begin december worden er weer enkele classic motocross wedstrijden gereden in het noorden van Spanje, nl: op zaterdag 6 december in St Cebria de Vallelta (St Pol) en op maandag 8 december in St Coloma de Farners (op het circuit van Ronny Renders). Volgende reeksen staan op het programma: pre 60-65-70-75 en twin shocks. Verder is er een damesreeks en zijspannen (klassiek en modern). Als top op de bil is er de herkansing van het wk voor veteranen (+40 jaar met moderne motoren). Transport van de motoren kan eventueel gebeuren door Herman Verboven (0032.3 312 55 25). Voor verdere inlichtingen contacteert men best Ronny Renders op 0034.676 533 602 of op 30 november tijdens de History Day waar Ronny aanwezig zal zijn. Met sportieve groeten, Gie Geerinckx.
foto van André Syvertsen: met André op de Bultaco (30) de andere piloot zou Norbert Vermeiren moeten zijn op de Husqvarna(41)
een tip van Werner Castelijns: om een beetje in de stemming te komen, een retrofilmpje van Markelo cross in 1963, dit is te vinden op zijn oldtimer crosssite bij uitstek http://www.katesretropage.be/intro.html klik door op FILMPJES en maak je keuze
mooie en waardevolle foto omdat er veel piloten herkenbaar zijn, bekijk ze maar eens
Bijgaand een start-foto van de "Cross der Azen" te St Anthonis uit 1965 zoals deze destijds genoemd werd.
Van links naar rechts: Broer Dirkx, Vic Eastwood (34), Albert de Wit, Torsten Halmann, achter deze Ad Verhoeven, daarachter Jo Heijboer, Jeff Smith (E30), achter deze helm zichtbaar van Dick van Heugten dan Bennie Hartelman, Dave Bickers (E32) en daarachter Rolf Tibblin.
ter vergelijking een foto van meer dan 10 jaar eerder (1954) H1 = Hennie Rietman, H3 = Jan Clynck en achter Jan Clynck
Na het boek over Jef Teuwissen heeft Leopold Nouwen zijn schrijverstalent nu benut om een boek over René Baeten samen te stellen, hieronder alle nuttge gegevens:
Op 30 november 2008- tijdens de MX HISTORY DAY - http://www.mxhistory.be/ verschijnt er opnieuw een boek over oud- wereldkampioen René Baeten. Het boek heet : René Baeten- Ambassadeur van de motorcross. De prijs bedraagt 20 euro. Het bevat 184 pagina's en circa 65 foto's. Dit boek en het vorige boek(niet meer te verkrijgen) zijn totaal verschillend van mekaar : zowel tekst als foto's. Inlichtingen : gsm : 0478 93 80 38 of 0495 33 63 61 E-mail : Leopold.Nouwen@telenet.be of Lucypoelmans@telenet.be
Hier de omslagfoto van de nieuwe uitgave.
of de onderstaande foto in het boek zal voorkomen weet ik niet, maar om de foto's/dokumenten direct groot op het scherm te laten komen moeten er minimum 2 worden geplaatst, vandaar
Vader Marcel Verhaegen begon in 1947 bij de "liefhebbers" te crossen, dat was eigenlijke een illegale organisatie die wedstrijden organiseerde buiten de BMB om.
in 1950 stapte Marcel over naar de BMB en reed zich bijna iedere wedstrijd in de top 10, waaronder 94 maal in de top 3 en won bovendien de Grote Prijs van Duitsland 250 cc in Bruhl.
Marcel werd in 1956 en 57 Kampioen van België bij de "Inters" 250 cc of de kleine cilinders zoals men dat toen noemde.
en alsof dat nog niet genoeg was werd hij diezelfde 2 jaar ook kampioen bij de "Experts" trial kleine cilinders met een Salira die speciaal op de maat van Marcel was gemaakt door de fabriek (Salira werd in België geproduceerd)
en tot slot reed Marcel in 1959 ook nog de snelheidsrace van Beveren Waas op een AJS racer.
dat er motorbloed door de aderen van de Verhaegens stroomde is nu wel duidelijk met als gevolg dat zoon Walter eind 1967 ook aan de start stond van zijn motorcrossloopbaan die nu nog altijd bezig, want Walter rijd nu nog altijd wedstrijden bij de veteranen.
