Ik ben Pierre Vanstipelen, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Priet.
Ik ben een man en woon in Bilzen (België) en mijn beroep is Gepensioneerd.
Ik ben geboren op 11/02/1951 en ben nu dus 73 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Schilderen en Tuinieren.
In tekenen en schilderen kan ik mijn passie voor al het mooie kwijt. Mijn kleinkinderen Pieter en Lena zijn mijn oogappels. Tevens ben ik voorzitter van de Kunstkring Alkanna. Mijn specialisatie inzake schilderen is portret, dierenportret & architectuur
Genieten en laten genieten van Kunst Mensen laten genieten van Kunst en iets mogen meegeven over mezelf, mijn hobby en mijn passie is het mooiste dat er bestaat.
16-03-2006
Pastelschilderij: Kleed en stoel:fase 4:deel8
Alvorens tot een algemeen overzicht van de tot nu toe geleverde werken over te gaan wil ik vandaag nog even tonen wat het kan maken als je de schaduwvlakken opnieuw in kleur zet. Dit kan ik het beste aantonen in de plooien van het kleed. Als je de foto bekijkt zie je dat ik de diepste plooien voorzien heb van een donkere kleur die tegen het zwart aanneigt. Natuurlijjk kan je voor het donkerste gebied een zwarte schaduw gaan opzetten. Dit is ook een van de meest gemaakte fouten door beginners. Waarom gebruik ik in deze schaduw geen puur zwart maar een zeer donker bruin vermengt met een heel klein beetje zwart? Wel dat heeft maar een reden en dat is dat zwart een harde en koele donkere tint is. Zwart steekt meestal te fel af tegen de andere kleuren die er in het object aanwezig zijn. Ook kom je in de natuur praktisch geen volledig zwart tegen. Het beste kan je, wanneer je schaduwpartijen aanbrengt, de donkerste tint van je gebruikte kleur die tegen de schaduwpartij aanligt nemen en aan die kleur voeg je een heel klein beetje zwart toe. Zo bekom je meestal een kleur die zeer goed de werkelijkheid benadert. Wanneer je op de foto kijkt dan zie je dat de schaduwkleur rondom het kleed en onder de schoenen donker is maar niet zwart. De schaduw van de schoenen moet nog aangepast worden vanwege de kleur van de schoenen om een optimaal effect te geven. Maar dat is werk voor de volgende fase. En wanneer je goed op de foto kijkt dan zie je ook dat de schaduw aan de rechterkent van het kleed veel lichter van kleur is. Dat heeft natuurlijk te maken met de plaatsing van de lichtbron waardoor er meer licht op het geheel oppervlak valt en daardoor de kleuren iets lichter worden.. Morgen wil ik alle tot nu toe gedane werken overlopen en dan beginnen met de eindafwerkingsfases.
Vandaag wil ik de twee kleinste onderdelen die op het voorplan aanwezig zijn nog iets duidelijker naar voor schuiven. Ik heb een klein stukje van het schilderij als het ware uitgeknipt en hier op deze foto weergeven. Je ziet hier dan ook duidelijk dat de schoenen een grote warmte ten toon spreiden ten opzichte van de blauwgrijze achtergrond. Ook zie je dat diezelfde schoenen een warmere tint hebben dan het kleed. Maar dat het warmte effect het grootst is daar waar de schoenen tegen de koudere achtergrond hangen kan je ontegensprekelijk vaststellen op deze foto. Ik heb in een van de vorige besprekingen gezegd dat het belangrijk is dat je een goede compositie maakt, maar en dat zie je vandaag zeer goed, dat je door enkele goed gekozen contrasterende of een bepaald gevoel uitstralende kleuren, een schilderij heel levendig kan maken. Door dit te doen zie ik nu ook heel duidelijk hoe mijn achtergrond dient te evolueren in de volgende fase van het schilderen. Maar daar ga ik morgen iets verder op in. Voor vandaag wil ik er nog op wijzen dat ik ook het hoedje heb aangepast. Ik heb de mogelijkheid, die zich voordeed bij het vergroten van het hoedje, gebruikt om ook de kleur aan te passen. Door enkele warme kleurvlekken aan te brengen heb ik het hoedje beter laten meespelen in de gehele compositie. Iets wat het gehele schilderij ten goede komt. Door het hoedje een klein beetje te vergroten komt dit object veel realistischer over in het schilderij. Morgen wil ik nog een algemene beschouwing maken over het tot nu toe geleverde werk. Door een korte beschrijving te geven zal het hele project nog geloofwaardiger zijn, waardoor ik de kans krijg om naadloos over te gaan in de volgende deelfase. Deze deelfase zal de aanzet zijn naar de laatste fases en het afwerken van het schilderij.
