In de toekomst ontstaat er een nieuwe groep vliegtuigen welk onze franse vrienden AERONEFS ORPHELINS noemen omdat zij niet meer gebouwt worden en de bouwer verdwenen is. Men is dus op zoek naar de juiste gegevens van deze vliegtuigen. Schinbaar heeft het MUSEUM VAN ANGERS een aantal dossiers beschikbaar. daarom contact te nemen in het frans naar WWW.musee-aviation-angers.com. een op te volgen onderwerp in functie van de EASA WWW.EASA.EU.INT.
Via " UIT-MAGAZINE" van December vernemen wij dat op 9DECEMBER om 20u er in het FOTOMUSEUM op de waalse kaai 47 2000 ANTWERPEN een special in de filmzaal uit het SABENA -ARCHIEF. is na een deskundige inleiding De tentoonstelling blijft tot 9 januarie 2006 WWW.FOTOMUSEUM.BE
Onder de titel " ALLES OVER VLIEGTUIGEN" krijgen wij een SPAMS bij nader toezicht zijn er welke intressante TITELS van deze ENGELSTALIGE DVD. over enkele intresante vliegtuigen Voor degene die iets zoeken vermeld ik WWW.ALLESOVERVLIEGTUIGEN.BE of neem contact met info@milestonesoflight.be en gevestigd in houten schoen Nr 24 9100 SINT-NIKLAAS
Gaarne reactie van de geintreseerde of dit intresante DVDs zijn????
Ik verneem het overlijden vanMr BILL OTTLEY in the USA from the F.A.I . Een groot verlies want dit was een zeer aktieve man voor het PARACHUTISME en ook als PILOOT; Heb in het verleden zeer belangrijke aspecten ten behoeve van de LUCHTSPORTEN met hem kunnen naar voor brengen.
Ik moet reeds mijn dank vermelden voor de bekomen reacties van enkele INSTRUCTEURS-PILOTEN welk me zeer waardevolle informatie bezorgen waarmede ik verder dit intresant onderwerp kan begeleiden.
WAAR BLIJFT UWE OPMERKINGEN of ERVARINGEN welk ik NAAMLOOS zal gebruiken gezien bepaalde gevoeligheden dit mag te weeg brengen in de LUCHTVAART middens !!!!!!!
Men vraagt mij herhaalde malen welke MAGAZINES ik aanraad om intresante zaken over de LUCHTVAART te kunnen lezen; Ik ga geen voorkeur kunnen geven maar zal deze lijst telkens bijwerken in functie van de magazines die ik elke dag bekom en doorkijk met spijtig genoeg niet voldoende tijd beschikbaar om ze grondig te lezen.. Hieruit zal ook blijken welk een invloedsfeer de LUCHTVAART heeft deze met een * hebben ook informatie via een website - AOPA PILOT (usa) * (E) -PILOT (uk) *(E) -AOPA BULLETIN (nederland) *(N) -DE VLAAMSE ONDERNEMER(N) -OITEL *(N) -POSITION REPORT ( zwitserland) *(F+D) -NASA CALLBACK(E) -AIN(E) -AIR contact -AVIATION & PILOTE(F) -RAAC NEWS *(N) -AERONEWS *(N) -GROUND HANDELING(E) -AIRCRAFT INTERIORS INTERNATIONAL(E) -KLASSE(N) -FUTURE AIRPORT(E) -ANTWERP AIRPORT5N+E) -VOLEZ !(F) -KMO(N) -INFO-PILOTE(F) -REGIONAL INTERNATIONAL(E) -IN GHENT IVE(N+E) -GENERAL AVIATION (AOPA-UK)(E) -SOCIAL AGENDA(E) -UIT-MAGAZINE(N) -BART*(E) -SSAP STAKEHOLDERS REPORT(E) -PROFESIONAL PILOT (E) -INSIGHT( E+F) -SKYWAY(E+F) -JANE'S AIRPORT REVIEUW(E) -ECAC NEWS (E+F) -INSTRUMENT PILOT (E) -AIRPORTS INTERNATIONAL (E) -AIRPORT INTERNATIONAL DIARY (E) -AOPA LETTER-GERMANY (G) -THE CONTROLLER (E) -SOLUTIONS @ SITA(E) -BRUSSELS AIR MUSEUM (F+N) -FASTEN SEATBELTS (N) -COPA FLIGHT-AOPA-CANADA (E+F) -AIRPORT (E) -EUROPA BERICHT (N) -THE MAGAZINE (E+F+G) -FLIGHTSTORE (E) -EUROPA EEN-FEDERAAL(N) -CODE ONE (E) -AIR TRAFFIC TECHNOLOGY (E) -CNN TRAVELLER (E) -ENTERPRISE EUROPE ( E+F+G) -LIMONLUX (N) -NEWSLETTER-EU BOOKSHOPS ( E+F+G) -MILIEU DIRECT (N) -CAT -JOURNAL (E) -ANNUAL TRAINING SOURCEBOOK (E) -ACG SAFETY LETTER (E) -FLIGHT