.
Marcel op de BSA 500 cc, het publiek kan zijn rijstijl blijkbaar apprecieëren
Marcel met met de Salira trialmachine, speciaal aangepast naar de wensen van Marcel, Salira was een produkt van de Lion Rapide - Salira fabriek uit Aalst, ze waren voorzien van een Villiers motor en de trialmachines hadden een versnellingsbak speciaal ontwikkeld voor het trialrijden
Walter Verhaegen al driftend met de Maico van een laatste naar derde plaats te Dison in 1969, waren er een paar ronden meer geweest dan zat er winst in daar in Dison .
prachtige aktiefoto van Walter Verhaegen uit 1969 te Hechtel waar Walter beide reeksen had gewonnen, spijtig genoeg werd hij de 2500 fr aan prijzengeld niet uitbetaald omdat de club failliet was en de deurwaarders de kassa hadden aangeslagen.
(wie meer wil lezen over Maico moet hier eens klikken, info zowel over baan als crossmachines http://www.maicorijdersclub.eu/ )
foto's en info: Walter Verhaegen / Marnix Vanslembrouck
om alle misverstanden te vermijden, Roger en Sylvie hebben geen verborgen relatie of wat dan ook, wat ze wel gemeen hebben is dat ik hun e-mail die ze zonden niet kan beantwoorden, om de een of andere reden krijg ik een bericht dat de mail niet kan afgeleverd worden. een van de oorzaken daarvan kan zijn dat hun mailbox overvol zit, of het is iets ander, in ieder geval probeer ik nu via de blog een antwoordje te sturen
Roger in het verre Chilli, ik zal een keer kijken of ik nog foto's van Jef Teuwissen heb om op de blog te plaatsen, wat je misschien niet weet is dat er een boek bestaat van Jef Teuwissen met als titel " van Zandkliever tot Zandkoning" met tal van foto's en anekdotes over zijn crossjaren, zeker de moeite om te lezen.
sportieve groeten etienne willems
Sylvie Vanham, ook Sylvie is niet te bereiken vanachter mijn PC, na een paar pogingen ben ik je een beetje uit het oog verloren moet ik eerlijk toegeven, je vraag heb ik hier liggen en zal er binnenkort werk van maken
sportieve groeten etienne willems
mochten er nog mensen zijn die op een of andere manier geen antwoord gekregen hebben op hun vraag, mail me nog een keer
hier een aantal mooie foto's, uit de jaren 50, van de Nederlandse piloot Cor Turk die me werden toegezonden door Hanneke Derksen. Cor Turk is namelijk de grootvader van de vriend van Hanneke en samen zijn ze op zoek naar meer foto en tekstmateriaal ivm Cor Turk.
de foto's die hier op de blog staan zijn reeds in hun bezit, maar er moet meer te vinden zijn, des te meer omdat Cor in 1958 kampioen van Nederland werd. het nummer N77 op de Matchless van Cor zal bij sommigen misschien een belletje laten rinkelen.
Cor Turk reed destijds bij de zgn. "liefhebbersbond" . ( RKZNMB)
(info: Bea en Jim Fierant
mochten er mensen zijn die info hebben dan kunnen ze met Hanneke doorover mailen via het E adres, met dank bij voorbaat
Peter Meekers heeft een aantal opmerkelijke items in zijn trofeënkast hangen, nml de motorcross WK truitjes van Brad lackey, Heikki Mikkola en van de Montesa rijder Kalevi Vehkonen. Peters vader, Georges Meekers, was indertijd de manager van de toen succesvolle Heikki Mikkola, meer hierover kun je lezen op de site http://www.heikkimikkola.be/site_mikkola/nl/biografie.htm
Foto's: Peter Meekers
Brad op een CZ en een dagje ouder
met de Honda, let op de handschoenen
Sportieve knapen
Heikki Mikkola, Brad Lakey en wie is die derde man ? de derde man op de foto met Brad Lackey en Heikki Mikkola is de Amerikaan Chuck Sun. Beste groeten van Guy Jamar
de WK schirts van Brad Lackey
een van de Mikkola WK truitjes
de WK trui van de Finse Montesa rijder Kalevi Vehkonen
Luc Deyaert reed als MCB piloot op diverse machines en zoals je kunt zien op de foto's deed hij dat met stijl.
