EXTRA BIJLAGE: prijslijst voedingsautomaat + Toelichting fusie door onze directeur Thierry Freyne 24/10/2025 (voor beide klik op de PDF)
Ontvangt u deze nieuwsbrief toch nog nadat uw engagement werd stopgezet, gelieve mij per kerende mail te laten weten zodat we onze mailgroep kunnen aanpassen.
Helpende handen gezocht voor het Sinterklaasfeest!
Beste vrijwilligers,
Op zaterdag 6 december 2025 gaat het Sinterklaasfeest door in ons ziekenhuis.
Zorgen we samen voor een leuk feest voor de kinderen van onze medewerkers en artsen?
Het sinterklaasfeest gaat door van 13u00 – 18u00. Helpende handen zijn nodig tussen 12u30 en 18u30 voor verschillende taakjes;
Klaarzetten van de zalen op zaterdagvoormiddag (vanaf 10u00)
Het onthaal van de kindjes en hun (groot)ouders
Het uitdelen van de cadeaus
Het verblijden van de kindjes als roetpiet
Toezicht in het personeelsrestaurant en afruimen van de tafels
Het plaatsen van glittertattoos
Het grimeren van de kindjes
Toezicht houden bij de diverse workshops (zoals de knutselstand, springkasteel, ...)
Opruimen van de zalen met al hun versieringen na het grote feest (vanaf 18u00)
…
Ben je beschikbaar die dag en wens je te helpen? Geef dit dan graag zo spoedig mogelijk door via antwoord op deze mail aan chantal.deboel@azstlucas.be .
Geef hierbij ook gerust jouw voorkeur van taakje op.
Indien je slechts enkele uren kan helpen, laat maar weten (shift 1: 13u00 -15u30 of shift 2: 15u30 - 18u00). Alle hulp is welkom!
Alvast bedankt!
Vriendelijke groeten,
Sophie Vandepitte
Administratief medewerker HRM
30-10-2025 om 09:36
geschreven door Pikuurtje
16-10-2025
OVERLIJDINGSBERICHT
Overlijdensbericht vrijwilliger De Vuyst Jeanine
Beste,
In bijlage het overlijdensbericht van onze collega vrijwilliger De Vuyst Jeanine.
Jeanine was sinds oktober 2012 vrijwilliger in ons ziekenhuis met als belangrijkste post medische beeldvorming.
Jeanine heeft ons verlaten na een relatief korte periode van intense ziekte.
Vrijwilliger nodig op de dienst P&0 op 16 &17-10-2025
Beste vrijwilliger,
Wie heeft nog een mogelijkheid en interesse voor onderstaande vraag? Graag een berichtje naar Sofie Goderis – zo kunnen we helder afspreken en niemand in het ongewisse laten.
Vriendelijke groeten
Henk Maes
Diensthoofd patiëntenbegeleiding
Dag Henk,
Zoals telefonisch besproken zouden we graag:
Volgende week 16/10 donderdag- en 17/10 vrijdagmiddag 1 extra vrijwilliger hebben om wat administratief werk te verrichten in functie van de voorbereiding van onze netwerkdag op 21 oktober.
Ev. 2 vrijwilligers de donderdagmiddag is ook voldoende.
Doe jij navraag bij de vrijwilligers?
Met vriendelijke groeten,
Sofie Goderis| medewerker HRM | dienst P&O
10-10-2025 om 13:03
geschreven door Pikuurtje
02-10-2025
VOORBEREIDING LINTJES DAG TEGEN KANKER
Vraag hulp vrijwilliger - voorbereiding lintjes dag tegen kanker
Beste Vrijwilliger.
Wie kan Evelien ondersteunen voor deze vraag over lint. Chantal is met verlof. Stuur een mailtje naar Evelien en zij zal jou antwoorden.
Mail van Evelien Debruyne: Evelien.Debruyne@AZSTLUCAS.BE
Hartelijk dank.
