Het Vliegtuig dat gisteren om 1530(???) uit LEOPOLDSBURG opsteeg met twee personen aan boord is heden in een weide in de streek van HULST in Nederland terug gevonden met de 72 jarige PILOOT en zijn 60 jarige pasagier beiden overleden. Het is heden geheel uit den boze om te trachten wat er verkeerd is gegaan om dit tragisch ongeval te verklaren. Via deze weg wens ik mijn deelname in dit verlies betonen en betreur het verlies van een zeer enthousiaste vlieger uit onze LUCHTVAART FALILIE.
Via de BLOG van " SUSKE" over het BRANDGEVAAR tijdens de feestdagen is het een intresante BLOG om als checklist te gebruiken om uw eindjaarsfeesten zonder een verassende BRAND door te brengen, bekijk uw omgeving maar even aandachtig.
Deze twee woorden hebben steeds een belangrijke rol in mijn leven gespeeld seder ik op 1 October 1954 de BELGISCHE LUCHTMACHT vervoegde. Wat betreft het aspect SAFETY in AVIATION was ik reeds in 1973 betrokken met de ASI( THE AVIATION SAFETY INSTITUTE ) in de USA met de heer JOHN B? GALIPAULT in het ontwerpen van een manier om beter inzicht te krijgen in de VLIEGVEILIGHEID door het ontwerpen en verzamelen van ANONYMOUS REPORTING over veiligheidsgebreken in de luchtvaart. Later werdt in de USA dit iniatief overgenomen door de FAA en bestaat nu nog via NASA REPORTING. Ook in een aantal landen werdt deze manier van verzamelen van gegevens over de vliegveiligheid ingevoerd en met een zeer groot succes. Dit aspect "JUST CULTURE LEGISLATION" staat reeds jaren op de agenda van de EU via DG7 en het EP was ik in 1985 met de heer RON CAMPBELL van UK (overleden) betrokken bij een symposium waar verschillende experts onze werkwijze als zeer positief beoordeelden om de veiligheid in de luchtvaart te bevorderen en door onze manier van reporting ongevallen in de luchtvaart te voorkomen en zodoende mensenlevens te redden?
Waarom kom in daar nu in 2005 op terug, wel in het NEDERLANDSE PARLIAMENT was dit onderwerp deze week het onderwerp van een voorstel over JUST CULTURE REGULATION en werdt dit schijnbaar naar de prullenmand verwezen of in een sterk afgezwakte wetgeving aanvaard. !!!!! De juiste waarde van de bekomen wetgeving moeten we nog onderzoeken maar er is blijkbaar niet veel vooruitgang geboekt.
Een van mijn dromen " SAFETY DREAM " van 1973 leeft nog steeds voort na 33 jaar !!!!
Enkele personen stelde mij de vraag hoe zij kunnen lid worden van IAOPA, dit is echter niet mogelijk IAOPA bestaat als COUNCEL uit de NATIONALE AOPA's waarvan u als PILOOT of EIGENAAR lid kan worden. PILOOT is elk persoon welk alleen aan boord een LUCHTVAARTUIG heeft bestuurd of welk EIGENAAR of MEDEEIGENAAR van een LUCHTVAARTUIG is of was. Zie hiervoor de lijst der NATIONALE AOPA's op WWW.IAOPA.ORG.
