Over mijzelf
Ik ben Pierre Vanstipelen, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Priet.
Ik ben een man en woon in Bilzen (België) en mijn beroep is Gepensioneerd.
Ik ben geboren op 11/02/1951 en ben nu dus 73 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Schilderen en Tuinieren.
In tekenen en schilderen kan ik mijn passie voor al het mooie kwijt. Mijn kleinkinderen Pieter en Lena zijn mijn oogappels. Tevens ben ik voorzitter van de Kunstkring Alkanna. Mijn specialisatie inzake schilderen is portret, dierenportret & architectuur
Gastenboek
  • Fijne zaterdag
  • Lieve groetjes.mooie tekeningen.
  • Militaire begraafplaaats te Waregem
  • Leg de puzzel zelf in elkaar.
  • Muziek Box Joe Cocker

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • Inhoud blog
  • Pastelportret: Britney en Sandey fase 2 deel 1
  • Pastelportret: zusjes Goffin: Britney en Sandey Fase 1 deel 5
  • Pastelportret van Sandy en Britney: fase 1 / deel 4
  • Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • Pastelportret: Zusjes Goffin: Sandy en Britney / Fase 1: deel 1
  • Pastelportret:Zusjes goffin
  • Nieuwjaarswensen en voornemens voor 2012
  • Kerstkaarten 2011
  • Pastelportret: Voorontwerpen voor het portret van Sandy en Britney
  • Pastelportret zusjes Goffin: de voorontwerpen
  • Pastel Portret: Zusjes Goffin: Voorontwerp 1 & 2
  • Pastel Zusjes Goffin
  • Pastelportret: Zusjes Goffin
  • Pastel portret Eliona: Eindafwerking
  • Pastelportret Eleonora: Fase 2 / deel 6
  • Pastelportret Eleonora: Fase 2 / deel 5
  • Pastelportret: Eleneora: fase 2 / deel 4
  • Terug Online???
  • Opnieuw opstarten
  • Pechdag of rotdag
  • Pastel portret Eliona: Fase 2 / deel 3
  • Pastel: Portret van Ileona: fase II /deel 2
  • Pastel: Portret van Ileona: fase II /deel 1
  • Pastel: Portret van Ileona: fase I /deel6
  • Fijne Feestdagen
  • Pastel portret Eliona: Fase 1 / deel 5
  • Pastel portret Eliona: Fase 1 / deel 4
  • Ontwerp: Pastel portret van Eliona: Fase 1/deel 3 opzet van het gezicht
  • Hernia
  • Pastel portret Eliona: fase 1 / deel 2
  • Pastel: Ontwerp: Portret van Eliona
  • Pastel: Portrt van Eliona: Fase 2/ Voorontwerp 2
  • Pastel: Portrt van Eliona: Fase 2/ Voorontwerp 2
  • Pastel: Portret van Ileona: fase Voorontwerp II
    Toplijst TopSiteGuide.bestblogs.blogs.seniorennet.be/pierre1951
    TopSiteGuide.bestblogs pierre1951
    Zoeken in blog

    Foto
    Welkom op mijn blog!
    Mijn favorieten
  • Maaike's creatief blogje
  • Weerspreuken
  • Laathi
  • Viva & Dreke
  • Bomi
  • Klaproosje 1
  • Casawivi
  • lana
  • Altijd welkom bij fritske3- hoe leer ik tekenen
  • Joeltje/route 66
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Zoeken in blog

    Zoeken met Google


    Laatste commentaren
  • Lieve groetjes (annelien)
        op Pastelportret van Sandy en Britney: fase 1 / deel 4
  • Lieve groetjes (annelien)
        op Pastelportret: Britney en Sandey fase 2 deel 1
  • Zonnige groetjes (annelien)
        op Pastelportret: zusjes Goffin: Britney en Sandey Fase 1 deel 5
  • Lentegroetjes (annelien)
        op Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Goedemorgen blogmaatje (annelien)
        op Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • Dag blogmaatje (annelien)
        op Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • zondaggroetjes (annelien)
        op Pastelportret van Sandy en Britney: fase 1 / deel 4
  • Lieve weekendgroetjes (annelien)
        op Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Lieve groetjes (annelien)
        op Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • Bijna weekend (annelien)
        op Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Blog als favoriet !
    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • Pastel- en andere tekeningen
    Genieten en laten genieten van Kunst
    Mensen laten genieten van Kunst en iets mogen meegeven over mezelf, mijn hobby en mijn passie is het mooiste dat er bestaat.
    31-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kerstkaarten 2011
    Gezien ik toch bezig ben ga ik de Kerstkaarten laten zien die ik dit schilderde (aquarellen) op handgeschept aquarelpapier van 300gr. Dat het handgeschept is kan je zien aan de randen die lichtjes gekarteld zijn.
    Het waren drie ontwerpen dit jaar:








    Bijlagen:
    20111231_6.JPG (198.9 KB)   

    31-12-2011 om 00:00 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastelportret: Voorontwerpen voor het portret van Sandy en Britney
    Ik ga dan ook dadelijk daad bij woord voegen en even een klein stukje schrijven over dit portret dat ik maakte een jaar geleden. Het is inderdaad een hele tijd maar dat komt ervan als je alles niet dadelijk aanpakt. Nu is dat in dit geval niet zo erg gezien ik nog een aantal foto's heb die ik maakte tijdens het schilderen van deze twee jonge jufvrouwen.
    Ik ga niet alles laten zien van mijn voorontwerpen maar de twee voornaamste ide ik maate wil ik wel laten zien vandaag; het zal in een volgend stukje zijn dat ik de andere voorontwerpen die ik niet gebruikte ga toelichten.
    Ik plaats de twee werken samen op een ezel om ook het verschil tussen de twee werken te zien. Het zijn deze twee voorontwerpen die ik meenam naar de ouders zodat zij konden kiezen welk voorontwerp zou dienen voor het schilderij.
    Je hoeft het niet te geloven maar ik heb nogal wat problemen gehad om alles weer te doen gelijk vroeger het is gelukt maar niet zoals ik het graag zou hebben. Maar ik ga nu al toepassen wat ik me voornam voor 2012 namelijk alles hoeft niet zo perfect te zijn.



