Ik ben Guilmet Michel
Ik ben een man en woon in Glabbeek (Belgiƫ) en mijn beroep is Accountant.
Ik ben geboren op 29/06/1947 en ben nu dus 77 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Zoals iedereen : lezen, genealogie, fietsen en wandelen en als het mogelijk is met vakantie gaan.
Dit schilderij heeft mijn zus Denise Guilmet van mij gemaakt voor mijn zestigste verjaardag in 2007
Zoeken in blog
Beoordeel dit blog
U kan mij vinden op blogplaats 203
14-04-2016
Luisterliedje
Hiervoor hebben ze de term luisterlied uitgevonden!
Reis naar : Berlijn - Bielsko Biala (Polen) - Krakau - Dresden en terug;
We zijn zondag 27 maart om 9 uur met de wagen vertokken, de E314 in Bekkevoort genomen naar Geleen-Roermond-Venlo en zo Duitsland door naar Berlijn. We zijn drie dagen in Berlijn gebleven, prachtig. Daarna zijn we doorgereden naa Bielsko Biala in Polen, vrienden bezoeken. We zijn drie dagen in Bielsko gebleven met één dag uitstap naar Krakau. Op de terugweg hebben we in Dresden overnacht, ook prachtig.
Misschien schrijf ik het volledig verslag later uit.
Wereldoorlog 2 - Overval op het postkantoor in het spoorwegstation van Geetbets
Herwerkte versie van 23/04/2015
Hieronder volgt mijn verhaal zoals ik het thuis steeds heb horen vertellen. Ik pretendeer niet dat het allemaal honderd percent historisch juist is maar het is een verhaal dat even veel waarde heeft als geschiedkundige feiten.
Tijdens de oorlog was de vroegere PTT, post en telefoon, in Geetbets gevestigd in het spoorwegstation. Als je op het perron stond was het rechts een afgescheiden ruimte met loket vanuit de wachtzaal. Gedurende de oorlogsjaren woonden mijn ouders in de woning van het station, die voorzien was voor de stationschef, maar door de oorlogsomstandigheden door mijn ouders bewoond werd. Mijn vader Emiel Guilmet was waarnemend stationschef en mijn moeder, Bertha Bamps, postbediende in het aanpalend postkantoor.
Tijdens die bewuste dag in 1944, 8 april, paaszaterdag. Mijn vader was in het station en mijn moeder aan het loket in de post. Mijn moeder was zwanger van ons Madeleine (° 6/11/1944), toen even voor sluitingstijd van de post een groep (vier) gemaskerde mannen binnenvielen in het postgebouw en al het geld, en waarschijnlijk ook de rantsoenzegels eisten. Buiten op het perron hielden twee gewapende mannen de wacht. De aanwezigen in het gebouw werden gedwongen op de grond te gaan liggen. Terwijl dit alles aan de gang was reed een niet voorziene trein het station binnen, die blijkbaar vol zat met tot aan de tanden gewapende SS'ers. Vanuit de trein werd Albert Lavigne neergeschoten, Isidoor Bamps trok zij pistool en vuurde op de trein waarop ook hij neergeschoten werd. Waarschijnlijk zou hij niet neergeschoten zijn had hij zijn wapen niet getrokkenen was alleen Albert Lavigne doelwit. De twee andere overvallers namen de benen en zonder buit konden zij ontkomen. Er werd niet op hun geschoten. Dit alles doet veronderstellen, geen waarheid maar de mening van mijn ouders, dat de hele operatie opgezet spel was met de enige bedoeling, van wie dan ook, wit of zwart, om Albert Lavigne te liquideren. Had Isidoor Bamps zijn wapen niet getrokken en zijn armen omhoog gestoken was hij waarschijnlijk niet neergeschoten. Dit vermoeden wordt gesterkt door het het verhaal in de grafrede van zijn medeverzetstrijders, namelijk dat Albert Lavigne buiten levensgevaar in het ziekenhuis in Diest lag en zou gestorven zijn omdat hij opgestaan was om zijn stervende vriend Isidoor Bamps te troosten. Laat mij toe dit nogal onwaarschijnlijk te vinden en retoriek van het verzet was. We zullen het nooit weten wat daar in het ziekenhuis in Diest gebeurd is.
Mijn ouders waren behoorlijk geschokt en van de kaart. Van de schrik overnachtten zij na de overval niet meer in het stationsgebouw, maar bij mijn grootouders in de Overbeekstraat. Dan namen zij elke avond al het geld van de post mee zonder nog een nacht rustig te slapen. Gelukkig was het einde van de oorlog in zicht en zijn er geen gevolgen geweest, geen represailles van de bezetter of wraakacties van de verzetstrijders.
