Deze VZW werdt opgericht door een aantal (6) personen welk de noodzaak inzagen om de VLAAMSE jeugd de weg te doen vinden naar de LUCHTVAART en benaderde de ANTWERPSE SCHOLEN via rondvluchten met CESSNA's en steun van FORD en ook vliegkampen voor de schoolgaande jeugd inrichte te ANTWERPEN,WEVELGEM,WEELDE,OOSTENDE( mogelijk vergeet ik er nog). Hiet uit groeide ook DE DAG DER GEHANDICAPTEN waarin een 50 tal VRIJWILLIGERS,PILOTEN en SPONSERS de mogelijkheid boden aan een duizenttal gehandicapten in tehuizen de kans gaven een dag op de LUCHTHAVEN ANTWERPEN door te brengen met een LUCHTDOOP,SNOEPJES,CLOWNS,VIDEO,en een STADSTREINTJE voor rondritten op de LUCHTHAVEN. Ikzelf en mijn echtgenote werden hier via JEUGD en LUCHTVAART en AOPA-BELGIE hier bij betrokken. Het is onvoorstelbaar welk een voldoening we bekwamen via de blijde gezichten van deze minderbedeelden voor welk dit een TOPDAG betekende waar ze jaren later nog over praten. Ik geloof dat nu na de 25e uitgave en bezoek van het PRINSENPAAR dit onze laatste maal zal geweest zijn dat de FAMILIE SANDERS de nodige vrijwilligers en vooral de SPONSERS hebben bijeen gekregen !!!!!!!!!!! Wij zullen die dag in onze agenda sterk missen ANITA & SYLVAIN
Een der opdrachten waaraan ik zeer veel voldoening bekam waren de vluchten met ALOUETTE2 met de BEVELHEBBER van de GENIESCHOOL te AMAY. Tijdens een oefening in de ardenen waren wij in contact gekomen met de uitbaters van een vzw voor gehandicapten kindenderen welk in een rolstoel zaten en stelde vast dat hun speelplaats met losse grond en vol putten was. Tijdens deze oefening moest een afdeling der genieschool met leerlingen als oefening een vak beton aanleggen op onvoorbereid terrein en werdt dit nadien terug verwijdert met explosieven. Ik stelde voor aan de bevelhebber om deze oefening te houden op de speelplaats van het tehuis en die dan te laten liggen zo gezegt gedaan en dit verschafte ons zeer veel blije gezichten van de gehandicapten bewoners van het tehuis. zodoende hebben wij om de 3 maand dat eindwerk van de genieschool toen gebruikt om een aantal tehuizen voor wezen en gehandicapte kinderen een verhaarde speelplaats te bezorgen . Dit verschafte ons zeer dankbare gezichten die ik me nog steeds kan voor de geest halen en vreugde verschafte aan een aantal minder bedeelden kinderen!!!!
Men spreekt regelmatig over ZWARTE LIJSTEN,ZWART GELD en ZWARTE DOOS in het VLIEGTUIG.
Van de twee eerste ZWARTE onderwerpen ken ik niets maar wel over DE ZWARTE DOOS IN HET VLIEGTUIG
OP VLIEGTUIGEN gebruikt in het vervoer van passagiers of cargo zijn er meestal twee ZWARTE DOZEN aanwezig welk normaal ORANJE van kleur zijn!!
Een doos registreerd al de gegevens over de motoren en de besturing van het vliegtuig en neemt wel hondert verschillende gegevens op van de vlucht. De tweede doos neemt alle gespreken die per radio of tussen de piloten in de cockpit gevoerd word
Zie: WWW.l-3COM.COM. onder PRODUCTS naar MARITIME & AVIATION RECORDERS voor een beschrijving in het engels
Voor meer nederlandstalige informatie hierover zie: WWW.EO.NL. by A-Z naar de "D" gaan en dan onder DIGIBIEB naar Q&A TECHNIEK en daar vindt u een goede uitleg.
Ik zelf heb geen praktisce ervaring met de BLACK BOX ( genoemd naar de uitvinder SIR BLACK van UK) omdat deze uitrusting niet aanwezig is op lichte vliegtuigen en bij vluchten op grotere vliegtuigen als waarnemer heb ik nooit aandacht besteed aan de werking omdat dat heden geheel onafhankelijk van de piloot in werking treed
Tijdens mijn loopbaan als MILITAIRE HELICOPTER PILOOT bij het LICHTE VLIEGWEZEN ( LT/AVN) van de LANDMACHT te BRASCHAAT met ALOUETTE 2 heb ik en ook collegas een aantal HUMANITAIRE opdrachten uitgevoerd zoals: -TRANSPORTEN van NIEREN -TRANSPORTEN van BLOED -VERVOER van zwaar gewonden -Bijstand aan INGESNEEUWDE ARDEENSE DORPEN -AANLEG met GENIE van SPEELPLAATSEN voor tehuizen van gehandicapten en wezen. -SAR opdrachten -RIJKSWACHT opdrachten voor VERKEERSBEGELEIDING -OPZOEKING verloren kinderen in streek ELZENBORN -NATRUURBESCHERMINGS opdrachten
Herhaalde malen krijg ik vragen over HISTORISCHE gebeurtenissen in de BELGISCHE LUCHTVAART hiervvor kan ik u aanraden de onderstaande websites te bezoeken:
Ik hen zelf nooit op de ALPHA-JET gevlogen en kan daar dus niet over meespreken ik heb wel een website gevonden die hierover veel informatie weergeeft: WWW.FAS.ORG. ga naar SEARCH en type in ALPHA-JET ook vele andere MILITARY AIRCRAFT beshikbaar.
