Ik ben Pierre Vanstipelen, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Priet.
Ik ben een man en woon in Bilzen (België) en mijn beroep is Gepensioneerd.
Ik ben geboren op 11/02/1951 en ben nu dus 73 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Schilderen en Tuinieren.
In tekenen en schilderen kan ik mijn passie voor al het mooie kwijt. Mijn kleinkinderen Pieter en Lena zijn mijn oogappels. Tevens ben ik voorzitter van de Kunstkring Alkanna. Mijn specialisatie inzake schilderen is portret, dierenportret & architectuur
Genieten en laten genieten van Kunst Mensen laten genieten van Kunst en iets mogen meegeven over mezelf, mijn hobby en mijn passie is het mooiste dat er bestaat.
26-03-2006
Verschillende van de lezers van mijn blog hebben mij een mailtje gestuurd waarin zij in niet mis te begrijpen woorden zeggen wat zij denken over "het vuuurpeleton" en over de tekst welke mijn blog behandelt. Om alle misverstannden uit de weg te ruimen en om die gladjanussen niet nog meer in hun kaart te spelen, geef ik hier hun verslag over mijn blog weer. Ik wil hier uitdrukkelijk bijzeggen dat ik niet verderaan de polemiek die men daar wenst op te voeren wil meedoen. Ik wil ook eerlijk vermelden dat ik me een hoedje schrok toen ik vandaag een mailtje kreeg van iemand die het verslag gelezen had en mij zeer duidellijk zei dat ik op het blog van het vuurpelton moestgaan kijken. Wel ik ben er in eerste instantie van verschoten. Zeker over het taalgebruik en de grote onwaarheden die men vertelde. Ik heb de heren en of dames van het vuurpelton op hun eigen site een antwoord gegegeven en ook mijn schrijfsel op hun blog wil ik hier bij weergeven. En voor alle twijfels weg te nemen zal ik beginnnen met het schrijfseltje waarmee het mijns inziens allemaal begon.
21-03-2006
De prettige bezoeker is weer langs geweest .
en heeft weer kwistig zijn punten rond gestrooit. Zoals jullie kunnen zien heeft hij aan een stukje 1/5 gegeven en op een ander 2/5 en eigenlijk had ik nog zeker een 0/5 verwacht. Het is alleen spijtig dat hij /zij niet het lef heeft om te zeggen wie of wat hij/ zij is en wat hem / haar bezielt. Is het een onnozelaar die zich zelf wil plezant maken en zelf niets kent of is het zo'n kunstkenner dat hij / zij meent dat het geven van die punten mij zal doen stoppen. Mis poes daar vang je mij niet mee. Doe rustig verder we zullen er toch eens achterkomen welke onnozelaar zich van dit soort trukjes bedient. Met mijn allerbeste groeten: Pierre Vanstipelen
Ook de reacties die volgden op dit schrijfsel wil ik jullie niet onthouden:
22-03-2006
Paulie vertelt
Dat hebben ze mij ook al geflikt. Ik trek er mij niets van aan. Voor dergelijke baby's haal ik mijn snavel op. Gewoon negeren.
Beste Priet, ik zou er me niet meer in opwinden. Op mijn blog heb ik al menigmaal die lafbekken aangeklaagd. Hopeloos! Het zijn gewoon kinds gebleven volwassenen(?), gefrustreerde klungelaars, meer niet. Ik heb zo eens van enkele bloggers die me wilden boycotten, meer dan 300 stemmen gekregen. Wel te verstaan, negatieven stemmen. De mannetjes en vrouwtjes spelen waarschijnlijk graag met hun vingertjes. Nochtans zijn er gezelliger plaatsen om het vingertje aan 't werk te zetten. Ha,ha,ha, ..! Nog een gezellige dag verder.
Na de introductie en inpassing van ons nieuw kaderlid Debbie hebben we van de pelotonscommandant de opdracht gekregen terug over te gaan tot de orde van de dag. Onder protest een favoriete blogster die haar kandidatuur had gesteld is niet weerhouden gaan we vandaag over tot de ontleding van het blog Pastel- en andere tekeningen. De eigenaar ervan is een zekere Pierre en verdient in het dagelijkse leven de kost als ambtenaar. Zijn blog ondertekend hij met de naam Priet.
