Moge Allah ‘azza wa djal onze kennis doen vermeerderen, Ameen. Moge Allah ons leiden naar de waarheid en ons weerhouden van het slechte, Ameen. Moge Allah ons sieren met de schoonheid van Imaan & Taqwa, Ameen.
08-12-2010
Islamitische Kalender
Islamitische Kalender
Inleiding
De Islamitische kalender is gebaseerd op het maanstelsel hierbij duurt een maand 29 a 30 dagen (voor de geïnteresseerden, gemiddeld duurt een maand 29.530588861 dagen, ofwel 29 dagen, 12 uur, 44 minuten en 2.878 seconden). In totaal zijn er 354 dagen in een jaar. Dit is dus 11 dagen korter dan het aantal dagen van de christelijke jaartelling. Dit komt omdat de christelijke jaartelling gebaseerd is op de zon.
De Islamitische kalender telt, net als het zonnejaar, twaalf maanden. Wel hebben de maanden een andere naam. Dit zijn de namen van de twaalf maanden volgende de islamitische kalender:
1 - Muharram (De heilige maand)
2 - Safar (De maand die leeg is)
3 - Rabi' ul-awwal (De eerste lente maand
4 - Rabi' ul-akhir, (De tweede/laatste lente maand)
5 - Djumada ul-awwal, (De eerste droge maand)
6 - Djumada ul-akhir (De tweede/laatste droge maand)
7 - Radjab, (De vereerde maand)
8 - Sha'ban (De maand der verdeeldheid)
9 - Ramadan (De maand van de grote hitte (vastenmaand)
10 - Shawwal (De jachtmaand)
11 - Dhu'l-qa'ada (De rustmaand)
12 - Dhu' -hidjdja (De bedevaartsmaand)
De betekenis van de namen van de maanden herinneren nog aan de tijd v??r de profeet Mohammedtoen de oorspronkelijke Arabische maankalender, die omstreeks de winterzonnewende (eind december) aanving, in de pas met de seizoenen werd gehouden door na elke twee of drie jaar een schrikkelmaand (nasi) in te voegen. Tijdens zijn ?Laatste Bedevaart? in maart 632 n.Chr. (Dhu ?l-Hijja, 10 AH) ontving Mohammedeen openbaring van Allah die zijn gelovigen voortaan verbood om schrikkelmaanden in te lassen (Koran, Surah 9 : Ayah 36-37). Vanaf toen was de Arabische kalender niet meer met de seizoenen verbonden.
Ten gevolge hiervan verschuift het Islamitisch jaar elk jaar ongeveer 11 dagen ten opzichte van de seizoenen en doorloopt een willekeurige maand in 33 jaar tijd alle seizoenen. De Islamitische kalender wordt daarom alleen voor religieuze doeleinden gebruikt en voor seizoensgebonden activiteiten (landbouw, veeteelt, handel, inning van belastingen, etc.) heeft men altijd de Westerse kalender (of een variant hiervan) gehanteerd.
In de eerste jaren van de Islam werden jaren benoemd naar een belangrijke historische gebeurtenis uit het recente verleden en het aantal jaren dat sindsdien was verstreken (zo zou Mohammedzijn geboren in het ?Jaar van de Olifant?, 570 of 571 n.Chr., toen de Abessijnse heerser van Jemen met een leger en een strijdolifant de stad Mekka wilde innemen). In april 637 n.Chr. (Rabi? al-Awwal, 16 AH) voerde de kalief ?Umar ibn al-Khattab de Islamitische jaartelling in die zijn oorsprong had in het jaar waarin de hijra (de ?emigratie?) plaatsvond, het cruciale moment in het leven van Mohammedtoen hij en zijn volgelingen Mekka verlieten en zich in het nabij gelegen Yathrib (deze plaats is nu beter bekend als Medina) vestigden.
