In Nederland laat de naam Rietman bij de oudere motorsportliefhebbers direct een belletje rinkelen, Hennie Rietman "de Leeuw van Doetinchem" is zo een beetje de stamvader van de crossende Rietman's, hij speelde het klaar om als internationaal met het H1 nummer te rijden.
de anderen zijn misschien minder gekend maar reden toch elk voor wat ze waard waren, één onder hen laat na zovele jaren terug van zich horen en het zal velen plezier doen terug een Rietman in de resultaten te zien verschijnen, maar straks meer daarover.
hier een kort overzicht:
Hennie Rietman met de leeuw op de helm en H1 nummer op zijn BSA Goldstar
de broer van Hennie, Gerrit Rietman
de zoon van Hennie, Hans Rietman hier met de Greeves
Ronald Rietman (broer van Peter Rietman en Hennie was zijn oom) reed indertijd met het H3 nummer bij de Internationalen 4 taktklasse
Peter Rietman, (broer van Ronald en Hennie Rietman was zijn oom) hier op de Maico in 1972, het is deze Rietman die na meer dan 30 jaar zijn come-back maakt in de wondere wereld van de motorcross.
hij doet dat met deze prachtig gerestaureerde Maico 250 cc uit 1969
hier zien we Peter aan het werk met de Maico tijdens de classiccross in Utrecht, hij rijdt er in de categorie 60+ , zo te zien is hij het rijden nog niet verleerd en komt nog gezwind van de grond
zoals in de jonge jaren, voet vooruit en het gas erop, zo gaat men in stijl door een bocht
op onderstaande foto zien we Peter Rietman (rechts) met een van zijn jeugdidolen Jeff Smith (links) tijdens de classiccross in het Nederlandse Rhenen 2004. Peter is ook de man die regelmatig een spannend pré 65 verhaal schrijft voor deze blog, met bijhorende foto's, en ons zo de tijd van vroeger nog eens laat beleven, nu zit hij zelf weer in het zadel en we wensen hem alle succes toe
Oud motorcrosser Jan Rombouts overleed na een slepende ziekte op maandag 4 mei 2009 in het ZNA Jan Palfijn Middelheimziekenhuis te Antwerpen. Rombouts werd 83. Volgens de wens van de overledene, zal de uitvaartplechtigheid en het uitstrooien van de as in alle intimiteit plaatsvinden op vrijdag 8 mei 2009.
Rombouts werd geboren te Mortsel op 22 maart 1926. Hij droomde van een voetbalcarrière bij Berchem Sport. De dag dat hij een motorcross bezocht werkte dat fascinerend op hem. Beïnvloed door het geronk der machines begon Jan te sparen tot hij een aftandse legermotor kon kopen. Rombouts werd door de heer Alfred van Brussel ingelijfd bij AMV-Mortsel.
In 1949 demonstreerde de Antwerpenaar voor het eerst zijn kunde binnen de omheining van de Zoete Waters te Oud-Heverlee. De crossfans leerden hem kennen als een begaafd en gedreven piloot. Jan was tot daverende rushes in staat en gaf zich nooit gewonnen. Romboutsaanwezigheid betekende strijd!
Hij maakte in elke categorie snel furore. In 1953 werd de eerste vergunning als elite gesigneerd. Jan was geroepen om een wereldvedette te worden. Maar Dame Fortuna spaarde hem niet : pech en verschillende breuken remden zijn opgang. Toch bleef hij van 1953 tot en met 1960 één van de beste Belgische piloten.
De man van de snelle starts had een uitgesproken voorkeur voor harde terreinen. Te Marche, Mettet, Stekene, Eke, Wannegem-Lede en Tiegem bracht de motorduivel met schitterende zeges de toeschouwers in vervoering. De BMB selecteerde hem in 1956, 1957, 1958 en 1959 voor de Motorcross der Naties .
