Over mijzelf
Ik ben Pierre Vanstipelen, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Priet.
Ik ben een man en woon in Bilzen (België) en mijn beroep is Gepensioneerd.
Ik ben geboren op 11/02/1951 en ben nu dus 73 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Schilderen en Tuinieren.
In tekenen en schilderen kan ik mijn passie voor al het mooie kwijt. Mijn kleinkinderen Pieter en Lena zijn mijn oogappels. Tevens ben ik voorzitter van de Kunstkring Alkanna. Mijn specialisatie inzake schilderen is portret, dierenportret & architectuur
Gastenboek
  • Fijne zaterdag
  • Lieve groetjes.mooie tekeningen.
  • Militaire begraafplaaats te Waregem
  • Leg de puzzel zelf in elkaar.
  • Muziek Box Joe Cocker

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • Inhoud blog
  • Pastelportret: Britney en Sandey fase 2 deel 1
  • Pastelportret: zusjes Goffin: Britney en Sandey Fase 1 deel 5
  • Pastelportret van Sandy en Britney: fase 1 / deel 4
  • Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • Pastelportret: Zusjes Goffin: Sandy en Britney / Fase 1: deel 1
  • Pastelportret:Zusjes goffin
  • Nieuwjaarswensen en voornemens voor 2012
  • Kerstkaarten 2011
  • Pastelportret: Voorontwerpen voor het portret van Sandy en Britney
  • Pastelportret zusjes Goffin: de voorontwerpen
  • Pastel Portret: Zusjes Goffin: Voorontwerp 1 & 2
  • Pastel Zusjes Goffin
  • Pastelportret: Zusjes Goffin
  • Pastel portret Eliona: Eindafwerking
  • Pastelportret Eleonora: Fase 2 / deel 6
  • Pastelportret Eleonora: Fase 2 / deel 5
  • Pastelportret: Eleneora: fase 2 / deel 4
  • Terug Online???
  • Opnieuw opstarten
  • Pechdag of rotdag
  • Pastel portret Eliona: Fase 2 / deel 3
  • Pastel: Portret van Ileona: fase II /deel 2
  • Pastel: Portret van Ileona: fase II /deel 1
  • Pastel: Portret van Ileona: fase I /deel6
  • Fijne Feestdagen
  • Pastel portret Eliona: Fase 1 / deel 5
  • Pastel portret Eliona: Fase 1 / deel 4
  • Ontwerp: Pastel portret van Eliona: Fase 1/deel 3 opzet van het gezicht
  • Hernia
  • Pastel portret Eliona: fase 1 / deel 2
  • Pastel: Ontwerp: Portret van Eliona
  • Pastel: Portrt van Eliona: Fase 2/ Voorontwerp 2
  • Pastel: Portrt van Eliona: Fase 2/ Voorontwerp 2
  • Pastel: Portret van Ileona: fase Voorontwerp II
    Toplijst TopSiteGuide.bestblogs.blogs.seniorennet.be/pierre1951
    TopSiteGuide.bestblogs pierre1951
    Zoeken in blog

    Foto
    Welkom op mijn blog!
    Mijn favorieten
  • Maaike's creatief blogje
  • Weerspreuken
  • Laathi
  • Viva & Dreke
  • Bomi
  • Klaproosje 1
  • Casawivi
  • lana
  • Altijd welkom bij fritske3- hoe leer ik tekenen
  • Joeltje/route 66
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Zoeken in blog

    Zoeken met Google


    Laatste commentaren
  • Lieve groetjes (annelien)
        op Pastelportret van Sandy en Britney: fase 1 / deel 4
  • Lieve groetjes (annelien)
        op Pastelportret: Britney en Sandey fase 2 deel 1
  • Zonnige groetjes (annelien)
        op Pastelportret: zusjes Goffin: Britney en Sandey Fase 1 deel 5
  • Lentegroetjes (annelien)
        op Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Goedemorgen blogmaatje (annelien)
        op Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • Dag blogmaatje (annelien)
        op Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • zondaggroetjes (annelien)
        op Pastelportret van Sandy en Britney: fase 1 / deel 4
  • Lieve weekendgroetjes (annelien)
        op Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Lieve groetjes (annelien)
        op Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • Bijna weekend (annelien)
        op Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Blog als favoriet !
    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • Pastel- en andere tekeningen
    Genieten en laten genieten van Kunst
    Mensen laten genieten van Kunst en iets mogen meegeven over mezelf, mijn hobby en mijn passie is het mooiste dat er bestaat.
    26-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Verschillende van de lezers van mijn blog hebben mij een mailtje gestuurd waarin zij in niet mis te begrijpen woorden zeggen wat zij denken over "het vuuurpeleton" en over de tekst welke mijn blog behandelt.
    Om alle misverstannden uit de weg te ruimen en om die gladjanussen niet nog meer in hun kaart te spelen, geef ik hier hun verslag over mijn blog weer. Ik wil hier uitdrukkelijk bijzeggen dat ik niet verderaan de polemiek die men daar wenst op te voeren wil meedoen. Ik wil ook eerlijk vermelden dat ik me een hoedje schrok toen ik vandaag een mailtje kreeg van iemand die het verslag gelezen had en mij zeer duidellijk zei dat ik op het blog van het vuurpelton moestgaan kijken. Wel ik ben er in eerste instantie van verschoten. Zeker over het taalgebruik en de grote onwaarheden die men vertelde. Ik heb de heren en of dames van het vuurpelton op hun eigen site een antwoord gegegeven en ook mijn schrijfsel op hun blog wil ik hier bij weergeven. En voor alle twijfels weg te nemen zal ik beginnnen met het schrijfseltje waarmee het mijns inziens allemaal begon.

    21-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De prettige bezoeker is weer langs geweest .
    en heeft weer kwistig zijn punten rond gestrooit. Zoals jullie kunnen zien heeft hij aan een stukje 1/5 gegeven en op een ander 2/5 en eigenlijk had ik nog zeker een 0/5 verwacht. Het is alleen spijtig dat hij /zij niet het lef heeft om te zeggen wie of wat hij/ zij is en wat hem / haar bezielt. Is het een onnozelaar die zich zelf wil plezant maken en zelf niets kent of is het zo'n kunstkenner dat hij / zij meent dat het geven van die punten mij zal doen stoppen. Mis poes daar vang je mij niet mee. Doe rustig verder we zullen er toch eens achterkomen welke onnozelaar zich van dit soort trukjes bedient.
    Met mijn allerbeste groeten:
    Pierre Vanstipelen


    Ook de reacties die volgden op dit schrijfsel wil ik jullie niet onthouden:

    22-03-2006
    Paulie vertelt
    Dat hebben ze mij ook al geflikt. Ik trek er mij niets van aan. Voor dergelijke baby's haal ik mijn snavel op. Gewoon negeren.