foto's en tekst Luc Deyaert
Luc Deyaert op de Bultaco 325, foto dateert denk ik uit 1973, de moto was een ex GP machine van Jacky Wiertz en gekocht via Jerome Strobbe, dealer in Lovendegem, waar is die schone tijd gebleven?????
Luc op een maico 380 (ex Richard de Mulder) op de MCB cross te Wakken 1975 (moto is bouwjaar 73 of 74)
start van de MCB cross te Koekelare in 1975 met no 4 Tommelein no 5 Cassiers no 8 Deyaert no 10 Verhulst en de eeuwige starter Matton, wie kent ze nog ?
hier een foto uit oktober 1976 te Waarschoot (BLB) met de CCM
nog een foto met de CCM (bouwjaar 1975) de foto is genomen in Wakken 1976 bij de MCB dat "ding" ging voor die tijd heeeeel snel weet Luc zich nog te herinneren
Luc Deyaert in 1976 (no 8) tijdens MCB cross te zerkegem op 11/ 04 /76 met de Maico 400, in die tijd zijn eerste nieuwe crossmotor
Luc Deyaert op de CZ (bouwjaar ±1975 ), de cross was te Zerkegem en ingericht door de MCB op 08/ 04/79
hier 2 fotos van Luc Deyaert (no 26) op een Husqvarna 390 uit 1980 bij de MCB, plaats onbekend
Wie kent er Luc Deyaert nog en wie heeft er Theo Cornelis nog gekend waarmee Luc in Luxemburg nog tezamen heeft gereden maar die tijdens een cross te Mons of Nimes om het leven kwam ??
lees de oproep van Luc
in luxenburg (Kopstal) heb ik in 1995 tezamen gereden met een zekere Theo Cornelis die reed op een husky 4 takt, enkele weken later was ik op de GP zijspannen in Betekom als supporter van de gebroeders van Vlierberghe, daar reed Theo Cornelies 3e of 4e bij de nationalen, enkele weken later vernam ik het overlijden van Theo via de Motorgazet, dat ongeval gebeurde op de nat.cross te Mons of Nismes, weet er iemand waar en hoe dat ongeval gebeurde ??
In het jaar 1950 reed Hennie Rietman op het Belgische merk Sarolea.
Het werd een bijzonder succesvol jaar met oa. het kampioenschap van Nederland.
Op 2e paasdag 1950 in de motocross van de Brabançonne hier werd Rietman 2de achter de befaamde Engelsman Basil Hall op BSA
rond 19 mei 1950 werd Rietman 2de op de motocross der Bruulbergen ditmaal achter Liekens.
Hemelvaartdag 1950 landenwedstrijd England /Belgie en Nederland die werd gehouden op het befaamde circuit Duinrell.
Nederland won deze landenwedstrijd met RIETMAN / Baudoin en de Koning.
Ook won Rietman de finale in een spannende strijd tussen hem en Mingels
rond 16 Juni een mooie 4de plaats in de motocross van Winnerotte, achter Meunier Jansen en de Engelsman Hall was dit ook weer een mooie prestatie.
Begin Juli 1950 2de plaats tijdens de motocross Hoyoux ditmaal achter de Belg Pickart maar voor Meunier, Cox en Jansen.
Tijdens de motocross des Nations in 1950 te Zweden / Skillinggaryd schittert Rietman wederom en reed naar een 3de plaats.
Al deze mooie prestaties behaalde hij op het Belgische motormerk Sarolea, zou er in Belgie nog iets te vinden zijn oa foto's of wedstrijdverslagen.
