Inhoud blog
  • Waarom wij 'christenen' genoemd?
  • Wij het lichaam van Christus, de Kerk
  • Ouderen tellen nauwelijks mee
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Diaconaat: kerk in uitvoering

    04-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gebonden als een hond aan de ketting
    Gebonden als een hond aan de ketting

    "Na pas pardonner, c'est devenir esclave de soimême, c'est rester attaché à sa mémoire blessée comme un chien à un chaîne. On ne peut pas aller loin, on s'interdit d'être heureux, de devenir liber. On devient un générateur de haine, de peurs, et la mémoire est en embouteillage comme sur le périphérique."

    Tim Guèrin in Tagueurs d'espérance, p. 34.

    "Niet kunnen vergeven betekent dat je slaaf van jezelf wordt. Het heeft als gevolg dat je blijft vasthangen aan je gekweste herinnering zoals een hond aan een ketting. Men kan niet ver lopen, men verbiedt zichzelf om gelukkig teworden, om vrij te worden. Je wordt een verwekker van haat, van angsten, en de herinnering is als een opstopping op de ring rond de stad."

    04-06-2006 om 19:56 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zoals bij een bril!
    Zoals bij een bril!

    Uit Lourdes bracht ik twee boeken mee van Tim Guénard. Het eerste heb ik uitgelezen en veel aantekeningen gemaakt. Tim Guènard schrijft spits en toch heel beeldrijk. Een voorbeeld:

    "Pour faire de la peine sans le vouloir, il faut ëtre deux. Il faut aussi être deux pour y voir clair. Pour pardonner et être pardonné, il faut être deux: celui qui demande en celui qui reçoit.
    Comme pour des lunettes, il faut nettoyer les deux verres. Ceux qui en portent les nettoient et les rangent avec soin le soir pour te retrouver au petit matin. Parles nettoie. En échangeant le soir, on dort mieux. Au réveil, il n'y a pas trop de buée ou de griffures qui empêcheraient de voir convenablement pendant la journée."

    Uit Tim Guénard, Tagueurs d'espérance, Presses de la Renaissance, Paris, 2002, p. 30.

    "Om elkaar ongewild verdriet aan te doen moet je met twee zijn. Je moet ook met twee zijn om er duidelijk zicht op te krijgen. Om  vergiffenis te schenken en vergiffenis te krijgen moet je met twee zijn: degene die het vraagt en degenen die het geeft.
    Het is zoals met een bril. Wij moeten de twee glazen poetsen. Degenen die een bril dragen poetsen de glazen en leggen de bril dan zorgvuldig weg om hem 's morgen weer te vinden. Spreken met elkaar maakt reinigt eveneens. Door 's avonds van gedachten te wisselen slaapt men beter. 's Morgens is er niet te veel damp op of krassen die zouden beletten om gedurende de dag goed te zien."

    04-06-2006 om 18:49 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Werken aan meer gerechtigheid kan maar als kerk handen in elkaar slaat
    WERKEN AAN MEER GERECHTIGHEID KAN MAAR ALS KERK HANDEN IN ELKAAR SLAAT

    Lea Verstricht (IPB) brengt verslag uit van Europese Lekenforum in Saarbrücken
    BRUSSEL (Kerknet) - Van dinsdag 23 tot zondag 28 mei 2006 vond in Saarbrücken de tweejaarlijkse bijeenkomst plaats van het Europese Forum van nationale Lekenbewegingen (ELF). "Hun doelstelling is het stimuleren van contacten in Europa tussen de verschillende nationale lekenraden en lekencomités of gelijkaardige organisaties. Tegelijk worden ook contacten onderhouden met de CCEE (Commissie van Europese Bisschoppenconferenties), CCPE (Europese Priesterraad), UCESM (Europese Vereniging van Apostolische Religieuzen) en de Pauselijke Raad voor de Leken", legt Lea Verstricht, stafmedewerkster van het Interdiocesaan Pastoraal Beraad die de debatten ter plaatse volgde, uit. "Van elk van hen was een vertegenwoordiger aanwezig op de studiebijeenkomst in Saarbrücken. Ze riepen allen op tot intense samenwerking met de leken. Ook Mgr. Clemens, secretaris van de Pauselijke Raad voor de Lek en, onderstreepte het belang van de onafhankelijke verantwoordelijkheid van leken voor het zoeken naar een orde van gerechtigheid in de samenleving. Hij drukte daarbij de wens uit dat het Europese Lekenforum een overtuigd en dynamisch orgaan zou zijn." Thema van het Europese Forum van nationale Lekenbewegingen was dit jaar hetzelfde als de Duitse 'Katholikentag' die in dezelfde stad en op dezelfde dagen plaatsvond: 'Gerechtigheid voor Gods aangezicht'.