    22-03-2006 om 23:37 geschreven door Paulie

    op avond ronde
    voor verzorging klik je even hier!!a> trek het je niet aan man er zijn er die nooit volwassen zullen worden en denken grappig te zijn maar het niveau van één 2 jarige niet halen groetjes Ria(2)

    22-03-2006 om 21:36 geschreven door miekemous(ria2)

    Laat maar
    Beste Priet, ik zou er me niet meer in opwinden. Op mijn blog heb ik al menigmaal die lafbekken aangeklaagd. Hopeloos!
    Het zijn gewoon kinds gebleven volwassenen(?), gefrustreerde klungelaars, meer niet. Ik heb zo eens van enkele bloggers die me wilden boycotten, meer dan 300 stemmen gekregen. Wel te verstaan, negatieven stemmen. De mannetjes en vrouwtjes spelen waarschijnlijk graag met hun vingertjes. Nochtans zijn er gezelliger plaatsen om het vingertje aan 't werk te zetten. Ha,ha,ha, ..!
    Nog een gezellige dag verder.
    Image Hosted by ImageShack.us

    22-03-2006 om 09:10 geschreven door Jan-Frederik

    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    Hier volgt het artikel dat verscheen  op het blog van het vuurpeleton.

    "Onder de Loep" PRIET

    Image Hosted by ImageShack.us

    http://blog.seniorennet.be/pierre1951
    Pastel- en andere schilderijen 

    Na de introductie en inpassing van ons nieuw kaderlid “Debbie” hebben we van de pelotonscommandant de opdracht gekregen terug over te gaan tot de orde van de dag. Onder protest – een favoriete blogster die haar kandidatuur had gesteld is niet weerhouden – gaan we vandaag over tot de ontleding van het blog “Pastel- en andere tekeningen”. De eigenaar ervan is een zekere Pierre en verdient in het dagelijkse leven de kost als ambtenaar. Zijn blog ondertekend hij met de naam Priet.

    Wat opvalt bij het blog “pastel- en andere tekeningen” is de zakelijkheid waarmee Priet zijn onderwerpen behandeld. Met chirurgische precisie ontleed hij zijn schilderwerken: compositielijnen, achtergronden….. Waarschijnlijk allemaal wetenschappelijk verantwoord en onderbouwd wat ook blijkt uit de achtergrond van de blogeigenaar.

    Over de waarde van het gepresenteerde kunnen we dus kort zijn: Men is voor het blog van de Priet of het laat je onverschillig. Persoonlijk houd ik van emotie in een presentatie: schilderen vanuit de buik, emotioneel en zonder veel nadenken…maar dat is een persoonlijke interpretatie. In mijn bureel ten kantore van het Vuurpeloton wens ik dus geen “prietschilderij” aan de muur,…neen ook niet gratis.

    Dus van het blog als zodanig en van den duivel daar achter geen kwaad. Maar wat valt op in de bijhorende artikeltjes van de blogeigenaar? De heer Priet is een kunstenaar met verschrikkelijk lange tenen. Langer dan zijn schildersezel. Wat blijkt…. Een bezoeker aan zijn blog die waarschijnlijk niet wild is van Priets ambachtelijke aanpak veroorloofde het zich om een 1 op 5 als stemmeke te geven. En het werd nog erger: ’s anderendaags was er zelfs eentje die een 2tje gaf op 5. Inderdaad een quotering waarmee men op de kunstacademie een jaartje dient over te doen. Dus voor de goede orde: Eén, hooguit twee bloggers vonden de kunst gedrocht en de uitleg van schilder Priet maar shit en dat hebben ze duidelijk gemaakt met een negatieve beoordeling. Een normaal functionerend mens zou daar zijn besluiten uittrekken en zich dubbel plooien om nog beter werk te leveren. Neem nu bijvoorbeeld die belg uit "la douce france" , die kreeg eens op een dag 300, ja, je leest goed meneer Priet, DRIEHONDERD nulletjes ingedrukt op een item. Hebt gij hem horen klagen? Wel ik ook niet, de man ging er gewoon nog wat harder tegen aan, dat was al! Zoniet de heer Priet; als een miskende Van Gogh, een in de grondgeboorde James Ensor, wordt hij een beetje chagrijnig en schrijft als volgt: “…Zoals jullie kunnen zien heeft hij aan een stukje 1/5 gegeven en op een ander 2/5 en eigenlijk had ik nog zeker een 0/5 verwacht. Het is alleen spijtig dat hij /zij niet het lef heeft om te zeggen wie of wat hij/ zij is en wat hem / haar bezielt. Is het een onnozelaar die zich zelf wil plezant maken…..

    Kijk, daar krijgen wij bij het vuurpeloton een klein beetje het schijt van. Als iemand, en in dit geval de heer Priet pretendeert dat hij iets van schilderen afkent dan moet hij leren accepteren dat er mensen zijn die zijn kennis in twijfel trekken. Dat heeft men hier gedaan en uitgedrukt in een mindere waardering. De eigenaar van het schildersblog “Pastel- en andere tekeningen” kan niet tegen kritiek en tegen een negatieve waardering. Dat past niet voor een leraar. Daarbij nog als de eerste de beste inquisiteur artikeltjes uit zijn gastenboek verwijderen is ook niet proper.

    Het volstaat dus met te zeggen dat de heer Priet een technisch mooi blog heeft,waarschijnlijk een vrijetijdsschilder is met een hoge eigendunk en een missie om anderen de schilderkunst aan te leren maar ook als een medeburger en evennaaste die pissig wordt bij kritiek. Dat zou hij nog moeten afleren, alhoewel ik dan nog geen schilderij van zijn hand wens op te hangen in mijn living.