Dan denk ik in de eerste plaats aan zijn tegenstanders Mingels, Jansen Cox, Liekens en bij de diverse Belgische motorclubs
Hennie Rietman was in die jaren toch een bekende motocrosser in Belgie en ik ben er bijna zeker van dat er ergens mooi materaal uit die tijd te vinden is.
Daarom doe ik een oproep aan al mijn Belgische motocross vrienden, kijk nog eens goed op zolder of er nog wat te vinden is en laat het mij weten.
nvdr: Peter Rietman is oa verzamelaar van alles wat met zijn oom Hennie Rietman te maken heeft.
foto's en tekst: Peter Rietman
Hennie Rietman met Sarolea 500
de beroemde Sarolea Monotube crossmotor
Basil Hall met de BSA Goldstar
Sarolea cross
Frans Baudoin op BSA
Sarolea Monotube crossmotor in zijn natuurlijke omgeving, deze motor was indertijd in het bezit van Guy Devleeshouwer.
In het jaar 1956 plaatste het Nederlandse motorweekblad MOTOR deze foto op de voor pagina, met de volgende tekst.
Op de Brusselse tentoonstelling exposeerde FN deze terreingeweldenaar, waarmede de Belgische fabriek het komende jaar een nieuw offensief zal inzetten met als toprijders MINGELS, BAETEN en RIETMAN,
foto's en tekst Peter Rietman
een close-up van de fabrieks FN 1956
Henny Rietman op de FN machine
Henny Rietman op de reklame folder van FN
Mingels (28) op de fabrieks FN gevolgd door René Baeten toen nog op de Sarolea (foto Marnix Vanslembrouck)
Henri Vromans, " ijzeren Henri " was zijn bijnaam, in 1963 werd de man uit Lommel kampioen van België bij de junioren 500 cc, de drie zonen van Henri deden ook hun zegje in het crossgeweld van de jaren 70 en 80, maar daarover later meer.
Henri Vromans met de mooie ESOmetisse in 1965
Henri stijlvol met de Husqvarna
wie niet graag zand tussen de tanden heeft lost dat op deze manier op
Henri Vromans tijdens de landencross met teamgenoot Roger De Coster
de zonen van Jozef hadden duidelijk de crossmicrobe doorgekregen van hun vader, dankzij Rudi Put die bij Sylvain Liebens in Diepenbeek eens binnenwipte en daar een aantal mooie foto's wist te selecteren van de gebroeders Liebens.
Firmin Liebens in aktie
Firmin Liebens met de kampioenetrui in 1964
Sylvain Liebens (46) met de Husqvarna in 1969, wie is de andere piloot met nr 48 ? info Albert leeten: nr 48 is Henri Bosmans
Sylvain Liebens te Clipet in 1970
paniek bij de Liebens, Sylvain reed zich vast en vader Jozef (links)en broer Sylvain (rechts) trachten de situatie recht te zetten.
vader Jozef tracht alles in goede banen te leiden, Sylvain (32) probeert zijn achtervolger los te schudden info Albert Leeten:nr71 is Armand Pirson
start van de junioren 500cc te Borgloon in 1968 op de foto zijn te zien vlnr: Roger Van De Broeck (45) Louis Megens (35) achter Megens, Harry Everts , Gilbert De Roover op CZ (93) en Sylvain Liebens (32) wie zijn de anderen ?? info Albert Leeten: nr10 is Jos Vangerven,nr 75 is Paul Jamoul
Hechtel 1968 junioren 500cc, kopstart voor Guido Surinx (30) Sylvain Liebens (32) zit nog op de motor maar nr 40 met de CZ 2 pijper is al afgestapt wegens te veel slijk, ( correctie, Rudi Put deelt me mee dat het geen "slijk" is maar zand en ik moet hem gelijk geven want we zitten, zoals hij zegt, in de Limburg waar er inderdaad meer zand dan slijk is) ook in het zand is recht blijven de boodschap info Albert Leeten: nr40 met CZ is Jan Weytjens en nr 44 is Willy Dassen
Genk 1969 of 70, juniores 500 cc , Sylvain Liebens (46) neemt de kop bij de start, helemaal rechts met nr 27 zou Louis van Velthoven moeten zijn info Rudi Put /Albert Leeten: nr 27 is Louis Vanvelthoven
foto's en info: Rudi Put / Sylvain Liebens, bijkomende naaminfo Albert Leeten
Van onze "correspondent" uit Nederland Peter Rietman kreeg ik een aantal foto's van de Britse Piloot Vic Eastwood.
