Inhoud blog
  • Waarom wij 'christenen' genoemd?
  • Wij het lichaam van Christus, de Kerk
  • Ouderen tellen nauwelijks mee
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Diaconaat: kerk in uitvoering

    14-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    De parabel van het ongetrouwde echtpaar

     

    Een koppel had reeds vijf jaar ruzie gemaakt, en voor hun vijfde huwelijksverjaardag besloten ze dat er iets moest veranderen in hun relatie. Daarom gingen ze naar een oude, wijze man, en vroegen hem om raad.

    “Kom op jullie huwelijks verjaardag bij mij op bezoek”, zei de wijze man, “en ik zal jullie een fijn soupeetje voorzetten”.

     

    Die dag kwam het jonge koppel uiterlijk welgezind bij de oude man.

    Ze hadden hun twee kinderen ook meegebracht, een jongen van vier-en-een half jaar en een meisje van drie.

    Als geschenk gaven ze de oude man mooie bloemen.

    Groot was hun verbazing toen hij ze aannam en ze zonder verpinken met de steel omhoog in een vaas zette. De oude man excuseerde zich niet en bovendien vroeg hij zijn gasten om eerst in de keuken de afwas te willen doen.

    Het soepeetje begon met een kop koffie en een taartje.

    Vervolgens diende de gastheer een chocolademousse als voorgerecht op.

     Na het hoofdgerecht volgde een bord soep waarop een visschoteltje de maaltijd afrondde.

    In de twee grote waterglazen goot de man rode en witte wijn, en in het wijnglas water.

    Toen de jonge man bruisend water vroeg kreeg hij leidingswater, en de vrouw die normaal plat water dronk schonk hij borrelend bronwater in.

     

    Met stijgende woede had de jonge vrouw dit eigenaardige schouwspel gevolgd, tot ze beledigd rechtsprong. “Nu is het genoeg” riep ze uit, “wij komen hier om wijze raad, niet om een maal waar alles op zijn kop staat”.

    Rustig keek de wijze man haar aan en deed har weer zitten.

    “Kijk”, zei hij, “zoals ik jullie nu behandeld heb, zo doen jullie al sinds je verlovingstijd met elkaar.

    Je kende elkaar nog maar pas en je at al van het zoet dessert der intimiteit.

    Je had thuis geleerd om wijs te zijn en je was niet eens voorzichtig – en hij knipoogde even naar het oudste kind, dat onverwachts vroeg geboren was.

    Je had jezelf nog niet gevonden en je wou de ander al bezitten.

    En toen je  - veel te vlug  - getrouwd was, heb je niet opgehouden de andere te bewijzen dat jij als vrouw of jij als man baas in huis bent. Als de ander plat water vroeg, dan gaf je bruisend water om te laten zien dat jij de sterkste was. Als je verwachtte dat de ander de afwas of een bepaald werk voor jullie gezin ging doen, dan werd je gevraagd om je eigen boontjes te doppen.

    Denk je dat je op die manier van het huwelijk een feest kunt maken?”

    Er viel een lange stilte.

    En toen de man de tranen in twee paar ogen zag en twee handen die voor het eerst mekaar echt zochten, dan wist hij dat een sinds lang gescheiden koppel, nu pas voorgoed getrouwd was.

     

    Uit de oude doos.

    Test van Jan Van Raemdonck

    14-04-2006 om 23:06 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gedachtenisprentje

    Gedachtenisprentje

    R.I.P.
    Heden overleed, alleen en van bijna iedere mens verlaten,

    JEZUS VAN NAZARETH

    Zo willen we aan Hem blijven denken.

    Zacht was hij,
    zijn liefde mateloos,
    zijn vrienden:
    de zwakken , uitgebuiten,
    vertrapten en dromers.
    Ieder was voor hem gelijk:
    geen oude en geen derde wereld.
    Geen gele en geen blanke,
    niets van dat alles.
    Geen armen en geen rijken.
    Iedereen gelijk:
    delen tot en met.
    Zo deed hij, zo leefde hij:
    Geven om anderen gelukkig te maken.
    Sterven om anderen leven te schenken.
    God,
    wij danken U
    voor deze onvergetelijke mens.

    14-04-2006 om 16:58 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Er gaat een mooie legende.

    In de eerste jaren van de christengemeente, na Pinksteren, zochten de broeders en zusters in het jonge Verrijzenisgeloof naar één teken, dat overal waar het christendom zou bloeien, zinnebeeld van eenheid zou zijn. Zo kwamen in een lange zomer afgevaardigden van de hele wereld bij elkaar in Rome om te zoeken naar zulk teken. Van overal kwamen ze: uit Jeruzalem en Antiochië, uit Filippi en Tessalonica, uit Athene en Zuid-Italië. Zelfs uit het verre Spanje dat pas bekeerd was.

    De voorzitter zette het probleem uiteen. En ja hoor: de voorstellen kwamen.

    Een graanhalm

    Kijk, zei een afgevaardigde uit Jeruzalem: “Ik stel voor dat wij als teken nemen: een graanhalm. De Heer heeft ons gezonden om vruchten voort te brengen. Honderdvoudig. Wie zal de parabel van de Zaaier niet herinneren…”.

    Dat voorstel kreeg luide bijval.

