Zoals altijd ben ik begonnen met een uitgewerkte tekening. Zeker bij een aquarel van deze afmetingen vind ik het noodzakelijk om een goede uitgangstekening te hebben. Wat ik wel vergeten ben bij het maken van deze aquarel is de ondertekening te fotograferen en dat is wel jammer. Soms gebeurt het me toch nog eens dat ik zo enthousiast bezig ben dat ik vergeet om een aantal stappen te fotograferen. In dit geval de ontwerptekening en dat is toch wel een zeer cruciaal punt voor mij. Maar goed niet getreurd dan begin ik met de eerste fase van het schilderen. Eigenlijk heb ik tijdens het tekenen alles wat van belang is in dit schilderij uitgetekend. Dit schilderij is gemaakt op een zeer zwaar papier van 640 gram Bockingford met een medium structuur. Waarom kies ik in dit geval voor zulk zwaar papier is tweeledig. Enerzijds omdat ik op een volledig blad werk van 76 x 56 cm en anderzijds omdat het ook wel iets heeft als je zulk papier inkadert (met schepranden) zoals ik doe vrij hangend. Je kan dan namelijk zien dat dit een papier van zware structuur is. Natuurlijk als je op zon zwaar papier werkt dan gaat het ook niet snel bobbelen en van vorm veranderen en dat is natuurlijk ook belangrijk voor het inkaderen op mijn vrij hangende manier.
Nadat ik het hele onderwerp heb ingetekend rekening houdend met perspectief en ook met de nodige onderdelen ben ik het geheel van een eerste kleuring beginnen te voorzien. Hier was het belangrijk om er toch voor te zorgen dat ik het geheel niet al te zwaar inkleurde. Je weet onderhand al dat je bij aquarel van licht naar donker werkt maar toch moet ik er ook nog steeds opletten dat ik alle eerste opzetten niet al te precies wil uitwerken en van kleur voorzien. Want dit is het moeilijkste voor mij althans om je steeds in te houden en niet onmiddellijk naar het eindresultaat toe te werken. Zonder grootsprakerig te willen overkomen kan ik zeggen dat het maken van een aquarel op deze afmetingen niet het gemakkelijkste is wat je kan doen. Je meot in elk geval er steeds voor zorgen dat je de nodig verf aanmaakt voor het gehele schilderij te bedekken want als je met twee verschillende mengingen in één vlak wil werken dan zal je het verschil onmiddellijk zien. Dus heb ik ook hier me de gewoonte gemaakt om telkens genoeg verf aan te maken. Dit aanmaken van redelijke hoeveelheden verf(mengingen) heeft trouwens nog een groot voordeel je kan steeds een hoeveelheid van je verf(menging) gebruiken om een donkerdere kleur bv schaduwkleur te maken.
Het onderwerp zelf heb ik nog niet veel over gezegd. Ik heb dit onderwerp vanuit de mijn van Waterschei. Ik ben via een foto op het idee gekomen om deze vuile wasbak die ik typerend vond om ergens in een steenkoolmijnen te hangen te gaan schilderen. Bijzonder het naamplaatje dat zich boven de wasbak bevond namelijk drinkbaar water trok mijn aandacht. Er kon zich in mijn ogen geen grotere tegenstelling voordoen voor mij dat men boven zulke wasbak nog het plaatje van drinkbaar water had staan.
Hoe ik de kleuren aanbracht en hoe ik het perspectief probeerde weer te geven zodat er iets eigenzinnigs uitkwam kan je de volgende keer lezen.
foto 001
28-02-2010 om 13:23
geschreven door priet 
Categorie:Opbouw van een schilderij
|