Voorkom fouten in het gebed
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Het gebed is een van de belangrijkste pilaren van de Islaam. De boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) waarschuwde ons dat het eerste waar Allah (Geprezen en Verheven is Hij) ons rekenschap over vraagt op de Dag der Opstanding het gebed is.
Aboe Hoerayrah (moge Allah tevreden zijn met hem) verhaalde dat de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) zei: De eerste van zijn werken waarover een dienaar op de Dag der Opstanding rekenschap gevraagd zal worden, is zijn Salaat (gebed). Wanneer die in orde bevonden wordt, slaagt hij en heeft hij succes; wanneer die niet in orde bevonden wordt, is hij geruïneerd en verloren. Wanneer hij tekort schiet met betrekking tot zijn verplichte gebeden, zal de Heer zeggen (tegen Zijn engelen): "Bezie of er bij de vrijwillige handelingen van Mijn dienaar iets is dat de tekortkomingen in zijn verplichte gebeden compenseert." Vervolgens worden al zijn (verplichte) handelingen zo bekeken. (Overgeleverd door Tirmidzie)
Het is zeer belangrijk om het gebed met regelmaat en correct te bidden. Je kunt het gebed bidden zoals je hebt geleerd van je ouders of van een sheikh, maar je moet ten alle tijden bewust zijn van het feit dat de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) de enige is die gevolgd moet worden. De engelen zullen je, terwijl je in je graf ligt, niet vragen: Heb je die en die sheikh gevolgd? Je ouders of je imaam zullen niet bij je zijn, noch zullen ze je verdedigen op de Dag der Opstanding. We behandelen nu enkele veel voorkomende fouten die vele moslims begaan tijdens hun gebed. Deze fouten moeten voorkomen worden, hopende dat Allah (Verheven en Geprezen is Hij) het gebed accepteert en het beloont.
Het dragen van kleding dat tot onder de enkels hangt (Iesbaal)
Dit is een van de grootste zondes tijdens het gebed. Aboe Dhar verhaalde dat de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) zei: Er zijn drie soorten mensen waar Allah (Verheven en Geprezen is Hij) niet tegen zal spreken op de Dag der Opstanding, noch zal Hij naar hen kijken, noch zal Hij hen reinigen, en zij zullen een pijnlijke bestraffing ondergaan: degenen waarbij zijn kleding tot beneden zijn enkels hangt, al-Mannaan [iemand die zijn goede daden veelvuldig opnoemt bij aanwezigheid van mensen (trots)], en de handelaar die zijn producten verkoopt met valse eden."
Sommige mensen denken dat het dragen van kleding tot onder hun enkels slechts een zonde is als zij dit doen tijdens het gebed. Anderen denken dat het alleen een zonde is als iemand het doet uit trots; zo niet, dan geloven zij dat er geen zonde in is. Hoe dan ook, de bovengenoemde H'adieth en vele andere laten duidelijk zien dat het dragen van kleding beneden de enkels (voor mannen) een ernstige zonde is, ongeacht of betreffende kleding wordt gedragen uit gewoonte of uit trots.
Het consumeren van b.v. knoflook en uien voordat je naar het gezamenlijke gebed gaat
Engelen en de mensen die aan het bidden zijn, hebben last van de vieze geur. Mannen kunnen daarom zelfs beter parfum op doen, als ze het hebben, voordat ze naar de moskee gaan, en iedere moslim zou het eten van voedsel dat een sterke geur heeft achterwege moeten laten wanneer zij het gezamenlijk gebed willen verrichten. Djaabir verhaalde dat de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) zei: Degene die eet van de stinkende plant (knoflook en ui), laat hem niet dicht bij onze moskee komen; de engelen hebben last van datgene waar de mens last van heeft.
Naar de moskee rennen of snel lopen, bang om een deel van het gebed te missen
Dit kan degenen die al in gebed zijn storen. De boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) zei: Als het gebed begonnen is, loop niet snel om je aan te sluiten. Nader het gebed kalm; dan sluit je aan bij dat gedeelte waar ze mee bezig zijn, en maak je gebed af door aan het eind dat te bidden wat je hebt gemist.