Rombouts ,een graag geziene figuur in de motorcrosswereld, kon raak en leuk uit de hoek komen. Het rijnummer 10 was als sportman groot van kwaliteit en als mens een goede en betrouwbare vriend. In 1962 hing hij zijn valhelm aan de haak.
het is zover, de CZ heeft zijn wederoptreden gemaakt in het mulle zand, en geloof me, alle arbeid was de moeite waard, want zeg nu zelf, een ritje op een crosser van 1964 die op alle toerentallen even hard wegtrekt en een vering die meer dan zijn werk doet, meer moet dat niet zijn.
ik zou er nog een paar bladzijden kunnen over schrijven maar dat zou eentonig worden, beter dan duizend woorden zijn een paar foto's, veel spektakel is er nog niet te zien, het was trouwens zo'n kleine 25 jaar geleden dat ik nog in het zadel van een CZ zat, maar het viel allemaal goed mee, de armen en benen hielden goed stand, enkel aan de rugspieren moeten nog wat gewerkt worden.
ik heb nog een paar foto's van vroeger (1984 ) teruggevonden met de toenmalige CZ 380 en heb ze onderaan toegevoegd.
normaal was de eerste confrontatie in wedstrijdverband voorzien op 13 april in Ranst maar deze dag heb ik andere plichten te vervullen en de aftrap is verschoven naar 4 juli in Wommelgem.
PS: voor ik het vergeet: dank aan de mensen die me met raad en daad hebben bijgestaan tijdens de restauratie
een streepje zand doen opvliegen aan het achterwiel, daar keek ik vroeger altijd naar toen ik als klein mannetje naar de echte crossers ging kijken, en hoe hoger het zand opvloog des te hoger schatte ik de kwaliteiten van de piloot
een beetje uit het zadel komen voor het kleine sprongetje die eventueel kan komen, bij het paardrijden noemt men dat "verlichte zit"
een beetje balanceren om het spel in evenwicht te houden
voet vooruit voor het geval je hem dringend nodig hebt
nog een keer het bergje op ....
en dan nog even poseren voor de fotograaf
dit is een foto uit 1984 met de CZ 380, iedere zondagmorgen werd er gereden om de stress van de voorbije weg te werken, of de "kater" van de vorige avond te verjagen
toen kon er bijna overal nog gereden worden zonder veel problemen, zoals hier in de putten van Ampe te Egem
Leon Sagaert uit Meulebeke kunnen we zo stilletjesaan een monument gaan noemen in crossend Vlaanderen, steeds trouw gebleven aan de MCB - MCLB, begon hij in 1962 (hij was toen 18 jaar) in het zadel van een Greeves aan zijn crossavontuur.
dat het zou doorlopen tot op de dag van vandaag (hij werd in maart 2009 65 jaar), met een onderbreking van een aantal jaar weliswaar, is toch uniek te noemen.
de vele overwiningen en podiumplaatsen ga ik hier niet opnoemen, want het zou een saaie bedoening worden, maar om even te illustreren wat Leon zoal bij elkaar heeft gereden, een paar honderd bekers sieren zijn zaak in Meulebeke en onlangs heeft hij er een aantal moeten verwijderen door plaatsgebrek, daarvoor moet je toch al een aantal keer op het podium hebben gestaan.
hoogtepunten op het palmares is zeker de 2 keer dat hij Belgisch kampioen werd bij de sidecars in 1983 en 1986 en de 2 maal dat de Rally Parijs Dakar met een zijspan werd gereden in 1983 en 1986 (1986 = het legendariche jaar dat Thierry Sabine omkwan in die helikoptercrash)
maar laten we eerst eens kijken naar foto's uit zijn beginperiode als solo en sidecarpiloot
te Wetteren in 1962 of 1963 met de Greeves 24MDS 250cc
te Pamel begin de jaren 60 weer met een Greeves maar nu met een Griffon
spectaculaire toestanden te Kortemarkt 5/10/1969
het begin van een lange periode als zijspanrijder, terug met Greeves maar nu als zijspancombinatie , hier zien we hem met bakkenist Eric Tiffaert in 1972, Leon laat zijn spierballen rollen
terug met Eric Tiffaert in de bak en gesponserd door Massey Ferguson, het legendarische tractormerk
Kluisbergen 27/4/1975 nog steeds met de trouwe Greeves maar nu met Rudy Volder als bakkenist, Leon kwam als eerste over de meet maar werd gediskwalificeerd omdat Rudy uit de bak was gevallen
Zomergem 5/8/1979 de Greeves is vervangen door Yamaha
Oostkamp 16/4/1979 Leon Sagaert (20) met Yamaha vertrekt op kop en is op weg naar een zoveelste podiumplaats, nr 3 is Oostkampenaar Paul Claeys
Wortegem - Petegem 1979 Leon Sagaert (2) Yamaha, Wiliam Goethals (22) Paul Clays (3) , wie herkent de anderen, Freddy Versluys zit er ook tussen maar ik weet niet waar
hier nog een tweetal mooie aktiefoto's van Gerrit Does
hier met de Husqvarna 250 tijdens een cross van Reusel ( Nederland)
hier tijdens de Inter. cross van Budel 1970 (Nederland)
Gerrit Does, we schreven het vroeger al, is er niet een van 13 in een dozijn en dat kun je zien aan de decoratie (in Nederland noemen ze dat een lintje) op zijn zondags kostuum, hij werd namelijk eind vorig jaar door de Nederlandse Koningin Beatrijs tot Ridder geslagen in de Orde van Orange Nassau, dit voor het vele werk die hij doet voor de Nederlandse BMX federatie ( zie zijn website www.univofbmx.com )
hier kunnen we dus echt spreken van "Adel in het Zadel" al is het dan met enige vertraging.