Gisteren was het een druke dag te BRUSSEL met een aantal intresante ontmoetingen . Een bezoek aan DG-tren gaf me de mogelijkheid enkele punten naar voor te brengen in functie van de nieuwe ICAO aanpassing aan ANNEX 1 via amendement 164 en welk in voege gaat op 1 maart 2008 aangaande de verplichte taalkennis van het ENGELS voor PILOTEN aktief in INTERNATIONALE VLUCHTEN en VERKEERSLEIDERS(ATCO) door een af te leggen voorPROFICIENCY LEVEL 4 voor IFR & VFR operaties. IAOPA heeft een aantal aanpassingen voor de PPL naar voor gebracht zie WWW.IAOPA.ORG. Tevens een intresant overleg over de toekomst van GENERAL AVIATION met betrekking tot de GROTE LUCHTHAVENS, de invoering van de VLJ ,ULM en UAV in de toekomst. Via de HANS SEIDEL STIFTUNG en EUROPATAGE werdt ik in de mogelijkheid gesteld om het bijwonen van een discution panel met als onderwerp "THE PRIORITIES of the AUSTRIAN PRESIDENCY" van 1 jan 2006 tot 30 juni 2006 door DR HANS WINKLER staatsecretaris van buitenlandse zaken van de republiek van AUSTRIA. Tevens was het mogelijk enkele personen van de FINSE delegatie te ontmoeten die het voorzitterschap op 1julie 2006 over nemen. Nadien gevolgt met een kort werkbezoek bij de EUROCONTROL en de NATO. Dit geeft u een beetje een inzicht in het werk van een EU-LOBYIST als vrijwiliger bij de INSELLINGEN in BRUSSEL ten behoeve van GENERAL AVIATION & AERIAL WORK operations
Op woensdag 7 december om 20:25 heeft de RTBF twee intrsante reportages uitgezonden: 20:25 Questions a la une -EST CE DANGEREUX DE PRENDRE L'AVION??? -ACCIDENTS D'AVION A QUI LA FAUTE ??? Presentation Jean-Claude Defosse Zeer intresante uitzending over een zeer gevoelig onderwerp welk een der grote punten zal zijn in Montreal van 20-22 Maart bij ICAO tijdens de GLOBAL vergadering der "DIRECTORS GENERAL FOR CIVIL AVIATION" voor een "GLOBAL STRATEGY FOR AVIATION SAFETY"
Wij stellen vast dat AVIATION in de 25 EU lidstaten zeer goed is maar in functie van de voorspelde toename van het luchtverkeer in de toekomst met een verdubeling van het aantal vluchten voor 2025 moet men de nodige maatregen ontwikkelen om het zelfde niveau van veiligheid te bekomen
Als piloten zeggen wij dikwijls dat het gevaarlijkste deel van de vlucht is de weg met de wagen van en naar de luchthaven, en daar kan ik uit persoonlijke ervaring van mede spreken.
Veel vragen gaan over het weder en over de informatie op de chat die ik elke morgend over het weer voor deze dag geef. Men moet een duidelijk verschil maken tussen het bericht van de KMI dat men in de krant en op TV geeft dat zijn weersvoorspellingen opgemaakt voor een verder gelegen periode. Mijn bericht of gedacht dat ik voor de dag zelf geef is vande dag zelf na het bekijken van het heersende weder in mijn tuin en dan de WEERSATELIET via WWW.WEERSTATIONAALST.BE en het bekijken van TAF en METARS welk we gebruiken in de luchtvaart via WWW.BELGOCONTROL.BE. Ik maak geen VOORSPELLING maar bekijk practisch het HEERSENDE WEDER via deze middelen. Een aantal chatters stellen dat mijn informatie zeer juist is maar daar ben ik niet zo van overtuigd want het gebeurt dat ik buiten ga zonder regenjas en toch krijg ik regen, DUS geen 100% waarborg van wat ik vertel!!!!!!
In de toekomst ontstaat er een nieuwe groep vliegtuigen welk onze franse vrienden AERONEFS ORPHELINS noemen omdat zij niet meer gebouwt worden en de bouwer verdwenen is. Men is dus op zoek naar de juiste gegevens van deze vliegtuigen. Schinbaar heeft het MUSEUM VAN ANGERS een aantal dossiers beschikbaar. daarom contact te nemen in het frans naar WWW.musee-aviation-angers.com. een op te volgen onderwerp in functie van de EASA WWW.EASA.EU.INT.
