Een vraag die zich steld bij bepaalde chatters betreft of er in de lucht ook snelheidsbeperkingen bestaan en dat er geen FLITSPALEN staan.
Een vliegtuig in functie van zijn bouw heeft een MINIMALE en MAXIMALE toegelaten snelheid ( ten opzichte van de lucht) dewelk de piloot moet respecteren
DE snelheid ten opzichte van de grond is afhankelijk van de vlieghoogte en van de windrichting en sterkte ten opzichte van de vliegrichting van het vliegtuig.
Vroeger gaven wij per radio onze luchtsnelheid ,vlieghoogte en vliegrichting door aan de verkeersleiding op de grond.
Nu in de moderne vliegtuigen hebben wij een aparaat aan boord( SSR) dat we transponder noemen en dat automatisch aan de verkeersleider op de gond een aantal elementen van de vlucht doorgeven waaronder onze identificatie,( 00-SDW)vlieghoogte(FL150) richting (180°) luchtsnelheid ( 300 KT)
Note : kenletters op het vliegtuig OO-SDW Vlieghoogte 15000 ft of 5000 meter Richting van de neus v/h vliegtuig 180° ten opzichte van het magnetisch noorden. Snelheid ten opzichte van de lucht 300 knopen = 555 km/uur
Wat betreft de snelheid in de vlucht geven wij voor de vlucht een vliegplan (ICAO) in het ATM systeem waarop dat wij de gebruikte hoogtes,routes en snelheid opgeven die we wensen te gebruiken voor een vlucht van de plaats van vertrek naar de bestemming, en welk wij normaal moeten gebruiken of veranderingen zullen wij opgeven aan de verkeersleiding per radio als we daar wensen van af te wijken, en de verkeersleiding ziet die tevens op zijn radarscherm.
dit geeft u een beknopte uitleg over de SNELHEIDSCONTROLE in vlucht zonder FLITSPALEN, tevens zijn die gegevens allemaal opgenomen in de zwarte doos.
Ik tracht me heden een beeld te vormen van de VZW die aktief zijn op de ANTWERPSE LUCHTHAVEN alsook de KMO's, INFORMATIE is welkom SYLVAIN_D_W@YAHOO.FR.
Er is op de WWW.EUROCONTROL.INT nog een AIRSPACE WORKSHOP vermeld op 18 janarie deze is vooral gericht op de ATSP,organisaties,eigenaars en piloten welk boven FL195 aktief zijn en in IFR .meer gegevens zal ik op specifieke individuele vragen hierover geven.
Vernam heden dat de ASM WORKSHOP on the future simplification of airspace classification in ECAC AIRSPACE for GENERAL AVIATION,SPORTIG and AERIAL WORK Organistions en PILOTS; plaats zal vinden in EUROCONTROL HQ op 01-FEB 2006. Informatie en registratie ASAP: WWW.EUROCONTROL.INT/EATM/PUBLIC/EVENT/ECACAIR2.
Deze workshop richt zich naar de ongeveer 700.000 luchtruimgebruikers aktief in EUROPA.
Wees aanwezig om uw zeg te hebben over de toekomst voor uw vliegaktiviteiten.
Inschrijven FIRST CALL FIRST SERVED
Deze informatie zal ook via andere wegen worden medegedeelt
Deelname is gratis verplaatsing en overnachting ten laste van de deelnemer
Heden begaf ik mij deze morgend om 0600 uur op de baan naar BRUSSEL in het vooruitzicht van een speech bij te woonen van de PM TONY BLAIR aangaande de vorderingen van de EU op gebied van LUCHTVAART tijdens het Engelse voorzitterschap !!!
En wegens het dodelijk ongeval ter hoogte van de NATO deze morgend bracht ik 3 uur door in de file en miste het voorziene ontbijt en de PM speech in de COUNCIL over AIRTRANSPORT in the EU !!