Vriendelijke groeten
Henk Maes
Goedemorgen Chantal
Zou ik op 10 en 13 oktober een vrijwilliger mogen vragen om (vermoedelijk 4à 5 uur werk)
lintjes voor de dag tegen kanker in zakjes te plaatsen + informatiebrief en in de postvakken te deponeren
badges (briefjes knippen en in plastiek badges plaatsen) maken voor het avondsymposium oncologie
Met vriendelijke groeten
Evelien
Dienstverantwoordelijke zorgprogramma oncologie
AZ Sint-Lucas & Volkskliniek
02-10-2025 om 11:51
geschreven door Pikuurtje
18-09-2025
GEZOCHT Medewerkers Gent Urbantrail
GEZOCHT Medewerkers Gent Urbantrail
Beste vrijwilligers,
De BRITA Urban Trail Gent is meer dan een loopwedstrijd, het is een ontdekkingstocht op loopschoenen.
Het prachtige erfgoed van de stad, gecombineerd met het enthousiasme van duizenden sportievelingen creëert een ongeziene sfeer onder de deelnemers.
Op zondag 19 oktober 2025 loop het parcours doorheen de leukste Gentse hotspots en gebouwen en dus ook door ons eigen az sint lucas !
Tussen 08.30u en 12.30u zullen de deelnemende lopers over het witte plein via de draaideur ons ziekenhuis inlopen om naar rechts voorbij de Bistro, het resto, de brillenwinkel, de broodjeszaak, de lange gang in, richting straat 21/24 via de dienstuitgang terug naar buiten te lopen.
Jade Leen, P&O en HRM is op zoek naar vrijwillige medewerkers om langs het parcours toezicht te houden en waar nodige de lopers in goede banen te leiden.
Een team van 4 à 5 vrijwilligers zou ideaal zijn.
Wie komt Jade assisteren op zondag 19/10 tussen 08.30u en 12.30u?
Gelieve uw kandidatuur rechtstreeks aan Jade door te mailen a.u.b. à jade.leen@azstlucas.be – Tel 09/224 51 23.
Jade neemt dan zelf contact met u op vanaf 2 oktober.
Alvast een dikke MERCI voor uw medewerking!
Vriendelijke groeten
Chantal
18-09-2025 om 09:48
geschreven door Pikuurtje
Nieuwsbrief SEPTEMBER 2025
Beste vrijwilligers,
In bijlage de nieuwsbrief voor SEPTEMBER. (klik op de PDF)
Ontvangt u deze nieuwsbrief toch nog nadat uw engagement werd stopgezet, gelieve mij per kerende mail te laten weten zodat we onze mailgroep kunnen aanpassen.
Winterreflex: bescherm jezelf tegen griep en COVID-19
Vanaf vandaag kan je je inschrijven voor het GRATIS griep en/of covid vaccin per kerende mail aan chantal.deboel@azstlucas.be
WANNEER/WAAR?
23 okt, 7 nov, 14 nov, 28 nov, 3 dec telkens tussen 8u en 15u in straat 31 – Baudelozaal 3
31 okt, 7 nov, 14 nov, 21 nov, 28 nov telkens tussen 11.30u en 13.30u in straat 46 – VIP ruimte (a/h Resto)
Belangrijk:
Vermeld uw datumkeuze en het tijdsblok waarin we je mogen verwachten.
Vermeld duidelijk voor welk vaccin je inschrijft, giep, covid of beiden. Beide vaccins kunnen op hetzelfde moment, maar is niet noodzakelijk. Je kunt ook op 2 verschillende data inschrijven.
Breng je badge en eID mee naar de priksessie.
Waarom vaccineren? Als zorgmedewerker speel je een cruciale rol in het zorgproces. Door je te laten vaccineren, help je het risico op griep te verminderen en draag je bij tot een gezonde zorg- en werkomgeving. Over (griep)vaccinatie circuleren helaas veel mythes. Luister naar de podcast 'Doorprikt', zodat je correct geïnformeerd bent.
Alvast een gezonde winter gewenst.
Vriendelijke groeten
Chantal
17-09-2025 om 10:32
geschreven door Pikuurtje
12-09-2025
MEDEWERKERS DEMENTIEKEUKEN
GEVRAAGD medewerkers dementiekeuken "de kluts kwijt"
Beste vrijwilligers,
Van 29 september tot 5 oktober aanstaande brengt dementievriendelijk Gent haar dementiekeuken ‘de kluts kwijt’ naar sint lucas.
