Bernau - Zwarte Woud
6 september tot 17 september 2008
Zaterdag 6 september 2008 1ste dag
4.30 u: opstaan.
5.30 u: vertrek. Kilometerstand 39.652. We rijden via de R4, de E. Pegoudlaan, de E40 naar Brussel en verder via de snelweg naar Namen, Luxemburg, Groot Hertogdom Luxemburg, Frankrijk, Straatsburg en Freiburg. Onze GPS toont ons vanzelf de weg. Mijn dictafoon is tijdelijk defect zodat deze avond zal blijken dat al mijn gegevens van deze dag verloren zijn gegaan. Na Freiburg verloopt de route via gewone wegen. In het Groot Hertogdom Luxemburg, te Berchem, tanken we 17,64 liter diesel voor 22 ( 1.247/liter). In Freyming, in Frankrijk, betalen we 3,90 peage en wat verder, ook in Freyming, nemen we een ticket voor de peage naar Straatsburg. Op het einde van de tolweg betalen we 7,40 voor een afstand van 105 km. Dank zij de GPS vinden we gemakkelijke het hotel Bären in Bernau Oberlehen. Daar komen we aan om 14.15 u. Wanneer we het hotel binnengaan zien we een man in wit kokskostuum zitten aan een tafel die aan het praten is met andere personen. Aan de toog treffen we een ander persoon aan en wanneer we hem zeggen dat we gereserveerd hebben antwoord de man dat hij de postbode is die toevallig langskomt. Daarop staat de man in wit pak recht om ons helpen. Hij roept een kelner. Deze helpt ons verder. Blijkt dat de man in wit pak de uitbater is. De jonge kelner is duidelijk van het zuiderse type, een Italiaan of een Turk. Te zien aan zijn uitzicht en zijn naam (Baldisserri) is de uitbater van Italiaanse afkomst. Wat later worden we verder geholpen door een oudere kelner die naar we denken medeuitbater is. Hij wijst ons kamer 4 toe. Hij laat ons bovendien de keuze tussen kamer 4 en 5. De eerste kamer is ruimer dan de andere en heeft een groot terras. We kiezen dus voor kamer 4.
Eens de kamer toegewezen beginnen we met het uitladen van de bagage in de kasten. Wanneer dit gedaan is gaan we naar het restaurant om een koffie te drinken. Daarna rusten we nog wat uit op de kamer.
Het avondeten kan gebruikt worden tussen 18 u en 21 u. Indien er iets is dat we niet lusten zal er voor een ander gerecht gezorgd worden.
Via een sms-berichtje vernemen we het overlijden van Jean De Meyer, de stiefvader van Joke.
Vandaag hebben we 634 kilometer afgelegd. s Avonds begint het te regenen.
Avondmaal: -Elzasser Flammenkuchen
-Kippensoep met curry
-Gegrilde kalkoenborst
-IJs
Oorspronkelijk hadden we reeds maanden op voorhand gereserveerd bij het hotel Schwanen, eveneens in Bernau. Enkele weken voor onze afreis vernemen we via een e-mail dat er aan dit hotel een bijgebouw zal opgetrokken worden tijdens ons verblijf aldaar. De werken die zullen afgelopen zijn in 2009. Om niet 12 dagen geconfronteerd te worden met een bouwwerf annuleren we onze reservatie en kunnen we nog terecht in het hotel Bären. Eens we ter plaatse zijn in Bernauw blijkt er van een bouwwerf aan het hotel Schwanen geen sprake te zijn. Wel is men bezig aan een ander gasthof aan de overzijde van de straat tegenover ons hotel, een annexe te bouwen. Daar hebben we gelukkig geen last van omdat we overdag meestal weg zijn.
De verrassing komt echter op het einde van ons verblijf. Wanneer we na een wandeling aan het hotel aankomen, twee dagen voor het einde van ons verblijf, liggen er delen van een stelling op de grond klaar om opgetrokken te worden. Tegen de avond staat het hotel in de steigers en is men bezig kapotte schaliën te vervangen. Een dag later wordt zelfs een deel van de dag compleet ontdaan van de kunststofschaliën. Bij navraag blijkt dat de bedekking van het grootste deel van het dak moet vervangen worden door schade veroorzaakt door een zware hagelstorm op het einde van de maand mei. Toen vielen er hagelstenen zo groot als duiveneieren en lieten een pak ijs achter van ca 20 cm waardoor de sneeuwruimers in actie moesten komen.