Vandaag wil ik aanvatten met het laatste onderdeel van het schilderij dat nog geen eerste laag heeft gekregen. Het is natuurlijk ook één van de objecten die op het voorplan aanwezig zijn namelijk de schoenen. Ik heb in een vorig stukje reeds gesproken hoe ik dit object ga aanpakken. Om een goede samenhang tussen de verschillende onderdelen te krijgen ga ik een kleur kiezen uit een aantal complementaire kleuren van het kleed. Natuurlijk dient de kleur ook het object (de schoenen) zelf genoeg in de kijker te plaatsen. Om het gehele schilderij een iets warmere uitstraling te geven ga ik een kleur nemen uit het scala van de roodbruine tinten. Iets in de orde van gebrande Sïennna en zijn verschillende schakeringen en eventueel aangevuld met iets uit de kleurengroep van de ombers en okers. Deze kleuren behoren tot de aardetinten en zijn een groep die een warme aanvulling kunnen zijn voor het schilderij. Als je op de foto kijkt dan zie je duidelijk dat de eerste opzet van deze schoenen het schilderij een andere uitstraling geven. Door dit paar schoenen, die in feite maar een klein stukje van het schilderij uit maken, die roodbruine tint te geven bekom ik inderdaad het resultaat dat ik voor ogen had namelijk: een warmere gloed aan het schilderij geven. Tevens zulen deze schoenen tesamen met de stoel een goede diagonale compositie ten toon spreiden. Door nu even met deze schoenen bezig te zijn kom ik tot de conclusie dat zulke "werkschoenen" eigenlijk een prachtig voorwerp kunnen zijn om alleen als onderwerp voor een schilderij te dienen. En ik heb nog zo'n paar oude versleten rakkers in mijn garage staan dus..........een van de volgende schilderijen zal een paar oude werkschoenen worden, die aan de hand van het schilderij hun bewogen levensverhaal zullen kunnen vertellen. Maar dat is voer voor later. Morgen gaan we nog iets verder met het ontleden van dit schilderij.
Zoals gisteren afgesproken zal ik het vandaag nog even hebben over dat tussengedeelte in een schilderij. Als je de foto van gisteren nog eens goed bekijkt dan zul je zien dat het schilderijtje net genoeg opvalt om niet volledig op het voorplan te treden. Dat betekend dus dat het gedetaïlleerd is, maar dat het eveneens nog ruimte laat voor je eigen fantasie. Op de foto van vandaag waar ik het schilderijtje heb uitvergroot kan je zien dat toch alles op dit schilderijtje weergegeven is. Je ziet natuurlijk ook dat er nog het een en ander dient te gebeuren alvorens dit onderdeel in zijn uiteindelijke plooi zal vallen. Maar je kunt ook wel raden dat dit zo moet gedaan worden dat injdien je alles duidelijk wil zien je dichtbij het schilderij moet gaan om alles in detail te kunnen zien. Als laatste onderdeel van het schilderij waar nog niets aan gedaan is komen de schoenen aan de beurt en die gaan we morgen onder de loep nemen. Zeker aan de kleur gaan we de nodige aandacht besteden.
