k vind het niet zo gemakkelijk je blog te verbeteren k heb nog veel te leren hoor,hopelijk vind ik hoe het moet ,k hang daar in de midden en weet niet hoe t moet maar alles komt on orde,dat voel ik ,als ik al die mooie berichten zie,ben ik nog vere van ,allen de ze stuurden zeg ik bedankt?love roger
Er wordt oveel geschreven over pijn en pijn bestrijding maar; wat doe je als de pijn veroorzaakt wordt door suikerziekte. Voornamelijk de benen en de voeten? voorlopig kan ik mij verhelpen met toevoeging van magnesium en inspuitingen met vitamine b,voor de rest is t wel beter maar weggaan doet het niet. makelijk gezegd maar,voor de rest geloof ik niet dat tussen mijn twee oren zit(makelijker gezegd dan gedaan) mail roge.clement@skynet.be
DE GRUWELEN IN HET LAND VAN NAMEN (8) VERVOLG VAN 7 TE FRASNES_LEZ_COUVIN
Vervolgens doorstaken de Duitsche geweldenaars Camilie Leclerq. Hij kon nog opstaan en vluchten, maar werd neergeschoten.D'esire Bertrand, opgesloten in een brandend huis,werd geveld, toen hij uit den vuurgloed poogde te vluchten.Verschillige vrouwen werden eveneens vermootd. Twaalf personen, waaronder vier huisvaders,zijn dien dag gedood.Een half-dozijn huizen uitgezonderd, werd het geheele dorp in asch gelegd.Den volgende dag 27 Augustus, herbegonnen de Duitschers hun bloedig werk.Op bevel van Luitenant Lepine, werden de nog gespaarde woningen in brand gestoken.Uit de tijdensgeschiedenis van de slachtoffers VAN Fasnes nemen wij nog het volgende over:De inwoners die op 25 Augustus waren aangehouden,werden op een plaats samengebracht en er deerlijk mishandeld.Zij werden voor mitrailieuzen geplaatst en met den dood bedreigd. De soldaten lachten dan om den doodsangst hunner slachtoffers.Tijdens hun strooptochten, ontdekten de Duitsche plunderaars een gebrekkig grijsaard. Hem werd bevolen zijn huis te verlaten.Als hij er op wijst,dat hij niet kan gaan,nemen de twee soldaten hem voorzichtig op en brengen hem naar het midden van de markt. en als ze bemerken ,dat hij niet kan staan,wordt een stoel gehaald?Dan krijgt hij een tafel voor zich, waarop boter en brood wordt opgediend? Van een oogenblik, dat de Duitschers zich verwijderen om een groep gevangenen tegemoet te gaan,maakt hij echter gebruik om weg te kruipen. Tegen vier uur is de gebleven bevolking gevangen genomen. De vrouwen worden van de mannen gescheiden en beide groepen geen beleedigingen gespaard.Een weinig later leidde men de pastoor op.Deze had men gevangen genomen,toen hij de deur van de pastorij voor de geweldenaars opende en brutaal mishandeld werd. reeds toen had hij aangeboden, voor het heil van de kudde te sterven. ijne komst werd met gehuil begroet. nogmaals stelde de geestelijke het offer van zijn leven beschikbaar. ook zusters boden zich aan.Maar hun edelmoedig voorstel werd van de hand gewezen.eerst drie dagen later verden de gevangenen in vrijheid gesteld.De pastoor onderging een waren Kalvariegang. De Duitschers namen hem mede en heel den weg lang had den geestelijke, alsmede zijne loygenooten, de smadelijkste behandeling te ondergaan.Ten slotte ondervroegen de Duitschers hem, en bevestigden de ter dood veroordeeling .Toen riep de geestelijke uit:Ik sterf onschuldig, en ik beroep mij over dit onrechtvaardig vonnis bij de rechtbank van God?" Dit protest miste zijn doel niet en redde pastoor Moreau het leven.'sAnderendaags werden zeven zijner lotgenooten,waaronder Nicolas en de gebroeders Wanschoor, gefusilleerd. Men dwong de slachtoffers, wie men de handen op den rug gebonden had,op een bank neer te zitten, en schoot hen toen laf in den rug.De te Frasnes gepleegde misdaden komen ten laste der 100°,101°,102° en 103°Saksische voet-volk-regimenten.(wordt vervolgd)
Zalige Hoogdag van Pasen; aan ieder die mij komt bezoeken, de heer is waarlijk opgestaan. hij zit aan de rechterhand van God de Vader. Laat ons bidden en dankbaar zijn.
