  • Willy Van Parys
  • Gilbert Jonckheere
  • Gerrit Does
  • Palmer Noppe
  • restauratie CZ (1)
  • Norbert Jonckheere
  • BSA B31 Bart Geerts
  • vervolg
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    springstal
    blog.seniorennet.be/springs
    Foto
    Foto
    Julien De Roover
    Foto
    Foto
    Leon Sagaert
    Foto
    Foto
    Hubert Scaillet
    Foto
    Foto
    Robert Smessaert
    Foto
    Foto
    Gust De Groote
    Foto
    Foto
    Foto
    oudecrossmotoren3
    etienne willems
    18-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Robert Smessaert (9)
    Roland Smessaert schrijft:


    In 1959 en 1960 reed mijn vader opnieuw bij de BLB ( de Belgische Liefhebbersbond ),  waar hij op 26 mei 1960 ( op Hemelvaartdag ) in de cross te Gistel ( bij Oostende ) is verongelukt.
    Hij was vlak voor een bocht in
    een karrespoor blijven hangen en gevallen, zijn been zat onder zijn machine en terwijl hij half opgericht zijn machine wat wou lichten om zijn been er vanonder te krijgen is een zekere Octaaf Martens in volle snelheid
    in zijn rug gereden, met het gevolg dat zijn beide longen doorboord werden door zijn ribben. Dokters waren toendertijd nog niet aanwezig op het terrein.
    Hij is afgevoerd met een brandweercamion naar een
    dokter in Gistel waar men de vaststelling deed van de doorboorde longen en vervolgens met een ambulance naar Gent overgebracht waar hij in de Instituut Moderne ongeveer 4 uur na het ongeval is overleden.

    Het jaar voordien had hij in het voorjaar in de motocross in Gemert (Nederland) bij een uitschuiver tegen een boom zijn knieschijf

    gebroken waardoor hij 8 weken uit wedstrijd was, wat hem dan had doen besluiten dat 1960 zijn laatste crossjaar zou worden hetgeen het uiteindelijk geworden is doch met een fatale afloop. 

    René Baeten is 9 dagen na mijn vader verongelukt in de Cross van de Gelaagputten van Stekene.
     In de motocross is het een zeldzaamheid dat crossers verongelukken, er worden wel veel kwetsuren of
    breuken opgelopen, maar 2 dodelijke ongevallen kort na elkaar was een uitzondering.
    Mijn vader heeft een sleutelbeenbreuk, een beenbreuk, een knieschijf gebroken, 2 ribben gebroken en nog diverse andere
    kleinere kwetsuren opgelopen tijdens zijn 13 jarige cross-loopbaan en is dan uiteindelijk verongelukt.













    het overzicht van Robert Smessaert kwam tot stand dank zij de medewerking van zijn zoon Roland Smessaert

    18-10-2009 om 18:37 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Robert Smessaert (8)
    hier nog een paar mooie foto's genomen op het moment dat Robert Smessaert zijn nieuwe BSA Goldstar ophaalde in de haven van Antwerpen recht uit de fabriek van Birmingham in Engeland, alle delen zijn ingepakt met "ribbelkarton" om de motor schadevrij te kunnen leveren  


     




    Anno 1959, Robert Smessaert aan het werk voor een van de schuren van het kasteel "Les Muguets" in Mariakerke bij Gent, hij was hier bezig met het vervangen van het gebroken frame van de nieuwe BSA, amper na een paar crossen was het frame al aan vervanging toe.
    Het oorspronkelijke zwarte frame werd vervangen door eentje in een rode kleur, het is met deze BSA met het rode frame dat Robert verongelukte in 1960.
    het was in deze tijd de enige BSA Goldstar die een rood frame had, wie heeft er meer inlichtingen waar deze motor zich nu zou kunnen bevinden.

    zelf vernam ik dat, maar dat moet ik nog eens checken, dat de toen aankomende crosser Freddy Taillieu uit Ettelgem bij Oudenburg de motor van Smessaert zou gekocht hebben en er ook mee heeft gereden, ook is het zo dat hij een paar jaar geleden nog in het bezit was van de fel geblutste aluminium tank van de BSA.

    een tweede spoor zou mogelijk in het verre Limburg terug te vinden zijn, een tijdje terug kreeg ik van Albert Leeten een foto van de eerste 4 takt motor van Albert Bervoets, op de foto zien we een BSA met een rood frame en met een niet originele tank (Albert vertelde dat er een Itom tank op de BSA werd gemonteerd.

