NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Peter Leys



Archief
  • Alle berichten


    07-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Frits Celis 80 in 2009 !

    FRITS CELIS 80 !


     

     

    2009 wordt voor de Antwerpse componist – dirigent Frits Celis een feestjaar.

    Hij wordt immers dit jaar 80.

    Celis studeerde aan de conservatoria van Antwerpen en Brussel en behaalde de diploma’s notenleer, harmonie, contrapunt, fuga, muziekgeschiedenis, harp en orkestdirectie.

    Hij begon zijn carrière als harpist van het orkest van de Koninklijke Vlaamse Opera in Antwerpen.

    De meeste muziekliefhebers kennen Frits Celis wellicht als dirigent van datzelfde operahuis. Celis vervolmaakte zich immers na zijn conservatoriumstudies aan het Mozarteum in Salzburg en aan de Staatliche Hochschule für Musik in Keulen als dirigent. In 1954 werd hij bovendien eerste laureaat van een wedstrijd voor dirigenten georganiseerd door de Brusselse Munt. Hij werd dan ook dirigent aan deze schouwburg. Van 1981 tot 1988 was hij eerste dirigent van de Vlaamse Opera in Antwerpen en Gent. Daarnaast trad hij herhaaldelijk op als gastdirigent  in Nederland, Frankrijk, Tsjechië, de VS, ….

    Als dirigent besteedde hij veel aandacht aan de muziek van eigen bodem. Daarvoor verleende SABAM hem in 1992 de Fuga-trofee.

    Daarnaast was hij nog professor aan het Antwerpse conservatorium in notenleer en transpositie.

    Wij willen in dit artikeltje echter vooral nadruk leggen op de componist Celis.

    De man schreef (en schrijft) een gigantisch oeuvre bijeen. Orkestwerken, kamermuziek, liederen en koorwerken.




    Zijn werk munt uit door een schilderend en beeldend karakter. Hij schrijft niet zomaar voor eigen plezier, hij wil dat zijn werk beluisterd wordt. Daarom wil hij toegankelijke muziek schrijven. Hij stelde vast dat cerebrale muziek als chaotisch en wanklank wordt ervaren door veel luisteraars. Daarom streeft Celis naar een vorm van toegankelijke muziek, zelfs al is ze vaak atonaal, met een lyrisch karakter en mooie samenklanken. Effecten en experimenten vermijdt hij omdat dit meestal maar tijdelijke verschijnselen zijn die geen boodschap hebben voor de luisteraars. Hij wil de kloof tussen toehoorder en hedendaagse componist overbruggen. Zonder echter naar commercialiteit te streven.

    Het is dan wellicht ook niet toevallig dat Frits Celis voor zijn vocale werken kiest voor gevestigde waarden in de Vlaamse en buitenlandse literatuur. We zien in zijn opuslijst werken op teksten van zowel Shakespeare als Gezelle, Nahon, Van Ostayen, Timmermans, Van Wilderode, Durnez, Buckinkx, Thoen, A.M.G. Schmidt….

    Voor kinderkoor schreef hij o.a. Herfst (met piano- of orkestbegeleiding); Letterphantasy; Let us be happy; Three little men; Rijmelarijtje en Slaap, slaap kindje slaap (met pianobegeleiding).

    Gelijkstemmige koren vinden in Celis’ werkenlijst o.a. Ballade en Mon ami.

    Voor de dameskoren onder ons schreef hij o.a. De meneer van hiernaast en Three Shakespeare Poems I.  De Shakespeare Poems II zijn geschreven voor mannenkoor en voor gemengd koor zijn er de Shakespeare Poems III.

    Nog voor gemengd koor componeerde Frits Celis o.a. Als een bries; De averulle en de blomme; De Meinacht mint de Nachtergaal en Drie koorstudies.

    We wensen Frits Celis nog vele gezonde en vruchtbare jaren toe!

     


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zangfeest 2009
    Niet te missen !



    Programma

    Jef Van Hoof
    Componisten Jef Van Hoof (50 jaar geleden gestorven) en Peter Benoit (175 jaar geleden geboren) vormen de muzikale draad doorheen het programma.

    Het Zangfeest begint plechtig en eindigt groots met telkens een fragment uit de Rubenscantate, maar dé blikvanger wordt ongetwijfeld het optreden van Ann De Renais.
    Deze Vlaamse sopraan staat internationaal aan de top, maar is in eigen land quasi onbekend.
    Ann De Renais Ze begon haar carrière bij de a capella groep The Swingle Singers in London, waar ze nu nog altijd woont en deel uitmaakt van The BBC Singers en The London Voices. Als soliste zingt ze regelmatig in de grootste operahuizen en concertzalen (Milaan, Parijs, New York,…) en zong ze de soundtrack van de films van Harry Potter, Star Wars en The Lord of the Rings.
    Allemaal indrukwekkend en toch of misschien juist vanwege die internationale afstand heeft zij ook een grote voorliefde voor het Vlaamse kunstlied, getuige drie prachtige cd's met werken van Van Hoof en Benoit. Op het Zangfeest zingt ze de intimistische pareltjes ''t Is Stille' en 'Ik heb u lief' van Jef Van Hoof en het vrolijke 'Spinnelied' van Peter Benoit.


    Ook de dansers en vendeliers van Kunstgroep Alkuone uit Aalst behoren tot de wereldtop. Vroeger waren ze een vaste waarde op het Zangfeest, maar de vele buitenlandse tournees en opdrachten maakten dit niet meer mogelijk. In 2009 zullen ze nog eens van de partij zijn en dan nog in volle bezetting. Dit belooft.

    Brassband Scaldis en pianist Wim Berteloot zorgen voor de begeleiding van de samenzang en leden van tal van koren vormen samen het grote Zangfeestkoor. Dirigenten van dienst zijn Ivo Van Gils, Erwin Pallemans, Peter Leys en Iris Peters. De groep Rock & d'rover brengt enkele Brussel-liederen. De muziekkapel van de KSA van Geraardsbergen en van het VNJ verzorgen elk een optreden, alsook de Thebaanse trompetten van KSA Hanske de Krijger uit Oudenaarde. Hans Schoofs en Elke Heylen zijn de presentators van dienst. Anton Aldi zorgt zoals steeds voor enkele gevatte teksten. Regisseur is Paul Cordy.


    Kinderzangfeest

    Net als de vorige jaren, zijn kinderen van harte welkom op het Zangfeest. Speciaal voor hen is er een apart programma (doelgroep 3 tot 12 jaar) voorzien. Thema is (daags na Valentijn) 'verliefd zijn'. De kinderen worden gevraagd in een rood hemd of kleedje te komen. Er wordt verzameld in de inkomhal van de Lotto Arena. In een aparte zaal worden de kinderen in twee groepen onderverdeeld: zij die graag zingen en zij die liever springen en dansen. Onder professionele begeleiding worden de kinderen voorbereid op hun optreden: liedjes repeteren en eenvoudige danspasjes aanleren, attributen knutselen,...

    Halverwege het Zangfeest tonen de kinderen het resultaat aan het publiek. De enen zingen samen met het publiek:

    - ‘k Zag twee beren
    - Wil jij mijn vriendje zijn (Elly & Rikkert)
    - Ik ben verliefd (Gert & Samson)
    - Ik hou van u (Noordkaap)

    de anderen toveren het middenplein om tot een kleurrijk geheel. Op die manier beleven de kinderen een onvergetelijke dag.De kinderen kunnen zich nu reeds inschrijven en krijgen dan alle info toegestuurd. Wie wil, kan zelfs vooraf komen oefenen op de repetitiedag.