    Ook de tekenaar vond het uitstekend om in beeld te brengen.

    Een wandelstok

    Maar zo eenvoudig was het niet. Want de man uit het verre Spanje kwam met een ander voorstel te voorschijn. Hij stelde voor een wandelstok te nemen als symbool. De Heer en ook de jong kerk moeten rondtrekken met de wondermooie boodschap van: God is Liefde. Jezus heeft zelf de opdracht gegeven om de hele wereld door deze vreugdevolle leer te verkondigen. De wandelstok is een teken dat je telkens weer wakker schudt om niet te blijven zitten. Het Evangelie moet verspreid worden.

    Een vis

    Er was iemand die sprak van een vis. Hij dacht aan de wonderbare visvangst en daarbij had Jezus ook gezegd tot zijn pas gekozen leerlingen: “Voortaan zult gij mensen vangen voor het leven…”.

    Men sprak nog van het vuur, van een vredesduif, van levend water, van een grafsteen – die man dacht allicht aan lege graf - …

    Uit de overvloed van voorstellen kwam men in het geheel niet tot een oplossing.

    Een kruis

    Toen stond een oude man recht. Het gewicht van de jaren drukte op hem. Een gefluister ging door de zaal. Het was die man, die heel veel jaren in de gevangenis had verbleven. “En… zo sprak hij “waarom houden we het niet bij het kruis”…

    Het gemompel in de vergadering nam toe…

    Een jonge afgevaardigde sprong recht en zei vol pinkstervuur: “Het kruis. Dat is een dwaasheid. Christus heeft het leven gebracht. Wij hebben een blijde boodschap”. De oude man wild nog wat zeggen maar hij werd niet meer gehoor, vanwege het geweldige applaus dat de jongeman gekregen had.

    Dus zouden ze een tiental jaren later weer bijeen komen. De tijd zou wel raad brengen. En zo gebeurde het. Tien jaren later waren ze er weer. Ze waren al wat ouder. Wat trager en met heel wat minder. De man met het voorstel van de graanhalm zweeg. Er was al veel onkruid in de jonde kerk.

    En de Spanjaard met zijn wandelstok verteld over de velen die niet meer meegingen om de jezusboodschap blij te verspreiden.

    Het vuur was ook al bij velen gedoofd.

    De oude man die sprak van het kruis was niet meer bij hen.

    Maar iemand zei: “Ik wil je toch nog spreken over dat kruis… Eigenlijk: daarom ging het. Het kruis hoort en nu eenmaal bij. We kunnen het niet ontlopen. En al is Jezus er op gesorven… Hij heeft het och weer overwonnen. Het kruis is een teken van hoop en geloof in Gods liefde. Kom: neem het kruis als teken…”

    Zo gebeurde het…

    14-04-2006 om 13:42 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De dwarsbalk in ons leven
    De dwarsbalk in ons leven

    Vroeg of laat stoot je met je kop tegen de ellendige dwarsbalk
    die je leven maakt tot een kruis.
    Je wordt ziek!
    Je hebt een accident!
    Degene die je liefhebt sterft!
    Men werkt je tegen!
    je wordt vernedert, uitgestoten!

    Deze dwarsbalk kan alle vormen en afmetingen aannemen.
    Hij kijkt niet jaar je titels, je plaats, je naam, je aanzien, je cijfer op school en je succes bijde mensen!
    Je bent gelukkig! Alles gaat goed...en plots...die verschrikkelijke dwarsbalk.
    Hij kan je zoveel pijn doen dat je ontgoocheld, ontmoedigd en ontredderd, dood zou willen zijn;

    Het kruis is een realiteit in ieder mensenleven.
    Maar steeds miner mensen zijn ertegen opgewassen.
    Je hebt geen keuze!
    Je draagt je kruis ofwel zal het kruis je verpletteren!
    Maar je kun te pas dragen, als je de zin en de functie van kruis leert begrijpen.
    Het kruis brengt je terug tot de waarheid, tot je juiste afmetingen van arm, zwak, kwetsbaar, klein mensenkind.

    Het is als een antennen, waarmee je een boodschap van God kunt opvangen.
    Ze zal je niet verlossen van je lijden, maar ze zal je verlossen van de zijnloosheid en de nutteloosheid ervan!
    Je kunt weer 'mens' worden en het gebeurt dat je alles heel anders en veel beter ziet door oegen die geweend hebben!

    14-04-2006 om 12:00 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KRUISIGEN VANDAAG

    KRUISIGEN VANDAAG

    KRUISIGEN:
    koud maken - het zwijgen opleggen - doof maken - paaien - blind maken - verstikken - iemand tot consument maken - iemand verblinde televisiekijker laten worden
    KRUISIGEN:
    richten naar de valse waarden van de maatschappij - aanpassen - terechtstellen - bewapenen voor de oorlog - iemand geen kans geven - afschrijven - veroordelen met vooroordelen - kapotmaken - doen lijden - laten lijden
    KRUISIGEN:
    eenzaamheid toelaten - iemand laen verdrinken in problemen - geen oog en oor hebben voor iemand - aan zijn lot overlaten - niet bekommerd zijn om de anderen - je niets aantrekken van de wereldsituatie
    KRUISIGEN:
    roddel - stoef en bluf - proberen te overtreffen - met de ellemogen werken en overal de eerste willen zijn - alleen maar aan zijn eigen voordeel denken

    Vergeet maar niet dat kruisigen veel meer is dan alleen twee balken en drie nagels.
    Maar vergeet ook niet dat na de kruisdood van Jezus de verrijzenis komt.