    Zorro.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (6 Stemmen)


    Hier onder staat mijn antwoord aan de heren en of dames van het vuurpeleton:
    .
    26-03-2006
    Beste dames en heren van het vuurpeleton
    laat me toe even op jullie nonsens te reageren. In de eerste plaats wil ik jullie zeggen dat ik blij ben met jullie artikel. Ik denk dat het steeds de moeite is als er mensen denken dat ze iets moeten schrijven over iemand anders. In de tweede plaats zou ik jullie toch even willen terecht wijzen: wat de belg in "La Douce France" betreft vind ik het spijtig dat hij zoveel nullen heeft gekregen maar .....ik stel me daarbij één vraag hoe weten jullie dat, zeker als hij er nooit over klaagt of schrijft? Straffer nog dezelfde blogger heeft mij gevraagt om mijn teksten te mogen afdrukken en te gebruiken en noemt de heren of dames die zo te werk gaan (met nullen geven) lafbekken en met zulke woorden heb ik nooit over deze bloggers gesproken. Over het verwijderen van teksten van mijn blog zijn jullie slecht ingelicht. Er is nooit enige sprake geweest en dat zal ook nooit gebeuren dat er teksten verwijderd worden van mijn blog. Ik heb enkel aan Amor Fati gevraagt om zijn button aan te passen zodat die niet te groot meer is en alles overhoop haalt. Iets wat ook onmiddelijk gebeurd is. Tot slot beste heren en of dames dat jullie mijn blog bekritiseren is jullie volste recht en dat jullie geen schilderij willen is ook jullie volste recht maar dat jullie denken de waarheid in pacht te hebben is niet waar. Dat bewijzen de verschillende steunbetuigingen die ik mocht ontvangen omtrent mijn artikeltje. Dus als jullie je goesting hebben kunnen doen dat is fijn voor jullie. Ondanks alles wil ik niet als een verzuurde of een onnozelaar door het leven gaan. En zeker niet zonder mijn gedacht te mogen zeggen over mensen die zich anoniem opstellen. Iets wat jullie trouwens steeds opnieuw denken te moeten doen. Dus tot binnenkort op mijn blog. Geluid van water



    Zij die iets meer willen weten over tekenen en schilderen in het algemeen en Pastelschilderen in het bijzonder, zijn altijd welkom op mijn Blog. Vriendelijke groeten Priet

    26-03-2006 om 11:37 geschreven door priet

    Tot slot zou ik aan de medeburgers van het vuurpeleton willen zeggen van goed uit te kijken met hun schrijfsels want ik ken iemand in Frankrijk, die ooit in een vorig leven, nog detectieve geweest is. Hem ga ik vragen om  uit te zoeken wie of wat er schuil gaat achter de vitrine van uw blog. Want ik weet heel zeker dat dit een  man is die integer en discreet zijn werk doet.

    Groetjes: Pierre Vanstipelen


     

    26-03-2006 om 19:37 geschreven door priet  


    >> Reageer (9)
    25-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastelschilderij;Kleed en stoel: fase5:deel1a
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag wil ik eindelijk weer wat verder uitleg geven over de eindfase van dit schilderij. Zoals ik een paar dagen geleden reeds schreef ga ik vandaag nog iets meer uitleg geven over de achtergrond alvorens verder te werken aan het gehele schilderij en de voorgrond in het bijzonder. Je ziet duidelijk dat er meer structuur is gekomen in de achtergrond. Deze structuur kan iedereen interpreteren zoals hij wil. Je kan denken dat het een losse achtergrond is, waarmee ik bedoel dat het doeken of iets dergelijks kunnen zijn. Maar je kan op dit moment ook nog andere ideeën of inzichten hebben. Ik denk dat ik deze achtergrond ga behouden waarbij in het verder veloop van het schilderij nog enkele aanpassingen aan de achtergrond kunnen gebeuren . Deze aanpassingen zullen dan zeker in het teken staan van de ellementen op de voorgrond. Maar in hoofdzaak heb ik hier waarschijnlijk de achtergrond geplaatst die ook in het afgewerkte schilderij zal terug te vinden zijn.
    Over de kleuren die ik gebruikte kan ik nog enkele woorden uitleg geven. Je ziet dat er nu duidelijker gekozen is om een totaal andere kleur dan in het beginstadium. Door iets meer blauw aan te brengen in de linker beneden hoek krijgt dit gedeelte een meer in het oog vallende kleur maar ook een kleur die het geheel ten goede komt. Door dit toe te passen wordt ook de achtergrond iets levendiger. Ook heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om wat oker aan te brengen . Door deze kleur in beperkte mate op te nemen in de achtergrond probeer ik een binding te krijgen met het hoofdonderwerp, het kleed. Tevens zorgt de okerkleur er voor dat dit gedeelte van het schilderij iets warmer wordt van uitstraling en dat is tenslotte mijn doelstelling met deze aanpassing. Wel heb ik de indruk dat de lichtere partijen iets te hard overkomen. Om dit euvel te verhelpen ga ik in mijn volgende schildersessie iets meer aan de deur werken..  Maar en dat zal in het uiteindelijke resultaat moeten zichtbaar zijn dient er een duidelijk onderscheid te zijn tussen de lichtse en donkerste of schaduwpartijen.
    In mijn volgende bespreking iets meer uitleg over de deur en dit qua vorm en kleur. 

    25-03-2006 om 18:01 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    24-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Laatste fases van pastelschilderij.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Sorry maar ik heb nog geen tijd gehad voor mijn verdere aanvulling en vorderingen van het pastelschilderij "Kleed en stoel" te beschrijven. Daarom voor vandaag enkel maar een foto en de rest is voor morgen.

    24-03-2006 om 20:56 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    22-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastelschilderij: Kleed en stoel:fase 5:deel 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ondanks de perikelen over het toekennen van punten wil ik in de eerste plaats de verschillende bloggers die mij een steuntje in de rug gegeven hebben bedanken. Anderzijds wil ik erbij zeggen dat ik zeker niet van plan ben om het puntensysteem dat bij het blog hoort op te geven. Ik ben gestart met het systeem en ik zal ook voort doen met het systeem. Maar genoeg gepraat over dit incident we gaan verder met de order van de dag namelijk schilderen.
    Zoals je op de foto kan zien ben ik begonnen in deze eindfase met de de achtergrond aan te passen. Ik heb namelijk geprobeerd om de achtergrond iets aantrekkelijker te maken dan hij is op de foto waar ik het onderwerp van overgenomen heb. Als je eens terug gaat kijken naar de oorspronkelijke foto dan kun je zien dat de achtergrond op deze foto nogal saai is. Niet dat een achtergrond de aandacht moet trekken maar ik wilde iets meer beweging en een warmere tint voor achtergrond verkrijgen. Ik heb nu als ondergrond de blauwgrijze kleur vervangen door een warmere blauwtint( als je bij blauw al kunt spreken van warm) want blauw is zoals je weet een koude kleur. Op deze blauwe ondergrond ben ik dan gaan werken met enkele andere kleuren die er voor moeten zorgen dat het schilderij een mooier uitstraling krijgt. Dit kan je op verschillende manieren en een daarvan is natuurlijk de achtergrond al interessanter maken.
    Morgen wil ik iets dieper ingaan op de samenstelling van de achtergrondkleuren en het effect hiervan op het schilderij.

