een volgend probleempje met de CZ was het achterste tandwiel, CZ maakt dat tandwiel in één geheel met de remtrommel, dat stalen gedeelte is bovendien vastgeklonken aan de magnesium naaf. de ingenieurs bij CZ dachten waarschijnlijk dat het tandwiel voor eeuwig en altijd zou meegaan, niet dus, althans het mijne was toch al half versleten, wat helemaal niet zo slecht isals men weet dat de motor toch al een en ander achter de rug had.
het originele tandwiel daar laten tot het helemaal versleten was en dan pas een vervangtandwiel monteren zou met zich mee brengen dat je het wiel terug moet ontspaken om de naaf op de draaibank te zetten.
dus, de korte pijn dan maar en meteen vervangen.
een stalen plaattandwiel vinden van 5/8 x 1/4 van 54 tanden (origineel 53) is geen probleem, wat wel een probleem kan zijn is het tandwiel maken, met een beetje moed en doorzettingsvermogen moet dat menig restaurateur lukken.
het plaattandwiel op de draaibank
eenmaal je zover bent is het lastigste werk voorbij
de rest is gaatjes boren en de 5 tappen maken die door de gaten van het oude en het nieuwe tandwiel gaan.
de ingedraaide boord van het nieuwe tandwiel (2 à 3 mm) gaat precies over de op maat afgedraaide buitenkant van het oude (tanden zijn weg), de tappen door de gaten en de bouten door de tappen en klaar is kees.
na het inrijden kun je het tandwiel nog aan het oppervlak laten harden