Bernau
De gemeente Bernau im Schwarzwald is gelegen in een ruim dal en bestaat uit volgende wijken: Oberlehen, Unterlehen, Innerlehen, Hof, Dorf, Riggenbach, Altenrond, Kaiserhaus en Weierle. Ze is gelegen tussen St.-Blasien, Todtmoos, Todtnau en de Schluchsee op een hoogte tussen 900 meter en 1415 meter. Voor wandelaars zijn er 111 km wandelpaden. In tegenstelling met de Oostenrijkse Alpen zijn de bergen hier minder steil en zeer geschikt voor de iets minder geöefende wandelaars. De begroeiïng bestaat uit bomen van verschillende soorten. Deze beslaan nog een behoorlijk grote oppervlakte van het Zwarte Woud.
Zondag 7 september 2008 2de dag
7.00 u: opstaan. Het heeft de ganse nacht geregend en ook nu is het nog bezig met regenen.
8.30 u: we gaan ontbijten. Het ontbijt is in buffetvorm. Er is keuze te over uit verschillende soorten brood, koeken en cakes. Ook voor het beleg is er voldoende keuze. Wat mij het best bevalt is de kop met peperbolletjes. Ook de kleine (warme) worstjes en de sneetjes spek zijn zeer aantrekkelijk.
9.00 u: het gaat ophouden met regenen en stilaan kom zelfs in de loop van de dag de zon door de wolken priemen.
10.00 u: we vetrekken voor een rondrit. Kilometerstand: 40.286.
10.25 u 10 km: aankomst te St.-Blasien. Hier staat de kerk met de tweede grootste koepel van Europa. Daar er een eredienst bezig is zullen we de kerk op een ander moment moeten bezoeken maar we zien nu al dat het de moeite loont nog eens terug te keren. De zware pijlers die de koepel ondersteunen zijn vervaardigd uit massief witte marmer.
Vandaag is er in St-Blasien een soort kunstmarkt van houten beeldhouwwerken. We zijn al vlug uitgekeken. Ondertussen is men bezig de banken en tafels klaar te zetten voor het drink- en eetfestijn die met dergelijke festiviteiten gepaard gaat, hier in Duitsland nog meer dan elders.
Na het verlaten van het stadje, dat we later op de week nog enige keren zullen aandoen wegens de Lidlwinkel aldaar, tanken we 19,72 liter voor 27 ( 1,369/liter).
11.23 u 20 km: we bereiken de Schluchsee. Het is een kunstmatig meer dat ontstaan is door afdamming. Na eens rondgekeken te hebben in de omgeving van de stuwdam zetten we onze route verder. We rijden via Häusern, Seebrugg, Elnet, Steinasäge, Bonndorf, Gündelwangen, Holzschlag, Ruhbuhl naar Titisee. Ter hoogte van het station is er een ruime (betaalde) parking. Daar laten we onze wagen achter en maken een wandeling in het winkelcentrum van het stadje Titisee. Ondertussen is het tijd geworden om iets achter de kiezen te steken. We eten elk een knakworst met een broodje. In een van de winkels kopen we voor mij een bodywarmer en in een andere winkel wat fruit. Na het drinken van een koffie vervolgen we om 13.45 u onze weg. We rijden langs Löffingen, Döggingen, Huflingen naar Donaueschingen.
14.25 u 99 km: aankomst te Donaueschingen. Het is er relatief stil in de winkelstad omdat het zondag is en de winkels gesloten zijn. De stad is vooral bekend van de bron waar de Donau ontspringt. In de buurt van het kasteel vinden we het ronde bassin waar de stroom begint. Op de bodem van het bassin liggen heel wat geldstukken die toeristen hier hebben ingeworpen.
Na het bezoek aan de bron van de Donau keren we terug naar ons hotel via een andere weg en laten onze GPS zijn werk doen.
15.41u 146 km: we stoppen in Altglasshutten om iets te drinken. We zitten nog niet goed neer of de waard vraag al wat we wensen te verbruiken. We hadden nog niet de kans gehad de spijskaart de bekijken. Wanneer ik hem vraag om eens over een paar minuten terug te keren, nadat we onze keuze gemaakt hebben, heb ik het gevoel dat hij ontstemt is. Ostentatief laat hij ons daarna minuten lang wachten om onze bestelling op te nemen. Wanneer hij uiteindelijk toch de bestelling komt opnemen en we enkel een cola en een schweppes bestellen (en geen taart zoals de meeste Duitsers doen op dit uur) laat de man zijn ongenoegen duidelijk kennen en orakelt hij dat wanneer we daareven hadden besteld we al lang onze drankjes zouden gehad hebben en hij geen twee keer zijn terras zou moeten afgelopen hebben. Achteraf spijt het ons dat we de zaak niet onmiddellijk verlaten hebben wegens het onbeschoft gedrag van de uitbater.
16.45 u 168 km: aankomst aan het hotel.
Om 18.15 u gebruiken we het avondeten.