‘De Kluts Kwijt’ is een kleine mobiele keuken waarbij passanten even de ervaring krijgen wat het kan betekenen om dementie te hebben.
Wie meedoet, krijgt een boodschappenmandje en zet in elke kast 1 item weg.
Wat moet je doen?
Je speelt de keuken met twee. Je spreekt mensen aan, geeft uitleg en begeleidt de deelnemer. Na enkele minuten zet je het spel stop en geef je wat uitleg over waarom we dit spel spelen. Een tweede vrijwilliger zorgt achter de schermen voor chaos in de keukenkasten… Het spel duurt een 10 tal minuten.
Charlotte Bockstal, Dienstverantwoordelijke zorgprogramma geriatrie, voorziet de nodige uitleg bij de start zodat je als medewerker aan de slag kunt met de deelnemers.
We zijn dus op zoek naar 2 vrijwilligers per dag om deze dementiekeuken te bemannen en het spel te begeleiden voor verschillende passanten, dit telkens van 13u30 – 15u30.
Data
Nodig
Uur
Ma 29/09
2 vrijwilligers
13u30 – 15u30
Di 30/09
2 vrijwilligers
13u30 – 15u30
Woe 01/10
2 vrijwilligers
13u30 – 15u30
Do 02/10
2 vrijwilligers
13u30 – 15u30
Vrij 03/10
2 vrijwilligers
13u30 – 15u30
Beleef jij graag een hilarische namiddag door het spel “de kluts kwijt” te begeleiden?
Bevestig uw kandidatuur en tijdsblok van uw voorkeur per kerende mail aan Chantal Deboel àchantal.deboel@azstlucas.beuiterlijk woensdag 17 september a.u.b.
Alvast bedankt voor uw medewerking!
Vriendelijke groeten
Chantal
12-09-2025 om 17:44
geschreven door Pikuurtje
11-09-2025
VRIJWILLIGERSFEEST 25 OKTOBER 2025
Vrijdag24Oktober2025!
Beste vrijwilligers,
Naar jaarlijkse traditie nodigen wij jullie graag uit op het vrijwilligersfeest vrijdag 24 oktober 2025.
Programma:
10.45u – Verbindend inspiratiemoment in de kapel straat 16
Inschrijven is noodzakelijk en kan per kerende mail tot en met zondag 12 oktober 2025.
Alvast van harte welkom!
Vriendelijke groeten
Chantal
11-09-2025 om 13:25
geschreven door Pikuurtje
05-09-2025
Zelfscankassa's in het personeelsrestaurant
Zelfscankassa's in het personeelsrestaurant
Vanaf vrijdag 29 augustus is het de bedoeling dat iedereen zoveel mogelijk de zelfscankassa's gebruikt in het personeelsrestaurant. Er zullen er twee beschikbaar zijn.
Er blijft ook altijd een kassa open voor een aantal uitzonderingen, zoals vrijwilligers. Zij kunnen NIET aan de zelfscankassa betalen, maar moeten de gewone kassa gebruiken.
Collega's van campus Watersportlaan die geen Sint-Lucas badge hebben, moeten eerst een badge vragen aan de bemande kassa om zich te kunnen aanmelden op de zelfscan. Zij betalen hun maaltijd aan de zelfscankassa met bancontact.
Bij problemen kun je aan de bemande kassa terecht.
Yes you can scan!
05-09-2025 om 14:38
geschreven door Pikuurtje
28-08-2025
NIEUWSBRIEF AUGUSTUS 2025
Nieuwsbrief AUGUSTUS 2025
Beste vrijwilligers,
In bijlage de nieuwsbrief voor AUGUSTUS. (klik op de PDF)
Ontvangt u deze nieuwsbrief toch nog nadat uw engagement werd stopgezet, gelieve mij per kerende mail te laten weten zodat we onze mailgroep kunnen aanpassen.
Half september, begin oktober gaan wij van start met een vrijwillig “cleanteam”.
DOEL
Sensibiliseren, duurzame mentaliteitswijziging en gedragsverandering door het goede voorbeeld te geven.
“Zwerfvuil” opruimen en zo onze terreinen spic & span houden.