    Overzicht samenzangliederen

    Het publiek komt in de eerste plaats natuurlijk om te zingen en dus staan er heel wat klassieke samenzangliederen op het programma:

    - Mijn Vlaanderen heb ik hartelijk lief (G. Antheunis/Th. Coopman)
    - Het lied der Vlamingen (P. Benoit/E. Hiel)
    - Vlaanderen (R. Veremans/W. Gijssels)
    - Lied van mijn Land (I. De Sutter/A. van Wilderode)
    - Daar is maar één Vlaanderen (J. Van Hoof/R. De Clercq)
    - Laat ons liefste samen varen (A. Preud'homme/B. Peleman)
    - Mijn zoetlief was een weverkijn (A. Preud'homme/T. van Brabant)
    - Roosmarijntje (A. Preud'homme/B. Peleman)
    - Schachtenliefde (J. Mertens/F. Geens)
    - Vlaanderen boven al (Fl. van Duyse/H. von Fallersleben)
    - Omdat ik Vlaming ben (M. Matthijssens/L. Lambrechts)
    - Wij zijn bereid (J. Tinel/R. Lammens)
    - De Blauwvoet (E. Hullebroeck/A. Rodenbach)
    - Groeninge (J. Van Hoof/G. Gezelle)
    - Beiaardlied (P. Benoit/J. De Geyter)
    - Gebed voor het Vaderland (G. Feremans - R. Pirijns)
    - Die stem van Suid-Afrika (M.L. de Villiers - C.J. Langenhoven)
    - Wilhelmus van Nassouwe (volkslied - M. van St. Aldegonde)
    - De Vlaamse Leeuw (K. Miry - H. Van Peene)

    Al deze liederen werden reeds gedigitaliseerd. U vindt de partituur op onze webstek. Waarom zou u niet van de gelegenheid gebruik maken om deze liederen reeds vooraf te oefenen in uw vereniging of familie- en vriendenkring?

    Verder staan er ook een aantal bekende kleinkunstliedjes op het programma:

    - Brussel (Liesbeth List)
    - Brussel (Johan Verminnen)
    - Brussel (De Vaganten)
    - Pieter Breughel in Brussel (Wannes Van De Velde)
    - Omdat ik Vlaming ben (Will Tura)
    - Ik ben blij dat ik je niet vergeten ben (Joost Nuissl)
    - Houden van (Miel Cools)
    - Ga met me mee (Bart Van den Bossche)


    03-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Urbain Van Asch en Gaston Feremans

    5de Gaston Feremansprijs aan Urbain Van Asch

    Begijnhofkerk - Mechelen - 8 februari 2009 - 14.30 u.

    Op zondag 8 februari 2009 is het exact 5 jaar geleden dat Marnixring Mechelen Gaston Feremans op feestelijke wijze geïnstalleerd werd.  De Marnixring viert dit 1ste lustrum met de plechtige uitreiking van de 5de Gaston Feremanspriijs aan Urbain Van Asch.


    Tijdens deze feestelijke zitting reikt de Marnixring  de 5-de Gaston Feremansprijs uit aan Urbain Van Asch die als  dirigent en musicus heel veel heeft bijgedragen aan de uitstraling van de Vlaamse koormuziek en de werken van Gaston Feremans in het bijzonder.

    Het programma is als volgt:

    • Verwelkoming, door Toon Pans, voorzitter Marnixring Gaston Feremans en Frank Nobels , schepen van Cultuur van de Stad Mechelen
    • Overzichtspresentatie “5 jaar Marnixring Gaston Feremans”
    • Plechtige uitreiking 5-de Gaston Feremansprijs aan dirigent Urbain Van Asch
    • Laudatio door Michaël Scheck, directeur  van het Studiecentrum voor Vlaamse Muziek en ere-directeur van het Vlaams Conservatorium van Antwerpen
    • Afsluiting met het Gebed voor het Vaderland en De Leeuw van Vlaanderen
    • Receptie in Brasserie Het Anker

    De academische zitting wordt opgeluisterd met  muzikale intermezzo’s door het LustrumKoor, samengesteld uit oud-leden van diverse koren die ooit geleid werden door Urbain Van Asch (het  Onze-Lieve-Vrouwkoor Mechelen, de Mechelse Liedertafel en Viermaliks). Ze brengen koorwerken van ondermeer Gaston Feremans. De begeleiding wordt verzorgd door Wannes Vanderhoeven.

    De inkom is gratis, maar inschrijven is verplicht: antoon.pans@telenet.be


    02-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Korenfestival

    Korenfestival Vlaanderen 2009

    Kontich - Sint Martinuskerk - 25&26 april 2009

    Op zaterdag 25 en zondag 26 april 2009 organiseert het jeugd- en kinderkoor “De Konsinjoorkes” uit Kontich voor de zevende maal het KORENFESTIVAL VLAANDEREN. 

    Het KORENFESTIVAL VLAANDEREN is uitgegroeid tot een tweejaarlijkse ontmoeting van koren uit heel Vlaanderen. Alle koren zijn welkom, maar let op: het aantal deelnemers is beperkt. Snel inschrijven is dus de boodschap.


    Gerenommeerde juryleden zullen instaan voor een objectieve beoordeling van de deelnemende koren.
    Meedoen aan dit koortreffen is een mooie gelegenheid om uw koor te laten beoordelen door een competente jury. Naast de hoofdprijs zijn er nog andere interessante prijzen te verdienen.
    Elk koor krijgt naast een geschreven beoordeling van de jury ook een getuigschrift van deelname en een geluidsopname van het eigen optreden.
    Het KORENFEFESTIVAL VLAANDEREN gaat door in de St. Martinuskerk te Kontich, telkens van 10.00 tot 17.00 uur. Het festival wordt door het bestuur van "De Konsinjoorkes" georganiseerd in samenwerking met Koor&Stem vzw,  het gemeentebestuur van Kontich, de Cultuurraad van Kontich en het Sint-Jozefinstituut.

    Gelieve te noteren dat het inschrijvingsformulier uiterlijk op 31 december 2008 in ons bezit moet zijn.

    Dit is een podiumkans die je met je koor zeker moet grijpen. Voor je zangers wordt dit ongetwijfeld een heel bijzondere ervaring.

    Contactpersoon: Erik Demarbaix
    Email: erik.demarbaix@koorenstem.be
    Telefoon: 03/2379643


    26-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Liturgische muziek

    Leuvense Zangnamiddag: Zingen in het Lemmensinstituut

    15 februari 2009 te Leuven



    De Leuvense Zangnamidag is een studienamiddag waar we de deelnemers vooral laten kennismaken met eenvoudige meerstemmige koorzettingen die  onmiddellijk bruikbaar zijn in de liturgie. Iedere deelnemer ontvangt een pakket originele partituren die doorheen de namiddag verkend en ingestudeerd worden. Het is altijd een fijne ervaring om in grote groep samen meerstemmig te zingen.


    Atelier 1: Repertoire kennis.

    In dit atelier worden nieuwe zettingen van liederen uit Zingt Jubilate rond het thema Veertigdagentijd en Pasen verkend en aangeleerd onder leiding van Anja Dierickx.



    Atelier 2: Omgang met de antwoordpsalm.

    Het gebruik van de antwoordpsalmen is in onze liturgie en bij onze koren nog niet goed ingeburgerd. We willen de deelnemers laten kennis maken met de nieuwe antwoordpsalmen voor de veertigdagentijd en Pasen. De psalmrefreinen uit Zingt Jubilate worden muzikaal aangevuld met de psalmteksten uit het Lectionarium. Ignace Thevelein leert je omgaan met deze materie.



    dagindeling

    13.00u inschrijvingen

    13.30u sessie 1

    15.30u koffiepauze

    16.00u sessie 2

    18.00u einde cursus

    Inschrijven via Koor en Stem (www.koorenstem.be)


    24-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Muzikaal erfgoed

    Muzikaal erfgoed in het AMVB

     
    JenMVl.jpg

    Resonant bezocht naar aanleiding van de bewaargeving van het archief van Jeugd en Muziek Vlaanderen het Archief voor het Vlaams Leven te Brussel (AMVB) en beschreef er het muzikaal erfgoed.