    Gerechtigheid voor Gods aangezicht
    Alois Glück bracht voor het ELF een inleiding op het thema. Hij stelde dat de sociale welvaartstaat op zijn limieten botst. Wie zal onze levensstandaard blijven betalen? Durven we de consequenties van de demografische ontwikkeling doordenken? En welke invloed heeft de globalisering op de politieke invloed in de verschillende landen? Dergelijke vragen en de antwoorden die daarbij horen deden hem besluiten dat er een alternatief gezocht dient te worden: het creëren van een samenleving in solidariteit. Hij deed daarbij een beroep op de christelijke mensvisie die het individu ernstig neemt. Daarbij hoort meteen een verantwoordelijkheid om de talenten binnen te brengen in de sociale relaties. Zo komt solidariteit in het zicht. Eerst komt dus verantwoordelijkheid en betrokkenheid op elkaar van burgers en staat. Solidariteit volgt als vanzelf.

    Getuigenissen
    Daarop volgden enkele getuigenissen van nationale comités die zich hadden voorbereid op het thema. Er was een getuigenis uit Engeland/Wales dat een geschiedenis schetste van de strijd van (hoofdzakelijk) leken voor een meer gerechtigheid in de samenleving. De inspirerende vraag was op welke zaken in de hedendaagse samenleving de generatie van twee eeuwen verder ons zal oordelen. België (CIL) maakte het onderscheid tussen gerechtigheid en liefde, startend van de idee van gelijkheid binnen het verschil. De gerechtigheid voor God is de gerechtigheid die vereist is voor het welzijn van de ander. Ook Slowakije bracht een getuigenis binnen. Zij haalden aan dat liefde een conditio sine qua non is voor de gerechtigheid. In een land waar vervolgers en vervolgden uit het oude regime hun leven samen moeten vormgeven is gerechtigheid voor Gods aangezicht en de liefde van God de enige manier om deze realiteit te accepteren. De lezingen werden gevolgd d oor 3 verschillende gespreksgroepen die dieper ingingen op de aangebrachte thema's.

    Het Europese sociale model
    Ook tijdens de Duitse 'Katholikentag' werd gedebatteerd over het sociale model dat Europa dient te realiseren als we Gerechtigheid voor Gods aangezicht ernstig nemen. Het debat dat ook op het programma stond van het ELF ging na wat er rest van het sociale Europa. Hierin gingen de verschillende sprekers op zoek naar de concrete strijd die geleverd is om tot het sociale model te komen. Van daaruit werd gekeken naar welke strijd op dit moment gaande is, om daaraan een nieuw sociaal Europa te koppelen. De strijd van vrouwen, armen, mensen zonder papieren, en jongeren (in de Franse banlieus bv.) zijn hiervoor kenmerkend. In de tweede conferentie werd nagegaan hoe we tot dergelijke hervormingen kunnen komen zonder revolutie? De ongelijkheid op het vlak van arbeid en kennis zijn bijvoorbeeld twee zaken die hierbij dringend dienen aangepakt te worden. De opdracht van de politiek werd omschreven als 'mensen iets geven waaraan ze zich k unnen vasthouden'. De sociale leer van de kerk is in deze vruchtbaar geweest, maar ze is haar dynamisme verloren. Hier ligt een taak voor de lekenbewegingen. De theologen hebben de taak om ze te actualiseren.

    Dialoog van de leken en de priesters
    Naast het thema van de gerechtigheid werd ook gesproken over een samen werken aan de kerk van priesters, leken en bisschoppen. Dit bleek uit de verschillende verhalen geen vanzelfsprekende maar wel noodzakelijke stap. Vanuit de leken werd de vraag gesteld wat prioriteiten zijn voor de vorming en de uitoefening van het priesterambt, in een kerk waarin vele parochies het zonder priester moeten stellen. Vanuit de priesterraad werd gesteld dat de 21ste eeuw de eeuw van de leken zal zijn. Wat betekent dat voor een missionaire kerk? En hoe kunnen we de angst die nu domineert tussen de verschillende niveaus van leiding in de kerk overwinnen? Deze laatste vraag kwam ook uitgebreid aan bod in de gespreksgroepen achteraf, samen met de voorstellen om constructief te werken aan een dialoog tussen bisschoppen, priesters en leken. Het verslag van dit gesprek zal in een brief neergeschreven worden die verstuurd wordt naar de CCEE, CCPE, Pauselijke Raad voor Leken en naar de nationale bisschoppenconferenties. De oproep om de angst te overwinnen en samen verantwoordelijkheid te nemen voor de uitdagingen die op ons afkomen. En dit vanuit de oproep: 'Er is jou, mens, gezegd wat goed is, je weet wat de Heer van je wil: niets anders dan recht te doen, trouw te betrachten en nederig de weg te gaan van je God'. (Micha 6,8).