    14-04-2006 om 10:41 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kruisigen
    Kruisigen

    In haar boek "In het huis van menseneter, teksten over vrede" geeft de duitse theologe Dorothee Sölle een lijstje met woorden, die een "vertaling" zijn van "kruisigen".
    Zoals Christus aan het kruis genageld werd,zo worden er vandaag géén mensen meer gemarteld. Het gebeurt anders, beter, smeriger, meer doordacht, pijnlijker!
    Het ergste is: ook wij doen daaraan mee, dikwijls onbewust, dikwijls zonder het eigenlijk goed te willen, maar het gebeurt...

    KRUISIGEN:
    terechtstellen - uitschakelen - uit de weg ruimen - levenslang geven - een speciale behandeling voorschrijven - niet meer meetellen
    KRUISIGEN:
    om zeep helpen - vernietigen - schorsen -afvoeren - op de vingers tikken - saneren - ontslaan - met ontslag dreigen - iemand klein krijgen
    KRUISIGEN:
    geen onderdak geven -niets laten leren -het niet kunnen aanzien - vergassen - iemand afhankelijk maken - iemand tot verslaving bregen - dom maken - bang maken - brutaliseren
    KRUISIGEN:
    vergeten - verzwijgen - doodzwijgen - verdringen - het niet geweten hebben - het niet willen weten - voor onverbeterlijk verklaren - als een speciale beschouwen.

    14-04-2006 om 07:36 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Citaat als onderschrift bij het evangelie van Witte Donderdag

    -         Maar als men je dan opmerkt dat die diakens na hun wijding toch niets anders doen  dan wat ze reeds tevoren deden?

    -         Ik ben er nog niet helemaal uit. Ikzelf vond het heel zinvol tot diaken te worden gewijd. Ik ‘voelde’ als het ware dat het méér dan nuttig, maar ‘zinvol’ was. Ik dacht daarbij aan priester-leraars. Was het zinvol hen tot priester te wijden als zij toch  levenlang op een college zouden verblijven? Waarom werden zij dan geen broeder in een onderwijscongregatie? Maar het antwoord gaat veel dieper. Ik heb het zelf niet uitgevonden, maar dankbaar ontvangen. Ik heb ooit een hoofdstuk gelezen in het boek van Paul De Haes, De kerk als dienst aan de wereld, en ik heb het daarna herhaaldelijk herlezen en nog eens herlezen. Op de duur kende ik het als het ware uit het hoofd. Maar dat artikel heeft mij een heel eind op weg gezet.

    -         Ik weet dat je daar veel bent mee bezig geweest. Wil je ontdekking met ons delen?

    -         Ik wil proberen wat ik daar geleerd heb met eigen woorden uit te drukken. Mijn excuses als het niet altijd heel duidelijk is. Ik ben helemaal geen theoloog. Maar gelukkig heb ik wat gezond verstand meegekregen. Met eigen woorden probeer ik het nu kort te verwoorden. Opdat het volk van God een volk zou kunnen zijn en nog meer bepaald volk van God, heeft Jezus aan degenen die met Hem verbonden zijn door het geloof en het sacrament van het geloof, het doopsel, een werkzaam teken gegeven. En dat zijn mensen van vlees en bloed, geen brood en wijn deze keer, geen water of olie, maar concrete mensen. Misschien maakt het volgende het wat duidelijker. Kijk, de bijbel is van heel groot belang, maar in het begin was het Woord en niet het Boek. De heilige Schrift leert ons juist het oorspronkelijke feit kennen: geschreven teksten komen op de tweede plaats. Oorspronkelijk is het Woord en het levende getuigenis. Daarom is de voornaamste en bijzonderste gestalte van het woord in de Kerk van Jezus Christus niet de Heilige Schrift, maar de gemachtigde getuige. (Tussen haakjes: hoor mij nu niet vertellen dat ik de Schrift onderwaardeer en op de tweede plaats zet!) Deze getuige heeft een naam. Bij name wordt hij geroepen. De naamafroeping bij het begin van elke wijding heeft daarom een rijke betekenis. Het referentiepunt waarin het Volk zijn eenheid betekend ziet en belichaamd weet is niet een dode letter, maar de levende persoon, de gemachtigde getuige die spreekt in de naam van de Heer. Christus heeft niet gezegd: “Wie u leest, leest Mij”. Hij heeft gezegd: “Wie naar u luistert, luistert naar Mij; en wie u verstoot, verstoot Mij. Wij Mij verstoot, verstoot Hem die Mij gezonden heeft’ (Lc 10, 16).
    Maar deze levende mensen, met eigen naam en levensgeschiedenis, zijn niet alleen passieve referentiepunten; zij zijn ook actief en werkzaam. Ik zou ook kunnen zeggen dat een diaken-zijn een sacrament is. Een sacrament is een teken: maar het ‘teken’ is hier geen zaak, geen boek of papieren, maar levende mensen die Hij zendt met een opdracht en een volmacht. Maar de diaken is ook ‘actief’ als sacrament. Hij stelt de ‘dienende Christus en de dienende Kerk’ tegenwoordig en staat er mede voor in dat   de mensen dat ook daadwerkelijk kunnen ervaren. Ik ben geen theoloog, maar ik durf beweren dat het feit dat iemand diaken gewijd is al heel wat betekent en realiseert, afgezien van de concrete sacramenten die hij mag of maar mag ‘toedienen. Nog iets dat daar een licht op werpt en voor ik het vergeet. Elke zondag dat onze priester hier voorgaat in de eucharistieviering in het verzorgingstehuis, vraag hij mij niet om te assisteren, …maar om te ‘concelebreren’. Let wel, ‘concelebreren’ tussen aanhalingstekens! Ik kan mij voorstellen dat zelfs collega’s diakens verbaasd zullen opkijken als ze dat lezen of horen van mij.