Avondmaal: -Tomatensoep
-Gemengde sla met ofwel yoghurt, ofwel olie en azijn
-Kip met curry met rijst maar we mogen ook kiezen voor aardappelen of
spätzele (wij kiezen voor dit laatste)
-Apfelstrudel met ijs en slagroom
Maandag 8 september 2008 3de dag
10.10 u kilometerstand 40.454 We vertrekken naar St.-Blasien om een bezoek te brengen aan de kathedraal met de tweede grootste koepel van Europa. We komen er aan na 19 km. Na het bezoek aan het prachtig gebouw kopen we enkele zaken in de Lidl. Daarna stellen we onze GPS in om naar Triberg te rijden.
12.30 u 90 km: aankomst te Triberg. We zullen hier een bezoek brengen aan de hoogste waterval van Duitsland (163 meter in 7 etages). De toegang kost 2,5/pp. Met onze gastenkaart, die we in het hotel kregen, krijgen we 0,30 vermindering. Met de gastenkaart kan men overal in het Zwarte Woud gratis rijden met het openbaar vervoer (bussen, trams en treinen).
Na het bezoek aan de waterval gaan we in een patisserie iets eten (Lea een belegde sandwich en een belegde bretzel en ik twee Berlijnse bollen.
14.55 u: we keren terug naar het hotel en laten de GPS het werk doen.
17.15 u 182 km: aankomst aan het hotel. Onderweg kopen we in een winkel wat kleine flesjes water voor op de kamer en in de auto. We zien dat we hier ook proviand kunnen kopen indien we zouden gaan wandelen.
Avondmaal: -Parmahesp op een snede brood
-Soep
-Gegrilde sweinenrucken met gebakken aardappelen
-IJstaart met chocoladesaus
Vanda ag was het in het hotel sluitingsdag. De uitbaters trekken er op uit, naar Freiburg, om te winkelen. Voor de hotelgasten is er geen probleem. Het ontbijt en het avondeten wordt zoals gebruikelijk opgediend. Aan de kamersleutel hangt een sleutel van de buitendeur om overdag binnen te kunnen.
Dinsdag 9 september 2008 4de dag
8.00 u: ontbijt
09.20 u kilometerstand 40.638: we gaan eerst in een bakkerijtje een viertal koeken kopen om mee te nemen op wandeling. Daarvoor moeten we wel in totaal 7 km rijden (heen en terug). In de buurt van de wijk Oberlehen zijn er geen winkels.
Wij beginnen de wandeling aan het hotel en pikken dus in op de wandeling waarvan het begin wat verderop gelegen is in de richting van Todtmoos op een wandelparkeerplaats. Aangezien de wandeling toch voorbij ons hotel komt laten we de auto op de parkeerplaats van het hotel staan. De wandeling is 5,5 km lang. Bijna op ieder kruispunt is de afstand naar een of ander doel duidelijk aangeduid met witte borden met daarop de afstanden vermeld tot op 100 meter juist. Tijdens de wandelingen wordt men geholpen met ruitvormige plaatsjes in gele, rode of blauwe kleur. Men kan op drie verschillende manieren te werk gaan. Men gebruikt de richting- en afstandsbordjes op de kruispunten. Voor het terugkeren moet men de afstand verdubbelen. Aan de hand van de wandelkaart, met bijgaand boekje waarin wandelingen beschreven staan en die verkrijgbaar is bij de toeristische dienst van Bernau, kan men zelf een wandeling uitstippelen. Maar hier heeft men geen juist zicht hoelang de wandeling zal zijn op het moment dat men start. Een derde manier is de wandelingen volgen die in het boekje met wandelkaart beschreven staan. Dit zijn in veel gevallen rondwandelingen, dus het begin- en het eindpunt liggen op dezelfde plaats. Tenslotte kan men ook een doelwandeling doen en terugkeren met het openbaar vervoer (gratis met de gastenkaart Zwarte Woud). In het wandelboekje staat eventueel vermeld met welke buslijn men kan terugkeren. Wel opletten want de bussen rijden hier niet zo frequent.
We steken de straat die naast het hotel loopt over en na enkele honderd meter zijn we aan de wandelparking Brunnenloch. Heel wat wandelingen beginnen aan een goed onderhouden ruime parkeerplaats. Een langzaam klimmend pad brengt ons tot aan de Stöckenwaldhutte. Dit is een goed uit de kluiten gewassen houten tramhok en dus geen uitbating. Deze hut bereiken we na 2,5 km. Vanaf de Stöckenwaldhutte dalen we af naar Vorderwaldemle. Eens terug beneden moeten we enkele honderden meters de rijbaan volgen van de L146. Ter hoogte van de Taubenmoosparkeerplaats (de normale startplaats van de wandeling) slaan we de Sägenweg in en volgen deze tot aan het hotel.