    22-03-2006 om 18:00 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    20-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Iets over compositie.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Alvorens met de bespreking van het eindgedeelte van dit schilderij te beginnen wil ik nog iets kwijt over de compositie. Het is namelijk zo dat er door veel schilders te weinig aandacht wordt besteed aan de compositie. Vroegere meesters deden dit ten overvloeden met als resultaat goede en wel doordachte schilderijen waaruit iets te leren viel. Het is namelijk zo dat je door een goede compositie een middelmatig schilderij nog wat kan optillen naar een hoger niveau. Maar het is ook een feit dat een goed schilderij practisch nooit een slechte compositie heeft.
    Waarom zul je misschien vragen?
    Wel de compositie bepaal je reeds van bij het begin van je schilderij. Dit wil ook zeggen dat je gaat nadenken over hoe je werk er zou moeten uit zien en welke gevoelens die tekening og schilderij moet opwekken als het klaar is. Doordat je reeds op voorhand gaat denken hoe moet ik dit en hoe zal dat er uit zien en waar dient zus te staan, komt het practisch nooit voor dat je slecht werk zult afleveren. Dit wil ook weer niet zeggen dat alle goede composities tot grote werken leiden. Maar en dat is van kapitaal belang  wanneer je een fatsoenlijk werk wilt maken, een werk waar iets uit te leren valt , je er beter voor zorgt dat  je een goede compositie maakt. Een compositie die rekening houdt met alle elementen en zeker met die objecten die je in de aandacht wilt plaatsen.
    Waarop steunt een goede compositie en kan men emoties weergeven met compositielijnen?
    Volgens mij kan je met diverse soorten lijnen allerlei verschillende emoties en stemmingen oproepen in je compositie. Daarom is het ook zeer belangrijk dat een schilder of tekenaar zich bewust moet zijn van de effecten die je met lijnen in een tekening of schilderij kan bereiken. Volgens mij kan je met bv.:
    - Gebogen lijnen schoonheid, zachtheid en rust oproepen. Door middel van een S-bocht geef je balans en sierlijkheid weer.
    - Horizontale lijnen geven dan weer een gevoel van stabiliteit, vrede en sereniteit weer.
    - Vertikale lijnen stralen kracht, grootsheid en waardigheid uit.
    - Tenslotte diagonale lijnen geven beweging en kracht weer. En als diagonale lijnen samen een pijl vormen kunnen ze de ogen van de kijker sturen.
    Zoals je ziet kan je aan de hand van deze gedachte een reeks gevoelens oproepen en weergeven die een invloed hebben op de toeschouwer van je schilderij. Mede hierdoor vind ik het zo belangrijk dat je de nodige aaandacht schenkt aan een goede compositie.

    20-03-2006 om 00:25 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    18-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastelschilderij: Kleed en stoel:fase 4:deel 9
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zoals afgesproken ga ik vandaag iets meer vertellen over het reeds geleverde werk aan mijn schilderij. Ik ben met mijn verhaal in fase één begonnen met een redelijke nauwkeurige tekening. In dit geval kan je al niet meer spreken van een schets maar eerder van een ontwerptekening. Als eerste heb ik de achtergrond kleur gegeven en dit in het hele schilderij. Vervolgens ben ik naar het middenstuk overgestapt waar ik dan het schilderijtje een eerste aanzet gaf. Tenslotte ben ik toen overgestapt naar de voorgrond waar ik een redelijke gedetaïlleerde aanzet van het kleed heb gemaakt. Als tweede object op de voorgrond ben ik me gaan concentreren op de stoel  en het hoedje. Toen deze elementen opgezet waren kwam ik tot de conclusie dat mijn werk een te koude indruk achterliet en ook dat de opzet van het hoedje te klein was. Om die koude toon enigzins weg te werken besloot ik om de schoenen een redelijke warme kleur te geven om op die manier het schilderij een warmere uitstraling te geven. Met dezelfde kleur als die van de schoenen heb ik toen door enkel kleurvlekken op de hoed te plaatsen deze vergroot en ook warmer gemaakt. De compositie en een juiste kleurkeuze van de objecten op de voorgrond moet het schilderij in het oog doen springen . Ik heb hier ook duidelijk gekozen voor een schuin oplopende lijn waar je alle objecten op terug vindt. Mede doordat ik gezorgt heb dat alle ellementen op het schilderij een aantal verticale lijnen bezitten komt de compositie nog sterker over. Want als je kijkt naar de venstertjes van de deur en de deur zelf ,het schilderijtje , het kleed en de stoel ja zelfs de schoenen want die hangen aan een koord bezitten al deze objecten verticale lijnen. Deze verticale lijnen worden als het ware  aan elkaar geregen door die schuine verbindingslijn, die ook nog eens een diagonaal is in het schilderij.
    Er zullen misschien wel mensen zijn die denken dat dit toeval is maar zoals je kan zien is dit niet het geval. Eigenlijk kan je er van uitgaan dat ik steeds op zulke manier te werk ga namelijk door middel van een duidelijke compositie en een goede kleurkeuze te komen tot een goed uit gebalanceerd schilderij.
    Ik probeer het geheel kort te houden maar toch nog enkel woorden over de foto. Dit is een samenstelling van drie foto's om aan te tonen dat je duidelijk de vorderingen kan zien die er gemaakt zijn in de voorbije fases.
    Tot slot kan ik zeggen dat het schilderij voor mij in zijn opzet geslaagd is en dat ik nu ga aanvatten met de verschillende afwerkingsfases
    .