let op de typische kledij van de jaren 60 , jet helm, lederen broek, laarzen met gespen en de lange kousen een randje over de laars, mooi om zien
iedere overwinnaar straalt bij het ontvangen van de bloemen, zo ook Julien
het startnummer 1 wordt je niet zomaar aangeboden, die moet je bijeenrijden
een CZ waarvan er niet veel gemaakt zijn.
Julien De Roover is altijd nauw verbonden geweest met CZ, op een klein zijsprongetje met Maico na, tot over enkele jaren reed hij retrocrossen met de vertrouwde CZ en tot op vandaag is het nog altijd zijn merk.
iemand die we zeker niet mogen vergeten is wel een piloot als Julien De Roover die eind de jaren 60 toch wel bij de toppers van het Belgische crossgeweld hoorde. Julien debuteerde begin de jaren 60 in de brommercrossen en ging, zoals zo velen, over naar de motorcross in het zadel van het toen zeer populaire merk CZ waarmee hij talrijke overwinningen op zijn naam zette, later trad zijn jongere broer Gilbert in zijn voetsporen, maar dat is voor een andere keer.
de jonge Julien De Roover uit Booischot tijdens een brommercross, de vrouwelijke fans kijken aandachtig toe, me dunkt
hier met de CZ 2 pijper in de kop van het peleton om het in rennerstermen uit te drukken, hier zit nr 45 nog voorop (wie is deze rijder?)
hier wordt de aanval ingezet
en vervolgens op weg naar een zoveelste zege
met de 360 zijpijper in Beerzel 1969
Rijmenam 1971 met de Yellow tank CZ en weeral op kop
Nismes 1971
pure klasse gecombineerd met een spectaculaire rijstijl
eerst even iets anders, een aantal mensen zonden me een mailtje met de vraag of alles wel OK was met me omdat er een tijdje niets nieuws op de blog te zien was, in ieder geval dank voor de bezorgdheid, maar alles is prima in orde, de restauratie van de CZ en een beetje blogschrijfmoe waren de oorzaken van deze "stand by" eerst zet ik een paar foto's van de CZ restauratie op de blog en dan komen er foto's van oa Julien De Roover, Leon Sagaert , Gerrit Does , André - Jean Pierre en Remi Vromans , Jan Rombouts, Jos Vermeiren, Alex Jennes enz enz... ook naar de restauratie van de BSA Goldstar scrambler van Guy Labbe zullen we regelmatig een kijkje gaan nemen.
en last but not least op tijd en stond een paar foto's van de retrocross, alleen maar om te verwijzen naar de retrocross site bij uitstek http://www.katesretropage.be/ waar regelmatig een en ander te lezen valt.
en nu een paar foto's van de CZ waarmee ik dit jaar een aantal retrocrossen zal "proberen" te rijden, ik ben in ieder geval al begonnen met wat conditie training zodat ik de 360 in bedwang kan houden
zoals hij was, de fransen noemen dat "dans son jus"
afbreken gaat rap maar kan ook stresserend zijn omwille van de vraag "wat ga ik hier vinden"
hier heb je het al, gebroken segmenten en kapotte zuiger
hier en daar een kleine verbouwing
nu kan het snel gaan met de wederopbouw
als alles netjes klaarligt dan is het zoals vroeger met een "Mecano" spelen
het motorblokje, al zeg ik het zelf, komt als uit de fabriek
even de nummerplaten erop
en af, 4 maal kicken en hij pruttelde er rustig op los, het leven kan soms schoon zijn
er begint wat te bewegen in West Vlaanderen op het gebied van oude crossmotoren, meer en meer zie ik links en rechts mensen die bezig zijn met de restauratie van een oude crosser. hieronder enkele foto's van het Goldstar project van Guy Labbe, goed gekend in Triumph middens maar hier duidelijk verleid door de charmes van een Goldstar crosser.