Na een korte onderbreking wegens te pijnlijke ledematen en vooral mijn vingers en ellebogen gaat het vandaag weer wat beter en proberen we de draad weer terug op te nemen waar we voor een paar dagen gestopt zijn.. Vandaag is er een klein object dat iets verder uitgewerkt is en ik ga dan ook proberen aan te tonen dat dit object belangrijk is. Ik zou haast durven zeggen dat alle onderdelen van een schilderij even belangrijk zijn. Zelf kan je denken dat het schilderijtje op dit schilderij minder belangrijk is dan bv het kleed. Ik zal dan ook een open deur intrappen als ik zeg dat het ook zo is. Want ik wil van het kleed tesamen met de stoel, de hoed en de schoenen het hoofdonderdeel van dit schilderij maken . Maar en dat wil ik aantonen het schilderijtje is van enorm belang als ik de daarnet genoemde objecten als hoofdonderwerp wil bestendigen. Waarom? Ik heb bij het begin van dit schilderij reeds ezegd dat je er goed aan doet als je een schilderij onderverdeeld in verschillende zones. Een voor- en achtergrond heb je steeds, maar als je de kans hebt er ook voor te zorgen, dat je een zogezegd middengedeelte aanbrengt. Dat middengedeelte kan er namelijk voor zorgen dat je schilderij nog meer zeggenskracht en diepte krijgt als je dit middenstuk uitvoert zoals het hoort. Je weet ondertussen al dat de voorgrond het meest gedetaïlleerd moet zijn en dat de achtergrond het minst gedetaïlleerd is. Hieruit kan je afleiden dat het tussengedeelte ergens tussen gedetaïlleerd en minst gedetaïlleerd dient te zitten. Dus is het van belang om de objecten in dat tussenstuk die interpretatie te laten weergeven die je wilt hebben. Daarom zeg ik ook dat het schilderijtje in dit schilderij zijn essentiële waarde heeft. Morgen gaan we aan de hand van een detaïlle opname deze indruk in deze fase reeds te laten zien.
Ik wil vandaag nog even terugkomen op het kleed dat op dit schilderij afgebeeld is. Op de bijgaande foto heb ik dat kleed uit zijn omgeving gehaald. Hierdoor kan je nu duidelijk zien hoe de eerste kleuren opgezet zijn. In de lichtste stukken kun je nog duidelijk de ondergrond van het pastelkarton zien. Een ondergrond die een grijze toon bezit en nu nog steeds doorschemerd in het schilderij. Wat ook redelijk belangrijk is zijn de schaduwpartijen en de donkere kleurschakeringen die het kleed een bepaalde aantrekkelijkheid en vom moeten geven. Als je de schaduwpartijen bekijkt dan zie je duidelijk dat er nog maar één kleur in deze schaduwen aangebracht is. Dit zal natuurlijk in de toekomst moeten aangepast worden. Door meer vloeiende overgangen te maken vanuit deze donkere partijen naar de andere kleuren of tonen van het kleed ga je een meer natuurlijk ogende vorm krijgen. In de onderste helft van het kleed heb ik reeds een eerste aanzet gegeven van de tussen tonen die uiteindelijk zullen moeten dienen om die vloeiende overgang te maken van diepste schaduw naar lichtste hooglicht. Hoe ik dat ga verwezenlijken is nu nog niet aan de orde maar zal in een van de volgende fases duidelijk worden. Ook interessant is de manier die ik nu reeds gebruik om het kraagje aan te geven. Het is nog vrij rudimentair, maar door de enkel lijnen die ik tekende zie je toch al duidelijk dat de kraag niet uit hetzelfde materiaal gemaakt is als het kleed zelf. Ook hiervan zul je in de volgende fases uitgebreid kunnen zien hoe ik zo'n kraagje probeer vorm te geven.
Ik wil vandaag aan de hand van deze foto laten zien dat je reeds van in het begin de verschillende kleuren op een object dient aan te brengen. Het zijn natuurlijk niet de eindkleuren maar wel de kleuren die het beste als grondkleur kunnen gebruikt worden. Het zijn namelijk die grondkleuren die uw schilderij achteraf helpen bepalen hoe uw werkelijk afgewerkt schilderij er zal uitzien. In het geval van de stoel breng ik in deze eerste fase reeds een oker aan dat goed overeenkomt met de kleur die ik op het einde wil hebben maar die ik ook gebruik in het kleed. Want en ik kan dit niet genoeg herhalen het aan eenschakelen van kleuren in een schilderij zorgen ervoor dat een schilderij goed en aangenaam over komt bij zijn toeschouwer. Tot slot kan je zien dat de andere kleuren die op de stoel zijn aangebracht meestal ergens anders in het schilderij terug te vinden zijn. Wat zeer belangrijk is voor het loskomen van deze stoel van de achterwand is het juist aanbrengen van de schaduw die de stoel aftekend op de achterwand, waardoor je een driedimensionaal beeld krijgt . Door deze schaduw onmiddellijk mee in te tekenen en juist in verhouding aan te brengen krijgt je schilderij net dat ietsje meer.