    Het AMVB heeft heel wat muzikaal erfgoed in haar collecties. In de eerste plaats zijn een aantal grote archiefbestanden van Vlaamse of Nederlandstalige cultuurhuizen terug te vinden. Zo maakt archivaris Mariet Calsius in deze nieuwsbrief al melding van de archieven van Jeugd en Muziek Vlaanderen en Jeugd en Muziek Brussel. Verder worden in het AMVB de archieven van de Ancienne Belgique (1979-2006) en de Koninklijke Vlaamse Schouwburg (1877-1997) bewaard. Ook de Centrale voor het Brussels Amateurtoneel (1865-1990) heeft haar archief aan het AMVB overgedragen. Hoewel de Centrale voor het Brussels Amateurtoneel pas in 1973 werd opgericht bevat het archief zeer oude stukken van amateurtoneelverenigingen die hun erfgoed aan de organisatie toevertrouwden. Het archief van één van de aangesloten gezelschappen, de Koninklijke Toneelmaatschappij De Morgenstar (1883-1978), bevat een interessante muziekcollectie bestaande uit partituren en partijen in handschrift.

    In het archief van het AMVB worden tal van getuigenissen van het Brussels muzikaal verenigingsleven bewaard. Zo bevat het archief een beperkte collectie koorpartijen en de vlag van de Koorzangmaatschappij Peter Benoits Kring (eind 19de – begin 20ste eeuw) en muziekarchief en -documentatie van de Vlaamse Harmonie Peter Benoit (1938-1992). Een mooi geheel betreft het archiefbestand van het in de jaren 1960 tot ’80 lokaal en internationaal bekende Naussikaäkoor dat ook koorwedstrijden organiseerde. Andere verenigingen betrokken muziek in hun werking: het archief van de Brusselse Vlaams-nationalistische jeugdbeweging De Zilvermeeuwtjes (actief van 1944 tot 1976) bevat een studentenzangboek, een opdrachtcompositie van Emiel Hullebroeck en een klaroen. Daarnaast bevat het archief van de Koninklijke Folkloristische Maatschappij Sint-Martinus Ganshoren een collectie liedteksten voor het patroonsfeest van Sint-Maarten.

    Enkele interessante privécollecties of –archieven rond muziek vormen de bestanden van Jef Burm, Robrecht Van der Spurt of het persoonlijk verzamelschrift van Brusselse volkliederen dat volkskundige Laura Hiel samenstelde. Dat werd een bijzonder interessant handschrift met krantenknipsels van de periode 1936-1942 over de lokale geschiedenis van Brussel. Het archief van de familie Peerenboom bevat dan weer een collectie partituren die vermoedelijk in het begin van de twintigste eeuw door Elisabeth Peerenboom, geboren Schakevits, werd aangelegd. Ook de in zijn tijd succesvolle revue ‘De Tâfiest van Berreke Vertruust’ van Lodewijk Peerenboom (1872-1934) maakt deel uit van deze collectie.

    De muziekcollecties en –archieven van het AMVB vormen een belangrijke getuigenis van het cultureel leven van enkele generaties Vlamingen in Brussel en sommige van deze bestanden verdienen nader onderzoek. De reeds in Muziekbank ingevoerde fiches worden waar mogelijk aangevuld en samen met de nieuwe fiches in de loop van januari via de website gepubliceerd.


    21-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lodewijk De Vocht

    Te koop bij: www.anz.be

    Dubbelcd Lodewijk De Vocht



     

    Recent bracht het Lodewijk De Vochtfonds een dubbelcd uit met historische opnamen van De Vochts koorwerken en -liederen.

    Anderen tot bewondering opwekken
    Lodewijk De Vochts muzikale vitalisme

    “Muziek is een stroom en moet u overweldigen. Daarom kan ik sommige moderne werken niet volgen. Zij kunnen heel sterk zijn maar zij grijpen u niet aan. Soms ontdekt ge er iets treffends, maar dadelijk wordt het afgebroken en ge zijt teleurgesteld. Zo kan ik niet zingen. Leven is een stroom en een stroom houdt ge niet tegen. Nooit kan de echte muziek u onverschillig laten. Zij voert u mede en zij betrekt u in haar eigen leven”, zo liet Lodewijk De Vocht in zijn Gedachten over eeuwige schoonheid optekenen. In de levensgevoelige Weltanschauung van deze Antwerpse koordirigent en componist was er maar weinig plaats voor intellectualistisch rationalisme. Ga maar na: zijn koorliederen worden meer dan eens bevolkt door dartele ‘haeskens’ en vrome ‘herderkens’, in zijn cantates wordt er steevast ‘gejubeld’ en ‘gejuicht’, zijn concerto voor blokfluit is uiteraard een ‘landelijk’ concerto en als we alleen op de titels afgaan lijken zijn orkestwerken wel soundtracks voor zonsopgangen en avondschemeringen.

    De Vochts anti-modernistisch emotionalisme lijkt wel haaks te staan op zijn reputatie als verdediger van de (oratorium)muziek van Arthur Honegger en Darius Milhaud. Toch kan je de componist moeilijk van charlatanisme beschuldigen. Tot op het einde van zijn leven bleef hij trouw aan eenzelfde soort ‘élan vital’: emotionele beleving is kostbaarder dan rationele kennis, het denken verwijdert het bewustzijn van de wereldse schoonheid. Een instelling die niet verward diende te worden met sentimentele neoromantiek, zoals De Vocht zelf opmerkte: “Men zegt dat ik een romantieker ben. Ik heb een afschuw van romantisme. Maar als het hart, hoe dan ook, niet zingt en niet laat meezingen, is er dan nog muziek? Sommigen menen dat alles heilig is, wat ze ondergaan of gevoelen: hun muziek is dan geïmproviseerd, ongecontroleerd, onbeheerst. Dát is romantisme. Instinctmatig volgen zij alles en zij schrijven het neer. Ge weet toch tussen hoeveel tema’s ik soms een keuze moest maken: soms wel een twintigtal. Slechts één is goed. Hoelang bleef ik soms aarzelen en zoeken. Ook later bij de uitwerking moet men streng zijn voor zichzelf en alles weren wat overbodig is, wat effektmakerij, wat kunstmatig of al te gemakkelijk is.” Kortom, in plaats van instinctmatige mooischrijverij streefde De Vocht in zijn werk naar een soort gecontroleerde natuurlijkheid, zonder daarbij te verzanden in een modernistische verstandscultus.