    foto 015

    31-12-2011 om 00:00 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (0)
    04-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastelportret zusjes Goffin: de voorontwerpen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Eindelijk komt er weer iets op mijn blog. Maar het is niet dat ik niet wil schrijven maar eerder dat er lichamelijke beperkingen zijn. Het kan nu weer en dan schrijven we ook weer iets nieuws.
    Als je op de bijgeplaatste foto kijkt dan zie je dat ik zoals altijd het voorontwerp redelijk ver uitwerk.
    Ik heb de twee voorontwerpen bij elkaar geplaatst zodat je kan zien hoe ver ze uitgewerkt zijn. Natuurlijk ga ik als de opdrachtgever gekozen heeft dat voorontwerp terzijde leggen en dan een volledig nieuw ontwerp maken. Wel te verstaan met de pose en houding van het gekozen voorontwerp. Ik weet dat er nogal wat mensen zijn die denken waarom doe je dat die twee voorontwerpen maken. Ik heb daar een aantal redenen voor:
    - ten eerste kan ik me zelf goed vertrouwd maken met de te portretteren persoon of personen.
    - ten tweede de opdrachtgever kan ergens uit kiezen
    - ten derde noteer ik op het voorontwerp alle mogelijke details waar ik moet op letten bij ontwerp. Dat kan zijn van de kleur opbouw tot de plaatsing van de geportretteerde in het vlak.
    - ik noteer alle kleuren die ik gebruik evenals de opbouw van de verschillende kleuren.
    - ten laatste zie ik ook waar de fouten in gezicht of houding zitten.

    Door te werken met twee voorontwerpen kan ik alleen maar zeggen dat het niet meer werk is maar eerder dat ik werk bespaar met dit te doen. Ook is het zo dat ik vrij zeker ben van het succes dat ik ga hebben met mijn werk. Want de opdrachtgever(s) kiezen de pose die zij het mooist vinden en voor mij is het belangrijk dat ik al een zekere kennis van de te portretten persoon of personen heb.
    Je ziet dus dat het soms belangrijk is om iets meer werk in het begin van het portret te steken maar dat haal je achteraf ruimschoots in door de kennis die je in de eerste fase hebt opgedaan.


    foto 004(2)

    04-10-2011 om 00:00 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (5)
    18-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastel Portret: Zusjes Goffin: Voorontwerp 1 & 2

    Vandaag gaat in Bilzen " Kunst op de Markt" door. Zoals elk jaar doen wij met onze kunstkring mee aan deze manifestatie. Door de slechte weersvoorspellingen van de laatste dagen en door mijn minder goede gezondheid heb ik besloten om niet mee te doen. Als ik nu naar buiten kijk en ik zie de zon af en toe door het wolkendek priemen dacht ik misschien ....... . Maar ik ben ook buiten geweest en de temperatuur is redelijk laag 14° op dit moment. En er staat ook een redelijkkoude wind. Vermits dit samen met een vochtige omgeving zeer slecht voor mijn ziekte zijn denk ik dat ik de juiste beslissing genomen heb. Het is altijd zo dat wanneer je een beslissing op voorhand moet nemen dat het soms iets anders uitpakt dan dat je gedacht had maar beslissing is genomen en daar mag je geen spijt over hebben. Want verleden jaar heb ik onder betere omstandigheden mee gedaan en ik ben in het ziekenhuis belandt met een zware hernia en heel veel pijn dus moet je kiezen dit of het risico enz.Vandaag een paar woorden over dit nieuwe portret. Ik weet dat ik de laatste tijd nogal onregelmatig schrijf maar vooruit vandaag komt er weer wat op mijn blog.
    Zoals altijd maak ik voor ik aan het werkelijke portret begin een paar voorontwerpen en vermits een paar twee is heb ik ook in dit geval twee voorontwerpen gemaakt. Met deze voorontwerpen trek ik dan naar de opdrachtgevers om hen te laten kiezen welke pose zij het liefste zien en op welk formaat zij het geheel willen gemaakt zien.
    Ik plaats vandaag de twee voorontwerpen waardoor je de twee basistekeningen kan zien waarmee ik van start ben gegaan en die ik gebruikt om een keuze te laten maken. Ik werk zoals altijd de voorontwerpen redelijk goed uit zodat men zich wel een duidelijk beeld kan vormen hoe het geheel er uit gaat zien.
    Bij een volgende beschrijving ga ik deze voorontwerpen iets beter toelichten en uitgewerkt laten zien zodat jullie kunnen kennis maken met een eerste opzet. Vandaag dus de twee
    basistekeningen.

    foto 003 & 007



    18-09-2011 om 00:00 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (0)
    03-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastel Zusjes Goffin

    Ook deze foto diende om een voorontwerp te maken. Zoals altijd werk ik eerst twee voorontwerpen uit. Dit doe ik om de opdrachtgever de kans te geven hun geliefkoosde pose uit te zoeken. Voor mij is het wel wat extra werk doordat ik twee voorontwerpen maak maar hierdoor krijg ik natuurlijk het onderwerp beter in de vingers. Wat zich meestal vertaald in een beter en juister portret. Natuurlijk is het niet altijd even gemakkelijk om twee voorontwerpen op hetzelfde niveau te maken. Maar daar probeer ik zeker rekening mee te houden als ik deze voorontwerpen aan het maken ben. Soms heb ik zelf al een voorkeur voor de één of de andere pose en dat laat ik wel merken aan de opdrachtgever(s). Indien ik dit niet zou doen zou ik niet serieus met het portret bezig zijn. Ik zeg er dan ook altijd bij waarom ik dat specifieke voorontwerp beter vind dan het andere. En meestal al de opdrachtgever(s) mijn uitleg gehoord hebben kiezen ze ook voor dat voorontwerp verder te laten omzetten in een ontwerp. Indien men dat niet doet zal ik met dezelfde interesse werken aan hun voorkeur. Want ook hier geldt het principe dat “de klant nog altijd koning is” en dat het hun keuze moet zijn welke uitgewerkt en omgezet wordt in een ontwerp.

