Moge Allah ‘azza wa djal onze kennis doen vermeerderen, Ameen. Moge Allah ons leiden naar de waarheid en ons weerhouden van het slechte, Ameen. Moge Allah ons sieren met de schoonheid van Imaan & Taqwa, Ameen.
10-12-2010
Concentratie tijdens het Gebed
Concentratie tijdens het Gebed
Iedereen weet wel dat we tijdens ons gebed concentratie nodig hebben, en dat dat erg belangrijk is. Maar zoals we in de praktijk vijf keer per dag merken, is dat niet altijd even makkelijk om dit ook inderdaad na te komen. Vaak vragen wij ons af: Hoe kunnen we onze concentratie tijdens het gebed verbeteren?
Deze les gaan wij proberen hierop een antwoord te geven, zodat je dat in de praktijk kunt gaan uitvoeren insha'Allah. Laten we eerst kijken naar voorbeelden van mensen die geen concentratie hebben:
In de tijd van de profeet liep er eens een man de moskee binnen, bad twee buigingen, en ging de profeet groeten, die tegen hem zei: "Ga terug, en bidt, want je hebt niet gebeden." De man ging inderdaad terug, en deed zijn gebed opnieuw, ging weer naar de profeet , die weer zei: "Ga terug en bidt, want je hebt niet gebeden." De man deed hetzelfde, kwam terug naar de Profeet Mohammed en voor de derde keer zei de profeet : "Ga terug en bidt, want je hebt niet gebeden." De man antwoordde verontwaardigd: "Bij degene die jou de waarheid heeft gezonden, ik kan niet beter dan wat u net heeft gezien!" De profeet zei: "Zeg Allahu Akbar, lees de Qor'aan, en buig, totdat je stabiel bent, sta weer op, totdat je stabiel bent. Kniel (soejoed) totdat je stabiel bent. Zit, totdat je stabiliseert, en kniel totdat je stabiliseert."
Hiervan leren wij dat wij rustig aan moeten bidden, dit zal onze concentratie verhogen, en niet dat juist tijdens het gebed de gekste dingen binnenschieten zoals "ik moet nog schoonmaken", "ik moet die nog bellen", "oh jah, dat moet ik tegen haar nog zeggen" en ga zo maar door
Omar ibn al-Khattaab (ra) zei: "Een man bidt 60 jaar, en geen enkele buiging wordt van hem geaccepteerd." De metgezellen vroegen: "Waarom?" Hij zei: "Het zijn slechts bewegingen wat hij uitvoert." Ibn Hanbal zei: "Er komt een tijd, waarin mensen bidden, maar zij bidden niet."
Gevreesd wordt dat dat inderdaad de tijd is waarin we nu leven, want hoe gaan wij in vergelijking met de metgezellen met ons gebed om? Het is meer iets voor ons, waar we vanaf moeten, hoe sneller, hoe beter?
De profeet zei: "Mensen die geen concentratie hebben in hun gebed, zij hebben er slechts de moeite aan overgehouden."
Dus wij die ons gebed zo mogelijk willen afronden, omdat we nog honderd-en-een dingen willen doen, hebben er eigenlijk niks aan, behalve dat we moeite voor niks hebben gedaan. Als er in de Koran wordt gesproken over het gebed, staat er nergens zoiets als: "Bidt!" Maar altijd: "?en onderhoudt het gebed?"(Surah al-Moezzamil, Ayah 20)
In het Arabisch, staat er 'wa aqimo assalaat', waarbij 'qim' inhoudt dat je datgene perfect maakt, je doet je best dat het er prachtig uit gaat zien, kwalitatief ook goed in elkaar zit, je onderhoudt het dus. Zo ook met het gebed, het moet perfect zijn, het moet prachtig zijn, wij moeten het onderhouden, de tijden in de gaten houden etc. en een maat voor de kwaliteit is onze concentratie, want hoe hoger je concentratie, des te beter jouw gebed.
Hoe onderhoudt de profeet zijn gebed? Kijk naar de volgende vertellingen van de metgezellen en de profeet : Hij, zei altijd: "Bilaal, ontspan ons ermee." Bedoeld wordt dus het gebed. Dus de profeet zag het gebed als een ontspanning voor hem en alle moslims om hem heen, in tegenstelling tot ons, wij zien het als een last, waar we zo snel mogelijk vanaf willen zijn, want anders mis je die film, of anders kom je daar te laat, of anders krijg je gezeur met die of anders ?
Hij zei ook: "Het allerliefste in mijn leven is het gebed." Stel jezelf eens deze vraag: Wat is het allerliefste in mijn leven? Jouw geld? Jouw vrouw, Jouw man? Helaas zullen slechts weinig van ons hetzelfde als onze boodschapper antwoorden. Moge Allah (s.w.t.) ons vergeven en ons op zijn pad leiden.
Rabi'a ibn Ka'b zegt: "Ik hoorde de profeet tijdens zijn buiging zeggen: "O Allah, mijn gehoor, zicht, hersens, botten en zenuwen zijn allemaal tot U gericht." Subhan Allah, alles bij de profeet , is bij hem tot Allah gericht, het toppunt van concentratie. Denk je eens in, als jij deze zin tijdens jouw gebed zou zeggen, spreek je dan de waarheid?
Je zou nu misschien denken dat alleen de profeet zo geconcentreerd tijdens zijn gebeden was, maar de metgezellen vertellen ons meer over gebeden van andere metgezellen (ra).
Soufiane at-Tawri: "Als je at-Tawri zag bidden, dacht je dat hij op dat moment zal overlijden!" Zo geconcentreerd was hij bezig met zijn gebeden, hij heeft de echte betekenis van de volgende overlevering begrepen: "Bidt het gebed van iemand die afscheid neemt." Dus afscheid van dit leven. Als jij wist dat het gebed wat je nu zal verrichten, jouw laatste gebed zal zijn: Hoe zal dat gebed dan zijn? Zal er ooit iemand zijn die zoiets over ons kan zeggen? Het ligt helemaal aan jezelf!
Sadam al-Asam, een grote islamitisch geleerde moge Allah (s.w.t.) tevreden met hem zijn werd ooit gevraagd: "Hoe bidt jij?" Hij antwoordde: "Ik bid alsof de Ka'bah voor mij staat, en de siraat (lijn waar we op de Dag des Oordeels overheen zullen gaan, hangend boven het vuur van de hel) onder mijn voeten, en het paradijs aan mij linkerkant, en het vuur aan mijn rechterkant, en alsof de engels des doods voor mij staat, en de boodschapper achter mij staat. Als ik Allahu Akbar zeg, dan weet ik dat er niemand groter is dan Allah (s.w.t.), en de Qor'aan lees ik uit het diepste van mijn hart. Ik buig verkleind, en doe mijn soejoed vernederd tegenover Hem, en richt me volledig tot Allah (s.w.t.), en groet daarna. En ik weet niet of mijn gebed is aanvaard of niet?"
