Reisverslagen

30-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Malta 2011

MALTA

 

10 oktober 2011 – 19 oktober 2011

 

Een vergeten stukje Europa

 

 

 

Beknopt Historisch Overzicht

 

Meer dan 5000 jaar geleden:             Stenen Tijdperk, eerste stenen gebouwen

ca 700 v.C.:                                       De eerste landing op het eiland door de Fenisiërs

218 v.C.:                                            De Fenisiërs worden verdreven door de Romeinen

59 n.C.:                                              Apostel Paulus leidt schipbreuk en wordt als gevangene 

                                                       naar Rome gebracht

395:                                                    Het Romeinse Rijk valt uiteen in twee delen. Malta valt

                                                       onder Bizantium

870:                                                    De Arabieren veroveren Malta vanuit Sicilië

1090:                                                  De Noormannen bezetten Malta

na 1090:                                             Malta valt onder de koningen van Anjou en Aragon

1530:                                                  De Johannieters besturen 270 jaar Malta

1565:                                                  De Turken vallen Malta aan en blijven maandenlang het

eiland belegeren.

1800:                                                  Tijdens de Franse Revolutie veroveren de Fransen

                                                        Malta

na 1800:                                             Kort nadien nemen de Britten Malta in bezit

1964:                                                  Einde van de koloniale tijd. Malta wordt lid van het Britse

                                                       Commonwealth

31 maart 1979:                                  De laatste Britse soldaat verlaat het eiland

2003:                                                  Bij referendum wordt beslist dat Malta lid zal worden van

                                                       de Europeese Unie

2004:                                                  Malta wordt volwaardig lid van de Europeese Unie

 

 

Maandag 10 oktober 2011 – 1ste dag

6.30 u: opstaan. Het wordt een lange vervelende dag, het is bewolkt maar wel droog. Ons vliegtuig vertrekt pas om 20.10 u.

11.45 u: We gaan eten in de Lunch Garden – Groene Vallei.

13.00 u: We bellen een taxi (09/222.22.22) en die is reeds vijf minuten later ter plaatse. Hij brengt ons naar het Sint-Pietersstation. Dit ritje kost ons € 10. We komen aan in het station om 13.15 u. De trein naar Zaventem vertrekt om 14.14 u op spoor 7. In de hal van het station drinken we een koffie. Eens aangekomen op het perron zegt een treinwachter ons dat we beter met de trein op spoor 8 gaan. Die gaat ook naar de Nationale Luchthaven, stopt minder en komt dus vroeger aan.

15.10 u: aankomst in Brussel Nationale Luchthaven. We moeten wat sukkelen met onze valiezen, met de bagagekarretjes kan men niet op het treinperron. Dus moeten we met de zware valiezen langs de roltrap die ons naar de vertrekhal brengt. Na een bezoek aan de stand van Jetair (voor de strandtas) nestelen we ons in de snackbar aan Rij 10. We hebben nog een zee van tijd. We doden de tijd met de voorbijkomende passagiers gade te slaan. Ondertussen drinken we iets. Rond 17.00 u is het tijd om iets te eten. In de snackbar bestellen we elk een belegde sandwich. Aangezien we moeten inchecken aan Rij 10 kunnen we vanuit de snackbar goed in het oog houden wanneer men begint met aanschuiven voor het inchecken. Om 17.30 u begint het inchecken en wij laten er geen gras over groeien, we zijn bij de eersten die hun valiezen op de transportband kunnen achter laten. Volgens onze gegevens moeten we instappen aan gate 66. Daar het minstens een 15-tal minuten stappen is naar de gate beginnen we onmiddellijk aan de wandeling. Het valt ons op dat er geen pascontroles door de politie gedaan worden, wel door een security-agent.  Als we reeds een tijdje aan gate 66 zitten te wachten vernemen we dat we van gate moeten veranderen en dit omdat ons vliegtuig met vertraging vanuit Malta zal aankomen. De voorziene instaptijd wordt verlaat van 19.50 u naar 20.15 u, het voorziene vertrekuur wordt van 20.10 u naar 20.30 teruggebracht. Eens in het vliegtuig blijkt dat de vlucht 2 uur en 25 minuten zal duren, De afstand Brussel – Malta bedraagt 1855 km. Malta zit in dezelfde tijdzone als Brussel, dus geen uurwerken verzetten. We vliegen respectievelijk over Frankrijk, Noord-Italië, de Middellandse Zee, Sicilië en Malta. Een en ander is goed te volgen op de kleine tv-schermpjes boven de hoofden van de passagiers. De snelheid van het vliegtuig bedraagt 905 km/u. De vermoedelijke aankomst is voorzien voor 23.00 u. Dit is tevens de oorspronkelijke aankomsttijd. Dus halen we ca een half uur in op de achterstand. De maaltijd is vrij smakelijk, gezien de moeilijke omstandigheden waarin deze moet worden opgediend.

 

Dinsdag 11 oktober 2011 – 2de dag

Rond half één komen we in het hotel (Grand Hotel Excelsior) aan. We willen zo vlug als mogelijk onder de wol kruipen. Bij het inchecken in het hotel vraagt men ons € 350 waarborg. Ik stribbel een beetje tegen maar door de vermoeidheid betaal ik al vlug het bedrag met mijn visakaart. De receptioniste zegt dat dit bedrag niet zal aangesproken worden indien er “niets gebeurd”. (Na de reis stuur ik een emailtje naar Jetair waarin ik hen dit, voor ons ongewone doen, meldt – Wij vinden dat dergelijke zaken in de catalogus moeten vermeld worden). Bij het betreden van de kamer vallen we van de ene verbazing naar de andere. De kamer is ruim en beschikt tevens over een inkomhal, een ruime badkamer met bad en douche en een ruim terras. Bij een blik naar buiten kunnen we nu al zien dat we een prachtig uitzicht hebben op de stad en de baai. Wel maakt de centraal gestuurde airco een beetje teveel lawaai. Ik meldt dit aan de receptie en na nog geen 5 minuten staat er een technieker voor onze deur met een trapladder. Hij opent het luik in het plafond van de badkamer en vermindert de snelheid van de airco.

 Als we wakker worden schijnt de zon volop. In de loop van de nacht was er wel nog veel wind. Eerst maken we de valiezen leeg. Een mannelijke poetser komt de kamer poetsen.

Om 09.30 u gaan we ontbijten in  het ontbijtrestaurant op de 4de verdieping. Zelf zitten we op de 6de verdieping, dezelfde verdieping van de receptie, in kamer 619. De maaltijduren zijn: ontbijt tussen 06.30 u en 10.30 u en het avondmaal tussen 18.30 u en 22.30 u. Het ontbijt is in buffetvorm en er is een overvloed aan keuze.

Om 11.15 u hebben we een afspraak met de steward van Jetair die we ontmoeten in de buurt van de receptie. Hij vertelt het een en ander over Malta en de toeristische mogelijkheden. Wij bestellen twee uitstappen: één voor morgen naar het eiland Gozo en een rondvaart rond het eiland op zaterdag. Als de boottocht niet zou doorgaan krijgen zonder probleem we ons geld terug. Nadat de Jetairman vertrokken is doen we een middagdutje want de nacht was kort. Eerst genieten we nog van het uitzicht van op ons terras, met zicht op Sliema en het Manoeleiland en de baai die tussen deze plaatsen inligt en Valletta. Om 15 u doen we een korte wandeling in de omgeving van het hotel, naar de Citygate van Valletta en de terminus van de autobussen. Om het straatniveau te bereiken vanuit het hotel moeten er 90 trappen genomen worden. De oude lijnbussen, waarover men het overvloedig heeft in de oude reisgidsen, zijn volledig verdwenen en vervangen door moderne, met airco ingerichte, lijnbussen Ook de lijnnummers zijn vereenvoudigd, voor zover we hier zicht op hebben. Het rond plein, met in het midden een fontein, is nu verkeersvrij. De bussen worden nu naar busperrons geleid waar de reizigers kunnen instappen. Het uitstappen gebeurt net voor het rond plein. Toezichters helpen de chauffeurs het juiste perron te vinden, alhoewel de chauffeurs zelf de meest juiste info geven over welke bus men moet nemen voor een bepaalde bestemming. Van de Citygate is er momenteel niet veel te zien daar die voor restauratie is afgebroken.

Daarna keren we terug naar het hotel en gaan zwemmen in het onverwarmd openluchtzwembad. Het hotel heeft tevens een goed verwarmd binnenzwembad.

Na eens goed rond gekeken te hebben komen we tot de vaststelling dat onze kamer gelegen is op een van de beste uitzichthoeken.

Om 18.30 u gaan we naar het avondrestaurant op de 5de verdieping. Men kan kiezen tussen het buffet en een menu à la carte. Wij kiezen steevast voor het buffet. De gerechten zijn fijn klaargemaakt.

De ganse dag was het weer uitstekend. Wij zijn nog wat vermoeid van de reis en gaan vroeg slapen. In onze haast vergeten we bijna het kasticket van de fles wijn bij het eten te signeren. De dranken worden op het einde van het verblijf afgerekend.