    In een volgende bespreking (ik hoop wat sneller als deze die nu op elkaar gevolgd zijn) ga ik de twee voorontwerpen aan jullie laten zien en ik ben dan benieuwd welk voorontwerp uw voorkeur krijgt.





    foto 079b

    03-09-2011 om 00:00 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (4)
    07-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastelportret: Zusjes Goffin
    Het is alweer enige tijd geleden da ik nog iets op mijn blog plaatste. Vanaf vandaag ga ik beginnen met een nieuw portret dat ik maakte. Het gaat over een dubbel portret van twee zusjes waarvan ik de ouders leerde kennen vorig jaar september op "Kunst op de markt" in Bilzen. Op deze kunstmanifestatie zijn deze mensen mij komen vinden of ik een portret zou kunnen schilderen van hun beide dochters. Omdat het steeds weer een uitdaging is om dit soort werk te aanvaarden ben ik ook hier op ingegaan. het is natuurlijk niet het aller gemakkelijkste om een dubbelportret te maken want je moet er dan voor zorgen dat er niet één maar twee gelijkende portretten op één en dezelfde tekening komen te staan. Het risico dat het ene portret beter slaagt dan het andere is steeds aanwezig waardoor de mogelijkheid tot mislukken als je twee gezichten op een tekening (pastelschilderij) gaat plaatsen veel groter is. Want als er één van de twee niet lukt dan is het ander portret ook meestal naar de vaantjes omdat ze samen op een schilderij staan. het mag natuurlijk ook niet zo zijn dat het ene portret er mooier gaat uitzien dan het andere want ook dat is een mislukking als je het mij vraagt. In elk geval heb ik het werk aanvaard en ik ga in de loop van de volgende weken weer wat meer uitleg proberen te geven bij het realiseren van dit dubbel portret. Ik geef hier alvast de foto welke als geheugensteun diende voor het maken van dit portret.

    foto 079

    07-08-2011 om 00:00 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (4)
    15-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastel portret Eliona: Eindafwerking
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag ga ik iets zeggen over het laatste stuk van dit schilderij; Als je op de foto kijkt dan zie je dat alles op het schilderij klaar is. Het portret is bijzonder geslaagd vind ikzelf en dat kan je ook zien aan de bijgeplaatste foto.
    Om dit schilderij af te werken heb ik een bleke Passe- Partout genomen waardoor de donkere achtergrond nog beter tot zijn recht komt en waardoor je alle kleuren veel meer tot uiting brengt. Hoe dit komt wil ik nog in enkele woorden uitleggen.
    Het is een wet bij het schilderen dat wanneer je twee contrasterende kleuren bij elkaar zet dat deze kleuren zich gaan versterken. Dat wil dan ook duidelijk zeggen dat je schilderij een betere en mooiere kleurenintensiteit heeft. En dat is nu net datgene wat ik hier gedaan heb. Tegenover het donkere (achtergrond) staat een lichte (pp) kleur. En zo zie je maar dat je ook met de technische zaken van kleuren moet rekening houden.
    Op dit moment lees ik nogal veel boeken in het Engels geschreven over schilderen en schilder methodes. En ik moet bekennen dat ik daar heel wat vanop steek. Mijn bibliotheek met puilt uit met boeken over schilderen van verschillende experten maar het loont de moeite om daar wat geld in te steken. Meestal staan er veel dezelfde verhalen en werkmethodes maar voor mij geldt deze stelling “ als ik één nieuwe manier of methode om een schilderij (aquarel) te maken vind in een nieuw boek dan is voor mij de aankoop van dat boek gerechtvaardigd.”
    In een volgend stukje zal ik even uitweiden over mijn bibliotheek en ik zal er een paar foto’s bijplaatsen om alles te staven.


    foto 018

    15-07-2011 om 00:00 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (3)
    27-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastelportret Eleonora: Fase 2 / deel 6
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik ga vandaag het laatste stukje schrijven voor dat ik de afwerking ga beginnen. het is belangrijk dat je nog eenmaal kunt zien wat er gewijzigd is aan de vorige fase waardoor je ook weer beter kunt zien wat de eindafwerking in werkelijkheid inhoudt. Als je naar de ondergrond kijkt dan zie je dat ik een aantal dingen gedaan heb die het geheel toch weer beter doen uitkomen. Soms zijn er van die momenten waar je dadelijk denkt dat is het en bij het opnieuw bekijken van het portret dacht ik dat ik misschien op deze manier een oplossing kon vinden voor deze ondergrond. Door de ondergrond nat te maken en daarna met heel fijne pastelkorrels te bewerken kreeg ik een ondergrond die heel goed paste bij het portret. Het is wel nog wat zoeken geweest naar de juiste kleuren maar na een aantal pogingen ben ik er achter gekomen dat er een manier is om een gestructureerde ondergrond te krijgen. Meestal lukt dit niet zo goed maar nu kwam dit allemaal zeer goed voor elkaar alleen moet je ervoor zorgen dat de ondergrond niet te nat is. Want als hij te nat is dan gaan de pastelkorrels helemaal uit elkaar lopen. Wanneer de ondergrond te droog is dan gaan de pastelkorrels niet plakken aan het papier en dan heb je geen stucteer. Dus is het veel oefenen om zulk een oppervlak op deze manier te bewerken. Zelf vind ik dit zeer goed gelukt en wanneer ik volgende keer de afwerking beschrijf dan zul je merken dat alles heel goed bij elkaar past.