Voor mij ouders die politiek niet geëngageerd waren, was het duidelijk een overval van het verzet, die dringend geld nodig hadden voor het eindoffensief en verlinkt werden. De vraag is door wie en hoe. Waarom moest Albert Lavigne uit de weg geruimd worden ?
Er blijven meer vragen dan er antwoorden zijn. Michel Guilmet, 18 september 2008.
Carl Decaluwé, CDNVer, goeverneur van West-Vlaanderen roept de mensen op om geen voedsel meer te geven aan de vluchtelingen om hen te ontraden naar hier te komen.
Je hebt het goed gehoord : een katholiek met een voorbeeldfunctie roept op om de mensen niet meer te helpen. Het is ver gekomen. Dat zoiets mag zonder dat iemand hem tot de orde roept, begrijp ik niet. Dit is strafbaar : het niet helpen van een persoon in nood is schuldig verzuim, en strafbaar.
Ik ben echt geschandaliseerd.
Zal ik ook eens iets lelijks zeggen? Ja? Vooruit :
Degene die het hardste rouwt is de grootste egoïst.
Traag gaat hij naar de keuken, en probeert alleen te denken aan het stappen, links, rechts, links. Geconcentreerd op zijn stappen vergeet hij de ellende om zich heen en is gelukkig, voor enkele ogenblikken.
Langzaam vertaagt de tijd, maakt alles langer duren. Als we langzaam zijn en de tijd nemen, neemt de tijd ons terug en duurt het langer en worden we ouder.
De meeste eerste sneeuw is gevallen in de driehoek Tienen-Diest-Aarschot. Tiens, tiens.... Met de sneeuw komt de stilte, een deken spreidt zich over de uitdeinende weidelanden, weide landen.
Dat gebeurt er als we met engelse reclameslogans beginnen.
"free bets", ik dacht zoiets als "Free Willie" of "Free Nelson Mandela" of dat Bets eindelijk zou eindelijk bevrijd zijn van de duitse inval in 40-45?
Maar niets van dit alles. Het is reclame voor wedden, gokken... .
De misleidende slogan, dat je gratis kan gokken, "free bets" niks te vrij (Geet)bets.
Hiervan afgezien is het een contradictie in termino omdat gokken nooit gratis kan zijn. Wedden doe je om iets, om niets is gratis, dus wedden is niet gratis.
Er zijn zo van die dagen dat blijkbaar de hele wereld tegen ons is, alles tegenvalt met het gevolg dat ik rondloop met een gezicht dat op onweer staat, het minste genoeg is om te ontploffen. Je kan dan best uit mijn buurt blijven als je geen afgebeten neus wil, of minstens afgeblaft wordt, ik ben dan ongenietbaar. Wel vandaag is zo een dag en daarom stop ik nu voor ik ongelukkige dingen zeg, zoals : kutcomputer! Oef dat lucht een beetje op!
Paul Pans en Johan Grouwels hebben een liedje in het Betsers over Geetbets uitgebracht : online bij iTunes (0,99 €)
De tekst :
Tekst dialectlied 'ICH HEM M'N HET EN BETS VERLOURE'
Een voorproefje al van de nieuwe productie die het Geetbetse label Old Street Productions in de loop van november uitbrengt op fysieke cd-schijf en online via onder meer D&V en iTunes.
De tekst dekt de lading van het leuke en grappige nummer over Geetbets en haar dialect.
Ich hem m’n het en Bets verloure
muziek: Paul Pans
tekst: Paul Pans
..."
Bets en de Gejet lij te blinke, onder een hiejete zoumerzon.
Lang was het toch alliejen mer stinke, wa da de Gejet zoewe goed kon.
Fiejer stie de kerk in ’t durep te pronken, en Betze Rust, ’t gementehuis.
Ich, in gedachte diep verzonke, vuul, Bets da es toch menne thuis.
Ich hem m’n het en Bets verloure
en en het Betsers dialect.
Het durep moewe da ich zen geboure
En moewe ’t regelt da het zekt.
Ich hem m’n het en Bets verloure
en dowe es niks en te doen.
De grune weis en ’t gejel koure
De veir deje geft er goed katoen.
Ich ving oos Bets om van te snoepe, mais e verleide, och zoewe schoewen.
