Er staan grote dingen te gebeuren voor mijn bedrijf en deze week was druk en heftig. Een week met bijzondere emoties, mededelingen, gebeurtenissen en afspraken. Het is mijn taak om mensen te ondersteunen en te helpen in hun zoektocht naar geluk, maar soms, als alle ellende op één dag komt, dan heb ook ik even tijd nodig om weer leeg te geraken. Meestal helpt het dan om een flinke wandeling te maken maar deze keer was er meer nodig. Dan vind ik het fijn dat ik mensen achter mij heb staan waar ik een beroep op kan doen. Zo ook een vriendin van me: ik belde haar op en vroeg haar om wat leuke dingen tegen met vertellen omdat ik een zware dag had. Zegt ze: Ik ben vandaag naar een begrafenis geweest in Friesland. Tja, dat helpt -)D Later kwamen er leuke dingen en door veel te lachen werd mijn gemoed beter. Ik kon de zware dag afsluiten en kreeg weer ruimte. Deze ruimte had ik nodig voor de volgende paar dagen, want er stonden nog een paar flinke uitdagingen te wachten. Dit is dan ook de reden dat u de nieuwsbrief op een andere dag dan gebruikelijk krijgt. Het is leuk als waar je van droomt uitkomt maar het is lastig dat daardoor het reguliere werk achterstand oploopt. In het weekeinde heb ik weer voldoende energie getankt om nu met volle vaart verder te gaan en de opgelopen schade in te halen. Niet door meer uren te maken maar door wat niet direct nodig is vooruit te schuiven en vaker nee te zeggen. Het is even niet anders
Heel veel relatieproblemen ontstaan door communicatieproblemen. Niet alleen in het huwelijk maar ook op het werk bijvoorbeeld of in de vereniging. Goed met elkaar communiceren is nog niet zo eenvoudig. We praten wel met elkaar maar of we elkaar begrijpen is nog maar de vraag. We vullen in voor de ander, we denken te weten wat en hoe de ander denkt, voelt en bedoelt. Vanuit deze invulling gaan we verder met het gesprek en als u niet oppast ontstaat er door miscommunicatie een conflict. De gemoederen kunnen hierbij soms hoog oplopen en vaak wordt er dan ook nog op de persoon gespeeld en maakt men verwijten over en weer.
Al lang gaat het niet meer om dat ene punt waar de discussie mee begonnen is. Van alles en nog wat wordt erbij gehaald. Voor u het weet komt u terecht in een eindeloze cirkel die niemand wat oplevert dan alleen boosheid en veel verdriet. Eén van de oorzaken dat mensen niet goed communiceren ligt in het verleden. Er wordt ons niet geleerd om goed met elkaar te communiceren. We leren praten, dat wel. Maar communiceren is ook begrijpen wat de ander zegt en ook wordt vaak verzuimd ons te leren een goed gesprek te voeren. Op school krijgen we weliswaar begrijpend lezen maar het wordt niet geleerd toe te passen in de dagelijkse gesprekken.
Men gaat er te vaak vanuit dat de leerlingen dit thuis, op de club of vereniging en werk leren. Dit is dus een misvatting. Als u ouders heeft die niet goed communiceren mag u niet verwachten dat hun kinderen als vanzelf wel goed communiceren. Als kinderen van vier mogelijkheden maar één mogelijkheid kunnen benutten om te leren goed te communiceren zouden we niet verbaasd moeten zijn dat die kinderen niet goed communiceren. Mensen leren zulke dingen niet vanzelf (uitzonderingen daar gelaten). Mensen zijn zich vaak niet bewust van hun kunnen en hun gedrag. En als u niet gezegd wordt dat u bepaalde zaken zou kunnen verbeteren en hiermee dan ook meer plezier aan zult beleven is er voor velen geen noodzaak om zich hiervoor in te spannen. Zij hebben er immers geen last van.
Goed communiceren begint met goed luisteren. Geconcentreerd luisteren naar wat de ander zegt. Als wat de ander zegt een bepaalde emotie bij u oproept, even navragen of u goed begrepen heeft wat de ander bedoelt. Niet vanzelf aannemen dat u het wel weet. Wat de een als een grap bedoelt kan voor de ander kwetsend overkomen. Uw humor hoeft niet de humor van de ander te zijn. Soms wordt een onduidelijke of verkeerde intonatie (melodie) gebruikt en komen dingen anders uit uw mond dan u bedoelt. Als u dit merkt, leg dan aan de ander uit hoe u het bedoelt heeft. Niet aannemen dat de ander dit vanzelf wel snapt.
Duidelijkheid geven aan elkaar. LSD wordt vaak in trainingen gebruikt om goed te leren communiceren. Nee, geen drugs maar Luisteren, Samenvatten en Doorvragen. Ziet u, hoe snel het mis kan gaan? LSD wordt bij de meeste mensen direct aan drugs gerelateerd omdat het woord vaak in die context gebruikt wordt. Woorden hebben vaak meerdere betekenissen, dus is doorvragen gewenst. Samenvatten kunt u doen door te zeggen: dus als ik het goed begrijp bedoelt u ? Of u zegt: bedoelt u ? U krijgt vanzelf van de ander te horen of dit correct is of dat die iets anders bedoelt.
Oefenen, veel oefenen maakt dat u steeds beter wordt in het communiceren. In het begin lijkt het overdreven en is het vermoeiend. Maar na verloop van tijd merkt u wanneer LSD nodig is en wanneer u op de automatische piloot kunt communiceren. Dan merkt u ook dat u betere gesprekken voert. Dat u goed wordt in discussiëren en er zelfs plezier in heeft. U krijgt namelijk steeds vaker wat u wilt op een prettige en aangename manier. U besteed ook uw tijd efficiënter en mensen willen graag met u praten. Omdat het hout snijd wat u zegt en u zo goed kunt luisteren. U begrijpt tenminste wat de ander zegt.
Wilt u ondersteuning om weer lekker in uw vel te zitten of uw relatie te verbeteren? Kijk op www.deditio.nl hoe wij u daarbij kunnen helpen.
Ik ben Kupper / Henrice
Ik ben een vrouw en woon in Hardenberg (Nederland) en mijn beroep is Counsellor en coach.
Ik ben geboren op 28/12/1957 en ben nu dus 67 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: .
Henrice biedt u praktische oplossingen als u vastloopt in uw relationele of persoonlijke problemen zodat u weer gelukkig bent!