ZONES
Traject van de draaideur naar de parkeertorens.
Traject van de draaideur naar het voetpad, witte plein.
Toegang spoed.
OpruimMOMENTEN
Maandag – woensdag – vrijdag – telkens tussen 13u en 14.30u
Beschikbaar MATERIAAL
Instructiekaart (wat, hoe, wanneer, sorteerafspraken, wegen afval, deponeren afval).
Plan met bedoelde zones.
Hesje, handschoenen, grijper, borstel, vuilblik en vuilzakken.
Wij VOORZIEN
Een opstartbijeenkomst.
Een evaluatie/feedbackmoment waarop we naar jullie ervaringen luiteren en resultaten bespreken.
Wordt jij graag lid van ons “cleanteam”, laat mij per kerende mail weten.
Alvast bedankt voor jullie inzet.
Vriendelijke groeten
Chantal
11-08-2025 om 18:19
geschreven door Pikuurtje
08-08-2025
Onderwerp:Uitnodiging VERPLICHTE VORMING SL 2025
Beste vrijwilligers,
Wij nodigen jullie graag uit op de VERPLICHTE VORMING conform de afsprakenovereenkomst bij de start van jullie engagement.
In eerste instantie richten wij ons tot de vrijwilligers die vorig jaar niet in de mogelijkheid waren deel te nemen en tot de mensen die het laatste jaar nieuw gestart zijn.
Uiteraard is iedereen die graag een opfrissing krijgt van harte welkom.
We voorzien 2 sessies van max. 25 deelnemers per sessie op volgende data:
Di 30/09/2025 – 14u – 16.30u – zaal Alijn aan het rouwcentrum
Gelieve uw voorkeurdatum per kerende mail uiterlijk op 10 september 2025 te bevestigen a.u.b.
Mocht blijken dat er te veel inschrijvingen zijn voor een datum en te weinig voor de andere, dan zal er mogelijks moeten geschoven worden.
AGENDA
Infectiepreventie max 30 min.( Vanthienen Jim/De Cock Ilse)
Basis handhygiëne
Persoonlijke beschermmiddelen
Reinigingsmateriaal
Veilig omgaan met agressie max 60 min. (Goderis Sofie HR)
Wat te doen?
Ernstig/(nog) Niet ernstig
…
Het zakboekje max 60 min (Henk Maes/Chantal Deboel)
Missie, visie & waarden/ Ethiek?
Kwaliteitssysteem
Patiëntveiligheid
Veilige omgeving
Medewerkers
Betrokkenheid patiënt
Bij voorbaat dank voor jullie medewerking.
Vriendelijke groeten
Chantal
08-08-2025 om 09:09
geschreven door Pikuurtje
06-08-2025
WERELDDAG DEMENTIE 15/9/2025
GEZOCHT voor Singalong-concert Werelddag Dementie - 15/09/2025
Singalong-concert Werelddag Dementie - Muziek als brug naar verbinding
Beste vrijwilligers,
Charlotte Bockstal, dienstverantwoordelijke zorgprogramma geriatrie, organiseert naar aanleiding van Werelddag Dementie op 15/09/2025 een Singalong-concert in de kapel op straat 16.
Het concert zelf vindt plaats in de Blaisantkerk, waar vzw ZieZeZingen samen met een 200-tal aanwezigen bekende meezingers en klassiekers brengt. Via een livestream wordt het optreden rechtstreeks uitgezonden naar de kapel van AZ Sint-Lucas, waar een dertigtal patiënten van de geriatrische afdelingen kunnen meegenieten in een warme, gezellige sfeer met koffie en een dessertje.
Ook op de afdeling Totaalzorg Cognitie (str 86) zal het concert te volgen zijn via livestream, met een gelijkaardig dessertmoment.