 

Woensdag 12 oktober 2011 – 3de dag

5.30 u a 6.00 u: opstaan.

06.30 u: ontbijten. Ondertussen genieten we van een mooi zicht op de haven van Valletta. Het ochtendbuffet is al even overdonderend als het avondbuffet.                   

Vandaag maken we een uitstap naar het eiland Gozo. Dit is het kleinste van de twee grote eilanden van Malta. De afspraak voor de uitstap is aan de receptie van het hotel om 8 u. Reeds om 7.45 u staan we klaar op de afgesproken plaats en ook het busje dat ons komt ophalen is er reeds. Vervolgens rijden we langs een viertal hotels om andere deelnemers aan de uitstap op te pikken. Het gedeelte van het eiland waar Valletta en Sliema zich situeren is dicht bebouwd en de wegen zijn smal, heuvelachtig en met veel bochten. Geen aanrader om hier een wagen te huren, temeer dat er hier nog steeds links wordt gereden. Wel geldt er voorrang van rechts. Ook is het gebruik van de openbare bussen zeer eenvoudig en hoeft men zeker geen wagen te huren.

Wij zijn de eerste die opgehaald worden, dus zullen we ook de laatste zijn die vanavond in het hotel aankomen. In het busje is er plaats voor 16 personen + de chauffeur en de vrouwelijke gids. Alle plaatsen zijn ingenomen met deels Franssprekenden en deels Vlamingen. Als laatste komt de vrouwelijke gids aan boord. Ze spreekt vloeiend Nederlands en Frans maar door het vlug overschakelen van Frans naar Nederlands is haar uitleg soms moeilijk te vatten.

9.30 u: we rijden met het busje het veer op naar Gozo. De eerste plaats die wij bezoeken zijn de antieke tempels van Ggantija. Vervolgens rijden we naar de kust om er de falaise “Het Blauwe Venster” te bewonderen, een rotsmassa met een reusachtig grote rechthoekig in. De volgende stop is in de hoofdstad (van Gozo) Victoria.

We brengen een kort bezoek aan de hoofdkerk maar aangezien het vijf voor twaalf is worden we zachtjes verzocht naar buiten te gaan. De meeste openbare gebouwen en sommige winkels sluiten tussen 12 u en 15 u. We hebben een afspraak met de gids op de kleine centrale markt (waar ze ons trouwens achterliet).

Rond 13 u vertrekken we voor een korte rit van een 15 minuten naar een klein vissersdorpje dat nu meer een toeristische plaats is geworden. Daar kunnen we het in de prijs inbegrepen middagmaal verorberen. Als voorgerecht is er pasta (pennen) en als hoofdgerecht kan men kiezen uit een omelet met frieten of tonijnsalade met frieten. Als dessert is er een ijsje. Geen culinaire hoogstandjes maar toch voldoende om op een ordentelijke manier de maag te vullen. Het water en de wijn is in de prijs inbegrepen. Wij zitten aan een tafeltje met vier personen. Het andere jonge koppel is pas vorige zaterdag gehuwd en zijn dus op huwelijksreis. Door het praten vliegt de tijd vlug voorbij en rond 15 u keren we terug naar het veer voor de overtocht naar Malta. Het is een heerlijke dag met veel zon en een temperatuur van ca 25 graden. Je krijgt er als het ware een echt zomergevoel bij.                    

16.45 u: aankomst aan het hotel. Wij gaan nog wat zwemmen in het overdekte zwembad. In afwachting van het avondmaal rusten we wat uit op de kamer. Plots wordt er op de kamerdeur geklopt. Een kamermeisje komt de sprei van het bed opplooien en legt op ieder nachtkastje een “zoetje” – een klein chocolade snoepje. Wij zijn enigszins verrast want het is de eerste keer dat we in een hotel logeren waar men twee keer per dag de kamers fatsoeneert.

18.30 u: avondeten.

Na het buffet keren we terug naar de kamer waar we nog even op het terras genieten van de avondwarmte.

 

Donderdag  13 oktober 2011 – 4de dag

08.00 u: ontbijten.

Na het ontbijt trekken we de stad in voor een kort bezoek. Eergisteren hebben we in de Republic street een broeksriem gekocht. Bij nader toezien waren er enkele gaatjes te weinig in de riem. Wij proberen dit euvel te verhelpen in de winkel waar we de riem gekocht hebben. Die hebben echter geen gaatjestoestel. In een zijstraatje van de principale winkelstraat (Republic street) vind ik een standwerker. Die heeft wel zo’n toestel en is bereid de gaatjes in de riem te maken. Niet ver hiervandaan vinden we een winkeltje waar we gedroogde pruimen kunnen kopen. Na in de buurt op een terrasje iets gedronken te hebben keren we terug naar het hotel.

Tijdens onze wandeling door de Republic street dwarsen we een officiële escorte met een zwarte limousine, voorafgegaan door twee gemotoriseerde agenten en geëscorteerd door vijf militaire ruiters te paard gekleed in een witte vest. Achteraan in de wagen zitten er twee voor mij onbekende dames (was één de echtgenote van de president van Malta?).

Aan de terminus van de bussen, een rond plein met in het midden een fontein, staan er paardenkoetsen waarmee een rit rond de stad kan gedaan worden. Gisteren heb ik hier de prijs gevraag en die bedroeg € 40. Nu zegt de menner van de koets dat de prijs € 60 bedraagt. Ik zeg hem dat ik gisteren maar € 40 moest betalen. Na wat afbieden komen we tot een vergelijk voor € 40.

Als we na de wandeling in de stad terug in de kamer komen staat het TV-toestel aan. Op het scherm lees ik het bericht dat ik moet contact opnemen met de receptie. Ik maak me niet al te ongerust want eigenlijk verwacht ik een bericht dat de uitstap van zaterdag niet zal doorgaan wegens de minder gunstige weersomstandigheden. Gisteren bekeken we de Maltezer zender en die voorspelde regenweer in de nacht en de ochtend met veel wind. En minder goed weer gedurende twee dagen. Aan de receptie kreeg ik te horen dat ik contact moest opnemen met Francis, de steward van Jetair omdat de uitstap inderdaad niet doorgaat en om af te spreken hoe hij ons het betaalde bedrag zal overmaken. Wij beschikken over zijn gsm-nummer en maken de nodige afspraken. Hij zal ons het geld brengen op zaterdagmorgen om 9.30 u aan de receptie van het hotel. We kunnen niet klagen dat we niet goed ingelicht zijn want ik wordt nog eens verwittigd doormiddel van een brief van de receptie van het hotel.

In de loop van de namiddag stel ik vast dat ik mijn reserve (voor drie dagen) van een bepaald medicament thuis vergeten ben. Het probleem wordt al vlug opgelost omdat Lea gelijkaardige medicijnen bij zich heeft.

Tot 16 u verblijven we aan het zwembad. Daarna gaan we in de bar een aperitiefje drinken. Ik drink de Maltezer tegenhanger van de Griekse ouzo en de Turkse raki, een anijsdrank die hier de naam draagt van Pezzi’s anisette. De Maltezer variant is echter smakelijker. Daarna trekken we naar de kamer tot het tijd is voor het avondmaal.

18.30 u: avondmaal. Nagenoeg iedere dag staat het buffet in het teken van een land of een streek. Zo is er een Turkse avond, een Aziatische avond, enz.

22.00 u: we gaan slapen.

 

Vrijdag 14 oktober 2011 – 5de dag

Na het ontbijt trekken we terug naar Valletta. Vanaf het niveau van de receptie zijn er 90 trappen te beklimmen om het straatniveau te bereiken. Eens daar moet er nog een lichte helling overwonnen worden om aan de terminus van de bussen te komen. De City gate (gelegen aan het begin van de Republic street) is momenteel afgebroken voor restauratie. Net als we daar aankomen zien we nog net de militaire muziekkapel met witte jassen en witte helm afmarseren. Ze gelijken een beetje op de carabinieri van Monaco.

We brengen een bezoek aan de St.-Jean – co – kathedraal van Valletta, een prachtig bouwwerk waarvan de vloer bedekt is met grafplaten in veelkleurig marmer. Daarna doen we het terrasje van gisteren nog eens aan. Het is behoorlijk warm en drinken is dus geen overbodige luxe. De verdere wandeling door de stad brengt ons langsheen het presidentieel paleis waarvoor twee wachten staan, ook in witte jassen. Klokslag om 14 u weerklinkt een kort muziekstukje uitgevoerd door een klarinet en daarna een langer klassiek stuk waarop de fonteinen gaan dansen.

Daarna keren we terug naar het hotel en brengen een deel van de namiddag door aan het zwembad. Rond 16.30u komt er wat meer wind opzetten en wij pakken onze biezen om in het overdekte zwembad te ploeteren.

17.30 u: we drinken aan aperitief in de bar in de buurt van de receptie.

18.30 u: avondmaal. Dit staat vandaag in het teken van Azië.

Na het avondeten keren we terug naar de kamer en gaan even na negen uur slapen. Bijna iedere avond tijdens onze afwezigheid voor het avondeten komt er een kamermeisje de bedsprei opplooien, de gordijnen dicht doen en legt op de nachtkastjes een chocolaatje (wat zoveel wil zeggen als: een zoete nacht toegewenst).