Via " UIT-MAGAZINE" van December vernemen wij dat op 9DECEMBER om 20u er in het FOTOMUSEUM op de waalse kaai 47 2000 ANTWERPEN een special in de filmzaal uit het SABENA -ARCHIEF. is na een deskundige inleiding De tentoonstelling blijft tot 9 januarie 2006 WWW.FOTOMUSEUM.BE
Onder de titel " ALLES OVER VLIEGTUIGEN" krijgen wij een SPAMS bij nader toezicht zijn er welke intressante TITELS van deze ENGELSTALIGE DVD. over enkele intresante vliegtuigen Voor degene die iets zoeken vermeld ik WWW.ALLESOVERVLIEGTUIGEN.BE of neem contact met info@milestonesoflight.be en gevestigd in houten schoen Nr 24 9100 SINT-NIKLAAS
Gaarne reactie van de geintreseerde of dit intresante DVDs zijn????
Ik verneem het overlijden vanMr BILL OTTLEY in the USA from the F.A.I . Een groot verlies want dit was een zeer aktieve man voor het PARACHUTISME en ook als PILOOT; Heb in het verleden zeer belangrijke aspecten ten behoeve van de LUCHTSPORTEN met hem kunnen naar voor brengen.
Ik moet reeds mijn dank vermelden voor de bekomen reacties van enkele INSTRUCTEURS-PILOTEN welk me zeer waardevolle informatie bezorgen waarmede ik verder dit intresant onderwerp kan begeleiden.
WAAR BLIJFT UWE OPMERKINGEN of ERVARINGEN welk ik NAAMLOOS zal gebruiken gezien bepaalde gevoeligheden dit mag te weeg brengen in de LUCHTVAART middens !!!!!!!
Men vraagt mij herhaalde malen welke MAGAZINES ik aanraad om intresante zaken over de LUCHTVAART te kunnen lezen; Ik ga geen voorkeur kunnen geven maar zal deze lijst telkens bijwerken in functie van de magazines die ik elke dag bekom en doorkijk met spijtig genoeg niet voldoende tijd beschikbaar om ze grondig te lezen.. Hieruit zal ook blijken welk een invloedsfeer de LUCHTVAART heeft deze met een * hebben ook informatie via een website - AOPA PILOT (usa) * (E) -PILOT (uk) *(E) -AOPA BULLETIN (nederland) *(N) -DE VLAAMSE ONDERNEMER(N) -OITEL *(N) -POSITION REPORT ( zwitserland) *(F+D) -NASA CALLBACK(E) -AIN(E) -AIR contact -AVIATION & PILOTE(F) -RAAC NEWS *(N) -AERONEWS *(N) -GROUND HANDELING(E) -AIRCRAFT INTERIORS INTERNATIONAL(E) -KLASSE(N) -FUTURE AIRPORT(E) -ANTWERP AIRPORT5N+E) -VOLEZ !(F) -KMO(N) -INFO-PILOTE(F) -REGIONAL INTERNATIONAL(E) -IN GHENT IVE(N+E) -GENERAL AVIATION (AOPA-UK)(E) -SOCIAL AGENDA(E) -UIT-MAGAZINE(N) -BART*(E) -SSAP STAKEHOLDERS REPORT(E) -PROFESIONAL PILOT (E) -INSIGHT( E+F) -SKYWAY(E+F) -JANE'S AIRPORT REVIEUW(E) -ECAC NEWS (E+F) -INSTRUMENT PILOT (E) -AIRPORTS INTERNATIONAL (E) -AIRPORT INTERNATIONAL DIARY (E) -AOPA LETTER-GERMANY (G) -THE CONTROLLER (E) -SOLUTIONS @ SITA(E) -BRUSSELS AIR MUSEUM (F+N) -FASTEN SEATBELTS (N) -COPA FLIGHT-AOPA-CANADA (E+F) -AIRPORT (E) -EUROPA BERICHT (N) -THE MAGAZINE (E+F+G) -FLIGHTSTORE (E) -EUROPA EEN-FEDERAAL(N) -CODE ONE (E) -AIR TRAFFIC TECHNOLOGY (E) -CNN