    -         Diaken Laurent, dat moet je ons dan eens goed uit de doeken doen!

    -         Het is helemaal niet de bedoeling om hier sensationele verklaringen af te leggen. Maar ik kan het als volgt duidelijk maken: wij moeten de symboliek van het wijdingsambt leren begrijpen. Het wijdingsambt heeft niet met macht te maken maar wel met dienen. De priester symboliseert Christus,de Herder en de diaken Christus, de Dienaar. Als zij beiden aanwezig zijn bij het vieren van de eucharistie is de symboolwaarde pas volwaardig aanwezig!

    -         Dezelfde Paul De Haes heeft het ooit ongeveer als volgt verwoord. De consecratie en de communie zijn de twee sleutelwoorden van de eucharistie. Maar zijn wij soms niet eenzijdig geweest? Er is immers een dubbele consecratie. Dezelfde waarheid kunnen wij uitdrukken met een ander woord: er is een dubbele ‘identificatie’. De Heer zegt: Dit is mijn Lichaam. Dit is mijn bloed. Brood en wijn worden geconsacreerd. Het is de Heer in persoon. Hij is het zelf, wezenlijk en waarachtig.

    -         Maar de Heer zegt ook: “Ik had honger…Ik was ziek… Ik was naakt…” Zwakke mensen, “arme” zondaars worden “geconsacreerd” tot het Lichaam van Christus dat de kerk is. Jezus zelf bouwt zijn gemeenschap op, neemt mensen op en omvormt ze tot zijn lichaam. Er is dus een dubbele consecratie, een dubbele identificatie. Jezus is niet alleen de tochtgenoot die “met” ons gaat: door de eucharistische communie komt Hij “in” ons, in een allerinnigste eenheid. Waarom? Omdat hij “door” ons naar de mensen wil gaan. Om wat te doen? Om te doen wat Hij gedaan heeft: - om brood te breken voor hen die honger hebben; - om wijn van vreugde te schenken aan hen die het niet meer zien zitten; - om vertrapten en vernederden op te richten en hen een waardigheid van mensen en kind van God te geven; - om eenzamen op te nemen in een vriendenkring; - om God te leren ontdekken als een lieve Vader; - om mensen te leren ontdekken niet als rivalen en concurrenten maar als broeders en zusters; - om een wereld op te bouwen waar plaats is voor iedereen, waar geen oorlog en haat meer zijn maar enkel vrede in Jezus’ naam. Als ik met onze priester ‘concelebreer’, komt de symboolwaarde van het gewijde ambt volledig tot zijn recht. De priester met de eerste consecratie en de diaken met de tweede consecratie! Oef! Ik hoop dat mijn laatste antwoorden niet al te ingewikkeld waren! Al heb ik deze gedachten van Paul De Haes al enkele keren mogen gebruiken bij getuigenissen, het blijft toch moeilijk om het klaar en duidelijk te zeggen. Laat ons maar terugkeren op begane grond.

    Citaat uit mijn 'fictief' interview met diaken Laurent.
    Een mooi onderschrift bij de viering van Witte Donderdag.

    13-04-2006 om 18:47 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarom draagt de diaken de stool zo dat de rechter arm vrij blijft?

    Waarom dragen de diaken de stool zo dat de rechterhand vrij blijft?

    Het concilie van Toledo in 633 spreekt over de stool in verband met de bisschop, de priesters en de diakens. Maar voor de diakens wordt er bijgevoegd dat zij hem over de linker schouder dragen, "omdat hij bidt, zoals hij predikt." Dat is belangrijk omdat wij hier duidelijk zien dat de diakonia daardoor wordt benadrukt.
    De diakonia wordt door de diakenstool gesymboliseerd.
    En waarom over de linker schouder? Omdat zodoende de rechterarm vrij blijft om zonder hinderpaal dienstbaar te zijn.
    Een ander bron vermeldt dat de diakenstool verwijst naar het doek waarmee Jezus tijdens Het Laatste Avondmaal de voeten van zijn leerlingen waste. Op Witte Donderdag een gedachte om bij stil te staan.