    18-03-2006 om 00:27 geschreven door priet  


    >> Reageer (2)
    16-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastelschilderij: Kleed en stoel:fase 4:deel8
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Alvorens tot een algemeen overzicht van de tot nu toe geleverde werken over te gaan wil ik vandaag nog even tonen wat het kan maken als je de schaduwvlakken opnieuw in kleur zet. Dit kan ik het beste aantonen in de plooien van het kleed. Als je de foto bekijkt zie je dat ik de diepste plooien voorzien heb van een donkere kleur die tegen het zwart aanneigt.
    Natuurlijjk kan je voor het donkerste gebied een zwarte schaduw gaan opzetten. Dit is ook een van de meest gemaakte fouten door beginners. Waarom gebruik ik in deze schaduw geen puur zwart maar een zeer donker bruin vermengt met een heel klein beetje zwart? Wel dat heeft maar een reden en dat is dat zwart een harde en koele donkere tint is. Zwart steekt meestal te fel af tegen de andere kleuren die er in het object aanwezig zijn. Ook kom je in de natuur praktisch geen volledig zwart tegen. Het beste kan je, wanneer je schaduwpartijen aanbrengt, de donkerste tint van je gebruikte kleur die tegen de schaduwpartij aanligt nemen en aan die kleur voeg je een heel klein beetje zwart 
    toe. Zo bekom je meestal een kleur die zeer goed de werkelijkheid benadert. Wanneer je op de foto kijkt dan zie je dat de schaduwkleur rondom het kleed en onder de schoenen donker is maar niet zwart. De schaduw van de schoenen moet nog aangepast worden vanwege de kleur van de schoenen om een optimaal effect te geven. Maar dat is werk voor de volgende fase. En wanneer je goed op de foto kijkt dan zie je ook dat de schaduw aan de rechterkent van het kleed veel lichter van kleur is. Dat heeft natuurlijk te maken met de plaatsing van de lichtbron waardoor er meer licht op het geheel oppervlak valt en daardoor de kleuren iets lichter worden..
    Morgen wil ik alle tot nu toe gedane werken overlopen en dan beginnen met de eindafwerkingsfases.

    16-03-2006 om 12:14 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    14-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastelschilderij: Kleed en stoel:deel7
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag wil ik de twee kleinste onderdelen die op het voorplan aanwezig zijn nog iets duidelijker naar voor schuiven. Ik heb een klein stukje van het schilderij als het ware uitgeknipt en hier op deze foto weergeven. Je ziet hier dan ook duidelijk dat de schoenen een grote warmte ten toon spreiden ten opzichte van de blauwgrijze achtergrond. Ook zie je dat diezelfde schoenen een warmere tint hebben dan het kleed. Maar dat het warmte effect het grootst is daar waar de schoenen tegen de koudere achtergrond hangen kan je ontegensprekelijk vaststellen op deze foto. Ik heb in een van de vorige besprekingen gezegd dat het belangrijk is dat je een goede compositie maakt, maar en dat zie je vandaag zeer goed, dat je door enkele goed gekozen contrasterende of een bepaald gevoel uitstralende kleuren, een schilderij heel levendig kan maken. Door dit te doen zie ik nu ook heel duidelijk hoe mijn achtergrond dient te evolueren in de volgende fase van het schilderen. Maar daar ga ik morgen iets verder op in. Voor vandaag wil ik er nog op wijzen dat ik ook het hoedje heb aangepast. Ik heb de mogelijkheid, die zich voordeed bij het vergroten van het hoedje, gebruikt om ook de kleur aan te passen. Door enkele warme kleurvlekken aan te brengen heb ik het hoedje beter laten meespelen in de gehele compositie. Iets wat  het gehele schilderij ten goede komt. Door het hoedje een klein beetje te vergroten komt dit object veel  realistischer over in het schilderij.
    Morgen wil ik nog een algemene beschouwing maken over het tot nu toe geleverde werk. Door een korte beschrijving te geven zal het hele project nog geloofwaardiger zijn, waardoor ik de kans krijg om naadloos over te gaan in de volgende deelfase. Deze deelfase zal de aanzet zijn naar de laatste fases en het afwerken van het schilderij.
       

    14-03-2006 om 15:49 geschreven door priet  


    >> Reageer (1)
    12-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pastelschilderij: Kleed en stoel:fase 4:deel6
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag wil ik aanvatten met het laatste onderdeel van het schilderij dat nog geen eerste laag heeft gekregen. Het is natuurlijk ook één van de objecten die op het voorplan aanwezig zijn namelijk de schoenen. Ik heb in een vorig stukje reeds gesproken hoe ik dit object ga aanpakken. Om een goede samenhang tussen de verschillende onderdelen te krijgen ga ik een kleur kiezen uit een aantal complementaire kleuren van het kleed. Natuurlijk dient de kleur ook het object (de schoenen) zelf genoeg in de kijker te plaatsen. Om het gehele schilderij een iets warmere uitstraling te geven ga ik een kleur nemen uit het scala van de roodbruine tinten. Iets in de orde van gebrande Sïennna en zijn verschillende schakeringen en eventueel aangevuld met iets uit de kleurengroep van de ombers en okers. Deze kleuren behoren tot de aardetinten en zijn een groep die een warme aanvulling kunnen zijn voor het schilderij.
    Als je op de foto kijkt dan zie je duidelijk dat de eerste opzet van deze schoenen het schilderij een andere uitstraling geven. Door dit paar schoenen, die in feite maar een klein stukje van het schilderij uit maken, die roodbruine tint te geven bekom ik inderdaad het resultaat dat ik voor ogen had namelijk: een warmere gloed aan  het schilderij geven. Tevens zulen deze schoenen tesamen met de stoel een goede diagonale compositie ten toon spreiden. 
    Door nu even met deze schoenen bezig te zijn kom ik tot de conclusie dat zulke "werkschoenen" eigenlijk een prachtig voorwerp kunnen zijn om alleen als onderwerp voor een schilderij te dienen. En ik heb nog zo'n paar oude versleten rakkers in mijn garage staan dus..........een van de volgende schilderijen zal een paar oude werkschoenen worden, die aan de hand van het schilderij hun bewogen levensverhaal zullen kunnen vertellen. Maar dat is voer voor later.
    Morgen gaan we nog iets verder met het ontleden van dit schilderij.