Subhan Allah, al deze concentratie, en hij twijfelt nog aan zijn gebed of het wel of niet is geaccepteerd, en hij zit er ook erg mee. Stel jezelf de vraag na elk gebed, zal dit gebed van mij zijn geaccepteerd? Of: Welk deel van dit gebed is van mij geaccepteerd? De Profeet zei: "Een man bidt een gebed, en er wordt slechts de helft van geaccepteerd, of een kwart, of een achtste, of?." Hoeveel is van jou geaccepteerd? 100%? De helft? Een kwart?
Iemand anders die ook een bijzonder hoge concentratie tijdens het gebed had was: Omar ibn az-Zoubair. Deze man was de kleinzoon van Abu-Bakr (ra), zijn moeder was Asmaa' bint Abou bakr (ra), zijn tante Aicha (ra), de vrouw van de profeet . Omar had een gevaarlijke ziekte aan zijn been, waardoor zijn been geamputeerd moest worden. Ze stelden voor om hem te verdoven met verdovingsmiddelen, een drug, maar hij weigerde. Hij zei ik heb wat beters: Ik ga bidden, en wacht totdat ik in mijn soejoed ben, doe dan wat je wil. Omar (ra) begon aan zijn gebed, met een wonderbaarlijke concentratie, hij boog, stond weer op, en ging toen naar zijn soejoed, even later begonnen ze met een zaag(!!!) zijn been eraf te zagen en het enige wat ze van hem hoorden is: "Laa ilaaha illa Allah, Astaghfiro Allah, Alhamdolillaah, Allahu Akbar?."
En geen enkele schreeuw of iets dergelijks, zij gingen door, totdat het been ernstig begon te bloeden, waardoor ze met een pan heet water aankwamen, om het te verhelpen. Omar (ra) was toen buiten bewust zijn.
Toen hij wakker werd zei hij: "Bij Allah, ik heb niks gemerkt, totdat het hete water aan mijn been werd gezet." Maasha Allah!!! Geen woorden voor, hoe kan iemand zo ver weg zijn, zo dichtbij Allah, dat als zelfs je been wordt weghaalt, je er niks van merkt?!!??!!
Een laatste voorbeeld is Ali ibn abi-Taleb (ra). Als hij zich voorbereidde voor het gebed, tijdens zijn wassing, werd hij geel, en zo zenuwachtig, dat de metgezellen hem vroegen: "Ali, is alles goed met jou?" Hij antwoordde: "Weten jullie niet tussen wiens handen ik ga staan?"
((Hebben wij dit aspect eigenlijk wel door? Dat we tijdens het gebed voor Allah (s.w.t.) staan?))
De mensen die het gebed verrichten kun je onderverdelen in 5 verschillende categorie?n:
Hij die niet op tijd bidt, de wassing niet of slecht heeft verricht, de zuilen ervan verkeerd uitvoert, en geen concentratie heeft tijdens het gebed. Je kunt je wel indenken dat dit het slechtste niveau van een biddende is. Hij zal op de dag des oordeels ondervraagd worden naar de manier van verrichten van het gebed.
Bidt op tijd, goede wassing, de zuilen zijn ook goed, maar geen concentratie. Deze wordt op de dag des oordeels ook ondervraagt, maar minder streng dat de eerste, maar ook hij zal een straf ondervinden.
Bidt op tijd, wassing is perfect, de zuilen ook, hij is geconcentreerd, maar de duivel komt hem storen, dan doet hij zijn uiterste best om toch weer zijn concentratie terug te krijgen, en dat lukt, maar de duivel komt weer, weer wordt hij gestoord enz. Je zou kunnen zeggen dat deze persoon, met twee dingen tegelijk bezig is: zijn gebed, en een 'Jihad', dus hij doet zijn best om zijn concentratie terug te krijgen. Mogelijk verkeren de meesten van ons in veel van hun gebeden in een soortgelijke staat. Deze persoon, heeft voor zijn gebed een dubbele beloning: een voor zijn gebed, en een voor zijn 'Jihad'.
Op tijd, de wassing is goed, en de zuilen ook. De concentratie is constant, en perfect. Je zou zeggen dat dit de hoogste is, en waar zou de vijfde voor zou zijn? Dit is inderdaad een hoog niveau, het is erg goed om tijdens je gebed in zo'n staat te verkeren, hij wordt ook wel de dierbare van Allah genoemd. Maar er is meer:
Jouw hart is bij Allah (s.w.t.), en je bent helemaal niet meer op deze wereld aanwezig. Je bent volkomen bezig met jou gebed. Bij Allah (s.w.t.). Alleen jij en Allah, dit is wat de profeet bedoelde met: "Het allerliefste in mijn leven is het gebed."
Laten we naar ons zelf kijken. Hoe vaak per dag, halen wij nummertje 4? Hoe vaak per dag, maak je mee, wat de echte waarde is van deze vorm van aanbidding. Hoe vaak per dag maak je mee, wat deze belangrijke vorm van aanbidding, wat in de hemel verplicht is gesteld, inhoudt? En daar tegenover staat, hoe vaak per dag haal je nummer 1 en 2? En het moeilijkste: hoe vaak in je leven, heb je 5 meegemaakt? Nooit zeker. Wordt het niet eens tijd om je Imaan te vergroten, door kennis op te doen en jezelf zo nu en dan dwingen de Qor'aan te pakken, extra gebeden te verrichten en harder vechten tegen de saytaan. Doe eens je best om toch die ene keer nummer 5 mee te maken, de hele wereld achter je te laten en alleen jij en Allah (s.w.t.) te zijn. Want als jij dat 1 keer heb meegemaakt, zul je het nooit anders willen hebben.