Om een andere wandeling te verkennen nemen we vervolgens de auto en rijden naar Mutterlehen in Todtmoos. De wandeling start ter hoogte van ons hotel en ook vanaf de parking Taubenmoos en eindigt na 5 km aan het kruispunt Mutterlehen. Om het eindpunt met de wagen te bereiken moet er wel een vrij grote omweg gemaakt worden via Todtmoos. Het nabijgelegen gasthuis aan het eindpunt is gesloten op dinsdag.
Bij het terugkeren rijden we via het centrum van Bernau en kopen er in de toeristische dienst de wandelkaart met bijbehorend boekje. We moeten wel 20 minuten wachten want het bureau gaat pas om 14 u open.
14.30 u 44 km: we zijn terug aan het hotel. De zon schijnt prachtig (23 graden) en op het terras van het hotel genieten van een koffie en een frisdrank. De rest van de namiddag brengen we door op het grote balkon van onze kamer.
Avondmaal: -Paddenstoel met gesmolten kaas
-Tomatensalade
-Gebakken varkensfilet met bearnaisesaus en kroketten
-crème brulé
Woensdag 10 september 2008 5de dag
9.08 u kilometerstand 40.682 15 graden. In Bernau wijk Weierle tanken we 20,63 liter diesel voor 29,27. We vertrekken met de auto op rondrit.
10.43 u 84 km 21 graden: aankomst de Villingen-Schwenningen. We bezoeken het stadje dat er vrij rustig bijligt. Veel historische gebouwen zijn er niet te zien.
12.04 u: einde van het bezoek aan Villingen-Schwenningen. We rijden nu via Mönchweiler, St.-Georgen im Schwarzwald, Tennebronn naar Schramberg. Daar bevindt zich een klokkenmuseum. Na lang zoeken en enkele keren de weg vragen vinden we het museum in de buurt van het politiebureau. Wegens de middagpauze is het museum gesloten. We besluiten niet te wachten en na onze bescheiden middagpicknick op een parkeerplaats met banken en tafels tussen Schramberg en Wolfach, (13.41 u 125 km) zetten we onze tocht verder.
We volgen nu een deel van de Schwarzwald Tälerstrasse naar Schiltach. Via het mooie dal gaat het naar Wolfacht. Ook daar is het even zoeken en navragen naar de glashutte (noemt eigenlijk Dorotheënhutte).
14.06 u 140 km: aankomst aan de Dorotheënhutte. De ruimte waar de glazen voorwerpen staan uitgestald mag vrij bezocht worden. Voor een bezoek aan de glasblazerij moet er betaald worden. Het atelier heeft echter een poort die maar tot borsthoogte gesloten is en men kan zonder betalen vanaf de parking bijna evenveel zien van het glasblazen.
15.00 u: we vertrekken naar Schonach.
15.29 u 165 km: aankomst te Schonach. We brengen een bezoek aan de grootste koekoeksklok ter wereld. Voor de toegang van het huisje, dat de vorm heeft van een koekoeksklok, moet men 1,20 betalen. Binnen kan men het raderwerk van de klok zien die 50 keer groter is dan een gewone klok. Het raderwerk is in hout gemaakt door de schoonvader van de dame die enige uitleg geeft.
15.43 u: vertrekken naar ons hotel. Stellen de GPS in.
17.18 u 239 km: aankomst aan het hotel. Het weer was de ganse dag mooi.
Avondmaal: -Schwarzachschincken
-Soep met fijne knödels
-Jägersnitsel met rösti (geraspte en gebakken aardappelen)
-IJs
Donderdag 11 september 2008 6de dag
09.06 u: vertrek naar Bad Säckingen kilometerstand 40.922.
09.37 u: we tanken 14,02 te Herrischried-Hogschu.
10.13 u 41 km: aankomst te Bad Säckingen. Het is 23 graden. We hadden onze GPS ingesteld op de Giessenstrasse. Deze is gelegen tegen de aanlegplaats van de boot die de Rein afvaart. We vinden zonder problemen de straat en ook de parkeerplaats. Maar we zijn niet zeker omdat we vanaf de parkeerplaats de Rein niet zien liggen. We keren even terug en vragen de weg aan de baas van een hotel. Die wijst ons precies de weg en de parking waar we reeds waren. Hij zegt erbij dat de parking gratis is voor personenwagens maar dat de kampeerwagens moeten betalen. De parking ligt op amper 200 meter van de aanlegsteiger. We parkeren ons en vinden zonder moeite de boot Trompeter vom Säckingen. De boot vertrekt om 14.30 u. We doen een wandeling in het oud stadsgedeelte met onder andere een bezoek aan de Fridolinsmunster. Het meest merkwaardige is de houten brug over de Rein. Die heeft een lengte van 200 meter en is overdekt. Ze is de verbinding tussen de Duitse Reinoever en de Zwitserse Reinoever. Ze dateert uit de 16de eeuw en werd gerenoveerd. Ongeveer halfweg op de brug wordt de grens aangegeven doormiddel van een Duits wapenschild en op de grond doormiddel van een dikke witte streep.