    12-03-2006 om 15:38 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    10-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastelschilderij:Kleed en stoel: fase4:deel5
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zoals gisteren afgesproken zal ik het vandaag nog even hebben over dat tussengedeelte in een schilderij. Als je de foto van gisteren nog eens goed bekijkt dan zul je zien dat het schilderijtje net genoeg opvalt om niet volledig op het voorplan te treden. Dat betekend dus dat het gedetaïlleerd is, maar dat het eveneens nog ruimte laat voor je eigen fantasie. Op de foto van vandaag waar ik het schilderijtje heb uitvergroot kan je zien dat toch alles op dit schilderijtje weergegeven is. Je ziet natuurlijk ook dat er nog het een en ander dient te gebeuren alvorens dit onderdeel in zijn uiteindelijke plooi zal vallen. Maar je kunt ook wel raden dat dit zo moet gedaan worden dat injdien je alles duidelijk wil zien je dichtbij het schilderij moet gaan om alles in detail te kunnen zien.
    Als laatste onderdeel van het schilderij waar nog niets aan gedaan is komen de schoenen aan de beurt en die gaan we morgen onder de loep nemen. Zeker aan de kleur gaan we de nodige aandacht besteden.

    10-03-2006 om 17:24 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    09-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastelschilderij: Kleed en stoel: fase 4:deel4
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na een korte onderbreking wegens te pijnlijke ledematen en vooral mijn vingers en ellebogen gaat het vandaag weer wat beter en proberen we de draad weer terug op te nemen waar we voor een paar dagen gestopt zijn.. Vandaag is er een klein object dat iets verder uitgewerkt is en ik ga dan ook proberen aan te tonen dat dit object belangrijk is. Ik zou haast durven zeggen dat alle onderdelen van een schilderij even belangrijk zijn. Zelf kan je denken dat het schilderijtje op dit schilderij minder belangrijk is dan bv het kleed. Ik zal dan ook een open deur intrappen als ik zeg dat het ook zo is. Want ik wil van het kleed tesamen met de stoel, de hoed en de schoenen het hoofdonderdeel van dit schilderij maken . Maar en dat wil ik aantonen het schilderijtje is van enorm belang als ik de daarnet genoemde objecten als hoofdonderwerp wil bestendigen. 
    Waarom?
    Ik heb bij het begin van dit schilderij reeds ezegd dat je er goed aan doet als je een schilderij onderverdeeld in verschillende zones. Een voor- en achtergrond heb je steeds, maar als je de kans hebt er ook voor te zorgen, dat je een zogezegd middengedeelte aanbrengt. Dat middengedeelte kan er namelijk voor zorgen dat je schilderij nog meer zeggenskracht en diepte krijgt als je dit middenstuk uitvoert zoals het hoort. Je weet ondertussen al dat de voorgrond het meest gedetaïlleerd moet zijn en dat de achtergrond het minst gedetaïlleerd is. Hieruit kan je afleiden dat het tussengedeelte ergens tussen gedetaïlleerd en minst gedetaïlleerd dient te zitten. Dus is het van belang om de objecten in dat tussenstuk die interpretatie te laten weergeven die je wilt hebben. Daarom zeg ik ook dat het schilderijtje in dit schilderij zijn essentiële waarde heeft.
     Morgen gaan we aan de hand van een detaïlle opname deze indruk in deze fase reeds te laten zien.
     

    09-03-2006 om 20:38 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    07-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastelschilderij:Kleed en stoel:Faes 4; deel3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik wil vandaag nog even terugkomen op het kleed dat op dit schilderij afgebeeld is. Op de bijgaande foto heb ik dat kleed uit zijn omgeving gehaald. Hierdoor kan je nu duidelijk zien hoe de eerste kleuren opgezet zijn. In de lichtste stukken kun je nog duidelijk de ondergrond van het pastelkarton zien. Een ondergrond die een grijze toon bezit en nu nog steeds doorschemerd in het schilderij.
    Wat ook redelijk belangrijk is zijn de schaduwpartijen en de donkere kleurschakeringen die het kleed een bepaalde aantrekkelijkheid en vom moeten geven. Als je de schaduwpartijen bekijkt dan zie je duidelijk dat er nog maar één kleur in deze schaduwen aangebracht is. Dit zal natuurlijk in de toekomst moeten aangepast worden. Door meer vloeiende overgangen te maken vanuit deze donkere partijen naar de andere kleuren of tonen van het kleed ga je een meer natuurlijk ogende vorm krijgen. In de onderste helft van het kleed heb ik reeds een eerste aanzet gegeven van de tussen tonen die uiteindelijk zullen moeten dienen om die vloeiende overgang te maken van diepste schaduw naar lichtste hooglicht. Hoe ik dat ga verwezenlijken is nu nog niet aan de orde maar zal in een van de volgende fases duidelijk worden. Ook interessant is de manier die ik nu reeds gebruik om het kraagje aan te geven. Het is nog vrij rudimentair, maar door de enkel lijnen die ik tekende zie je toch al duidelijk dat de kraag niet uit hetzelfde materiaal gemaakt is als het kleed zelf. Ook hiervan zul je in de volgende fases uitgebreid kunnen zien hoe ik zo'n kraagje probeer vorm te geven.
     

    07-03-2006 om 17:54 geschreven door priet  


    >> Reageer (1)
    06-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastelschilderij: Kleed en stoel: fase4/deel2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik wil vandaag aan de hand van deze foto laten zien dat je reeds van in het begin de verschillende kleuren op een object dient aan te brengen. Het zijn natuurlijk niet de eindkleuren maar wel de kleuren die het beste als grondkleur kunnen gebruikt worden. Het zijn namelijk die grondkleuren die uw schilderij achteraf helpen bepalen hoe uw werkelijk afgewerkt schilderij er zal uitzien.
    In het geval van de stoel breng ik in deze eerste fase reeds een oker aan dat goed overeenkomt met de kleur die ik op het einde wil hebben maar die ik ook gebruik in het kleed. Want en ik kan dit niet genoeg herhalen het aan eenschakelen van kleuren in een schilderij zorgen ervoor dat een schilderij goed en aangenaam over komt bij zijn toeschouwer.
    Tot slot kan je zien dat de andere kleuren die op de stoel zijn aangebracht meestal ergens anders in het schilderij terug te vinden zijn. Wat zeer belangrijk is voor het loskomen van deze stoel van de achterwand is het juist aanbrengen van de schaduw die de stoel aftekend op de achterwand, waardoor je een driedimensionaal beeld krijgt . Door deze schaduw onmiddellijk mee in te tekenen en juist in verhouding aan te brengen krijgt je schilderij net dat ietsje meer.