Ich wil het euveral sten roepen, zelfs boinke komt er om zais loewen.
Striejen lij oos durep vol nieve weigen, en veilowbouwne, schoewen en briejed.
mais wa geluk en mais Gods zeige, bleft het gespouwerd van hoewepe liejed.
Nen houlentejer, tesneusdoek en vinsterlejer, een krienekrouwe in rot wejer, Betserse woude.
Ich plant de pour, in gaikkes, schoewen in een vour, ich maak e gat mais een bour,draag noewet ne loude
31 oktober 2015.
Je mag mij altijd de vertaling vragen. Ne loude bvb dat is een overjas, een lode of een jagersjas.
Neen, je moet niet bang zijn. Er is altijd geweld geweest en er waren meer doden bij het neergehaalde vliegtuig in Egypte, waar veel minder om te doen was. Een nieuwe wereldoorlog is ver weg. Sinds wanneer zijn wij bang voor acht snotneuzen, waarvan één waarschijnlijk in zijn broek deed van de paniek toen hij zichzelf per ongeluk te vroeg opblies.
Lees dit voor je de haatmail t.o. vluchtelingen opent
'Zowel links als rechts weigert het juiste verhaal te vertellen over de vluchtelingencrisis', schrijft Aaron Ooms (voorzitter Jongsocialisten). 'Hoog tijd om wat recht te zetten. Ja, wij kunnen dit aan.'
Hoog tijd om wat recht te zetten, om heel even het verhaal écht te vertellen. Ja, wij kunnen de vluchtelingencrisis aan. Meer zelfs, als we vluchtelingen goed opvangen, ontvangen, integreren en betrekken zullen we als samenleving groeien. Dit economisch én cultureel, dit zowel in België als in Europa. Dat is geen ijdele hoop van een aantal jonge, linkse, naïeve optimisten. Dat is daarentegen een eenvoudige geschiedenisles die iedere geschiedkundige - tenminste als hij niet tegelijk partijvoorzitter, schaduwpremier, burgemeester en demagoog is - zou kunnen vertellen.
Trouwens, ook al is dat groeiscenario een verhaal van lange termijn, het is oorlog. En in heel wat conflictengebieden heeft het Westen meer dan een vinger in de pap te brokkelen. Om nog maar te zwijgen van de winsten die onze economieën gemaakt hebben met het leveren van wapens. En waar oorlog is, zijn er kinderen en ouders die vluchten. Mensen die ervoor kiezen om te blijven leven en hopen dat ook zij nog een toekomst hebben. Mag het? Gezinnen met kinderen, maar evengoed jonge alleenstaande mannen.
Verdomde plicht
Laat het vandaag jongeren zijn die geen wereldoorlogen hebben meegemaakt maar wél wapenstilstand mee vieren die het u vertellen: als welvarende samenleving is het onze verdomde plicht om mensen die letterlijk moeten lopen voor hun leven op te vangen. Het is de essentie van solidariteit: mensen in de miserie terug vooruit helpen.
Delen
Nieuwste campagnemiddel: angst verspreiden en dan opkomen als grote beschermheer
Uiteraard zijn hier uitdagingen aan verbonden. Hoe zorgen we voor voldoende kwalitatieve opvang? Hoe gaan we om met een veelheid aan culturen of een extra instroom in ons onderwijs, bijvoorbeeld? Die uitdagingen het hoofd bieden, is een kwestie van goed beleid. Dat besparingen op ons sociaal systeem of onderwijs hier niet bij helpen staat buiten kijf. Maar wat vandaag nog veel erger is, is dat de huidige machthebbers kosten noch moeite sparen om elke burger in dit land de daver op het lijf te bezorgen.
'Het land zit vol', 'sluit de grenzen', 'we kunnen het niet aan', of 'ons land zal er onderdoor gaan', klinkt het steeds luider. Het lijkt wel of onze regeringen op systematische wijze de zovele uitingen van solidariteit wensen te fnuiken door groepen mensen tegen elkaar op te zetten. Angst verspreiden en dan zichzelf opwerpen als grote beschermheer: het is het nieuwste campagnemiddel. En daarnaast, staat de oppositie en ze keek ernaar. Ook uit die hoek lijkt het wel alsof het verhaal niet meer echt mag verteld worden. Het verhaal van solidariteit lijkt opeens minder belangrijk. De zoektocht naar gelijkheid, vrijheid en verbondenheid moet even de koelkast in. De behaagzucht van de publieke opinie: terug van nooit weggeweest.