Vele vragen gaan heden over het weder en ik tracht met de beperkte elementen daarop een antwoord te geven. Men moet weten dat de WEERKUNDE of METEOROLOGIE gelijk wij dat in onze vaktaal noemen geen exacte wetenschap is !! We beschikken via de organisatie van de WMO over een aantal weerstations ter land,lucht en zee welk waarnemingen doen alsook tegenwoordig over weersatelieten. Uit deze bekomen waarnemingen tracht men te voorspellen wat het weder zal doen en dat is juist de moeilijkheid van weersvoorspelingen. Tevens zijn bepaalde weerkundige verschijnselen ook nog beinvloed door lokale omstandigheden. In mijn jaren ervaring als piloot en lesgever heb ik daar veel over geleerd en ervaring opgedaan en tracht met beperkte gegevens een gedacht te geven wat het weder zal doen !!! Men moge niet uit het oog verliezen dat we maar met een tiental(10) elementen werken waar er volgens een gekende franse meteoroloog waar ik vroeger met heb samengewerkt er een negentigtal (90)elementen zijn die het weder lokaal bepalen; Ik hoop dat dit een voldoende maar niet bevredigend antwoord is op de vele vragen wat het weder vandaag bij U zal doen!!!!!!
Vele chatters hebben problemen met VLIEGANGST de grote reden is dat men niet begrijpt wat er tijdens het vliegen gebeurt. Daarvoor ben ik in 1965 reeds begonnen met een speciale cursus te geven van AOPA PINCH HITTER met een licht vliegtuig,simulator en enkele uren voorlichting en dit leverde zeer goede resultaten op. Nu wordt dat nog gedaan door een VZW in NEDERLAND!
Een die ik ken is aanwezig op ROTTERDAM AIRPORT WWW.VALK.ORG.
mogelijk zijn er nog andere organisaties en dan stel ik belang in hierover informatie te bekomen
Ik ben jonge man geboren in 1935 te ANTWERPEN/STAD
Tijdens de 2e WERELDOORLOG onderwijs in FRANKRIJK genoten
LOPEN bij OLSE MERKSEM
ZWEMMEN bij OLYMPIC ZWEMCLUB in het zwemdok van de GASTHUISSTRAAT te ANTWERPEN
ROEIEN bij RARC op het ALBERTKANAAL MERKSEM
In 1950 verlaat ik na de 4e grraad of 8ste studiejaar en een kort verblijf in de TECHNISCHE school in de MEISTRAAT het onderwijs en ga voor een leercontract RIJWIELMAKER. en begin actief als WIELRENNER via L'EXPRESS( BEGINNELINGEN,LIEFHEBBERS en ONAFHANKELIJKE op BAAN en PISTE)
1952 intreseerde de LUCHTVAART me als HOBBY en deed ik mijn aanvraag als kandidaat piloot voor de BELGISCHE LUCHTMACHT zonder positief succes wegens gebrek aan studievoorwaarden.
Gehuwd met ANNITTA( nick = annabel) in 1955 en hebben een ZOON en SCHOONDOCHTER zonder kleinkinderen
Aktief in de LUCHTVAART sedert 1954 toen ik de BELGISCHE LUCHTMACHT vervoegde als dienstplichtige of milicien!!! met als roepnaam SDW
Tijdens mijn verblijf in FRANKRIJK voor de NATO kan ik mijn droom waar maken en mijn eerste stappen zetten in het vliegen en breng het verder tot PILOOT & INSTRUCTEUR op ZWEEFVLIEGERS, en daarna MOTORVLIEGERS( SEL) HELICOPTERS ,SIMULATORS en GROUNDSCHOOL voor PPL,CPL,IR en FI. in MILITAIRE en BURGER LUCHTVAARTMIDDEN. en gebruik de CALLSIGN "SDW" ( met Franse,Belgische,Nederlandse en USA-FAA vergunningen en ongeveer 10.000 uur vlucht) en op 240 verschillende type van toestellen gevlogen) MILITAIR vloog ik bij de BELGISCHE,FRANSE,DUITSE,NEDERLANDSE en USA ARMY AVIATION (lt/avn)
Wegens een ONGEVAL in 1971 vergt dit een aanpassing van mijn loopbaan en help mijn echtgenote bij het oprichten van een GROUNDSCHOOL voor CPL,IFR en FI. onder de titel : SDW GENERAL AVIATION SCHOOL te ANTWERPEN
1978 aktief in planning van CAT-AIRTAXI operations via OO-TCA
Aktief in de LUCHTVAART POLITIEK sedert 1980 tot 2004 voor IAOPA ten behoeve van de 61 NATIONALE AOPA's met 470.000 leden PILOTEN OF LUCHTVAARTEIGENAARS actief in GENERAL AVIATION & AERIAL WORK bij de EUROPEESE INSTELLINGEN en EUROCONTROL te BRUSSEL.
