God, ik zoek even contact met U. Wil je mij nabij zijn? Geef mij geloof en vertrouwen kracht en volharding zodat ik mij ten volle kan geven aan de opdracht die ik nu mag vervullen. Amen
Aan een monnik, die teruggetrokken in een klooster leefde, werd eens gevraagd: 'Wat is de zin van een leven in stilte en eenzaamheid?'
De monnik was juist bezig een emmer water te putten. Daarom vroeg hij zijn bezoekers dichterbij te komen. 'Kijk nu eens in de put. Wat ziet u daar?' Ze keken de diepte in maar zagen helemaal niets.
...
Korte tijd later zei de monnik: 'Kijk nu nog eens naar beneden.' Opnieuw bogen de bezoekers zich over de rand van de put. 'Wat ziet u nu?' vroeg hij. 'Nu zien we onszelf,' was het antwoord.
Daarop vervolgde de monnik: 'Toen ik zojuist water uit de put haalde was het oppervlak onrustig. Maar nu is het rustig geworden. Dat is de ervaring van de stilte: je ziet jezelf. En als je in jezelf tot rust gekomen bent, zie je niet alleen de hele wereld met heel andere ogen, maar ook God.'
Is geloven in God genoeg of wordt er meer van ons verwacht ? Voor sommige mensen is het genoeg en men verwacht dat God al hun noden zal laten verdwijnen. Gods Geest heeft ook ongekende kracht; is ook tot genezing op allerlei niveaus en tot wonderen in staat.... Maar van de mens wordt ook verwacht dat hij zijn bijdrage levert aan het Geheel. We bestaan uit een ziel, lichaam en geest en we moeten oog hebben en zorg dragen voor alle drie de lagen. Innerlijke groei en zelfkennis zijn nodig om een bruikbaar kanaal te worden voor de Lichtwereld. We mogen de kracht van God aanwenden om onszelf te ontdekken en om ervaringen op te doen. Om te proberen om goed te doen en om energie te schenken aan wat we de moeite waard vinden. We mogen er niet aan voorbijgaan om naar ons eigen gedrag te kijken, want de wereld verbeteren begint bij onszelf.
Eucharistievieringen: Op weekdagen in de basiliek om 7.30 uur en 18.30 uur en in de kapel van het rosarium om 16 uur. Op zaterdag om 7.30 uur, 16 uur en 18 uur in de basiliek. Op zondag om 6 uur, 7 uur, 8 uur, 9 uur, 10 uur, 11 uur, 16 uur en 18 uur in de basiliek. Op zondag is er om 15 uur een mariale vesperdienst in de kapel van het rosarium.
In het weekend van 3 en 4 mei verzorgt André Monstrey, pastoor te Dadizele, de homilie. Op zondag om 10 uur zingt het Koninklijk Gregoriuskoor uit Rumbeke. In het weekend van 10 en 11 mei verzorgt Dirk Decuypere, nationaal proost K.S.J.-K.S.A.-V.K.S.J en K.L.J., de homilie. Op zondag om 10 uur zingt het koor Estrella uit Ledegem. In het weekend van 17 en 18 mei verzorgt Philippe Hallein, professor aan het Grootseminarie te Brugge, de homilie. Op zondag om 10 uur zingt het Koninklijk Salvatorkoor uit Harelbeke. In het weekend van 24 en 25 mei verzorgt Bart Geryl, leraar Klein Seminarie van Roeselare, de homilie. Op zaterdag om 16 uur zingt het Sint-Janskoor uit Rollegem-Kapelle. Op zaterdag om 18 uur luistert de koninklijke fanfare ‘de Ridder Jans Zonen’ uit Dadizele, de Rerum Novarum-viering. Op zondag om 10 uur zingt het Eligiuskoor uit Sint-Eloois-Winkel. Op 28 en 29 mei (Onze-Lieve-Heer Hemelvaart) verzorgt André Decock, legeraalmoezenier, de homilie. Donderdag om 10 uur zingt het duo Siegfried Vervisch.
Woensdag 30 april volgt de grote Maria-ommegang op de eucharistieviering van 18.30 uur. Donderdag 1 mei zijn er eucharistievieringen om 6 uur, 7 uur, 8 uur, 9 uur, 10 uur, 11 uur en 18 uur. Om 16 uur gaat mgr. Jozef De Kesel, bisschop van Brugge, voor in de eucharistieviering bij de opening van de meimaand.