    Statutaire vergadering
    Op de statutaire vergadering werden enkele statuten gewijzigd en de financies voorgelegd en goedgekeurd. De Nederlandse Maria Draaijers werd terug verkozen als voorzitster van het Europese Lekenforum. Ook Jan Degadt (IPB) werd bevestigd in zijn taak als schatbewaarder. Er werd gedacht over thema's voor de volgende vergadering en het voorstel tot statement en brief voor de verschillende organen werd overlopen.
    "Het was een succesvol Lekenforum", besluit Lea Verstricht. "Opvallend was wel de afwezigheid van de Zuid-Europese landen (Spanje, Italië, Frankrijk). De Poolse delegatie was afwezig omwille van het pausbezoek. Tegelijk werd een toenadering gevoeld tussen de situatie in wat eens Oost-Europa heette en de westerse landen. En ook de samenwerking met de Priesterraad, de religieuzen en de CCEE zal zeker voortgezet worden. Of zoals de vertegenwoordiger van de CCPE het formuleerde: 'We zitten in dezelfde boot'. We zullen maar ku nnen werken aan meer gerechtigheid in de samenleving, wanneer we als kerk de handen in elkaar slaan."
    Meer info op de website: http://www.europ-forum.org.

    Klik hier met de rechtermuisknop om afbeeldingen te downloaden. Om uw privacy te beschermen, is het automatisch downloaden van deze afbeelding van internet verhinderd.
top

    02-06-2006 om 20:24 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    31-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Als iemand in jou gelooft

    Een vrouw vierde pas geleden een merkwaardig jubileum: zij was 25 jaar ziek, zij lag 25 jaar op bed. Een groepje mensen had gezegd: als iedereen wel eens een feestje mag vieren, dan jij zeker!

    Jij hebt zoveel voor ons gedaan!

    Op dat feest vroeg iemand aan deze vrouw: zeg, dat moet je met toch eens vertellen: hoe heb jij het in godsnaam klaargespeeld, hoe heb je dit vol kunnen houden, 25 jaar lang?

    Toen was haar antwoord: eigenlijk begrijp ik er zelf ook niet zoveel van, maar één ding weet ik heel zeker: er zijn altijd mensen geweest in deze 25 jaar, die mij nodig hadden, mensen voor wie ik iets mocht betekenen, ook al was ik ziek. Mensen die altijd een beroep op mij hebben gedaan: wil jij aan ons denken, schrijf je nog eens, mogen we nog eens langskomen voor een praatje? In ieder geval heb ik niet voor niets geleefd.

    Niets is erger dan te merken, dat je eigenlijk niet zoveel betekent voor iemand anders…als hij over je heenkijkt, als hij nooit iets durft te vragen, en je alsmaar laat voelen, dat het niet kunt. “Och, laat mij het maar even voor je doen, want jij brengt er toch niets van terecht.”

    En wat is het fijn, wanneer je merkt, dat je voor een ander wel echt bestaat en dat je iets mag betekenen.

    P. Bruggeman

    31-05-2006 om 19:50 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Missie is geen kwestie van gelijk hebben

    “Missie is geen kwestie van gelijk hebben”

    “Missie. Het begrip doet ons al vlug denken aan missionarissen, wat we dan weer meteen verbinden met ontwikkelingshelpers. Dat is het echter niet. (…)

    - Wat betekent missie voor u?

    Tijdens mijn studentenleven in Leuven, in de jaren 1960 , kwam ik buiten de beschermende kerkstructuren terecht. Ik ervoer voor het eerst de gapende kloof tussen de kerkelijke en de burgerlijke wereld. Ze was alvast zichtbaar in het protest tegen de onwrikbare houding van onze bisschoppen die weigerden de universiteit van Leuven te splitsen. Daar kreeg ik de meest fundamentele missieplooi.

    Missie heeft alles te maken met een wijze van zijn in de samenleving, vooral tegenover diegene die zich buiten de Kerk bevinden.

    Mij doet missie niet meteen denken aan hulp aan arme landen.

    Missie is als gist in de deeg.

    Je wil de kostbare parel die je ontdekte aan iedereen tonen.

    Niet door middel van propaganda, maar door een merkbare aanwezigheid.

    Missie wordt al te vaak verengd tot woordverkondiging.

    Handelen is minstens even belangrijk.

    Het leven moet gediend worden.

    Missie is ook God ontmoeten, wat betekent dat we allen broers en zussen zijn van die ene Vader.

    Die boodschap kun je niet slijten zoals een verkoper.

    Ook leden werven is niet van belang.

    We moeten weten waarvoor we staan en dat ook tonen.

    Missie is overal, met het gevaar dat ze nergens zichtbaar is.

    - Gebeurt missie dan niet vooral binnen de kerkstructuren?

    Meer dan negentig procent van onze tijd investeren we als Kerk in herstructurering en verbetering van de pastoraal voor bestaande kerkgemeenschap.