op de foto's zien we Eastwood met een CCM machine, het toeval wil nu dat Peter een filmpje op "Youtube" heeft gevonden waar een van de CCM's van Vic te zien is in een ietwat vergane toestand in een Engels schuurtje, wanneer je de link van het filmpje aanklikt kom je meteen terecht in het mekka van de oude crossfilmpjes, veel kijkplezier, tot ergernis van mevrouw misschien ?
echte motormannen geven het niet rap op, zo ook Willy niet en hij begon aan een nieuw (internationaal) crossavontuur door deel te nemen aan de competitie bij de "oldtimers" dit zowel met de trouwe CZ's als met het Norton zijspan met zoon Jeremy als bakkenist.
met de CZ 250 tweepijper op het parcour van Beauval en Caux in het Franse Normandië.
met de CZ 360 tweepijper
tijdens de internationale cross van Rhenen (Nederland), Willy met de CZ (nr 33) en broer Etienne eveneens met CZ (nr 34), behaalden ze een 6de plaats totaal en eindigden ze als eerste Belgen
met het Norton zijspan tijdens de cross in het Franse Confrancourt met zoon Jeremy in de bak reden ze in internationaal gezelschap naar een mooie 4 de plaats
vader en zoon Van Parys met de zware Nortoncombinatie
de leverencier, Peter J. Bijnen, van de foto met de twee Nederlandse 50 cc crossers is na een dag reeds gevonden en geeft wat uitleg bij de foto
Begin 70er jaren is deze foto genomen, er was toen een grote groep 50 cc rijders. Op de foto nr 30 Peter de Vries (helaas te vroeg overleden) op 50 cc Kreidler en nr 60 Louis Vrijdag 50 cc Kreidler. In Belgie werdt meestal met Flandria en Royal Nord gereden. Elk jaar was er een Nederland Belgie in Luyksgestel (Ned.) , mooie wedstrijden De frames werden zelf gemaakt of bij een van de vele 50cc tuners gekocht.
foto en tekst Peter J. Bijnen (Ned)
hier nog een paar foto's van Belgische rijders, eind de jaren 50 Marcel Wiertz tijdens de cross van Dilbeek 1959
het is me al een keer overkomen dat ik van een toegezonden foto de meegezonden mail niet meer kon vinden en dus niet meer wist wie de afzender was en wie er op de foto stond, t'zal de ouderdom zijn of te druk met allerlei dingen misschien. in ieder geval wil de afzender of diegene die wat meer uitleg bij de foto kan verschaffen me een mailtje zenden zodat deze foto ook een plaatsje kan krijgen op de blog
dank bij voorbaat en het zal nooit meer gebeuren..
AMC Bolderberg richt op 9 en 10 augustus 2008 reeds voor de 11de keer een oldtimercross in op de omloop aan de Pannehoef, die omloop ligt trouwens midden in een woonkern, maar je hoort er geen geklaag van de buren want de meeste van hen helpen mee om alles in goede banen te leiden, uniek in België en ver daar buiten denk ik.
op zaterdag 9 augustus zijn er reeds trainingen en op zondag vanf 10 uur worden de wedstrijden gereden tussen haakjes, in West Vlaanderen wil men al jaren een semi permanent crossterrein aanleggen in de buurt van de haven van Zeebrugge, de dichtste gebuur woont op 1.5 km van het terrein en dat is al een probleem. zou het nu echt zo moeilijk zijn om een terrein aan te leggen met een geluidsbrekende berm eromheen die maar een fractie zou kosten van de 2 wielerpistes die men in Stene bij Oostende en Brugge heeft aangelegd en waar bijna geen kat te zien is telkens ik daar kom. maar terug naar het meer positieve nieuws, Bolderberg dus:
volgende kategoriën komen aan de start:
klasse 55 + oldtimers 50-175cc twinshock A - 47 jaar twinshock B + 47 jaar Pré 65 en Pré 74 4 takt Pré 65 en Pré 74 2 takt Pré 90 A Pré 90 B VT A VT B
inlichtingen : Jaemers Theo en Roger 0032 (0)11 25 09 10 of 0478 50 43 23
enkele deelnemers in aktie:
Kathy Michielsen bij de Pré 74 2 takt met de Suzuki 250 van 1973, dat is een van de weinige madammen tussen de heren, staat haar mannetje op een 7de stek in het huidig kampioenschap.