    13-04-2006 om 18:34 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Brochure bisdom Den Bosch stimuleert parochies tot diaconie

     

     

    Rkkerk.nl, 4 maart 2005 - In dagblad ‘Trouw’ woedde recent een discussie over diaconie in tijden van secularisatie: de Rotterdamse predikant At Polhuis vroeg zich af of de PKN zich nog wel diaconie kan permitteren in tijden van leegloop en vergrijzing – moet er niet eerst en vóór al evangelisatie zijn? Het bisdom Den Bosch, dat op weg naar het diocesane jubileum in 2009 een evangelisatieprogramma afwerkt, ziet diaconie juist ook als kerkelijke ‘core-business’: "De bisschop van ‘s-Hertogenbosch wil de parochies stimuleren vorm te blijven geven aan de diaconale opdracht van de Kerk", zo luidt de openingszin van de Bossche brochure over diaconie (‘Christus zichtbaar maken’), die op 18 februari werd gepresenteerd.

    Het was aan de diocesane Raad voor Diaconie om de intentie van mgr. Hurkmans uit te werken in beleidssuggesties voor bisdom en parochies. Christus zichtbaar maken is daarvan het resultaat: "Parochies die de handschoen opnemen mogen rekenen op ondersteuning vanuit het bisdomkantoor. Deze ondersteuning kan alle gewenste vormen aannemen: van een vrijblijvend adviserend telefoontje tot een langdurige begeleiding van een groter diaconaal project", belooft de inleiding.

    Barmhartigheid
    ‘Een parochie heeft als opdracht Christus zichtbaar maken en zijn Evangelie te verkondigen’, zo stelt de brochure, die dit gegeven verder concreet uitwerkt in de werken van barmhartigheid: de hongerigen te eten geven, dorstigen te drinken geven, de naakten kleden, de doden begraven, de vreemdeling opnemen, de zieken bezoeken en de gevangenen bezoeken. De brochure voorziet elk ‘werk van barmhartigheid’ van adresgegevens in het bisdom, waartoe parochies zich kunnen wenden voor raad, daad en samenwerking.

    Buitenwacht
    Bij de presentatie van Christus zichtbaar maken sprak onder anderen dr. H. van Munster o.f.m., oud-hoogleraar wijsbegeerte en oud secretaris-generaal van de Nederlandse Bisschoppenconferentie. Hij benadrukte het belang van het beeld dat de buitenwacht van diaconie heeft: "duidelijkheid over het concept van barmhartigheid bevordert dat parochies weten wat zij van een diaconie kunnen verwachten."

    Als voorbeelden noemde hij zr. Edmundine, die leprapatiënten verzorgde, Moeder Teresa en Franciscus van Assisi. "In barmhartigheid scheppen mensen een hemel tussen zich in, waar God zich thuis voelt. In ons omgaan met mensen is God aan de hand of anders is het satan", aldus Van Munster.

    ‘Broosheid van het bestaan’
    Zr. Edmundine, Teresa en Franciscus gaven allen een antwoord op noden die zij om zich heen zagen. Het eerste dat opvalt is "dat zij persoonlijk geraakt werden", aldus Van Munster. Vanuit een be-schermd leven ontdekten zij "de broosheid van het bestaan".

    In de huidige samenleving wordt vooruitgang in geld gemeten, maar "de traditie van het evangelie houdt de mens bij de les – waar liefde is en toewijding daar is God". De afgelopen eeuw is volgens Van Munster de samenleving onherkenbaar veranderd, en kwamen medisch handelen gericht op verjonging, de dominantie van het geld en de onttovering van de wereld centraal te staan. Van Munster: "Die drie machten verleiden de machthebbers ... Edmundine, Teresa en Franciscus zouden uit het wereldje van de machten treden en mensen omgeven met de mantel van barmhartige toewijding. Hun wapen tegen de heersende machten zou zijn de macht van de barmhartigheid."

     

     

    13-04-2006 om 08:26 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Er waren eens twee monniken die in een zeer oud boek

    gelezen hadden dat aan het einde van de wereld een

    plaats bestaat waar hemel en aarde elkaar raken. Aan de

    poort hoeven ze maar te kloppen om de vrede van

    God binnen te gaan. Zij besloten ernaar op zoek te gaan

    en niet eerder naar hun klooster terug te keren voor ze

    die plaats gevonden hadden. Ze doorkruisten de wereld,

    met al de gevaren en ontberingen die op zo’n lange tocht

    denkbaar zijn. Eindelijk vonden ze de poort die ze

    zochten. Met een bevend hart klopten ze aan en tot hun

    verwondering werd de deur van hun kloostercel geopend.

    Ze hadden begrepen: de plaats waar hemel en aarde

    elkaar raken, is waar God je heeft geplaatst.

     

    Een Oude Legende,

    In Wege Entdecken, Stuttgart, Verlag Kath. Bibelwerk, 1980

    Gevonden bij

    13-04-2006 om 08:17 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Dagboek van een diaken?

    Enkele uitspraken over de diakens in Testamentum Domini

     

    1.31,10 : Zoals het goed (juist) en passend is, gaat de priester samen met de diaken in de huizen van de zieken en brengt hen een bezoek. Hij overlegt (denkt er over na) wat passend en nuttig is om aan de zieken te zeggen , vooral aan de gelovige zieken.