    Maar hoe toont die Kerk zich ‘daarbuiten’?

    Dat beroert ons veel minder.

    De Kerk organiseert heel wat dienstbetoon, uiteraard van groot belang. Maar opvang van drugsverslaafden of asielzoekers onderdak bieden mag niet dienen om het evangelie geloofwaardig temaken. Dit dienstbetoon heeft waarde op zich.

    We hebben het moeilijk om aan die dienst ons verhaal te koppelen.

    Neem nu moslims. Zij hebben een wondere manier om hun geloof ter sprake te brengen. Als we bijvoorbeeld samen tafelen, verbinden zij het feit dat ze geen alcohol drinken uitdrukkelijk met hun geloof.

    Wij, christenen, kunnen dit nog niet, al merk ik dat de jongere generaties dit al beter kunnen. “Ik handel zus of zo, want ik ben christen.”

    Deze mededeling heeft niets te maken met propaganda. Ze is zakelijk, zoals ik bijvoorbeeld zou kunnen zeggen: “want ik ben supporter van Club Brugge”. (…)

    Wij moeten leren ons geloof op een informele manier ter sprake te brengen. Zoals Jezus het deed, onderweg, tussen pot en pint.”

    In Kerk + Leven – 5 oktober 2005, p. 7. Interview door Tom Heylen met Jan Dumon.

    30-05-2006 om 08:51 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'Diaken' Willie Bermingham
    'Diaken' Willie Bermingham
    1942 - 1990

    "De armoede doodt oude mensen. Willen jullie ons helpen om de armoede te doden?"
    Met deze uitspraak schopte de Ier Willie Bermingham de Ieren eeng eweten tijdens de winter van 1977.
    Willie is dan pompier in de brigade van Dublin. Herhaalde malen ontdekte hij lichamen van oude mensen volledig lichamelijk onderkomen en in onaanvaardbare levensomstandigheden.

    Een schokgolf zette zijn landgenoten aan tot bezinning. Daardoor ontstond de organisatie ALONE ( A Little Offering Never Ends).

    Naast de eerste noodzakelijke noodhulp wordt ALONE 'de stem van de stemlozen' en ter zelfder tijd een echte kracht die bij de openbare macht tussenkomt en ze onder druk zet.

    ALONE vecht voor onmiddellijke en concrete tussenkomst van de staat opdat aan de ouden van dagen het levensnoodzakelijke minimum (water, elektriciteit, toiletten,...) zou worden bezorgd. En op langere termijn opdat de staat woningen zou bouwen (echte 'sociale dopren') die aan deze mensen een rustige, confortabele en waardige oude dag zouden bezorgen.

    Zijn invloed is zodanig dat de Ierse staat besluit tot het oprichten van een sociaal departement dat zich in het bijzodner zou bezig houden met de vraen die betrekking hebben op het logement van bejaarde mensen.

    Talrijk zjn de verbeteringen aan de levensomstandigheden van deze mensen, dank zij de interpellaties van ALONE.

    Kort voor zijn dood in 1990 zegde Willie over zichzelf: "Ik zou graag hebben dat mensen zich mij zouden herinneren als iemand die zich ontroerd, aangegrepen, voelde." Een ontroering die hoop en waardigheid schiep voor duizenden bejaarde mensen!

    Deze 'diaken' leerde ik kennen in de refter van Cité Secours te Lourdes.
    Een 'diaken' die niet alleen de onmiddellijke nood zag en lenigde, maar ook stroomopwaarts ging kijken, naar de oorzaak van hun miserie.

    29-05-2006 om 20:28 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In balans
    In balans

    Vorige week gingen wij op bedevaart naar Lourdes-Frankrijk. Wij: 46 bedevaarders. Daar bezochten wij opnieuw Cité Secours. Ik geef mezelf de toelating het een diaconaal dorp te heten. Gesticht door een priester met een diakenhart. Levend door vele 'toegewijde' diakens en diaconessen.
    In de nagebouwde schapenstal van Bartrès las ik volgende mooie 'bezinningstekst' (naast een balans in evenwicht. In de eerste weegschaal het geconsacreerde brood en de geconsacreerde wijn; in de andere weegschaal het brood dat de mensen voor elkaar breken!).