Zoals reeds gezegd komen we vanaf deze fase in een stadium dat er meer en meer naar het eindresultaat gewerkt wordt. Dit wil niet zeggen dat in de vorige fases louter en alleen aan de technische kant van het schilderij werd gedacht en niet aan het eindresultaat. Toch wel maar vanaf nu zal alles in het teken van de uiteindelijke toon en kleur vna het afgewerkte schilderij staan. Zoals je op bijgaande foto kan zien heb ik de tekening verder voorzien van kleur. Het is natuurlijk van belang dat we de eenheid van kleur niet uit het oog verliezen. Zo heb ik de stoel van een eerste kleurlaag voorzien. De kleur van de stoel heb ik gekozen in functie van de andere ellementen maar ook iets feller dan op de uitgangsfoto. Als je goed kijkt dan zul je zien dat de okertint die in de leuning van de stoel voorkomt dezelfde tint is als in het hoedje. Niet dat dit een hoofdzaak is maar eerder zal deze kleurkeuze de compositie ten goede komen en verder versterken. Ik wil namelijk zoals al eerder aangehaald de diagonale lijn die loopt van de stoel over de het kleed naar de schoenen duidelijk benadrukken op deze manier. Het is ook duidelijk dat er nog al wat werk te doen valt alvorens dit schilderij er zo zal uitzien zoals ik wil . Maar denk ik dan meestal "Parijs en Rome zijn ook niet op een dag gebouwd" en "haast en spoed is zelden goed". Dus als we alles toepassen zoals we dit reeds jaren doen zal ook dit werkstuk er zo uitzien zoals ik het in gedachte heb.
Na de korte onderbreking in de vorige dagen wil ik vandaag nog even iets kwijt over de fase 3. Op bijgaande foto kan je zien dat er ook een klein stukje van het schilderijtje gedaan is. Ik heb voor de kader van dit schilderij gekozen voor een okerkleurige ondergrond . In het verder verloop van het schilderij zal ik proberen deze kader een gouden kleur mee te geven. Tevens ga ik proberen om deze goudkleur een afgebladderd effect mee te geven. Ook kan je op deze foto goed zien dat de hoed te klein is in vergelijking met de andere objecten in dit geval kun je het best vergelijken met de hanger waarmee het kleed ophangt aan de kapstok. Dus de hoed zal ik in een van de volgende fases zeker moeten aanpassen. Maar ik heb deze foto er ook nog eens bij gedaan om de ondergrond te bekijken. Je ziet hier ook vrij goed dat de ondergrond een vrij ruw oppervlak heeft. Je kan zien aan het pastel dat dit niet op een gladde ondergrond aangebracht is maar dat het eerder uit kleine korrels bestaat. Waarom ik zo veel belang hecht aan deze ondergrond heb ik reeds uitgelegd maar en daar kan ik niet genoeg de nadruk op leggen door deze ondergrond krijgt het pastel een gloed die veel intenser is dan dat op een gladde ondergrond het geval is. Dit valt nu nog niet zo op maar als het schilderij klaar is zal je dat zeker gaan ervaren. Morgen komt fase 4 aan de beurt en vanf nu begint het schilderij er anders uit te zien.