Dit zijn de werkelijke gebeurtenissen welk een EU-LOBYIST ondergaat en geheel zijn geplande tussenkomst over het onderwerp LUCHTVAART ( GENERAL AVIATION & AERIAL WORK) in het luchtledige doet verdwijnen
Tijdens vroegere informatie verwees ik u naar de website van ABACI op de ANTWERPSE LUCHTHAVEN WWW.ABACI.BE. Het daarop vermelde E-mail is nu buiten werking en moet aangepast worden om de AFGEVAARDIGD BEHEERDER Mevr PAULA MARCKX te bereiken via:
Heden morgend had ik een intresant gesprek met de tachtigjarige PAULA MARCKX van ABACI over de toekomst van de ANTWERPSE LUCHTHAVEN.
Een deel van ons gesprek was over de LUCHTVAART maar ook over een eental ander onderwerpen welk aan het bod kwamen tijdens haar radiointervieuw welk men kan beluisteren op WWW.RVI.BE. onder het blokje IN GESPREK MET ................... en dan op de bijgaande lijst gaan naar PAULA MARCKX.
Tevens intresant is haar project om in 2006 op 3 en 4 JUNI het organiseren van "" WOOFSTOCK"" HONDENHOOFDSTAD VAN DE WERELD hierover verneemt u de informatie in een 23 minuten lang gesprek op de bovenvermelde WWW.RVI.BE.
Een zeer merkwaardige dame die ik in de jaren 60 leerde kenen toen zij leerde vliegen bij de firma SOTRAMAT op CESSNA 150 en waar ik toen mijn eerste stappen zette als burgerlijk instructeur piloot.
Deze VZW werdt opgericht door een aantal (6) personen welk de noodzaak inzagen om de VLAAMSE jeugd de weg te doen vinden naar de LUCHTVAART en benaderde de ANTWERPSE SCHOLEN via rondvluchten met CESSNA's en steun van FORD en ook vliegkampen voor de schoolgaande jeugd inrichte te ANTWERPEN,WEVELGEM,WEELDE,OOSTENDE( mogelijk vergeet ik er nog). Hiet uit groeide ook DE DAG DER GEHANDICAPTEN waarin een 50 tal VRIJWILLIGERS,PILOTEN en SPONSERS de mogelijkheid boden aan een duizenttal gehandicapten in tehuizen de kans gaven een dag op de LUCHTHAVEN ANTWERPEN door te brengen met een LUCHTDOOP,SNOEPJES,CLOWNS,VIDEO,en een STADSTREINTJE voor rondritten op de LUCHTHAVEN. Ikzelf en mijn echtgenote werden hier via JEUGD en LUCHTVAART en AOPA-BELGIE hier bij betrokken. Het is onvoorstelbaar welk een voldoening we bekwamen via de blijde gezichten van deze minderbedeelden voor welk dit een TOPDAG betekende waar ze jaren later nog over praten. Ik geloof dat nu na de 25e uitgave en bezoek van het PRINSENPAAR dit onze laatste maal zal geweest zijn dat de FAMILIE SANDERS de nodige vrijwilligers en vooral de SPONSERS hebben bijeen gekregen !!!!!!!!!!! Wij zullen die dag in onze agenda sterk missen ANITA & SYLVAIN
Een der opdrachten waaraan ik zeer veel voldoening bekam waren de vluchten met ALOUETTE2 met de BEVELHEBBER van de GENIESCHOOL te AMAY. Tijdens een oefening in de ardenen waren wij in contact gekomen met de uitbaters van een vzw voor gehandicapten kindenderen welk in een rolstoel zaten en stelde vast dat hun speelplaats met losse grond en vol putten was. Tijdens deze oefening moest een afdeling der genieschool met leerlingen als oefening een vak beton aanleggen op onvoorbereid terrein en werdt dit nadien terug verwijdert met explosieven. Ik stelde voor aan de bevelhebber om deze oefening te houden op de speelplaats van het tehuis en die dan te laten liggen zo gezegt gedaan en dit verschafte ons zeer veel blije gezichten van de gehandicapten bewoners van het tehuis. zodoende hebben wij om de 3 maand dat eindwerk van de genieschool toen gebruikt om een aantal tehuizen voor wezen en gehandicapte kinderen een verhaarde speelplaats te bezorgen . Dit verschafte ons zeer dankbare gezichten die ik me nog steeds kan voor de geest halen en vreugde verschafte aan een aantal minder bedeelden kinderen!!!!