    'Ik had honger en gij hebt Mij te eten gegeven'

    HET IS ONMOGELIJK OM NAAR HET  'TEGENWOORDIGE' LEVENDE BROOD TE KIJKEN, TE SCHOUWEN, ZONDER DAT HET GEDEELDE BROOD ERBIJ TE BETREKKEN

    OPEN MATTHEUS BIJ HOOFDSTUK 26. OP DEZELFDE BLADZIJDE:

    'Dit is mijn Lichaam'

    EN

    'Gij hebt Mij gekleed,
    'Ik had honger, en gij hebt mij te eten gegeven'

    TELKENS IS HET DEZELFDE HEER: IN DE EUCHARISTIE EN IN DE NAASTE.
    INDERDAAD, TELKENS OP EEN ANDERE WIJZE;
    EN HET IS OP BASIS VAN ONZE HOUDING  TEN OPZICHTE VAN HEM DIE TEGENWOORDIG IS IN DE HONGERIGE, DE VLUCHTELING, DAT WIJ UITEINDELIJK ZULLEN BEOORDEELD WORDEN'

    Jean Rodhain

    29-05-2006 om 14:57 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Het gelaat in de rots
    De knaap en de rots

    Midden in de bergen lag een verloren dorpje, aan de voet van een geweldige rots, waarin de natuur het gelaat van een mens had uitgebeiteld, een koninklijk en goed mens.

    Dat gelaat, reusachtig en beschermend, beheerste gans het omliggende, beheerste ook het kleine dorp, dat beneden rustte als een warm, nietig nestje.

    Daar vertelden de mensen dat eens in het dorp een man zou komen, die sprekend op de figuur in de rots zou gelijken, en die een gouden rijk van vrede en geluk aan zou brengen.

    Dat vertelden ze gaarne in donkere dagen, als nood en ziekte aan de deuren klopten.

    In het dorp leefde een jonge knaap, die droomde over dat rijk en ernaar verlangde, en onophoudend bezig was met de grote, eenzame rotsfiguur. Altijd was ze bij hem, in zijn ogen of in zijn geest.

    De mensen zagen hem staan in de deuropening van zijn huis, met de pink in de hoek van zijn mond, starend naar de rots. Midden in het spel werd hij plots stil, keek naar de figuur en glimlachte. Wat zal dat een mooie tijd worden als die man komen zal!

    Hij groeide op, en over zijn aangezicht lag iets van de rust en de goedheid van het beeld waar hij vol van was.


    En toen hij man was geworden, merkten de mensen dat hij de gelaatstrekken droeg van de man in de rots, en dat zijn ziel schoon en goed was als de droom waarover zij vertelden. En zij zagen dat hun verlangen vervuld was: er was een edel, koninklijk mens onder hen geboren, het gouden rijk van vrede en geluk was aangebroken.

    Naar een verhaal van Nathaniel Hawthorne

    Ooit hoorde ik dit verhaal vertellen. Later heb ik het herhaaldelijk naverteld. Op zeker dag bezorgde een vriend mij bovenstaande tekst. Hij was geschreven in oude spelling (bijvoorbeeld ‘mens’ werd nog ‘mensch’ gespeld!) en ik heb de tekst wat aangepast aan onze schrijfwijze.

    Volgens mij is het verhaal met een enorme kracht in het vormingswerk. Bijvoorbeeld in vormingswerk voor ‘gelovigen’. Ben ik er ver naast als ik beweer dat de grondgedachte van deze tekst het volgende is: wie regelmatig het gelaat van Jezus bekijkt of de afstraling van Jezus’gelaat op zijn ‘heiligen’ d.w.z. die mannen en vrouwen die door het lange schouwen van het gelaat van Christus, dezelfde trekken van Jezus gingen vertonen. Mensen die dus ‘ge-heeld’ werden. Mensen die heel geworden zijn, tamiem, ‘uit één stuk’, kunnen de andere mensen en de maatschappij ‘helen’, heel-maken!

    28-05-2006 om 19:40 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Mijn gebedstrap

    Abba! Lieve Vader!

    Als vertrekpunt nemen wij een menselijk en christelijk oerwoord, het stamelwoord van een klein kind tegen zijn vader: ‘abba’, ‘pappa’. Jezus heeft het gebruikt bij zijn gebed (Mc 14, 36). Ook de eerste christenen gebruikten het (Rom 8, 15; Gal 4, 6). ‘Abba’ betekent dus ‘vader’ – zoals de meer volwassenen zeggen.

    Voor iedereen is het goed dit woord uit te spreken, het telkens en telkens weer te herhalen en zo tot een steeds diepere, levende verhouding met God te komen – op voorwaarde dat hij het echt vanuit zijn innerlijk tot God roept.

    Maar voor de christen kan het woord ook een weg zijn die tot diep in de grond van zijn christen-zijn voert.

    Zo kan dat woord ons hele leven begeleiden, tot het einde toe. We zullen het nooit moe worden: we zullen almaar rijker worden, dieper worden, door het vele dat het ons te bieden heeft. Het zal heel ons christen-zijn kunnen bezielen: ons gebed, de eucharistieviering, elke dienst aan de naaste – onze ‘broeder’ immers en ‘zuster’.

    T. Tilman

    28-05-2006 om 18:38 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Wie is de eigenaar?

    God is een eigenaar

    Ik was wel sterk onder de indruk bij mijn bezoek in het appartement van die twee jongen mensen. Bij de eerste aanblik zie je reeds dat ze niet op grote voet leven.