Aan allen die mijn blog bezoeken een vrome palmen zondag wens ik jullie. Wij gaan te saam naar pasen, in de goede week. het brood dat wordt gedeeld, de dood,en de heropstanding des Heere; brengt ons naar het feest van pasen. De opstanding van de Heer,
Liefde is zoals de wind, je ziet ze niet maar voelt ze, de liefde draagt geen haat, ze over ziet de fouten, draagt alleen de mooie dingen mee, geeft rust en vreugde aan 't bestaan; ze speelt met je gevoelens; je draagt ze in je handen, zo kun je deelzaam zijn voor anderen.
Vanaf 1 Mei zijn alle pastoors op straffe van boete hun kooi op de kerketoren te verwijderen zodat de haan op de toren weer vrij kan bewegen. dringend mensen verwacht om de kooien van de torens te laten verwijderen,zo niet dienen de pastoors graties 3 maanden alle diensten op zich te nemen.
Was alles stil en grauw, maar bij het eerste lente weer ontpop ik mij in schoonheid, en laat ik zien, dat straks de eerste zonnestralen komen, de glinsterende morgendauw het groene gras,de vogels in de tuin, ze roepen mij naar buiten, genietend van de zomerzon.
DE GRUWELEN IN HET LAND VAN NAMEN ( VERVOLG VAN 6) LE PETITE CHAPELLE
Tijdens de ondervraging wordt hem wat voedsel aangeboden;een weinig deschimmeld brood en een kruik water,waarop speeksel en sigarettenstompjes drijven. De priester weigert dit te nutten,alhoewel hij in vierentwintig uur niets gegeten heeft. Een weinig daarna;nieuwe ondervraging.En ook hier herhaalt de priester zijne verklaringen.Hij stelt,ten slotte,voor een ernstig onderzoek in te stellen.Zulks wordt aangenomen.Een afschuwelijke soep wordt hem dan aangeboden. Van Rocroi naar Petite- Chapelle is de geestelijke weer aan allerlei beleedigingen en grofheden bliitgesteld.Te Petite- Chapelle gekomen werd hem het zwijgen opgelegd.De bewoners werden bij bij de kerk tesamen geroepen, en het onderoek begon.Allen beaamden de vrklaringen van den pastoor.Deze werd desondanks niet vrijgelaten en moest terug naar Rocroi,nadat men hem geweigerd hat zich wat te verfrisshen en een hoed te halen,daar hij bloodshoofds was sinds den vorige dag.Steeds weer klonken beleedigingen en bedreigingen.Te Rocroi liet men hem aan het sarkasme van de soldeniers over, om hem dan naar de gevangenis teleiden.Hier kreeg wat brood en wat koffie.Op zijn vraag, om zich even te werwijderen ,werd hem brutaal geantwoord:"Sterf daar?" De geestelijke moest dan in zijn hok aan zijn behoeften voldoen.Slechts den volgenden ochtend werd hij vrijgelaten. Toen vroeg hij om de vrijlating van de zuster Dumont, almede van de overste van het klooster te Petite-Chapelle, welke tijdens het onderhoor der bevolking gevangen was genomen.Men deelde hem mede, dat de zusters reeds den vorige dag waren teruggekeerd,maar dat Dumont niet in vrijheid kon worden gesteld.De E. H. Bastin bleef aandringen, totdat men hem uiteindelijk in vrijheidsstelling van Dumont toeegde.En na treffend het Duitsch barbarisme te hebben gebrandmerkt, verwijderde hij zich,ten slotte langzaam.(vervolg) TE FRASNES-LEZ-COUVIN.)