 

 

Zaterdag 15 oktober 2011 – 6de dag

Bij het opstaan bemerken we dat er wat meer wolken zijn dan normaal, maar niet meer wind dan anders. We besluiten een uitstap te doen met de lijnbus naar Mdina. Na het ontbijt gaan we naar de busterminus en doen daar navraag welke bus me moeten nemen. De controleurs en de chauffeurs zijn zeer behulpzaam. Al vlug zitten we op bus 53 (51 en 52 zouden ook goed zijn geweest) We betalen een dagticket voor € 1,30 (per persoon) dat de ganse dag geldig is. Bezitters van een oudere toeristische gids mogen de verouderde informatie over de lijnbussen niet meer gebruiken. Ook de (beroemde) oude bussen zijn volledig uit het straatbeeld verdwenen. De meesten waren meer dan 25 jaar oud. De huidige bussen zijn zeer comfortabel en voorzien van airco. Soms ziet men nog wel eens een oude lijnbus die door een particulier is opgekocht.

Na ca een half uur rijden bereiken we Mdina. Hier is het eindpunt van deze lijn en de bus stopt amper een tiental meter van de stadspoort van Mdina.  Onderweg naar Mdina merk ik een luifel aan een winkel op waarop staat: Versele – Laga (een bedrijf uit Deinze). Bij onze aankomst te Mdina vragen we aan de buschauffeur hoe frequent de bussen rijden. Het antwoord is: om de 30 a 45 minuten. Wanneer wij er aankomen is het nog vrij rustig in het stadje maar wanneer we omstreeks het middaguur terugkeren is het hier een drukte van jewelste. Tientallen groepen komen ons tegemoet. We brengen een bezoek aan de ommuurde stad, de moeite meer dan waard. Het stadje bestaat uit oude gebouwen opgetrokken met grote zandstenen. We bezoeken het museum waarin de kerkschat is tentoongesteld, die vooral bestaat uit zilveren voorwerpen. Met hetzelfde ticket hebben we toegang tot de kathedraal. Ook hier is de vloer bedekt met grafplaten uit veelkleurig marmer. Eens aan het einde van het bastion heeft men een prachtig uitzicht op de omgeving. Via de stadsmuren keren we terug naar de bushalte. Na amper 10 minuten wachten hebben een bus. De chauffeur is dezelfde die ons naar hier bracht. Rond 12.45 u komen we aan in Valletta. Er hangen wel wat halfdonkere wolken maar de temperatuur is uitstekend en het blijft droog. De wind neemt echter toe.

Aan de busterminus trekt Lea de stad in en ik ga naar het hotel om dit reisverslag bij te werken.

Rond 17 u trekken we samen naar het binnenzwembad.

Vanavond gaat het avondmaal uitzonderlijk door op de 4de verdieping, het ochtendrestaurant. Ik had in de loop van de dag aan de receptie gevraagd wat hiervan de reden was. Het antwoord was dat er in het avondrestaurant een huwelijksfeest doorging. Bij het verlaten van het restaurant vergeet Lea haar handtas met enkel wat medicijnen in. ’s Anderdaags krijgen we de handtas terug (op onze vraag). Ook vergeet ik de rekening van de fles wijn te signeren. Wanneer ik dat ‘s anderendaags meld blijkt het briefje verdwenen te zijn (maar de fles wordt wel aangerekend op de eindafrekening).

Zondag 16 oktober 2011 – 7de dag

In de loop van de voorbije nacht breekt een onweer los met een felle regen. Als we om 8 uur opstaan regent het nog steeds fel. Als we na het ontbijt naar onze kamer gaan blijkt die reeds gepoetst te zijn zodat we op onze kamer kunnen blijven in afwachting van beter weer. In  de voormiddag ga ik zwemmen in het binnenzwembad en Lea rust wat uit op de kamer. Rond 11 uur gaan we eens rondwandelen in Valletta. Het regenen is nagenoeg opgehouden. In de buurt van het centraal plein drinken we iets en daarna zakken we terug af naar het hotel. Het waait nog behoorlijk maar het is inmiddels volledig opgehouden met regenen. Om 16.30u gaan we naar het binnenzwembad.

18.30 u: avondmaal. Na de maaltijd kijken we wat TV, meer bepaald naar de Maltese zender. We begrijpen er geen jota van maar we kunnen wel de “prentjes” bekijken. Na het nieuws volgt, zoals hier bij ons, het weerbericht en dat ziet er voor morgen niet slecht uit.

Het Maltees is een taal die afgeleid is van het Arabisch maar met wat Italiaanse invloeden. Deze avond komt het kamermeisje niet langs, waarschijnlijk omdat het weekend is?

20.30 u: we gaan slapen.

 

Maandag 17 oktober 2011 – 8ste dag

Na het ontbijt stappen we naar de bus-terminus en wachten er op de bus 81 op kaai 11 . De bus laat behoorlijk op zich wachten. Minstens 3 bussen 81 zien we voorbijrijden zonder te stoppen. Uiteindelijk na drie kwartier wachten stopt er een bus en kunnen we instappen. Deze is behoorlijk vol maar daar we een van de eersten zijn die instappen kunnen we een zitje vinden. Wij rijden naar Marsaxxlokk  en blijkbaar ook een groot deel van de reizigers op de bus.

Rond 11 u komen we aan in het vissersdorpje Marsaxxlokk. Op zondag is er hier een vissersmarkt maar wegens de regen hebben we ons bezoek moeten uitstellen tot vandaag. Vandaag is het weer uitstekend en vanaf het middaguur zien we enkel een azuurblauwe lucht. Op de kade van het haventje staan nu enkele prullenkraampjes. Wel liggen er in de haven heel wat veelkleurige bootjes. Bij onze aankomst gaan we iets drinken en ook voor we terugkeren doen we een terrasje. Van Valletta tot hier is het ongeveer 35 minuten rijden. Ca 14 u zijn we terug in Valletta en duiken we in het zwembad.  Om 15.45 u verwisselen we het buitenzwembad met het binnenzwembad. Bij de toegang naar de beide zwembaden zit een meisje bij wie je een handdoek kan krijgen (gratis). Het kamernummer wordt genoteerd op een briefje en bij de teruggave moet men het briefje samen met de handdoek afleveren. Om half vijf nemen we een aperitiefje in de bar aan de receptie. We drinken beiden een “anisette”. De avond verloopt zoals gewoonlijk.

 

Dinsdag 18 oktober 2011 – 9ste dag

Gisteren viel ons op dat er in en rond het hotel een abnormale drukte was. In de inkomhal liepen er mannen in donker pak rond waarvan men kan vermoeden dat het politiemensen in burger of van een bewakingsfirma waren. Achteraan het hotel is er een kleine haven, vermoedelijk eigendom van het hotel. Daarin liggen nu twee speedboten van de politie die permanent bemand zijn. Wanneer we na het ontbijt het hotel willen verlaten om een uitstap te doen met de lijnbus is er een opvallende drukte voor de inkom. Hier staan een tiental politievoertuigen, een wagen van de brandweer, een ziekenwagen, een jeep van de ontmijningsdienst en talrijke politiemensen in een gewoon uniform of in beschermkledij naast militairen. Enkele zijn bewapend met een automatisch geweer. Ook politiehonden en hun baasjes zijn van de partij. Wij vragen ons af wat dit te betekenen heeft. Wij blijven het schouwspel gadeslaan vanop de trappen tussen de inkom naar de straat toe. Naast ons staat nog een koppel te kijken. Wij vragen hen of ze weten wat dit allemaal te betekenen heeft. Zij antwoorden dat afgelopen nacht de Amerikaanse minister van buitenlandse zaken, Hilary Clinton, hier overnacht heeft en straks zal vertrekken naar Libië. Zij vindt het blijkbaar veiliger hier in Malta te overnachten. (nota: twee dagen later wordt Khadaffi gedood). We hebben geen idee hoe lang het nog zal duren vooraleer Clinton zal vertrekken en we besluiten niet langer te wachten. Gisteren en eergisteren hoorden we vanuit de kamer boven ons wat lawaai van een bijzondere poetsbeurt maar of Clinton in die kamer overnacht heeft weten we niet.