Wat opvalt bij het blog pastel- en andere tekeningen is de zakelijkheid waarmee Priet zijn onderwerpen behandeld. Met chirurgische precisie ontleed hij zijn schilderwerken: compositielijnen, achtergronden .. Waarschijnlijk allemaal wetenschappelijk verantwoord en onderbouwd wat ook blijkt uit de achtergrond van de blogeigenaar.
Over de waarde van het gepresenteerde kunnen we dus kort zijn: Men is voor het blog van de Priet of het laat je onverschillig. Persoonlijk houd ik van emotie in een presentatie: schilderen vanuit de buik, emotioneel en zonder veel nadenken maar dat is een persoonlijke interpretatie. In mijn bureel ten kantore van het Vuurpeloton wens ik dus geen prietschilderij aan de muur, neen ook niet gratis.
Dus van het blog als zodanig en van den duivel daar achter geen kwaad. Maar wat valt op in de bijhorende artikeltjes van de blogeigenaar? De heer Priet is een kunstenaar met verschrikkelijk lange tenen. Langer dan zijn schildersezel. Wat blijkt . Een bezoeker aan zijn blog die waarschijnlijk niet wild is van Priets ambachtelijke aanpak veroorloofde het zich om een 1 op 5 als stemmeke te geven. En het werd nog erger: s anderendaags was er zelfs eentje die een 2tje gaf op 5. Inderdaad een quotering waarmee men op de kunstacademie een jaartje dient over te doen. Dus voor de goede orde: Eén, hooguit twee bloggers vonden de kunst gedrocht en de uitleg van schilder Priet maar shit en dat hebben ze duidelijk gemaakt met een negatieve beoordeling. Een normaal functionerend mens zou daar zijn besluiten uittrekken en zich dubbel plooien om nog beter werk te leveren. Neem nu bijvoorbeeld die belg uit "la douce france" , die kreeg eens op een dag 300, ja, je leest goed meneer Priet, DRIEHONDERD nulletjes ingedrukt op een item. Hebt gij hem horen klagen? Wel ik ook niet, de man ging er gewoon nog wat harder tegen aan, dat was al! Zoniet de heer Priet; als een miskende Van Gogh, een in de grondgeboorde James Ensor, wordt hij een beetje chagrijnig en schrijft als volgt: Zoals jullie kunnen zien heeft hij aan een stukje 1/5 gegeven en op een ander 2/5 en eigenlijk had ik nog zeker een 0/5 verwacht. Het is alleen spijtig dat hij /zij niet het lef heeft om te zeggen wie of wat hij/ zij is en wat hem / haar bezielt. Is het een onnozelaar die zich zelf wil plezant maken ..
Kijk, daar krijgen wij bij het vuurpeloton een klein beetje het schijt van. Als iemand, en in dit geval de heer Priet pretendeert dat hij iets van schilderen afkent dan moet hij leren accepteren dat er mensen zijn die zijn kennis in twijfel trekken. Dat heeft men hier gedaan en uitgedrukt in een mindere waardering. De eigenaar van het schildersblog Pastel- en andere tekeningen kan niet tegen kritiek en tegen een negatieve waardering. Dat past niet voor een leraar. Daarbij nog als de eerste de beste inquisiteur artikeltjes uit zijn gastenboek verwijderen is ook niet proper.
Het volstaat dus met te zeggen dat de heer Priet een technisch mooi blog heeft,waarschijnlijk een vrijetijdsschilder is met een hoge eigendunk en een missie om anderen de schilderkunst aan te leren maar ook als een medeburger en evennaaste die pissig wordt bij kritiek. Dat zou hij nog moeten afleren, alhoewel ik dan nog geen schilderij van zijn hand wens op te hangen in mijn living.
Hier onder staat mijn antwoord aan de heren en of dames van het vuurpeleton: .