En nu komt de belangrijkste vraag: "Hoe concentreer ik me op het gebed?" Er zijn vier dingen waar je je aan moet houden:
Blijf ver van de zonden. Het is niet zo voor de hand liggend om dit als eerste punt te noemen, zou je denken, en wat het nut ervan is. Maar hopelijk wordt het duidelijk met het volgende voorbeeld: iemand die hard aan het leren is voor een tentamen, die graag wil dat hij het tentamen met een goed cijfer haalt. Hij zit naast een open raam, en buiten zingen de vogels, dat stoort hem, gooit een steen naar buiten, en gaat verder. De vogels komen terug, en beginnen weer vrolijk te zingen het stoort hem. Wat is de oplossing voor deze arme student? Het doet raam dicht en gaat er een eindje vandaan zitten, dan hoort hij de vogels niet meer. Zo zou je de zonden kunnen zien. Een hoek waar een storing vandaan komt, doe je dicht, daar neem je afstand van. Als je alleen maar bezig bent met het wereldse leven, wanneer kun je je dan concentreren op het gebed?
Wat houdt die tranen tegen? Het is absoluut niet zo dat jou hart te hard IS, maar jij hebt er zelf voor gezorgd, door de vele zonden, fouten en overtredingen waarvoor je geen vergeving hebt gevraagd. Toon berouw, en houd ermee op, en het zal zeker invloed hebben. Er ging een man naar Ibn Hanbal en zei: "Ik zet 's nachts mijn water klaar (voor de wassing), en heb de intentie om op te staan voor het fadjr-gebed, slaap vroeg, en toch kan ik niet opstaan." Ibn Hanbal zei: "Jouw zonden hebben jou zo zwaar gemaakt."
Zo zwaar dat hij niet meer voor het fadjr-gebed kan opstaan. Hij die het fadjr-gebed niet op tijd kan verrichten, zorg ervoor dat je zonden die je tegenhouden er niet meer zijn!
Stel jouw lievelingshoofdstuk (Surah) uit de Qor'aan vast, leer het uit je hoofd, zoek de uitleg ervan op in een makkelijke tafseer (Suleyman al-Ashqar, Zubdat attafasier, of Ibn Kathier, Safwat at-Tafasier, voor hen die Arabisch kunnen lezen) en leer dat ook. Bidt dan met deze Surah in jouw Qiyyaam. Denk je eens in: zo'n mooi stuk wat je aan het lezen bent, en je weet wat je zegt, je begrijpt het helemaal, en je houdt er van midden in de nacht. Wedden dat je erg dichtbij nummertje 5 komt!?! Probeer het maar! In de Ramadan heb je ook meer concentratie, en de belangrijkste redenen daarvoor zijn: het vaak horen van de Qor'aan en minder zonden die je deze maand verricht, vriendelijk zijn tegenover je medemens, meer stilstaan bij verschillende zaken. Zorg ervoor dat je dit buiten de Ramadan ook doet, dat zal je helpen dichter bij Allah te komen te staan.
Bidt gezamenlijk, dit versterkt jou band met de anderen, en geeft ook een mooie ontspannen sfeer in jullie groep. In de moskee is natuurlijk het mooist, maar thuis met je broers/zussen of kinderen kan natuurlijk ook.
Het laatste, maar het belangrijkste punt: begrijp de echte betekenis en de waarde van het gebed. Wees je ervan bewust dat elke beweging van het gebed invloed heeft op je hart. Vanaf de wassing tot het eind. Kijk maar: De profeet zei: "Als een dienaar de wassing verricht, en zijn handen wast, verdwijnen de zonden uit zijn handen en tussen zijn nagels. Wast hij zijn mond, dan verdwijnen de zonden ook onder zijn tong. Wast hij zijn gezicht, verdwijnen de zonden zelfs onder zijn oogleden. Wast hij zijn hoofd, verdwijnen zijn zonden zelfs uit zijn oren, en als hij zijn voeten wast, verdwijnen ze ook van onder de nagels."
Dus alle (kleine) zonden die hebt verricht, worden van je weggewassen. Zelfs van de diepste hoeken. Als je de wassing gaat verrichten, houd dan vanaf vandaag altijd deze overlevering in je achterhoofd. Na de wassing zoek je de Qibla (met ons gezicht gericht naar Mekka) op: Laat jezelf niet alleen fysiek naar de Qibla gericht zijn, maar vooral met je hart. Volg de woorden van Ibn Hanbal op, en doe alsof de Ka'bah voor je staat. Daarna zeg je Allahu Akbar: Allah is het grootst, en dit herhaal je het hele gebed door.
Waarom Allahu Akbar, en niet bijv. Subhana Allah? Als je daadwerkelijk bij elke keer dat je dit uitspreekt, van de betekenis bewust bent: Allah is het grootst, dan heb je een veel kleinere kans om tijdens je gebed af te dwalen. Want voordat je bent afgedwaald, zeg je alweer Allahu Akbar. Hoe kun je aan iets anders denken, als Allah voor jou het grootst is, heb je iets beters dan Allah gevonden, waar je je meer mee bezig kan houden? En owee dat je liegt tijdens het gebed. Je zegt dat Allah de grootste is, en intussen ben je met iets anders bezig?!
Kijk naar de plaats van Soejoed. Waarom? Stel je voor, dat je bij een belangrijke koning of president op bezoek bent, en je staat voor hem. Dan ben je ook niet naar alle hoeken in de kamer aan het kijken. Maar nu sta je voor jou Heer!!! Dan kun je het ook niet maken om ergens anders naar toe te kijken. Reciteer Surah al-Fatiha. En blijf je ook hier bewust van wat je zegt.
"Alle lof zij Allah, de Heer der Werelden. De Barmhartige, de Genadevolle" Je dankt Allah, voor het feit dat je in staat bent het gebed te verrichten.
"Meester van de Dag des Oordeels." Wees ook hier ervan bewust van wat je zegt en bedenk je het moment dat je voor Allah (s.w.t.) staat, op de dag des oordeels
"U alleen aanbidden wij en U alleen smeken wij om hulp." Is er echt niemand anders waarop je rekent in dit leven? Hou dit bij
"Leid ons op het rechte pad, Het pad dergenen, aan wie Gij gunsten hebt geschonken - niet dat van hen, op wie toorn is nedergedaald, noch dat der dwalenden." Je vraagt Allah hier om je op het rechte pad te leiden. Hoop dan ook op verhoor van je smeekbede
De profeet zegt in een hadith Qudusi: "Als een dienaar tijdens zijn gebed Surah al-Fatiha reciteert, dan antwoord Allah (s.w.t.) hem:
"Alle lof zij Allah, de Heer der Werelden. De Barmhartige, de Genadevolle" Dan antwoordt Allah: mijn dienaar heeft mij gedenkt.
"Meester van de Dag des Oordeels." Dan antwoordt Allah: mijn dienaar is zich bewust van mijn macht.