We begeven ons naar de bus-terminus. We zijn van plan naar Naxxar te gaan. Normaal moeten we bus 43 op baan 8 nemen maar ook deze keer laat de bus ons in de steek. Op aanraden van een toezichter nemen we een andere bus waarvan Naxxar geen eindstation is. We rijden met bus 31 die als eindbestemming Bugyba heeft. Het is dus even uitkijken om op de juiste plaats uit te stappen. Eens ter plaatsen, in het centrum van Naxxar, vinden we al gauw het Palazzo Parisio, een prachtige paleiswoning met een mooie tuin, dat we bezoeken. In het gebouw is er een restaurant en kan men er iets drinken, wat we ook doen. Daarna stappen we terug op de bus, lijn 32, want die doet ook Mosta aan. Ons doel is de kerk van Mosta te bezoeken. Dit gebouw heeft de vierde grootste koepel van Europa. Wanneer we na een korte rit in Mosta aankomen is het net 12 u  en staan we voor een gesloten deur. Ik vraag in een winkeltje langs de overzijde wanneer de kerk terug opengaat. Het antwoord is: 15 u (ik had het kunnen weten). In afwachting gaan we tegenover de kerk iets gaan eten en blijven op het terrasje van de snackbar zitten tot even voor 15 u.  Eens de kerk opengaat blijkt dat we er goed aan gedaan hebben die drie uur te wachten. Eens men binnen is geeft de koepel een zeer ruimtelijk gevoel. In de sacristie kan men een kopie van een bom zien die tijdens WO II op de kerk viel waarin zich een 300-tal kerkgangers bevonden. De bom ontplofte niet. Er was enkel een minieme schade aan de koepel (het gat waardoor de bom viel). Na een twintigtal minuten keren we terug naar Valletta dat we bereiken na een rit van ca 35 minuten. Eens in het hotel gaan we naar het binnenzwembad.

18.30 u: avondmaal.             

Na het avondmaal brengen we al één en ander in orde voor de terugreis van morgen. In de hal en andere delen van het hotel lopen er nog wat politiemensen rond maar van Clinton is er geen spraak meer. De twee politieboten blijven tot een stuk in de nacht liggen in het haventje van het hotel mar zijn tegen het ochtendgloren verdwenen.

Gans de dag was het licht bewolkt maar goed weer.                        

 

Woensdag 19 oktober 2011 – 10de dag

Gisterenavond hebben we al het grootste deel van onze valiezen klaargemaakt.

06.45 u: opstaan en ontbijten. Ik vraag aan de receptie indien we afgerekend hebben of we nog tot 12 u op de kamer mogen blijven, zoals de regels het voorschrijven. Dit blijkt geen probleem te zijn. na het nemen van een douche sluiten we de valiezen. We hebben nog een zee van tijd en die brengen we door op het terras waar we nog kunnen genieten van het mooie uitzicht op Sliema en de Grote Haven van Valletta. Er is geen wolkje aan de lucht. Om 11.45 u verlaten we de kamer en gegeven aan de receptie de toegangskaart van de kamer af. In de loop van de voormiddag heb ik de rekening van de dranken betaald. In de bar drinken we nog een kop koffie. De afspraak is dat men ons komt ophalen om 13.30 u a 13.45 u. Het busje komt echter nog niet opdagen. We wachten op een terrasje voor de ingang van het hotel. Wij beginnen ons al af te vragen of men ons niet vergeten heeft. Het telefoonnummer van de man van Jetair zit ergens diep in de valies, dus naar hem bellen kan ik niet. Ik vraag nog voor alle zekerheid aan de receptie of er niemand gebeld heeft voor ons. Dit is negatief. Uiteindelijk om 14 u komt het busje langs. De chauffeur zegt dat de opgegeven afhaaluren niet kloppen en dat hij het traject naar de luchthaven niet op die tijd kan afleggen. Eens op de luchthaven (ca 30 min. rijden) checken we onmiddellijk in. De gate waar we moeten instappen zal pas later bekend gemaakt worden via de electronische borden. Om 15.15 u begint het instappen. We moeten enkele minuten wachten omdat er een gehandicapte in rolstoel met een speciaal voertuig aan boord moet gebracht worden. We vliegen terug met Air Malta. Het opstijgen is voorzien voor 16.05 u. Met amper 5 min. vertraging komen we los van de grond. De afstand naar Brussel bedraagt 1855 km. Stipt zoals voorzien landen we om 19 u. Eerst nog de valiezen van de transportband ophalen en vlug naar het treinstation van de luchthaven. De rechtstreekse trein naar Gent staat reeds klaar en in het voorbijgaan meldt ik aan de treinwachter dat ik nog moet betalen (dit mot in principe als men geen boete wil oplopen . De trein zit bomvol maar eens na Brussel Noord, Brussel Centraal en Brussel Zuid kan iedereen een plaatsje bemachtigen. Wel is het niet gemakkelijk de twee zware valiezen aan boord van de trein te tillen. We komen aan in Gent Sint-Pieters om 20.55 u. Het station heeft nog steeds geen liften of neerwaarts gaande roltrappen en het is geen sinecure om de twee valiezen via de gewone trap naar beneden te brengen. In de stationshal kopen we nog voor elk een döner kebab die wij thuis zullen opeten. De taxirit kost ons € 12. Eens thuis, na het verorberen van de kebab, pakken we nog de valiezenuit om dan om 22.45 u te gaan slapen.

Buiten valt er een kille regen en is de temperatuur amper 9 graden. Toen we in Malta vertrokken was het 24 graden.

 

                                                                                                                      David Maes

oktober 2011

 

 

30-10-2011 om 00:00 geschreven door David Maes


>> Reageer (0)
06-04-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Antalya Turkije 2011

Turkije –Antalya V

27 maart – 6 april

2011

Wat vooraf ging

Donderdag 10 maart 2011:

- afhalen van de reisdocumenten bij Jetair.

De nacht van donderdag 10 maart 2011 op vrijdag 11 maart 2011:

-Er doet zich een zware aardbeving voor in Japan, gevolgd door een tsunami en ernstige problemen met drie kerncentrales. Er zijn vermoedelijk 10.000 dodelijke slachtoffers. Later blijkt het dat het er ongeveer 25.000 te zijn.

Vrijdag 11 maart 2011:

Tijdens een shopping op de Vrijdagsmarkt in Gent wordt de portefeuille van Lea gestolen. Lea doet nog diezelfde dag aangifte van de diefstal. Gezien ons vertrek naar Turkije niet meer veraf is (amper 16 dagen) moet er vlug een oplossing gezocht worden om nieuwe documenten te verkrijgen.

Zaterdag 12 maart 2011:

We brengen de ganse voormiddag door op het Administratief Centrum aan het Zuid voor het aanvragen van nieuwe documenten. Een identiteitskaart via een snelle procedure verkrijgen kost ca € 136. We vragen een identiteitskaart aan via de normale procedure. Blijkt dat de beste en snelste oplossing nog is een reispas aan te vragen. Die zou klaar zijn op 23 maart 2011, vier dagen voor ons vertrek. Deze reispas kost ons € 86. Hij is wel 5 jaar geldig.

De foto’s die we bij hebben (uit een automaat gehaald) blijken niet te voldoen aan de gestelde eisen. Na een half uur wachten kunnen we in het tegenover gelegen winkelcentrum van het Zuid een serie foto’s laten nemen die wel voldoen aan de eisen. Rond half twaalf verlaten we eindelijk het Administratief Centrum.

Dinsdag 22 maart 2011:

De oorlog in Libië begint.

Woensdag 23 maart 2011:

We halen de reispas van Lea af op het Administratief Centrum aan het Zuid.

De nacht van zaterdag 26 maart 2011 op zondag 27 maart 2011:

De zomertijd gaat in. 2 u wordt 3 uur. Dit betekent dus een uur minder slapen.

Zondag 27 maart 2011 – 1ste dag

Gisterenavond zijn we al om 21 u gaan slapen na eerst nog al onze uurwerken op zomertijd te hebben gezet. In de loop van zaterdag belde Magda nog eens om na te gaan of alles in orde was.

05.30 u: Ik sta op en Lea staat om 06.00 u op. Na de badkamerrituelen blijkt dat we nog een uur te vroeg klaar zijn zodat we nog rustig de tijd kunnen nemen.

07.50 u: William komt ons ophalen om ons naar Zaventem te brengen. Daar het zondag is is het rustig op de weg en om 8.45 u komen we aan op de park-and-ride-zone. Daar nemen we afscheid van William. In de luchthaven eten we nog een meegebrachte Luikse wafel en kopen een koffie aan een eetstandje ter hoogte van de check-in-rij nr. 10. Met Magda en Thieu hebben we afgesproken om 10 u aan de Jetairbalie in het nieuwe deel van de vertrekhal. Na nog wat rond gelopen te hebben op de luchthaven en onze strandtas hebben afgehaald aan de balie van Jetair vinden we M en T terug op de afgesproken plaats. Volgens de hostess van Jetair zou het inchecken pas beginnen om 11.30 u maar reeds om 11.20 u begint men met het inchecken aan rij 12. Wij staan als tweede in de rij zodat wij waarschijnlijk vooraan in het vliegtuig zullen zitten. We zijn tevens al vlug onze bagage kwijt. We krijgen de zetels 4 A-B-C-D toegewezen, op de 4de rij dus. Eens ingecheckt begeven we ons onmiddellijk naar gate B 31. Eens we aan de wachtplaats aankomen staat er reeds aan de nevenliggende gate een vliegtuig van Jetairfly klaar. Ons vliegtuig komt echter een tiental minuten later zijn plaats aan onze gate innemen. Stipt om 11.50 u mogen we instappen.

13.30 u: ons vliegtuig verlaat zijn standplaats.

De veiligheidscontrole leverde geen noemenswaardige problemen op . Enkel de armband van Magda was wat weerspannig. Lea reist, wegens de diefstal van haar portefeuille, met een reispas.