    Fot 0018


    27-06-2011 om 00:00 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (4)
    18-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastelportret Eleonora: Fase 2 / deel 5
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Vandaag ga ik iets meer uitleg geven over de manier hoe ik verder gewerkt heb aan de ondergrond van dit schilderij. Het is niet heel gemakkelijk om een achtergrond of ondergrond te bedenken bij een portret. Het is een moeilijkheid die ik steeds ondervind als ik aan portretten werk. Maar ik moet zeggen hoe moeilijk het ook is ik vind altijd wel een oplossing die bevredigend is. ook voor dit portret gaat dat lukken dan ben ik zeker van. Als je op de foto kijkt dan zie je dat ik de kleur aangepast heb. door toevoegen van Burnt Sienna heb ik de ondergrond warmer gemaakt. Dit komt veel beter uit met de warme bruine tinten van de achtergrond maar het heeft toch nog genoeg contrast met deze achtergrond om de twee delen te onderscheiden van elkaar. Ik wilde niet dat de ondergrond helemaal in de achtergrond zou opgaan. Ik heb ook gekozen om maar een paar kleine plooien te maken in het onderliggende kleed zodat alles niet teveel de aandacht zou afleiden van het hoofdonderwerp namelijk het portret van Eleonora. Daarom zijn deze plooien ook gericht naar Het punt waar Eleonora zich bevindt in het schilderij. Want ook dat gaat straks van belang zijn om alle aandacht naar het meisje te richten bij het zien van het portret. Ik leid hier weer als het ware het oog naar mijn hoofdpunt. ook heb ik ervoor gezorgd dat daar waar de ondergrond de achtergrond raakt er een duidelijke lijn is. En dat is een rechte lijn die je nog goed kan zien aan de rechterkant van het schilderij. Toch is deze oplossing nog niet dat wat ik voor ogen had bij het maken van dit portret. Ik zal dus nog verder moeten zoeken om een oplossing te vinden die helemaal aan mijn verwachtingen zal voldoen. Maar ook dat zal lukken en dat beschrijf ik in een volgende stukje.

    foto 0014


    18-06-2011 om 00:00 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (6)
    11-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastelportret: Eleneora: fase 2 / deel 4
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag ga ik verder met de uitleg hoe de afwerking van het portret van Eleonora tot stand is gekomen. Als je op de foto kijkt dan zie je dat ik aan het werk ben geweest om de onderkant van het schilderij beginnen te maken. Ik heb een oplossing gevonden om alles wat aanvaardbaar te maken. Ik ga een soort deken of iets dergelijks maken waar zowel de knuffels als ook de ondergrond waar Eleonora op steunt. Je moet er altijd rekening mee houden dat de ondergrond ook aanvaardbaar is in het geheel. Ik heb in de eerste plaats een lichte kleur gezet hierdoor kan ik nog alle kanten op wat de kleur betreft. de vorm ligt op dit moment vast. Op dit moment zie toch ook al dat ik een aantal plooien heb aangegeven, maar ook dit is een voorlopige invulling; Ook wil ik de aandacht nog even verleggen naar de achtergrond. Hier zie je heel goed dat ik de kleuren meer diepte heb gegeven waardoor de lichtbron die op de achtergrond een mooie kleur legt veel beter tot zijn recht komt. Het hele schilderij gaat er van gloeien zou ik zeggen. Dit komt enkel door de donkerste kleuren te verdiepen en daardoor het contrast tussen licht en donker te vergroten. hierdoor gaat de lichtvlek werkelijk als een lichtvlek functioneren.Ik ga stoppen voor vandaag maar ik hoop snel terug te komen met de afwerking van het schilderij.

    Foto 002

    11-06-2011 om 00:00 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (18)
    09-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Terug Online???

    Ik weet dat het weer een hele tijd geleden is dat ik iets schreef op mijn blog. Maar door verschillende omstandigheden is er steeds iets tussen gekomen. Ik hoop dat ik nu weer regelmatig iets kan schrijven over mijn geliefkoosde hobby het schilderen. Ik ga vandaag beginnen met een volgend stuk over Eleonora. Tot straks;
    foto 001




    09-06-2011 om 00:00 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (2)
    05-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opnieuw opstarten
    Vandaag ga ik opnieuw beginnen te werken aan mijn blog. door allerhande omstandigheden is dit in de voorbije weken en zelfs maand niet meer gebeurt. Ik ga vanaf nu minstens 1x in de week iets nieuws op mijn blog brengen natuurlijk in de zin zoals ik altijd gedaan heb namelijk het beschrijven van mijn schilderijen.
    Waarom het zo lang geduurd heeft om nog iets toe te voegen aan mijn blog is redelijk omstandig en daarom ga ik daar ook niet veel verder op in gaan.
    Vanaf morgen ga ik terug een stukje schrijven en ga ik ook weer mijn verschillende blogvrienden opzoeken want ik merk dat ik alles steeds meer mis.

    05-05-2011 om 00:00 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (14)
    07-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pechdag of rotdag
    Vandaag heb ik een van de meest pechvolle dagen van mijn schilderend leven meegemaakt. Ik ben sinds een hele tijd bezig met een portret te maken van een tweeling.
    Door allerhande omstandigheden (fibro en andere spierpijnen) heb ik aan dit portret al veel langer gewerkt dan normaal. Het moeilijke is in zo'n geval dat je steeds opnieuw moet beginnen aan zulk werk en dat je dan je opnieuw moet inleven in het herkennen en plaatsen van de verschillende tinten en kleuren.
    Het was een extra moeilijk portret omdat ik noodgedwongen diende te werken met een zwart/wit foto en dat is geen lachertje dat kan ik u verzekeren. Zeker als je dan een kleurig portret dat ook gelijkend is wil vervaardigen. En natuurlijk is dit een dubbelportret omdat het een tweeling is;
    Ik heb me intussen ook voorgenomen om op deze manier nooit meer te werken.
    Maar goed ik had de opdracht aanvaard en zou ze dan ook afwerken.
    Zoals ik al zei door de verschillende oorzaken heb ik heel lang gedaan om dit portret te klaren. En zaterdag 9 april zou men het portret komen afhalen.
    Het geheel was zo goed als af maar ik wilde nog enkele zaken verbeteren en afwerken. Zo gedacht zo gedaan en deze morgen ben ik met volle moed aan de gang gegaan.
    Toen ik deze namiddag naar de kine moest wilde ik het portret nog eens goed bekijken van op afstand, omdat je dan de dingen beter en juister ziet, en op dat moment is het fout gegaan. Door een beweging die ik gemaakt heb is het portret uit mijn handen gevallen en tegen een scherpe punt van mijn tekentafel terecht gekomen en zo de grond op gegaan. Natuurlijk kan je denken wat er gebeurt is. Door de val tegen de tafel en het verder afschuiven over de hoek van mijn tekentafel  is het papier van het schilderij helemaal bekrast en een stuk kapot gegaan. Onherstelbaar verloren.
    Op het moment toen het gebeurde wist ik dat de schade  niet meer te herstellen zou zijn. Ik heb nog geprobeert om het pastel weg te wassen en de scheur te herstellen maar zonder veel moed en zonder de minste overtuiging dat het nog zou kunnen hersteld worden. Ik kan je zeggen op zo'n moment zie je niet alleen een pak werk naar de verdommenis gaan maar nog erger je moet je opdrachtgever nogmaals vertellen dat alles uitgesteld is.
     En dat vind ik nu nog het ergste omdat men zich zo had verheugd op het schilderij daarbij was het nu het moment om af te leveren omdat de tweeling op 11 april verjaart.
    Het heeft niet mogen zijn en ik hoop dat Agnes alles kan aanvaarden. Ik ga proberen vanaf morgen met nieuwe moed opnieuw proberen om een mooi dubbel portret te maken.
     Misschien kan de Paashaas dan het portret brengen en iedereen (mezelf incluis) verrassen. 