"U alleen aanbidden wij en U alleen smeken wij om hulp." Dan antwoordt Allah: dit is alleen tussen mij en mijn dienaar.
"Leid ons op het rechte pad, Het pad dergenen, aan wie Gij gunsten hebt geschonken - niet dat van hen, op wie toorn is nedergedaald, noch dat der dwalenden." Dan antwoordt Allah: mijn dienaar heeft mij gevraagd, en ik zal hem schenken wat hij vroeg.
Toen Omar ibn Abd al-Aziz bad, hield hij korte stiltes na elke vers van Surah al-Fatiha. Zijn metgezellen (ra) vroegen hem naar de reden en hij zei: "Ik houd ervan om het antwoord van Allah te horen." Daarna lees je een Surah op. Velen van ons nemen de kortste soera, bijv. Surah Al-Ichlaas, om eerder klaar te zijn, maar als je je bewust bent van de grote betekenis van deze kleine Soera dan zul je er insha'Allah meer bij stil staan.
Je hebt drie soorten recitatie:
Alleen met je tong, waarbij je hart helemaal niet meedoet.
Eerst je tong, dan je hart. Dus wanneer je iets uitspreekt, dan voel je het ook.
Eerst je hart en dan je tong. Deze is Masha'Allah. Dus je bereidt je eigenlijk voor op wat je gaat zeggen: als er een vers komt die over het vuur praat, is je hart al in een staat van angst.
Dan komt de buiging, en je zegt drie keer "Subhana Rabiyya Al'adeem", Allah is de allermachtigste. En wel drie keer, want dan heeft het grotere kans dat ook je hart het verstaat en bewust word van wat je zegt. Ook hier zien we een link met "Allah is de grootste".
Bij het opstaan zeg je "Rabbanaa wa laka alhamd", Alle dank is aan u, O Allah. Waarom wordt er juist hier, op dit moment van het gebed, bedankt? Je dankt Allah (s.w.t.) hier voor het feit dat je weer op kon staan, want Hij heeft vele wezens geschapen die altijd op vier poten lopen, maar de mens heeft een betere schepping, het feit dat hij rechtop kan staan op maar twee benen. Daarvoor dank je Allah (s.w.t.).
Bij de soejoed, zeg je "Subhana rabiyya Ala'laa", Machtig zij Allah, de allerhoogste. Merk op dat je in deze situatie erg klein bent, jouw gezicht tegen de grond, dat doe je voor niemand anders dan Allah (s.w.t.), voel je ook klein, en dan voel je ook de macht van Allah (s.w.t.) over je, Hij, de allerhoogste. Daarom is het zo, dat in deze situatie aanbevolen wordt om smeekbeden te verrichten, omdat je weet dat je klein bent tegenover Hem, en daarom verhoort Hij insha'Allah jou smeekbeden. De Soejoed wordt twee keer verricht dit om jou nederigheid te benadrukken
Daarna komt de tahiyya, oftewel de groet, je zegt: "At-tahiyatoe lillaah." Dus gegroet zij Allah (s.w.t.). "Wa az-Zakiyaatoe lillaah. At-tayyobaatoe wa Assalawaatoe lillaah." Alle gunsten zijn aan Allah (s.w.t.). "Assalaamoe 'aleika ayyoha an-nabiyyoe wa rahmato Allahi ta'ala wa barakatoehoe." Hierbij groet je de profeet , daarna jezelf en degenen die met jou bidden: "Assalaamoe 'alayna wa'ala 'ibadi Allahi Assalihien" De groet gaat door naar alle moslims. Daarna komt de getuigenis: "Ashhadoe anna laa ilaha illa Allah, wan anna Mohammadan rasoeloellah." Ik getuig dat er geen God is dan Allah, en dat Mohammed zijn profeet is.
Dit herhalen we vijf keer per dag. Laten we vanaf dit moment ons best doen om daadwerkelijk te begrijpen wat we zeggen, en dat ook op ons laten inwerken, en wij vragen Allah (s.w.t.) om ons gebed dan te accepteren, Ameen.
Moge Allah ons helpen onze concentratie verbeteren, Ameen
Fi amaani Allah. (Moge Allah (s.w.t.) ons beschermen)
Het geloven in de Laatste Dag is één van de hoekstenen van het geloof, en altijd een belangrijk onderdeel geweest van de leer van alle profeten. Geloof houdt in: geloven in Allah, Zijn engelen, Zijn boeken, Zijn profeten, de Laatste Dag en de voorbestemming, het goede en het slechte daarvan.
Het is geen deugd, dat u uw gezicht naar het Oosten of naar het Westen wendt, maar waarlijke deugd is in hem, die in Allah, de Laatste Dag, de engelen, het Boek en de profeten gelooft en die van zijn vermogen geeft uit liefde voor Hem aan de verwanten, de wezen, de armen, de reiziger, de bedelaars en voor het vrijkopen van slaven en die het gebed onderhoudt en de Zakaat betaalt; verder in degenen, die hun belofte nakomen, wanneer zij een belofte doen en de geduldigen in armoede, in kwellingen en in oorlogstijd; dezen zijn het, die bewezen hebben, waarachtig te zijn en dezen zijn vromen. (Koran 2:177)
Op de Laatste Dag, zal een engel op de Bazuin blazen. De eerste keer, zal het volledige universum en alles daarin vernietigd worden. Alles zal sterven behalve Allah, en degenen die Hij uitzondert. Als de engel nogmaals op de bazuin blaast, zullen alle wezens, waaronder de mensen en de geesten (jinns), uit de dood opstaan om de Dag des Oordeels te ondergaan. Degenen die goede daden hebben verricht en gehoorzaam waren aan Allah tijdens hun aardse leven, zullen naar de Hemel worden gestuurd, terwijl diegene die arrogant en ongelovigen waren, veroordeeld zullen worden tot de Hel.