Het zeggen van Takbieratoe l-Ih'raam in de Roekoe'-houding
Veel van degenen die te laat in de moskee komen en zich aansluiten bij het gebed dat al bezig is, haasten zich om dezelfde houding aan te nemen en terwijl ze in de Roekoe'-houding staan zeggen ze de Takbieratoe l-Ih'raam: de allereerste Takbier (Allaahoe Akbar) waarmee je het gebed begint, uit angst om die Rak'ah te missen. Takbieratoe l-Ih'raam moet echter uitgesproken worden wanneer je rechtop staat.
Het fluisteren van de intentie (Nieyyah) of het uitspreken met een hoorbare stem
Het hart is de plaats van de intentie. Het binnensmonds zeggen vlak voor het gebed van bijvoorbeeld ik heb nu de intentie om dit gebed en zoveel Rak'aat te bidden' is Bid'ah (innovatie) en is niet door de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) gepraktiseerd, noch door zijn metgezellen, noch door hun volgelingen. Het uitspreken van zulke woorden van intentie (ook bijvoorbeeld de intentie om te vasten) geeft shaytaan (satan) de gelegenheid om irrelevante woorden in de mond te leggen van de persoon die de intentie uitspreekt.
De enige intentie die hoorbaar uitgesproken moet worden is de intentie om Oemrah of H'adj te verrichten.
Het nalaten om de handen op te heffen bij de Takbier al-Ih'raam, voor en na de Roekoe'-houding en bij het opstaan voor de derde Rak'ah
Abdoellaah ibn Oemar (moge Allah tevreden zijn met vader en zoon) zei: Ik zag de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) zijn handen opheffen tot op schouderhoogte; bij het begin van het gebed, voor het buigen naar de Roekoe'-houding en wanneer hij weer rechtop ging staan. Het opheffen van de handen bij elke Takbier volgend op de eerste Takbier van het Djanaazah-gebed (begrafenis gebed), het 'Iedgebed (feest gebed) en regengebed is niet aanbevolen. De boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) plaatste zijn handen op zijn borst (terwijl hij in gebed stond).
Het nalaten om voor een Soetrah (afscheiding) te bidden
De Soetrah is een voorwerp, zoals een muur of een stoel, waar je voor moet gaan staan om te bidden. Elk voorwerp, zoals een pilaar of een tas kan dienen als een Soetrah door het op de grond te plaatsen en er voor te gaan staan, met de bedoeling dat niemand voor hem of haar door mag lopen terwijl deze persoon in gebed is. De boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) zei: Bid voor een Soetrah en laat niemand voor je langs lopen terwijl je aan het bidden bent. Als hij volhoudt om voor je langs te lopen, houdt hem met kracht tegen want hij gaat vergezelt met shaytaan."
Als iemand voor je langs wil lopen, kan dat, als hij maar aan de buitenkant van de Soetrah blijft. Een Soetrah dient minimaal ± 30 cm. hoog te zijn. Als je in een groep bidt, dan is de Soetrah van de imaam (de voorganger in het gebed) jouw Soetrah. De imaam moet dan wel zelf een Soetrah voor zich hebben.
Met tegenzin staan in de vooste rij tijdens het gezamenlijke gebed
Aboe Hoerayrah (moge Allah tevreden zijn met hem) verhaalde dat de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) zei: Als de mensen de waarde van de Adzaan en (het staan in) de eerste rij (bidden achter de imaam) zouden weten, zouden zij geen andere manier weten dan te loten om dit voorrecht te verkrijgen. Wanneer zij de waarde zouden weten van het zo vroeg mogelijk naar het gebed komen, zouden zij met elkaar wedijveren in het zich daarheen haasten; en als zij de waarde wisten van de avond- en ochtendgebeden zouden zij komen, al moesten zij kruipen. (Overgeleverd door Boekhaarie en Moeslim)
Opwaarts, rechts of links kijken tijdens het gebed of kijken naar de imaam
Dit kan verlies van concentratie veroorzaken. We zijn bevolen om onze blikken naar beneden te richten en te kijken naar het punt waar ons hoofd op de grond rust tijdens de Sadjdah-houding (Soedjoed, neerknieling). De boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) waarschuwde ons: Laat hen die hun blikken opheffen tijdens het gebed ermee ophouden, of anders zullen hun blikken niet naar hen terugkeren.