    Laatste foto die ik heb van het portret

    07-04-2011 om 00:00 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (4)
    14-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastel portret Eliona: Fase 2 / deel 3

    Eindelijk is het weer zover dat ik weer iets kan gaan schrijven op mijn blog. Het is van 6 februari geleden dat ik nog iets schreef en nu gaat alles weer een beetje beter. Door de gedwongen inactiviteit ben ik in alles wat mijn afspraken rond portretten betreft enorm achterop geraakt. Dit is vooral erg voor de mensen die een portret besteld hebben en nu al weer een maand langer hebben moeten wachten alvorens er weer iets kon geschilderd worden. Dit is  ook voor mij niet plezant maar ik probeer er nu weer het beste van te maken.

    Ik ga zoals beloofd iets meer vertellen over dit portret van Eliona. Ik heb zoals in het vorige stukje geschreven nu gewerkt aan het grondplan en het achterplan. Je ziet zeer goed dat dit nog maar een aanzet is maar het is toch ook weer interessant om te zien hoe ik begin met zo’n achtergrond. Ik probeer altijd er voor te zorgen dat zowel de achtergrond of het grondplan een aanvullend karakter hebben ten opzichte van het portret. Voor de achtergornd heb ik redelijk donkere kleuren opgezet waardoor het portret er zeer goed naar voor komt. Ook heb ik er voor gezorgd dat het niet één groot vlak wordt maar dat je ook een lichtere vlek gaat zien in de achtergrond. Deze lichtere vlek komt er door de lichtbron die de geportretteerde beschijnt. Op dit moment zie je dat nog niet zo goed maar het zal allemaal nog duidelijker worden met de volgende bespreking.

    Voor de ondergrond wist ik op dit moment nog geen oplossing en daarom ben ik begonnen met een redelijk lichte ondergrond te plaatsen waardoor een aantal mogelijkheden open blijven. Soms vraagt men mij hoe ben je op dit soort kleur gekomen. Meestal is het antwoord dan dat er een bepaalt gevoel opkomt tijdens het schilderen dat me zegt waar en wat er dient te gebeuren. Heir ben ik dus duidelijk nog zoekende maar ook dit zal zich oplossen als we iets verder zijn.

    Ik hoop dat ik nu weer iets sneller mijn berichten kan plaatsen zodat alles zich in een sneller tempo gaat opvolgen. De volgende bespreking zal het verder uitwerken van achtergrond en het gedeelte waar alles op rust behandelen.

    foto 0020



    14-03-2011 om 00:00 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (14)
    06-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastel: Portret van Ileona: fase II /deel 2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Zoals afgesproken in het vorige deel ga ik nog iets meer uitleg geven over het schilderen van de verschillende knuffels. Door het feit dat ik werkte aan de hand van een foto waar alleen het portret van Eliona te zien was moest ik nog wat anders verzinnen om dit kinderportret aantrekkelijk te maken. Ik weet dat er veel portretten van kinderen geschilderd worden door alleen maar het hoofd met een stukje van het lichaam weer te geven maar dat vind ik voor een kinderportret niet goed genoeg. Ik zelf ben van oordeel dat men een kinderportret iets speelser moet maken. Het portret moet iets van het kind weergeven en in dit geval wist ik van de moeder dat Eliona heel veel knuffels had en die allemaal een naam gaf. Daarom heb ik gezocht om een aantal van haar knuffels te vereeuwigen tezamen met haar zelf. En ik heb kunnen ervaren dat zij zeer blij was met het feit dat haar knuffels geschilderd waren en dat deze knuffels voor haar nog belangrijker waren dan haar  portret.

    Je zal van mij dan ook niet snel een portret te zien krijgen waar alleen maar de persoon op te zien is. Meestal probeer ik wat extra’s aan het portret toe te voegen. Iets wat kenmerkend is voor die persoon, dat kan een hobby zijn, maar ook iets uit zijn/haar beroepsleven of om een sportieve prestatie.

    Nu terug naar het portret van Eliona. Je kan hier zien op de foto dat ik een aantal knuffels verder uitgewerkt heb. Je kan goed zien dat er bv een knuffel bijzit die een sjaal omheeft met de kleuren rood wit groen. Wel deze knuffel doet dienst als de mascotte van de Bilzerse voetbalploeg. De voetbalploeg heeft de kleuren van rood/groen/wit en de sjaal van het knuffeltje heeft dus deze kleuren net zoals de hevigste supporters ook zo’n sjaal hebben. Als je dan weet dat zij deze knuffel van haar overleden grootvader heeft gekregen, dan kan je wel denken dat dit een  zeer grote waarde heeft voor haar. En op deze manier kan ik iets schilderen dat altijd van grote waarde zal blijven voor de geportretteerde persoon. Ook later zal het schilderij nog altijd een bepaalde waarde hebben enerzijds door het portret zelf maar anderzijds door de verschillende knuffels  die allemaal een aparte plaats en waarde voor haar hebben.