26-03-2006
Beste dames en heren van het vuurpeleton
laat me toe even op jullie nonsens te reageren. In de eerste plaats wil ik jullie zeggen dat ik blij ben met jullie artikel. Ik denk dat het steeds de moeite is als er mensen denken dat ze iets moeten schrijven over iemand anders. In de tweede plaats zou ik jullie toch even willen terecht wijzen: wat de belg in "La Douce France" betreft vind ik het spijtig dat hij zoveel nullen heeft gekregen maar .....ik stel me daarbij één vraag hoe weten jullie dat, zeker als hij er nooit over klaagt of schrijft? Straffer nog dezelfde blogger heeft mij gevraagt om mijn teksten te mogen afdrukken en te gebruiken en noemt de heren of dames die zo te werk gaan (met nullen geven) lafbekken en met zulke woorden heb ik nooit over deze bloggers gesproken. Over het verwijderen van teksten van mijn blog zijn jullie slecht ingelicht. Er is nooit enige sprake geweest en dat zal ook nooit gebeuren dat er teksten verwijderd worden van mijn blog. Ik heb enkel aan Amor Fati gevraagt om zijn button aan te passen zodat die niet te groot meer is en alles overhoop haalt. Iets wat ook onmiddelijk gebeurd is. Tot slot beste heren en of dames dat jullie mijn blog bekritiseren is jullie volste recht en dat jullie geen schilderij willen is ook jullie volste recht maar dat jullie denken de waarheid in pacht te hebben is niet waar. Dat bewijzen de verschillende steunbetuigingen die ik mocht ontvangen omtrent mijn artikeltje. Dus als jullie je goesting hebben kunnen doen dat is fijn voor jullie. Ondanks alles wil ik niet als een verzuurde of een onnozelaar door het leven gaan. En zeker niet zonder mijn gedacht te mogen zeggen over mensen die zich anoniem opstellen. Iets wat jullie trouwens steeds opnieuw denken te moeten doen. Dus tot binnenkort op mijn blog. Geluid van water
Zij die iets meer willen weten over tekenen en schilderen in het algemeen en Pastelschilderen in het bijzonder, zijn altijd welkom op mijn Blog. Vriendelijke groeten Priet
26-03-2006 om 11:37 geschreven door priet
Tot slot zou ik aan de medeburgers van het vuurpeleton willen zeggen van goed uit te kijken met hun schrijfsels want ik ken iemand in Frankrijk, die ooit in een vorig leven, nog detectieve geweest is. Hem ga ik vragen om uit te zoeken wie of wat er schuil gaat achter de vitrine van uw blog. Want ik weet heel zeker dat dit een man is die integer en discreet zijn werk doet.
Vandaag wil ik eindelijk weer wat verder uitleg geven over de eindfase van dit schilderij. Zoals ik een paar dagen geleden reeds schreef ga ik vandaag nog iets meer uitleg geven over de achtergrond alvorens verder te werken aan het gehele schilderij en de voorgrond in het bijzonder. Je ziet duidelijk dat er meer structuur is gekomen in de achtergrond. Deze structuur kan iedereen interpreteren zoals hij wil. Je kan denken dat het een losse achtergrond is, waarmee ik bedoel dat het doeken of iets dergelijks kunnen zijn. Maar je kan op dit moment ook nog andere ideeën of inzichten hebben. Ik denk dat ik deze achtergrond ga behouden waarbij in het verder veloop van het schilderij nog enkele aanpassingen aan de achtergrond kunnen gebeuren . Deze aanpassingen zullen dan zeker in het teken staan van de ellementen op de voorgrond. Maar in hoofdzaak heb ik hier waarschijnlijk de achtergrond geplaatst die ook in het afgewerkte schilderij zal terug te vinden zijn. Over de kleuren die ik gebruikte kan ik nog enkele woorden uitleg geven. Je ziet dat er nu duidelijker gekozen is om een totaal andere kleur dan in het beginstadium. Door iets meer blauw aan te brengen in de linker beneden hoek krijgt dit gedeelte een meer in het oog vallende kleur maar ook een kleur die het geheel ten goede komt. Door dit toe te passen wordt ook de achtergrond iets levendiger. Ook heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om wat oker aan te brengen . Door deze kleur in beperkte mate op te nemen in de achtergrond probeer ik een binding te krijgen met het hoofdonderwerp, het kleed. Tevens zorgt de okerkleur er voor dat dit gedeelte van het schilderij iets warmer wordt van uitstraling en dat is tenslotte mijn doelstelling met deze aanpassing. Wel heb ik de indruk dat de lichtere partijen iets te hard overkomen. Om dit euvel te verhelpen ga ik in mijn volgende schildersessie iets meer aan de deur werken.. Maar en dat zal in het uiteindelijke resultaat moeten zichtbaar zijn dient er een duidelijk onderscheid te zijn tussen de lichtse en donkerste of schaduwpartijen. In mijn volgende bespreking iets meer uitleg over de deur en dit qua vorm en kleur.