Ruimte open laten in de rijen tijdens de gezamenlijke gebeden
De profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) heeft ons bevolen: Maak de rijen recht, de schouders gelijk en laat geen ruimte over, want shaytaan passeert er door.
Je hoofd overmatig naar beneden brengen of omhoog drukken en je rug buigen in de Roekoe'- en Sadjdah-houding
Het hoofd moet in een normale positie gehouden worden, terwijl de rug recht moet zijn tijdens de Roekoe'-houding om met de benen een rechte hoek te vormen. Steek je armen naar de zijkant in de Roekoe'- en de Sadjdah-houding en druk je buik naar je dijbenen in Soedjoed, zodat je rug recht is. De boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) zei: Laat niemand van jullie zich ondersteunen op zijn onderarm (in Soedjoed) zoals honden. Laat hem rusten op zijn handpalmen en houdt zijn ellebogen weg bij zijn lichaam. De boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) hield zijn armen weg van zijn lichaam tijdens de Roekoe' en Soedjoed, zodat het wit van zijn oksels zichtbaar was.
Het haastig verrichten van het gebed; de Roekoe' en Soedjoed zonder rust en kalmte uitvoeren
De boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) zag een man die zijn Roekoe'-houding niet af maakte (hij boog niet volledig) en deze man maakte een heel korte Soedjoed (ter aarde werping); hij zei: Als deze man sterft terwijl hij op deze manier bid, sterft hij met een andere religie dan die van Mohammed.
Aboe Hoerayrah (moge Allah tevreden zijn met hem) zei: Mijn geliefde vriend Mohammed (vrede en zegeningen van Allah zijn met hem) heeft mij verboden het gebed te verrichten met bewegingen die lijken op die van een pikkende haan; (met andere woorden, het snel uitvoeren van het gebed), het bewegen van de ogen zoals een vos en het zitten zoals apen, d.w.z. zitten op je dijbenen. De boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) zei: De slechtste dief is degene die steelt van zijn eigen gebed. Mensen vroegen hem: Boodschapper van Allah! Hoe kan iemand van zijn eigen gebed stelen? Hij antwoordde: Door zijn Roekoe' en Soedjoed (Sadjdah) niet volledig af te maken.
Om een Roekoe'- of Soedjoed-houding volledig af te maken, dient men lang genoeg in deze houding te staan of te zitten om drie keer op een rustige manier Soebh'aana Rabbiyal-Adziem (in Roekoe') en drie keer Soebh'aana Rabbiyal-A'ala' (in Soedjoed) te reciteren. Hij zei ook: Degene die zijn Roekoe'- en Soedjoed-houding niet volledig uitvoert, zijn gebed is ongeldig.
Het zitten in een Tawarroek houding in de laatste Rak'ah van het Fadjr en Al-Djoemoe'ah gebed
Het is prijzenswaardig om in de Tawarroek-houding te gaan zitten, alleen in de laatste Rak'ah van het Dhzor, 'Asr, Maghrib en Ishaa-e gebed. Tawarroek is beschreven in Sah'ieh' al-Boekhaarie als het rusten van het lichaam, tijdens het zitten, op het linker dijbeen met de linker voet onder het rechter been, terwijl de rechter voet rechtop staat; het lichaam wordt ondersteund door de linker hand die de linker knie vast houdt. (Je zit op de grond!)
Het opheffen van de handen voor Doe'aa-e, meteen na het gebed
Dit werd niet gepraktiseerd door de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem). Het is Soennah om meteen na het gebed te beginnen met Dzikr. De boodschapper van Allah (vrede en zegeningen van Allah zijn met hem) zei: Wanneer je "At-Tahiyyaat
" reciteert, (vlak voor de Tasliem), kies dan welke Doe'aa-e je maar wilt.
De beste manieren voor Doe'aa-e zijn die Doe'aa-e die authentiek verbonden zijn aan de profeet (vrede en zegeningen van Allah zijn met hem). Het was de vaste gewoonte van de profeet (vrede en zegeningen van Allah zijn met hem) om na het gebed eenmaal Allaahoe Akbar (Allah is de Grootste) te zeggen, dan drie maal Astaghfiroellaah (ik vraag Allah om mij te vergeven). Hierna zijn er vele smeekbedes mogelijk.