Voor het welslagen van deze verbindende namiddag zijn we op zoek naar enthousiaste vrijwilligers die willen meehelpen bij:
Activiteit
Inhoud
Aantal personen
tijdsblok
Vervoer van patiënten
Het begeleiden en vervoeren van patiënten naar de kapel. Mensen warm maken om deel te nemen en vervoeren van afdeling naar kapel en terug. Nadien ook mee ondersteuning geven in de kapel bij het uitdelen van de dessertjes en verwenkoffie. Eventueel ook ondersteuning bij het eten van het dessert (geen slikstoornissen). Dit vanuit de volgende afdelingen: G1 (str 42) – G3 (str 40) en G4 (str 44)
4 tal vrijwilligers
13:00 – 16:00
Ondersteuning in de kapel
Verwelkomen en ondersteunen van deelnemers ter plaatse + hulp bij voorbereiding (klaarzetten tafels, versiering) + hulp bij uitdelen van dessertjes en verwenkoffie. Eventueel ook ondersteuning bij het eten van het dessert (geen slikstoornissen).
2 tal vrijwilligers
13:00-16:00
Ondersteuning op straat 86
Het begeleiden en vervoeren van de patiënten naar de kiné zaal te straat 86. Mensen warm maken tot deelname. Nadien ondersteuning geven bij het uitdelen van koffie en dessertjes. Eventueel hulp bij eten geven (niet de slikstoornissen). Ook hulp bij het uitdelen van de dessertjes aan de andere patiënten niet aanwezig in de kiné zaal.
3 tal vrijwilligers
13u00-16u00
Draag je graag uw steentje bij aan deze toffe namiddag gelieve per kerende mail te bevestigen welke taak je voorkeur draagt.
Alvast bedankt.
Vriendelijke groeten
Chantal
06-08-2025 om 09:02
geschreven door Pikuurtje
04-08-2025
EXTRA nieuws
EXTRA nieuws
Onderbreking op tramlijnen T2 en T4 in augustus
Door werken aan de trambedding in de Begijnhoflaan zijn er wijzigingen op tramlijn T4 (Gent UZ - Sint-Pieters - Rabot - Muide - Lange Steenstraat) tussen donderdag 31 juli en zondag 31 augustus 2025:
Tramlijn T4 rijdt niet tussen Gent Sint-Pietersstation en Lange Steenstraat.
Tijdens de werken aan Gent Sint-Pietersstation (11 tot 24 augustus) rijdt T4 helemaal niet tussen UZ Gent en Lange Steenstraat.
T1 neemt de bediening van tram T4 over tussen Gent Sint-Pieters en UZ Gent van 11 tot 24 augustus.
Door werken in de Burgstraat neemt tramlijn T2 (Melle Leeuw - Zuid - Korenmarkt - Wondelgem - Evergem)tussen donderdag 31 juli en zondag 31 augustus 2025 de route over van T4 tussen het Rabot en de Lange Steenstraat:
Tramlijn T2 rijdt niet via de Burgstraat tussen Rabot en Korenmarkt.
Tramlijn T2 neemt de bediening over van T4 tussen Rabot, Muide en Lange Steenstraat en dit in beide richtingen.
Fietsenstalling aan personeelsresto deels afgesloten van 6 t.e.m. 20/8
Van woensdag 6 augustus tot en met dinsdag 20 augustus sluiten we twee rijen van de fietsenstalling aan het personeelsrestaurant af om ruimte te maken voor een hoogtewerker. Twee straatartiesten brengen in die periode een kunstwerk aan op de muur van het K-blok. De niet-beschikbare fietsenrekken worden met lint afgezet.
Op deze plekken kun je tijdelijk je fiets niet kwijt
Vriendelijke groeten
Chantal
04-08-2025 om 16:32
geschreven door Pikuurtje
03-08-2025
NIEUWSBRIEF JULI 2025
Nieuwsbrief JULI 2025
Beste vrijwilligers,
In bijlage de nieuwsbrief voor JULI. (klik op de PDF)
Ontvangt u deze nieuwsbrief toch nog nadat uw engagement werd stopgezet, gelieve mij per kerende mail te laten weten zodat we onze mailgroep kunnen aanpassen.
In bijlage de nieuwsbrief voor JUNI. (klik op de PDF)
Ontvangt u deze nieuwsbrief toch nog nadat uw engagement werd stopgezet, gelieve mij per kerende mail te laten weten zodat we onze mailgroep kunnen aanpassen.
Samen sterker - EEN NIEUWE NAAM VOOR HET FUSIEZIEKENHUIS!