En de bazuin zal worden geblazen en allen die in de hemelen en op aarde zijn, zullen bezwijmen, behalve degenen die Allah wil. Dan zal er nogmaals worden geblazen en ziet! Zij zullen staande herrijzen en wachten. (Koran 39:68)
En de bazuin zal (voor de tweede keer) worden geblazen, en ziet! zij zullen zich vanuit hun graven naar hun Heer haasten. Zij zullen zeggen: "O wee ons, wie heeft ons van onze slaapplaatsen gewekt? Dit is hetgeen de Barmhartige heeft beloofd, en de boodschappers spraken de waarheid." Het zal slechts een kreet zijn en ziet! zij zullen allen voor Ons worden gebracht. En op die Dag zal geen ziel onrecht worden aangedaan, noch zult u worden beloond, behalve overeenkomstig uw daden.Voorwaar, op die Dag zullen de bewoners van de Hemel in (een groot) werk hun geluk vinden. (Koran 36: 51-55)
En wanneer de bazuin (voor de tweede maal) wordt geblazen zal er die Dag geen verwantschap tussen hen bestaan, noch zal de een naar de ander vragen. Dan zullen zij slagen, wier schalen zwaar zijn. Doch zij, wier werken licht zijn - dit zijn degenen die hun ziel benadeelden - zullen in de hel vertoeven. Het Vuur zal hun gezicht branden en zij zullen er in verschrompelen. (Er zal gezegd worden): Werden Mijn woorden jullie niet verkondigd? Maar jullie plachten ze te verloochenen. Zij zullen antwoorden: "O, onze Heer, onze tegenspoed heeft ons overweldigd en wij waren een dwalend volk. (Koran 23:101-106)
Het geloof in de Laatste Dag bestaat uit drie elementen:
1. Het geloven in de wederopstanding en de verzameling van de mensen voor het eindoordeel.
En zij zeggen "Zullen wij, wanneer wij tot beenderen en stof vergaan zijn, werkelijk als een nieuw schepping worden opgewekt?" Zeg "Wees steen of ijzer. Of een andere die naar uw gedachte het moeilijkst is." Dan zullen zij zeggen: "Zeg, wie zal ons dan doen herleven?" Zeg: "Hij die u de eerste maal heeft geschapen." ?" Zeg: "Hij die u de eerste maal heeft geschapen." (Koran 17:49-50-51)
O mensen, indien jullie in twijfel verkeren over de Opstanding, bedenkt, dat Wij jullie geschapen hebben uit stof, daarna uit een levenskiem, dan van een klonter bloed, daarna uit een klomp vlees, volkomen en onvolkomen in maaksel, opdat Wij het jullie duidelijk maken. En Wij laten wat Ons behaagt gedurende een vastgestelde tijd in de baarmoeder blijven, dan brengen Wij jullie als zuigelingen voort, dan (doen Wij jullie opgroeien) zodat jullie volwassen worden. En daar zijn er onder jullie die door de dood worden achterhaald en anderen die zulk een hoge ouderdom bereiken, dat zij, na geweten te hebben, niets meer weten. En jullie zien de aarde levenloos, doch wanneer Wij er regen op doen nederdalen, beweegt zij zich, zwelt op en brengt iedere mooie soort planten voort. (Koran 22:5)
Hoe kunnen jullie Allah ontkennen, terwijl jullie levenloos waren en Hij jullie het leven schonk? Hij zal jullie doen sterven en daar zal Hij jullie doen herleven en dan zullen jullie tot Hem worden teruggebracht. (Koran 2:28)
Ook De Profeet Mohammed heeft ons geleerd dat er een wederopstanding na de dood zal zijn en een Dag des Oordeels. Ieders leven op deze wereld zal eens tot een einde komen. Dit moment wordt door Allah bepaald. Dan zal er een dag zijn, waarop alle aardse vormen van bestaan ophouden, die de "Laatste Dag" genoemd. Allah zal dan alle mensen die ooit hebben geleefd, doen opstaan en hen een nieuw leven geven. De Profeet Mohammed zei:
"De mensen worden op de Dag van de Opstanding opgewekt, naakt met blote voeten en onbesneden." (overgeleverd door Albuchari & Muslim)
2. Het geloven in de afrekening en in de weegschaal
De daden zullen in een enorme weegschaal gewogen worden, de slechte daden in de ene en de goede daden in de andere helft van de weegschaal. Degene die meer goed gedaan heeft dan kwaad, zal worden beloond en degene die meer kwaad op zijn geweten heeft, zal worden gestraft.
Wanneer Hij u voor de Dag der Verzameling zal bijeenroepen, zal dit de tijd voor onthulling der gebreken zijn. En hij die gelooft in Allah en recht doet, - hem zal Hij zuiveren van zijn fouten en Hij zal hun tot tuinen toegang geven waardoor rivieren stromen, om daarin voor eeuwig te vertoeven. Dat is de grote zegepraal. (Koran 64:9)
En het wegen (der menselijke daden) zal op die Dag eerlijk zijn. Degenen, wier schalen zwaar zijn zullen slagen. (Koran 7:8)
Dezen zijn het die de tekenen van hun Heer en de ontmoeting met Hem verwerpen. Derhalve zijn hun werken verloren gegaan en op de Dag der Verrijzenis zullen Wij geen weegschaal voor hen oprichten. (Koran 18:105)
3. Het geloof in het paradijs en de hel.
Het leven in het paradijs reikt ver buiten de grenzen van onze fantasie: de vreugde daarin, het genot daarin, de liefde, het gevoel e.d. is onvoorstelbaar. De Profeet Mohammed zei hierover:
Allah, de meest Verhevene, de meest Glorieuze, zei: "Ik heb voor Mijn vrome dienaren voorbereid, wat geen oog heeft gezien, wat geen oor heeft gehoord en wat geen mensenhart heeft waargenomen."
Maar door het Boek van Allah (De Heilige Koran) is bevestigd:
Maar niemand weet welke verkwikking der ogen voor hen verborgen is gehouden als beloning voor wat zij hebben gedaan. (Koran 32:17) (overgeleverd door Muslim)
De hel daarentegen is de eeuwige verblijfplaats van de ongelovigen; ook voor de gelovigen van wie de zonden zwaarder zullen wegen dan hun goede daden kan de hel een verblijfplaats zijn voor een bepaalde tijd.
Allah belooft de huichelaars - mannen en vrouwen - en de ongelovigen het Vuur der hel, waarin zij zullen vertoeven. Het zal hun genoeg zijn. Allah heeft hen vervloekt, en zij zullen een blijvende straf ontvangen. (Koran 9:68)
Doch hij, wiens schalen licht zijn, Zijn toevlucht zal Hawi?jah zijn. En jij weet niet wat dit is. Het is een laaiend vuur. (Koran 101: 9-11)
De Profeet Mohammed zei:
"Wanneer een ongelovige goede daden verricht, zal hij zijn beloning proeven in deze wereld. En voor wat een gelovige betreft, God (De Verhevene, De Almachtige) bewaard (zijn beloning) van zijn goede daden voor het hiernamaals en voorziet hem met onderhoud in overeenstemming met zijn gehoorzaamheid aan Hem". (overgeleverd door Albuchari)
De Islamitische kalender is gebaseerd op het maanstelsel hierbij duurt een maand 29 a 30 dagen (voor de geïnteresseerden, gemiddeld duurt een maand 29.530588861 dagen, ofwel 29 dagen, 12 uur, 44 minuten en 2.878 seconden). In totaal zijn er 354 dagen in een jaar. Dit is dus 11 dagen korter dan het aantal dagen van de christelijke jaartelling. Dit komt omdat de christelijke jaartelling gebaseerd is op de zon.