Aloïs Peeters met de Suzuki 250 uit 1983 staat momenteel 9de in het kampioenschap van België in de Pré 90 klasse
tot slot Werner Castelijns, hier nog te zien met de Yamaha 1988 500cc in de Pré 90 klasse, maar dit jaar in de Old 175 klasse waar hij reeds op een 2de plaats staat.
voor liefhebbers van het iets ouder materiaal even deze foto's van de motoren die je er in actie kunt zien.
hier nog een aantal mooie foto's met een verhaal van oud piloot Gerrit Does
Deze foto is genomen op het circuit van Aalst in Nederlands Brabant.
Hier ontmoette ik de zus van Pierre Karsmakers, Mieke, nu mijn vrouw (bijna 40 jaar al!!!).
De foto is in 1969 genomen op het startterrein. Hier werd ik tweede achter Henk Vosters.
onderstaande foto is gemaakt begin jaren '70 tijdens een KNWV Clubteam wedstrijd op het Schaapsloop circuit in Valkenswaard (nu allemaal industrieterrein). Nummer 6 ben ik op de Husky, naast mij Bobby Tuin, de man die met het bedrijf Twin Air is gestart in die jaren en een goede vriend van mij was. We zaten samen in hetzelfde team van MC AMSTERDAM.
Tijdens de wedstrijd is Bobby ten val gekomen, een andere coureur kon hem niet ontwijken en reed feitelijk zijn linker arm doormiddel. Slagaderlijke bloeding, naar het ziekenhuis in Eindhoven, arm moest geamputeerd worden ! Bob wilde dit niet, is samen met een vriend in de auto gestapt (arm afgebonden), met grote spoed en ontzettende pijnen naar toendertijd de bekende arts dokter Derweduwe gereden in Mol.
Resultaat: arm is behouden gebleven en Bobby heeft er zelfs nog mee gesport. Twin Air is inmiddels in Amerikaanse handen en heeft wereldfaam. Bobby heb ik zeker geen 20 jaar meer gezien, weet niet hoe het met hem gaat en waar hij is.
En tot slot deze foto nog . Dit is de wedstrijd in Veldhoven om het Nederlands Kampioenschap 500 cc op 28 mei 1967. Van de Huqvarna importeur Joop van Wees had ik de 360 cc Husky van Frans Sigmans te leen gekregen om deze wedstrijd mee te rijden. Normaal reed ik altijd 250 cc.
In de 1ste manche samen met Peter Willems gevallen in een bocht. We hielden alle twee het gas open met als gevolg een valpartij. Ik werd toen toch nog 9e. De tweede manche in gevecht met Piet Dirks om de eerste plaats. De laatste 3 ronden verloor ik mijn complete uitlaat, maar werd toch nog 1ste en Piet 2de. De derde manche in gevecht met Jan de Rooy op de Paul Friedrich 440 CZ (kon alleen Jan fatsoenlijk mee rijden, was een zeer snell fabrieksmachine). Jan won deze manche, ik werd 2de en In totaal werd ik 3de. Was toen best tevreden voor een eerste keer op een 360 Husky.
De bijgesloten foto lig ik nog op kop, nr. 19 en Jan de Rooy, N23 achter mij. Dit was 3 ronden voor het einde, even later passeerde Jan mij.
Veldhoven was een prachtig circuit op internationaal niveau, Ook weg helaas.
(Jan De Rooy was meermaals winnaar van de rally Paris - Dakar met zijn monsterachtige Daf truc)