DE GRUWELEN IN HET LAND VAN NAMEN (6) VERVOLG LE PETIT SHAPELLE
Vervolgens moet de pastoor roepen;"Ik ben de pastoor van Petite-Chapelle,in- dien hij schiet, word ik gefusilleerd?.Men dwingt hem dezen zin meermalen op luiden toon uit te scheeuwen. om dit spel eenigszins te wijzigen beveelt men mem eenerzijds te zwijgen, op straf van met de bajonet te worden doorstoken, en men steekt hem de punt van de bajonet tusschen de lippen,-anderzijds te roepen, op straffe gefusileerd te worden,en terzelfdertijd voelt hij slachtoffer een geweerloop in den hals drukken.Hij zwijgt.Liever door een kogel te sterven, dan aan de bajonet te worden geregen.Maar de Duitsche beulen hebben er nog niet genoeg van.Opnieuw slaan en trappen zij den rampzaligen geestelijke,spuwen op hem,schelden en razen als duivels. Hij wordt op den grond gesmeten, gestampt en vertrapt, weer rechtgetrokken en opnieuw mishandeld. Dan moet hij mee,steeds roepend;" Ik ben den pastoor van Petite-Chapelle?" De Duitschers brengen hem dan naar het klooster,waar hij getuige is van de verwoesting,die ze daar aanrichten.Op vele plaatsen wordt den brand aangestoken en den pastoor ten midden der gloeiend vuren geplaatst.Ondrtusschen hielden andere soldaten zich met met de verwoesting van de kerk bezig.Eerst beproefden zij het met mitraellieuzen. Daar dit niet spoedig genoeg afdoende resultaten gaf,wordt het gebouw in brand gestoken.De E.H.Bastin moet daarvan getuige zijn.Onder kolfslagen en stampen brengt men hem ter plaatse.Steeds moet de ongelukkige den zin uitschreeuwen.En men sleurt hem mede,schopt hem verder.Tegen tien uur 's avonds was de marteling niet ten einde en werd den pastoor van den eene plaats naar de andere gedreven.Steeds heeft hij de handen op den rug gebonden en moest hij dezelfde woorden roepen.Dan werd hij naar den Rocroi gvoerd.Eindelijk mocht hij zwijgen:;het was tijd, daar zijn stem hem dreigde te begeven.Te Rocroi herbegon de afschuwelijke behandeling.Opnieuw regend het hier slagen,stampen,stompen,scheldwoorden.Van tallen kante klonk het "Schweinenhund?"Vervolgens dreef men hem tot dichtbij een reusachtigen vuurgloed.Wilden de Duitschers hem levend verbranden?De pijn werd onuitstaanbaar.Ook deze beproeving bracht het einde niet. De pastoor werd nu naar een huis gebracht,waar zich reeds de zuster en Aleide Dumont bevonden. Deze moesten de woning verlaten.Aleide Dumont werd daarbij ruw geslagen.De Kalvarie-tocht was hiermede niet volbracht. De geestelijke wordt op straat gejaagd,en zoo onbarmachtig met geweerkolven gebeukt, dat de beenderen dreigen te breken.Vervolgens sluit men hem op in de gevangenis.Hier word hij door een hooger officier ondervraagd en beschuldigd verantwoordelijk te zijn van den dood van twee Duitsche soldaten,te Petite-chapelle.De priester verzet zich krachtdadig tegen de beschuldigingen. Niets baat hem.Men sluit hem op in het vuilste hok der gevangenis.De andere cellen achten de soldaten"zijn rein"( te rein) voor hem. De nieuwe beproeving ondergaat de pastoor even moedig als de andere.Eindelijk wordt het touw rond zijn handen weggesneden,nadat men eerst er aan getrokken heeft, om het door te breken,zoo fel dat het tot diep in het vleech is gedrongen.Dan krijgt den pastoor rust. Het is bij middernacht.Tegen 5 uur 's morgens werd den pastoor ven Petite-Chapelle in zijn pesthol gewekt door een soldaat,die hem zegt:"Gij gaat sterven,varken?"Wel twintig maal herhaalt zich dit tooneel.Om elf uur wordt hij opnieuw ondervraagd door de officieren,die allerlei inlichtingen over de bevolking van Petite-chapelle begeeren.De pastoor antwoordt hun, dat er zich in zijne parochie geen enkele Frans-tireur bevindt en niemand geschoten heeft.Een weinig later wordt hij op de Kommandantur van Rocroi geroepen.ook hier ondergaat hij'n lange ondervraging desbetreffende de z.g. Francs-tireurs van Petite Chapelle welke beschuldiging hij ten krachtdadigste verwerpt,terwijl hij aantoont dat de Duitschers zelf de twee Duitsche soldaten,waarom het gaat,hebben neergeschoten.(Wordt vervolgd)