TRAINING (E) - UK-FEEDBACK (E) -AOPA-FRANCE(F) -AEROSIM_MECHTRONIX(E) -INTERACTION) STASYS(E) -NOTA BENE (N) -ON AIR HELIOS(E) -INFOBRIEF (HANS SEIDEL STIFTUNG) (G) -EURABSRTACTS(E) -AOPA-AUSTRALIA(E) -GASIL(E) -GA BUYER EUROPE(E) -COMUNIQUE (E) -CHIRP FEEDBACK (E) -FOCUS (E) -REGIONAL VAIRLINE WORLD (E) -ORIENT AVIATION (E) -LEONARDO TIMES ( N+E) -BELGOCONTROL HUBNEWS(N+F) -BRUSSELS BUBBLES(E) -BOLLETTINI AOPA ( IT) -ACTIVE & ATRRACTIVE ANTWERPEN(N) -ALFABETA(N) -SCIENCE-CONNECTION(E) -PARADISO(N) -COMMUNICATIONS(N) -EESC-INFO(E) -COCKPIT NEWS(E) -CARAVAN NEWS(E) -via INMARSAT(E) -PROSPACE-news(E) -NT TRANSPORT Nieuwsblad(N)
All deze tijdschriften zijn nadien ter inzage op het bureel van FLAG nabij de ANTWERPSE LUCHTHAVEN vooraf afspraak maken zie informatie WWW.FLAG.BE. met ROGER.DEWULF@FLAG.BE
Sedert 1995 was ik geaboneert op EUROPEAN VOICE an independent weekly vieuw of the E.U (E) om up to date te blijven van wat er in BRUSSEL gebeurde ik ga nu deze E.V opzeggen en zien wat ik via de electronische kanalen mogelijk is.
Ik stel DRINGEND belang in opmerkingen en ervaringen van VFR PILOTEN en/of INSTRUCTEURS aangaande het uitvoeren van OVERLAND VFR NACHTVLUCHTEN van op de BELGISCHE LUCHTHAVENS.
De huidige grote transportvliegtuigen zijn uitgerust met TURBOJET ( B747,A340,B737)of de kleindere met TURBOPROP ( FOKKER50,ATR70)motoren.welk KEROZINE gebruiken. De meeste LICHTE VLIEGTUIGEN hebben een ZUIGERMOTOR( CESSNA,PIPERCUB,DORNIER,MORANE) welk 100LL benzine gebruiken, er zijn er enkele met een TURBOPROP.(PILATUS,CESSNA,TB700) Recent zien we nu een nieuwe zuigermoter op de lichte vliegtuigen verschijnen en men spreekt van DIEZEL MOTOREN welk DIEZEL of KEROZINE kunnen gebruiken(DIAMONT,CESSNA) Er zijn ook lichte vliegtuigen en ULM welk gewone AUTOBENZINE gebruiken. Dit is een korte samenvatting maar daarover kan men een ganse boek schrijven. ZIE: WWW.,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Bepaalde personen vragen wat is een " NOTAM" dit is NOTICE TO AIRMEN een bericht dat via verschillende manieren dringend worden doorgegeven aan de personen betrokken bij de operationele LUCHTVAART. Vroeger per AFTN,RADIO,BRIEF en nu ook via E-MAIL of op een WEBSITE beschikbaar
Deze zijn voor houders van een vergunning van PILOOT gratis te raadplegen via WWW.EUROCONTROL.INT. inschrijven bij de EAD waar tevens de AIP der verschillende staten gratis beschikbaar zijn nu. Het initieel registreren via JAVA geeft nog steeds wat moeilijkheden maar een oplossing is bij de CFMU in voorbereiding maar dat vraagt tijd hoor voor de 34 EUROCONTROL lidstaten.
Enkele E-mails van PRIVAAT PILOTEN aangaande NACHTVLUCHT VFR wijzen mij op de moeilijkheid om de VFR REPORTING points bij nacht te kunnen bepalen op zicht te EBAW,EBCI en EBLG. De oplossing kan hier zijn: a) plaats de VFR reporting points in uw GPS indien deze aanwezig en in gebruik. b) gebruik van VOR/DME om de VFR REPORTING POINTS te kunnen bepalen( voorbereiding) c) Wijs de ATCO op dit probleem en vraag een aangepaste VERKEERSKLARING.
NOTA: er wel rekening mede te houden dat de ATCO de SEPARATIE tussen IFR en VFR NACHTVLUCHT moet kunnen verzekeren.
Ik zal dit probleem als VOORZITTER ABI( ned) nogmaals aankaarten bij BELGOCONTROL. na advies van enkele operationele FI. en ATCO
Individuele contact en informatie zijn nuttig zijn via mijn E-mail: want via de BLOG ken ik uw E-mail niet. SYLVAIN_D_W@YAHOO.FR.