    Over het schilderen van deze knuffels kan ik kort zijn want het weergeven van de verschillende materialen is een werkwijze naar eigen gevoel.  In de eerste plaats dien je goed rekening te houden met de vorm van de knuffels zelf en natuurlijk moet je goed de verschillende schaduwen weergeven, waardoor het geheel zijn tweedimensionaliteit krijgt. De materialen moet je proberen na te bootsen door in dit geval ofwel streepjes of krulletjes te zetten.

    Bij de volgende bespreking zal ik een overzicht geven van het geheel en beginnen met de uitleg over achtergrond en zitvlak van de knuffels.



    foto 13

    06-02-2011 om 00:00 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (13)
    25-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastel: Portret van Ileona: fase II /deel 1

    Vandaag ga ik even iets uitleggen over het maken van de verschillende knuffels. Niet dat het allemaal dezelfde knuffels gaan worden, maar de werkwijze blijft in mijn geval ongeveer gelijk.

    Ik begin zoals meestal met eerst de donkerste kleur op te zetten . Dit is zeer belangrijk bij pastel als je mooie zuivere kleuren wilt behouden. Bij pastel moet je steeds van donker naar licht werken dus eerst de donkerste kleuren en daaroverheen zet je indien nodig de lichter kleuren. Dit is niet zo gemakkelijk als het lijkt want je moet duidelijk gaan kiezen welke kleuren je gaat opzetten als donkerste toon. Begin je met te lichte kleuren en je moet het geheel gaan verdonkeren, dat goor ook hoor maar dan krijg je al snel vuile kleuren die je niet mooi in elkaar kan werken. En voor mij is dat bij een portret heel belangrijk. Nu kun je natuurlijk weer gaan zeggen, ja maar op dit moment ben je toch maar bezig met de knuffels en daar ga je toch niet veel in elkaar wrijven, maar daar moet ik je ook weer teleur in stellen. Want meestal wrijf ik de donkerste kleur in het papier waardoor ik achteraf veel gemakkelijker de hele zaak kan oplichten (met kleur wel te verstaan?????) of met een lichtere kleur structuur gaan aanbrengen.

    Als je nu naar de foto kijkt dan kan je heel goed zien hoe het principe werkt. Neem nu bv. het bruin van de beer. Je ziet heel goed dat ik de donkere kleur helemaal in het papier gewerkt heb en dat ik daarover heen lichtere streepjes ben gaan zetten. Dus van donker naar licht werken maar door dit te doen zie je ook heel goed hoe mooi zuiver de lichtere kleur blijft en dit om de eenvoudige reden dat ze als laatste opgezet is en in haar volledige tonaliteit bewaard blijft. Ook in de grijze kleur is net hetzelfde gebeurt en ook hier kan je duidelijk zien dit een mooi resultaat geeft.

    Het voornaamste punt is dat je bij pastel van donker naar licht werkt en dat is dan ook het grondbeginsel van het pastelleren. Of je nu met ruw, zacht dun of dik papier werkt als je dit toepast, dan zal je niet snel vuile kleuren krijgen.
    Mijn volgende bespreking zal handelen over het schilderen van de andere knuffels

    foto:nr 10



    25-01-2011 om 00:00 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (20)
    11-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastel: Portret van Ileona: fase I /deel6
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Eindelijk ben ik er weer toegekomen om een stukje te schrijven over dit portret. Ik ga het niet te lang maken omdat ik een aantal dingen beter bespreek bij een volgende foto. In mijn vorig stukje sprak ik over het vergelijken van de foto met het portret dat ik aan het maken ben, maar ik ben er nu achter gekomen dat ik niet zo’n duidelijke foto bezit waar de twee (portret en schilderij) samen opstaan en waar nog alleen nog maar het gezicht van Eliona geschilderd is.

    We moeten het dus met deze foto doen en iemand die goed kijkt zal dan ook wel kunnen zien waar de raakvlakken liggen en waar er nog moet bijgeschaafd worden. Je kan ook duidelijk zien dat ik verder gegaan ben met het afwerken van de haren. Hier heb ik wel een tandje bij gestoken om alles tot en mooi geheel te laten versmelten. In de eerste plaats heb ik er voor gezorgd dat de kleur verder zeer goed aansluit bij het geheel (wat ik in mijn hoofd had) maar ook heb ik getracht de kleur van op de foto zoveel mogelijk te benaderen. Alleen heb ik er zelf voor gekozen om alles een lichtere toon te geven dan de foto. Ik heb dat gedaan omdat de foto een te donkere uitstraling heeft en ik alles meer zonnig wilde maken. Temeer omdat ik weet dat de foto in de zomer op vakantie genomen is maar dan wel ’s avonds. Het opdelen van de haren in verschillende onderdelen, tijdens het schilderen, heeft ertoe bijgedragen om alles zeer natuurlijk weer te geven maar toch is het duidelijk dat het geheel een  getekend en geschilderd uiterlijk weergeeft.

    Het mooie aan de haren vind ik zelf de gouden tint en de glans die op de haren ligt. En het is dat licht dat ik zo graag zou willen weergeven. Want geloof me, het is niet altijd even gemakkelijk om een doffe kleur om te zetten in een glanzende kleur. Je kan iets wat een doffe uitstraling heeft op een foto niet onmiddellijk omzetten in een heel mooi glanzend geheel door bijvoorbeeld alleen maar wit toe te voegen op enkele strategische plaatsen. Neen daar is heel wat meerwerk aan. In de eerste plaats is het juist kiezen van de verschillende kleuren waaruit die haren bestaan van belang en daarna komen de verschillende tinten die de haren zouden hebben in zonlicht om het hoekje kijken. Ik ga hier niet teveel over uitwijden gezien dit alles nogal technisch wordt maar je moet redelijk wat van de kleurenleer kennen alvorens je dit kan omzetten zonder een goed voorbeeld natuurlijk. Daarbij moet je ook niet altijd je geheimen zo maar te grabbel gooien want dan blijft er niet s meer over van dat ietsje extra kunnen.