In een patisserie eten we iets en gaan dan op het gemak naar de aanlegplaats van de boot. We zijn ongeveer een uur te vroeg. Aan de aanlegplaats van de Trompeter vom Säckingen staan enkele banken zodat we niet al staande hoeven te wachten. Om 14 u mag het publiek op de boot. Het tarief is 10 per persoon. De rondvaart duurt tot circa 17 u. Net voor de afvaart neemt een groep ouderen de hun voorbehouden plaatsen in. Op dat ogenblik komen dreigende wolken opzetten waaruit later wat regen druppelt. Het duurt echter maar een kwartiertje als het ophoudt op met regenen en de zon terug gaat schijnen. We varen achtereenvolgend langsheen Stein (CH), Wallbach (CH), Wallbach (D), Wehr/Brennet en Schwörstadt. Daar keert de boot terug om rond 16.45 u aan te komen in Bad Säckingen. Op de weg naar ons hotel stoppen we even aan een ambachtelijke metzkerei (beenhouwerij), in Todtmoos, op zoek naar een gerookte Schwarzwalschincken voor William. Bijna in alle winkels is de schinken hermetisch verpakt maar Lea wil een stuk hesp dat nog niet is ingepakt. Dit is zowat de enige winkel waar die dat hebben. Wij zullen hier de laatste dag van ons verblijf een stuk hesp komen kopen.
17.54 u 88 km 20 graden (kilometerteller 41.010): aankomst aan het hotel. We hebben gisteren het personeel van het hotel verwittigd dat het vandaag wat later kon zijn.
Avondmaal: -Pennen in de tomatensaus
-bonte salade
-Kalkoengebraad met friet
-Bayrischer crème (lijkt wat op tiramosu)
Vrijdag 12 september 2008 7de dag
8.15 u: ontbijten.
Het regent. Wegens het slechte weer besluiten we naar Freiburg te gaan. De ober wijst erop dat we met onze gastenkaart gratis met de trein mogen rijden. Om naar Freiburg te rijden met de trein moeten we eerst naar Seebrugg (aan de Schluchsee) rijden met de auto. Daar is er een ruime parkeergelegenheid. Seebrugg is trouwens het eindstation van de lijn naar Freiburg.
9.15 u: we vertrekken met de wagen aan het hotel richting Seebrugg.
21 km na ca 20 minuten rijden: aankomst te Seebrugg. De ruime parking staat nagenoeg vol maar net voor de ingang van het station vinden we nog een plaatsje. Bij nazicht van de uurtabellen blijkt dat er 39 minuten na ieder uur een trein naar Freiburg gaat. We hebben nog wat tijd en om de tijd te doden drinken we iets in het café dat ondergebracht is in het stationsgebouw.
10.20 u: de trein uit Freiburg komt reeds aan. Alhoewel het nog 20 minuten is vooraleer de trein zal vertrekken mogen we instappen. De wagons die op deze lijn rijden zijn vrij nieuw en allen van het type dubbeldekker. De meeste passagiers verkiezen de bovenverdieping wegens het uitzicht. Wij zitten aan de rechterkant van de trein waardoor het uitzicht langs onze kant minder mooi is.
10.39 u: stipt vertrekt de trein die nagenoeg gans is volgelopen. Blijkbaar volgden meerdere toeristen onze redenering en gaan naar Freiburg om de regen te ontlopen. Driekwart van de afstand rijdt de trein tamelijk langzaam en moet regelmatig een halte aandoen. De lijn naar Freiburg heeft tevens maar één spoor met een tweetal keren een dubbel spoor om de tegenliggende treinen te laten kruisen.
11.50 u: na een rit van 1 uur en 10 minuten komen we aan te Freiburg im Breisgau Hbf. Na eerst nog even de uurtabellen bekeken te hebben voor de terugreis stappen we het station buiten via de hoofdingang en stevenen recht op het centrum af. Wel moeten we een tweetal keer navraag doen naar de overdekte markt die hier iedere dag gehouden wordt. Onderweg komen we een koppel tegen dat in ons hotel logeert en aan hen vragen we ook de weg. Ze vertellen ons dat de overdekte markt zeer druk is en het er binnen zeer warm is. Na enig zoeken vinden we in de buurt van de Martinstor de markthalle. We steken er even ons hoofd binnen en moeten besluiten dat het koppel gelijk heeft en het er zeer druk en warm binnen is. Bovendien is hier slechts klaargemaakte voeding te krijgen en komen de eetstalletjes je de oren uit. aangezien Lea een slechte nacht gehad heeft besluiten we om terug te keren naar het hotel. In een hamburgertent eten we eerst nog een kipburger en begeven ons daarvan naar het station. Normaal zouden we nog de trein van 13.10 u kunnen halen maar daar we een straat te ver lopen zien we bij onze aankomst op het perron 7 de trein net vertrekken. Dus moeten we een uur wachten op de volgende trein. Die komt reeds het station binnen om 13.50 u.