Volgens de berekeningen van de meeste Islamitische sterrenkundigen en schriftgeleerden viel de eerste dag van dat jaar (1 Muharram, 1 AH) op vrijdag 16 juli 622 n.Chr. (het feitelijke begin was natuurlijk op de avond ervoor, donderdag 15 juli). Het is gebruikelijk om Islamitische jaren van Westerse jaren te onderscheiden met afkorting AH (?Anno Hijra?).
Omdat het Islamitisch jaar gemiddeld ongeveer 3% korter is dan ons jaar, haalt de Islamitische jaartelling dan ook langzaam maar zeker de Westerse jaartelling in. Indien beide kalenders in de toekomst niet verder aangepast worden zullen zij in het jaar 20873 hetzelfde jaar voeren.
In tegenstelling tot de namen van "onze" weekdagen (die afgeleidt zijn van de planeetgoden die naar de Griekse astrologische traditie over de weekdagen heersen), zijn de Islamitische weekdagen doorgaans vernoemd naar hun rangnummer in de week.
Nr. Arabische naam Vertaling Westerse naam
1 - Yawm al-Ahad De eerste dag Zondag
2 - Yawm al-IthnainDe tweede dag Maandag
3 - Yawm al-Thalatha? De derde dag Dinsdag
4 - Yawm al-Arba?a? De vierde dagWoensdag
5 - Yawm al-Khamis De vijfde dag Donderdag
6 - Yawm al-Jum?a De dag van de samenkomst Vrijdag
7 -Yawm al-Sabt De dag van de sabbat Zaterdag
De laatste twee dagen van de week zijn genoemd naar de dag van het vrijdaggebed, de belangrijkste dag in de Islamitische week, en de dag van de Joodse sabbat.
Naast de vrijdag geldt ook de maandag als een bijzondere dag in de Islamitische week omdat volgens de overlevering Mohammedzowel op een maandag werd geboren en op een maandag stierf. Ook de eerste openbaring van de Koran aan Mohammed , zijn nachtelijke reis naar de hemel, zijn vertrek uit Mekka en zijn aankomst in Medina zouden volgens diverse overleveringen zijn plaatsgevonden op een maandag.
'Omar (radiallahoe 'anhoe) zegt in een overlevering: Terwijl wij eens bij de profeet zaten, verscheen er een man. Deze man droeg melkwitte kleding en had gitzwart haar. Aan hem was niet te zien dat hij gereisd had, maar niemand van ons kende hem. Hij ging bij de profeet zitten met zijn knie?n tegen de knie?n van de profeet en hij legde zijn handen op zijn dijen. Hij zei: 'O Mohammed, vertel mij over de Islaam. De Profeet zei vervolgens:
'Islaam is: getuigen dat er geen ware god is behalve Allah en dat Mohammed Zijn Boodschapper is, verrichten van het gebed, geven van de zakaat, vasten van de maand Ramadan en het verrichten van de bedevaart naar Mekka indien je daartoe in staat bent.'
Hij zei: 'Jij hebt de waarheid gesproken.' Wij waren verbaad dat hij hem eerst ergens naar vroeg om vervolgens zijn antwoord te bevestigen. Hij zei: 'Vertel mij over het geloof (Imaam).' Hij zei:
'Geloven in Allah, Zijn engelen, Zijn boeken, Zijn boodschappers, de Dag des oordeels en het geloven in de voorbeschikking van zowel het goede en het kwade.'
Hij zei: 'Jij hebt de waarheid gesproken.' Vervolgens zei hij: 'Vertel mij over de perfectie in het geloof (Ihsaan).' Hij zei:
'Aanbid Allah alsof je Hem ziet, want Hij ziet jou wel, ondanks dat jij Hem niet ziet.'
Hij zei: 'Vertel mij over het Uur.' Hij zei:
'De ondervraagde heeft hierover niet meer kennis dan de vrager.'
Hij zei: 'Vertel mij dan over haar tekenen.' Hij (salla Allahoe 'alajhi wa sallam) zei:
'De slavin zal haar meesteres baren en je zult de blootvoetige, naakte en arme schaapherders zien wedijveren in het bouwen van hoge gebouwen.'