Men spreekt regelmatig over ZWARTE LIJSTEN,ZWART GELD en ZWARTE DOOS in het VLIEGTUIG.
Van de twee eerste ZWARTE onderwerpen ken ik niets maar wel over DE ZWARTE DOOS IN HET VLIEGTUIG
OP VLIEGTUIGEN gebruikt in het vervoer van passagiers of cargo zijn er meestal twee ZWARTE DOZEN aanwezig welk normaal ORANJE van kleur zijn!!
Een doos registreerd al de gegevens over de motoren en de besturing van het vliegtuig en neemt wel hondert verschillende gegevens op van de vlucht. De tweede doos neemt alle gespreken die per radio of tussen de piloten in de cockpit gevoerd word
Zie: WWW.l-3COM.COM. onder PRODUCTS naar MARITIME & AVIATION RECORDERS voor een beschrijving in het engels
Voor meer nederlandstalige informatie hierover zie: WWW.EO.NL. by A-Z naar de "D" gaan en dan onder DIGIBIEB naar Q&A TECHNIEK en daar vindt u een goede uitleg.
Ik zelf heb geen praktisce ervaring met de BLACK BOX ( genoemd naar de uitvinder SIR BLACK van UK) omdat deze uitrusting niet aanwezig is op lichte vliegtuigen en bij vluchten op grotere vliegtuigen als waarnemer heb ik nooit aandacht besteed aan de werking omdat dat heden geheel onafhankelijk van de piloot in werking treed
Tijdens mijn loopbaan als MILITAIRE HELICOPTER PILOOT bij het LICHTE VLIEGWEZEN ( LT/AVN) van de LANDMACHT te BRASCHAAT met ALOUETTE 2 heb ik en ook collegas een aantal HUMANITAIRE opdrachten uitgevoerd zoals: -TRANSPORTEN van NIEREN -TRANSPORTEN van BLOED -VERVOER van zwaar gewonden -Bijstand aan INGESNEEUWDE ARDEENSE DORPEN -AANLEG met GENIE van SPEELPLAATSEN voor tehuizen van gehandicapten en wezen. -SAR opdrachten -RIJKSWACHT opdrachten voor VERKEERSBEGELEIDING -OPZOEKING verloren kinderen in streek ELZENBORN -NATRUURBESCHERMINGS opdrachten
Herhaalde malen krijg ik vragen over HISTORISCHE gebeurtenissen in de BELGISCHE LUCHTVAART hiervvor kan ik u aanraden de onderstaande websites te bezoeken:
Ik hen zelf nooit op de ALPHA-JET gevlogen en kan daar dus niet over meespreken ik heb wel een website gevonden die hierover veel informatie weergeeft: WWW.FAS.ORG. ga naar SEARCH en type in ALPHA-JET ook vele andere MILITARY AIRCRAFT beshikbaar.
Vele vragen gaan heden over het weder en ik tracht met de beperkte elementen daarop een antwoord te geven. Men moet weten dat de WEERKUNDE of METEOROLOGIE gelijk wij dat in onze vaktaal noemen geen exacte wetenschap is !! We beschikken via de organisatie van de WMO over een aantal weerstations ter land,lucht en zee welk waarnemingen doen alsook tegenwoordig over weersatelieten. Uit deze bekomen waarnemingen tracht men te voorspellen wat het weder zal doen en dat is juist de moeilijkheid van weersvoorspelingen. Tevens zijn bepaalde weerkundige verschijnselen ook nog beinvloed door lokale omstandigheden. In mijn jaren ervaring als piloot en lesgever heb ik daar veel over geleerd en ervaring opgedaan en tracht met beperkte gegevens een gedacht te geven wat het weder zal doen !!! Men moge niet uit het oog verliezen dat we maar met een tiental(10) elementen werken waar er volgens een gekende franse meteoroloog waar ik vroeger met heb samengewerkt er een negentigtal (90)elementen zijn die het weder lokaal bepalen; Ik hoop dat dit een voldoende maar niet bevredigend antwoord is op de vele vragen wat het weder vandaag bij U zal doen!!!!!!