    nu is de vraag, waar en van wie heeft Albert Bervoets deze BSA indertijd gekocht ??
     en vooral, had de BSA een rood frame toen Albert Bervoets de Goldstar kocht ??. 

    het antwoord op het "Limburgspoor"krijgen we van  motorcrossspecialist ter plaatse Albert Leeten

    Hallo Etienne
     
     
    Hier de oplossing van de BSA Goldstar
    Albert Bervoets had die motor gekocht in 1964 van
    Gustaaf Ceyssens motorcrosser in de jaren 50
    In 1957 had Gustaaf die nieuw gekocht
    Albert heeft de kader zelf rood geverfd
    want de originele kleur was zwart
    volgens Albert waren toen de BSA's allemaal zwart
     
    Sportieve groeten Albert





    wordt vervolgd

    foto's: Roland Smessaert

    18-10-2009 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    12-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Robert Smessaert (7)
    Roland Smessaert schrijft:


    Ik meen me te herinneren dat de zelf gekochte crossmachine, de BSA Goldstar 500cc, van 1959 ongeveer 65.000 BF koste en er nog diverse aanpassingen door ons zelf moesten uitgevoerd worden om ze als volwaardige aangepaste crossmachine te kunnen gebruiken.
    Wel 2 of 3 crossen nadien was de kader gebroken en is door mijn vader zelf gans de moto gedemonteerd en heeft hij een nieuwe in het rood geschilderde kader gemonteerd.


    Ho ja nog iets, na de cross moesten de renners of toch deze die in de prijzen vielen, samenkomen in een afgesproken café en daar werden dan de prijzen kontant uitbetaald


    De bedoeling was dat ik zou beginnen crossen als mijn vader zou stoppen, daarom oefende ik reeds met zijn machine en had ik zelf een omgebouwde baanmoto Novy 200 cc die meeging naar de cross en waar diverse crosserszonen enkele ronden reden onder de aanmoedigingen van hun vaders, dit gebeurde nadat het publiek van het crossparcours weg was.
    In die tijd mocht men voor zijn 18de niet crossen omdat de verzekering voor de crosser en de verzekering
    van de organisator voor het publiek onbetaalbaar waren of niet kon.
    De crossers hadden dan ook geen ongevallenverzekering in die tijd( te grote risico's en onbetaalbaar).
    Door het ongeval van mijn vader is er van mijn crossdebuut niets geworden.





    Robert Smessaert hier in aktie op de Tiegem berg in 1959 met de nieuw aangekochte Goldstar
    deze foto is genomen juist voor een valpartij (zie volgende foto's)






    Tiegem 1959, de valpartij, machines en piloten door elkaar, als je goed kijkt dan zie je Robert Smessaert als 2de van links liggen, zijn helm is hij in de val verloren, maar voor Robert was dat niet echt een probleem  (zie volgende foto)





    Tiegem 1959, terug op de BSA, de witte valhelm werd blijkbaar niet direct teruggevonden en Smessaert zette de cross verder zonder valhelm !!!  





    in 1959 werd er een 2de prijs gereden op de Catsberg in het Noorden van Frankrijk, op de foto zien we trouwe supporter Van Daele op de Goldstar 500 , links de vrouw van Van Daele en zijn oudste zoon, rechts Robert Smessaert, die zoals het in zijn natuur lag, de mensen vaak deed lachen.





    Mettet 1959, vlnr: Robert Smessaert, de vrouw van Dolf De smet, Dolf De Smet op de BSA, Van Daele en de zoon van Robert Smessaert, Roland, die ons 50 jaar later deze reeks prachtige foto's bezorgde met tekst en uitleg.





    aan de startlijn tijdens een cross ergens in Frankrijk in 1959, Robert Smessaert staat naast zijn BSA met het nr 32






    tijdens de cross in het Franse Ronquieres 1959, Van Daele op de motor en Robert rechts, wie zou de piloot in het midden zijn ??? 





    eveneens in 1959 te Ronquieres, Robert rechts in een diepgaand gesprek met piloten en mekaniekers  





    hier zien we Robert Smessaert met het 21 op de Goldstar 500 en dat wil zeggen dat we in het jaar1960 zijn beland, een noodlottig jaar voor de motorsport, want dat jaar verongelukt Robert tijdens een cross te Gistel (bij Oostende) ook ikzelf was als 10 jarige aanwezig tijdens deze cross maar kan me de details niet echt meer herinneren.
     



    Foto's en info:  Roland Smessaert

    wordt vervolgd

    12-10-2009 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 22/07-28/07 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 03/10-09/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 11/10-17/10 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 31/12-06/01 2008
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!