Guy kocht de Goldstar "dans son jus" in het Franse Roubaix van oud crosser Robert Devoldre, zeker gekend bij de ouderen onder de crossliefhebbers, Devoldre kocht de machine in 1955 en stuurde de BSA menigmaal als eerste over de meet.
prachtig project en we kijken uit naar het verder verloop van de werkzaamheden
Wie kan er An en Dieter behulpzaam zijn met het decoreren van hun zaak, ze willen namelijk retro foto's van de 15 augustuscross op de Keiheuvel in Balen in hun zaak ophangen, dat is een mooi initatief, alleen de foto's ontbreken nog, wie kan er meehelpen met affiches, foto's van zichzelf of anderen en zo opgenomen worden in een soort permanente tentoonstelling in De "Wascuyl" op de Keiheuvel in Balen.
met dank bij voorbaat, An en Dieter
je kunt ze bereiken op onderstaand adres, tel, of mailadres
An en dieter De Wascuyl Sint jansstraat 105 2490 Balen Tel 014687214 info@wascuyl.be
liefst foto's van een betere kwaliteit dan deze hieronder,
Op de startfoto van 15 augustus 1953 te Mol - Gompel ( en dus niet van de Keiheuvel zoals er eerst stond) herkennen we v.l.n.r. : nr 52 René Baeten (Saroléa), nr.1 Nic Jansen (Saroléa), daarachter nr 18 André Van Heuverzwijn (Saroléa) en uiterst rechts A2 Jeff Smith (BSA). (info Leopold Nouwen, zie ook "reaktie")
hier zijn we terug met de CZ 360 tweepijper, de schilder en plafondwerken in de garage en werkplaats zijn achter de rug en nu is het terug "CZ time".
de laatste broodnodige onderdelen heb ik ondertussen gevonden en al een keer voorlopig op de motor gezet, t'is niet te geloven maar het past allemaal.
op deze foto zie je nog een keer wat de tand des tijds allemaal kan aanrichten en hoe de look van een motor totaal kan veranderen door een aantal niet originele onderdelen te monteren
intussen zijn de wielen herspaakt met 4 mm spaken en de magnesium naven geparelstraald en voorzien van een paar lagen beschermcoating. een nieuw zadel, dat goed past en dat mooi aansluit tegen de tank kon er ook nog af, ondanks de Fortis en andere crisissen.
de achtervering is vervangen door speciaal voor de retrocross ontworpen exemplaren.
de vaste originele voetsteuen werden vervangen door opklapbare, het regelment laat geen vaste voetsteunen meer toe
een mooi ogend bijna origeneel tankje werd eindelijk gevonden en paste perfect op de bevestigingspunten van het frame
een nieuwe gemaakt voorspatbord, precies zoals het was in 1965, en een achterspatbordkapje heb ik gevonden en besteld in Amerika, de dollar stond laag en de prijs was zeer schappelijk, alles ging goed tot het pakje hier in België bij ABX terechtkwam en ik een briefje in de bus kreeg met een paar vraagjes, om een lang verhaal kort te maken, het pakje is bijna 1 maand bij ABX blijven liggen, na een paar telefoontjes, telkens met een ander persoon natuurlijk bracht de post mijn pakje tezamen met een extra faktuur tot aan mijn voordeur, mits het betalen van 60 kon ik het pakje in ontvangst nemen. de 60 omvatten 21% BTW + 10% invoerkosten + administratieve kosten, wees dus op je goede als je iets besteld in het land van Uncle Sam.
uiteindelijk toch het correcte achterspatbord gevonden, deze met de luchtfilterbak in één stuk
een paar originele CZ nummerborden staat altijd goed, de 2 bovenste zijn de zijplaten en de onderste is deze voor vooraan
en last but not least een "New Old Stock" CZ zuiger in overmaat, nu is het nog kwestie van alles in de juiste kleur op de goede plaats te krijgen, en binnen een paar maand zou het eerste gepreutel uit de dubbele pijpen te horen moeten zijn.
wie liefhebber is van motoren, auto's, vliegtuigen en ga zo maar door, en wil weten waar die dingen zich bevinden in de musea moet eens klikken op onderstaande link, je kunt die site ook terugvinden bij mijn "favorieten" (zie linkerkant van de blog,) een handig dokument, deze site als je het mij vraagt.