    Een van de werken die deze esthetiek wellicht het treffendst illustreren, is De Vochts Symfonie voor groot orkest en koren, die hij in 1932 voltooide. In deze driedelige symfonie bedient de componist zich van een woordeloos koor dat – zo vermeldde de programmabrochure van de première – “gevoelens uitdrukt die ingegeven werden door ’n zeer intens leven van vreugde en verrukking voor de schoonheid van het heelal.” De keuze voor een woordeloos koor was niet helemaal nieuw: eerder reeds had De Vocht zich in enkele kleinere ‘koorstudies’ (Lentevreugd, Waterspelen, Joelende jeugd) bediend van de vocalise als stijlmiddel. De bijzonder zwierige, vreugdevol joelende koorstijl van deze studies werd in de Koorsymfonie – De Vochts eerste (en enige) grootschalige compositie met woordloze stemmen – nog een lengte doorgetrokken. Het gebrek aan een tekstuele insteek stond een onmiddellijk begrip van De Vochts kunstzin niet in de weg. Integendeel, commentatoren van het eerste uur hadden de mond vol over de “verlossing van den rhetorischen rimram” (De Telegraaf) of de aanwezigheid van “une spontanéité, une simplicité, un mépris des artifices et de la facilité, qui est une haute leçon de musique à tous ceux dont le cerveau avide de formules et d’intelligence n’a comme Dieu que les virtuoses de l’Atonalité, de la Polytonalité, des rythmes extrêmes et de l’écriture surchargée” (Pro Musica). Hoewel een enkele criticus zich stoorde aan de tekstuele ontbering (“De uitvoerders alleen op A doen zingen, maakt hen waarlijk al te erg tot instrumenten. Trouwens voor het zicht wordt zulk een massa gapers vervelend als ’t een beetje duurt. Dat de heer De Vocht voor zijn koor in dit werk een tekst doet schrijven,” aldus August Monet in De Nieuwe Gazet), was de boodschap overduidelijk: net de woordloze opzet maakte deze (monothematische) Koorsymfonie tot, zoals de programmatoelichting vermeldde, een “roep naar groote verten”.



    Het bucolische optimisme dat De Vocht met zijn Koorsymfonie bereikte, zou hij met veel smaak verder zetten in zijn religieuze koorwerken. In het Te Deum dat De Vocht in 1934 voltooide, legt de componist de jubelende atmosferiek van de Koorsymfonie op de rooster van de traditionele feestelijke lofzang. Maar, waar de Koorsymfonie zich nog wentelde in hymnische kronkelzangen, gaat De Vocht in zijn Te Deum veel plechtstatiger te werk. De Latijnse tekst dwingt de componist tot een gradueel aanzwellende koorzang, die herhaaldelijk verzinkt in homofoon gepeins. De smaakvolle manier waarop De Vocht devote introspectie koppelt aan extatische dramatiek, maakt dit Te Deum tot een uiterst boeiende, naar Francis Poulencs religieuze muziek lonkende compositie. Ook in het Alleluia – de orkestrale herwerking die De Vocht maakte van Paschen, een van de liederen uit zijn Jaarkrans van geestelijke liederen rond den haard – gaat de componist niet plat voor populistisch optimisme. Als vanzelfsprekend vangt De Vocht het heuglijk tekstmateriaal op met opgetogen melodieën, schetterende trompetten en paukenroffels, maar weet de harmonische ondertoon van deze lofzang voortdurend interessant te houden. Sereniteit is er dan weer in de Caeciliahymne, eveneens een orkestrale hercompositie van een van de liederen uit Jaarkrans, waarin een plukkende harp zorgt voor een wiegende begeleiding. Charmerend aan deze hymne is vooral de pastorale begeleiding, waarin De Vocht zich bedient van een idyllische hobo en een onaards zwevend klankentapijt.

    Het is geen toeval dat in de oeuvrecatalogus van De Vocht de menselijke stem een prominente positie inneemt. “De echte schoonheid is diegene die verheft, die blij en goed maakt. Om haar mee te delen hebt ge geen gespannenheid van doen maar het mededeelzame zingen (…).” Verheffende schoonheid als doel, en zingen als de weg daarheen. Bijgevolg is De Vochts werk grotendeels vocaal van opzet: cantates, missen, massa’s koorliederen, tal van klavierliederen en een rits orkestliederen. De natuurlijke, menselijke stem als belangrijkste klankkleur: humaner of ‘aardser’ kan het haast niet. De Vochts voorkeur voor een ‘landelijke’ stilistiek vertoont opmerkelijke gelijkenissen met het vitalisme van  zijn artistieke bloedverwant Stijn Streuvels. Net zoals zijn romanschrijvende collega uitte die belangstelling zich in een hymnische verering van moeder aarde. Primaire levensdriften, verbondenheid met de natuur, feminisering van de natuur, animistische beeldspraak, agonaliteit in de verhouding mens-natuur,…: we komen het niet alleen tegen bij Streuvels, ook De Vochts profane werken (al dan niet op teksten van Peleman, Rodenbach, Muls of Simons) dragen er de sporen van.



    Een ankerwerk in De Vochts artistieke nalatenschap is dan ook Primavera, het ‘landelijk klankspel’ dat hij in 1930 componeerde op tekst van Bert Peleman. Dit driedelige oratorium voert twee solisten op, die samen met koor en orkest Pelemans pantheïstische verzen leven inzingen. Openen doet De Vocht met een meesterlijke evocatie van de lentetijd. Op een sfeervol klankentapijt voert de componist met veel gevoel voor orkestrale nuances en melodische spitsvondigheden (zoals bijvoorbeeld de Stravinskiaanse, aan de Sacre du printemps herinnerende klarinet) de luisteraar naar de openingszin. “Oijo! Oijo! Oijo! Zo brandt de lente gloeiend los! Zo wordt het hart tot bloeiend bos!”: met deze suggestieve zinnen zet de tenor een heerlijk meeslepende aria in. Dit opera-achtige ‘zegelied’ wordt uiteindelijk opgepikt door het koor, dat de melodische contouren van de tenoraria omzet in een triomfantelijke, op wisselende orkestkleuren voortmarcherende koorzang. Na deze uitbundige lentehymne opent De Vocht het tweede deel met aftastende celli, die vergezeld worden van een klagende Engelse hoorn. De zegepralende exaltatie van daarvoor kiept zo om in vertwijfelende ingetogenheid. “Waar leer ik blij Gods wegen gaan, waar vindt mijn ziel haar diepst bestaan?”, zo zingt de tenor uiteindelijk. De vreugde om de natuurlijke schoonheid krijgt hier een religieuze inslag, die De Vocht tegemoet komt met slepende strijkers, solistische interventies uit het koor en aanminnige fraseringen. Op zijn laatste vraag (“Hoe heet het vuur dat het al doorlaait, waarin de bloesem wit verwaait, waarin de aarde brandend bloeit, waarin de ziel volmaakt volgroeit?”) weet enkel de sopraan antwoord. “Liefde, reinste morgenrood, liefde sterker dan de dood!”, zo luidt de repliek op de existentialistische vertwijfeling. Masculiene radeloosheid versus feminiene lentezang: De Vocht geeft ruim baan aan een gepassioneerd liefdesduet dat allerlei (religieuze, amoureuze, bijbelse, seksuele) lezingen mogelijk maakt. Slotdeel van Primavera is – niet geheel onverwacht – een pastorale apotheose, waarin de tenor vrede vindt in de goddelijke levensbeschouwing. “Hij die niets dan liefde is, Hij die alle leven leidt, looft Hem in Zijn heerlijkheid!”, zo klinkt de onbezwaarde, vreugdevolle uitkomst van dit uitzinnige natuurepos.