    We gaan zitten en het gesprek komt spontaan op hun levensstijl.

    Hij beweert dat je niet rijk hoeft te zijn om je gelukkig te voelen.

    “We vinden allebei dat we dankbaar moeten zijn”, zegt ze.

    “We voelen ons sterk aangesproken door de figuur van Jezus en de zorg van de Vader voor zijn kinderen. U weet wel: kijk naar de leliën op het veld, kijk naar de mussen en…de haren van ons hoofd zijn geteld. Het geeft je een wonderlijk gevoel als je dat ernstig neemt, als je dat gelooft.”

    Toen viel het gesprek even stil. Ze zaten daar zo naast elkaar, glimlachend, gelukkig. Toen keek de vrouw guitig naar hem op en zei: “Vertel eens dat verhaal van onze eigenaar”.

    “Hebt u narigheden met uw huisbaas?” Ze begonnen allebei te lachen.

    “Wel”, zei de man, “een huisbaas hebben we niet, want we hebben dit appartement gekocht. Maar we zeggen dikwijls tegen elkaar: eigenlijk is God onze eigenaar. Al wat we bezitten, al wat we met werken bereiken, de kinderen die we krijgen, het komt allemaal door de talenten die we van de Vader gratis ontvangen. Daarom heeft mijn vrouw op een avond eens gezegd: “Feitelijk mogen we wonen in een gemeubileerd appartement dat aan God toebehoort

    Sedertdien spreken we dikwijls van “de Eigenaar”. Ziet u, als je in iemands appartement je vakantie moogt doorbrengen, dan beschouw je je niet als een rijke bezitter. Dat spoort je aan om zuinig om te springen met de voorraad. Niet zo maar je gang gaan, verkwisten of rijk doen’.

    “Je krijgt”, voegde de vrouw er aan toe, “zo een soort eerbied voor al die dingen die God je laat gebruiken. Hoe moet ik het uitdrukken? Een verantwoordelijkheidsgevoel: hoe wenst God dat ik het hier doe?

    En bij tijd en wijle stuur je een kaartje met een : Dank U!”

    21-05-2006 om 20:03 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Nooit volleerd

    “Zonder gewoonten zou de mens in het leven verloren lopen als een plattelandsbewoner die nooit buiten zijn dorp is geweest en opeens gedropt wordt in de drukte van een miljoenenstad.

    Goede gewoonten daarentegen geven de mens een gevoel van vrijheid. Zij maken dat het leven past als een handschoen.

    Inmiddels is de mens in zake gewoontelijke bekwaamheden nooit volleerd, want echt geschiktheid is progressief en bijgevolg in staat om zich voortduren te wijzigen.

    Progressie is een vitale eigenschap van elke geestelijke volwassenheid. Die progressie vraagt dat men in zijn gewenningen soepel genoeg zou blijven om desnoods van gewoonte te veranderen.”

    Libert Vander Kerken

    21-05-2006 om 07:38 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Oplossingen van de tweede orde

    “De Romeinse bezetting had het recht iedere jood te dwingen een mijl mee te gaan om de weg te wijzen of een last te dragen. Voor dit recht moesten de joden zich buigen. Ze deden het tandenknarsend. En terwijl een jood de koffer voor een Romein droeg, groeide in zijn hart de haat. Zo werd de vijandschap alleen maar groter. Jezus zegt nu dat we in plaat s van één mijl twee mijlen mee moeten gaan. We moeten de Romein voor ons winnen terwijl we met hem onderweg zijn. We moeten de haat door de liefde, het boze door het goede overwinnen. Alleen daardoor geneest de verscheurdheid van de menselijke gemeenschap. Alleen door zulke verrassende daden, waarmee we het vertrouwde niveau van winner of verliezen, van recht en gelijk willen hebben, verlaten, en door op een ander niveau met de naaste om te gaan, geneest de verscheurdheid van de mensen onderling. Het zijn typisch oplossingen van de tweede orde, die Jezus hier voorstelt. Juist door gedrag dat voor de ander verrassend is, kan ik de tweespalt tussen de mensen overwinnen en door de liefde de verharding van het menselijk hart doorbreken.”

    Anselm Grün

    20-05-2006 om 20:23 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Samen het dak op!

    Parochie: “Samen het dak op!”

    Soms lekt het dak van onze kerk. Wij vinden dat maar raar.

    We gaan al gauw denken dat het dak niet meer deugt.

    Maar in feite liggen er duizenden pannen op het dak, die

    goed zijn.

    Ze liggen schouder aan schouder.

    De één steunt op de ander. Ieder zorgt dat op zijn plekje

    het hemelwater wordt opgevangen en doorgeschoven naar beneden.

    En die duizenden pannen samen houden het dak dicht.