    06-03-2006 om 15:20 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    05-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastelschilderij: Kleed en stoel:fase 4/deel1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zoals reeds gezegd komen we vanaf deze fase in een stadium dat er meer en meer naar het eindresultaat gewerkt wordt. Dit wil niet zeggen dat in de vorige fases louter en alleen aan de technische kant van het schilderij werd gedacht en niet aan het eindresultaat. Toch wel maar vanaf nu zal alles in het teken van de uiteindelijke toon en kleur vna het afgewerkte schilderij staan.
    Zoals je op bijgaande foto kan zien heb ik de tekening verder voorzien van kleur. Het is natuurlijk van belang dat we de eenheid van kleur niet uit het oog verliezen. Zo heb ik de stoel van een eerste kleurlaag voorzien. De kleur van de stoel heb ik gekozen in functie van de andere ellementen maar ook iets feller dan op de uitgangsfoto. Als je goed kijkt dan zul je zien dat de okertint die in de leuning van de stoel voorkomt dezelfde tint is als in het hoedje. Niet dat dit een hoofdzaak is maar eerder zal deze kleurkeuze de compositie ten goede komen en verder versterken. Ik wil namelijk zoals al eerder aangehaald de diagonale lijn die loopt van de stoel over de het kleed naar de schoenen duidelijk benadrukken op deze manier.
    Het is ook duidelijk dat er nog al wat werk te doen valt alvorens dit schilderij er zo zal uitzien zoals ik wil . Maar denk ik dan meestal "Parijs en  Rome zijn ook niet op een dag gebouwd" en "haast en spoed is zelden goed". Dus als we alles toepassen zoals we dit reeds jaren doen zal ook dit werkstuk er zo uitzien zoals ik het in gedachte heb.
      

    05-03-2006 om 00:00 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    04-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastelschilderij:Kleed en stoel:fase3/deel2a
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Na de korte onderbreking in de vorige dagen wil ik vandaag nog even iets kwijt over de fase 3. Op bijgaande foto kan je zien dat er ook een klein stukje van het schilderijtje gedaan is. Ik heb voor de kader van dit schilderij gekozen voor een okerkleurige ondergrond . In het verder verloop van het schilderij zal ik proberen deze kader een gouden kleur mee te geven.
    Tevens ga ik proberen om deze goudkleur een afgebladderd effect mee te geven. Ook kan je op deze foto goed zien dat de hoed te klein is in vergelijking met de andere objecten in dit geval kun je het best vergelijken met de hanger waarmee het kleed ophangt aan de kapstok. Dus de hoed zal ik in een van de volgende fases zeker moeten aanpassen.
    Maar ik heb deze foto er ook nog eens bij gedaan om de ondergrond te bekijken. Je ziet hier ook vrij goed dat de ondergrond een vrij ruw oppervlak heeft. Je kan zien aan het pastel dat dit niet op een gladde ondergrond aangebracht is maar dat het eerder uit kleine korrels bestaat. Waarom ik zo veel belang hecht aan deze ondergrond heb ik reeds uitgelegd maar en daar kan ik niet genoeg de nadruk op leggen door deze ondergrond krijgt het pastel een gloed die veel intenser is dan dat op een gladde ondergrond het geval is. Dit valt nu nog niet zo op maar als het schilderij klaar is zal je dat zeker gaan ervaren. Morgen komt fase 4 aan de beurt en vanf nu begint het schilderij er anders uit te zien.

    04-03-2006 om 00:00 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    03-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mevr. Rita Zandbergen
    Ik heb in mijn gastenboek een vraag gekregen van Mevr. Rita Zandbergen in verband met pastel en ik zou deze mevrouw graag willen antwoorden maar .......... zij liet geen adres na. Nu heb ik reeds gezocht via de zoekmachine tussen al de blogs maar zonder resultaat. Als iemand of mevr. Zandbergen zelf haar adres kan doorgeven dan kan ik antwoorden op haar vraag .
     Bedankt

    03-03-2006 om 10:59 geschreven door priet  


    >> Reageer (1)
    02-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastelschilderij: Kleed en stoel: fase3/deel2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag iets meer over het initiatief waar ik gisteren over sprak. Ik heb enige tijd geleden gesproken over een schilderswedstrijd die om de twee jaren plaats vindt. Deze wedstrijd richt zich tot de amateurschilders van de beide Limburgen. De Alphons Wintersprijs want zo heet deze wedstrijd richt zich tot zowel  de Nederlandse- als Belgische Limburgers en deze wedstrijd gaat dit jaar weer door. Gezien ik twee jaar geleden geselecteerd werd voor deze wedstrijd en ik dit een bijzondere eer vond heb ik me dit jaar weer ingeschreven. En je raad het denkelijk wel ik heb me ingeschreven met het pastelschilderij "Stillleven met Kleed en stoel". De voortentoonstellingen gaan door op een 8 tal locaties en één locatie is in Belgisch Limburg namelijk Dilsen. Deze voortentoonstelling gaat door in mei 2006. Om zoals ik gisteren reeds schreef de druk iets op te voeren moet ik met dit schilderij klaar zijn eind van deze maand. Dit wil zeggen ingekadert en volledig afgewerkt. Tot slot een kleine bedenking je kan zien dat dit een Nederlands initiatief is, gezien er van de 8 locaties slechts één in België gelegen is. Maar goed het is een prijs met een redelijke uitstraling in de amateurschilderswereld en ik zou weer graag bij de genomineerden zijn voor de eindtentoonstelling in het Provinciehuis van Maastricht op het einde van dit jaar.
    Op bijgaande foto kan je zien hoe ver het werk nu staat maar ik kan je garanderen dat hier nog redelijk wat werk aan is eer het volledig af is. Maar de verdere evolutie van dit schilderij zal je kunnen volgen met de verdere besprekingen.