    Ik ben er van overtuigd dat er nog enkele zaken beter zouden kunnen maar bij dit portret vind ik alles meer dan geslaagd. De gelijkenis is er zeker en het geheel geeft en zonnige weerspiegeling van het geschilderde model.

    Voila de kop is er af voor dit jaar en van nu af aan ga ik weer sneller mijn tekstjes op het blog plaatsen waardoor iedereen die er goesting in heeft weer iets sneller iets kan meepikken van het tot stand komen van mijn schilderijen.

    Foto 11-2



    11-01-2011 om 00:00 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (25)
    25-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fijne Feestdagen
    Aan iedereen wil ik zeer fijne Kerstdagen toewensen.
    Voor de feesten rond het jaareinde zou ik zeggen hou het kalm en rustig. Want het is het niet waard om ongelukken te maken of te krijgen.

    25-12-2010 om 00:00 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (9)
    05-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastel portret Eliona: Fase 1 / deel 5

    Eindelijk ben ik nog eens toe aan het schrijven op mijn blog. Alles leek goed te gaan tot ik op een moment kreeg af te rekenen met mensen die het werkelijk niet goed met me voor hebben. Hier heb ik me moeten over heen zetten  met de hulp van mijn familie en vrienden (kunstkring) en dat is nu achter de  rug. Alleen mogen zij die probeerden om me te kelderen weten dat er nog wat zal volgen hier op mijn blog en ik het een en ander zal rechtzetten. Hierover zal ik in de eerst volgende dagen wel wat meer uitleg geven. En neen het zal geen afrekening zijn alleen zal er een opheldering gebeuren hoe sommige mensen handelen. Deze opheldering met er voor mij toe bijdragen dat ik een goede gemoedsrust kan behouden en dat ik een hoofdstuk zal afsluiten zonder wrok of rancunes . Nu verder met het schilderij.

    Ik ga vandaag iets meer vertellen over het verder afwerken van dit werk. Op de bijgeplaatste foto zie je dat ik een heel stuk verder gegaan ben met Eliona zelf te schilderen. Ik heb een gedeelte van de haren gemaakt maar ik ben ook aan de gang gegaan met het bloesje van Eliona. Ik vond de kleur bijzonder opfleurend en zomers en heb die dan ook aangehouden zoals op de foto staat. Het heeft wel een beetje werk gekost om de figuurtjes en print in het stof te krijgen (grapje) maar ik ben wel tevreden van het uiteindelijke resultaat.

    De armen hebben wat problemen opgeleverd bijzonder de kleur van de linkerarm aan de bovenkant van de “knuffels” heeft wat moeite gekost. Maar uiteindelijk is dit redelijk goed gelukt en kan ik verder gaan met de haren. Ik heb met de haren iets langer gewacht dan ik anders doe omdat ik een beetje schrik had om deze te zwaar aan te zetten. Ik wil hiermee zeggen dat ik een redelijk goed oog had op de structuren die er in de haren zaten maar ik was van de andere kant ook een beetje op mijn hoede voor deze vormen. Ze mochten niet de hoofdtoon gaan voeren in het schilderij en daarom heb ik eigenlijk eerst alles van het portret (Eliona) afgewerkt alvorens ik aan de haren ben begonnen.

    Als je nu op de foto kijkt dan zie je dat er een aantal bundels gemaakt zijn die de golving van de haren weergeven. Hierdoor ontstaat er een zeker natuurlijk effect dat niet zo heel gemakkelijk te verkrijgen is. Hoe ik dit gedaan heb ga ik in de volgende bespreking verder uitleggen en dan zie je hoe het geheel van het gezicht gaat uitzien. De haren omkaderen het gezichtje en gaan het nog meer laten uitkomen waardoor het gezicht nog meer gaat spreken. Maar dat laat ik volgende keer zien en dit keer zal het hopelijk niet zo lang duren als het nu geduurd heeft.

    foto 009-1



    05-12-2010 om 00:00 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (13)
    20-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastel portret Eliona: Fase 1 / deel 4
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Eindelijk kan ik weer iets schrijven op mijn blog. De hernia houdt me nog steeds van mijn normale bezigheden maar ik hoop dat alles nog drastisch zal omslaan na mijn laatste epidurale inspuiting van aanstaande maandag. Wanneer deze niet het gewenste resultaat zal hebben, zal er toch nog een operatie moeten volgen. Maar laten we er van uitgaan dat deze inspuiting alles zal goedmaken en de pijn zal doen verdwijnen.

    Soms is het moeilijk om een positieve kijk op de toekomst te houden als iets zo lang aansleept, maar ik weiger me over te geven aan doemdenken. Zo gauw als het iet of wat gaat probeer ik het één en ander te doen. Natuurlijk is het altijd zo, dat je veel werk hebt als alles een beetje tegen zit. Als je weet dat ik momenteel 6 portretopdrachten heb lopen dan kan je wel indenken dat het niet goed kunnen functioneren en schilderen op dit moment op het gemoed werkt. Ik heb zelfs een opdracht moeten verplaatsen (gelukkig met goedkeuring van de opdrachtgever) anders was ik op dit moment nog meer met druk opgezadeld. Daarom nogmaals bedankt Agnes.

    Nu iets over het schilderij dat heel veel in beweging gezet heeft. Want en dat is altijd fijn om vast te stellen dit schilderij heeft heel wat opdrachten heeft opgeleverd nadat ik het tentoonstelde op “Kunst op de markt” in Bilzen.

    Je kan nu duidelijk zien dat ik een aantal dingen in het gezicht nog verder uitgewerkt heb. Ook heb ik een gedeelte van het haar afgewerkt en een paar stukjes achtergrond gezet. En als allerlaatste stukje is dat ik aan het kleedje een aantal probeersels heb gedaan.