Ik heb in mijn gastenboek een vraag gekregen van Mevr. Rita Zandbergen in verband met pastel en ik zou deze mevrouw graag willen antwoorden maar .......... zij liet geen adres na. Nu heb ik reeds gezocht via de zoekmachine tussen al de blogs maar zonder resultaat. Als iemand of mevr. Zandbergen zelf haar adres kan doorgeven dan kan ik antwoorden op haar vraag . Bedankt
Vandaag iets meer over het initiatief waar ik gisteren over sprak. Ik heb enige tijd geleden gesproken over een schilderswedstrijd die om de twee jaren plaats vindt. Deze wedstrijd richt zich tot de amateurschilders van de beide Limburgen. De Alphons Wintersprijs want zo heet deze wedstrijd richt zich tot zowel de Nederlandse- als Belgische Limburgers en deze wedstrijd gaat dit jaar weer door. Gezien ik twee jaar geleden geselecteerd werd voor deze wedstrijd en ik dit een bijzondere eer vond heb ik me dit jaar weer ingeschreven. En je raad het denkelijk wel ik heb me ingeschreven met het pastelschilderij "Stillleven met Kleed en stoel". De voortentoonstellingen gaan door op een 8 tal locaties en één locatie is in Belgisch Limburg namelijk Dilsen. Deze voortentoonstelling gaat door in mei 2006. Om zoals ik gisteren reeds schreef de druk iets op te voeren moet ik met dit schilderij klaar zijn eind van deze maand. Dit wil zeggen ingekadert en volledig afgewerkt. Tot slot een kleine bedenking je kan zien dat dit een Nederlands initiatief is, gezien er van de 8 locaties slechts één in België gelegen is. Maar goed het is een prijs met een redelijke uitstraling in de amateurschilderswereld en ik zou weer graag bij de genomineerden zijn voor de eindtentoonstelling in het Provinciehuis van Maastricht op het einde van dit jaar. Op bijgaande foto kan je zien hoe ver het werk nu staat maar ik kan je garanderen dat hier nog redelijk wat werk aan is eer het volledig af is. Maar de verdere evolutie van dit schilderij zal je kunnen volgen met de verdere besprekingen.
Vandaag begin ik een nieuwe fase die de achtergrond verder zal beschrijven en die de nog ontbrekende objecten op de voorgrond zal beschrijven. Zoals je op bijgaande foto kan zien is de achtergrond verder van kleur voorzien. Zo is er een beter zicht op het geheel van deze achtergrond, maar ik wil erbij vermelden dat het geheel nog niet die uitstraling heeft die ik er van verwacht. Mede door het achterwege blijven van dit toch belangrijke gevoel, ga ik nu iets verder gaan met het "aankleden" van de verschillende objecten. In eerste instantie ga ik proberen wat meer kleur aan te brengen in het geheel waardoor het schilderij een warmere uitstraling krijgt. Zoals je kan zien ben ik begonnen met het hoedje wat meer kleur te geven. Ik kan nu reeds zien dat de vorm en de afmeting van de hoed niet optimaal zijn. Het is denkelijk normaal dat ik me heb laten misleiden, omdat ik zoals ik bij het begin van deze reportage reeds zei twee afzonderlijke foto's gebruik voor dit schilderij. Hierdoor heb ik de afmetingen van sommige onderdelen verkeerd ingeschat. De vorm en afmeting van de schoenen heb ik mijns inziens goed weer gegeven maar ik denk dat er nog wat te sleutelen valt aan de hoed. In elk geval als eerste opzet kan dit dienen en de nodige aanpassingen zal ik in een van de volgende fases bespreken. Je kan nu reeds constateren dat door de kleur van de hoed het geheel links boven in het schilderij een ander gevoel opwekt. De bruine tint gaat een goede aanvulling zijn opde tint van het kleed en gaat tevens genoeg contrasteren met de achtergrond. Om voor mezelf de druk hoog te houden om een goed schilderij af te leveren, heb ik nu reeds een initiatief genomen dat mij verplicht om tot het uiterste te gaan. Morgen iets meer over dit initiatief en het verder afwerken van deze fase.
Vandaag wil ik u laten zien dat er inderdaad nog andere zaken gewijzigd zijn dan alleen de achtergrond. Een van de meest opvallende wijzigingen is het aanbrengen van de slagschaduw aan het kleed en de schoenen. Ik heb deze schaduw donkerder gemaakt maar niet alleen met zwart. Ik heb een donkerbruine kleur gemengd met zwart waardoor de kleur warmer maar ook donkerder wordt. Dit heeft als voordeel dat de donkere kleur nu beter aansluit bij het lichte siënna van het kleed maar ook bij de blauwgrijze achtergrond van de muur. Door deze schaduwtint te verdonkeren krijg je ook het effect dat het kleed de indruk geeft verder van de achtergrond af te hangen of anders gezegd het kleed komt los van de muur en dit is wat ik in het eindresultaat wil bereiken. Het is namelijk de bedoeling om het driedimensionele beeld van achtergrond, tussenstuk en voorgrond goed naar voor te brengen. De schaduw kleuren van het kleed zelf heb ik nog niet verder uitgewerkt omdat dit beter in een volgende fase gebeurt. Waarom? Wel omdat ik dan een overzicht heb hoe de achtergrond en de overige elementen zich ten opzichte van mekaar verhouden. De grote vooruitgang die ik nu in het schilderij wil ik bereiken is een achtergrond die beter met de kleur van het kleed in overeenstemming is. Morgen ga ik verder met het opwaarderen van de achtergrond en het aanpassen van de andere ellementen die in de tekening aanwezig zijn.