    Maar als er één pan is, die scheef ligt of dwars, dan is

    het al mis. Dan zeggen we niet: “die pan lekt,”

    maar we zeggen: “het dak lekt”. Dan krijgen die duizenden

    goede pannen de schuld, omdat één pan niet deugt.

    Zo gaat dat ook vaak in het leven.

    Als onze voetbalclub heeft verloren, dan deugen

    de scheidsrechters niet.

    Als we een bekeuring krijgen

    deugt de politie niet.

    Als we het niet eens zijn met

    een priester, dan deugt heel de Kerk niet.

    We staan gauw klaar met oordelen en willen graag

    de fouten van anderen breed uitsmeren.

    Het is geen fijne gewoonte.

    Op die manier zijn wijzelf de-pan-die-scheefligt.

    En in plaats van dit te erkennen, zeggen we liever:

    “Het dak lekt.”

    Zij wij niet samen de “samen-leving”?

    Zijn wij niet samen de Kerk?

    Pan-naast-pan, steunend op elkaar?

    Daarom: samen het dak op, heel gezellig!

    20-05-2006 om 07:26 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dossier de Da Vinci Code in Kerk + Leven
    DOSSIER DE DA VINCI CODE IN KERK + LEVEN
    BRUSSEL (Kerknet) - Met een dossier 'Bijbel, Kerk en Samenzwering' besteedt ook het weekblad Kerk + Leven in zijn jongste editie van woensdag 17 mei uitgebreid aandacht aan de film 'De Da Vinci Code', die van de week in Cannes zijn wereldpremière beleefde en eind van de week ook in de Vlaamse bioscopen te zien zal zijn. Al maanden wordt de film, gebaseerd op de gelijknamige bestseller van Dan Brown met alle mogelijke middelen wereldwijd gepromoot. Volgt na de miljoenenoplage van het boek nu ook een hype met de film. En moeten christenen nu echt afgeraden worden de film te zien? Waar zit dan wel het probleem?
    Hoewel het stilaan duidelijk zou moeten zijn dat Dan Browns historisch-religieuze thriller pure fictie is en boek en film dus ook als dusdanig beoordeeld moeten, vragen velen - ook mensen met een gedegen opleiding - zich af of het allemaal echt wel zo verlopen is. En al snel duikt de vraag op: "Waarom heeft men ons dat nooit gezegd?" Komt da arbij dat de twijfel blijkbaar ook toesloeg bij een aantal hoge kerkleiders, die pleitten voor een ban op het boek of een boycot van de film. Zou het dan toch zo zijn dat de katholieke kerk een en ander te verbergen heeft?
    Samen met Peter Malfliet, inspecteur-adviseur rooms-katholieke godsdienst in het bisdom Gent, pleit K+L-hoofdredacteur Toon Osaer ervoor de vele vragen ernstig te nemen. Ze te gebruiken als vertrekpunt om dieper in te gaan op een aantal mythes, achtergrondinformatie te verstrekken en een gesprek op gang te brengen over kritisch omgaan met film en fictie.
    Redacteur Erik De Smet gaat in hetzelfde K+L-dossier dieper in op de recente commotie rond de ontdekking van het apocriefe Judasevangelie.
    Het stevige achtergrondartikel 'Hoe De Da Vinci Code kraken? (Alleen voor ingewijden)' van Peter Malfliet is na te lezen op de
    www.kerknet.be/kerkenleven/davincicode.html. Het is, samen de verklar ing van de bisschoppen van België over De Da Vinci Code en ander in teressant achtergrondmateriaal, ook makkelijk te bereiken via de startpagina van www.kerknet.be (klikken op 'Dossier Da Vinci').
    Klik hier met de rechtermuisknop om afbeeldingen te downloaden. Om uw privacy te beschermen, is het automatisch downloaden van deze afbeelding van internet verhinderd.
top

    19-05-2006 om 20:32 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    De begrafenis van de parochie

    Na vele jaren een bloeiend bestaan te hebben gekend, begon de parochie weg te kwijnen en na een lange tijd van geleidelijk wegkwijnen en vergaan van verveling, overleed zij.

    De pastoor constateerde de dood en schreef een plechtige rouwbrief, waarin hij het overlijden aankondigde van de parochie en waarin hij iedereen uitnodigde om naar de rouw- en afscheidsdienst te komen aanstaande zaterdag om half elf.

    De zaterdag brak aan.

    En de kerk was overvol, zo vol als hij de laatste twintig jaar niet meer geweest was. Het was niet duidelijk of het geloof ineens zo was toegenomen, zeker was dat niemand er iets van begreep. Zeker was ook dat alle parochianen geweldig nieuwsgierig waren naar wat de pastoor te zeggen zou hebben. Wat een vreemd geval was het. Daar was vriend en vijand het over eens.