Zondag 4 mei: bedevaart voor het Leven. De tocht voor het leven vertrekt om 9 uur aan het station van Kortrijk. Om 15.15 uur is er aanbidding, het geleide rozenkransgebed en biechtgelegenheid. Om 16 uur volgt dan de eucharistieviering in concelebratie met alle aanwezige priesters met bijzondere beden ter bescherming van het Leven.
Vrijdag 2 mei om 20 uur: bedevaartseucharistieviering van Landelijke Gilde-KVLV en KLJ. Vrijdag 9 mei om 20 uur: bedevaartseucharistieviering van KAV-KWB West-Vlaanderen. Vrijdag 16, 23 en 30 mei om 20.30 uur: eucharistieviering gevolgd door kaarsprocessie.
Zaterdag 24 mei om 14.30 uur: zieken-eucharistieviering met gelegenheid tot ziekenzalving.
Zondag 25 mei heeft om 16 uur de diocesane gebedsnamiddag om roepingen plaats in de basiliek. Mgr. Jozef De Kesel woont dit bij.
Elke weekdag is er van 15 tot 16 uur stille aanbidding en rozenkrans in de kapel van het rosarium.
Info: pastoor André Monstrey, tel en fax. 056/50 91 50, e-mail andre.monstrey@telenet.be Onthaal van de kerk: tel. 056/50 52 86.
Weet je waar ik me steeds weer over verwonder? Dat God met zo veel respect met ons om gaat. Hij houdt niet alleen van ons zoals we zijn, maar Hij handelt daar ook naar. Hij houdt altijd rekening met onze mogelijkheden en beperkingen. Mij heeft Hij eens, als het ware, in mijn nekvel gepakt en me flink door elkaar geschud om het tot me door te laten dringen, dat de deur van mijn hart maar op een heel klein kiertje open stond en Hij er zo niet door kon. Daar ben ik Hem nog steeds intens dankbaar voor, dat had ik gewoon nodig. Bij anderen gaat Hij weer op een heel andere manier te werk, heel zorgvuldig, stapje voor stapje. Hij zal nooit met grof geweld inbreken in ons hart en het zonder onze toestemming in bezit nemen. Keken we maar meer naar Jezus, in onze omgang met elkaar, wat zou de wereld er dan anders uit zien.
Toch krijgen we iedere dag een nieuwe kans en mogen we met een schone lei beginnen. Gewoon bij ons zelf, dicht bij huis, daar waar God ons heeft geplaatst, “geplant” staat er zo mooi in de Bijbel. We hebben allemaal onze eigen verantwoording en mogen daar naar handelen. Laten we de wereld laten zien wie Jezus is en nu en hier beginnen. Samen met Hem zijn we er toe in staat en mogen we Zijn geur en Liefde verspreiden aan ieder mens, die Hij vandaag op ons pad brengt.
Ik denk dat de wereld er vandaag al een beetje anders uit gaat zien……
Beste medebloggers, ik wens jullie van harte een Zalige Hoogdag van Pasen!
Christus is verrezen. Halleluia!
Ja, het Leven is sterker dan de dood.
En op deze feestelijke dag mogen er dan wel paaseitjes geraapt worden, want zegde Jezus zelf niet:
Laat de kinderen tot mij komen.
De engel richtte zich tot de vrouwen en zei: Wees niet bang, ik weet dat jullie Jezus, de gekruisigde, zoeken. Hij is niet hier, hij is immers opgestaan, zoals hij gezegd heeft (Matthéüs 28 vers 5 en 6a).
Wij weten dat als ons lichaam sterft, wij een nieuw huis in de hemel krijgen, waar wij altijd mogen wonen. Dat is een huis door God gemaakt en niet door mensen. Wij ervaren nu nog wel allerlei moeilijkheden, maar kijken met verlangen uit naar de dag dat wij een hemels lichaam krijgen en dat zullen aantrekken als nieuwe kleren. Wij zullen niet als geesten zijn, maar een lichaam hebben. In ons aardse lichaam hebben wij het vaak moeilijk, maar wij zouden het vreselijk vinden ...om geen lichaam meer te hebben. Wij willen vanuit ons oude lichaam in ons nieuwe lichaam overgaan, zodat het sterfelijke door het leven wordt opgeheven. Daarvoor heeft God ons juist gemaakt en als onderpand heeft Hij ons de Heilige Geest gegeven. Wij houden dus de moed erin. Al beseffen we heel goed dat wij (zolang we in ons lichaam leven) nog ver van ons hemelse huis verwijderd zijn.