Samen sterker - Een naam voor het fusieziekenhuis!
Op weg naar het ziekenhuis van de toekomst
nr. 7 – juni 2025
En de naam is ...
Ons fusieziekenhuis krijgt de naam AZ Ganda. Het verwijst naar de oude Keltische naam van onze stad: ‘het samenvloeien van twee rivieren’. Een beeld dat mooi past bij de samensmelting van onze twee ziekenhuizen die willen uitgroeien tot hét stadsziekenhuis van Gent. De naam verbindt dus verleden en toekomst.
We krijgen ook een nieuw logo. Meer dan alleen een nieuwe frisse look, vertelt het wie we zijn: een sterk, menselijk en toekomstgericht ziekenhuis met diepe wortels in de regio.
De gestileerde staven in het logo verwijzen naar de drie torens van Gent, onze thuisstad. Maar ze symboliseren ook nog veel meer: samenwerking tussen zorgverleners, groei in kwaliteit en de centrale plaats van onze patiënten. Ze staan voor data, technologie en innovatie, maar altijd met de mens als uitgangspunt.
Elke kleur draagt betekenis:
Oranje staat voor verbinding en positieve verandering
Donkerblauw voor vertrouwen, kracht en expertise
Appelblauwzeegroen voor innovatie en balans tussen technologie en menselijkheid
De nieuwe naam en het nieuwe logo zijn geen eindpunt, maar een begin. Een begin van een sterk en eenduidig verhaal, gedragen door iedereen. Zo schrijven we samen aan een nieuw hoofdstuk in de rijke geschiedenis van Gent.
Prefusieakkoord: belangrijke afspraken voor het nieuwe ziekenhuis.
AZ Jan Palfijn en AZ Sint-Lucas tekenden vandaag een prefusieakkoord. Dat is een tekst die de definitieve fusie voorafgaat en waarin een aantal belangrijke afspraken worden gemaakt tussen beide ziekenhuizen. Met de ondertekening wordt het voornemen om te fuseren alvast nog concreter en leggen we een aantal zaken vast zoals de kwaliteit van de zorg, de toegankelijkheid en de pluralistische werking.
Dit zijn enkele belangrijke onderdelen van het akkoord:
AZ Ganda streeft naar de hoogste standaarden in de zorg door sterk in te zetten op kwaliteitsverbetering en uitmuntende dienstverlening voor onze patiënten, ondermeer door investeringen in innovatie.
Het ziekenhuis wil een aantrekkelijke werkgever zijn die keuze mogelijk maakt tussen verschillende jobs en arbeidsformules. Vanaf september wordt met de vakbonden overlegd over arbeidsvoorwaarden en verworven rechten. Daarnaast werken we een personeelsstatuut uit voor nieuwe medewerkers.
We investeren sterk in de samenwerking met huisartsen, wijkgezondheidscentra, centra voor geestelijke gezondheidszorg, woonzorgcentra, psychiatrische ziekenhuizen en andere zorgverleners in de eerste lijn.
AZ Ganda zal er alles aan doen om toegankelijk en laagdrempelig te zijn, zodat een zeer breed medisch aanbod beschikbaar is voor iedere zorgvrager. Zo zullen patiënten die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming en chronisch zieke patiënten zeker zijn van toepassing van het conventietarief. In de gevallen waarin supplementen worden aangerekend, zullen die gematigd zijn.
Iedereeniswelkom in het nieuwe ziekenhuis ongeacht levensbeschouwing, geaardheid of andere voorkeuren. AZ Ganda zal actief pluralistisch zijn. Levensbeschouwingen kunnen er met elkaar in dialoog gaan en op een inclusieve manier met elkaar samenwerken.
In het nieuwe ziekenhuis zal er respect zijn voor de professionele autonomie van de artsen en de autonomie van patiënten. Er werden concrete afspraken gemaakt rond zwangerschapsonderbreking en euthanasie. Handelingen die door de wet toegelaten worden, zullen zonder bijkomende voorwaarden mogelijk zijn in het ziekenhuis. De gewetensvrijheid van alle zorgverleners zal geëerbiedigd worden.