13.40 u: het vliegtuig komt van de grond. De vlucht zal 3 u en 25 minuten duren. Het toestel is van het type 737/400 (3 + 3 zetels per rij). De VIP’s krijgen als eerste hun maaltijd, daarna is het aan onze beurt. We weten niet goed hoe wij onze uurwerken moeten afregelen maar later blijkt dat Turkije pas naar de zomertijd overschakelt in de nacht van zondag op maandag (de nacht van 27 op 28 maart).

17.45 u (locale tijd): we landen op het vliegveld van Antalya. Daar ook de gebruikelijke rituelen: de valiezen ophalen aan het draaiplateau, maar vooraf de pascontrole en het kopen van een visum (€ 15 per persoon). Aan de uitgang vinden we de hostess van Jetair die ons het juiste busje aanwijst. Na een tiental minuten rijden we richting hotel. Daar de straatjes van Kaleici, waar zich het Alp Pasahotel situeerd, zeer smal zijn, kan er geen grote bus in de oude stadswijk binnenrijden. Eens we de wijk binnenrijden bemerken we de nieuwe bestrating. De laatste keer dat we hier waren was in 2006 en toen hadden de straatjes nog hun oude, gebrekkige, bestrating. De eerste keer dat we hier te gast waren was is 2001, de tweede keer in 2003, de derde keer in 2005, de vierde keer in 2006. Nu is het ons vijfde bezoek aan Antalya met verblijf in het Alp Pasahotel. Tussen 2001 en nu hebben we een ware evolutie kunnen meemaken. In het begin was de wijk Kaleici nagenoeg volledig verpaupert. Nu zijn bijna alle vervallen huizen en gebouwen met respect voor het verleden gerestaureerd. Niet voor niets kreeg de wijk van de UNESCO de vermelding “werelderfgoed”.

De laatste honderd meter moeten we echter te voet afleggen maar een bediende van het hotel komt ons tegemoet om onze valiezen te helpen dragen.

Het inchecken in het hotel verloopt zoals gebruikelijk – de hotelfiche invullen en een uitleg hoe hier alles in zijn werk gaat. Het enige wat verschilt met vroeger is dat de zogenaamde “bankkaart” is weggevallen. Die moest men vroeger aan de kelner geven bij een bestelling en werd alzo het verschuldigde bedrag elektronisch opgeslagen op de kaart. Nu hebben de kelners een computertje op de arm en wordt het verschuldigde bedrag doorgeseind naar de centrale computer.

Wij huren een kluis voor € 2 per dag. Men kan een eigen codenummer in de elektronische kluis aanbrengen. Als kamer krijgen we de kamer Seyma toegewezen – Magda en Thieu krijgen kamer Alev. Beide kamers zijn gelegen achteraan het gebouw. Onze kamer heeft uitzicht op een smal straatje naast het hotel. De kamers hebben hier geen nummer maar dragen de naam van een pascha (de grote kamers) of de naam van een haremvrouw (de kleinere kamers). Onze kamer is te bereiken via een trapje van een tiental treden met beruchte Turkse hoge treden. De bedienden helpen ons de valiezen naar onze kamer te brengen en leggen uit hoe de kluis werkt. Eens dit gedaan gaan we in een klein winkeltje in de buurt enkele flessen water kopen omdat het leidingwater niet drinkbaar is.

Zonder tijd te verliezen gaan we vervolgens avondmalen. Het voorgerecht en het dessert zijn nog steeds in buffetvorm. Het hoofdgerecht wordt in openlucht klaar gemaakt. Na het eten gaan we naar onze kamers om de valiezen uit te pakken. Eens dit gedaan is slaat de vermoeidheid toe en gaan we slapen. Mijn uurwerk wijst 23.45 u aan maar in feite weet ik niet hoe laat het juist is wegens de Babylonische spraakverwarring met het winter- en het zomeruur.

Maandag 28 maart 2011 – 2de dag

07.00 u: ik sta op. Lea staat op om 07.30 u. Ik loop even tot aan de receptie om het juiste uur te vragen. Het is nu 08.00 u. Wij gaan ontbijten en M en T komen ons om 08.30 u vervoegen.

09.00 u: de hostess van Jetair komt langs voor de begroetingsessie. We krijgend de gebruikelijke uitleg over excursies en bezienswaardigheden. We bestellen en betalen twee uitstappen, één naar Kekova (de verdronken stad) en één naar Perge, Aspendos en de Kursunluwaterval. We krijgen daar bovenop nog een gratis uitstap in de omgeving van Antalya, met bezoek aan een grote juwelenwinkel, een bezoek aan de lage Dudenwaterval en een bezoek aan een grote lederwinkel. Eens dit achter de rug doen we een kleine verkenning in de oude wijk van Antalya: Kaleici. Het valt ons op dat heel wat huizen prachtig gerestaureerd werden de afgelopen tien jaar. Niet voor niets werd Kaleici uitgeroepen tot Werelderfgoed door de Unesco.

12.30 u: We gaan middagmalen. In dit seizoen krijgen we vol pension voor de prijs van half pension. Na het middagmaal rusten we een drie kwartier uit op de kamer. Daarna gaan we verder op ontdekking in Kaleici. Hier en daar proberen we wat inlichtingen in te winnen over de halteplaatsen van de dolmussen. Daar de meeste Turken hier alleen hun eigen taal spreken is het soms moeilijk om een kleine conversatie te houden.

17.00 u: we doen een terrasje in de buurt van de oude stadstoren van Kaleici met zicht op de baai van Antalya. Vroeger was in de nabijheid van de toren het restaurant gevestigd van Adamo. Nu is het echter een bouwwerf. De uitbater van de drankgelegenheid waar we ons nu bevinden zegt ons dat Adamo ongeveer een jaar geleden gestopt is met zijn restaurant en dat het gebouw nu gerestaureerd wordt tot een klein hotel.

Ca 18.00 u: we zijn terug in het hotel en nemen een douche.

19.30 u: we gaan avondmalen. Ik merk op dat de landvlaggetjes, die vroeger op de tafel gezet werden, verdwenen zijn. Iedere tafel kreeg vroeger een vlaggetje op tafel van het land van oorsprong van de hotelgast. Na het eten maken we een kleine wandeling naar de oude stadstoren.

22.00 u: we gaan slapen.

Dinsdag 29 maart 2011 – 3de dag

06.00 u: opstaan. Lea om 7.15 u. Ik maak nog een kleine wandeling naar het voetbalstadium in de buurt om de halteplaats van de dolmussen eens te bekijken. Op dit uur van de dag rijden er slechts weinig dolmussen. Ik kan dan ook moeilijk uitmaken waar de kleine busjes precies naartoe rijden.

08.00 u: we gaan ontbijten. Daarna doen L, M en T een wandeling is de winkelstraatjes langs de overkant van de Ataturk Cadessi – zeg maar de Ataturklaan. Ik blijf op het terras van het hotel en werk mijn nota’s bij.

10.00 u: ik vertrek op een verkennende wandeling. Eerst ga ik naar de plaats waar de vaste markt (hier zegt men “bazaar”) zich bevind maar ik stel vast dat er nu een grote bouwput in de plaats gekomen is. Volgens inlichtingen is de nieuwe markt iets verder af gelegen en men zou die kunnen bereiken met de nieuwe tramlijn die aan de oude marktplaats voorbij komt. De nieuwe markt bevindt zich aan de terminus van de nieuwe tramlijn. Omdat we plannen hebben wat later op de week naar de nieuwe markt te gaan neem ik de tram met als eindbestemming Meydan. Aan een kiosk koop ik een ticket voor de prijs van 3,5 Turkse Lyra. Blijkt dat dit ticket ook geldig is voor de terugreis. Dus voor een enkele rit betaalt men per persoon 1,75 TL (of ongeveer 90 eurocent). Later zullen we ervaren dat de prijs voor een trambiljet (zowel de oude als de nieuwe tram) en de prijs voor een rit met een dolmus steeds dezelfde is. Op de tram doe ik voor alle zekerheid nog eens navraag waar ik moet afstappen maar de mannelijke Turk geeft me enkel uitleg in het Turks. Ik begrijp er geen jota van. Enkele zitplaatsen verder zit een vrouw wiens leeftijd ik schat op 50 jaar. De dame komt tussen en geeft me een gedetailleerde uitleg hoe ik op de markt moet geraken. Zij doet dit in vloeiend Duits. Ze zegt me dat ik met haar aan de eindhalte kan afstappen. Ondertussen vertelt ze al het een en het ander over haarzelf. Blijkt dat ze verkoopster is in een van de stalletjes op de markt. Ik zie in de gang van de tram een groot pak met nog verpakte kledingstukken (T-shirts, enz.) staan. De kleding is verpakt in een grote zwarte plastiek zak die naar mijn schatting één meter hoog is en een halve meter dik is. Ik vraag haar of het pak van haar is en zij antwoord bevestigend. Ik stel haar voor om vanaf de tramhalte het pak te helpen dragen naar de markt. Uiteraard heeft ze daar zeker geen bezwaar tegen. Van de tramhalte naar de bazaar is het ongeveer honderdvijftig meter stappen. Het pak weegt behoorlijk zwaar. Ik vraag haar hoe ze dergelijke zware pakken naar haar kraam krijgt als er geen “goede ziel” is die haar helpt. Haar antwoord is dat ze het grote pak zelf draagt op haar schouders. In de bazaar slaan we het eerste padje rechts af en komen iets verder aan de verkoopstand van de vrouw. Zij biedt mij iets te drinken aan. Ik kies voor een nescafé (de gewone Turkse koffie is voor ons nagenoeg niet te drinken.) Ondertussen begint de vrouw honderduit over haar en haar jeugd te praten. Ze zegt dat ze opgevoed is in Duitsland, meer bepaald in Hamburg. Ze heeft daar 27 jaar gewoond, heeft een dochter van 18 jaar en een zoontje van 6 jaar. Ik vertel haar dat ik een dochter heb en een kleindochter. Wanneer ik wat later wil opstappen stopt ze me nog een t-shirt in de hand voor Laura. We nemen hartelijk afscheid van elkaar en ik beloof haar wat later op de week nog eens langs te komen samen met L, M en T.