    Als je het gezicht bekijkt dan zie je toch een aantal dingen denk ik:

    1)      Je moet eens goed naar de ogen  kijken, dan kan je een aantal dingen onderscheiden die wel belangrijk zijn om ogen dat ietsje meer te geven. In de eerste plaats het oog als geheel. Je weet net zo goed als ik dat het oog eigenlijk een bol is. Dan moet je het oog ook schilderen als een bol en niet als een plat vlak. En daar wordt heel veel tegen gezondigd door veel schilders. Je moet de oogbal de schaduw en vorm laten aannemen die het geheel rond (bol) maakt. Als je op de bijgeplaatste foto kijkt dan zie je dat het wit van het oog niet overal even wit is maar dat het bv. in de ooghoek (kant neus) donkerder is dan de buitenkant. Maar ook het verschil tussen de twee ogen moet je goed bekijken. Wat ook heel belangrijk is dat je de iris en de pupil duidelijk aangeeft. Er wordt nogal eens gezondigd tegen deze twee onderdelen van het oog. Of beter gezegd er wordt geen onderscheid gemaakt tussen deze twee delen. Het ene gedeelte heeft de donkere kleur die praktisch bij iedereen hetzelfde is, en het andere onderdeel  is zeer kleur afhankelijk en dat geeft natuurlijk de herkenbaarheid. Ik zorg er dan ook voor dat het nooit een egaal donker vlak wordt maar eerder een opbouw van veel lijntjes naast elkaar. En kijk maar eens goed naar een oog dan kan je zien dat de pupil donker is maar de iris  bestaat uit verschillende kleuren. Als je de iris niet schildert uit de verschillende kleuren dan zal een gezicht nooit helemaal lijkend zijn. Ook wordt er veel gezondigd tegen de lichtinval in een oog. Het kleine witte bolletje in een oog. Maar dat bolletje kan ook een balkje zijn of een vorm van een weerkaatst voorwerp. Meestal wordt er een bolletje geschilderd maar dan maakt men het veel te groot en dat is nooit een pluspunt in het geheel. Zelf begin ik altijd als eerste met de ogen zeker wat de grootte en stand van de ogen aangaat.

    2)      De neus is ook van groot belang voor de herkenbaarheid. Het is vooral de vorm van de neus die voor iedere persoon kenmerkend is. Ook dit onderdeel verdraagt geen fouten. Neusvleugels, neuslengte en breedte zijn zeer belangrijk en verschillend van persoon tot persoon. Het neustopje is ook zeer kenmerkend voor een gezicht want dit topje kan bol, plat of smal zijn. Tot slot is ook het stuk tussen neusvleugels en mond zeer belangrijk. Bijzonder het middelste van dit onderdeel (ik noem het altijd de snotgeul) is typisch en verschillend voor iedereen.

    3)      De mond is tenslotte het laatste stuk dat in vooraanzicht heel belangrijk is. Ook hier dien je, je goed te realiseren dat de mond heel veel verschillende vormen maar ook uitdrukkingen kan hebben. Om een voorbeeld te geven kan je bijvoorbeeld bij sommige mensen, mondhoeken hebben die naar bovenkrullen en bij andere naar beneden. Ik kan je zeggen dat dit nogal en verschil uitmaakt bij een gezicht. Een algemene zaak bij de mond is dat er meer licht valt op de onderste lip en minder licht op de bovenste lip. Ook dit is weer zeer essentieel.

    4)      Tot slot kan je de oren nemen en die zijn natuurlijk even belangrijk als mond en neus want je hebt ook hier weer alle maten en vormen. Maar die oren zijn wel kenmerkend en eigen voor ieder mens afzonderlijk. Maak oren niet groter als ze zijn maar ook niet kleiner tenzij je een karikatuur wil maken. Indien je, je  niet houd aan dit gegeven dan  krijg je gegarandeerd problemen met de herkenbaarheid. Ook de vormen in de binnenkant van een oorschelp zijn heel belangrijk. Zeker als je een gezicht in zijaanzicht maakt dien je hier rekening mee te houden.

    5)      En omkaderend zijn de haren ook van groot  belang. Zelf hou ik ervan om de complexiteit van de haarvorm en de verschillende kleuren die haren hebben door het licht uit te zoeken en te schilderen. Ik kan me daar helemaal in verliezen en soms moet ik oppassen dat ik ze niet te veel ga uitwerken. Sommigen maken er zich vanaf  met een eenheidskleur aan de haren te geven, maar dat vind ik te gemakkelijk en dat  doe ik meestal niet.

    Je ziet dus, dat er genoeg aandachtspunten zijn als je een gezicht echt lijkend wil maken. En geloof me dit is niet altijd even gemakkelijk als dat het lijkt. Ik kan u zeggen dat er gezichten zijn die op het papier of doek vliegen en dat er andere zijn waar je water en bloed mee zweet om ze gelijkend te krijgen. Waaraan ligt dit? Meestal aan enkele kleinigheden die je over het hoofd hebt gezien. Wanneer ik zo’n probleem heb dan begin ik alles opnieuw na te gaan en als eerste onderwerp ik dan de ogen en de stand van de ogen aan een kritischer blik en dan komen de andere onderdelen aan de beurt, zodat ik uiteindelijk toch bij minder goed getekende onderdelen terechtkom, die meestal de oorzaak zijn van het niet gelijken.

    Zo ik hoop dat ik je weer wat heb kunnen vertellen over het schilderen van een gezicht en de volgende keer wil ik het gezicht wat ik schilderde (volgens deze normen ) vergelijken met de foto van Eliona.  



    foto 006

    20-11-2010 om 00:00 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (18)

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek
  • Fijne zaterdag
  • Lieve groetjes.mooie tekeningen.
  • Militaire begraafplaaats te Waregem
  • Leg de puzzel zelf in elkaar.
  • Muziek Box Joe Cocker

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)

  • Archief per week
  • 05/03-11/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 03/10-09/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 19/09-25/09 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005

    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Mijn favorieten in Kunstgroep
  • SeniorenNet.be
  • fonsmacharis

  • Willekeurig SeniorenNet Blogs
    johan1944
    blog.seniorennet.be/johan19
    Startpagina !


    Welkom op mijn blog!
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    We zijn de 16de week van 2024
    Archief per week
  • 05/03-11/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 03/10-09/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 19/09-25/09 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Startpagina !

    Zoeken in blog


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Blog als favoriet !

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    vonneke
    blog.seniorennet.be/vonneke
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    barbara1950
    blog.seniorennet.be/barbara


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!