TRAVELLER (E) -ENTERPRISE EUROPE ( E+F+G) -LIMONLUX (N) -NEWSLETTER-EU BOOKSHOPS ( E+F+G) -MILIEU DIRECT (N) -CAT -JOURNAL (E) -ANNUAL TRAINING SOURCEBOOK (E) -ACG SAFETY LETTER (E) -FLIGHT TRAINING (E) - UK-FEEDBACK (E) -AOPA-FRANCE(F) -AEROSIM_MECHTRONIX(E) -INTERACTION) STASYS(E) -NOTA BENE (N) -ON AIR HELIOS(E) -INFOBRIEF (HANS SEIDEL STIFTUNG) (G) -EURABSRTACTS(E) -AOPA-AUSTRALIA(E) -GASIL(E) -GA BUYER EUROPE(E) -COMUNIQUE (E) -CHIRP FEEDBACK (E) -FOCUS (E) -REGIONAL VAIRLINE WORLD (E) -ORIENT AVIATION (E) -LEONARDO TIMES ( N+E) -BELGOCONTROL HUBNEWS(N+F) -BRUSSELS BUBBLES(E) -BOLLETTINI AOPA ( IT) -ACTIVE & ATRRACTIVE ANTWERPEN(N) -ALFABETA(N) -SCIENCE-CONNECTION(E) -PARADISO(N) -COMMUNICATIONS(N) -EESC-INFO(E) -COCKPIT NEWS(E) -CARAVAN NEWS(E) -via INMARSAT(E) -PROSPACE-news(E) -NT TRANSPORT Nieuwsblad(N)
All deze tijdschriften zijn nadien ter inzage op het bureel van FLAG nabij de ANTWERPSE LUCHTHAVEN vooraf afspraak maken zie informatie WWW.FLAG.BE. met ROGER.DEWULF@FLAG.BE
Sedert 1995 was ik geaboneert op EUROPEAN VOICE an independent weekly vieuw of the E.U (E) om up to date te blijven van wat er in BRUSSEL gebeurde ik ga nu deze E.V opzeggen en zien wat ik via de electronische kanalen mogelijk is.
Ik stel DRINGEND belang in opmerkingen en ervaringen van VFR PILOTEN en/of INSTRUCTEURS aangaande het uitvoeren van OVERLAND VFR NACHTVLUCHTEN van op de BELGISCHE LUCHTHAVENS.
De huidige grote transportvliegtuigen zijn uitgerust met TURBOJET ( B747,A340,B737)of de kleindere met TURBOPROP ( FOKKER50,ATR70)motoren.welk KEROZINE gebruiken. De meeste LICHTE VLIEGTUIGEN hebben een ZUIGERMOTOR( CESSNA,PIPERCUB,DORNIER,MORANE) welk 100LL benzine gebruiken, er zijn er enkele met een TURBOPROP.(PILATUS,CESSNA,TB700) Recent zien we nu een nieuwe zuigermoter op de lichte vliegtuigen verschijnen en men spreekt van DIEZEL MOTOREN welk DIEZEL of KEROZINE kunnen gebruiken(DIAMONT,CESSNA) Er zijn ook lichte vliegtuigen en ULM welk gewone AUTOBENZINE gebruiken. Dit is een korte samenvatting maar daarover kan men een ganse boek schrijven. ZIE: WWW.,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Bepaalde personen vragen wat is een " NOTAM" dit is NOTICE TO AIRMEN een bericht dat via verschillende manieren dringend worden doorgegeven aan de personen betrokken bij de operationele LUCHTVAART. Vroeger per AFTN,RADIO,BRIEF en nu ook via E-MAIL of op een WEBSITE beschikbaar
Deze zijn voor houders van een vergunning van PILOOT gratis te raadplegen via WWW.EUROCONTROL.INT. inschrijven bij de EAD waar tevens de AIP der verschillende staten gratis beschikbaar zijn nu. Het initieel registreren via JAVA geeft nog steeds wat moeilijkheden maar een oplossing is bij de CFMU in voorbereiding maar dat vraagt tijd hoor voor de 34 EUROCONTROL lidstaten.