Ik ga vanaf vandaag weer beginnen met een nieuwe aquarel. Het mooie van schilderen is ook, dat je in aanraking of contact komt met een aantal zeer interessante mensen. Ik bedoel hiermee, dat je soms de kans krijgt om nieuwe ideeën op te doen alleen al door de uitspraken of gedachten van iemand anders. Ik heb me laten vertellen dat de Japanners niets anders doen dan stelen met hun ogen (en hun fototoestel) en oren en ik ga dat ook meer en meer proberen toe te passen.
Ik ben begonnen met de tweede aquarel in een voorlopige reeks van drie over de "Bloemmolen van Herentals". Ik hoop dat het in de toekomst zo zal zijn dat ik nog een aantal schilderijen zal opzetten over dit bijzondere gebouw. En dit is zeker de moeite waard omdat het gebouw naar ik vernomen heb onder de sloophamer gaat verdwijnen of al verdwenen is.
Op de bijgeplaatste foto kan je zien, dat ik zoals steeds een uitgebreide ondertekening gemaakt heb. Als je de tekening bekijkt dan wordt je misschien niet zo heel veel wijzer van alles wat er op deze tekening staat. Het is best weer een redelijk ingewikkeld concept dat ik wil gaan schilderen maar goed ook dat moet gedaan worden en dat vormt voor mij steeds een grote uitdaging.
Een woordje uitleg is misschien op zijn plaats bij deze tekening. Het grote ding dat je midden in de tekening ziet hangen zal een vod moeten worden die de laatse arbeiders in één van de hallen hebben opgehangen aan een roestige stang. Je kijkt als het ware vanaf een lager gelegen platform naar een hoger gelegen bordes waar een aantal dingen staan en deze doek of vod geeft als het ware aan dat "Het doek van de laatste voorstelling " is opgetrokken maar nog niet wil vallen. Of dit het geval is of gaat zijn dat moet ik zelf nog afwachten maar het isnteressante aan deze voorstelling is weer dat ik iets ga schilderen in aquarel dat ik nog nooit geschildert heb. Ik weet zelfs niet of er enige kans op slagen is om de stofuitdrukking weer te geven zoals ik ze zou willen weergeven.
Ik heb ook er voor gezorgd om de tekening iets duidelijker te laten overkomen, dat er aan de onderkant heel dunnetjes een eerste wassing van" raw umber" alles iets tastbaarder moet maken. Ik hoop daarmee nu al te laten zien dat alles zich gaat afspelen op een hoger gelegen platform dan de plek waar de toeschouwer (in dit geval ikzelf als schilder maar ook alle toeschouwers van het schilderij) staat.
Ik ben er zeker van dat dit voor het begin van een nieuwe aquarel weer iets mysterieus over zich heeft. Maar je kan er van op aan dat, met dat de tijd verstrijk,t alles weer duidelijk zal worden en dat alles op het einde van de hele schildersessie weer helemaal duidelijk zal zijn.
foto 007
07-07-2009 om 00:00
geschreven door priet
Categorie:Opbouw van een schilderij
|