     

    I.33,1: De diaken doet en deelt alleen dat mee wat de bisschop hem opdraagt. Hij is de raadgever van heel de clerus  en zo iets als het zinnebeeld van de hele kerk. Hij verpleegt de zieken, bekommert zich om de vreemdelingen, is de  toeverlaat van de weduwen. Op vaderlijke wijze ontfermt hij zich over de wezen, gaat de huizen van de armen in en uit om na te gaan of er iemand is die in angst leeft, ziek is of in nood is geraakt. Hij gaat in de woningen van de catechumenen op bezoek om diegenen die twijfelen te bemoedigen en om de onwetenden te onderrichten. Hij kleedt de overleden mannen aan en ‘schmückt’ hen op, hij begraaft de vreemdelingen, en ontfermt zich over degenen die hun vaderland hebben verlaten of eruit verdreven werden. Hij maakt aan de gemeente de namen bekend van degenen die hulp nodig hebben (die in nood verkeren). Daarbij zal hij de bisschop niet lastig vallen en hem alleen ’s zondags verslag uitbrengen, opdat hij daardoor over alles op de hoogte is.

     

    1.34,3: Als een diaken werkzaam is in een stad die aan de zee ligt, zal hij zorgvuldig de oevers afzoeken, of er geen lijken van schipbreukelingen zijn aangespoeld. Hij zal de drenkelingen aankleden en begraven. In het onderkomen van (voor) vreemdelingen zal hij er zich van gewissen (op verkenning gaan) of er daar geen zieken, armen of overledenen zijn, en hij zal de gemeente meedelen, wat zij voor iedereen moeten doen, wat nodig is. De verlamden en zieken zal hij een bad geven, waardoor zij in hun ziekte (in hun noodsituatie) even op adem kunnen komen. Allen die in nood verkeren moet hij melden aan de gemeente.

     

    1.34,4: De diaken zal in alles als het oog van de kerk zijn; hij zal zich inspannen om een voorbeeld van vroomheid te zijn. (Hier volgen nog waarschuwingen voor degenen die nog niet tot het eucharistievieren bekwaam zijn en over de voorbeden die de diaken moet voordragen.)

     

     

    12-04-2006 om 20:38 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ben ik nog de ruiter?
    Ben ik nog de ruiter?

    Een oosterse monnik werd eens uitgestuurd naar het westen.
    Bij zijn terugkeer in het klooster riep de abt alle monniken bijeen.
    Toen vroeg hij zijn medebroeder: "Wat heeft de reis geleerd?"
    De broeder boog het hoofd en bleef geruime tijd in meditatie verzonken.
    Iedereen zweeg eerbiedig. Uiteindelijk nam de monnik het woord.
    "Ik droomde", zo zei hij, "dat ik aan de kant van de weg zat. Ik was moe en er hing een zeer dichte mist. Plots hoorde ik links van mij snel hoefgetrappel. Nieuwsgierig keek ik op en zag ineens een ruiter opduiken. Zonder kijken galoppeerde hij mij voorbij. Ik had nauwelijks de tijd hem te vragen: "Waarheen gaat die snelle reis?"
    "Dit moet u aan mijn paard vragen!",  hoorde ik nog net.
    Toen slokte de mist de ruiter op.

    12-04-2006 om 09:51 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het monument aan de ingang van Cité Secours te Lourdes

     

    Tot mijn verbazing merk ik dat weinig bedevaarders Cité Secours bezoeken. Het ligt links van de basiliek op de flanken van de Pyreneeën. Cité Secours werd gesticht door Mgr Rodhain, o.a. stichter en directeur van Secours Catholiques in Frankrijk en één van de belangrijke promotors van het permanent diaconaat.  Cité Secours heeft als doelstelling om aan de ‘armen’ die een bedevaart naar Lourdes niet kunnen betalen, toch de kans te geven om zo’n bedevaart te beleven.

    Op het domein van Cité Secours werd de herdersstal van Bartrès nagebouwd en doet dienst als kapel en bezinningsplaats. Naast het altaar is een grote weegschaal gebouwd. Op de ene schaal rechts merk je een tabernakel en op de schaal links tarwehalmen, rijst en een wereldbol. In het middel ligt de Bijbel open bij Matteüs 25, 31-46, bij de perikope die wij lezen op het feest van Christus Koning, de laatste zondag van de zondagen door het jaar van het A-jaar.

    De betekenis van dit prachtig ‘symbool’ is duidelijk. Op de rechterschaal het brood en de wijn. Jezus zegt dit is mijn lichaam, dit is mijn bloed. Hij identificeert zich als het ware met het gebroken brood en de vergoten wijn.

    Op de linkerschaal de wereldbol met de tarwehalmen en de rijst. Hier wordt verwezen naar de honger in de wereld. ‘Honger’ staat hier symbool met alles wat mensen missen om volwaardig mens te kunnen zijn. In Mt 25 identificeert Jezus zich met mensen rondom ons die ‘in nood zijn’, die het levensnoodzakelijke ontberen. Hij zegt: “Wat gij voor een van deze mensen hebt gedaan, dat hebt gij aan Mij gedaan”.

    Wij kunnen dus spreken van een dubbele identificatie of als je wil van een dubbele ‘consecratie’.

    De twee armen van de weegschaal kunnen wij zien als de twee armen van de bisschop. Hij heeft beide armen, die van de priester en die van de diaken, nodig om de volheid van zijn wijding te kunnen uitoefenen.