Vandaag ga ik iets meer vertellen over het aanpassen van de achtergrond. Zoals je op de foto kan zien probeer ik de achtergrond een andere toon te geven. Ik verkies om een grijsblauwe tint toe te voegen aan de reeds bestaande kleur. Omdat ik met zandpapier werk moet ik dit uiterst voorzichtig doen dit om de ondergrond niet te beschadigen. Ook wil ik dat een gedeelte van de reeds aangebrachte kleur blijft doorschemeren door deze nieuwe laag. Dit is niet zo eenvoudig en evident als men denkt om de volgende reden, namelijk, dat de meeste pastelkleuren dekkend zijn. De ondergrond beïnvloedt wel de nieuwe kleur maar niet in die mate die ik op dit moment zou willen. Ik zie nu reeds dat het niet bij deze aanzet zal blijven. Wat ik vooral wil aantonen op deze foto is dat je goed kan zien waar ik met een nieuwe kleur heb gewerkt en dat deze kleur nog verder moet uit elkaar moet gewerkt worden. Maar en dat is de grote moeilijkheid in dit geval ook de ondergrond en de nieuwe kleur in elkaar moeten gewerkt worden. Als je op de foto in de links boven hoek kijkt, zie je dat ik niet overal evenveel blauwgrijs aangebracht heb, dit heeft natuurlijk zijn bedoeling. Het is namelijk zo dat ik door de nieuwe kleur redelijk onregelmatig aan te brengen, een gevarieerde achterwand krijg. Maar en dat is enorm belangrijk, door deze kleur op de lichtste plaatsen ook het dunst aan te brengen kan ik die plaatsen steeds als lichtste plaatsen behouden. Dit lijkt de logica zelf en dat is het ook, maar bij het aanbrengen van de nieuwe kleur wordt deze logica nog al eens over het hoofd gezien, met alle gevolgen vandien. Tegelijkertijd met deze achtergrond let ik weer op verschillende andere elementen. Deze elementen (bv schaduwen) wil ik morgen verder bespreken.
Vandaag wil ik verder gaan met de tweede fase van dit schilderij. Je kan je natuurlijk afvragen waarom noemt hij dit de tweede fase en bv niet de vorige bespreking. Het is omdat ik van oordeel ben dat alles gedaan is wat er eigenlijk moet gebeuren om een goed overzicht krijgen hoe het schilderij verder dient te evolueren. Ik heb op dit moment de achdtergrond een kleur gegeven die op zichzelf niet slecht is maar die als ik het schilderij in zijn geheel bekijk niet dat geeft wat ik dacht dat het zou worden. De basiskleur die ik opgezet heb voor het kleed is prima en zal ook als basiskleur voor het hele schilderij dienen. Dit wil evenveel zeggen dat ik al de andere kleuren min of meer zal afstellen op deze kleur. En tot slot heb ik de lichtinval bepaalt en hoe dat licht het schilderij zou kunnen beïnvloeden. In deze fase ga ik dus proberen de achtergrondkleur meer aan te passen aan de basiskleur (kleur van het kleed) zodat de verschillende onderwerpen beter uitkomen tegen deze achtergrond. Op de foto kan je reeds een eerste aanzet zien hoe ik de achtergrond kleur wil laten werken. Morgen wil verder ingaan op deze achtergrond en wat hij moet doen met de verschillende objecten die zich voor deze achtergrond bevinden.