Tenslotte wordt de samenstelling van de directie opgenomen in het prefusieakkoord.
Infosessies organigram ondersteunende diensten
De HR-directies van AZ Sint-Lucas en AZ Jan Palfijn zijn klaar met het opstellen van de organigrammen van de ondersteunende departementen IT, Personeel, Financiën, Facility en algemene diensten. Donderdag worden de nieuwe organigrammen voorgesteld. De medewerkers van de betrokken diensten zijn hartelijk welkom bij die toelichting.
Op de agenda:
globaal organigram en van de verschillende departementen
invulling van de leidinggevende functie
de volgende stappen
Je kunt deelnemen aan de infosessie op donderdag 26 juni om:
13u – 14u
14u – 15u
De sessies vinden plaats in de Baudelozalen (straat 31). Schrijf je in via eBlox.
Wat vinden onze duo's van de fusie?
We stellen vanaf nu in elke nieuwsbrief een aantal vragen aan een duo van collega’s die dezelfde job uitvoeren op een van de twee campussen. We fotograferen hen ergens tussenin, het Elisabethbegijnhof in dit geval. Wie zijn ze en hoe staan zij tegenover de fusie? Dat willen we graag van hen weten.
Van bij elkaar luisteren tot een pizzanamiddag, IT’ers Tom en Marcel hebben al veel contact gehad in het kader van de fusie. Beiden zitten onder andere in de projectgroep 'IT-processen' waar ze alle processen in kaart brengen en kijken hoe onze beide campussen in de toekomst zullen samenwerken. “Je wilt niet eindigen met een schots en scheve Jenga-toren, maar met iets dat van bij het begin degelijk is.”
Samen hebben ze bijna dertig jaar ervaring: Tom 26 jaar en Marcel twee. Tom maakte de fusie met de Volkskliniek vanop de eerste rij mee. “Die was op IT-gebied gemakkelijker dan de fusie die ons nu te wachten staat. Beide campussen hebben vergevorderde IT-systemen, dus we zullen keuzes moeten maken: Wat behouden we? Wat gooien we overboord? Daar was in 2003 geen sprake van.” Voor Marcel is het de eerste. “Toen ik het woord ‘fusie’ hoorde, vond ik dat wel spannend en interessant. We weten niet waar we over drie jaar zullen eindigen, enkel dat het helemaal anders zal zijn.”
“Het voordeel van de fusie is dat ze je de kans geeft om alles onder de loep te nemen”, beamen beiden. “Het is een opportuniteit om tabula rasa te maken en alles mooi uit te tekenen vanaf nul.” Dat alles klaar zal zijn tegen 1 januari 2027, betwijfelen ze. Maar met een team van meer dan vijftig collega’s doen ze hun uiterste best om de prioriteiten op het vlak van IT-processen te realiseren tegen de fusie.
Wie vragen heeft over de fusie kan ze altijd stellen via dit e-mailadres: samensterker@azstlucas.be.
24-06-2025 om 17:26
geschreven door Pikuurtje
19-06-2025
DAG VN DE MANTELZORG 23 JUNI
Beste vrijwilligers,
Het was al een item in onze laatste nieuwsbrief van de maand mei, wij dragen alle mantelzorgers een warm hart toe, daarom steunen we de Dag van de Mantelzorg van Stad Gent op maandag 23 juni.
Henk Maes voorziet maandag een info/feedbackstand aan het onthaal.
Het is de bedoeling dat wij mantelzorgers enkele links naar interessante websites bezorgen waar zij informatie kunnen vinden.
Anderzijds kunnen zij zelf hun feedback over ons mantelzorgvriendelijk ziekenhuis aan ons geven via een post-it die ze op een affiche kunnen kleven.
Henk zou de stand willen bemannen in 4 tijdssloten van 2 uur.
9u – 11u
11u – 13u
13u – 15u
15u – 17u
We zoeken voor elk tijdslot 2 vrijwilligers, dus 8 vrijwilligers over de ganse dag.
Ben jij in de mogelijkheid onze stand mantelzorgvriendelijk ziekenhuis komende maandag 23/06/2025 te bemannen, laat het dan snel via kerende mail weten aan Henk.Maes@AZSTLUCAS.BE