    Onlangs hoorde ik tijdens een eucharistieviering op tv als refrein van het slotlied: “ Ga nu heen en vrede en maak het waar!”. In het leven van elke dag moeten wij voeten en handen geven wat wij in de eucharistie vierden.

    De weegschaal in de nagebouwde herdersstal van Bartrès vinden wij terug aan de ingang van Cité Secours. Het is een bronzen monument, maar voor iedereen en zeker voor diakens een ‘welsprekend’ symbool.

     

     

    12-04-2006 om 00:00 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Jezus, de God die lachte!

    Vader Joe

     

    “Vader Joe reageerde op de persoon, op de eenvoud en de helderheid van een geschrift, en niet zozeer op de mate van ordelijkheid die aan het explosieve, mysterieuze proces van de verlossing kon worden opgelegd. Dat was misschien de reden waarom hij me de pittige, puntige en gepassioneerde dertiende-eeuwse Duitse Meister Echhart aanried, een bliljante prediker die door protestantse geleerden als een voorloper van de Reformatie werd beschouwd. Dom Aelfred had me uitdrukkelijk opgedragen hem pas veel later te lezen, omdat hij ‘moeilijk’ was.

    Ik vond Meister Eckhart geweldig:

    Als God de ziel toelacht en de ziel lacht terug naar God, worden de personen van de Drie-eenheid voortgebracht. Als de Vader de Zoon toelacht en de Zoon lacht terug naar de Vader, brengt die lach plezier voort, dat plezier brengt vreugde voor en die vreugde liefde, en die liefde is de Heilige Geest.

    Dat was een heilige Drie-eenheid waarmee ik uit de voeten kon.”

    p.120 - 121

     

    “Wat ik meteen zal zo leuk vond, vader Joe, was dat u de enige priester was die mij aan het lachten maakte.’

    ‘Kijk aan. En ik hoop dat ik je aan het lachen zal blijven maken. We zouden veel vaker op priesters moeten lachen. Als je er goed over nadenkt, is lachen iets heel belangrijks. Het leven zit vol kleine pretenties en dikdoenerij. En als we daarom lachen, raken we heel even aan de waarheid die daarachter schuilgaat. Dat is naar mijn idee voor alle betrokkenen erg gezond.’

    Ik kon me die lang vervlogen tijd herinneren toen ik bijna een van hen was, en inderdaad, dat deden ze, ze lachten, glimlachten, maakten grappen en haalden streken uit. Kennelijk hadden ze zelfs in die diepe stilte manieren gevonden om elkaar aan het lachen te maken.

    ‘We stellen ons God niet lachend voor, hé? Maar als God geluk is, moet God ook gelach zijn. Weet je nog die schitterende passage uit Meister Eckhart die je eens gevonden had?’

    Met de beste wil van de wereld kon ik me niet herinneren wie die Duitse kerel was. Het was vijfentwintig jaar geleden. En toch wist vader Joe het nog letterlijk uit zijn hoofd:

    “Als God de ziel toelacht en de ziel lacht terug naar God, worden de personen van de Drie-eenheid voortgebracht. Als de Vader de Zoon toelacht en de Zoon lacht terug naar de Vader, brengt die lach plezier voort, dat plezier brengt vreugde voor en die vreugde liefde, en die liefde is de Heilige Geest.’”

    p. 118 – 119

     

    “En aldus, in de volheid des tijds, iets meer dan een jaar dat ik verbitterd van mijn oude vriend was weggevlucht omdat hij had volgehouden dat ik echtgenoot en vader was, werd er een zoon geboren, een kleine gulden knaap wiens haar al blond was, en wiens ogen even blauw waren als de lucht boven Quart in het voorjaar. Hij moest met een keizersnede ter wereld worden gebracht; ze gaven  hem me stevig ingepakt in een ziekenhuisdoek in de operatiekamer aan, en ik nam het lieve pakketje mee naar het zachte licht dat ze vaders offeren om hun lieve pakketjes bij te aanschouwen.

    En het eerste dat hij op deze aarde deed, wan naar mij glimlachten terwijl ik naar hem glimlachte. En de oeroude woorden van Meister Eckhart kwamen weer in me op:

    Als God de ziel toelacht en de ziel lacht terug naar God, worden de personen van de Drie-eenheid voortgebracht. Als de Vader de Zoon toelacht en de Zoon lacht terug naar de Vader, brengt die lach plezier voort, dat plezier brengt vreugde voor en die vreugde liefde, en die liefde is de Heilige Geest.”

    p.274 - 275

     

    Drie citaten uit het prachtige boek van Tony Hendra, Vader Joe. De man die mijn leven redde, Spectrum, Utrecht 2005. Ik bied ze jullie aan ter meditatie. Mag ik jullie ook aanraden dit boek te lezen en misschien te herlezen?

     



    28-03-2006 om 18:25 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Een jongeman had een droom.

    Hij ging een winkel binnen.

    Achter de toonbank zag hij een engel.

    Haastig vroeg hij hem:

    ‘Wat verkoopt U, mijnheer?’

    De engel antwoordde vriendelijk:

    ‘Alles wat u maar wilt!’