    02-03-2006 om 16:59 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    01-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastelschilderij: Kleed en stoel: fase 3/deel 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag begin ik een nieuwe fase die de achtergrond verder zal beschrijven en die de nog ontbrekende objecten op de voorgrond zal beschrijven. Zoals je op bijgaande foto kan zien is de achtergrond verder van kleur voorzien. Zo is er een beter zicht op het geheel van deze achtergrond, maar ik wil erbij vermelden dat het geheel nog niet die uitstraling heeft die ik er van verwacht. Mede door het achterwege blijven van dit toch belangrijke gevoel, ga ik nu iets verder gaan met het "aankleden" van de verschillende objecten. In eerste instantie ga ik proberen wat meer kleur aan te brengen in het geheel waardoor het schilderij een warmere uitstraling krijgt. Zoals je kan zien ben ik begonnen met het hoedje wat meer kleur te geven. Ik kan nu reeds zien dat de vorm en de afmeting van de hoed niet optimaal zijn. Het is denkelijk normaal dat ik me heb laten misleiden, omdat ik zoals ik bij het begin van deze reportage reeds zei  twee afzonderlijke foto's gebruik voor dit schilderij. Hierdoor heb ik de afmetingen van sommige onderdelen verkeerd ingeschat. De vorm en afmeting van de schoenen heb ik mijns inziens goed weer gegeven maar ik denk dat er nog wat te sleutelen valt aan de hoed. In elk geval als eerste opzet kan dit dienen en de nodige aanpassingen zal ik in een van de volgende fases bespreken. Je kan nu reeds constateren dat door de kleur van de hoed het geheel links boven in het schilderij een ander gevoel opwekt. De bruine tint gaat een goede aanvulling zijn opde tint van het kleed en gaat tevens genoeg contrasteren met de achtergrond.
    Om voor mezelf de druk hoog te houden om een goed schilderij af te leveren, heb ik nu reeds een initiatief genomen dat mij verplicht om tot het uiterste te gaan.
    Morgen iets meer over dit initiatief en het verder afwerken van deze fase.

    01-03-2006 om 12:51 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    28-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastelschilderij: Kleed en stoel: fase 2/deel2a
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag wil ik u laten zien dat er inderdaad nog andere zaken gewijzigd zijn dan alleen de achtergrond. Een van de meest opvallende wijzigingen is het aanbrengen van de slagschaduw aan het kleed en de schoenen. Ik heb deze schaduw donkerder gemaakt maar niet alleen met zwart. Ik heb een donkerbruine kleur gemengd met zwart waardoor de kleur warmer maar ook donkerder wordt. Dit heeft als voordeel dat de donkere kleur nu beter aansluit bij het lichte siënna van het kleed maar ook bij de blauwgrijze achtergrond van de muur. Door deze schaduwtint te verdonkeren krijg je ook het effect dat het kleed de indruk geeft verder van de achtergrond af te hangen of anders gezegd het kleed komt los van de muur en dit is wat ik in het eindresultaat wil bereiken. Het is namelijk de bedoeling om het driedimensionele beeld van achtergrond, tussenstuk en voorgrond goed naar voor te brengen. De schaduw kleuren van het kleed zelf heb ik nog niet verder uitgewerkt omdat dit beter in een volgende fase gebeurt. Waarom? Wel omdat ik dan een overzicht heb hoe de achtergrond en de overige elementen zich ten opzichte  van mekaar verhouden. De grote vooruitgang die ik nu in het schilderij wil ik bereiken is een achtergrond die beter met de kleur van het kleed in overeenstemming is.
    Morgen ga ik verder met het opwaarderen van de achtergrond en het aanpassen van de andere ellementen die in de tekening aanwezig zijn.

    28-02-2006 om 11:38 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    26-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastelschilderij: Kleed en stoel: fase 2/deel2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag ga ik iets meer vertellen over het aanpassen van de achtergrond. Zoals je op de foto kan zien probeer ik de achtergrond een andere toon te geven. Ik verkies om een grijsblauwe tint toe te voegen aan de reeds bestaande kleur. Omdat ik met zandpapier werk moet ik dit uiterst voorzichtig doen dit om de ondergrond niet te beschadigen. Ook wil ik dat een gedeelte van de reeds aangebrachte kleur blijft doorschemeren door deze nieuwe laag. Dit is niet zo eenvoudig en evident als men denkt om de volgende reden, namelijk, dat de meeste pastelkleuren dekkend zijn. De ondergrond beïnvloedt wel de nieuwe kleur maar niet in die mate die ik op dit moment zou willen. Ik zie nu reeds dat het niet bij deze aanzet zal blijven. Wat ik vooral wil aantonen op deze foto is dat je goed kan zien waar ik met een nieuwe kleur heb gewerkt en dat deze kleur nog verder moet uit elkaar moet gewerkt worden. Maar en dat is de grote moeilijkheid in dit geval ook de ondergrond en de nieuwe kleur in elkaar moeten gewerkt worden.
    Als je op de foto in de links boven hoek kijkt, zie je dat ik niet overal evenveel blauwgrijs aangebracht heb, dit heeft natuurlijk zijn bedoeling. Het is namelijk zo dat ik door de nieuwe kleur redelijk onregelmatig aan te brengen, een gevarieerde achterwand krijg. Maar en dat is enorm belangrijk, door deze kleur op de lichtste plaatsen ook het dunst aan te brengen kan ik die plaatsen steeds als lichtste plaatsen behouden. Dit lijkt de logica zelf en dat is het ook,  maar bij het aanbrengen van de nieuwe kleur wordt deze logica nog al eens over het hoofd gezien, met alle gevolgen vandien.
    Tegelijkertijd met deze achtergrond let ik weer op verschillende andere elementen. Deze elementen (bv schaduwen) wil ik morgen verder bespreken.
     

    26-02-2006 om 14:05 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek
  • Fijne zaterdag
  • Lieve groetjes.mooie tekeningen.
  • Militaire begraafplaaats te Waregem
  • Leg de puzzel zelf in elkaar.
  • Muziek Box Joe Cocker

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)

  • Archief per week
  • 05/03-11/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 03/10-09/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 19/09-25/09 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005

    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Mijn favorieten in Kunstgroep
  • SeniorenNet.be
  • fonsmacharis

  • Willekeurig SeniorenNet Blogs
    gedichten_van_bo
    blog.seniorennet.be/gedicht
    Startpagina !


    Welkom op mijn blog!
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    We zijn de 47de week van 2024
    Archief per week
  • 05/03-11/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 03/10-09/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 19/09-25/09 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Startpagina !

    Zoeken in blog


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Blog als favoriet !

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    tuinfreak
    blog.seniorennet.be/tuinfre
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    louke1952
    blog.seniorennet.be/louke19


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!