    De Vochts ‘vitalistische’ muziekstijl is minstens eveneens herkenbaar in zijn orkestliederen. Net zoals in Primavera koppelt De Vocht zijn liefde voor de menselijke stem op een eigen wijze aan een specifieke, orkestrale schrijfstijl, die volledig afgestemd is op de behandelde thematiek. De Vochts orkestliederen ademen steevast een soort adamisch optimisme uit, dat ondubbelzinnig hoorbaar gemaakt wordt: orkestrale pre- en postludes worden gereduceerd tot enkele maten, instrumentale interludes of overgangspassages zijn zeldzaam en de orkestratie is meer dan uitbundig (typisch zijn de grillige houtblazersfiguren boven trillende strijkers, aanzwellende koperblazers, gebroken akkoorden, roffelende pauken,…). Werd er in de eerste orkestliederen nog gezocht naar een vorm van instrumentaal-orkestrale tekstuitbeelding, in zijn latere orkestliederen lijkt De Vocht het hele orkest rondom de stem te modeleren. Daardoor wordt de structuur van het lied volledig gedragen door de syntaxis van de zangpartij. Het gevolg daarvan is niet alleen een strofische (herhalings)structuur, maar vooral een uiterst ‘zangerige’ partituur. Lang aangehouden noten op lettergrepen of betekenisloze klinkers, geruggensteund door een energiek stuwend orkest: dit zijn echte ‘levensliederen’, die niet anders dan uit volle borst gezongen kunnen worden. “Joho! Joho! ’t Is zoo wondergoed zoo te kwinkeleeren,” zo klinkt het in Merel in de morgen. We kunnen het niet beter samenvatten. Ook al pakt De Vocht het in zijn latere orkestliederen (zoals de voor zang en orkest bewerkte Ulenspiegelsuite) wat minder onbesuisd of opgeschroefd aan, zijn handdruk blijft steeds dezelfde: de zangstem primeert, het orkest zorgt niet voor verfijnde instrumentale uitbeeldingen, maar onderstreept met veel glitters en spetters het veelal uitbundige karakter van de jubelende solostem (zoals bijvoorbeeld mooi gedemonstreerd wordt in O Lieve, ’t is de Mei!, op tekst van Jozef Muls).

    Lodewijk de Vocht (Kroniek van een leven voor de schoonheid)

    “Muziek wil een brokje schoonheid zijn zoals in de natuur. Het moet uit het hart opwellen en zo getrouw en zo sterk mogelijk weergegeven worden, zodat het anderen tot bewondering kan opwekken.” Verfijnd of ophefmakend kan je De Vochts muzikale vitalisme bepaald niet noemen: zijn orkestraties zijn vaak drukdoenerig, de sfeerschepping onderschrijft voortdurend de tekst, de geselecteerde verzen ontbreken het aan literaire diepgang en compositorisch kleurt hij voortdurend binnen de lijntjes van de functionele harmonie. Toch bezit deze muziek een unieke, uniforme ‘stijl’ die verrassend tegemoetkomt aan het bezielende, onstelpbare elan van het literaire vitalisme. De primitieve instinctmens tegenover de natuur, de vocaliserende solostem(men) tegenover veellagig orkestgewoel: in een poging om het anti-romantische zelfbeeld van De Vocht te verzoenen met zijn als ‘neoromantisch’ gebrandmerkte schrijfstijl is het van belang om deze immer innemende muziek te beoordelen naar de intrinsieke normen, waarden en strategieën.


    20-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goed nieuws vanuit de VRT

    Meer Nederlandstalige muziek op VRT-zenders

    De VRT gaat meer Nederlandstalige muziek programmeren op Radio 1 en Radio 2. Daarnaast wil de openbare omroep de muziekprofielen van de radiozenders duidelijker aflijnen.

    Afgelopen zomer voerde de VRT een kwalitatief onderzoek uit bij de luisteraars met als doel het muziekaanbod op de radio's nog beter af te stemmen op hun behoeftes.

    (VRT)

    "Alle radiozenders brengen muziek voor een breed publiek, maar het netprofiel van elke zender moet permanent afgestemd worden op de respectievelijke doelgroep", legt Isabelle Baele (foto), content directeur media, uit.

    De muziekstroom van Radio 1 wordt classics, Radio 2 moet zich focussen op melodieuze muziek, Klara op jazz, Studio Brussel op alternatieve rock en MNM op hits.

    "Nederlandstalig repertoire promoten"

    Uit het onderzoek bleek niet expliciet dat de luisteraars meer Nederlandstalige muziek willen horen. "Om een duidelijk statement te maken dat de VRT absoluut het Nederlandstalig repertoire wil promoten, moet dat repertoire nog meer aandacht krijgen in de muziekprofielen van de openbare zenders", aldus Baele.

    Radio 1 moet minstens 10% van zijn muziektijd besteden aan Nederlandstalige producties, bij Radio 2 moet dat stijgen tot 25%.

    De openbare omroep pleit wel voor meer kwaliteitsvolle Vlaamse producties. In de week van 31 januari tot 6 februari organiseert de VRT de Vlaamse Muziekweek. Alle radio's besteden dan extra aandacht aan de Vlaamse muziek.


    NVDR: Hopelijk komen ook volkse componisten zoals Hullebroeck, Preud'homme, ... en de ernstigere zoals Benoit, Tinel, Veremans, De Jong Van Hoof, ...... ook extra aan bod.


    17-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NEKKA

    De Nieuwe Snaar, Flip Kowlier en Nekka genomineerd voor CultuurPrijzen Vlaanderen 2008

    De Nieuwe Snaar, Flip Kowlier en Nekka. Daarnaast zal ook de jaarlijkse Prijs voor Algemene Culturele Verdienste uitgereikt worden. De bekendmaking van de laureaten en de overhandiging van de cultuurprijzen vindt traditiegetrouw plaats tijdens een feestelijke ceremonie in aanwezigheid van de minister, de genomineerden, hun entourage en ruim 800 genodigden.

    CultuurPrijzen Award
    De cultuurprijzen stemmen overeen met een geldbedrag van telkens 12.500 euro. Met de Prijs voor Algemene Culturele Verdienste gaat een som van 20.000 euro gepaard. Elke laureaat ontvangt naast het prijzengeld ook een Award die net als de vorige editie, op vraag van minister Anciaux, zal worden vervaardigd door de beeldende kunstenaar Johan Tahon.


    08-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aanbevolen concert

    Koorconcert: componisten rond De Pelgrim

    Datum dinsdag 13 januari 2009
    Aanvang 08u00
    Activiteit Koorconcert: componisten rond De Pelgrim
    Programma Koorconcert met werk van o.a. Renaat Veremans, Jules Van Nuffel, Arthur Meulemans en Marinus De Jong door de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans van Lier.
    Lokatie Jezuïetenkerk, Gasthuisvest 50
    Gemeente Lier
    Organisatie Stedelijke Academie Lier
    Meer info samwd@lier.be - 03/480.45.79


    06-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ons volk ontwaakt .....

    Karel Mestdagh.

    Gepubliceerd op 3 augustus 1912

    Wanneer er gesproken wordt van het Vlaamsche Lied en vooral van het Vlaamsche Kunstlied, dan verschijnt ons de persoonlijkheid van Karel Mestdagh als een reuzenbeeld voor den geest, waarnevens al de andere levende liederencomponisten als min of meer kleine dwergen staan, want, ik roep het luide: “Karel Mestdagh is de beste kunstliederen-componist van Vlaanderen!”