     

    De jongen zei:

    ‘Dan zou ik graag hebben:

    het einde van de oorlog

    in heel de wereld;

    meer bereidwilligheid

    om met elkaar te overleggen;

    aandacht voor

    de kleinen en de zwakken…’

     

    De engel onderbrak hem en zei:

    ‘Verontschuldig me, jonge man,

    u hebt mij verkeerd begrepen,

    we verkopen hier

    alleen maar zaadjes…’

    04-03-2006 om 10:00 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wie ik vasthoud, geeft mij houvast!

    Wie ik vasthoud,

    geeft mij houvast

     

    De monteur Ronald Belle (USA-Wisconsin), bezig in een hoogspanningsmast, komt met een kabel in aanraking en valt, zwaar verbrand. Een collega, twee meter lager aan het werk, vangt hem op en weet hem vast te houden tot er hulp komt.

     

    Het samenlopend publiek ziet een schouwspel waarover het nog lang kan nadenken. De een houdt de ander vast, ofschoon hijzelf geen steun heeft en het dubbele gewicht op de draad onder zijn borstkas hem haast de adem afsnijdt. Zo hangen ze daar tussen hemel en aarde.

     

    Dikwijls vragen wij ons af, of we wel in staat zijn anderen te helpen, als we onszelf onzeker voelen. Of we anderen de weg kunnen wijzen, als we zelf uit de bochten, de zijwegen, de kruisingen en dwaalwegen geen wijs kunnen. Of we andere houvast kunnen geven, als we het zelf niet hebben.

     

    Maar vast staat: als Ronald Bell nog leeft, is dat omdat zijn kameraad zich niet afvroeg: zou ik hem kunnen houden; maar domweg zijn armen uitstak en hem opving. Degene die vasthoud, geeft mij houvast. Degene die dik de weg wijs, geeft mij de zekerheid, dat ik op de goede weg ben. Degene die ik liefheb, is de bron van mijn geluk. En dat gaat dan rechtstreeks in tegen de wijdverbreide opvatting, dat mijn geluk ervan af zou hangen of iemand van mij houdt.

     

    28-02-2006 om 16:25 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Galeiboefje

    Het ik en het zelf

    speelden een aftelrijmpje –

    Het ik won –

    Ik ben immers de baas.

     

    26-02-2006 om 18:07 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Galeiboeven prikken in onze vadsige huid ter bevordering van onze mens-wording

     

    In 1972 publiceerde Steven de Batselier een boek(je) bij De Nederlandsche boekhandel, Antwerpen. Het telt 46 bladzijden. De laatste maanden heb ik het herhaaldelijk doorgelezen én er veel deugd aan gehad. Daar ik vermoed dat het boek nog moeilijk te vinden zal zijn en daar ‘de galeiboeven’ goed zijn voor onze mens-wording, neem ik de vrijheid er een bloemlezing van te maken. Ik wens je veel ‘prikken …ter bevordering van onze mens-wording.

     

    Een gouden raad:

    zet je nooit in voor de mede-mens

    wanneer je dankbaarheid verwacht -

    dan ben je naïef.

    Zet je nooit in voor de mede-mens

    wanneer je niet aankan dat men op u schiet - 

    dan ben je te zwak.

    Zet je nooit in voor de mede-mens

    om enkel en alleen je eigen belangen te dienen –

    dan ben je misdadiger.

     

    *

     

    Loontje komt om zijn boontje?

    Maak je geen zorgen:

    In een hamster – maatschappij

    zijn méér boontjes dan loontjes!

     

    *

     

    Een kind komt van zo ver en moet nog zo ver. –

    Vandaar die onbegrijpende grote ogen

    wanneer het onze wereld ziet!

     

    25-02-2006 om 20:17 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het Schaek, stamhuis van onze familie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het Schaek, stamhuis van onze familie te Erondegem

    23-02-2006 om 19:36 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Roddelen verdort het samenleven
    Roddelen verdort het samenleven

    Onderstaande teksten vond ik na jaren terug in een of andere farde. Iemand uit Heist-op-den-Berg startte jaren geleden een anti-roddel campagne.

    "De eerste vuistslag die men iemand toebrengt is dikwijls maar een woord.

    Roddels stoppen? 't Is paandenwerk, mijnheer!!

    Alleen een koe is als herkauwer geboren.

    Er is moed nodig om roddels zte stoppen, terwijl anderen ervan genieten.

    Wie roddelt met U over anderen, roddelt met anderen over U.

    Vijf fouten heeft ieder mens. Vergroot ze niet  met een lens, want voor het overige, zult gij merken, is hij verrassend goed om mee samen te werken.

    Gees spies en maeckt so diepe wonde'n als achterklap en boose monden.

    Een mens is zelden zo slecht als zijn reputatie.

    Zoals noordenwind koude brengt, zo maakt gemeen roddelen verbeten gezichten.

    De grootste deugd is hartelijkheid.

    Mensen weten niet hoeveel goed ze doen, want ze horen het nooit.

    Soms betekent: 'de mening van de meerderheid', dat alle gekken aan dezelfde kant staan.

    23-02-2006 om 16:34 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 14/11-20/11 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Gastenboek
  • kunstgroeten uit Keerbergen
  • Athea & Lana wensen U nog een aangename dag....
  • Vriendelijke groetjes uit Tessenderlo.
  • groetjes uit Koekelare
  • Wandelgroetjes uit Borgloon

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!