Ik neem de tram terug richting Kaleici en stap af niet ver van het kruispunt met de Ataturk Cadessi, daar waar de oude kuststram en de nieuwe tram elkaar kruisen. De oude tram wordt trouwens “Nostaljia” genoemd. Aan deze tramhalte vind ik een halte voor de dolmussen die naar de autobusterminus rijden, buiten de stadsagglomeratie. De dolmussen die naar daar rijden hebben de nummers 61 en 24. De halte is amper 100 meter van de building “Antalya 2000” gelegen. Een verantwoordelijke (met een fluitje in de hand) jaagt de bestuurders op om zo snel als mogelijk te vertrekken na hun halte. Als men hen een inlichting vraagt heeft men best een klein notaboekje of een stukje papier bij de hand. Daar schrijven die “controleurs” dan het nummer van de desbetreffende dolmuslijn op.

Terug aan het hotel vind ik L, M en T op het terras van het hotel. Ik vertel hen mijn wedervaren.

12.30 u: middagmalen tot 14.00 u. We krijgen soep, macaroni en ijs met een stukje baklava. Na het middagmaal nemen we de Nostaljia- waar zich aan de terminus het Archeologisch Museum van Antalya bevindt. We bezoeken het museum (15 TL/pp). Dit museum bewaart talrijke belangrijke archeologische vondsten. Na het bezoek drinken we iets op het terras van het museum. Lea keert alleen met de tram terug naar het hotel. Wij, D, M en T, gaan te voet via de weg die parallel loopt met het strand. Naar het hotel is het ongeveer 45 minuten stappen. Na onze aankomst aan het hotel blijven we nog wat napraten op het terras.

19.30 u: avondmaal.

22.00 u: we gaan slapen.

Woensdag 30 maart 2011 – 4de dag

07.30 u: we gaan deze ochtend wat vroeger ontbijten omdat we vandaag een uitstap doen. Net voor we vertrekken merkt Thieu op dat zijn videocamera niet werkt. Ik heb het vermoeden dat er niets verkeerd is met de camera maar dat er een foutieve manipulatie gebeurd is. Vandaag kan Thieu dus niet filmen maar Magda vervangt dit hiaat door meer foto’s te nemen. Volgens Thieu heeft hij gisterenavond de batterij van zijn toestel nog opgeladen. Ik bedenk daarbij wel dat wanneer men de kamer verlaat en de sleutelhanger uit het toestel naast de deur haalt, dat er dan geen stroom is in de kamer. Dus ook het opladen van de batterij kan dus in dit geval niet gebeuren. Bij onze aankomst ’s avonds gaan we een en ander nakijken in de kamer van M en T. Ik bemerk dat het flikkerlampje wel knippert, dus laadt de batterij op. Plots valt mijn ook op de aan/uit-knop. Ik druk even op deze knop en de camera werkt perfect. Per ongeluk had iemand dus op deze knop gedrukt.

Een taxi komt ons ophalen om 09.05 u. Daarna volgt een lange rit naar het rendez-vouspunt waar de twee andere bussen en onze taxi samenkomen. De rit hierheen is ongeveer 35 km. De Nederlandstaligen stappen in dezelfde bus. De gids is reeds aanwezig in de bus. Het is een Nederlands sprekende Turk die af en toe wat moeite heeft met de Nederlandse zinsbouw. Meestal is hij vrij goed verstaanbaar maar spreekt af en toe wat te stil waardoor we hem van achter in de bus soms moeilijk verstaan. Onderweg naar Perge heeft hij reeds heel wat informatie mee. Na een tijdje rijden stappen we af aan de archeologische site van Perge. De site is vrij uitgestrekt en onze gids doet zijn best om ons één en ander duidelijk te maken. Toen we een aantal jaren terug deze site bezochten kregen we heel wat minder informatie. Het bezoek duurt ongeveer één uur (de arena en de restanten van de stad Perge). Na een toiletbezoek staat er aan de uitgang een man die wat reukwater sprenkelt op je handen. Eens terug in de bus gaat het richting Kursunluwaterval. Dit wordt een blitsbezoek want hier krijgen we maar 20 minuten de tijd. Blijkbaar was er hier een droge periode want de waterval heeft slechts weinig kracht. Op de site van de waterval zijn er heel wat trappen te doen. Na de waterval gaat het naar een dorpje onderweg naar Aspendos. Daar gebruiken we de lunch, die inbegrepen is in de prijs. Het middagmaal bestaat uit koude pastakrulletjes, een opgerold blad bladerdeeg gevuld met fetakaas. Voor het hoofdgerecht kan men kiezen uit: forel, kebab of kip met daarbij nog een bord rauwe groenten. Tijdens de maaltijd ontspint zich een levendig gesprek tussen mij en een oudere dame. Deze blijkt in Gent aan de Fr. Rooseveltlaan te wonen. Zij verblijft in Belek en was vroeger onderwijzeres. Ook een vijftal jongeren nemen deel aan het gesprek. Deze laatsten zijn nieuwe Jetairhostessen (en één steward) in opleiding. Vooral de steward voert hoofdzakelijk het woord. Uit het gesprek blijkt dat ze nog wel het één en ander te leren hebben van Antalya en omgeving. Na de maaltijd, zie zowat een anderhalf uur in beslag neemt, maar door het drukke gesprek vliegt de tijd voorbij, stappen we terug in de bus en rijden amper enkele minuten vooraleer we aan de site van Aspendos aankomen. We bezoeken het prachtige antieke theater, één van de weinige theaters waarvan de scene nog recht staat. Na een half uur is het tijd om terug te keren. We rijden langsheen twee andere bouwwerken van Aspendos: de aquaduct en de Aspendosbrug. De drie bouwwerken komen voor in een sage over een koningsdochter en drie architecten.

Eens we terug aan het verzamelpunt zijn stappen we over in de taxi die ons 40 km verder naar Antalya brengt.

17.00 u: aankomst aan het hotel. We blijven nog een uurtje op het terras verpozen. Bij nazicht van de rekening blijkt dat er een glas bier teveel werd aangerekend. ’s Avonds wijs ik de kelner op de fout en die wordt onmiddellijk rechtgezet (Thieu krijgt die avond een extra glas bier).

19.30 u: avondmaal.

21.00 u: we gaan slapen.

Donderdag 31 maart 2011 – 5de dag

06.30 u: opstaan.

08.00 u: ontbijten.

09.30 u: L, M en T gaan shoppen. Ik blijf achter op het terras van het hotel om mijn notities aan te vullen. Daarna maak ik een wandelingetje doorheen Kaleici. Rond 11.50 u ben ik terug aan het hotel en vinden er L, M en T op het terras.

12.30 u: middagmaal. Deze karige maaltijd bestaat uit soep, selder, champignons en garnalen. Daarna genieten we even van een platte rust in de kamer. We moeten echter eerst nog een tiental minuten wachten vooraleer we in de kamer kunnen tot wanneer de poetsvrouw klaar is.

15.30 u: we bezoeken het kleine museum van Kaleici. Het bijzondere van dit gebouw is dat de vloeren gemaakt zijn uit schitterend witte marmer. Zo te zien was het gebouw vroeger een (Rooms-Katholieke) kerk. Dit wordt verraden door de in de muur ingebouwde predikstoel. Magda zegt dat ze in haar documentatie gevonden heeft dat er in Kaleici een Sint-Pauluskerk zou zijn. Gedurende de vijf bezoeken aan Antalya hebben we talloze keren de wijk doorkruist. Nooit is ons een kerk opgevallen. Eens uit het museum gaan we op zoektocht naar deze kerk. Deze zou gelegen zijn in de buurt van het Karyatithotel. Doordat de straatjes van Kaleici kriskras door elkaar lopen is het niet gemakkelijk voor een kersverse bezoeker om de weg te vinden. Herhaalde keren vragen we de weg. Eén van de goede gaven van de Turken is dat wanneer men de weg vraagt je steeds geholpen wordt, zelfs wanneer ze zelf de weg niet weten… met alle gevolgen van dien. Na bijna heel Kaleici te hebben doorkruist vinden we tenslotte het hotel Karyatit langs de rand van Kaleici en in de buurt van de weg naar het voetbalstadion. In het hotel wijst een dame ons de goede richting naar de kerk. Honderd meter van het hotel vinden we het bescheiden kerkje. Dit is momenteel niet toegankelijk want het wordt gerestaureerd. Op een summier plannetje worden we verwezen naar een hulpkerkje amper honderd meter verder. Het is gelegen boven een café. De uitbater van het café wijst ons de weg, een smalle trap tussen twee cafés in gelegen. Na een korte klim kunnen we het noodkerkje, voor zover je dit zo kan noemen, even bezoeken. Waarschijnlijk was de ruimte waarin het is ondergebracht vroeger een vergaderzaal van het onderliggend café. Een aantal oude stoelen staan omheen het primitieve altaar. Er worden hier op zondag twee diensten opgedragen, één voor de Turkse bevolking en één voor de Engelstaligen.