Via een der chatters bekwam in via HERMANO een zeer intresante verwijzing naar een website met een mooie SV4 OO-SVB eigendom van een mijner goede vrienden ANDRE MAES van OPTIEK MAES te MERKSEM en een zeer aktief LUCHTVAARTFAN sedert jaren via ZWEVEN,BALLON,HELICOPTER en VLIEGTUIG PILOOT in het ANTWERPSE tevens geeft deze website toegang tot een zeer mooie panoramische foto van de "REDE VAN ANTWERPEN " gezien van op de SCHELDE.
Enkele studenten aangaande AVIONICS stellen belang in de vorderingen van ADS-B voor ASAS gebruik via: -MODE S extendet squiter. -VDL-4 -UAT
Ik ben geen expert AVIONICS maar verwijs hen naar: WWW.ISAWARE.ORG. WWW.EUROCONTROL.INT. ===> SEARCH=> AVIONICS WWW.FAA.GOV. ====== =====> SEARCH=> ADS-B verwijzen naar " CAPSTONE" in ALASKA
Tijdens de rondleiding van enkele geintriseerde jongeren op de ANTWERPSE LUCHTHAVEN zagen zij in een der FTO ( WWW.BAFA.BE.) een FRASCA simulator in werking en werdt hen uitzonderlijk even de kans gegeven er even in te vliegen, daaruit stelde zich de vraag of het in BELGIE mogelijk was om zulke ervaring op te doen met een AIRBUS 340. Ik heb de vraag gesteld aan enkele collega's instructeurs en verwacht kortelings een antwoord. Een eerste reactie bekwam ik via : www.classicwings.be. welk vermelden op FS-2004 en ga dan naar REAL SIMULATOR van AIRBUS-320 of BOEING-737/300/400/500
Enkele CHATTERS en E-mailers vragen mij welk het gevoel is op te VLIEGEN als PILOOT.
In mijn ervaringen als PILOOT van ZWEEFVLIEGTUIGEN, MOTORVLIEGTUIGEN ( SEL) en HELICOPTERS moet ik onmidelijk zeggen dat het VLIEGEN in ZWEEFVLIEGTUIGEN het meest voldoening geeft en het een geweldig gevoel is om uren in de lucht te blijven mits gebruik van de natuur fenomenen zij het THERMIEK in onze streken, of HELLINGSWIND in de bergen of ONDE( ken de nederlandse naam niet) in het hooggebergte te ISSOIR of FAYANCE in FRANKRIJK. Ook het overbruggen van een afstand van 300 km ( 1959) is een onvergetelijke ervaring.
EEN ERVARING DIE IK KAN AANRADEN, DOE EENS EEN LUCHTDOOP MET EEN ZWEEFVLIGTUIG . ZIE: www.zweefvliegen.be.
Een vraag die zich steld bij bepaalde chatters betreft of er in de lucht ook snelheidsbeperkingen bestaan en dat er geen FLITSPALEN staan.
Een vliegtuig in functie van zijn bouw heeft een MINIMALE en MAXIMALE toegelaten snelheid ( ten opzichte van de lucht) dewelk de piloot moet respecteren
DE snelheid ten opzichte van de grond is afhankelijk van de vlieghoogte en van de windrichting en sterkte ten opzichte van de vliegrichting van het vliegtuig.
Vroeger gaven wij per radio onze luchtsnelheid ,vlieghoogte en vliegrichting door aan de verkeersleiding op de grond.
Nu in de moderne vliegtuigen hebben wij een aparaat aan boord( SSR) dat we transponder noemen en dat automatisch aan de verkeersleider op de gond een aantal elementen van de vlucht doorgeven waaronder onze identificatie,( 00-SDW)vlieghoogte(FL150) richting (180°) luchtsnelheid ( 300 KT)
Note : kenletters op het vliegtuig OO-SDW Vlieghoogte 15000 ft of 5000 meter Richting van de neus v/h vliegtuig 180° ten opzichte van het magnetisch noorden. Snelheid ten opzichte van de lucht 300 knopen = 555 km/uur
Wat betreft de snelheid in de vlucht geven wij voor de vlucht een vliegplan (ICAO) in het ATM systeem waarop dat wij de gebruikte hoogtes,routes en snelheid opgeven die we wensen te gebruiken voor een vlucht van de plaats van vertrek naar de bestemming, en welk wij normaal moeten gebruiken of veranderingen zullen wij opgeven aan de verkeersleiding per radio als we daar wensen van af te wijken, en de verkeersleiding ziet die tevens op zijn radarscherm.
dit geeft u een beknopte uitleg over de SNELHEIDSCONTROLE in vlucht zonder FLITSPALEN, tevens zijn die gegevens allemaal opgenomen in de zwarte doos.
Ik tracht me heden een beeld te vormen van de VZW die aktief zijn op de ANTWERPSE LUCHTHAVEN alsook de KMO's, INFORMATIE is welkom SYLVAIN_D_W@YAHOO.FR.