Hierop vertrok hij (de vreemdeling). De profeet bleef een tijd stil en zei vervolgens tegen mij: 'O 'Omar, weet jij wie de vrager was?'
Ik ('Omar) antwoordde: 'Allah en Zijn Boodschapper weten het het best.' Hij zei:
'Het was Jibriel (Gabriel). Hij kwam om jullie jullie godsdienst te leren.'
A is voor Allah Heer van het Universum, die een is, Hij maakte de aarde, de sterren, en in de zon Hij maakte engelen te aanbidden en te bidden, Hij maakte de mens uit een schar van klei
B is voor Bilal Bilal is dat lange, moedige Afrikaanse man, Islam bevrijdde hem en gaf hem Iman Roepen de moslims te komen en te bidden, Was zijn plicht van elke dag en nacht
C is voor kinderen Zwart, wit, rood, geel en bruin, Beter dan de juwelen in een kroon Lachen of huilen, kort of lang, Allah houdt van kinderen, een en al
D staat voor smeekbede Gedenken van Allah alle nachten en dagen, Door Hem onze dank en lof Dank Allah met "Al Hamdulillah" En beloon hem met "Subhanallah
E is voor de Aarde Met zijn bergen, rivieren en zeeën, Dieren, vogels, vruchten en bomen Ze zijn allemaal te verklaren de macht van Allah, Volgende Zijn wetten, testamenten, en licht
F is voor geloof Dat wat de moslims oproep Iman, Ligt in het hart van de gelovige man Afkomstig zal zijn van zijn lip en hand, Liefde voor Allah uit te gieten, zoals zand
G is voor Gabriel Een engel (de zogenaamde Jibra in de islam) door Allah geschapen van licht, Zijn taak is om Allah te dienen de hele dag en nacht Aan de Profeet Mohammed deed hij verschijnen, Om de mensheid de Heilige Koran zo dierbaar
H is voor de Hemel Gods tuin van vreugde, vrede en liefde, Het huis voor moslim zielen hierboven Het pad naar deze hemelse plek Is het geloof in Allah's leiding en genade
I is voor de islam Een manier van leven voor iedereen van wie, Geven aan de lof die het gevolg is Allah Wij aanbidden en bidden vijf keer per dag, Omdat we weten dat de beste manier is
J is voor Jezus Vrede zij met hem, 'Isa, de zoon van Maryam, Om zijn volk het woord van Allah heeft hij de uitvoering Door hulp van Allah's maakte hij de zieken goed, Zodat de mensen zouden geloven wat hij te zeggen had
K is voor de Ka'bah Eerste huis van Allah in Mekka werd gemaakt, Door Ibrahim en Isma'il de stenen werden gelegd Miljoenen gelovigen van elk ras, Komen voor Hajj TOT zijn extra speciale plek
L is voor het leven Een kostbaar geschenk van Allah aan u, Verspil het niet, hij weet wat je doet Niet chase plezier of vergeet Allah, Maakt niet uit hoe weinig, zeggen: "Al-Hamdulillah
M is voor Mohammed Vrede zij met hem, de zoon Abdullah, Van Allah's vijanden die hij niet lopen Van alle profeten was hij de laatste, De islam zijn boodschap die wij vasthouden
N is voor Nuh Vrede zij met hem, een profeet, die was zeer goed, Allah vertelde hem om een ark te bouwen, snel als hij kon Neem paren van dieren en de gelovigen-all, De vloed kwam en de golven zou zijn hoog!
O is voor gehoorzaamheid Het is de plicht van elke moslim om te gehoorzamen, De Koran en de Soennah helemaal Ga voor Hajj, geef Zakaah, snel, en bidden, En om je ouders niet zeggen: "Neen!"