Ondertussen is het reeds 17 u geworden wanneer we aan het hotel aankomen. Zoals gebruikelijk blijven we nog wat op het terras nakaarten. Toevallig heeft de hostess van Jetair ook haar spreekuur. Daar ze geen nieuwe gasten moet begroeten begint ze een gezellige babbel met ons. Daaruit begrijpen we dat ze hier pas 14 dagen is en dat ze nog heel wat van de omgeving moet leren. Wij delen haar onze ervaringen mee en af en toe neemt ze nota’s over onze reiservaringen.

19.30 u: avondmaal. Daar het te fris is om buiten te eten zoeken we een tafel binnen in het gebouw. Tot nu toe is het vrij goed weer geweest met af en toe wat bewolking. In de loop van de namiddag zijn er juist geteld twee druppels water gevallen. Uit voorzorg doen de kelners het tafellinnen van de buitentafels weg. Maar later blijkt dat dit een maat voor niets is geweest daar er die avond geen regen valt.

21.45 u: we gaan slapen.

Vrijdag 1 april – 6de dag

In de loop van de dag dwarrelt het bericht binnen dat ons land een nieuwe regering heeft. Achteraf blijkt dit een 1 aprilgrap te zijn.

06.45 u: opstaan.

08.00 u: ontbijt buiten.

Naast de receptie van het hotel staat een kleine computer. Hier kan men surfen. Ik maak van de gelegenheid gebruik om het weerbericht na te kijken op http://www.zoover.nl. Men verwacht veel bewolking maar wel een temperatuur van ca 25 graden. Voor morgen en overmorgen wordt er regen verwacht. Daarna zou de zon terug van de partij zijn. Na het ontbijt gaan we naar een zitbankje met uitzicht op het haventje van Kaleici. Een half uurtje voor we gaan middagmalen vleien we ons even op de ligzetels op de binnenkoer van het hotel.

12.30 u: middagmaal.

14.30 u: we vertrekken met de oude tram (Nostaljia) naar het eindstation aan het Altalyamuseum. We betalen 3,5 TL voor 2 personen (= 1,75 TL/pp). Aan het eindstation zien we niet onmiddellijk hoe of waar we een dolmus moeten nemen naar Minicity. Ik doe navraag naar de prijs van een taxi. Vanaf hier naar Minicity kost de rit 9 TL, dit is 2,25 TL per persoon (of 1,10 euro/pp). We nemen een taxi en worden na enkele minuten afgezet aan de ingang van Minicity. De toegangsprijs bedraagt 5 TL /pp. Hier zijn alle belangrijke gebouwen van Turkije weergegeven in het klein. Na het bezoek aan dit mini-Turkije, we worden steeds op de hielen gevolgd door een man van de bewakingsdienst, gaan we iets drinken in een strandcafé in de buurt. M en T keren te voet terug naar het hotel. Wij nemen een dolmus aan de ingang van Minicity. Daar is tevens het winkelcentrum Migros M 5 gevestigd. Bij de tweede dolmus die voorbij komt hebben we prijs. Deze brengt ons terug naar Kaleici. Eens we in de buurt van de geribde minaret en het standbeeld van Ataturk zijn stappen we af. Het is spitsuur (ca 17 u) en dus zeer druk. Van daar naar het hotel is het slechts 10 minuten gaan. Voor de dolmus betaalden we eveneens 3,5 TL voor twee personen. De temperatuur is inderdaad ca 25 graden en er komt meer en meer bewolking op en een lichte nevel.

09.30 u: het avondmaal gebruiken we buiten.

21.30 u: we gaan slapen.

Zaterdag 2 april 2011 – 7de dag

04.30 u: Ik word wakker wegens de regen. De ganse dag vallen er regenbuien uit.

08.00 u: ontbijt.

09.00 u: L, M en T gaan naar de markt in Lara, een deelgemeente van Antalya. Daarvoor nemen ze een dolmus aan de halte van de voetbalstation. Ik blijf in het hotel om mijn notities bij te werken. Om 10 u maak ik een kleine wandeling naar de oude stadstoren van Kaleici en drink er op het terras een koffie die niet van al te goede kwaliteit is.

12.15 u: L, M en T komen van de markt.

12.30 u: middagmaal. We zoeken een tafeltje binnen want buiten is het te fris.

14.30 u: we vertrekken naar de “bazaar” (de overdekte markt). Niet ver van de Ataturklaan nemen we de nieuwe tram, eveneens niet veraf van de plaats waar ook de oude tram voorbij komt. Onderweg naar de halte begint het fel te regenen zodat we enkele minuten moeten schuilen. Het ticket kost ons 3,5 TL voor 2 personen. We rijden dan naar “Meydan”, het eindstation van deze tram- lijn. Vanaf de tramhalte naar de markt is het amper 100 meter stappen. We zijn nog niet goed in de overdekte markt of buiten gaan de hemelsluizen helemaal open. Nu zien we eens in de praktijk waarom de boordstenen bijna dubbel zo hoog zijn dan bij ons. Hier zijn namelijk geen rioleringen waarlangs het regenwater kan afgevoerd worden. Bij een hevige regenvlaag worden de straten herschapen in kleine riviertjes. Aan diverse standen kopen we het een en ander, na evenwel de nationale sport te hebben uitgeoefend, namelijk: het afbieden. Voor Lea kopen we een portefeuille en voor mij een lederen broeksriem. We brengen tevens een bezoek aan de dame die ik vroeger op de week leerde kennen. Bij haar kopen we nog het een en ander. Van haar krijgen we alles aan de laagste prijs en dit zonder te bieden.

16.55 u: we keren terug naar het hotel langsheen de building Antalya 2000 en de plaats waar vroeger de bazaar stond. Ik vernam dat op die plaats er een nieuw museum zou gebouwd worden (?). In de building is er een winkeltje van goedkope sierraden waar alles aan 1 TL wordt verkocht. In de buurt van het hotel laat ik mijn schoenen poetsen. De man vraagt daarvoor 2,5 euro maar ik geef hem 3 euro.

Voor het maal van deze avond reserveren we een tafel binnen.

19.30 u: avondmaal.

Zondag 3 april 2011 – 8ste dag

04.30 u: het regent.

07.15 u: we gaan wat vroeger dan gewoonlijk ontbijten omdat we reeds vroeg op excursie vertrekken.

08.10 u: we vetrekken aan het hotel met een taxi naar Demre (Myra) en Kekova. Gisterenavond kreeg ik nog een fax van één van de receptionisten waarin stond dat er te weinig Nederlandstaligen hadden ingeschreven voor de trip en dat de Engelstalige gids ook uitleg zou geven in het Nederlands. Wonder boven worden, dit viel goed mee want de man was zeer goed verstaanbaar.

We rijden eerst naar de verzamelplaats en stappen daar over in een bus. We rijden in de richting van Kas en stoppen halfweg naar Kekova aan een baanrestaurant voor een sanitaire stop en om eventueel iets te drinken. We kennen de pleisterplaats zeer goed want in de afgelopen jaar zijn we hier reeds verschillende keren langsgereden en gestopt tijdens vroegere uitstappen. In Kekova stappen we op een boot om een bezoek te brengen aan de “verzonken stad”. Na het boottochtje gaat het naar het restaurant waar we de lunch gebruiken. Daarna komt Myra aan de beurt waar we achtereenvolgens de rotsgraven, het antiek theater en de kerk van Sint-Nikolaas bezoeken. Het is al 16.30 u wanneer we terugrijden naar de verzamelplaats. Van Myra naar hier is het ongeveer twee uur en een half rijden. Op de verzamelplaats moeten we even wachten omdat de andere bus nog niet ter plaatse is.

19.30 u: avondmaal.

De ganse dag was het afwisselend bewolkt en scheen de zon af en toe. Het regende een paar keer maar daar hadden we geen last van omdat we dan juist ergens binnen waren.

21.00 u: we gaan slapen.