Sorry maar ik heb nog geen tijd gehad voor mijn verdere aanvulling en vorderingen van het pastelschilderij "Kleed en stoel" te beschrijven. Daarom voor vandaag enkel maar een foto en de rest is voor morgen.
Ondanks de perikelen over het toekennen van punten wil ik in de eerste plaats de verschillende bloggers die mij een steuntje in de rug gegeven hebben bedanken. Anderzijds wil ik erbij zeggen dat ik zeker niet van plan ben om het puntensysteem dat bij het blog hoort op te geven. Ik ben gestart met het systeem en ik zal ook voort doen met het systeem. Maar genoeg gepraat over dit incident we gaan verder met de order van de dag namelijk schilderen. Zoals je op de foto kan zien ben ik begonnen in deze eindfase met de de achtergrond aan te passen. Ik heb namelijk geprobeerd om de achtergrond iets aantrekkelijker te maken dan hij is op de foto waar ik het onderwerp van overgenomen heb. Als je eens terug gaat kijken naar de oorspronkelijke foto dan kun je zien dat de achtergrond op deze foto nogal saai is. Niet dat een achtergrond de aandacht moet trekken maar ik wilde iets meer beweging en een warmere tint voor achtergrond verkrijgen. Ik heb nu als ondergrond de blauwgrijze kleur vervangen door een warmere blauwtint( als je bij blauw al kunt spreken van warm) want blauw is zoals je weet een koude kleur. Op deze blauwe ondergrond ben ik dan gaan werken met enkele andere kleuren die er voor moeten zorgen dat het schilderij een mooier uitstraling krijgt. Dit kan je op verschillende manieren en een daarvan is natuurlijk de achtergrond al interessanter maken. Morgen wil ik iets dieper ingaan op de samenstelling van de achtergrondkleuren en het effect hiervan op het schilderij.
Alvorens met de bespreking van het eindgedeelte van dit schilderij te beginnen wil ik nog iets kwijt over de compositie. Het is namelijk zo dat er door veel schilders te weinig aandacht wordt besteed aan de compositie. Vroegere meesters deden dit ten overvloeden met als resultaat goede en wel doordachte schilderijen waaruit iets te leren viel. Het is namelijk zo dat je door een goede compositie een middelmatig schilderij nog wat kan optillen naar een hoger niveau. Maar het is ook een feit dat een goed schilderij practisch nooit een slechte compositie heeft. Waarom zul je misschien vragen? Wel de compositie bepaal je reeds van bij het begin van je schilderij. Dit wil ook zeggen dat je gaat nadenken over hoe je werk er zou moeten uit zien en welke gevoelens die tekening og schilderij moet opwekken als het klaar is. Doordat je reeds op voorhand gaat denken hoe moet ik dit en hoe zal dat er uit zien en waar dient zus te staan, komt het practisch nooit voor dat je slecht werk zult afleveren. Dit wil ook weer niet zeggen dat alle goede composities tot grote werken leiden. Maar en dat is van kapitaal belang wanneer je een fatsoenlijk werk wilt maken, een werk waar iets uit te leren valt , je er beter voor zorgt dat je een goede compositie maakt. Een compositie die rekening houdt met alle elementen en zeker met die objecten die je in de aandacht wilt plaatsen. Waarop steunt een goede compositie en kan men emoties weergeven met compositielijnen? Volgens mij kan je met diverse soorten lijnen allerlei verschillende emoties en stemmingen oproepen in je compositie. Daarom is het ook zeer belangrijk dat een schilder of tekenaar zich bewust moet zijn van de effecten die je met lijnen in een tekening of schilderij kan bereiken. Volgens mij kan je met bv.: - Gebogen lijnen schoonheid, zachtheid en rust oproepen. Door middel van een S-bocht geef je balans en sierlijkheid weer. - Horizontale lijnen geven dan weer een gevoel van stabiliteit, vrede en sereniteit weer. - Vertikale lijnen stralen kracht, grootsheid en waardigheid uit. - Tenslotte diagonale lijnen geven beweging en kracht weer. En als diagonale lijnen samen een pijl vormen kunnen ze de ogen van de kijker sturen. Zoals je ziet kan je aan de hand van deze gedachte een reeks gevoelens oproepen en weergeven die een invloed hebben op de toeschouwer van je schilderij. Mede hierdoor vind ik het zo belangrijk dat je de nodige aaandacht schenkt aan een goede compositie.