    KMestdagh Hij is een meester van het lied; hij heeft het altijd met bijzondere voorliefde beoefend, er zich om zoo te zeggen in “gespecialiseerd” en enkel dan wordt men meester in het vak. Mestdagh gevoelt ten volle wat het kunstlied is en moet zijn: niet een melodie met eenvoudige klavierbegeleiding, die ook zou kunnen wegvallen, zooals in een goed volkslied, maar een schilderijtje, waar melodie en begeleiding met elkaar vergroeid zijn tot een volmaakt geheel. Ook niet een zoeken naar zonderlinge harmoniën, zooals de ultra-moderne componisten maar al te vaak doen om hun gebrek aan bezieling te verduiken, maar aan-elkaar-hangende vloeiende zinnen waar niets aan te veranderen of te verbeteren valt. En daarin schuilt het geheim van Mestdag's diepe persoonlijkheid, daarom vinden wij hem zoo oprecht in alles wat hij ons schenkt, daarom voelen wij zoo wel, dat alles bij hem Vlaamsch is tot in de ziel.
    Karel Mestdagh is een onverbasterde Vlaming. Geboren te Brugge den 23en October 1850 leidde zijn vader hem vanaf zijn prilste jeugd in de muziek op, zoodat hij op zevenjarigen ouderdom het orgel bespeelde. Hij studeerde verder onder de leiding van Hugo Verriest de letterkunde, onder leiding van Waelput, Van Gheluwe en Benoit de compositie. Het kon niet anders of Mestdagh moest in zulke handen en onder zulke leiding opgroeien tot een krachtig Vlaamsch kunstenaar... Altijd bleef hij zijn Vlaamsche princiepen getrouw en wij meenen te mogen zeggen, dat hij nooit op andere dan Vlaamsche teksten componeerde. Hoeveel Vlaamsche toondichters zouden daarop mogen bogen?
    In 1900 werd Mestdagh tot bestuurder benoemd der muziekschool te Brugge en niemand zal betwisten, dat hij was en nog is de “rechte man op de rechte plaats”. Hij is tevens voorzitter-bestuurder der Concerten van het Conservatorium en deze Concerten heeft hij op eene hoogte gebracht, welke weinig provinciesteden bereikt hebben. Ook, volgens Tinel en Gilson mag Brugge, als provincie-Conservatorium op den allereersten rang geplaatst worden. Ik zegde hooger, dat Mestdagh bijzonderlijk als liederen-componist beroemd is geworden. Voor het lied scheen hij in de wieg gelegd, en zijn eerste toonzettingen van dien aard behaalden onmiddelijk bijval. Neem b.v. het lied “De Schelde”, op gedicht van Th Sevens, dat het Davidsfonds nu weer in zijn nieuwen bundel opnam; Kerlingaland, Daar wonen voghelkens vele en Eeuwig is soo lanc.

     

      Die liederen zijn algemeen bekend en gezongen, doch later, toen de kunstenaar meer tot rijpheid was gekomen, schonk hij ons een groot aantal liederen (ruim 150), welke misschien niet zoo algemeen bekend zijn als hoogervermelde, doch die véél véél hooger staan en als volmaakte werkjes moeten aanzien worden, waaruit een rechtstreeks aangrijpend gevoel spruit, nu droevig, dan schalksch, nu gespierd, dan springlevend, meestal een natuurindruk.
    Laat er mij eenige vermelden die ik persoonlijk liefheb: Ei, bezinne de Mei, O Tibbie, O schoon is gene rozelaar, Het roosken uit de heide, Fantasia, Doe open, De sombere nacht breekte schielijk aan. Meest al zijn liederen zijn geschreven op gedichten van Robert Burns en Pol de Mont, en grootendeels uitgegeven door de firma Breitkopf & Haertel.
    UitvoeringJubelcantate Buiten zijn liederen schreef Mestdagh tal van werken voor klavier, klavier en snaren, viool, orgel, orkest, koor, enz... Onder zijn werken vermelden wij: Lentefeest, Vrijheidshymne en wel bijzonderlijk zijn Groeninge-Cantate , welke den 17en Augustus 1902 te Kortrijk met buitengewonen bijval werd uitgevoerd. Graag zou ik dit diepgevoeld meesterwerk nader bespreken, maar de plaats ontbreekt in dit al te kort artikel. Ik verzend den lezer naar de studie van onzen uitstekenden kritikus Jef Van den Eynde: “Karel Mestdagh en zijne Groeninge-Cantate”, uitgegeven bij Siffer, St. Baafsplein, Gent; prijs 0.75fr.
    Mestdagh is ridder in de Leopoldsorde en officier der Kroon van België.

    En nu ook een woordje over den persoon. Rondborstiger, vriendelijker, edelmoediger man dan Karel Mestdagh heb ik nooit ontmoet en ik heb meermalen hooren getuigen door de groote kunstenaars ―Mestdagh staat in nauwe betrekking met de grootste hedendaagsche componisten en virtuozen― dat zij soms opzettelijk langs Brugge reizen om hem eens de hand te drukken...
    Daarbij is hij de nederigheid zelve en hij zal ―hoop ik― het mij niet euvel duiden dat ik hier voor de lezers van Ons Volk, zijn bladje eens heb opengelegd.
    Mestdagh is nog veel te weinig gekend door het Vlaamsche volk en zijn liederen zijn te weinig gezongen. Ik druk de hoop uit, dat deze regelen iets zullen mogen bijdragen om onzen grooten liederencomponist meer naar waarde te doen schatten.

    Emiel Hullebroeck.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Wereldcreaties tijdens de finale van Koor van het Jaar 2008-2009

    Tijdens de finale van Koor van het Jaar was er veel Vlaamse muziek te horen. Opmerkelijk waren twee wereldcreaties, één van Roland Coryn (°1938) en één van Sebastiaan van Steenberge (°1974) uitgevoerd door respectievelijk Lirica en Vocaal ensemble Caloroso.

    Een 'reke' rijmkes en nageldeuntjes van Roland Coryn (°1938)  is een reeks van vijf liederen voor vrouwenkoor a capella op teksten uit De Kleengedichtjes van Guido Gezelle (1830-1899). Ze zijn geconcipieerd om als één werk te worden uitgevoerd. Rijmkes allerhande; Gij wacht; Inke de vinke; Ach droomen, droomen; Hij hinkelde, winkelde... zijn stuk voor stuk klankrijke West-Vlaamse gedichten, prachtig op muziek gezet als ode aan priester-dichter Guido Gezelle.

    Vocaal ensemble Caloroso creëerde Sebastiaan van Steenberges (°1974) frisse Marc groet 's

    morgens de dingen
    , werk voor twee sopraanpartijen, mezzosopraan en piano op tekst van Paul van Ostaijen (1896-1928).


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gouden klaproos

    Maarten Van Ingelgem wint De Gouden Klaproos

    Sabam reikt de De Gouden Klaproos uit in verschillende categorieën. Voor het eerst hoort daar ook de categorie koorwerken bij.

    In 2008 vond de tweede editie plaats in negen disciplines: koorwerken, lichte muziek, fictie film/TV drama, documentaire film/TV/reportage/programma, ernstige/klassieke muziek, beeldende kunsten, kleinkunst/stand-up comedians, dans/ballet/musical en poëzie/literatuur. Sabam: "De Gouden Klaprozen worden uitgereikt als appreciatie en schouderklopje aan jonge mensen. Vlaamse scheppende kunstenaars worden bekroond voor hun prestaties, inzet en gedrevenheid. Het is geen wedstrijd maar een huldiging."
    Per discipline stelde Sabam een commissie of jury aan. Voor koorwerken waren dat Vic Nees (voorzitter), Kurt Bikkembergs, Ludo Claesen, Erika Budai en Roland Coryn. Voor koorwerken nomineerden ze Maarten Van Ingelgem, Gwendolyn Sommereyns, Martijn Slootmaekers en Michaël Vancraeynest. Dat op zich is al een hele eer, want "De Gouden klaproos is geen vergelijkende compositiewedstrijd. Het is een prijs voor iemand die in de koorwereld in de breedste zin een opvallende bijdrage heeft geleverd, vóór zijn veertigste jaar." Uiteindelijk mocht Vic Nees de prijs voor koorwerken uitreiken aan Maarten Van Ingelgem (°1976). Van Ingelgem behaalde het meesterdiploma piano aan het Conservatorium van Brussel en specialiseerde zich nadien aan het Conservatorium van Antwerpen. Hij is dirigent van het kamerkoor De 2de Adem en zingt ook als bas bij Aquarius (wat vroeger het Goeyvaerts Consort was) en het Vlaamse Radiokoor. In 2005 ontving hij de Prijs voor de Nieuwe Muziek van de provincie Oost-Vlaanderen.