14.10 u: de trein vertrekt richting Seebrugg. Ook deze keer zit de trein nagenoeg vol. Tegenover mij zit een oudere Duitser en wanneer de controleur ons naast onze gastenkaart ook nog onze identiteitskaart vraagt is de man duidelijk ontstemt. Blijkbaar voelde hij dit aan als een soort van oneer.
15.10 u: aankomst te Seebrug. We rijden via St-Blasien (om wat fruit te kopen in de Lidl) naar het hotel.
16. 00 u: aankomst in het hotel. We rusten wat uit op de kamer. Ondertussen is het nagenoeg opgehouden met regenen maar de bewolking blijft.
Avondmaal -Elzasser Flammenkouchen
-Salade
-Warme zalm met gekookte aardappelen
-IJs met krieken
Zaterdag 13 september 2008 8ste dag
Het heeft bijna de ganse nacht geregend en het ziet er nu uit dat we ook vandaag de zon niet zullen zien. We hebben alle twee een goede nachtrust gehad en besluiten de misgelopen trip van gisteren nog eens te hernemen. We proberen vandaag een vroegere trein te nemen.
8.45 u: vertrek naar Seebrugg.
8.39 u 21 km: aankomst te Seebrug. We missen net de trein van 08.39 u (dus twee treinen vroeger dan gisteren). Ondertussen regent het verder pijpenstelen. Daar het café nog niet open is blijven we in onze auto wachten tot wanneer de trein aankomt. Wanneer het zover is stappen we uit onder bescherming van onze regenschermen. Bij het uitstappen heb ik er geen erg in dat er naast de auto een diepe plas water ligt. Gelukkig heb ik goede waterdichte schoenen aan anders had ik de ganse dan met natte voeten moeten lopen.
09.20 u: aankomst van de trein uit Freiburg. We stappen in en zetten ons deze keer langs de goede kant (voor het uitzicht), langs de linkerkant dus.
09.39 u: vertrek van de trein naar Freiburg. Onderweg stopt de trein te Schluchsee, Aha, Altglasshutte, Bärental, Titisee, Hinterzarten, Himmelreich, Kirchzarten, Litterweiler, Freiburg-Wiehre en Freiburg Hbf.
10.50 u: aankomst in Freiburg Hbf. We kennen al een beetje de weg en we gaan rechstreeks naar de Kaiser Joseph-Strasse, de winkelstraat van Freiburg, en drinken een koffie in het McDonaldrestaurant naast de Martinstor. Hier verlaat ik Lea die wat winkels zal aandoen en ik zal een wandeling maken door de oude stad. We spreken om 13 u af aan dezelfde Martinstor. We hebben daarnaast elk onze gsm bij voor het geval er iets zou mislopen.
De wandeling loopt vanaf de Münsterplaz, met het rode Kaufhaus, het Haus zum Ritter, het Wenzingerhaus en het Kornhaus uit 1498. Verder gaat het via de Herrenstrasse met zijn voormalige Werkstatt der Münsterbauhutte, de Konvirkskirche en het Aartsbisschoppelijk paleis. Via de Münzgasse, waar tot 1738 munten werden geslagen, kom ik op het Oberlinden met het Gasthaus zum Bären. Dit beroemt er zich op het oudste pension van Duitsland te zijn. Opgelet: in het Zwarte Woud zijn er tientallen hotels die de naam Bären, Schwanen en Rössle dragen. Langsheen de Schwabentor kom ik in de schilderachtige wijk Insel waar ik langsheen het Gewerbekanal wandel. Dit kanaal dreef vroeger de molens aan van de edelsteenslijpers en de leerlooiers. Nu voedt het de Bächle. Dit is een kleine goot die nagenoeg door de meeste straten van de stad loopt. Het is wel even wennen want als men niet oplet kan het wel eens zijn dat men de rest van de dag met natte voeten verder moet. De wandeling gaat dan verder langs de Gerberau, de Augustinerplaz, de Fischerau waarna men uitkomt aan de Martinstor met daarachter zijn winkelstraat de Kaiser-Joseph-Strasse. Het laatste deel van de wandeling loopt via de Bertoldstrasse met de oude universiteit, de Brunnenstrasse met de barokke jesuïetenkerk, de Rathausgasse, de Rathausplatz met het oude en het nieuwe stadhuis, de Martinskirche, langsheen het voormalige fransiscanenklooster, achter de Martinskirche, door de Franziskanerstrasse met het rode Haus zum Walfisch waar Erasmus twee jaar woonde tijdens zijn verbanning. Uiteindelijk kom ik terug in de Kaiser-Joseph-Strasse waar ik Lea terugvind op de afgesproken plaats aan de Martinstor.