De Islamitische kalender telt, net als het zonnejaar, twaalf maanden. Wel hebben de maanden een andere naam. Dit zijn de namen van de twaalf maanden volgende de islamitische kalender:
1 - Muharram (De heilige maand)
2 - Safar (De maand die leeg is)
3 - Rabi' ul-awwal (De eerste lente maand
4 - Rabi' ul-akhir, (De tweede/laatste lente maand)
5 - Djumada ul-awwal, (De eerste droge maand)
6 - Djumada ul-akhir (De tweede/laatste droge maand)
7 - Radjab, (De vereerde maand)
8 - Sha'ban (De maand der verdeeldheid)
9 - Ramadan (De maand van de grote hitte (vastenmaand)
10 - Shawwal (De jachtmaand)
11 - Dhu'l-qa'ada (De rustmaand)
12 - Dhu' -hidjdja (De bedevaartsmaand)
De betekenis van de namen van de maanden herinneren nog aan de tijd v??r de profeet Mohammedtoen de oorspronkelijke Arabische maankalender, die omstreeks de winterzonnewende (eind december) aanving, in de pas met de seizoenen werd gehouden door na elke twee of drie jaar een schrikkelmaand (nasi) in te voegen. Tijdens zijn ?Laatste Bedevaart? in maart 632 n.Chr. (Dhu ?l-Hijja, 10 AH) ontving Mohammedeen openbaring van Allah die zijn gelovigen voortaan verbood om schrikkelmaanden in te lassen (Koran, Surah 9 : Ayah 36-37). Vanaf toen was de Arabische kalender niet meer met de seizoenen verbonden.
Ten gevolge hiervan verschuift het Islamitisch jaar elk jaar ongeveer 11 dagen ten opzichte van de seizoenen en doorloopt een willekeurige maand in 33 jaar tijd alle seizoenen. De Islamitische kalender wordt daarom alleen voor religieuze doeleinden gebruikt en voor seizoensgebonden activiteiten (landbouw, veeteelt, handel, inning van belastingen, etc.) heeft men altijd de Westerse kalender (of een variant hiervan) gehanteerd.
In de eerste jaren van de Islam werden jaren benoemd naar een belangrijke historische gebeurtenis uit het recente verleden en het aantal jaren dat sindsdien was verstreken (zo zou Mohammedzijn geboren in het ?Jaar van de Olifant?, 570 of 571 n.Chr., toen de Abessijnse heerser van Jemen met een leger en een strijdolifant de stad Mekka wilde innemen). In april 637 n.Chr. (Rabi? al-Awwal, 16 AH) voerde de kalief ?Umar ibn al-Khattab de Islamitische jaartelling in die zijn oorsprong had in het jaar waarin de hijra (de ?emigratie?) plaatsvond, het cruciale moment in het leven van Mohammedtoen hij en zijn volgelingen Mekka verlieten en zich in het nabij gelegen Yathrib (deze plaats is nu beter bekend als Medina) vestigden.
Volgens de berekeningen van de meeste Islamitische sterrenkundigen en schriftgeleerden viel de eerste dag van dat jaar (1 Muharram, 1 AH) op vrijdag 16 juli 622 n.Chr. (het feitelijke begin was natuurlijk op de avond ervoor, donderdag 15 juli). Het is gebruikelijk om Islamitische jaren van Westerse jaren te onderscheiden met afkorting AH (?Anno Hijra?).
Omdat het Islamitisch jaar gemiddeld ongeveer 3% korter is dan ons jaar, haalt de Islamitische jaartelling dan ook langzaam maar zeker de Westerse jaartelling in. Indien beide kalenders in de toekomst niet verder aangepast worden zullen zij in het jaar 20873 hetzelfde jaar voeren.
In tegenstelling tot de namen van "onze" weekdagen (die afgeleidt zijn van de planeetgoden die naar de Griekse astrologische traditie over de weekdagen heersen), zijn de Islamitische weekdagen doorgaans vernoemd naar hun rangnummer in de week.
Nr. Arabische naam Vertaling Westerse naam
1 - Yawm al-Ahad De eerste dag Zondag
2 - Yawm al-IthnainDe tweede dag Maandag
3 - Yawm al-Thalatha? De derde dag Dinsdag
4 - Yawm al-Arba?a? De vierde dagWoensdag
5 - Yawm al-Khamis De vijfde dag Donderdag
6 - Yawm al-Jum?a De dag van de samenkomst Vrijdag
7 -Yawm al-Sabt De dag van de sabbat Zaterdag
De laatste twee dagen van de week zijn genoemd naar de dag van het vrijdaggebed, de belangrijkste dag in de Islamitische week, en de dag van de Joodse sabbat.
Naast de vrijdag geldt ook de maandag als een bijzondere dag in de Islamitische week omdat volgens de overlevering Mohammedzowel op een maandag werd geboren en op een maandag stierf. Ook de eerste openbaring van de Koran aan Mohammed , zijn nachtelijke reis naar de hemel, zijn vertrek uit Mekka en zijn aankomst in Medina zouden volgens diverse overleveringen zijn plaatsgevonden op een maandag.
'Omar (radiallahoe 'anhoe) zegt in een overlevering: Terwijl wij eens bij de profeet zaten, verscheen er een man. Deze man droeg melkwitte kleding en had gitzwart haar. Aan hem was niet te zien dat hij gereisd had, maar niemand van ons kende hem. Hij ging bij de profeet zitten met zijn knie?n tegen de knie?n van de profeet en hij legde zijn handen op zijn dijen. Hij zei: 'O Mohammed, vertel mij over de Islaam. De Profeet zei vervolgens:
'Islaam is: getuigen dat er geen ware god is behalve Allah en dat Mohammed Zijn Boodschapper is, verrichten van het gebed, geven van de zakaat, vasten van de maand Ramadan en het verrichten van de bedevaart naar Mekka indien je daartoe in staat bent.'