Welletjes geweest
Het is zo onderhand welletjes geweest. Terwijl rechts zich stevig op de borst klopt als stoere verdediger van het vaderland, toont links dat het echt wel begaan is met de vage angst voor het onbekende. Iedereen heeft zijn zegje gehad, de politiek heeft zich opnieuw van zijn schoonste kant laten zien.
Delen
Als we met ettelijke miljarden onze banken kunnen redden, dan hoeft niemand te komen vertellen dat een investering in de toekomst (van mensen) opeens niet mogelijk is
Wij, jongeren, willen vooruit. Omdat het de enige optie is, omdat we er samen zullen beter van worden en omdat het onze simpele plicht is als mens tussen andere mensen. Dat vraagt investeringen: niet alleen centen, maar ook de inzet van de juiste mensen. Maar als we met ettelijke miljarden onze banken kunnen redden, dan hoeft niemand te komen vertellen dat deze investering in de toekomst (van mensen) opeens niet mogelijk is. Die zijn nodig om voldoende lessen Nederlands en inburgeringscursussen te voorzien, psychologische begeleiding te verzorgen voor getraumatiseerde vluchtelingen, opvang mogelijk te maken en voldoende trajecten naar werk te voorzien.
Tegelijk moeten beleidsmakers discriminatie keihard aanpakken: op de arbeidsmarkt, de woningmarkt, op straat, op school, in de discotheek. Tot slot moet er een einde komen aan de afbouw van ons sociaal weefsel en moeten we dit ombuigen naar versterking: van sociale controle tot solidariteit onder mensen.
Ons huis is kapotgeschoten, de angst om te sterven grijpt iedereen naar de keel. Mijn oom en tante werden gisteren dood in hun woning gevonden. Wat moet ik doen? De meeste van de buren en dorpsgenoten zijn gevlucht. Wij zullen dan ook maar… Ik heb mijn spaarboekje leeggemaakt en een overlevingspakket samengesteld en in een rugzak gepropt. Mijn spaarcenten heb ik aan een man gegeven die mij beloofd heeft mij op zijn boot mee naar Europa te nemen. Stijf van de schrik nemen mijn vrouw, ik en de drie kinderen een gammele boot die ons misschien tot over de Middellandse Zee zal brengen. Waarschijnlijk zullen we verdrinken, maar alles is beter dan de uitzichtloze angst voor de terreur die we hier moeten ondergaan. Ik moet iets doen !
Na een lange tocht vol ontbering, honger, vermoeidheid en miserie komen we aan in het opvangcentrum in Brussel. We krijgen eten en onderdak en warmte .
Het is allemaal de schuld van de vluchtelingen, ze komen hier en krijgen onderdak, eten en warmte, terwijl wij zelf ons bezoek aan het restaurant moeten betalen en een toelage, bijna zo groot als ons pensioen, waarvoor wij ons leven lang hebben moeten werken. Zij krijgen hun medische zorgen gratis terwijl wij moeten betalen. Dat wij het nog nooit zo slecht hadden is hun schuld. Het is de schuld van de vluchtelingen dat wij allemaal een huis , een auto, een TV, een GSM …. Ik zal maar ophouden zeker.
Waar is de christelijke of zelfs humane plicht om de naaste te helpen en niet te zeggen “er is geen plaats in de herberg”. Mijn maag draait zich wanneer ik weer zo een mail krijg met verdraaide waarheden. Er zijn minder vluchtelingen dan supporters bij een match van de rode duivels. Het is een probleem, akkoord, maar het is niet de schuld van die sukkelaars, maar van hun leiders waar wij zo nodig wapens , en andere bucht moeten aan verkopen , en hun buurlanden waar wij zelfs geen opmerking tegen durven maken en die de oplossing in hun macht hebben maar het vertikken.
Toch is het allemaal de schuld van de vreemdelingen en meer speciaal van de vluchtelingen. Straks zijn we allemaal moslims en helpen we misschien onze broeders. Ja want de islamisering is bezig dagelijks bekeren zich belgen tot de islam, laat mij lachen….
Een wankelende verdwaasde bokser na een uppercut. Onze geest speelt een gevaarlijk spel met ons, we vergeten nare herinneringen en de eerste liefde wordt romantisch, niet het stuntelig gedoe en de lange stiltes die vielen en je niets interessant te vertellen wist en het nare gevoel in de maag omdat je niet wist wat te doen, hulpeloos helemaal niet de held uit de boeken. Gelukkig maar dat we vergeten.