Wegens de drukte in de twee hamburgertenten (McDonalds en Kingburger) gaan we iets eten in een patisserie. Het jonge personeel kan blijkbaar de drukte niet aan want ze lopen kriskras door elkaar en zonder enige organisatie. Daardoor duurt het even vooraleer we onze bestelling krijgen. Na het eten bezoeken we de Munster omdat er deze morgen een dienst bezig was. Rond de Munster is er een openluchtmarkt van groenten, fruit en nieuwe waren. Na het interieur van de barokkerk te hebben bewonderd zakken we stilaan af richting station. We halen de trein van 15.10 u.
16.20 u: aankomst de Seebrug.
16.45 u: aankomst aan het hotel. In de loop van de dag hield het op met regenen.
Avondmaal: -Toast kanibaal
-Spinazieroomsoep
-Rundergebraad met spätzele
-IJs
Zondag 14 september 2008 9ste dag
9.22 u kilometerstand 41.098 6 graden. We maken een rondrit. Het is vrij goed weer. De zon schijnt af en toe. We rijden via Riggenbach, Dorf, Präg, Utzenfeld, Schonenberg, Schönau im Schwarzwald, Bollen, Neuenweg.
10.20 u 35 km: aankomst op de Belchen. Deze heeft een hoogte van 1414 meter en is de tweede hoogste berg van het Zwarte Woud. Bij goed weer kan men van hier de Franse Alpen en de Mont Blanc zien. We besluiten door te rijden naar de abdij van St.-Trupert. Onderweg tanken we 12,23 liter voor 16.50 ( 1,349/liter).
11.46 u 71 km: aankomst aan de abdij van St.-Trupert. We bezoeken de tuinen en de kerk. In het gasthof net voor de ingang van de abdij verbruiken we iets. Het valt op dat wanneer men hier een koffie bestelt er gevraagd wordt of je geen stuk taart of koek erbij moet hebben. Bij het bestellen van een glas wijn komt al even prompt de vraag naar boven of je iets wil eten.
Na het bezoek aan de abdij en het bijgaande gasthof keren we terug naar de Belchen. Het is echter de bedoeling eerst naar de kabelbaan Schauinsland in Horben te rijden. Op een bepaald moment kunnen we niet meer verder daar de weg afgesloten is door wegenwerken. De andere weg is eveneens afgesloten, dit voor een wielerwedstrijd. Na enkele pogingen om via een omleiding de kabelbaan te bereiken moeten we het opgeven.
14.45 u 126 km 10 graden: aankomst te Belchen. We nemen de gondelbaan naar boven. Wegens de mist is er niets te zien van de omgeving.
16.24 u kilometerstand 41.225: we keren terug naar beneden.
16.57 u 152 km 11 graden: we zijn terug aan het hotel.
Avondmaal: -Voorgerecht
-Soep
-Cordon rouge (!) met frieten
-Perziken met ijs
Maandag 15 september 2008 10de dag
8.15 u: we gaan wat eten kopen om mee te nemen op wandeling.
10.00 u: vertrek naar de wandelparkeerplaats Rotes Kreuz. Deze parkeerplaats is gelegen op de weg naar Todtmoos. De wandeling is 8 km lang.
14.00 u: aankomst aan het hotel. Tot onze verbazing liggen er overal rond het hotel delen van een stelling. We besluiten enkele hotels aan te doen in Bernau voor het geval we nog eens willen terugkeren naar het Zwarte Woud. Rössle is niet open maar we kunnen wel iets drinken in het Hotel Bergblick en het Hotel Schwanen. In dit laatste hadden we oorspronkelijk gereserveerd maar omdat er plannen waren om in deze periode te beginnen bijbouwen hebben we afgezegd en uiteindelijk terechtgekomen in het hotel Bären. Wanneer we wat later aan het hotel aankomen is de stelling reeds opgetrokken rondom het hotel. Hier en daar worden er schalies vervangen van het dak en het halfdak voor ons balkon is zelfs helemaal ontdaan van de schaliën. Wanneer we later navragen wat er aan de hand is legt de oudste ober ons uit dat men daar eind mei een zware hagelstorm heeft gehad met hagelstenen ter grootte van een duivenei. Toen lag er overal een laag ijs van ca 20 cm. Sneeuwvoertuigen moesten toen de wegen vrij maken. Heel wat daken die bedekt zijn met schalie hebben schade geleden en de hagel was er de oorzaak van dat de daken niet meer waterdicht waren. Maar de meeste schade kwam voor bij de met houten daken bedekte huizen. Tachtig procent van het schaliedak van het hotel moet vervangen worden.