P is voor Gebed Het is de hoeksteen van de islamitische leven, En de duivel het snijdt als een mes Bidden vijf keer per dag is een must, In Allah moet u stelt uw vertrouwen
Q is voor de Koran Een zegen en gids voor de hele mensheid, In het boodschap van Allah vindt u Van alle Zijn boodschappen is het de laatste, Perfect voor de huidige, toekomstige en verleden
R is voor Ramadan Voor moslims is deze gezegende maand van vasten, Is om te vieren Allah's liefde eeuwig De hele dag, geen eten, noch drinken, noch slechte daden, Bidden en koran te lezen naar de hemel leidt dit tot
S is voor Surah Honderd en veertien in de Koran, Lees ze en vertrouwen in Al-Rahman, Weet je tien van hen die u kunt zeggen? Weten ze helpen u bidden
T is voor Tawheed La ilaaha illallah, Allah is de enige, Er is geen partner met Hem, noch zoon Allah is het antwoord op alles wat we nodig hebben, Let op je hart en de tong, Hij kent elke daad
U staat voor Ummah De islamitische gemeenschap die Mohammed (saw) gevonden, De broederschap van de islam maakte het geluid De wetten van Allah in de Koran en de Soennah, Zijn om iedereen in de Ummah te helpen
V is for Victory Het is de hulp van Allah is voor u, Zijn leiding in alles wat je doet Werk en gebed een moslim hoeft, Allah's overwinning te vieren, inderdaad!
W is voor Wudu ' We moeten onze geest en lichaam schoon, Omdat door Allah zijn wij altijd gezien Wanneer hoor je de roep van Athan, Voor te bereiden en te komen bidden zo snel als je kan
X is voor de ...... X is niet gemakkelijk voor ons om rijm, Dus we zullen niet verspillen veel van uw tijd In hogere wiskunde X is moeilijk te vinden, Maar Allah's pad is duidelijk, zelfs voor blinden
Y is voor Yunus Vrede zij met hem, een goed mens in een goddeloze stad, Hij rende naar de zee en een walvis opgeslokt hem neer Door de genade van Allah hij gered was te vertellen, Zijn volk om goed te worden en goed gehoorzaamt Allah
Z staat voor Zero-sin Het is de manier waarop we elkaar beginnen, Vrij van wereldse zonde Dus, laat jezelf niet te vergeten, Houden van de bedreiging van de duivel!
Islam is de godsdienst van liefde en barmhartigheid. Veel ayah's (verzen in de Koran) en veel overleveringen van de Profeet benadrukken het belang van liefde in het leven van de moslims. Niet voor niets is liefde naast de nederigheid een eis voor de aanbidding en niet voor niets is hij een voorwaarde voor de getuigenis dat er geen god is dan Allah (s.w.t.) : als men dit zinnetje uitspreekt zonder Allah (s.w.t.) en zijn Ware Geloof en zijn ware dienaren lief te hebben, wordt het niet geaccepteerd.
Allah (s.w.t.) Zegt in de Koran (vertaling):
"En het behoort tot Zijn Tekenen dat Hij voor jullie uit jullie eigen echtgenotes heeft geschapen, opdat jullie bij hen rusten en Hij heeft tussen jullie liefde en barmhartigheid doen ontstaan. Voorwaar, daarin zijn zeker Tekenen voor een volk dat nadenkt" (Surah 30 : Ayah 21).
Dit is een geweldige ayah die kort maar zeer krachtig de ware relatie tussen de echtgenotes omschrijft en die mensen tot het denken zet, opdat zij misschien Allah (s.w.t.) dankbaar zullen zijn voor Zijn gunsten.
Onze Profeet zegt:
"Er zijn) drie (eigenschappen) als iemand die heeft zal hij daarmee de zoetheid van het geloof ondervinden: dat hij van Allah (s.w.t.) en Zijn Profeet het meest houdt dan van wie of wat dan ook, dat als hij een persoon liefheeft hem puur omwille (van het behagen) van Allah (s.w.t.) lief moet hebben en dat hij het verafschuwt om terug te vallen in kofr (ketterij), nadat Allah (s.w.t.) hem daarvan heeft gered, zoals hij het verafschuwt om in het Vuur geworpen te worden". [Overgeleverd door Bukhari en Moslim]
Dit is weer zo'n geweldige overlevering die de gelovige leert hoe hij/zij liefde in zijn/haar hart kan 'bijstellen' en koers geven opdat hij/zij de zoetheid gaat proeven waarmee zijn/haar hart wordt gerustgesteld. Hieruit kan men concluderen hoe belangrijk liefde is in de islam.