Het voorlangs lopen bij een persoon die aan het bidden is
De boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) waarschuwde ons: Was degene die loopt voor een persoon die aan het bidden is, maar op de hoogte van de consequenties van deze daad, hij zou voor 40 gewacht hebben, dat is beter dan voor hem langs te lopen. De 40 in de H'adieth kunnen dagen, maanden of zelfs jaren zijn. Allah (Verheven en Geprezen is Hij) weet het best.
Meteen na de Tasliem (begroeting, beëindiging van het gebed) weglopen en het nalaten van Dzikr
Aboe Hoerayrah (moge Allah tevreden zijn met hem) verhaalde dat de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) zei: Wie meteen na de Salaat 33 maal de woorden Soebh'aan-Allaah zegt, en 33 maal de woorden al-H'amdoelillaah zegt, en 33 maal de woorden Allaahoe Akbar zegt, en om het hondertal vol te maken zegt Laa ilaaha illallaah, wah'dahoe laa sjarieka lah, lahoel-moelk, waa lahoel-h'amd, wa hoewa alaa koelli sja'in qadier (= er is geen god behalve Allah, alleen, Die geen partners heeft. Aan Hem behoren het Koninkrijk en alle lofprijzingen en Hij heeft macht over alle zaken), zal al zijn fouten vergeven zien worden, al zijn zij als het schuim van de zee. (Overgeleverd door Moeslim). Andere authentieke Dzikr is ook mogelijk.
Het niet reciteren van Soerat al-Faatih'ah
Sommige mensen twijfelen of ze zelf Soerat al-Faatih'ah moeten reciteren als ze met een imaam meebidden. Oebaadah ibnoe s-Saamit (moge Allah tevreden met hem zijn) vertelde: We stonden achter de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) tijdens het Fadjr-gebed en hij reciteerde een stuk van de Qor-aan, maar de recitatie werd moeilijk voor hem. Toen hij klaar was, zei hij: Reciteren jullie achter jullie imaam? We antwoorden: Ja, boodschapper van Allah. Toen zei de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem): Reciteer niets als jullie achter de imaam bidden, behalve Soerat al-Faatih'ah; omdat het gebed van degene die het niet (in zijn gebed) opzegt, ongeldig is. (Overgeleverd door Aboe Dawoed, Tirmidzi)
Aboe Hoerayrah (moge Allah tevreden met hem zijn) vertelde, dat de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) zei: Als iemand bidt en daarin de Moeder van de Qor-aan (Soerat al-Faatih'ah) niet leest, dan is dat ongeldig, dan is dat onvolledig, dan is dat onvolledig en niet compleet. Aan Aboe Hoerayrah (moge Allah tevreden met hem zijn) werd gevraagd: Wat moeten we doen als we achter een imaam bidden? Hij antwoordde: Lees het zachtjes
(Overgeleverd door Moeslim)
We lezen hier dat het reciteren van Soerat al-Faatih'ah noodzakelijk is. De profeet Mohammed (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) zei dat het gebed niet geldig is als Soerat al-Faatih'ah er niet in gereciteerd is.
Oebaadah ibnoe s-Saamit (moge Allah tevreden met hem zijn) vertelde dat de profeet Mohammed (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) zei: Geen enkel gebed is aanvaardbaar zonder dat Soerat al-Faatih'ah erin gereciteerd is. (Overgeleverd door Boekhaarie, Moeslim, Ahmad, Aboe Dawoed, Tirmidzi, Nisaa'i, Ibn Maadjah)
Dit geld voor As-Salaat as-Sierrieyyah (het gebed in stilte). Wat betreft As-Salaat Al-Djahriyyah (de hoorbare recitatie), hierover is er een meningsverschil tussen de geleerden van Ahloe Soennah wal-Djama'a. Bepaalde geleerden zijn van mening dat het ook hier van toepassing is om al-Faatih'ah na de imaam te reciteren (in stilte), en andere geleerden zijn van mening dat dit helemaal afgeschaft is.
Wij wensen iedereen succes bij het zoeken naar kennis en het perfectioneren van hun aanbidding.
Moge Allah (Geprezen en Verheven is Hij) alle oprechte gelovigen leiden op het Rechte Pad, hen het goede schenken van deze wereld, het goede van het Hiernamaals en hen beschermen tegen het Vuur, amien.
|