Avondmaal: -Meloen met hesp
-Italiaans gerecht (?)
-Rundsgebraad met gebakken aardappelen
-IJs met caramelsaus
Dinsdag 16 september 2008 11de dag
Na het ontbijt rijden we naar het centrum van Bernau op er enkele koeken te kopen bij een bakker. Na nog even het hotel te hebben aangedaan rijden we naar Bernau Hof. Daar parkeren we de auto en beginnen aan een wandeling van 4 km. Het is 10.30 u. Na een vlak stuk loopt de rest grotendeels bergop. Op het einde loopt de weg nogal steil naar beneden. Om 13.15 u zijn we terug aan de auto en rijden we naar Todtmoos om er bij de ambachtelijke beenhouwerij een stuk Zwarte-Woudhesp te kopen. We betalen 15 per kilo. In het terugkeren stoppen we nog aan het Schwarzwaldgasthof om er iets te drinken en de zaak eens te bekijken.
15.00 u: we zijn terug in het hotel en beginnen met onze koffers te pakken. Wat we niet meer nodig hebben brengen we reeds naar de auto. Eens deze karwei achter de rug gaan we beneden een koffie drinken en vraag ik de rekening. Ik bekijk die even en bemerk dat er geen 11 nachten in rekening werden gebracht maar 14 nachten. Ook de wijn wordt 13 keer aangerekend. Terwijl ik nog de rekening aan het nazien ben komt de oudste ober me reeds melden dat er een en ander niet klopt en dat hij de rekening zal heropmaken. Eens het huiswerk opnieuw gemaakt is klopt de rekening en moeten we maar 11 nachten en 10 keer wijn betalen. De paar koffies en een frisdrank die we in de loop van ons verblijf verbruikten worden zelfs helemaal weggelaten. We betalen met onze visakaart.
Avondmaal: -Aardappelcremesoep
-Gemengde salade
-Mixet grill met gebakken aardappelen
-Aphfelstroudel
Woensdag 17 september 2008 12de dag
06.00 u: opstaan
07.15 u: ontbijt. Zonder af te spreken proberen we wat vroeger te gaan ontbijten. Dit is geen probleem. Alles is aanwezig voor het ontbijtbuffet behalve de broodjes. Maar er is voldoende keuze van andere broodsoorten.
07.56 u kilometerstand: 41.345: we vertrekken. Volgens de GPS is de afstand naar Gent 632 km en zonder stoppen zouden we daar aankomen om 14.07 u. Volgens de thermometer van de auto is het 2 graden. De ramen zijn echter wit gevroren en ook de weiden in de omgeving zijn bedekt met een wit rijmlaagje.
08.17 u 15 km: Gschwend.
08.46 u 46 km: Kappertunnel.
08.47 u 47 km: Rijden door Freiburg.
09.13 u 88 km: stilstand aan het rasthof Mahlberg tot 09.43 u. Enkele kilometer verder verlaten we de snelweg.
09.54 u 104 km: rijdens door Ichtenheim.
10.08 u 110 km: rijden over de grote brug over de Rijn. Hier is de stroom zeer breed. Het is meteen ook de grens tussen Duitsland en Frankrijk.
10.37 u 130 km: rijden de ring op rond Strasburg.
10.35 u 160 km: peage.
11.20 u 238 km: passeren de peage en betalen 7,5.
11.50 u 290 km 13 graden: zijn Metz voorbijgereden.
12.16 u 335 km rijden Groot Hertogdom Luxemburg binnen.
12.40 u tot 13.23 u 364 km: stilstand te Capellen voor een middagmaal en een tankbeurt. 19,42 liter voor 22.27 ( 1,147/liter).
13.25 u 368 km: passeren de grens met België.
13.42 u tot 14.10 u 400 km: we staan in de file wegens wegenwerken.
15.55 u 580 km: rijden de ring rond Brussel af en zijn nu op weg naar Gent.
16.18 u - 623 km: verlaten de snelweg te Gent aan de Adolphe Pegoudlaan.
16.29 u 633 km: we zijn thuis laatste tankbeurt: 15 liter voor 18.
In totaal hebben we 2327 km afgelegd.
Het weer heeft zich van alle kanten laten zien zoals zomerse temperaturen (23 graden), regen tot zelfs vriestemperaturen.
De goed verzorgde wandelpaden en duidelijke aanduidingen nodigen uit voor een tweede bezoek.
18-09-2008 om 00:00
geschreven door David Maes
|