Vandaag wil ik nog enkele bijzonderheden toelichten die zich momenteel op het schilderij bevinden. In het vorige deel heb ik reeds beschreven waar je dient op te letten in verband met de basiskleur. In deze beschrijving wil ik de aandacht brengen naar een aantal ogenschijnlijk kleinere dingen die ook in deze fase gerealiseerd zijn en van kapitaal belang zijn wil je een goed eindresultaat bekomen.. Zo kan je zien dat het schilderij dat aanwezig is op de foto enkele basistrepen heeft gekregen waardoor de illustratie die later op het schilderij moet komen reeds beter te onderscheiden valt. Ook kan je zien dat het hoedje met enkel strepen iets meer vorm krijgt . Ik moet erbij vermelden dat ik op dit moment de vorm iets te klein vind, maar daar zullen we in de volgende fase op terug komen. Ook kan je op de foto goed zien dat er reeds een eerste aanzet van de schaduwpartijen gegeven is. In de eerste plaats kan je het kleed beschouwen en daarbij valt natuurlijk de donkere partij aan de arm op aan de linkerzijde van het kleed. Hierdoor geef je duidelijk aan dat het licht van rechts komt. Laat je niet misleiden door de schaduwpartij van de knoppen op de kapstok, want die schaduwpartijen liggen onder de knoppen. Dit geeft aan dat het licht van boven komt. Dus de conclusie hieromtrent is dat het licht van rechtsboven op het tafereel schijnt. En dit wordt duidelijk bevestigd door de schaduwpartij aan de stoel en is bijzonder goed te zien rond het schilderijtje. Hier zie je duidelijkdat de schaduw links en onder het schilderij ligt. Je kan je nu natuurlijk afvragen of dit analyseren wel echt nodig is? Wel ik kan zeggen dat dit inderdaad het geval dient te zijn, bijzonder als je naar een foto schildert. Waarom? Ook dit is weer eenvoudig te verklaren namelijk als je naar een levend opgesteld stilleven schildert dan zie je duidelijk waar je lichtbron staat en dan zie je ook duidelijk de verschillende kleurvariaties. Wanneer je zoals in dit geval naar een foto werkt dan zie je de lichtbron niet staan maar je dient je theoretisch te overtuigen vanwaar het licht komt. Als je dit goed nagaat dan kan je haast blindelings de lichtste en donkerste partijen zien hoe klein die ook mogen zijn. En tenslotte door dit te doen kom je uiteindelijk weer tot een volwaardig eindresultaat.
Vandaag wil ik even dieper ingaan op het contrast tussen de verschillende objecten op de tekening. Het is belangrijk dat er een eenheid tussen de kleuren van een schilderij bestaat maar er dient ook het nodige contrast tussen verschillende objecten te bestaan. Wanneer je geen contrasterende kleuren aanbrengt tussen de verschillende kleurtonen dan krijg je een saai schilderij en dat wil ik zeker niet. Waar kijk ik in de eerste plaats naar? Wanneer je in de huidige stand van zaken even gaat kijken hoe de verschillende objecten zich tot elkaar verhouden qua kleur dan moet je zeggen dat de kleur van het kleed ok is. Ook de kleur van de achtergrond is vrij goed maar als je de twee objecten met elkaar vergelijkt dan zie je dat er te weinig kleurcontrast aanwezig is tussen deze twee elementen. Hier moet je dan kiezen voor welke kleur die je gaat kiezen als basis toon. Ik kies op dit moment voor de kleur van het kleed en hou me voorlopig voor dat de kleur van de achtergrond dient gewijzigd te worden. De andere delen van het schilderij zijn nog niet ingevuld dus zal ik voor deze objecten ook rekening moeten houden dat de kleur van het kleed de basis kleur is en bepalend is voor het hele schilderij. De andere kleuren zullen deze kleur moeten aanvullen en zelfs moeten versterken. Op de foto zie je heel duidelijk dat de achtergrond tot in het kleed doorloopt. Ook moet je eens kijken naar het kleed zelf hier zie je nog steeds de ondergrond van het papier doorschemeren. Dit heeft het voordeel dat het kleed zelf reeds een fijn geweven structuur heeft. Ik denk er nu ook aan dat ik nog niet heb gezegd welke ondergrond ik gebruik voor dit schilderij. Ik heb gekozen voor het zwaarste pastelkarton dat je kunt krijgen en het is voorzien van een zandachtige struktuur. Deze struktuur maakt het mogelijk om meer pastel aan te brengen; waardoor je gemakkelijker in lagen kan werken maar heeft als nadeel dat het zich moeilijker laat bewerken wanneer je eventuele fouten wil verbeteren. Omdat het zand loslaat wanneer je het aangebrachte pastel wilt verwijderen. Tot slot wil ik zeggen dat ik morgen nog enkel extra punten wil benadrukken in de huidige stand van van het schilderij.