Maandag 4 april 2011 - 9de dag

08.50 u: we worden opgehaald door een taxi en rijden naar de overstapplaats. Eens iedereen in de juiste bus zit rijden we naar een megawinkel van goudwerk en juwelen. Na een goed half uur vertrekken we naar de lage Dudenwaterval. De plaats is momenteel een bouwwerf daar men er bezig is een park aan te leggen. De lage Dudenwaterval stort zijn water in de zee. De hoge Dudenwaterval ligt ongeveer een 30-tal kilometer in het binnenland. Na de waterval even te hebben bekeken rijden we naar de plaats waar we het middagmaal gebruiken , namelijk in Lara (deelgemeente van Antalya), met zicht op de zee. Van de regen hebben we weinig of geen last want telkens als het regent zitten we binnen. Na de maaltijd rijden we naar Kaleici voor een stadsbezoek. Hier haken we af en verwittigen we de gids dat hij niet op ons hoeft te wachten. De uitstap heeft als laatste halte een megawinkel van lederwaren. Maar wij zijn niet geïnteresseerd. Deze uitstap kregen we gratis aangeboden als we twee andere excursies betaalden. In feite is deze uitstap een commerciële bedoening.

Eens de bus verlaten te hebben in de buurt van de geribde minaret gaan L, M en T iets zoeken in een kledingzaak in de buurt van onze afstapplaats. Ondertussen ga ik op zoek naar een dolmushalte van waar men naar de hoge Dudenwaterval kan rijden. Uit navraag blijkt dat men een dolmus kan nemen aan de bouwput waar vroeger de “bazaar” gevestigd was. Ook rijdt er vanaf daar een autobus, maar minder frequent. De autobus draag te nummer 14 en de dolmussen de nummers 78 en 85. Aan het hotel wacht ik op de rest van onze groep waarna we samen iets gaan drinken aan de oude stadstoren.

18.00 u: we gaan naar onze kamer.

19.30 u: we gebruiken het avondmaal buiten.

Dinsdag 5 april 2011 – 10de dag

Na het ontbijt nemen we de dolmus naar de hogere Dudenwaterval. De rit kost ons zoals steeds 3,5 TL voor 2 personen. We bezoeken de cite van de waterval maar ook hier laat het watertekort zich manifesteren. Er stort wel water naar beneden maar ietwat bescheidener dan anders. Tegen de middag zijn we terug in het hotel.

12.30 u: middagmaal.

14.00u :op de kamer maak ik nog snel een berekening van de onkosten (dranken en de kluis) die we nog moeten betalen. Daarna gaan we wat genieten van de zon op het terras van het hotel.

16.15 u: wij gaan naar de kamer om het grootste deel van onze bagage in de valiezen te stoppen. Eens dit achter de rug maken we nog een kleine wandeling naar de oude stadstoren en genieten, nog even, van het uitzicht op de baai van Antalya. Gans de dag scheen de zon en de avond is mild van temperatuur.

19.30 u: avondmaal. Na de maaltijd ga ik naar de receptie om af te rekenen. Bij nazicht van de rekening blijkt er een doosje chips uit de minibar ten onrechte te zijn aangerekend. Ik wijs de receptioniste hier op en al vlug is de rekening gecorrigeerd. Ik betaal met mijn Visakaart. Ik betaal nagenoeg alle dranken die door ons gebruikt zijn in het hotel. M en T betalen dan hun aandeel aan mij. Aan de receptioniste vraag ik om mij te wekken om 01.40 u. Als we nog maar net op onze kamer zijn kloppen M en T op de deur om ons mede te delen dat we vergeten zijn een lunchpakket aan te vragen voor morgenvroeg. Geen probleem, ik bel de receptie en het lunchpakket zal morgenochtend klaarliggen.

21.30 u: we gaan slapen.

6 april 2011 – 11ste dag

01.45 u: ik sta op en neem nog vlug een douche. Ik laat de valiezen door de nachtportier naar beneden brengen. Het trapje aan onze kamer is mij te gevaarlijk om met de zware valiezen naar beneden te gaan. Op de binnenkoer eten we ons (bescheiden) lunchpakket op. De andere koppels komen ons vervoegen en met ons twaalven zullen we de trip naar huis maken vanuit het Alp Pasahotel. Om 3.45 u worden we door een busje opgehaald en na een goed kwartiert bereiken we de luchthaven. Dan volgen de gebruikelijke rituelen van het inchecken: 1. de veiligheidscontrole van de valiezen en de personen, 2. de pascontrole en het afstempelen van het visum. De terugvlucht zal gebeuren met een toestel van Freebird, een A 320-200. Freebird is een Turkse maatschappij. Het instappen zal gebeuren aan gate 201. Om 05.50 u stappen we in de bussen die ons naar het vliegtuig brengen.

06.20 u: stipt zoals voorzien stijgen we op voor onze 20ste vlucht (= 10 vliegreizen). Onderweg wordt er op mijn schouder getikt. Het is niemand anders dan collega Walter De Bundel. Die is op terugreis van Side. Eigenaardig toeval: ook bij onze terugkeer van onze eerste reis naar Antalya(net 10 jaar geleden – 2001) kwamen we Walter tegen op zijn terugreis van Side.

De vlucht zal 3.30 u duren. De afstand bedraagt 1632 mijl. Om 7 u vliegen we over Istambul en om 7.33 u over Boedapest. Om 09.10 u overvliegen we Nurenberg.

09.10 u (Belgische tijd) landen we op Zaventem. Het vliegtuig wordt op een veraf gelegen plaats geparkeerd. Daar stappen we in een bus die ons naar de lange gang brengt naar de uitgang. Na de valiezen te hebben gerecupereerd nemen we afscheid van M. en T. We nemen de trein naar Gent en dan verder naar De Pinte waar Marijke en Laura ons komen ophalen.

12.00 u: we zijn thuis. Onze vijfde Antalyareis zit er op.

06-04-2011 om 00:00 geschreven door David Maes


>> Reageer (0)


Inhoud blog
  • NORMANDIË 1993 deel 2
  • NORMANDIË 1993 deel 1
  • NORMANDIË 1995 deel 2
  • NORMANDIË 1995 deel 1
  • NOORD-FRANKRIJK 1996 deel 2
  • NOORD-FRANKRIJK 1996 deel 1
  • ZEVENDAAGSE NAAR DE KASTELEN VAN DE LOIRE 1997 deel 2
  • ZEVENDAAGSE NAAR DE KASTELEN VAN DE LOIRE 1997 deel 1
  • BOURGONDIË 1998 deel 2
  • BOURGONDIË 1998 deel 1
  • MONSCHAU 1999 deel 2
  • MONSCHAU 1999 deel 1
  • PARIJS 2000
  • GROOTHERTOGDOM LUXEMBURG 2000
  • TURKIJE 2001 deel 3
  • TURKIJE 2001 deel 2
  • TURKIJE 2001 deel 1
  • PARIJS 2001
  • DE VOGEZEN 2001 deel 2
  • DE VOGEZEN 2001 deel 1
  • KEULEN CARNAVAL 2002
  • BRETAGNE 2002 deel 3
  • BRETAGNE 2002 deel 2
  • BRETAGNE 2002 deel 1
  • OOSTENRIJK GROSSARL 2002 deel 3
  • OOSTENRIJK GROSSARL 2002 deel 2
  • OOSTENRIJK GROSSARL 2002 deel 1
  • TURKIJE 2003 deel 3
  • TURKIJE 2003 deel 2
  • TURKIJE 2003 deel 1
  • OOSTENRIJK GROSSARL 2003 deel 3
  • OOSTENRIJK GROSSARL 2003 deel 2
  • OOSTENRIJK GROSSARL 2003 deel 1
  • KRETA 2004 deel 2
  • KRETA 2004 deel 1
  • HOUFFALIZE 2004
  • OOSTENRIJK GROSSARL 2004 deel 3
  • OOSTENRIJK GROSSARL 2004 deel 2
  • OOSTENRIJK GROSSARL 2004 deel 1
  • TURKIJE 2005 deel 3
  • TURKIJE 2005 deel 2
  • TURKIJE 2005 deel 1
  • VIERDAAGSE VAN DE IJZER 2005
  • GROSSARL 2005 deel 3
  • GROSSARL 2005 deel 2
  • GROSSARL 2005 deel 1
  • Hotel Torre Artale - Trabia - Sicilië - Italië
  • Reis naar Sicilië - Italië 2006
  • De Pyreneeën
  • Lourdes en de Pyreneeën
  • Antalya Turkije 2006
  • Antalya Turkije 2006
  • Grossglockner 3798 m
  • Sankt-Martin bei Lofer - Oostenrijk
  • Kas Turkije 207
  • Kas - Turkije 2007
  • Kusadasi Turkije 2008
  • Kusadasi Turkije 2008
  • Bernau - Zwarte Woud
  • Bernau - Zwarte Woud
  • Bornholm - Denemarken
  • Tenerife 2010
  • Antalya Turkije 2011
  • Malta 2011
  • Tenerife 2012
  • Nieuw
  • Welkom op deze blog
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Archief per jaar
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2006
  • 2005
  • 2004
  • 2003
  • 2002
  • 2001
  • 2000
  • 1999
  • 1998
  • 1997
  • 1996
  • 1995
  • 1993
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !
    Gastenboek
  • solar
  • Op bezoek geweest
  • Lieve groetjes
  • Vrolijk pasen
  • xxx

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    T -->

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!