    01-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zangfeest en ANZ


    ANZ 60 jaar

    Het Algemeen Nederlands Zangverbond bestaat 60 jaar! De jarige stelt het goed, dank u, uitstekend zelfs. Dankzij ons digitaliseringsproject van oude partituren, dat ook in 2009 onverminderd verdergaat, groeit de belangstelling voor ons muzikaal erfgoed opnieuw. Steeds meer muzikanten, scholen en jeugdverenigingen maken dankbaar gebruik van ons partituren- en cd-aanbod.

    Nieuwe datum & locatie

    Lotto Arena

    Dit positief elan willen we ook doortrekken naar het Zangfeest. Om te beginnen verhuizen we naar een andere locatie: de Lotto Arena. Deze gloednieuwe zaal, vlak naast het Sportpaleis, biedt plaats aan 6.000 personen, is een pak gezelliger en biedt bovendien heel wat meer comfort voor het publiek. Meteen kiezen we ook voor een nieuwe datum: 15 februari 2009. Hiermee willen we niet langer de concurrentie aangaan met het mooie lenteweer en de vele communiefeesten en buitenactiviteiten in april. De regieploeg is er alvast klaar voor om er opnieuw een mooi en strijdbaar Zangfeest van te maken waar het publiek zich de longen uit het lijf zal kunnen zingen.

    Brussel

    Onder het motto 'Een hart voor Vlaanderen' focust het 72ste Vlaams Nationaal Zangfeest op Brussel, een stad waar we, zacht uitgedrukt, een haat-liefdeverhouding mee hebben. Brussel is evenwel ònze hoofdstad, zowel economisch als cultureel van groot belang voor Vlaanderen en dus mogen we Brussel onder geen beding zomaar prijsgeven. Dit zou een historische fout zijn.

    Belofte maakt schuld

    Enkele maanden voor de verkiezingen is het ook tijd voor de lakmoesproef. Het ANZ is alvast de vele beloftes (splitsing BHV, een grote staatshervorming,…) van onze volksvertegenwoordigers niet vergeten en samen met u willen we onze heren en dames politici erop wijzen dat Vlaanderen niet langer gediend is met politici die hun woord niet houden en zelfs bereid zijn toegevingen te doen ten nadele van hun eigen gemeenschap. Het is tijd voor verandering! Tijd voor een eigen staat!

    Kom met vrienden en familie, jong en oud, naar het Zangfeest om samen met duizenden Vlamingen in verbondenheid onze liederenschat te zingen en complexloos onze identiteit uit te dragen.


    22-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kerstconcert

     


    KALENDER KOOR&STEM

    DETAILINFORMATIE



    Gegevens
    organisator K&S nr.
    T'Andernaken  

    de uitvoering met als titel "Kerst: liederen en verhalen"
    gaat door op zaterdag, 27 december 2008 om 20:30 uur
    in Paterskerk
    adres Volpestraat te Halle (Vlaams-Brabant)
    toegangsprijzen:    voorverkoop: 8 euro     kassa: 9/10 euro

    info & reservatie: www.tandernaken.be telefoon: 02/356 15 65
    e-mail: website: www.tandernaken.be


    uitvoerders (vocaal)
     
    koor / ensemble uit K&S nr. dirigent
    T'Andernaken




    Halle









    Peter Leys






    soli / ensemble stem
    Marc Van der Auwera




    verteller




     


    uitvoerders (instrumentaal)
     
    soli / ensemble instrument
    Jos Mertens




    orgel




     


    leiding
    algemene leiding:   Peter Leys


    programma
     
    titel van het werk componist
    Kerstverhalen
    Kerstsuite
    Orgelvoorspelen bij de kerstsuite
    Kerst- en nieuwjaarsmuziek van o.a.









    Gregoriaans
    Samenzang met het publiek















    Felix Timmermans
    Juliaan Wilmots
    Jos Mertens
    Felix Mendelssohn
    François-August Gevaert
    Vodnanski
    Pierluigi Palestrina
    Michaël Praetorius
    Kirk Shaw





















     


    13-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Karel Goeyvaerts

    Tentoonstelling Karel Goeyvaerts

    Karel Goeyvaerts

    Vanaf 6 december loopt in de centrale bibliotheek van de KULeuven een tentoonstelling over de Vlaamse componist Karel Goeyvaerts. De expo is een initiatief van Matrix, De Nieuwe Reeks en de universiteitsbibliotheek.

    Goeyvaerts, één van de belangrijke componisten uit de Vlaamse muziekgeschiedenis, stierf 15 jaar geleden en zou dit jaar zijn 85ste verjaardag gevierd hebben. Naar aanleiding van deze gelegenheid toont Matrix partituren, schetsen, brieven, etc. uit het persoonlijke archief van de componist dat zich in de universiteitsbibliotheek bevindt.
    De tentoonstelling loopt van 6 december 2008 tot 23 januari 2009
    Adres: Centrale bibliotheek van de KULeuven, Mgr. Ladeuzeplein 21, 3000 Leuven
    Toegang is gratis.


    11-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uniek concert

    Creactieconcert 'Cantiones Sacrae'

    zaterdag 17 januari  2009 om 20.00 u. - Jezuïetenkerk  - Lier
    zondag 18 januari 2009 om 16.00 u. - Christus-Koningkerk - Gent

    Wie uit is op bijzonder ontmoetingen mag dit creatieconcert zeker niet misssen. Op 17 januari a.s. worden'Cantiones Sacrae' in honorem Thomas Tallis van Johan Duijck gecreëerd in de Jezuïetenkerk te Lier. Het creatieconcert wordt hernomen in Gent.
    Naast deze 17 motetten voor a-capellakoor wordt eveneens het 40-stemmig motet 'Spem in alium' van Tallis uitgevoerd onder leiding van Johan Duijck. Aan dit concert werken volgende koren meer: Sine Nomine (Lier), Amarylca (Lier), Gents Madrigaalkoor en Capella Vocale (Dendermonde).



    In 1575 verschenen 34 “Cantiones Sacrae” van Thomas Tallis (1505 – 1585) en William Byrd (ca 1543 – 1623) in een gemeenschappelijke uitgave.  Beide bevriende componisten schreven elk 17 motetten naar aanleiding van het 17de regeringsjaar van Koningin Elisabeth I van Engeland.
     
    Het leek me een leuk idee om, in het spoor van beide illustere voorgangers, me te wagen aan 17 “Cantiones Sacrae in honorem Thomas Tallis” (opus 26; 2006-2008).  Deze 17 motetten werden geordend in 3 boeken.  Het eerste boek, opgedragen aan Kamiel Cooremans, bestaat uit 5 motetten voor gemengd koor.  Noëlle Schepens, met wiens schitterend meisjeskoor “Amarylca” ik graag samenwerk, inspireerde me tot het schrijven van een tweede boek: 7 motetten voor gelijke stemmen (hoog of laag, naar keuze).  Tenslotte werd het derde boek, andermaal 5 motetten voor gemengd koor, opgedragen aan Mark Goossens, pianist, dirigent, trouwe vriend sedert eeuwen.
     
    De teksten werden gekozen voor algemeen liturgisch gebruik.  De meeste motetten zijn geschikt om te zingen tijdens om het even welke eredienst, gaande van doop over huwelijk tot begrafenis.  Motetten kunnen apart gezongen worden, per boek, of zelfs in een andere, snuggere volgorde.  De compositorische stijl, die de schriftgeleerden zullen bestempelen als neo-renaissance, evolueert gedurende de 3 boeken van ogenschijnlijk toegankelijk tot uitdagend.  Bij een integrale concertversie zal wellicht opvallen hoeveel eenheid van thematiek de, qua karakter zo verschillende, motetten onderling verbindt.
     