Ik heb in mijn gastenboek een berichtje gekregen waarin de heer of mevrouw Kes Bosma opmerkt dat ik wisselende kleuren gebruik in mijn teksten . Hij/zij vindt dit nogal storend en kan door deze wisseling de hele teksten moeilijk lezen. Ook vraagt deze bezoeker zich af waarom ik dat doe? Wel of het storend is of niet kan ik enkel maar te weten komen indien er nog personen zijn die zich aan deze manier van schrijven storen. Ik doe dit om de belangrijkste items aan te geven. Met andere woorden ik probeer door het blauw de meest belangrijke onderdelen van de tekst iets meer in de aandacht te plaatsen. Maar ik wil graag tegemoet komen aan de de verzuchtingen van deze bezoeker als er nog bezoekers problemen hebben met mijn teksten zoals ze nu opgevat zijn. Graag opmerkingen of raadgevingen hieromtrent want het is mij erom te doen om alles zo duidelijk mogelijk weer te geven.
Vandaag een verdere uitleg over het schilderij Kleed en stoel. Het is natuurlijk een pastelschilderij en met pastel is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat je niet steeds met je hand door of over het pastel schuift. Om dit euvel op te lossen heb ik voor mezelf twee oplossingen uitgewerkt: 1- omdat ik rechtshandig ben begin ik meestal Linksboven in de achtergrond te werken zodoende zal ik niet snel met mijn handen in een reeds gepastelleert stuk komen 2- omdat ik eerst de achtergrond vrij ver afwerk moet ik op een bepaald moment toch weer over het schilderij bewegen met mijn hand en daarvoor heb ik voor mezelf een redelijk eenvoudig hulpstukje gemaakt. Dit hulpstukje bestaat uit twee houten lattjes van een kleine 5 cm hoog die ik met elkaar verbonden heb met een plankje. Dit plankje dient om mijn tekenhand op te leggen als ik aan het werken ben. Door dit hulpstukje blijf ik steeds een vijftal cm. boven het werkoppervlak en blijft mijn schilderij mooi zuiver. Je kan dit werkplankje vergelijken met de schilderstok van olieverf schilders. Als je op de foto kijkt dan zie je dat ik een redelijk gedeelte van de achtergrond bewerkt heb. Het is natuurlijk nog altijd maar de eerste opzet en dan is alles nog wat ruwer gedaan. Toch houd ik reeds rekening met de verschillende stadia die ik verder dien te doorlopen om tot een mooi schillderij te komen. Zo zal ik de achtergrond kleur steeds een klein beetje inwerken in de andere objecten die de voorgrond sieren. Zie naar het kleed dat ik reeds van een eerste laag voorzien heb dit om te kijken of de achtergrond kleur en de kleur van het kleed genoeg contrast gaan hebben om een mooi geheel te krijgen. Hierover wil ik in de volgende dagen iets meer uitleg geven.
Ik merk de laatste tijd dat het moeilijk wordt om een bericht in te sturen in gastenboekjes. Sinds het invoeren van de veiligheidscode krijg ik om de haverklap de melding sorry u hebt uw bericht te snel ingestuurd of u hebt de code verkeerd ingegeven. Wel ik moet zeggen dat ik het niet eens ben met de opmerkingen en ik heb gemerkt dat verschillende medebloggers reeds nieuwe gastenboekjes hebben ingezet om van dit euvel af te komen. In sommige gastenboekjes kan je dan geen button meer nalaten en dat is ook vervelend. Ik zou bij deze willen vragen of er nog bloggers zijn die met dit euvel te kampen hebben of hadden en hoe zij dit opgelost hebben zonder een nieuw gastenboek in te schakelen. Je kan steeds je antwoord kwijt via mijn gastenboek of e-mail. Alvast vriendelijk bedankt. Priet
Zij die iets meer willen weten over tekenen en schilderen in het algemeen en Pastelschilderen in het bijzonder, zijn altijd welkom op mijn Blog. Vriendelijke groeten Priet