Hij zei: 'Jij hebt de waarheid gesproken.' Wij waren verbaad dat hij hem eerst ergens naar vroeg om vervolgens zijn antwoord te bevestigen. Hij zei: 'Vertel mij over het geloof (Imaam).' Hij zei:
'Geloven in Allah, Zijn engelen, Zijn boeken, Zijn boodschappers, de Dag des oordeels en het geloven in de voorbeschikking van zowel het goede en het kwade.'
Hij zei: 'Jij hebt de waarheid gesproken.' Vervolgens zei hij: 'Vertel mij over de perfectie in het geloof (Ihsaan).' Hij zei:
'Aanbid Allah alsof je Hem ziet, want Hij ziet jou wel, ondanks dat jij Hem niet ziet.'
Hij zei: 'Vertel mij over het Uur.' Hij zei:
'De ondervraagde heeft hierover niet meer kennis dan de vrager.'
Hij zei: 'Vertel mij dan over haar tekenen.' Hij (salla Allahoe 'alajhi wa sallam) zei:
'De slavin zal haar meesteres baren en je zult de blootvoetige, naakte en arme schaapherders zien wedijveren in het bouwen van hoge gebouwen.'
Hierop vertrok hij (de vreemdeling). De profeet bleef een tijd stil en zei vervolgens tegen mij: 'O 'Omar, weet jij wie de vrager was?'
Ik ('Omar) antwoordde: 'Allah en Zijn Boodschapper weten het het best.' Hij zei:
'Het was Jibriel (Gabriel). Hij kwam om jullie jullie godsdienst te leren.'
A is voor Allah Heer van het Universum, die een is, Hij maakte de aarde, de sterren, en in de zon Hij maakte engelen te aanbidden en te bidden, Hij maakte de mens uit een schar van klei
B is voor Bilal Bilal is dat lange, moedige Afrikaanse man, Islam bevrijdde hem en gaf hem Iman Roepen de moslims te komen en te bidden, Was zijn plicht van elke dag en nacht
C is voor kinderen Zwart, wit, rood, geel en bruin, Beter dan de juwelen in een kroon Lachen of huilen, kort of lang, Allah houdt van kinderen, een en al
D staat voor smeekbede Gedenken van Allah alle nachten en dagen, Door Hem onze dank en lof Dank Allah met "Al Hamdulillah" En beloon hem met "Subhanallah
E is voor de Aarde Met zijn bergen, rivieren en zeeën, Dieren, vogels, vruchten en bomen Ze zijn allemaal te verklaren de macht van Allah, Volgende Zijn wetten, testamenten, en licht
F is voor geloof Dat wat de moslims oproep Iman, Ligt in het hart van de gelovige man Afkomstig zal zijn van zijn lip en hand, Liefde voor Allah uit te gieten, zoals zand
G is voor Gabriel Een engel (de zogenaamde Jibra in de islam) door Allah geschapen van licht, Zijn taak is om Allah te dienen de hele dag en nacht Aan de Profeet Mohammed deed hij verschijnen, Om de mensheid de Heilige Koran zo dierbaar
H is voor de Hemel Gods tuin van vreugde, vrede en liefde, Het huis voor moslim zielen hierboven Het pad naar deze hemelse plek Is het geloof in Allah's leiding en genade
I is voor de islam Een manier van leven voor iedereen van wie, Geven aan de lof die het gevolg is Allah Wij aanbidden en bidden vijf keer per dag, Omdat we weten dat de beste manier is
J is voor Jezus Vrede zij met hem, 'Isa, de zoon van Maryam, Om zijn volk het woord van Allah heeft hij de uitvoering Door hulp van Allah's maakte hij de zieken goed, Zodat de mensen zouden geloven wat hij te zeggen had
K is voor de Ka'bah Eerste huis van Allah in Mekka werd gemaakt, Door Ibrahim en Isma'il de stenen werden gelegd Miljoenen gelovigen van elk ras, Komen voor Hajj TOT zijn extra speciale plek
L is voor het leven Een kostbaar geschenk van Allah aan u, Verspil het niet, hij weet wat je doet Niet chase plezier of vergeet Allah, Maakt niet uit hoe weinig, zeggen: "Al-Hamdulillah
M is voor Mohammed Vrede zij met hem, de zoon Abdullah, Van Allah's vijanden die hij niet lopen Van alle profeten was hij de laatste, De islam zijn boodschap die wij vasthouden
N is voor Nuh Vrede zij met hem, een profeet, die was zeer goed, Allah vertelde hem om een ark te bouwen, snel als hij kon Neem paren van dieren en de gelovigen-all, De vloed kwam en de golven zou zijn hoog!
O is voor gehoorzaamheid Het is de plicht van elke moslim om te gehoorzamen, De Koran en de Soennah helemaal Ga voor Hajj, geef Zakaah, snel, en bidden, En om je ouders niet zeggen: "Neen!"
P is voor Gebed Het is de hoeksteen van de islamitische leven, En de duivel het snijdt als een mes Bidden vijf keer per dag is een must, In Allah moet u stelt uw vertrouwen
Q is voor de Koran Een zegen en gids voor de hele mensheid, In het boodschap van Allah vindt u Van alle Zijn boodschappen is het de laatste, Perfect voor de huidige, toekomstige en verleden
R is voor Ramadan Voor moslims is deze gezegende maand van vasten, Is om te vieren Allah's liefde eeuwig De hele dag, geen eten, noch drinken, noch slechte daden, Bidden en koran te lezen naar de hemel leidt dit tot
S is voor Surah Honderd en veertien in de Koran, Lees ze en vertrouwen in Al-Rahman, Weet je tien van hen die u kunt zeggen? Weten ze helpen u bidden
T is voor Tawheed La ilaaha illallah, Allah is de enige, Er is geen partner met Hem, noch zoon Allah is het antwoord op alles wat we nodig hebben, Let op je hart en de tong, Hij kent elke daad
U staat voor Ummah De islamitische gemeenschap die Mohammed (saw) gevonden, De broederschap van de islam maakte het geluid De wetten van Allah in de Koran en de Soennah, Zijn om iedereen in de Ummah te helpen
V is for Victory Het is de hulp van Allah is voor u, Zijn leiding in alles wat je doet Werk en gebed een moslim hoeft, Allah's overwinning te vieren, inderdaad!