    Het laatste motet, “Spem in alium”, is natuurlijk een ode aan het gelijknamige, overbekende 40-stemmig motet van Thomas Tallis.  Naast de belangrijkste thema’s uit de volledige “Cantiones Sacrae”, citeert het motet het hoofdthema uit Tallis’ “Spem in alium”.  Het laatste akkoord is 17-stemmig.  Ad libitum.  Gelukkig maar.

    Johan Duijck



    Contactpersoon: Mark Goossens
    Email: goossens_marc@hotmail.com
    Datum Uur Adres
    17/01/2009 tot 17/01/2009 20u00
    Jezuïetenkerk
    Lier
    18/01/2009 tot 18/01/2009 16u00

    Christus Koningkerk
    Rerum Novarumplein
    Gent


    10-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gevaert

    Apotheose van het Gevaert-jaar

     

    Al deed de geschreven pers hard zijn best om de andere kant op te kijken, toch heeft het Gevaert-jaar al vele mooie, tastbare resultaten opgeleverd: het Festival van Vlaanderen-Mechelen blies het stof van vele jaren van zijn partituren (in samenwerking met de Openbare Omroep en het SVM), er werden partituren gepubliceerd en het label Fuga Libera bracht een prachtige cd uit. Die cd combineert kerstliederen van Gevaert (origineel en in bewerkingen) met zijn opus ultimum, de Grand’Messe de Noël ‘Puer natus est nobis’ en musique polyphone à trois voix de femmes avec accompagnement d’orgue. Gevaert schreef deze mis in 1907 voor de Basilique de Notre-Dame de la Treille in Rijsel, hij was toen 79! Een jaar later, op Kerstavond 1908, zou hij overlijden.
    Het is de eerste cd-opname van dit werk en bijzonder de moeite waard. Het vocaal ensemble Le Petit Sablon o.l.v. Thibaut Lenaerts zingt dit muzikale testament zeer subtiel. Deze zeer verzorgde en fraai uitgegeven cd is een overtuigend pleidooi voor de componist Gevaert, ook al door de boeiende tekst die producer Michel Stockhem voor het cd-boekje schreef. Een stevige aanrader voor onder de kerstboom!
    Meer informatie vindt u op http://www.fugalibera.com/.
    Wie Gevaerts Grand’Messe de Noël live wil horen, kan in december twee verschillende uitvoeringen bijwonen: op 12 december 2008, om 20u00 in het Koninklijk Conservatorium Brussel door vocaal ensemble Le Petit Sablon o.l.v. Thibout Lenaerts en op 21 december 2008 om 20u00 in het Koninklijk Conservatorium van Gent door studenten zang o.l.v. Marc Michael De Smet.
    Daarnaast organiseert de Belgische Vereniging voor Muziekwetenschap op 12 en 13 december 2008 een internationaal colloquium rond de figuur van François-Auguste Gevaert. Meer informatie vindt u op www.kbr.be - music@kbr.be - 02/519.57.51


    Concerten met muziek van François-Auguste Gevaert

    o 12 december 2008 - 12u30 - Koninklijk Conservatorium Brussel
    Thibaut Lenaerts (tenor) & Mariano Ferrandez (piano) - Meer info: 02/519.57.51 - music@kbr.be - www.kbr.be

    o 12 december 2008 - 20u00 - Koninklijk Conservatorium Brussel
    Vocaal Ensemble Le Petit Sablon o.l.v. Thibaut Lenaerts - Meer info: 02/519.57.51 - music@kbr.be - www.kbr.be

    o 21 december 2008 - 20u00 - Koninklijk Conservatorium Gent
    Studenten zang o.l.v. Marc Michael De Smet - Meer info: 09/269.20.74 - ticketscons@hogent.be

    Ook T'Andernaken uit Halle denkt aan Gevaert. Tijdens het kerstconcert van 27/12 om 20.30 uur in de paterskerk (Volpestraat, Halle-centrum) brengt het vocaal ensemble o.a. de koorbewerking van F. A. Gevaert van het bekende 'Entre le boeuf et l' âne gris'.

    Tickets en info: www.tandernaken.be


    09-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kerstmuziek van eigen bodem

    François-Auguste Gevaert - Grand’Messe de Noël + kerstliederen

    François-Auguste Gevaert (1828-1908) lag mee aan de basis van de Vlaamse muziekbeweging en schreef in 1847 één van de eerste Nederlandstalige cantates. Parijse en Brusselse salons lonkten echter en hij keerde Benoit de rug toe om uit te groeien tot één van de meest toonaangevende figuren van de Belgische muziek. Als afsluiter van het Gevaert-jaar verscheen deze bijzondere cd met kerstliederen aangevuld met zijn opus ultimum: de Grand’Messe de Noël ‘Puer natus est nobis’ die hij in 1907 schreef voor de basiliek van Rijsel. Hij was toen 79! Een jaar later, op Kerstavond 1908, zou hij overlijden.
    Uitvoerders:
    Ensemble vocal Le Petit Sablon o.l.v. Thibaut Lenaerts

    Uitgave: Fuga Libera

    Referentie: ANZ 162

    Prijs: 17.5 Euro

          

    Titel Componist
    1 Grand’Messe de Noël « Puer Natus Est Nobis » - Kyrie
    François-Auguste Gevaert
    2 Grand’Messe de Noël « Puer Natus Est Nobis » - Gloria
    François-Auguste Gevaert
    3 Grand’Messe de Noël « Puer Natus Est Nobis » - Credo
    François-Auguste Gevaert
    4 Grand’Messe de Noël « Puer Natus Est Nobis » - Sanctus
    François-Auguste Gevaert
    5 Grand’Messe de Noël « Puer Natus Est Nobis » Agnus
    François-Auguste Gevaert
    6 Le sommeil de l’enfant Jésus
    François-Auguste Gevaert
    7 Voisin, d’où venait ce grand bruit ?
    François-Auguste Gevaert
    8 Noël pastoral de 1750
    François-Auguste Gevaert
    9 Chanson joyeuse de Noël
    François-Auguste Gevaert
    10 Musette
    François-Auguste Gevaert
    11 Le message des anges
    François-Auguste Gevaert
    12 Les cloches de Noël
    Théophile Gautier/François-Auguste Gevaert
    13 Canticum natalitiæ
    François-Auguste Gevaert
    14 Kerstlied
    Hendrik Claeys/François-Auguste Gevaert
    15 Noël du XVIIIe siècle
    François-Auguste Gevaert
    16 Le bel ange du ciel
    François-Auguste Gevaert
    17 Nous sommes trois souverains princes
    François-Auguste Gevaert
    18 O nuit, heureuse nuit
    François-Auguste Gevaert


    05-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zangfeest in de Lotto Arena

    Lotto Arena

    In deze zaal zal het 72ste Vlaams Nationaal Zangfeest plaats vinden op zondag 15 februari 2009 om 14.30 uur.

    Het is onze plicht te zorgen dat deze ruimte nokvol zit met zangers van het goede Vlaamse lied.

    Meer info eerder op deze blog of bij  www.anz.be  


    Bezoekers ....

    Zin om een boodschap door te geven? Dit kan hier.


    Interessante sites op het net
  • Algemeen Nederlands Zangverbond
  • Koor en Stem
  • Studiecentrum voor Vlaamse Muziek
  • IMSLP: partituren op het net
  • Leven en werk van Jef TINEL
  • Partituren op het net (CPDL)
  • Componisteninfo (Matrix)
  • Componisteninfo (Cébédem)
  • Muziekcentrum Vlaanderen
  • Peter Leys op Soundcloud

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!