    Bij de preek aangekomen deed de pastoor, wat hij altijd bij alle overleden had gedaan. Hij prees de kwaliteiten van de overledene, de verdiensten die de parochie lange tijd voor de gemeenschap had gehad. Hij prees de moed van de overledenen pastoor, vond dat de parochie niet geruisloos begraven mocht worden. Vandaar deze rouwdienst.

    Hij uitte zijn blijdschap en dankbaarheid dat de mensen in zo grote getale waren gekomen. Tot slot van zijn preek nodigde hij alle parochianen uit om nog eenmaal langs de baar te lopen, een blik in de kist te werpen en zo afscheid te nemen van de aanvankelijk toch zo dierbare parochie.

    Iedereen toog naar voren en in twee lange rijen defileerde de parochianen langs de baar, terwijl de pastoor de rij sloot. En ieder zag, terwijl hij in de kist keek, op de bodem een grote spiegel liggen en kijkend naar de overleden zag hij zichzelf.”

    Naverteld uit mondelinge traditie

    19-05-2006 om 15:27 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Het goede doen

    HET GOEDE DOEN

    Is meer dan menslievend zijn

    meer dan de andere het goede toewensen

    het is samen doen wat het ogenblik vraagt

    het is de ruimte en de tijd goed gebruiken,

    omdat ze ons maar eens gegeven zijn.

    Marcel Ploem – Hugo Roeffaers

    17-05-2006 om 06:14 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.God nabij weten

    God nabij weten
    GOD NABIJ WETEN

    is meer dan erover spreken

    meer dan zijn naam op onze lippen nemen

    het is je leven niet eigenmachtig inrichten

    maar weten dat je moet gaan

    waar een Ander je wilt

    16-05-2006 om 21:49 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Documentatie over de Da Vinci Code
    Documentatie over de Da Vinci Code

    DE BISSCHOPPEN VAN BELGIË OVER DE DA VINCI CODE

    BRUSSEL (KerkNet) - Vanaf deze week loopt in zowat alle bioscoopzalen ter wereld de film die gebaseerd is op Dan Browns bestseller 'De Da Vinci Code'. Naar aanleiding daarvan verklaren de bisschoppen van België het volgende:
    "De Da Vinci Code is fictie en moet dan ook als zodanig gelezen en bekeken worden. Maar fictie is in staat lezers en kijkers heel sterk te beïnvloeden. Het is daarom aangewezen eraan te herinneren dat het verhaal op geen enkele ernstige historische grond is gebaseerd. Wij hopen dat de release van de film iedereen ertoe zal aanzetten zich meer en beter te informeren over de geschiedenis van het christendom. We vrezen dan ook niet zozeer de invloed van de film. Voor ons is de grote uitdaging wel het gebrek aan religieuze basiskennis van veel van onze tijdgenoten, heel wat katholieken incluis. Nochtans zijn de mogelijkheden om zich degelijk te informeren over het christendom nog nooit zo talrijk geweest. Ze zijn bovendien voor ieder die dat wenst metee n en makkelijk toegankelijk."

    Dossiers

    Jongeren (en alle anderen) die vragen hebben over boek en film kunnen voor meer informatie terecht op onder meer de website van de Interdiocesane Jeugddienst: www.ijd.be. Het 'Dossier Da Vinci' van IJD bevat een opiniestuk van Hans Geybels, een stevig achtergrondartikel van Peter Malfliet, inspecteur-adviseur rooms-katholieke godsdienst voor het secundair onderwijs ('Hoe de Da Vinci Code kraken?- Alleen voor ingewijden) en een gastenboek waarop jongeren over boek en film van gedachten kunnen wisselen. Een ander, bijzonder rijk gestoffeerd dossier is te raadplegen op de Thomas-website van de KU Leuven www.kuleuven.be/thomas/index1.php: 'De Da Vinci Code: tussen feit en fictie'.

    16-05-2006 om 07:13 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van het leven een feest maken

    VAN HET LEVEN EEN FEEST MAKEN

     

    is meer dan optimisme

    meer dan levenskunst

    het is ingaan op een uitnodiging,

    want feesten kun je niet alleen

    het is het leven ervaren als een geschenk

    een vraag om er telkens iets bijzonders

    van te maken

     

    15-05-2006 om 14:54 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gastvrijheid

    Gastvrijheid

    GASTVRIJHEID

     

    is meer dan het rondom je gezellig maken

    meer dan jezelf en de anderen herbergen

    het is aandacht voor hen

    die steeds weer buiten onze kring vallen

    het is de muur rondom onszelf

    en onze vrienden doorbreken

     

     

    14-05-2006 om 20:25 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 14/11-20/11 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Gastenboek
  • kunstgroeten uit Keerbergen
  • Athea & Lana wensen U nog een aangename dag....
  • Vriendelijke groetjes uit Tessenderlo.
  • groetjes uit Koekelare
  • Wandelgroetjes uit Borgloon

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!