Witte Donderdag, een hoogdag van verbinding. Verbinding maken met Jezus van Nazareth. ‘Blijf dit doen om Mij te gedenken.’ Verbinding maken met allen die zich verzamelden rond de Tafel om te doen wat Hij ons voordeed. Verbinding maken met allen die vandaag, waar ook ter wereld samen komen om de zachte kracht van solidariteit te vinden in het gebaar van breken en delen. Verbinding maken met elkaar, om gemeenschap te vormen om samen een teken van hoop te zijn, om Zijn voorbeeld door te geven aan elkaar en aan wie na ons komen zal.
‘NOG VOOR DE HAAN KRAAIT, ZUL JIJ MIJ DRIEMAAL VERLOOCHENEN’ (JOHANNES 13,21-33,36-38)
Petrus komt hier niet al te best uit. Toch wordt hij door Jezus aangesteld als eerste herder van de Kerk! Duidelijk niet om zijn menselijke onfeilbaarheid.
Jezus, uw vertrouwen in Petrus... stelt mij vandaag een beetje gerust. Want ik ben maar een gewone kleine mens. Gelukkig hoef ik voor U geen supermens te zijn. U aanvaardt mij zoals ik ben, ook mijn kleinmenselijke kanten. Maar U blijft me uitnodigen om oprecht van U te houden, in U te geloven en steeds opnieuw te proberen om, met de kracht van uw Geest, het goede te doen. Daarvoor wil ik U vandaag danken.
God is niet veraf, nooit, voor wie gelooft. Met het doopsel zijn wij zijn kinderen geworden. Zijn Geest werd uitgestort in ons hart. Hij leidt ons van binnenuit. Hij draagt ons van binnenuit. Hij sterkt ons van binnenuit. Van binnenuit is de hemel reeds begonnen! Als we tenminste door de zonde Gods Geest van binnenuit niet gedoofd hebben. Laten we deze week niet na te biechten te gaan, zoals onze christelijke plicht is, zo kan God ons van binnenuit terug beter leiden. Dan zullen we van buitenaf gezien ook terug vriendelijker, geduldiger, behulpzamer, attenter kunnen zijn!
In zijn Kerkgeschiedenis besteedde Don Bosco uitgebreid aandacht aan de opwekking van Lazarus en vermeldde dit verhaal als één van de wonderen die het meeste indruk maakte op het volk. Trouw aan het verhaal uit het evangelie van Johannes beschreef Don Bosco de vriendschap tussen Jezus en Lazarus en stelde deze als voorbeeld voor iedere goede christen. Door te verwijzen naar het verdriet en de tranen van Jezus bij het overlijden van zijn dierbare vriend kon hij bovendien een heel menselijke kant van Jezus laten zien. Louter menselijk gesproken was er geen uitkomst meer: Lazarus was al vier dagen gestorven. Zijn zussen Martha en Maria hadden wel het vermoe-den dat er op de één of andere manier op het einde van de tijden een opstanding zou zijn uit de dood, maar ze begrepen (nog) niet wat Jezus bedoelde met de woorden: ‘Ik ben de verrijzenis en het leven. Wie in Mij gelooft, mag dan wel sterven, toch zal hij leven’. Pas toen Lazarus, na een gebed van Jezus, te voorschijn kwam, zo staat er, ‘gingen velen in Hem geloven’ (Joh 11,45).
Op verscheidene plaatsen, bijvoorbeeld in zijn boek
Il Cattolico istruito, schreef Don Bosco dat dit wonder inging tegen de wetten van de natuur en dat het alleen te begrijpen was als het werk van God. Hij noemde het tevens een bewijs van de goddelijkheid van Jezus Christus, want alleen God is het Leven, dat sterker is dan de dood.