Mijn opdracht die ik mij als taak heb opgelecht ALL de mogelijke LUCHTVAART AKTIVITEITEN naar voor te brengen bij de ADMINISTRATIEVE,POLITIEKE ,ECONOMISCHE en TECHNISCHE betrokken inrichtingen.
Contact met de 125 organisatie's betrokken bij LUCHTVAART in BRUSSEL
Ben nu voor mijn derde maal op rust gesteld maar ben nog dagelijks betrokken bij de LUCHTVAART zoals kan blijken uit deze BLOG.
Steeds beschikbaar om vragen ,toelichting of bijstand te verlenen en advies te bezorgen
Enkele chatters stelden belang in de FOUGA een toestel waar ik in het verleden enkele malen heb mee gevlogen met instructeurs zoals MALPAS en POL VAN ES van de "RODE DUIVELS" te BRUSTEM.
Heden morgend om 0330 utc heb ik mijn laatste onbeantwoorde E-mailtje behandelt!!!!
moest u geen reactie bekomen hebben op uw vraag of voorstel naar mijn BLOG gelieve me deze dan terug in te zenden want dan ging deze verloren tussen de vele honderde reacties die ik mocht bekomen op mijn BLOG REGARDS SDW/SYLVAIN70/
De op 15 november vermelde NEDERLANDSTALIGE voorstelling van " COCKPITS en PILOTEN" in het LUCHTVAARTMUSEEUM te BRUSSEL heeft plaats van 1300 tot 1400 uur en niet zoals vermeld vanaf 1400 uur.
Op de chat en via E-mail bekom ik vragen over COMPUTER PROBLEMEN. Ik ken daar geheel niets van dan het elementair gebruik en bij problemen krijg ik de hulp van ZOON !!
Blijkbaar is dit voor vele SENIOREN een probleem en nu zijn er studenten welk voor een kleine vergoeding aan DEPANAGE doen.
Vele E-mails hebben betrekking op de UITRUSTING van VLIEGTUIGEN op gebied van AVIONICS voor COMMUNICATIE en NAVIGATIE hiervoor enkele intresante website's: 2005-11-22
Ik zal deze informatie bijwerken in functie van bekomen vragen en ben steeds beschikbaar voor individuele toelichtingen op elk vlak der LUCHTVAART !!! Als ik het zelf niet weet kan ik meestal de hulp bekomen via de vele contacten opgebouwd sedert 1954
Voor degene die kijken naar de toekomstige uitrustingen voor de GENERAL AVIATION & AERIAL WORK luchtruimgebruikers is er weer een stap gezet in de richting van de toekomstige mogelijkheden van VDL-4 door de EUROCAE MOPS VDL-4 document ED108A. Beschikbaar op aanvraag bij ERNST HAUFF van IAOPA(EUR)
Dit is natuurlijk voor vele LATIJN maar zeer intresante ontwikkeling voor de TOEKOMSTIGE LUCHTVAART UITRUSTING !!!!!!!!
In functie van een bepaalde reactie van een der lezers van mijn BLOG ( Mr N) over de sluiting der VLIEGVELDEN kan ik 100% akkoord gaan met zijn zienswijze. Als IAOPA liaison officer heb ik in het verleden (vermoedelijk 1982) een 100 tal exemplaren verspreidt bij de exploitanten van LUCHTHAVENS en VLIEGVELDEN van een studie gids om de omwonende bij de LUCHTVAARTAKTIVITEITEN te betrekken AOPA'S AIRPORT PACKET HOW TO ORGANIZE COMMUNITY SUPPORT FOR YOUR AIRPORT
Tevens adviseerde ik op de VLIEGVELDEN de VLIEGCLUBS en UITBATERS tijdens mijn wekelijkse bezoeken om de SPOTTERS en de OMWONENDE de mogelijkheid te bieden om kennis te maken met de luchtvarende om hen er op te wijzen dat wij ook maar gewone stervelingen zijn welk hun jeugddroom hebben kunnen verwezelijken en dat men geen SUPERMAN moet zijn om de LUCHTVAART als BEROEP,HOBBY of SPORT te beoefenen. Tevens is dat een van mijn doelstellingen van deze BLOG en daarom mijn ONDERSCHRIFT en SLOGAN < <er zijn geen stomme vragen hoor>>