W is voor Wudu ' We moeten onze geest en lichaam schoon, Omdat door Allah zijn wij altijd gezien Wanneer hoor je de roep van Athan, Voor te bereiden en te komen bidden zo snel als je kan
X is voor de ...... X is niet gemakkelijk voor ons om rijm, Dus we zullen niet verspillen veel van uw tijd In hogere wiskunde X is moeilijk te vinden, Maar Allah's pad is duidelijk, zelfs voor blinden
Y is voor Yunus Vrede zij met hem, een goed mens in een goddeloze stad, Hij rende naar de zee en een walvis opgeslokt hem neer Door de genade van Allah hij gered was te vertellen, Zijn volk om goed te worden en goed gehoorzaamt Allah
Z staat voor Zero-sin Het is de manier waarop we elkaar beginnen, Vrij van wereldse zonde Dus, laat jezelf niet te vergeten, Houden van de bedreiging van de duivel!
Islam is de godsdienst van liefde en barmhartigheid. Veel ayah's (verzen in de Koran) en veel overleveringen van de Profeet benadrukken het belang van liefde in het leven van de moslims. Niet voor niets is liefde naast de nederigheid een eis voor de aanbidding en niet voor niets is hij een voorwaarde voor de getuigenis dat er geen god is dan Allah (s.w.t.) : als men dit zinnetje uitspreekt zonder Allah (s.w.t.) en zijn Ware Geloof en zijn ware dienaren lief te hebben, wordt het niet geaccepteerd.
Allah (s.w.t.) Zegt in de Koran (vertaling):
"En het behoort tot Zijn Tekenen dat Hij voor jullie uit jullie eigen echtgenotes heeft geschapen, opdat jullie bij hen rusten en Hij heeft tussen jullie liefde en barmhartigheid doen ontstaan. Voorwaar, daarin zijn zeker Tekenen voor een volk dat nadenkt" (Surah 30 : Ayah 21).
Dit is een geweldige ayah die kort maar zeer krachtig de ware relatie tussen de echtgenotes omschrijft en die mensen tot het denken zet, opdat zij misschien Allah (s.w.t.) dankbaar zullen zijn voor Zijn gunsten.
Onze Profeet zegt:
"Er zijn) drie (eigenschappen) als iemand die heeft zal hij daarmee de zoetheid van het geloof ondervinden: dat hij van Allah (s.w.t.) en Zijn Profeet het meest houdt dan van wie of wat dan ook, dat als hij een persoon liefheeft hem puur omwille (van het behagen) van Allah (s.w.t.) lief moet hebben en dat hij het verafschuwt om terug te vallen in kofr (ketterij), nadat Allah (s.w.t.) hem daarvan heeft gered, zoals hij het verafschuwt om in het Vuur geworpen te worden". [Overgeleverd door Bukhari en Moslim]
Dit is weer zo'n geweldige overlevering die de gelovige leert hoe hij/zij liefde in zijn/haar hart kan 'bijstellen' en koers geven opdat hij/zij de zoetheid gaat proeven waarmee zijn/haar hart wordt gerustgesteld. Hieruit kan men concluderen hoe belangrijk liefde is in de islam.
1. Liefde is een natuurlijke behoefte voor iedereen Iedereen heeft liefde nodig. Liefde is een aangeboren eigenschap bij de mens. Een moeder hoeft er niet over na te denken of ze van haar (pasgeboren) kind moet houden of niet. Hetzelfde geldt eigenlijk voor het kind zelf. Liefde is een soort warmte die de verschillende relaties tussen mensen vers houdt en beschermt tegen bederf. Deze warmte is dus noodzakelijk voor het overleven van de goede relaties. Echter moet liefde toch binnen de perken blijven -deze warmte mag dus de kamertemperatuur niet overschrijden, maar ze mag ook niet tot het vriespunt gaan dalen- anders kan het tot bederf leiden. Denk bijvoorbeeld aan iemand die ontzettend veel van zijn vrouw houdt en die alles wat ze hem dicteert ook uitvoert ongeacht of dat nou goed is voor hem en anderen of niet, zo iemand kan door deze blinde liefde een gevaar zijn voor zichzelf en voor andere mensen, want het kan zo zijn -als het gaat om een slechte vrouw- dat zij hem opdraagt zonden te begaan die zijn ondergang kunnen betekenen. Het hoofd van de Profeet Yahya Ibn Zakaria ('alaihi asalaam) werd geschonken aan een prostituee uit Banoe Isra?l, omdat de toenmalige heerser ontzettend veel van haar hield en zich genoodzaakt zag haar vervloekte opdracht (wens!) uit te voeren: 'een hoge temperatuur leidt tot brandwonden'! Een uitzondering hierop is liefde voor de Schepper, deze mag (moet) men altijd blijven opvoeren, omdat de absolute liefde alleen voor Allah (s.w.t.) is.
Liefde is niet altijd gebaseerd op of verbonden aan de seksuele drift zoals sommigen beweren. Ik kan me niet voorstellen dat een zoon van zijn moeder/vader houdt omdat hij met haar/hem gemeenschap wil hebben. Dat er tegenwoordig mensen zijn die dit soort idee?n dragen laat zien hoe erg het gesteld is met de mensheid en dat shaitan er toch in geslaagd is om de menselijke aanleg bij veel mensen te misvormen. Moge Allah (s.w.t.) ons allemaal behoeden!
2. Liefde is verschillend afhankelijk van het soort relatie Liefde verschilt volgens het soort relatie dat tussen de verschillende personen bestaat. Niemand twijfelt eraan dat de liefde die men voor de Schepper (Allah (s.w.t.) is geen mens) heeft anders is dan de liefde die men voor de moeder heeft en dat deze laatste weer verschilt van de liefde die men voor de echtgenote/ echtgenoot koestert: vooral de gevoelens die daarmee gepaard gaan zijn verschillend. De 'kleur' van de verschillende 'warmtes' is dus niet dezelfde! Het is verplicht voor de moslim om deze 'kleuren' te kunnen onderscheiden en niet 'kleurenblind' te zijn! Moge Allah (s.w.t.) ons allemaal behoeden, Amien.
Als we ons afvragen wat ons voornaamste doel is in dit wereldse leven, dan zullen velen van ons als antwoord: gelukkigheid in het wereldse leven. Daar is waar iedereen (of de meesten van ons) naar streeft, we zitten op school, om later een goede baan te krijgen, om geld te verdienen, om gelukkig te zijn... Maar laten we niet vergeten dat dat niet alles is, en dat er veel meer van ons wordt verwacht. Alles in dit wereldse leven vergaat.
Een mooi voorbeeld waar we veel van kunnen leren is dat van de kameel van de Profeet