misschien staat er wel ergens een Wabeha 500 2 takt van begin de jaren 60 (zie foto's) in een van die musea, deze motor zou ontworpen zijn daar de piloten WAltz - BEtzellbacher-HAuger, vandaar de naam en Maico zou als model hebben gestaan
ik heb ook de 2 sites mbt Heikki Mikkola toegevoegd aan mijn "favorieten" (zie linkerkant van de blog)
na het kampioenschap van Limburg nu ook kampioen van België bij de BLB Vedetten, en er zouden er nog 2 volgen in 1965 en 1967 als internationaal bij de BMB, Jef werd ook 5 maal vice kampioen (links van Jef zien we Leon Keteleer en rechts Wim Schouteden, info Marnix Vanslembrouck)
met de CZ tweepijper 360 in het zand, idiaal voor een "zandkoning"
met neefje Harry Everts aan de start
met de Belgische BLB ploeg op de internationale cross te Paal op 7/8/1960 wie herkent wie ?
Marnix Vanslembrouck liet het volgende weten: De piloten zijn de volgende : kamp van Belgie Willy Sanders bij de seniors (half in beeld)
Jo Sangers
Jef Teuwissen
Jef Liebens (enige twijfel)
Jos of Ritten Hayen
Wim Schouteden
Werner Castelyns merkte het volgende op: De vlag die Jef aan heeft is een Duitse 90 graden verdraaid...
met de Husqvarna nr 1 van Jef was er soms ook een probleempje
hier in 1969 terug kampioen van Limburg en dat reeds voor de 11de keer, in 1970 werden het er een dozijn, waarvan 9 maal als internationaal en 3 keer als senior
zeker een foto van na 1967 want hier zit Jef al op de Husqvarna
eindelijk wat meer foto's van Jef Teuwissen dankzij Mario Brouwers die me een CDtje toestuurde met mooie foto's uit de oude koekentrommel, tevens wil Mario nog wat bekendheid geven aan het mooie boek en naslagwerk dat Leopold Nouwen schreef over Jef Teuwissen. het boek kan men bestellen rechtstreeks bij Jef via Mario mario.brouwers@telenet.be op aanvraag zal Jef het boek signeren wat het naslagwerk kompleet maakt.
het boek toont tal van mooie foto's (niet deze die je hier ziet op de blog) maar ook zeer veel uitslagen en natuurlijk de beschrijving van Jef zijn crossloopbaan met hoogte en laagtepunten en dat allemaal voor de prijs van 20 + eventuele verzendingskosten.
veel leesgenot
met de Matchless in 1959 te Hechtel
kampioen van Limburg bij de BLB, Rijkhoven 1959
Hechtel 1960 met de Norton
Beringen 1960, een smile, bloemen en in het zadel van een Goldstar, wat kan een mens zich nog meer wensen
Jef in aktie met de Goldstar 500 te Opglabeek 1960, vallen stond die dag blijkbaar niet op het menu zo te zien aan de uitrusting van Jef
Met zijn trouwe aanhang op de foto in 1960, ik denk uiterst recht Jef zijn broer en mekanieker François te herkennen
stijlvol op de BSAte Hechtel
hier op de voorflap van het boek over Jef schreef Leopold Nouwen van "Zandkliever tot Zandkoning" het is inderdaad zo dat Jef een lange weg heeft afgelegd naar de top met vallen en opstaan, toch heeft hij een geslaagde crossloopbaan achter de rug, hij draaide vlot mee aan de top van het crossgebeuren en dat leverde Jef de eer dat er over hem een boek werd geschreven.
Boekel In het midden Frans Goossens en links half in beeld Toon Karsmakers, op Husky. Te zien is een speciale aluminium tank waar elke zaterdag een half potje poets op werd gesmeerd. Een mooie tank, maar wel elke week poetsen.(info Peer Bijnen)
Dorst 1972 In het midden Frans Goossems, rechts 50 cc rijder Peter de Vries. Er staat al een foto van hem op het blog bij 50 cc in nederland.(info Peer Bijnen)
Deze foto's zijn in Beoly Engeland genomen tijdens een wedstrijd om het West Europees kampioenschap van de IMBA in 1972, uitslagen van IMBA wedstrijden uit die tijd zijn nog terug te vinden op internet. Frans rijd met N15, De belg Leon Martens rijd met B1.