1. Liefde is een natuurlijke behoefte voor iedereen Iedereen heeft liefde nodig. Liefde is een aangeboren eigenschap bij de mens. Een moeder hoeft er niet over na te denken of ze van haar (pasgeboren) kind moet houden of niet. Hetzelfde geldt eigenlijk voor het kind zelf. Liefde is een soort warmte die de verschillende relaties tussen mensen vers houdt en beschermt tegen bederf. Deze warmte is dus noodzakelijk voor het overleven van de goede relaties. Echter moet liefde toch binnen de perken blijven -deze warmte mag dus de kamertemperatuur niet overschrijden, maar ze mag ook niet tot het vriespunt gaan dalen- anders kan het tot bederf leiden. Denk bijvoorbeeld aan iemand die ontzettend veel van zijn vrouw houdt en die alles wat ze hem dicteert ook uitvoert ongeacht of dat nou goed is voor hem en anderen of niet, zo iemand kan door deze blinde liefde een gevaar zijn voor zichzelf en voor andere mensen, want het kan zo zijn -als het gaat om een slechte vrouw- dat zij hem opdraagt zonden te begaan die zijn ondergang kunnen betekenen. Het hoofd van de Profeet Yahya Ibn Zakaria ('alaihi asalaam) werd geschonken aan een prostituee uit Banoe Isra?l, omdat de toenmalige heerser ontzettend veel van haar hield en zich genoodzaakt zag haar vervloekte opdracht (wens!) uit te voeren: 'een hoge temperatuur leidt tot brandwonden'! Een uitzondering hierop is liefde voor de Schepper, deze mag (moet) men altijd blijven opvoeren, omdat de absolute liefde alleen voor Allah (s.w.t.) is.
Liefde is niet altijd gebaseerd op of verbonden aan de seksuele drift zoals sommigen beweren. Ik kan me niet voorstellen dat een zoon van zijn moeder/vader houdt omdat hij met haar/hem gemeenschap wil hebben. Dat er tegenwoordig mensen zijn die dit soort idee?n dragen laat zien hoe erg het gesteld is met de mensheid en dat shaitan er toch in geslaagd is om de menselijke aanleg bij veel mensen te misvormen. Moge Allah (s.w.t.) ons allemaal behoeden!
2. Liefde is verschillend afhankelijk van het soort relatie Liefde verschilt volgens het soort relatie dat tussen de verschillende personen bestaat. Niemand twijfelt eraan dat de liefde die men voor de Schepper (Allah (s.w.t.) is geen mens) heeft anders is dan de liefde die men voor de moeder heeft en dat deze laatste weer verschilt van de liefde die men voor de echtgenote/ echtgenoot koestert: vooral de gevoelens die daarmee gepaard gaan zijn verschillend. De 'kleur' van de verschillende 'warmtes' is dus niet dezelfde! Het is verplicht voor de moslim om deze 'kleuren' te kunnen onderscheiden en niet 'kleurenblind' te zijn! Moge Allah (s.w.t.) ons allemaal behoeden, Amien.
Als we ons afvragen wat ons voornaamste doel is in dit wereldse leven, dan zullen velen van ons als antwoord: gelukkigheid in het wereldse leven. Daar is waar iedereen (of de meesten van ons) naar streeft, we zitten op school, om later een goede baan te krijgen, om geld te verdienen, om gelukkig te zijn... Maar laten we niet vergeten dat dat niet alles is, en dat er veel meer van ons wordt verwacht. Alles in dit wereldse leven vergaat.
Een mooi voorbeeld waar we veel van kunnen leren is dat van de kameel van de Profeet