B3 was Johan de Cuyper op CZ die te zien is op de voorlaatste foto juist achter N15 (info: met dank aan Jef wuyts)
Op de foto is inderdaad B1 te zien Leo Martens (tweede van rechts) uiterst links B2 is Andre Sevens en naast hem B4 Jef Wuyts (info: met dank aan Jef Wuyts)
mijn zwager Frans Goossens uit Eindhoven is van 1967 tot circa 1980 een bekende NMB crosser geweest,5x Nederlands kampioen in de 250cc. Eerste jaren op Bultaco Pursang daarna jaren op CZ, hij reed samen met Gerrit Does die ook reeds op de blog staat. Groeten Hans Lodewijks
dit mailtje ontving ik van Hans Lodewijks tezamen met een dozijn mooie foto's van weleer, hieronder kun je Frans Goossens aan het werk zien met het nr N39.
Bultaco Pursang
CZ 250
CZ Yellow tank
met de bloemen naar huis rijden is altijd prettig
concentratie voor de start, bij deze CZ zie je dat de voorste remtrommel aan de linkerkant is gemonteerd (origineel was de remtrommel aan de rechterkant) dat deed men vaak omdat daardoor de remkabel een mooiere boog kon maken en er zo minder gevaar was om klem te raken.
hier staat de remtrommel zoals origineel aan de rechterkant
weeral een podiumplaats
met de kampionstrui om gaat men altijd een beetje sneller
Hartelman en Wolsink, de leraar en de meester zo kunnen we het wel stellen, dat is wat ik opmaakte uit het mailtje van Peter Rietman, die een paar foto's van beide heren naar me toemailde.
Gerrit Wolsink was in die tijd woonachtig in Hengelo ( G ) en zijn mentor was Bennie Hartelman die in zijn glorie periode kampioen van Nederland is geweest bij de 500 cc'ers.
het palmares van de "Vliegende Tandarts" is toch wel indrukwekkend, hij reed op Suzuki, Husqvarna, Maico en Honda en op al deze merken wist hij het Nederlands kampioenschap binnen te halen in de 500cc klasse
1968 70 en 71 NK op Husqvarna 1973 NK op Maico 1974 76 77 78 NK op Suzuki 1982 84 NK enduro op Honda
1975 3 de plaats in het WK 500 1976 2 de plaats in het WK 500 1977 3de plaats in het WK 500 1979 2de plaats in het WK 500
en in totaal een groot dozijn GP overwinningen, daarvoor moet je toch tandards zijn met juist dat beetje meer
Bennie Hartelman mentor van Wolsink met het nummer H22
Gerrit Wolsink een hele grote ,ik heb samen met hem aan het starthek gestaan ik zag hem pas weer in het rennerskwartier.(Peter Rietman)
begin december worden er weer enkele classic motocross wedstrijden gereden in het noorden van Spanje, nl: op zaterdag 6 december in St Cebria de Vallelta (St Pol) en op maandag 8 december in St Coloma de Farners (op het circuit van Ronny Renders). Volgende reeksen staan op het programma: pre 60-65-70-75 en twin shocks. Verder is er een damesreeks en zijspannen (klassiek en modern). Als top op de bil is er de herkansing van het wk voor veteranen (+40 jaar met moderne motoren). Transport van de motoren kan eventueel gebeuren door Herman Verboven (0032.3 312 55 25). Voor verdere inlichtingen contacteert men best Ronny Renders op 0034.676 533 602 of op 30 november tijdens de History Day waar Ronny aanwezig zal zijn. Met sportieve groeten, Gie Geerinckx.
foto van André Syvertsen: met André op de Bultaco (30) de andere piloot zou Norbert Vermeiren moeten zijn op de Husqvarna(41)
een tip van Werner Castelijns: om een beetje in de stemming te komen, een retrofilmpje van Markelo cross in 1963, dit is te vinden op zijn oldtimer crosssite bij uitstek http://www.katesretropage.be/intro.html klik door op FILMPJES en maak je keuze
mooie en waardevolle foto omdat er veel piloten herkenbaar zijn, bekijk ze maar eens
Bijgaand een start-foto van de "Cross der Azen" te St Anthonis uit 1965 zoals deze destijds genoemd werd.
Van links naar rechts: Broer Dirkx, Vic Eastwood (34), Albert de Wit, Torsten Halmann, achter deze Ad Verhoeven, daarachter Jo Heijboer, Jeff Smith (E30), achter deze helm zichtbaar van Dick van Heugten dan Bennie Hartelman, Dave Bickers (E32) en daarachter Rolf Tibblin.
ter vergelijking een foto van meer dan 10 jaar eerder (1954) H1 = Hennie Rietman, H3 = Jan Clynck en achter Jan Clynck